eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🥀 به مناسبت رحلت (س) ✍ سالهای ۷۹ تا ۸۱ توفیق استفاده از محضر عالمی ربانی داشتم که در حوالی میدان خراسان تهران سکونت داشت. مرحوم از علمای اهل معنای تهران که سالها در ملازمت مرحوم بود و آنگاه که در سال۸۱ دار فانی را وداع گفت یکصد سال داشت و در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) دفن گردید. ✨ از قول مرحوم مظفری نقل شده: به قصد زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) به همراه حاج ملا آقاجان با مینی‌بوس از تهران به قم می‌رفتیم. ✨در میانه راه جایی که جز بیابان چیزی به چشم نمی‌خورد، حاج ملا آقاجان از راننده خواست نگه‌دارد. راننده توقف کرد و‌ چند لحظه دو بانوی مجلل که روبندی بر چهره داشتند سوار شدند. من از دور شاهد گفتگوی مؤدبانه حاج ملا آقاجان با یکی از آن بانوان بودم. کمی که مسیر طی شد، مجددا حاجی از راننده خواست نگه‌دارد. چون مینی‌بوس توقف کرد، آن دو بانوی بزرگوار پیاده شدند. به حاج ملا آقاجان عرض کردم: این بانوان مجلل چه کسانی بودند؟ ✨فرمود: حضرت فاطمه معصومه (س) و یکی دیگر از بانوان از اولاد ائمه(ع) که با آن حضرت در حرم مدفون‌اند. برای به استقبال از ما تشریف آورده بودند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 متن کتاب المآثر و الآثار باب دهم ص۱۴۳ ✍ صاحب جواهر بر روی منبر درس بر مقام اجتهاد چهار نفر شهادت داده بود که یکی از آنها می‌باشد که در آن زمان ۲۹ سال داشته است. 🔹میرزا عبدالرحیم پس از وفات صاحب جواهر در درس شرکت کرد و پس از وفات شیخ اعظم اولین کسی بود که در حوزه نجف به تدریس کتاب شیخ پرداخت. ✨میرزا عبدالرحیم نهاوندی پس از سی سال اقامت در نجف اشرف، در سال ۱۲۹۱ق، به قصد زیارت مشهد مقدس رضوی(ع)، به ایران سفر کرد. او پس از یک سال اقامت در مشهد، هنگامی که در مسیر بازگشت، از تهران گذر می‌کرد، مورد استقبال علمای بزرگ دارالخلافه، از جمله حاج ملا علی کنی قرار گرفت که از او خواستند در تهران رحل اقامت افکند و عموم مردم، به‌ویژه جویندگان علوم و معارف دین را از آموزه‌های ارزشمند خود بهره‌مند سازد. 💠میرزا عبدالرحیم این پیشنهاد را پذیرفت و در تهران سکونت یافت. این مدرّس عالیقدر تا زمان وفات خود یعنی ربیع‌الثانی ۱۳۰۳ق به مدت دوازده سال کرسی تدریس در در اختیار داشت. 📖 اعتمادالسلطنه می‌نویسد: «میرزا عبدالرحیم مجتهد نهاوندی، ساکن طهران، در فقه و اصول از فحول بود و به مدرسۀ فخریۀ دارالخلافه تدریس می‌نمود و به وظیفۀ این منصب معاش می‌گذرانید. در تقوا و عدالت وی احدی را مجال تأمل نبود.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡: ✍ در گذشته چنین بود که برای تقویت علمی و معنوی از برخی علمای بزرگ دعوت می‌کردند تا با اقامت در این شهر بر وزانت حوزه آن بیفزایند و طلاب علم و عموم مردم از محضر ایشان استفاده کنند. در شرح حال دیدیم که از وی میخواهد در دارالخلافه طهران رحل اقامت افکند. یعنی در شهری که همان موقع علمای شهیری چون حاجی کنی‌، ، ، و... در آن حضور داشتند، با این حال به هنگام عبور عالمی بزرگ از تهران، سر راه او می‌نشینند و وی را متقاعد می‌سازند که در تهران بمانند. درحالیکه میرزا عبدالرحیم همان موقع حوزه درسی قابل اعتنایی در نجف داشت و به گفته تذکره نویسان در آن سفر خانواده‌اش او را همراهی نمی‌کردند و دو سال بعد توانستند از نجف به تهران بیایند. یعنی میرزا چنان مشغول امور شد که حتی نتوانست برای آوردن خانواده‌اش به نجف برود. متن کامل:👇👇👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
💡#هویت_تاریخی: ✍ در گذشته چنین بود که برای تقویت علمی و معنوی #حوزه_تهران از برخی علمای بزرگ دعوت م
💡 حوزه طهران: ✍ در گذشته چنین بود که برای تقویت علمی و معنوی از برخی علمای بزرگ دعوت می‌کردند تا با اقامت در این شهر بر وزانت حوزه آن بیفزایند و طلاب علم و عموم مردم از محضر ایشان استفاده کنند. در شرح حال دیدیم که از وی میخواهد در دارالخلافه طهران رحل اقامت افکند. یعنی در شهری که همان موقع علمای شهیری چون حاجی کنی‌، ، ، و... در آن حضور داشتند، با این حال به هنگام عبور عالمی بزرگ از تهران، سر راه او می‌نشینند و وی را متقاعد می‌سازند که در تهران بمانند. درحالیکه میرزا عبدالرحیم همان موقع حوزه درسی قابل اعتنایی در نجف داشت و به گفته تذکره نویسان در آن سفر خانواده‌اش او را همراهی نمی‌کردند و دو سال بعد توانستند از نجف به تهران بیایند. یعنی میرزا چنان مشغول امور شد که حتی نتوانست برای آوردن خانواده‌اش به نجف برود. 🔹این امر نه یک‌بار که در طول این دویست سال، بارها اتفاق افتاده است. علمای گذشته در عهد سلطنت و طاغوت چه درکی از ضرورت حضور در دارالخلافه و تقویت داشتند که با پشت پا زدن بر ریاست و مرجعیت در مراکزی چون نجف و قم و از دست دادن توفیق مجاورت امیرمؤمنان(ع) و دیگر مشاهده مشرفه، در تهران اقامت می‌گزیدند؟ 🔹حوزه عاصمه چه اهمیت ویژه‌ای داشت که بر خود لازم می‌دیدند در جهت تقویت آن جان‌فشانی کنند؟ 🔹دیدگاه نخبگانی چون حاج ملاعلی کنی در رأس مرجعیت، مبارزه با استعمار و مقابله با طاغوت بودند در این زمینه چه بود که از علما و مدرسین بزرگ دعوت می‌نمودند در این شهر اقامت گزینند؟ 💡 برای حوزه تهران: اکنون که متأسفانه حوزه تهران نسبت به گذشته، دوران ضعف خود را سپری می‌کند آیا بهتر نیست به همان راهبرد پسندیده علمای سلف تمسک کرد؟ ما بر این عقیده‌ایم ضرورتی که در زمان حکومت طاغوت باعث حضور علما و حکمای بزرگ در دارالخلافه طهران می‌شد امروز و در دوران حکومت اسلامی بیش از پیش احساس می‌شود تا با تقویت حوزه عاصمه، بر مناسبات حوزه و حاکمیت و حوزه و مردم افزوده شود. آیا چنین ضرورتی احساس نمی‌شود که با بازگشت یا هجرت مدرسین مبرز فقه و حکمت و علمای طراز انقلاب اسلامی به حوزه تهران و مراکز جمعیتی پایتخت، حوزه راهبردی عاصمه شیعه در جایگاه قوت خود قرارگیرد؟ جایگاهی که وجود در گام دوم انقلاب بسیار حیاتی است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 پوستری از تصاویر نمایندگان اولین دوره 🔹سه تن از نمایندگان صنف طلاب : ▪️شماره۱۳: حاج (ایشان از کثرت تدریس و شدت تسلطش بر کتاب به شهرت داشت) ▪️شماره۱۴: (از خاندان معروف سادات اخوی که بعدها نیز مسؤولیتهای دولتی داشت) ▪️شماره۱۵: (از حکمای معاصر و مدرسین مبرز که چند دوره نمایندگی داشت) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۱۰ آذر سالروز شهادت ✍ لقب مدرّس را به سهولت به کسي نمي‌دادند، ايشان اين لقب را از زمان تدريس در اصفهان داشت که حجتي بر فضل و مهارت او در تدريس بود. ويژگي که در مجلس شورا به نحو احسن به جذاب کردن نطق‌هايش کمک مي‌کرد.  آيت‌الله مدرّس پس از آمدن به تهران ضمن حضور در مجلس شورا به تدريس فقه و اصول در ( فعلی) پرداخت و جلسات درسش را در ایوان زیر ساعت در مدرسه سپهسالار برگزار می‌کرد. ✨او به همه اعلام کرد: «کار اصلی من، تدریس است و سیاست، کار دوم من است.» مدتی بعد هم تولیت این مدرسه علمیه را برعهده گرفت. آیت‌الله مدرس با این هدف که طلاب علوم دینی از اوقاتشان استفاده بیشتری ببرند و با جدیت بیشتری به درس و مباحثه بپردازند، برای اولین بار طرح امتحان طلاب را به مرحله اجرا درآورد. 🍃مدرس براي برقراري نظم در مدرسه زحمت بسيار کشيد. براي اداره آن، نظامنامه‌اي ترتيب داد که بايست طبق آن عمل مي‌شد. به موقوفات مدرسه هم شخصاً رسيدگي مي‌کرد و توانست درآمد موقوفات را افزايش داده و مدرسه و حجره‌هايش را مرمت کند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 فرمایشات درباره 🍂آيت‌الله مدرس 10 آذر 1316 هجری شمسی، هنگام غروب، توسط مزدورانی به نام‌های جهانسوزی، مستوفيان و حبيب‌الله خلج (معروف به شمر) در کاشمر به شهادت رسيد. آنها ابتدا چای سمی به اجبار به او دادند و چون دیدند از اثر سم خبری نیست، عمامه سید را در حین نماز از سرش برداشته، بر گردنش انداختند و آن فقیه بزرگوار را به شهادت رساندند. ✨ می‌فرمایند‌: «...مدرّس آمد به تهران. آنجا هم یک خانه مختصری اجاره کرد و من منزل ایشان مکرر رفتم، خدمت ایشان (رضوان‌الله علیه) مکرر رسیدم...» 🔹امام درباره درس مرحوم مدرس می‌گفتند: «...این آدم (مدرّس) می‌آمد در مدرسه سپهسالار درس می‌گفت، من یک روز رفتم درس ایشان. مثل اینکه هیچ کاری ندارد و فقط طلبه‌ای است دارد درس می‌دهد.این طور قدرت روحی داشت. در صورتی که آن وقت در کوران مسائل سیاسی بود... از آنجا (پیش ما) رفت مجلس. آن وقت هم که می‌رفت مجلس، یک نفری بود که همه از او حساب می‌بردند...» 🔹امام خمینی، شهید مدرّس را الگویی برای تمام تاریخ این سرزمین به شمار آورده و فرمودند: «مدرّس حالا هم زنده است. مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. لذا سعی کنید مثل مرحوم مدرّس را انتخاب کنید.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 با لباس طلبگی به مناسبت سالگرد شهادت میرزا کوچک خان جنگلی ✍ میرزا کوچک خان اوایل دوران طلبگی خود را در واقع در حد فاصل چهارراه سرچشمه و سه راه امین حضور سپری کرد. 🕌 بانی و‌ واقف این مسجد_مدرسه معروف به جواهري است که از ادبا و فضلاي تهران بوده و ‌کتاب ‌ جواهر الاخلاق وی در سال ۱۳۲۴ق چاپ سنگی شده است. 📜بنای این مدرسه به پس از سال ۱۳۰۵ق برمی‌گردد. زیرا در نقشه قدیمی تهران مربوط به این سال، نامی از این مدرسه نمی‌بینیم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡فرمایش درباره طلبگی : 🍃میرزا کوچک - همین طور که اشاره کردید - یک روحانی است، یک طلبه است. البتّه من شنیده بودم، نقل شد برای ما از سالها پیش که ایشان مرحوم را درک کرده، لکن خیلی باورکردنی نیست. این را مرحوم پدرم نقل میکرد از مرحوم آ سیّد علی‌اکبر مرعشی - که شوهر خواهر پدر ما بود، یعنی باجناق مرحوم بود - که او از بزرگان علمایی بود که منزوی بود در تهران؛ او گفته بود که میرزا کوچک درس میرزا را درک کرده. به نظرم نمی‌آید این خیلی قابل تأیید باشد، زیرا که سنّ میرزا کوچک در وقتی که میرزای شیرازی از دنیا رفته، چهارده پانزده سال بیشتر نبوده، بعید به نظر میرسد که ایشان توانسته باشد درک کند مرحوم میرزای شیرازی را؛ لکن در اینکه طلبه بوده، در اینکه روحانی بوده، هیچ شکّی نیست؛ ۹۱/۸/۲۹ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیت‌الله شیخ محمدابراهیم در اصفهان از محضر ، و علامه میرزا محمدهاشم خوانساری(چهار سوقی) استفاده کرد. 🔹سپس به نجف عزیمت نمود و در محضر آیات عظام ، و زانوی تلمذ زد. ✨شیخ محمد ابراهیم با وصول به مقام اجتهاد به تهران آمد و با اقامت در نزدیک به انجام وظایف شرعی و اجتماعی پرداخت. 📚 آن عالم جامع الاطراف علاوه بر احاطه علمی در فقه و اصول و دیگر علوم متداول حوزوی در ریاضیات، هیأت و نجوم، حکمت و فلسفه و نیز علوم غریبه و کیمیا مهارت داشتند و در این باره آثار ارزشمندی از خود به جا گذاشتند. 💠 شیخ محمدابراهیم در دوره های پنجم و ششم و از دوره هفتم ، سرپرستی دایره تندنویسی مجلس و نظارت و همکاری در امور را بر عهده داشتند. ✨پس از تصویب لایحه متحدالشکل نمودن لباس مردم، آن روحانی بصیر علی رغم مزایای فراوان مادی و اجتماعی، شجاعانه از کلیه مشاغل اداری استعفا داد که موجبات بغض ایادی دستگاه حاکمه را به همراه داشته است. ایشان پس از استعفا با دوست دیرینه اش ادیب برجسته در مشغول فعالیت های علمی و آموزشی گردید و در ، و به تدریس پرداختند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🍂مرحوم شیخ محمدابراهیم در ۱۴ آذر ۱۳۱۴ ش دار فانی را وداع گفت. هنگام وفات با زحمت نشستند و گفتند: السلام علیک یا امیر المومنین! سپس شهادتین را بر زبان آورده و دیده از جهان فروبستند. 🔹فرزند ایشان مرحوم حاج از علمای ربانی خوانسار در سال ۹۶ رحلت فرمود. 🔹نگارنده اولین‌بار هنگام گشت و گذار در (پس از ورود به محوطه، سمت راست، قبل از رسیدن به مقبره حکیم جلوه) با مزار مرحوم حاج شیخ محمد ابراهیم مواجه شد که در تصویر بالا می‌بینید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 تصویر تاریخی جمعی از اساتید و فضلای #دانشکده_معقول_ومنقول (دانشکده الهیات) ردیف اول از سمت راست: #
🗓 حکیم الهی در صبح جمعه ۱۴ آذر ۱۳۲۰ ش رحلت فرمود. ✍ ایشان وقتی به طهران آمد در ، و حضور داشت و با بنای به آنجا رفت و مدت ۵۰ سال در آن مکان و همینطور مدرسه کاظمیه به فعالیت علمی اشتغال داشت و می‌فرمود. 📖 گفته‌اند عمده علما و فضلای آن عصر جزء شاگردان مرحوم میرزا طاهر بودند. 🔹ایشان با وجود اشتغال به حکمت و عرفان و سلوک معنوی از فعالین سیاسی دور نبود و به عقیده نگارنده شاید همان جریان در بود که وی را به فعالیت سیاسی کشاند. 🔺ازاین‌رو در دوره اول به وکالت از علمای طهران به مجلس رفت و در دوره سوم نیز نماینده مجلس بود. مدتی نیز ریاست کل محاکم استیناف و‌مستشاری را برعهده داشت. 🍁از سال ۱۳۱۰ مبغوض واقع شد و گرفتار زندان و تبعید گردید و در همین دوره بود که مانع حضور وی در مدرسه سپهسالار شدند. در اثر همین شدائد دو سال آخر عمر به شدت بیمار شد به گونه‌ای که آرزوی مرگ می‌کرد تا آنکه در ۱۳۲۰ وفات نمود و در مقبره استاد مدفون گشت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویر سنگ مزار سیاستمدارِ حکیم در ابن بابویه شهرری طاهر آن اوستاد دانش و پند فیلسوف همه علوم و فنون ... هم به زندان فتاده چون سقراط هم کشیده تعب چو افلاطون 💠 مزارات و قبور علما و حکمای بزرگی که در قبرستان ابن بابویه به خاک آرمیده‌اند، نیازمند مطالعه، پژوهش و تدوین است! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
نهاوندی معروف به ، از دانشمندان و اساتید علم نجوم و ریاضیِ در دوران قاجار بود. او در سال ۱۲۷۶ق متولد شد و علم نجوم و استخراج تقویم را در محضر حاج میرزا عبدالغفار نجم‌الدوله (م ۱۳۲۶ق/ ۱۲۸۶- ۱۲۸۷ش) فراگرفت. 🔹بسیاری از علما و فضلای آن دوره برای تحصیل نجوم و ریاضی از محضر ایشان بهره بردند. 📆 میرزا جواد جهان‌بخش پس از وفات استادش ، اقدام به چاپ تقویم نمود و او در سال ۱۳۲۷ق منتشر شد. آنگونه که مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی گزارش می‌کند، ایشان خود، همه ساله تا سال ۱۳۳۲ق، تقویم‌های میرزای جهان‌بخش را رؤیت کرده است. 🍂مرحوم میرزا جواد جهان‌بخش نهاوندی در سال ۱۳۳۳ق برابر با ۱۲۹۳- ۱۲۹۴ش و در سن ۵۷ سالگی وفات یافت. 📜 تصویر نمونه مهر و امضای استاد جهانبخش در کنار مهر و امضای مرحوم و آیت‌الله از اساتید مبرز حوزه طهران 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویر شمس آل احمد در کنار پدرش آیت‌الله سید احمد طالقانی 🗓 به بهانه ۱۴ آذر سالگرد مرحوم (برادر ) مرحوم شمس الدین آل احمد طالقانی از خانواده‌ای روحانی و درس خوانده بود. بخوانید👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 تصویر شمس آل احمد در کنار پدرش آیت‌الله سید احمد طالقانی 🗓 به بهانه ۱۴ آذر سالگرد مرحوم #شمس_آل_ا
📖 در کتاب می‌نویسد: 🍃حاج سيّد احمد لاجوردى تعريف مى‌كرد كه: «يك روز تازه از بازار آمده بودم خانه كه رئيس كلانترى محل پريشان حال آمد در منزل ما و مرا كشاند بيرون كه حاج آقا بيا كمك. رفتم جلوى خانه شما. 🍂جماعتى جمع بودند و حاج سيّد احمد آقا (آیت‌الله پدر شمس و جلال)، خدا رحمتش كند، هنوز مى‌غريد. كريم آقا بوذر جمهرى (قصاب آذربايجان لقب داشت و وزير رضا شاه بود) عصا نوش‌جان كرده و سرافكنده بين گروهى آجان‌هاى حكومتى، كنارى ايستاده بود و نمى‌دانست چه كند. من رفتم جلوى حاج آقا و ايشان را به اصرار بردم توى بيرونى و تقاضا كردم اجازه بدهند من قضيّه را فيصله بدهم. 🍁می‌دانستم موضوع چيست.مى‌خواستند براى تهران خيابانهاى راستا حسينى بكشند. مثل خيابان‌هاى مسيحيان در فرنگ. عين صليب. خيابان بوذر جمهرى را خراب كرده بودند و حالا مى‌خواستند و و را بكوبند كه همين يا امروزى را بسازند. 🍂دولت آمده بود پرچم قرمز نصب كرده بود روى خانه‌ها. پدرت، خدا رحمتش كند، مقاومت مى‌كرد. خانه‌تان ديوار به ديوار حياط سيد ناصر الدين بود. رفتم كريم آقا بوذر جمهرى را راضى كردم كه دو سه هفته فرصت بدهد حاجى آقا را فرستاديم سفر به نجف. اين خانۀ زير را براى شما خريديم هزار و هشتصد تومان. و در غياب حاجى آقا، اسباب‌كشى كرديم و آمدند خانه را-كه فقط خانه شما و باقى و سالم مانده بود كوبيدند روى هم. شما و مرحوم برادرت آقا جلال، توى همان خانه متولد شده بوديد كه حالا افتاده است توى .» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📝 گزارش از اعلامیه دانشجویان پس از #۱۶آذر ۴۳ مبنی بر لزوم آزادی (ره) از بند 🗓 تاریخ انتشار: دی ماه ۱۳۴۳ 💠 نشریه انتقام به قلم و با حمایت بازاریان تهران از جمله اعضای منتشر و در شهرهای قم و تهران پخش می‌شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ شهید سید مجتبی نواب صفوی در ابتدای جوانی در کنار تحصیل دروس حوزوی در مسجدی در خانی‌آباد، هم‌زمان در به تحصیل علوم جدید پرداخت. 📆 در ۱۷ آذر ۱۳۲۱ در حالیکه ۱۸ سال بیشتر نداشت، در یک سخنرانی پرشور در مدرسه از دانش‌آموزان خواست تا به سوی رفته و به هجوم اجانب و تهدید فرهنگ غرب اعتراض نمایند. تظاهرات باشکوهی روی می‌دهد و با تیراندازی ماموران به سوی مردم، دو نفر کشته می‌شوند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💢از کجا و تا کجا؟ پس دیدار شهریورماه ۱۳۹۶ طلاب تهران با حضرت آقا و فرمان ایشان مبنی بر ساختن حوزه مطلوب با کمک اراده هایمان، انگیزه های آن جمع کوچک طلبگی که برای آن دیدار شکل گرفت( و بعدها دوستانی به این جمع اضافه شدند)، مضاعف شد. ✴مباحثات از آن زمان ادامه داشته،اما با همت تک تک دوستان و لطف و اعتماد بعضی از بزرگترها، یکسالی میشود که بصورت منسجم و کاملا تشکیلاتی، آن دغدغه ها پیگیری میشود. ✴مهمترین دغدغه، است. حوزه ای اهل که تراز خود را حکمرانی در عصر میبیند.🇮🇷 (در این رابطه بیشتر از ما میشنوید و میبینید!) 🔰حال پس از گذشت یک سال از مباحثات طلبگی، میخواهیم موضوع را در طرح با اساتیدی که به نظر ما میتوانند در کامل شدن این ادبیات، کمک فکری به ما کنند، مطرح کنیم و با شنیدن نظرات اساتید، اندوخته خود را دو چندان کنیم و بتوانیم بزودی ادبیات جامع را به حوزه علمیه عرضه کنیم. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 جواب تا کجا بماند برای آینده...
✴نشست اول از سلسله نشست های حوزه عاصمه
📷نفر وسط شیخ مرتضی کاتوزیان در سنین جوانی ✍ نوه مرحوم از مجتهدین عصر ، بود. شیخ مرتضی پس از تحصیل مقدمات و سطوح علوم دینی در تهران به شهر قم مشرف شد و از محضر آیات عظام و بهره‌مند شد و پس از آن به تهران بازگشت. 🍃شیخ مرتضی کاتوزیان در مسجد جد خود، حاج ملاجعفر، واقع در محلۀ ، به اقامۀ جماعت می‌پرداخت و در نیز تدریس می‌کرد. 🔹ایشان در سال ١٣۶۵ق به ، نزدیکی ، نقل مکان کرد و از آن پس در آن مکان مقدس به اقامۀ جماعت و وعظ و خطابه اشتغال داشت. با آمدن مرحوم به مسجد حاج ملاجعفر، ایشان از شیخ مرتضی کاتوزیان دعوت نمود تا نماز صبح را بر اهالی این مسجد امامت نماید و این امر مورد قبول شیخ مرتضی واقع شد. بعدها حوزۀ درسی پررونقی در این مسجد شکل گرفت که به معروف شد. ✨نگارنده از آقای کمال کاتوزیان فرزند مرحوم شیخ مرتضی شنیدم که می‌گفت: پس از آزادی حضرت (ره) از زندان در سال ۴٢ و پیش از بازگشت به قم، مرحوم آیت‌الله ، به اعتبار مرحوم پدرم، حضرت امام را به خانۀ ما آوردند و این بزرگواران یکی دو شب در منزل ما بودند تا امنیت بیشتری برقرار شود و سپس به قم بروند.✨ 🍂مرحوم شیخ مرتضی کاتوزیان در چنین روزی یعنی ٢٢ ربیع‌الثانی ١۴٠۵ق/ ٢۵ دی ١٣۶٣ش وفات نمود. پیکر مطهرش در آستان (ع) در صحن (ع) دفن شد. 🕌@tarikh_hawzah_tehran
🍃 امروز ۱۹ آذر به ابتکار ، نشست «حوزه تهران و نقش آن در شکل‌گیری انقلاب اسلامی» با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد. 💠 موضوع جلسه اول: مبانی تربیتی امام خمینی (ره) با نگاه به نقش آیت‌الله شاه‌آبادی 🔹با حضور دکتر محمد حسین شهرستانی برشی از مباحث مطرح شده👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
نشست، سبحانی صدر.aac
6.66M
🎙مقدمه بحث: ☘ نگاهی گذرا به نقش در تحولات سیاسی دو قرن گذشته. 🔹آیت‌الله شاه آبادی حکمت را در حوزه تهران فراگرفته و (ره) هم در حکمت، از محضر ایشان بهره برده بود. با توجه به اینکه روحیه اجتماعی و مبارزاتی آیت‌الله شاه‌آبادی برخاسته از نگرش عرفانی ایشان بود، و این مبنا به امام خمینی منتقل شده بود، آیا می‌توان قائل به تأثیر حوزه حکمی تهران در شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد؟ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
دکتر شهرستانی.aac
13.57M
🎙 : ☘نظریه فطرت صورت‌بندی همان سیره و‌ سنت علمای تهران است. طرح آیت‌الله شاه آبادی اسلام اجتماعی و طرح امام خمینی اسلام سیاسی است. آن بستر مناسبات تاریخی که از آن چنین نظریه‌ای پدید می‌آید، تهران است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 پاسخ (ره) به نامه - 50/01/05 ✍ بسمه تعالی خدمت جناب مستطاب و ثقه الاسلام آقای آقا شیخ محمد یزدی دامت افاضاته مرقوم شریف واصل، سلامت و توفیق جناب عالی را از خداوند تعالی خواستار است. امید است ان شاءالله تعالی و سایر مومنین از ارشاد و هدایت جناب عالی برخوردار باشند. آنچه اخیراً مورد تأسف این جانب است اختلافاتی است که نمی دانم با چه دستی در حوزه علمیه قم و بین اهل منبر بلکه محراب حادث شده است و همین نحو بین و آنجا حادث شده است، همان نحو اختلافی که بین علمای مسیحی در وقتی که ممالک آنها را می گرفتند حاصل شد. امروز که اصول احکام در دستبرد اجانب و نوکرهای آنها است به جای وحدت کلمه، این نحو تفرق و توهین بعضی از بعضی و تکفیر بعضی موجب کمال تأسف است و کاشف از عدم رشد جامعه است. امثال جناب عالی کوشش کنید شاید موفق شوید آقایان را از این خواب گران بیدار کنید قبل از اینکه همه چیز آنها به باد رفته باشد، اگر نرفته باشد. (و الی الله تعالی المشتکی). والسلام علیکم روح الله الموسوی الخمینی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran