💡به مناسبت سالروز شهادت آیتالله سید محمد بهشتی:
رئیس جمهور باید در مجموع به عنوان یک نمونه مطلوب در جامعه، قدرت درخشیدن داشته باشد و واقعا انسانها وقتی افراد و اعضای جامعه به او و رفتار او و موضع او مینگرند، احساس اعتماد و اطمینان کنند؛ اطمینان به اینکه مدیریت درجه اول و رهبری درجه اول کشور را پس از مقام رهبری به دست انسانی دادهاند که آن انسان نسبت به این امت و نسبت به این نظام و نسبت به امامت این امت وفادار هست.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
💡به مناسبت سالروز شهادت آیتالله سید محمد بهشتی: رئیس جمهور باید در مجموع به عنوان یک نمونه مطلوب د
💡شرایط رئیس جمهور مطلوب در اندیشه شهید آیتالله بهشتی
۱. از مهمترین وظایف رئیس جمهور، ایجاد روابط جمهوری اسلامیایران با کشورهای مسلمان و کشورهای غیر مسلمان است؛ ... باید انسانی باشد آشنا به سیاست و رموز سیاست.
۲. دیگر اینکه باید قدرت جذب همکاران فعال و مؤمن را داشته باشد؛ ....نخست وزیر و وزیران و معاونان و مسئولان برای اداره آینده جمهوری اسلامیما لازم هست که اینها خود مؤمن باشند به مبانی جمهوری اسلامی و معتقد باشند به انقلاب اسلامی.
۳. رئیس جمهوری باید در ایجاد هماهنگی مقتدر باشد... نقش مهم رئیس جمهور در مدیریتی است که بتواند میان قوه اجرایی، یعنی دولت، قوه قانون گذاری، یعنی مجلس شورای ملی و قوه قضائیه در رابطه با مردم و در رابطه با رهبری هماهنگی ایجاد کند؛
۴. مشخصه مهم رئیس جمهور این است که او باید قاطع باشد؛ چون هماهنگی ایجاد کردن معمولا به مقدار قابل توجهی از قاطعیت احتیاج دارد. قاطعیت یعنی به موقع تصمیمگیریها دچار تزلزل نباشد.
۵. در زمینه سیاست خارجی، مخصوص رئیس جمهور باید خود آگاهی داشته باشد... و در هر جا بتواند عمل یا عکس العمل مناسبی را انجام بدهد.
۶. رئیس جمهور باید در مجموع به عنوان یک نمونه مطلوب در جامعه، قدرت درخشیدن داشته باشد و واقعا انسانها وقتی افراد و اعضای جامعه به او و رفتار او و موضع او مینگرند، احساس اعتماد و اطمینان کنند؛ اطمینان به اینکه مدیریت درجه اول و رهبری درجه اول کشور را پس از مقام رهبری به دست انسانی دادهاند که آن انسان نسبت به این امت و نسبت به این نظام و نسبت به امامت این امت وفادار هست... رئیس جمهور ما باید نسبت به این اصل هم آشنا باشد و کاملا هم ایمان داشته باشد.
🔹وظیفه مردم:
به این مناسبت من لازم میدانم یادآوری کنم که مردم ما باید:
۱. در انتخاب رئیس جمهور هم دقیق باشند؛
۲. و هم در شناخت رئیس جمهور از هر نوع مبالغه و گزافهگویی و گزافهاندیشی پرهیز کنند؛
۳. هم در تبلیغ برای رئیس جمهور مورد علاقهشان از هر گونه دروغ و خلاف واقع گویی و مبالغه گویی پرهیز کنند.
۴. و هم اینکه در مورد نامزدهای مورد علاقه افراد و گروههای دیگر، منصفانه داوری کنند و موضع گیری کنند، تا نوع انتخاب و تبلیغات ریاست جمهوری در جامعه اسلامی انقلابی ما، نوعی اسلامی باشد و دور باشد از آن آلودگیهایی که در انتخاب ریاست جمهوری یا انتخاب نمایندگان مجلس در جامعهای غیر اسلامیو جامعه های منحط پیش میآید.
📚 سخنرانی ها و مصاحبه های آیت الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، تدوین محمدرضا سرابندی، ج۱، ص ۴۲۹ _۴۳۱
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍ در زمان انحلال مجلس شورای ملی و در پی تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در دولت مبنی بر حذف قسم خوردن به قرآن و شرط اسلامیت در نمایندگان و مسأله فریبنده حق رأی به زنان، #شیخ_محمدتقی_فلسفی طی سخنرانی کوبندهای در #مسجد_ارک در آذر ۱۳۴۱ خطاب به اسدالله علم گفت:
آقای نخست وزیر! ۵۰ سال قبل از این عین الدولهها و امثال او در اتاقهای خود مینشستند و با کمال خونسردی و غرور، نظریات شخصی خود را به صورت قانون بر مردم مصیبتزده این مملکت تحمیل میکردند. ملت ایران به جان آمد، جنبش کرد، سراسر کشور را موجی از احساسات آزادیخواهی فرا گرفت کشته دادند تا بالاخره مملکت را از محیط خفقان آور استبداد به صورت مشروطیت و حکومت مردم بر مردم درآوردند...
آقای نخست وزیر! ملت ایران بعد از آن همه فداکاری اجازه نمیدهد که ۶ نفر وزیر در اتاق در بسته بنشینند و به میل خود برای مردم قانون وضع کنند...
آقای نخست وزیر! ملت ایران میگوید: چرخ زمان به عقب برنمیگردد و مشروطه به استبداد مبدل نمیشود!
جوانها! از امشب تا فردا در بازار و خیابان و در مدرسه و دانشگاه شعار شما این باشد:
چرخ زمان به عقب برنمیگردد! مشروطه به استبداد مبدل نمیشود!
📚خاطرات و مبارزات فلسفی ص۲۴۱
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡 اگر مروری به نقش حوزه و روحانیت در مبارزات سال ۴۱ و ۴۲ داشته باشیم میبینیم محور مبارزه دغدغههای اسلامی بود و پیشگام آن حوزه و روحانیت.
یکی از اقدامات مهم حوزه که طراح اصلی آن امام خمینی بود، همگانی سازی مبارزه در سراسر کشور بود و مناسبتهای مذهبی مانند ایام تبلیغی فاطمیه، ماه رمضان و ماه محرم بهترین فرصت برای انتقال پیام نهضت به مردم.
شبکه غیر رسمی اعزام مبلغین با هدایت مراجع به ویژه تأکید و راهنمایی امام خمینی، جمع قابل توجهی از طلاب و وعاظ را به سراسر کشور فرستاد تا رو در رو با مردم سخن بگویند و آنها را نسبت به مفاسد لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، رفراندوم انقلاب سفید، فاجعه فیضیه و... آگاه سازند.
اقدامی که نتایجی چون لغو لایحه، تحریم عمومی رفراندوم و نهضت ۱۵ خرداد را به دست توانای ملت پدید آورد.
اکنون و در این شرایط حساس، پیشنهاد میشود حوزه و روحانیت باری دیگر دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کند.
نهادهای تبلیغی حوزه در آستانه #ایام_تبلیغی_محرم، یک هفته زودتر طلاب را به شهرستانها و روستاها اعزام کرده و خود طلاب نیز به این امر اهتمام ورزند و به صورت چهره به چهره مردم را نسبت به اصل مشارکت در #انتخابات و انتخاب #اصلح آگاه سازند.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠 به مناسبت درگذشت آیتاللّه شیخ محمّدمهدی رئیس نوری از علما و اساتید حوزه تهران در نیمه تیر ۱۳۱۵ش
✍آیتالله رئیس نوری در سنه ۱۲۵۲ ش در خاندانی علمی و روحانی متولد شد
.
از اساتید ایشان درحوزهٔ طهران و عتبات:
حضرات آیات عظام حاج شیخ فضل اللّه نوری، حاج شیخ عبدالنبی نوری، آقا ضياءالدّين عراقى، میرزای نائینی، آقا محمّدكاظم شيرازى، آقا سيّد ابوالحسن اصفهانى
ایشان از نامبردگان مذکور اجازهٔ
اجتهاد دریافت داشتند.
وی از سنین جوانی در حوزه علمیه رضاییه
و ناصری جدید (مدرسهی عالی سپهسالار)
با سِمت مدرّسی به تدریس پرداخت.
در سال ۱۳۱۳ ش با تاسیس دانشگاه تهران
و دانشکدهٔ معقول و منقول(الهیات فعلی)،
بنا به اصرار برخی مسئولین عالیرتبهی آن
زمان ، با ارائـهٔ رســالهٔ دکترا و تأئید وزارت
معارف با بالاترین امتیاز استادی، به عنوان
اوّلین استاد دانشـگاه تهران به تدریس در
دانشکده مشغول گردید.
معظم له در سال ۱۳۱۵ش به دلیل
غصهٔ ناشی ازتصویب قانون کشف حجاب
دچار کسالت شدیدی شده در همان ایام
با الهام إلهی که بر وی صادقه گردیده بود
از روز و زمان رحلت خــود آگاه گردیده و
به اطرافیان خود اعلام نمود .
سرانجام در نیمهی برج تیر همان سـال به
رحمت الهی پیوست و طبق وصیت به شهر
مقدس قم انتقال و درقبرستان حاج شیخ
جلیس اهل قبور گردید.
از کرامات ایشان در یک مورد اینکه:
کالبد مطهّرش هفت سـال پس از دفن، صحیح و سـلامت، با رایحهٔ خوشی که به مشام افراد حاضر میرسید رؤیت شد.
✍ به قلم: آقای مجتبی شریفی
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
ضایعه درگذشت استاد مبرز فقه و اصول حوزه علمیه تهران حجتالاسلام والمسلمین علیرضا کریمی که حق بزرگی بر طلاب این حوزه فخیمه داشتند را خدمت همه فضلای عزیز تسلیت عرض میکنیم.
احاطه و تسلط وی بر آرای فقهی و اصولی فقهای معاصر، جایگاهی کمنظیر به ایشان بخشیده بود و حضور پربارشان در دفتر استفتائات رهبر فرزانه انقلاب، مایه ارتقای دانش پاسخگویی فضلای حوزه در مسائل فقهی شده بود.
حشره الله مع اولیائه
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینهی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم.
✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
✏️ شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
💠 ۱۱ مرداد، سالروز شهادت آیتالله شیخ فضلالله نوری
💡چگونه میشود که فقیهی سالک چون او، پا روی مصالح و منافع شخصیاش میگذارد و از حوزه نجف و سامرا به تهران که قربانگاه او است هجرت میکند؟!
✍آیتالله شهید شیخ فضلالله نوری به رتبهای رسیده بود که استادش میرزای شیرازی او را «نفْس خود» و استاد دیگرش میرزا حبیب الله رشتی «فروغ دیده و نور چشم خویش» نامیدند. ناظم الاسلام کرمانی از معاصرین و بل مخالفان شیخ میگوید: «حاج شیخ فضلالله اگر چند ماهی در عتبات توقف کند شخص اول علمای اسلام خواهد گردید، چه هم حسن سلوک دارد و هم مراتب علمیه و هم نکات ریاست را بهتر از دیگران دارا است.».
🔹با این حال از حاج شیخ حسین لنکرانی نقل است:
«میرزای شیرازی هنگام اعزام شیخ به ایران و تهران، اندوهگینانه قریب به این مضمون به شیخ فرموده بود:
شیخ فضلالله! تو جان عزیز منی، و من با ارسال تو دارم پاره تنم را از خود دور میکنم. ولی چه کنم، حفظ کیان اسلام و استقلال ایران در این شرایط حساس، به وجود کسی چون تو احتیاج دارد.»
🔸گفتهاند جناب میرزا منتهای ترویج را در حق شیخ میفرمود و وقتی اهالی تهران نزد میرزای شیرازی میرسیدند، به آنها میفرمود: «شیخ نوری ما را چگونه نگهداری مینمایند؟!»
🔹شخصیت شیخ و حمایت جناب میرزا باعث اعتقاد راسخ اهل تهران به وی شده بود و به گفته اعتماد السلطنه: «مجلس درس و افادت و افاضتش نیز امروز بسی عامر و به وجود کافه مستعدین طهران، دائر میباشد.»
🥀تا آنکه عاقبت، در روز ۱۱ مرداد، نفْس جناب میرزای شیرازی را وسط تهران به دار شهادت آویختند...
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡 رضاخان از عزاداری برای امام حسین(ع) تا ریشهکن کردن عزاداری!
✍ در دهه محرم، دسته قزاقها به سرکردگی #رضاخان از میدان مشق به طرف #شمس_العماره میآمد و در مسیر به خانه آیتالله #سید_کمالالدین_بهبهانی (برادر #سید_عبدالله_بهبهانی) وارد میشد.
💠 آیتالله #سید_حسین_بدلا در خاطرات خود آورده است:
«وقتی قرار شد دسته قزاقها وارد منزل آقای بهبهانی شوند، برای اینکه منزل گنجایش تمام افراد را داشته باشد، از ورود افراد پراکنده و بچهها جلوگیری میکردند ...
ما حتی برای تماشای نظم و ترتیب قزاقها و انضباط شدیدی که میان آنان حاکم بود، جلوی دسته میدویدیم. معروف بود که میگفتند: در این دسته سر سوزنی ضعف، سستی و بینظمی وجود ندارد.
خود رضاخان مانند فرفره به همه جای ستون سر میزد و در حالی که در عزای امام حسین (ع) گل به پیشانی مالیده بود، قزاقها را مرتب میکرد...
دسته قزاقها با شمعهایی که افرادشان به نشانه عزاداری امام حسین (ع) در شام غریبان به دست داشتند، وارد شدند و دقایقی بعد نشستند.
رضاخان مقابل آقا سیدکمال روی زمین نشست و گفت:
«این قزاقها همه، یاران شما و امام زمان هستند و آمدهاند تا سر بسپارند و از دعای خیر شما بهرهمند شوند. دعا کنید خدا توفیق دهد تا اینها به اسلام و مملکت خدمت کنند. ما که وارد بیت علما میشویم، هدفمان این است که وابستگی خودمان را به #مردم و علما اثبات کنیم» (کتاب هفتاد سال خاطره از آیتالله سید حسین بدلا ص۳۲)
💡وقتی رضاخان، رضاشاه شد، در ریشهکن کردن عزاداری و مبارزه با دیانت و روحانیت از هیچ کوششی فروگذار نکرد!
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📘 برشی از کتاب جدید:
«امام محله لرزاده»
به قلم:
حمید سبحانی صدر
✍ دارالمؤمنینی شکل گرفت به نام محله لرزاده و اینها همه به یمن حضور یک عالم ربانی بود که در جایگاه آقا و امام محله نشسته بود. نه اینکه این همه را برای آقایی و ریاست خود بر محله بخواهد؛ نه! چراکه او آنقدر افتاده و خاکی بود که پنهانی، دستشوییهای مسجد را هم خودش میشست. درب خانهاش همیشه به روی همه باز بود و اکثر اوقات آبگوشتی برای گرسنگان در خانه او پیدا میشد.
▫️امام محله، پدر محله بود؛ که برای جوانان پیرامونش به خواستگاری هم میرفت. او آنقدر با محله عجین بود که بعضی از دخترانش را هم به اهل همان محله داد.
▫️شیخ علیاکبر برهان اینگونه نبود که خانهاش آن سوی تهران باشد و مسجدش در لرزاده؛ بلکه درب خانه او رو به مسجد باز میشد. خانهاش در کنار خانههای مردم بود تا از او هم خانوادهداری بیاموزند و هم تربیت فرزند. نه اینکه صبحها در خانهاش و ظهرها در مسجد بازار و شبها در مسجد لرزاده نماز بخواند و مردم به آسانی او را نبینند. بلکه سحرها نماز شبش را هم در محراب مسجد میخواند و پس از نماز صبح مردم را موعظه میکرد و یکی دو تا درس هم میداد.
▫️برهان شغلش امام محله بود، بیآنکه مزد و مواجبی بگیرد، که حتی خودروی شخصیاش را هم فروخت تا مدرسه بسازد.
🔹«امام محله لرزاده» به زودی از انتشارات «واژهپرداز اندیشه»
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡 #آسیب_شناسی_حوزه_تهران*
✍ ۲۳۸ سال شمسی برابر با حدود ۸۷ هزار روز از آن روز که تهران دارالخلافه (پایتخت) شد میگذرد.
به اینکه حوزه تهران پیش از آن تاریخ یا مثلا ۳۰ سال پس از آن پدید آمده کاری ندارم، اما بدون تردید با دارالخلافه شدن تهران، عالمان آن وارد مناسبات جدیدی شدند.
مثلا آسید حسن تقوی از عالمان اهل معنای تهران که به خاطر استجابت دعایش در شفا گرفتن فتحعلیخان، آقامحمدخان قاجار با او عقد اخوت بست و از آن تاریخ خودش و نوادگانش موسوم به سادات اخوی شدند. تاریخ زیست عالمان این خانواده به قبل از پدیدار شدن حوزه رسمی تهران بازمیگردد.
بگذریم؛
در این ۲۳۸ سال چند عالم در تهران متولد شده، چند نفر وفات کرده و چند نفر به خاک سپرده شدهاند؟
چند فقیه و حکیم در مدارس تهران تدریس داشته و چند طلبه تحصیل کردهاند؟
اصلا چند مدرسه علمیه و مسجد بنا شده و چند امام جماعت در این شهر اقامه نماز داشتند؟
به تعداد همه این ۸۷ هزار روز و شب، عالمان اهل معنایی که از آنها بسیار گفته و شنیدهایم قیام و قعود و رکوع و سجود داشتهاند و واعظانی مجاهد، احکام الهی را بر فراز منابر فریاد زدهاند.
چند عالم در این شهر از خودکامگان سیلی خورده و حبس کشیدهاند و چند اهل علم، سینهشان سپر شکنجه و گلوله شده است؟
حوزه تهران را به خاطر همه این پیشینه پیچیده و پر فراز و فرودش میستایم.
حوزه تهران به همین وسعت و با همین جزئیات #هویت_تاریخی دارد.
کنش علمی، معنوی، اجتماعی و سیاسی امروز عالمان و طلاب این شهر میتواند تمام آن بیش از دو قرن مجاهدت را به ثمر بنشاند و سستیها و غفلتهای ما میتواند همه آنها را تباه کند.
#آمار:
یک روز در زمان #قاجار، تعداد علما و طلاب تهران نسبت به جمعیت آن بیش از ۱ درصد بود؛ آن هم با آن کمیت و کیفیت از فقها و حکما!
به گفته جعفر شهری در زمان #رضاخان که جمعیت تهران در حدود ۲۰۰ هزار نفر بود، در حوزه تهران ۱۸ مدرس و ۲۱۰ طلبه فعالیت علمی داشتند؛ یعنی حدود یک هزارم جمعیت.
اکنون که تهران بیش از ۸ میلیون جمعیت دارد، چند عالم و طلبه دارد؟
دقیق نمیدانم! نه من، به نظرم اصلا آمار درستی از این جمعیت نداریم.
#مدیریت_حوزه_تهران نهایتا آمار اساتید و طلاب خودش را داشته باشد که سال گذشته شنیدم ۸ هزار خانم و آقا هستند. (غالب این جمعیت طلبه هستند که عمدتا وارد کنشگریهای اجتماعی نشدهاند)
امور مساجد و ستاد اقامه نماز و سازمان تبلیغات هم باید آمار ائمه جماعات و وعاظ خود در مساجد و مدارس و ادارات و هیئات را بدهند و بعد موارد مشترک حذف شوند. (متأسفانه موارد مشترک کم نیستند)
بعد بر اساس آمار واقعی به تحلیل، آسیبشناسی و بعد برنامهریزی برسیم.
آیا در حوزه تهران مرکزی برای این نوع نگاهها و آمارها و بررسیهای راهبردی وجود دارد؟!
اگر نه، ممکن است در این رشد فزاینده جمعیت پایتخت و مسابقه نابرابر فرهنگ غربی و فرهنگ اسلامی بازنده شویم و ثمرات دو قرن حیات حوزه تهران بر باد رود.
-------------------------------
* این یادداشت پاسخی هم به اظهار نظر یکی از جامعهشناسان درباره جمعیت حوزویان در یکی از برنامههای تلویزیونی است.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🔹 هر ۲۰ هزار نفر یک آخوند!
✍حکومت پهلوی سعی داشت روحانیت را در جامعه کمرنگ و به خود وابسته کند. چیزی شبیه روحانیت در جهان مسیحیت.
این ایده پس از قیام ۱۵ خرداد قوت گرفت و در این راستا «طرح کلی روحانیت» ارائه شد. گام اول برای اجرای این طرح، تأسیس #دانشگاه_اسلامی بود.
🔸جزئیات این طرح:
از نظر کمیت معتقد بودند تعداد روحانیون بیش از حد نیاز است. باید از تعداد آنها کاست تا کمبود نیروی انسانی در سایر مشاغل جبران شود.
پیشنهاد آن بود که هر ۲۰ هزار نفر جمعیت به یک روحانی نیاز دارد. یعنی تصور کنید در شهر تهران کنونی با حدود ۹ میلیون جمعیت فقط ۴۵۰ نفر عالم حضور داشته باشند.
این عده هم فقط در نماز جماعت و سخنرانی میتوانند #لباس_روحانیت بر تن کنند. از آنجا که این لباس برای یک فرد فعال مناسب نیست (دست و پا گیر است) و ظاهر آن حاکی از تنبلی و عدم درگیری در فعالیتهای اجتماعی است، در سایر اوقات باید مانند سایر مردم لباس بپوشند.
🔹طرح این بود که از نظر مالی وابستگی درآمد روحانیت به مردم باید قطع شود و حقوق این عده از علما در چند رتبه باید از ناحیه دولت تأمین شود. پرواضح است که به این نحو، روحانیت به طور کامل به کنترل حکومت درمیآمد.
🔸آموزش طلاب هم تحت نظر وزارت فرهنگ یا دانشگاه تهران صورت گیرد و این افراد از طریق کنکور جذب شوند.
امام خمینی در سخنرانی خود در ۲۶ فروردین ۱۳۴۳ به این طرح و بودجه تصویب شده برای آن اشاره و به آن انتقاد کردند.
📚ر.ک: روزشمار ۱۵ خرداد، ج اول ۱۳۴۳، ص۲۷۴ _ ۲۷۷
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran