ادامه...
شرح منازل هفتگانه نفس
منزل ششم :نفس راضیه
(قسمت دوازدهم)
این مرحله مقام عشق و وادى هیجان انگیز رضا و تسلیم است . در این مرحله نفس انسانى به محك امتحان سنجیده مى شود ، و در بوته ى مصایب درونى و روحى ، در آتش شك و شبهه و تزلزل و بیم و امید كه آنها را مغلوب كرده بود یك بار دیگر گداخته خواهد شد ; تا به كلّى صافى و خلوص خود را به دست آورد و پایدار شود .
بنابراین ، این مرحله مقام فداى نفس و میدان جانبازى است ، نفس ناطقه ى انسانى باید شایستگى درك لطف ، محبّت ، عنایت ، فیض جبروتى و لاهوتى را به نمایش بگذارد . و در راه عشق خدایى براى فدا كردن خود نیز حاضر و بلكه مشتاق قد باشد .
این مقام عرصه ى عشق بازى مجازى نیست ; بلكه در این جا با جان باید به طور حقیقى بازى كرد ، و حتّى هزاران جان را فداى نام و عشق محبوب نمود ، و پاى كوبان و رقصان به پاى دار وصل شتافت .
در اینجاست كه دیگر فرقى بین مشیّت آفریدگار و اراده ى بنده ى او نخواهد ماند ، و انسان از روى معرفت حقیقى اجرا كننده ى اراده ، بلكه یارى دهنده ى اجراى نقشه ى آفرینش و تكامل جهان خواهد گشت .
این مرحله از یك طرف مقام فداى نفس و تسلیم و رضاى محض است ، و از طرف دیگر هنگام تجلّى انوار كشف ، و الهام ، و وصال است . در این مقام دیگر سایه ى جدایى و پرده ى ناتوانى وجود ندارد ، زیرا نور عشق و معرفت سرتاسر زندگى باطنى و ظاهرى عارف را فرامى گیرد و او خطى جز در رضاى حق و تسلیم شدن به اوامر و اراده ى او نمى بیند و نمى شناسد .
در این مقام انتظار وصل با شعله ى آتش جانسوز عشق ، همه ى نیروهاى مخالف و اضداد طبیعت گداخته و با هم درآمیخته مى شود و به قوّه هاى حیات بخش بندگى مى گردند .
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
عامل هفدهم :تزکیه نفس
شرح منازل هفتگانه نفس
ادامه...
(قسمت سیزدهم )
منزل هفتم :نفس مرضیه
این مرحله بالاترین و آخرین مقام كمال نفس انسانى است ، این مقام ، مقامِ وصل و یگانگى نفس ناطقه با روح است .
در مرحله ى ششم ، رضا و خرسندى از طرف عاشق بود ، ولى عاشق از رضاى معشوق به طور كامل مطمئن نبود و فقط آثارى از خرسندى محبوب را گاهى احساس مى نمود ; ولى در مقام هفتم اطمینان قلبى براى نفس ناطقه حاصل مى شود ، بدین جهت نفس در این مرتبه ، مرضیّه خوانده شده است ، به این معنى كه خداى متعال نیز رضاى خود را از نفس ناسوتى اظهار و عشق خود را به وى اثبات و اعلام مى نماید .
در این مقام ، نفس ناطقه با یقین عینى و بلكه با حقّ الیقین مى داند و مى فهمد كه عشق دو طرفى است ; یعنى محبوب نیز پا بسته ى مهر او بوده است ; بلكه او شوریده تر از این مجنون ناسوتى است، چنانكه در حدیث قدسى آمده است : اى فرزند آدم ! من دلباخته ى توأم و این براى تو پنهان است ، پس تو هم دلباخته ى من باش .
آرى ! در این مقام ، پرده از روى آن سرّ خفّى ، كه آفریدگار شیفته ى آفریده ى خویش است ، از پیش چشم عارف برداشته مى شود ، چنانكه از یكى از عارفان عاشق نقل شده كه گفته بود : سى سال خدا را مى طلبیدم ، سرانجام به این نتیجه رسیدم كه او طالب بود و من مطلوب .
احساس و ادراك رسیدن نفس به مقام رضا ، هر روز و هر ساعت و بلكه هر دم كه سالك در دل خود ذوق آن را خواهد چشید ، خود بزرگترین حظّ روحانى و فیض آسمانى و سرور جاودانى است .
در این مقام است كه نفس ناسوتى نه تنها نداى «أنت الحبیب وأنت المحبوب» را مى شنود ; بلكه در صفات محبوب شركت مى كند ، زیرا در این مقام اراده و آرزوى عاشق و معشوق ، یعنى نفس ناطقه و حق ، یكى شده است .
البتّه براى رسیدن به مرحله ى نهایى كه مقام رضا است باید اراده و عمل را بعنوان سلاح برداشت . اراده و عمل به قواعدى كه تنها از طریق انبیا و امامان به ما رسیده است .
در این سیر و سفر پیروى كردن از دستورهاى غیر خدا و مكتب هاى به اصطلاح عرفانىِ بشر ، عین گمراهى است و نه تنها آدمى را به جایى نمى رساند ; بلكه در وادى هلاكت انداخته و عمر او را ضایع مى كند .
#تزکیه_نفس
#نفس_مرضیه
مراقبه و تفکر:
به دنبال مراقبه و در خود نگریستن ، باب تفکر و تعمق بر روی افکار و اعمال سالک باز میشود .
تعمق درباره آنچه انجام داده ايد و اينكه چرا اين چنين كرده ايد. هنگاميكه شروع به بررسي افکار ، اعمال، كارها و اهداف خود مي كنيد، دچار سردرگمي مي شويد. بسياري از مردم براي فرار از اين سر درگمي هرگز به اعمال خود فكر نمي كنند. آنها همينطور بي وقفه عمل مي كنند؛ بگونه اي كه ديگر وقتي براي فكر كردن نداشته باشند. شبها آنقدر خسته هستند كه بلافاصله به خواب مي روند و صبح زود دوباره دنبال كردن سايه ها شروع مي شود ،آنها از خود واقعی خود ، وجدان خود و به زبان بهتر از خدای خود در حال فرارند .
اين روال همينطور ادامه مي يابد و روزي فرا مي رسد كه بدون اينكه بدانند كه هستند، چه كرده اند و چرا چنين كرده اند، و اصلا چرا به این دنیا آمده اند ،اين دنيا را ترك مي كنند.
مراقبه گامیست به سوی دوستی و آشتی انسان با خود واقعیش و آغار ارتباط و سرانجام اتصال به خالق ازلی و ابدیش.
#مراقبه
#تفکر
#سکوت
نماز شب و انس با ملكوت :
يكى از مستحبات كه براى سالكين الى الله در حد وجوب است (البته نه واجب تكليفى ) نماز شب است .
️نماز شب آب حيات است و دل شب ، ظلمات و استاد سلوك ، خضر اين راه كه اگر كسى از آب حيات نوشيد به سعادت جاويد و حيات ابدى مى رسد.
مرا در اين ظلمات آن كه راهنمايى كرد
نماز نيمه شب بود و گريه سحرى
امام صادق (عليه السلام ) مى فرمايند: (( ليس من شيعتنا من لم يصل صلاه الليل ))
كسى كه نماز شب نمى خواند از شيعيان واقعى نيست .
️عزيزان وقت نيست ... دير است !! به انتظار ننشينيد، انسان با 40، 50 سال عمر مى خواهد خودش را براى ابد بسازد، كم كم مزاج جواب مى كند، البته با مزاج مخالفت هم نكنيد، ثلث آخر شب بسيار خوب است .
غذا هضم شده ، هوا لطيف گشته ، خلوت با شب داشته باشيد كه انس با عالم غيب و ملكوت ببار مى آيد
منبع:صراط سلوک
حضرت علامه حسن زاده آملی
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
آیت الله انصاری همدانی :
اگر علم مقدمه باشد برای تزکیه و آن مقدمه باشد برای رسیدن به توحید ، آن گاه ارزش دارد و اگر غیر از این باشد ، علم حجاب راه است . سوخته ، ص ۱۵۴
نماز شب و سحر خیزی :
نماز تو در دل شب عروج تواست به سوی عوالم حیات و بقا و تو نمی بینی .دعا و تضرع و تبتل تو در ظلمت شب،دراصل فرار تو است از ظلمت پشت پرده ، و روی آوردن تو است به سوی عوالم نور و تو نمی یابی .
سجده، گریه و استغفار تو در خلوت شب ،اگر حجاب از برابر تو برداشته شود، نزول تو بر حضرت جبار است تا جناب او چاره بیچارگیهای تو باشد و غنای او جبران کننده فقر تو گردد .
خوف تو مبدل به امن ،ذلت تو مبدل به عزت ،هلاکت تو مبدل به سعادت، ممات تو مبدل به حیات ،وحشت تو مبدل به انس، تنهایی تو مبدل به مصاحبت ،فنای تو مبدل به بقاء، ضعف تو مبدل به قوت ، و بلاخره سیئات تو مبدل به حسنات شود که حضرت او جبران کننده همه عدمها و کسرهاست.
مرحوم آیت اله محمد شجاعی
مقالات جلد سوم ص 280
#سحرخیزی
تزکیه نفس و حقیقت سلوک :
حقیقت سلوک عبارت است از تبدیل اخلاق حیوانی و خروج از اوصاف بشری و تخلُّق به اخلاق اللّه .
و تزکیه ی نفس آن است که نفس را از اوصاف ذمیمه حیوانی به اوصاف حمیده ملکی و از امّارگی به لوّامگی و مطمئنّی موصوف سازی .
منبع : پاسداران حریم عشق ، ج ۴ ، ص ۲۲۵
#تزکیه_نفس
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل هفدهم :تزکیه نفس
(قسمت چهاردهم)
پس از شناخت منازل هفتگانه نفس و خصوصیات هر منزل ، رفته رفته به مبحث تزکیه نفس و راههای عملی آن می رسیم :
بسياري از سالکین مي كوشند تا پيش از تصفيه نفس و ايجاد فضا و بستري مناسب و پاك، خانه وجود خويش را به صفات كمال بيارايند و در اين راه بسيار تلاش مي كنند ولي به سبب آن كه تصفيه باطني نداشته اند، با مجموعه اي از متناقضات رو به رو مي شوند و در عمل از آن همه تلاش، بسيار كم تر سود مي برند.
براي اين كه سالک بهره اي كامل و تمام از تلاش هاي خويش ببرد، مي بايست نخست پيش از تحليه به تخليه اقدام نموده و جان و ظرف كمالي خويش را از هرگونه اغيار پاك كند. اينجاست كه نقش تزکیه نفس و ارزش و جايگاه آن به خوبي روشن مي شود.
براي دست يابي به اين مهم مي بايست از تقوا و تزكيه نفس به عنوان دو عامل مهم جارو كردن جان از اغيار ياد كرد.
تزكيه نفس و تقوا، گام نخست خدايي شدن :
هر انساني براي دست يابي به اهداف آفرينش مي بايست نخست به تزكيه نفس بپردازد، زيرا بي خانه پالايش شده از آلاينده ها نمي توان اميد داشت كه صفات كمالي در آن مستقر گردند و چنان كه بايسته و شايسته است عرض اندام نمايند.
انسان زماني مي تواند به اوج و مقام والای عرفان و سلوک دست پیدا کند و در مقام خلافت الهي قرار گيرد كه بتواند با معرفت از همه چيز و اطاعت عبادي از خداوند، اغياري را كه بازدارنده از حضور و بروز صفات كمالي الهي مي باشند، از خانه دل بيرون راند.
تزكيه نفس كه با عمل شايسته و طريقه پسنديده انجام مي پذيرد، درحقيقت تلاشي براي دست يابي به سبب هايي است كه اغيار را از جان بيرون مي كند و زمينه و فرصت مناسب براي ظهور و بروز اسما و صفات كمالي الهي در جان فراهم مي آورد. از اين رو مي توان گفت كه تزكيه نفس و خودسازي درحقيقت گام نخست متاله گرديدن انسان و قرار گرفتن در مسير كمالي و هدف آفرينش مي باشد.
ادامه دارد...
#تزکیه_نفس
تضرع و استغفار در دل شب :
پس تو ای سالک دردمند، هر چه می توانی از ظلمت شب استفاده کن .به عبادت ،به نماز، به تلاوت قرآن، به فکر، به سجده ،به گریه، به تضرع ،و به استغفار در دل شب بپرداز .در تاریکی آن و به هنگامی که جاهلان مغرور و مغروران بی خبر در غفلت خواب و یا در خواب غفلت غوطه ورند بار سفر پرمخاطره ی خویش بربند و برای آنچه در پیش است تحصیل آمادگی کن.
مرحوم آیت اله شجاعی ره
مقالات جلد سوم ص 279
🔹شیخ عارف آیت الله کمیلی خراسانی مدظله العالی:
✍در حدیثی از معصومین علیهم السلام آمده است که فرمودند خداوند صفت غیرت دارد و غیور است. خداوند تبارک و تعالی نسبت به بندگان عاشق و محب خودش غیور است. اگر کسی راه محبت و عشق با خدا را پیدا کرد، این محبوب و معشوق نسبت به محب خود غیور میشود. همانطور که در رابطه زناشوئی محبت ایجاد میشود بین خدا و عبد هم این محبت برقرار میشود. چون خدا غیور است؛ لذا دوست ندارد در قلب بنده عاشقش چیزی غیر خودش ببیند. می خواهد در خانه دل سالک فقط خودش باشد. لذا گاهی اوقات یک کدورت و غفلتی در دل پیش میآید. اگر کسی واقعا سالک الی الله باشد، سریعا ناراحت میشود که چرا این جور شد؛ برمیگردد و دوباره با خودش آنقدر کار میکند تا دل را به حالت اول برگرداند. یعنی در آن ارتباط عشقی که با خدا داشته، اغیار را از دل بیرون میکند.
📚مشکات دل صفحات ۲۸ و ۲۹
#استاد #عرفان #معنویت #آیت_الله #کمیلی #خراسانی
#حداد #قاضی
✅ کانال معرفتی شیخ عارف :
@komeiliy
https://gap.im/komeiliy
🔹شیخ عارف آیت الله کمیلی خراسانی مدظله العالی:
✍سالک در میدان عمل باید بر اثر ریاضت های مطلوب و مشروع به آنجا برسد که بتواند به سهولت و آسانی از آنچه محبوب خود به آن راضی نیست دست بکشد و از معصیت و غفلت و خطاو آنچه نا پسند است از رذائل اخلاقی از رذائل عرفانی خود را کنار بکشد نه تنها ترک معصیت را این وسالک کنار می گذارد اگر دست به ریاضت های مشروع زد تا آنجا پیش می رود که می تواند حتی قلب خود را از خواطر مکروه وناپسند الهی حفظ کند و نگه بدارد تسلط بر قلبش داشته باشد
منبع :مشکات دل
#استاد #عرفان #معنویت #آیت_الله #کمیلی #خراسانی
#حداد #قاضی
✅ کانال معرفتی شیخ عارف :
@komeiliy