eitaa logo
سیر و سلوک و معرفت نفس
178 دنبال‌کننده
240 عکس
256 ویدیو
1 فایل
طهارت نفس: یعنی ترک صفات رذیله ودوری از مصاحبت و همنشینی با افراد ناصالح و همنشینی باانسانهای پاک سرشت{شرح گروه}: 1 کسب اطلاع از واقعیات زندگی 2 تفکر در سرانجام مسیر انسان 3 یاد مرگ ، شناخت مبدا، معاد و قیامت @Alavi_09173413229
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀یکی از راه‌های تطهیر قوه‌ی خیال آن‌است که انسان بخشی از شبانه‌روز را به تفکر بنشیند و به موجودات اطراف خود فکر کند، تا آن‌جا که می‌تواند موضوع تفکر را شخص خویش و افکار و اعمال و کردار خود قرار دهد و آنچه را که انجام داده‌است حسابرسی نماید. 🌿یکی از بهترین راه‌های تطهیر قوه‌ی خیال آن‌است که انسان آنچه را در مورد غیر خودش بد می‌پندارد همه را برعکس نموده و مقابل آن‌را اخذ کند. و تفکر در نظام آفرینش مکمل آن‌است. 🍃فکر کردن محدوده‌ی خاصی ندارد. در جمادات، در آفرینش زمین و آسمان‌ها، در ستاره‌ها، و دیگر موجودات نظام آفرینش می‌توان تفکر کرد، که چه کسی آن‌ها را پدید آورده؟ این‌ها چه‌طور به وظایف خود عمل می‌کنند؟همیشه با خود بگویید من کیستم؟ از زندگی کردن چه می‌خواهم؟ از کجا آمده‌ام و به کجا خواهم رفت؟ تمام این سوالات موجب می‌شود انسان در مقام تفکر گرم شود و از درونش چشمه ها جوشش کند. 🌱عقاید عوامی ما به مسائل اعتقادی همچون قیامت و معاد باعث شده از فیض حقیقت بی‌بهره بمانیم و حقیقت مطلب را از روی تعقل، مورد فهم قرار ندهیم. هیچ اصلی در اسلام مهم‌تر از اصل مبدأ و معاد نیست. سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🍀ما هرگز حق نیت خلاف و گناه را هم نداریم. زیرا آن‌که نیت گناه کرده‌است هرچند به فعل آن دست نیافته، اما بدین نیت، دل را از دست داده‌است و اگر به فعلش هم دست یافت فقه برای او حکمی دارد. 🌿باید اشکالات و عیوب خود را پیدا کنیم و ببینیم آیا در ته این غربال خداوند باقی می‌مانیم یا نه؟ باید علت لنگ ماندمان را بیابیم. 🍃حقایق و برنامه‌های فراوانی در روایات ما آمده که اگر مو به مو به آن‌ها عمل شود شخص را به بالاترین و عالی‌ترین درجات انسانی می‌رسانند سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
راههای عملی کسب عشق و معرفت الهی عامل نهم  : تسلیم و تفویض ادامه... «تفویض» در لغت به معنای رد و واگذاری یک امر به دیگری و حاکم قرار دادن وی در آن امر است. در اصطلاح قرآنی، تفویض به معنای برگرداندن و واگذارى کارها به خداوند متعال است. در نتیجه تفویض با توکل و تسلیم معناى نزدیک به هم دارند. آنچه سبب تفاوت است، اعتبارهای مختلف است؛ یعنی به این اعتبار که بنده آنچه را که به ظاهر، منسوب به خودش بوده، به خدا بر‏گرداند و خود را از همۀ امور برکنار بداند و هیچ کارى را به خود بر نگرداند. چنین حالتی را تفویض مى‌‏گویند. اما توکل نامیدن این واگذاری به این اعتبار است که بنده پروردگار متعال را به عنوان وکیل خود مى‌‏گیرد تا هر تصرفى که خواست، در کارهای او انجام دهد. نامیدن این مقام به تسلیم هم به این اعتبار است که بنده خاضع و تسلیم محض در برابر هر اراده‌‏اى است که خداى سبحان در باره‌‏اش بکند، و هر کارى را که از او بخواهد اطاعت مى‏‌کند. پس تفویض، توکل و تسلیم مقامات سه‌‏گانه‌‏اى از مراحل عبودیت هستند. در سلسله مراتب، توکل از همه پایین‌‏تر و سطحى‏‌تر است و از آن دقیق‌تر و بالاتر تفویض و دقیق‏‌تر و مهم‌‏تر از آن تسلیم است. در نگاه خواجه طوس، تفویض یکی از مقامات سلوکی است که سالک در سیر الی الله آن‌را طی می‌کند؛ بدین صورت که چون در ابتدا به انسان وجود داده‌‏اند، سپس آگاهى، سپس قدرت، و بعد اراده، برای سلوک الی الله و عود به فطرت اوّلى، مى‏‌بایست که این صفات در او، به عکس ترتیب مذکور، منتفى شود. پس اول باید اراده او در اراده الهی مضمحل شود به گونه‌ای که هیچ چیزی از خود اراده نکند و هر چه پیش آید مطلوب او باشد. این درجه رضا نامیده می‌شود و صاحب این درجه همیشه در بهشت رضوان خواهد بود. بعد از آن باید قدرتش در قدرت الهی منتفی شود تا قدرت خود را به هیچ عنوان مغایر قدرت او نداند. به این مرتبه توکل می‌گویند. سپس باید علمش در علم پروردگار مضمحل شود تا به خودى خود، هیچ نداند که این مرتبه را مقام تسلیم‏ نامیده‌اند. از دیدگاه مولی محمد مهدی نراقی، تسلیم همان تفویض است که به مقام رضا نزدیک است، بلکه فوق رضا و خشنودى است؛ چرا که تفویض عبارت است از ترک خواهش‌ها در امور زندگی و واگذاری همه آنها به خدا. پس آن بالاتر از رضا است؛ زیرا در مرتبه رضا، افعال خدا موافق طبع او است و او راضی به اموری است که برایش پیش آمده، پس طبع او لحاظ شده است، ولی در مرتبه تسلیم، طبع و موافقت و مخالفت آن به کلّى به خداى سبحان واگذار شده است، به همین دلیل بالاتر از مرتبه توکّل نیز هست؛ زیرا توکل، عبارت است از اعتماد در امور خویش به خدا، و آن به منزله وکیل نمودن خدا است در امور خود، و گوئى خدا را به مثابه وکیل خود قرار داده است، پس تعلّق او به امور خود باقى است، ولى در مرتبه تسلیم قطع کلّى علاقه از امور متعلّق به خویش است. در نگاه غزالی، توکل که تفویض و تسلیم از لواحق آن‌اند، دارای دو مرتبه است؛ یکی علمی که موجب توکل می‌شود که عبارت است از علم به این‌که خداوند متعال غیر محتاج به غیر است، ولی همه نیازمند او هستند. دیگری حالتی ناشی از این علم که عبارت است از اعتماد قلبی به خداوند متعال و سکون و عدم اضطراب قلب به خاطر تعلقش به او. اما تفویض و تسلیم با وجود این‌که از لواحق توکل‌اند، از آن بالاترند؛ چرا که غایت و هدف توکل، جلب نفع و دفع ضرر است، در حالی‌که حقیقت تفویض و تسلیم انقیاد و اذعان به امر و نهی الهی و ترک اختیار در آنچه خدا به آن حکم کرده است، می‌باشد. ادامه دارد... سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
‍ ‍ ‍ ‍ 💠 ♦️يكي ازامور مهم در وصول معرفت نفس ، استقامت در مراقبت كامل است كه همواره انسان مشغول به ذكر الله يعني به ياد او و حضور او باشد ، و ظاهر و باطن انسان در جميع شئون زندگي او مطابق دستورالعمل مسير تكاملي او باشد و آن دستورالعمل هم جزء قرآن كريم نيست ♦️ "ان هذا القرآن يهدي للّتي هي اقوم " 📚منبع : ٢٥١ سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
تفکر قوه‌ی خیال را از پراکندگی و افسارگسیختگی نجات می‌دهد‌. چه خوب است که انسان در اوایل کار وقتی را برای تفکر درنظر بگیرد و در اطوار وجودی خود و موجودات عالم به فکر بنشیند. این کار باعث حشر پیدا کردن و محرم شدن انسان با عالم می‌شود. اگر انسان با نظام عالم محرم شود و با او دوستی برقرار کند، این‌جاست که می‌تواند به اسرار آن راه یابد، زیرا دوست هرگز راز و سر خود را از دوست پنهان نمی‌دارد . انسان در جان خود نيز اسراری دارد که حاضر نیست آن‌را برای اغیار مکشوف سازد و آن‌ها را تنها برای کسی آشکار می‌کند که محرم سر او باشد. وقتی به ظاهر زمین و آسمان نگاه می‌کنیم، فکر میکنیم تمام حقیقت آن‌ها همین است که می‌بینیم، و حال این‌که آن‌ها اسراری دارند و ما از آن‌ها غافلیم. به تعبیر مولوی: ما سمیعیم و بصیریم و هشیم با شما نامحرمان ما خامشیم پس در تطهیر قوه خیال لازم است که انسان شبانه روز ، یا بخشی از آن را به تفکر مشغول باشد ، و بیشتر فکر کردن ها درباره خودش باشد ، حالات وجودی خودش ، اعمال و کردار خودش ، حسابرسی آنچه که تا به حال انجام داده است ، و مثبت اندیشی و دید خوب داشتن نسبت به دیگران را روش خود قرار دهد . سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
راههای عملی کسب عشق و معرفت الهی عامل نهم : تسلیم و تفویض ادامه... تفاوت تسلیم عرفانی با تسلیم اجتماعی نباید مفهوم عرفانی تسلیم را با مفهوم اجتماعی این لفظ اشتباه کرد زیرا تسلیم در مفهوم اجتماعی یعنی دست از مبارزه و مقاومت برداشتن و تن به خواری و ذلت دادن و ستم کش و ستم پذیر بودن  اما از منظر عرفانی : ضمن اینکه وقتی ظالمی بر سر راه زندگی سالکی ظاهر می شود و به آزار و اذیت و تضییع حقوق او می پردازد سالک دچار افسردگی روحی و یاس نمی شود و آنچه توسط آن ظالم انجام می شود را مقدر تکوینی خداوند و به بیان دیگر کار خدا و لازمه ی رشد وتعالی خود می داند و از اینکه آنچه لازمه ی نیل او به کمال بوده برایش آماده شده است خرسند نیز خواهد بود  اما همان گونه که گفته شد همراه این تسلیم بودن در برابر مقدر تکوینی حضرت حق ،سالک در مورد نحوه ی مواجه شدن و رفتار کردن با این موقعیت که خداوند برای رشد او پدید آورده است در برابر مقررات تشریعی الهی تسلیم است و شرط برخوردار شدن از آثار سازنده ی آن موقعیت را همین انقیاد در برابر فرمان خداوند در مورد نحوه ی مواجه با آن می داند فرمان خداوند در مورد نحوه ی مواجهه با ظلم وستم ساکت ننشستن و تحمل نکردن و بی عملی پیشه نکردن و مقاومت و ایستادگی کردن و مبارزه و جهاد سلحشورانه و خستگی ناپذیر و پیگیر نمودن است براین اساس سالک در راستای تسلیم عارفانه ی خویش به پا می خیزد و تا پای جان و سرحدّ توان با ظلم مبارزه میکند. شراب طهور،مهدی طیب سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
تمام اجزای عالم دارای شعور هستند و اسرار حق در آنها نهفته است ، حتی سنگ و چوب . و راه پی بردن به این اسرار این است که انسان گوش دل و چشم دل خود را شنوا و بینا کند به وسیله ی تفکر در عالم ، که با حکمت آفریده شده اند و خلقت آنها عبث نبوده است . 🔸کد و رمز اسرار عالم تفکر کردن است استاد صمدی آملی سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل نهم : رضا و تسلیم به قضای الهی ادامه... ابتدا  بايد بدانيم رضايت به كاري كه انجام گرفته با اصل رضا به قضاي الهي فرق مي كند. پس تواي سالك ممكن است در دل خود راضي به قضا و قدر الهي باشي ولي با اين حال از خداي سبحان رفع اتفاقات رقم خورده را بخواهي. صبر بر قضاي الهي به معناي خودداري نفس از شكايات به غير خداست نه شكايت به خدا. لذا مي بينيم كه حضرت ايوب علیه السلام به خداوند شكايت مي كند و مي گويد:»خدايا، سختي ها مرا فرا گرفته و تو مهربان ترين مهرباناني.«خداوند ايوب علیه السلام را گرفتار بلا كرد كه به سوي او برگردد و از خدا بخواهد كه سختي ها و دردهارا بر طرف نمايد. همچنين يعقوب پيامبر علیه السلام را مي بينيم كه در فراق پسرش يوسف مي گويد: »همانا از ناراحتي و اندوهم به خداوند شكايت مي كنم. اگر اين كار با مقام رضا و صبر منافات داشت، او هيچ وقت اين كار را نمي كرد. گفته اند كه روزي يكي از عرفا براي رفع گرسنگي چيزي نداشت و گريه كرد. يك نفر كه ذوق نداشت او رامورد سرزنش قرار داد كه چرا گريه مي كني. عارف به او گفت:«خداوند مرا گرسنه كرده تا گريه كنم و به او التماس نمايم و از او رفع گرسنگي را بخواهم. استاد محمد صالح کمیلی سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
شرح_مراتب_طهارت جلسه_شانزدهم باید ذهن را از فکرهای پست پاک کرد . اصلا چرا وقتی در عالمی به این زیبایی زندگی می کنیم و در جان خود نیز این همه حقایق داریم به فکرهای بی معنی و بی مفهوم مشغول شویم که نه تنها فایده ندارد ، بلکه برای ما مضر هم می باشد . چرا در موجودات نظام هستی به فکر نمی نشینیم و زیبائیهای آن را مشاهده نمی کنیم ؟ منظور از فیض « منبسط » ، همان رحمت رحمانیه خداوند است که فیض مطلق حق می باشد . همانند این که رحمت باران ، برای تمام گروه انسانها و تمام موجودات نظام هستی است . فیض دیگر خداوند محدود و بسته است و مخصوص افراد خاصی می باشد که از آن به «رحمت رحیمیه» ی حق تعبیر می کنند . رحمت رحیمیه همان علوم و اسرار و حقایقی است که در متن نظام هستی نهفته شده است . در بحث اقسام طهارت باطنی ، بعد از طهارت قوه ی خیال به طهارت ذهن اشاره می فرمایند : « و طهارت ذهن از افکار ردی و از استحضارات غیر واقع غیر مفید » کار قوه ی خیال صورت گری اشکال و صور است و کار ذهن حاضر کردن چیزهایی است که در مقام تفکر انسان بدان ها می اندیشد . باید ذهن را از افکار پست و فکرهای نامربوط باز داشت . زیرا ذهن دائما مشغول کار است . به عنوان مثال در روایت آمده که : « مرد در هنگام نزدیکی با همسرش نباید به فکر زن مردم باشد وگرنه در نطفه ی خود تأثیر سوء می گذارد» و یا این که فرموده اند : « زن در دوران بارداری نباید فکرهای ناروا کند» در طهارت عقل باید آن را از مقید بودن و اکتفا کردن رها کرد و بدین جهت عقل را عقل گفته اند که در پیشگاه نظام هستی زانو می زند و به فهم علوم و حقایق می پردازد . عقل در ابتدا غیرمتناهی نیست بلکه به فهم چند حقیقت اکتفا می کند و مقید می شود و طهارت عقل این است که آن را از مقید شدن درآوریم . غرایب علوم علومی هستند که غریب و پنهانند و خود را به هر کسی نشان نمی دهند ، همانند این که درخت اسراری دارد که هرگز خود را به یک گیاه شناس متعارف معرفی نمی کند . سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔰 | مراقبت برای انسان جاده نجات اوست 🔻 غفلت است که ما را در بلا می‌اندازد. اگر مراقب چشم و زبان و دست و دست و امضاء و قضاوت و نوشتن و حرف زدنمان باشیم، بسیاری از خطاها و گناهان بزرگ و کوچک از ما سر نمیزند… 🗓 ۱۳۸۴/۵/۲۸ ❤️ (حفظه الله)❤️ ══
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل دهم : استقامت انسان‌ عادت دارد هنگام مواجهه با مشکلات و سختی‌ها، به جای استقامت و پایداری و تلاش برای حلّ مشکل، فرا فکنی کنند و تقصیر را به گردن دیگران بیندازند. اگر کسی در وسط دریا درون یک قايق نشسته باشد و قایق او کج شود، چنانچه شنا بلد نباشد و نتواند چاره‌ای برای نجات خود بیندیشد، اوّل كاري كه مي‌كند گله و شكايت از خدا است. پس از آن مردم و زمانه را متّهم می‌کند و می‌پندارد همه دست در دست یکدیگر، در جهت غرق شدن او تلاش می‌کنند. این طرز تفکّر انسان را به‌ پوچی رهنمون می‌شود و نهایتاً منجر به تباهی او می‌گردد. حال اگر کسی که در قایق نشسته است، شنا بلد باشد و با صبر و حوصله برای نجات خود تلاش کند، قطعاً موفّق مي‌شود. آن قایق برای مردم مثال زندگی دنیا و برای سالک، مثال سلوک او است. انسان هر لحظه باید احتمال دهد با مشکلات‌ و معضلاتی مواجه خواهد شد که حلِّ آن مشکلات، علاوه بر صبر و حوصله، نیاز به کوشش فراوان دارد. روندۀ راه حقیقت باید مراقب باشد که موانع راه، مانع ادامۀ حرکت او نشود که توقّف او موجب بازگشت و بازگشت او باعث خروج وی از مسیر حرکت به سوی خدا می‌شود. در روايات آمده است كه خداوند در روز قيامت از بنده‌ای که در دنیا با مشکلات فراوانی روبرو بوده و با استقامت و پایداری توانسته است، بر معضلات مسلّط شود، عذر خواهي مي‌كند و به او مي‌گويد: اي بندۀ من، من از هفتاد پدر و مادر براي تو مهربان‌تر بودم ولي صلاح تو در وجود مشكل تو بود. همچنین كساني كه در زندگي دنيا با مشكلات دست و پنجه نرم مي‌كنند، اگر راضي به رضاي خدا باشند، طي يك شبانه روز زندگي، ثواب يك حج و یک عمرۀ مقبول به آنان عطا می‌شود. پس سالک برای حرکت به سوی خدا، نیاز به استقامت و پایداری دارد. ادامه دارد... سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
کار ذهن حاضر کردن چیزهایی است که در مقام تفکر انسان بدان‌ها می‌اندیشد. باید ذهن را از افکار پست و فکر کردن‌های نامربوط بازداشت. زیرا ذهن دائما مشغول کار است. حتی آن‌موقع که شخص خوابیده‌است ذهن آنچه را که در بیداری فکر کرده بود برای شخص حاضر می‌کند. نباید ذهن را به فکرهای بیهوده مشغول کرد. به‌طور کلی تطهیر ذهن از مشکل‌ترین مراحل تطهیر باطن است و رهزنی آن در مسیر خودسازی بسیار خطرناک است. چرا وقتی در عالمی به این زیبایی زندگی می‌کنیم و در جان خود نيز اين همه حقایق داریم به فکرهای بی‌معنی و بی‌مفهوم مشغول شویم که نه تنها فایده ندارد بلکه مضر هم می‌باشد؟ چرا در موجودات نظام هستی به فکر نمی‌نشینیم و زیبایی‌های آن‌را مشاهده نمی‌کنیم؟ در روایت آمده: << روزی امام صادق علیه‌السلام با اصحاب خود در بیابانی از کنار حیوان مرده‌ای می‌گذشتند. یکی از اصحاب تا بوی بد به مشامش رسید جلوی بینی خود را گرفت و گفت: چه بوی بدی این‌جا را گرفته، این حیوان چه بدبو است. آقا فرمود: ببین چه دندان سفید و زیبایی دارد. >> وقتی قرار است ذهن دائما در کار باشد چرا آن‌را در جهت کمال خود به کار نگیریم؟ سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2