eitaa logo
سیر و سلوک و معرفت نفس
176 دنبال‌کننده
242 عکس
257 ویدیو
1 فایل
طهارت نفس: یعنی ترک صفات رذیله ودوری از مصاحبت و همنشینی با افراد ناصالح و همنشینی باانسانهای پاک سرشت{شرح گروه}: 1 کسب اطلاع از واقعیات زندگی 2 تفکر در سرانجام مسیر انسان 3 یاد مرگ ، شناخت مبدا، معاد و قیامت @Alavi_09173413229
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸به طور کلی دل اگر دل است باید تمام توان خود را به کار گیرد تا وحدتش حفظ شود . و انسان باید بسیار قوی باشد که هم در کارهای اجتماعی شرکت کند و هم بتواند وحدت خویش را حفظ کند . بعضی از عزیزان از روی برادری با بنده مشورت می کردند که خواهان پذیرش شغلی سنگین و خاصّند . بنده خدمتشان عرض می کردم : اگر تقوای سلمانی دارید بروید ، در غیر این صورت هم برای شما و هم برای دیگران خطرناک است . 🔸بنده مطابق با بینش خود راهی به شما عزیزان پیشنهاد می کنم و آن این که یک مسیر علمی را برای خود تعیین فرمایید و برای فهم حقایق مندرج در آن وقت بگذارید و زحمت بکشید ، چون تو انسان هستی و انسان بی علم نمی شود . در کنار آن کسب و کار خود را هم داشته باشید و هرگز آن را رها نکنید . زیرا نیازی به تغییر شغل نیست . نوشته های یک عالم را برای خود محور قرار دهید و از آن جا که فهم کتاب ها آسان نیست پس در این مسیر به یک استاد هم نیاز دارید . روزی یک ساعت یا هفته ای چند ساعت نزد آن استاد بروید و بر اساس نظم خاصی درس بخوانید و بالا بیایید . مثلا می توانید کتاب های امام خمینی یا کتاب های شهید مطهری و یا کتابهای حضرت علامه حسن زاده آملی را انتخاب بفرمایید . اما باید بدانید که خواندن کتابهای گوناگون و پراکنده ، دل را مضطرب می سازد و انسان با این روش به جایی نمی رسد . البته این به معنای بد بودن کتاب های دیگران نیست . بلکه همه ی این ها برای این است که سالک در ابتدای راه با دیدن روش های گوناگون متحیر و سرگردان نشود . 🔸اگر استادی در فلان شهر دور پیدا کرده اید که کلاس های درسی او مطابق معیارهای درونی شما است ، باید به دنبال او بروید. اما در مورد امامان علیهم السلام باید گفت : کلهم من نور واحد ، لذا هر حدیثی را می توانید مطالعه کنید لیکن باید استادی داشته باشید تا تمام کثرات احادیث را به یک وحدت برگرداند و به شما القا کند . 🔸در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که قلب سلیم به قلبی گفته میشود که حق متعال را ملاقات کند و در آن قلب غیر خدا هیچ نباشد . 🔸اصلا نباید گذاشت غیر خدا در دل بیاید ، زیرا اگر غیر خدا بیاید ، بیرون کردنش کار آسانی نیست . انسان باید همّ واحد داشته باشد ، و از پراکندگی دور باشد ، زیرا خدای متعال در وحدت قرار دارد . سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
عشق راههای عملی کسب عشق و معرفت الهی عامل دهم :استقامت (قسمت پنجم ) ادامه... استقامت از نخستين هديه هاي الهي براي كساني است كه از آزمون هاي مقدماتي مقام مراقبه سربلند به درآيند. براي توجه به اهميت استقامت توجه به آيه شريفه « اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ‌ » كافي است؛ زيرا در مقام و منزل استقامت، كثرت راه ها به وحدت مي انجامد. اين همان صراط مستقيم است كه در هر نمازي از حضرت حق مي خواهيم كه ما را به آن هدايت كند. در حوزه سلوك يكي از هداياي الهي همين است كه سالك را به راه راست هدايت مي كنند. اين از نظر راه سالك. اما از نظر خود سالك نيز در اين منزل و مقام يك تحول اساسي در وجود وي پديد مي آيد. در نتيجه اين تحول، حالتي براي او پيدا مي شود كه آن را «‌استقامت » مي نامند. در مقام استقامت سالك به هرگونه رنج و سختي تن مي دهد و در برابر مشكلات پايداري مي كند: ز پا فتادم و رويم به منزل است هنوز شكست كشتي و چشمم به ساحل است هنوز سالك با همه سختي ها روي از معشوق برنمي تابد: نيست مهر تو متاعي كه به جان بفروشم! گر چه ارزان خرم اين جنس و گران بفروشم منم آن قدر شناسي كه اگر مهر تو را بفروشم به دو عالم به زيان بفروشم سالك در اين مقام و منزل گرچه از سختي راه آگاه مي گردد، اما اين آگاهي او را از ادامه راه بازنمي دارد: دل به سوداي تو بستيم، خدا مي داند وز مه و مهر گسستيم، خدا مي داند ستم عشق تو هرچند كشيديم به جان ز آرزويت ننشستيم، خدا مي داند با غم عشق تو عهدي كه ببستيم نخست بر همانيم كه بستيم، خدا مي داند خاستيم از سر شادي و غم هر دو جهان با غمت خوش بنشستيم، خدا مي داند به اميدي كه گشايد ز وصال تو دري در دل بر همه بستيم، خدا مي داند ديده پر خون و دل آتشكده و جان بر كف روز و شب جز تو نجستيم، خدا مي داند (مغربي) سالك هرچه در مقامات سلوك بيشتر پيشرفت كند، فاصله خود را با معشوق بيشتر در مي يابد. اما چون به مقام استقامت برسد، با اين كه از مراحل دور و دراز آگاه شده و سختي هاي گوناگون را در هريك از اين مرحله ها درك مي كند، با اين وصف در سايه استقامت بيش از پيش به سير و سلوك ادامه مي دهد. او مي داند كه معشوق با او چه ها خواهد كرد، اما ايستادگي مي كند و از راه برنمي گردد و جالب اين كه او حتي لطف معشوق را جدي نمي گيرد و به او اعلام مي كند كه من ديگر در بند لطف نيستم و از مشكلات نمي هراسم، زيرا او مي داند كه آنچه در نهايت هستي عاشق را به باد فنا مي دهد، قهر معشوق است نه لطف او: اصولاً لطف براي آن است كه عاشق از راه برنگردد و قهر معشوق را دريابد! اما چون به مقام استقامت رسيد، ديگر از خطر برگشت جاي نگراني نيست! . احمد غزالي مي گويد: بلا و جفا قلعه گشادن منجنيق اوست، تا تو او باشي. از اين جاست كه سالك عاشق خواهان تير و شمشير معشوق است. يك تير به نام من، زتركش بركش وانگه به كمان سخت خويش اندر كش گر هيچ نشانه خواهي، اينك دل من از تو زدن سخت و زمن آهي خوش منبع یحیی یثربی _عرفان عملی سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
هرچه عزم و همت خود را وحدت بیشتری بخشیم در امور روزانه‌ی خود موفق‌تریم و هر چه قدر در مطالعه و دیگر امور زندگی، از هم گسیختگی و تشتت بیش‌تر باشد نفس پراکنده‌تر می‌شود و دیرتر به مقصود می‌رسد. و بر اساس اصل سنخیت، چون خداوند تعالی واحد است یک جایگاه و محلی می‌خواهد که آن نیز توحد داشته‌باشد. لذا با کثرات و تعلقات گوناگون، طهارت دل که همان استقرار حق در قلب انسان است حاصل نمی‌شود‌. حضرت آقا رضوان‌الله‌تعالی‌علیه در این‌باره در رساله‌ی شریف "صد کلمه" فرموده‌اند که: 《تعلق با تعقل سازگار نیست.》 به‌ طور کلی هرچه که نفس را مشغول کند و او را از توحد دور گرداند باعث پراکندگی قلب می‌گردد و قلب پراکنده و مشتت، محل ظهور حقایق عالم قرار نمی‌گیرد. نه عالم، خود را به این دل نشان می‌دهد و نه خداوند عالم در این دل جای می‌گیرد. پس توحد قلب، باعث نزول برکات الهی می‌شود‌. در انتخاب کتاب‌ها، دل خود را معیار قرار دهید‌. ببینید کدام کتاب شما را متحول می‌کند همان را دنبال کنید. راه عقل طولانی و خسته کننده است، اما در این مقام نوعا همه به مقصد می‌رسند‌. در مسیر دل ممکن است به مقصد برسی اما با یک لغزش کیلومترها دور خواهی شد. قلب باید همّ واحد داشته‌باشد و تمام اهتمامش را روی یک محور قرار دهد. در غیر این‌صورت دچار اضطراب و گرفتاری می‌شود‌. و خدا نکند که انسان دچار اضطراب قلبی شود، زیرا این مرض باعث بسیاری از بیماری‌های جسمی، پیری زودرس، برهم‌زدن محیط خانواده، ایجاد گرفتاری در روابط با دوستان و افراد اجتماع می‌شود. به دیوان حضرت آقا نگاهی بیندازید. ببینید انقلابات قلبی در مقام توحد که برای آقا پیش آمده چه قدر سنگین و‌ مشکل است، تا چه رسد به انقلابات دل در مقام تکثر و پراکندگی. کسی که می‌خواهد به درد خود برسد و در مسیر خاص حرکت کند، راهی ندارد جز آن‌که برای خود برنامه‌ریزی کند. شرح_مراتب_طهارت_جلد_اول سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
آیت الله مجتهدی رحمه الله علیه : از خدا بخواه لذت عبادت و نماز شب را به تو بچشاند آن وقت دیگر ساعت لازم نداری که کوک کنی، ما که ساعت کوک می کنیم مریض هستیم، روحمان مریض است مگر خروس ساعت کوک می کند؟! کم ز خروس مباش مشتی پر بیش نیست از سر شب تا به سحر ذکر خدا می‌کند
سکوت عالمانه💥 زبان سرخ سر سبز می‌دهد بر باد 🔸آیت‌الله خوشوقت: زبان باعث سوراخ کردن کیسه‌ی اعمال است، هرچه اعضا زحمت می‌کشند و جمع می‌شوند، یک حرکت زبان کیسه را سوراخ می‌کند، خداوند خاکریز برای زبان قرار داده است؛ زبان و دندان‌ها. اگر از زن و فرزند غضبناک شدید باید از مهلکه خارج شوید وگرنه قطعاً زمین خواهید خورد. 🕌
هرگز بخل و حسادت نداشته باش . هر کس به میزان ظرفیت خود بهره مند می شود . تو که می خواهی دل به دلبر بدهی ، باید اهل همت باشی و منظم حرکت کنی . باید دستت را به استادی بسپاری و در تحت ولایت او رشد یابی . بعد از آن که خود معیار شدی ، می توانی دیگران را از نورانیت خود بهره مند سازی . برای رسیدن به باری تعالی راه دل نزدیک است ، اما خیلی باریک و خطرناک است . قلب باید تمام همتش را روی یک محور قرار بدهد تا توحد پیدا کند ، و وقتی انقلابات دل رقم میخورد در آن انسان را دست به قلم میکند ، و چه عروج هایی که انسان ندارد ، تازه این انقلاب دل در مقام توحد است ، اگر در مقام کثرت باشد ، انقلاب دل بیچاره میکند . کسی که میخواهد به مقصد برسد ، باید برای خود برنامه داشته باشد . سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
💥تلنگر💥 🌱این جمله را همیشه در ذهنت داشته باش: 👈با هر نفس گامی به سوی مرگ برمیدارید. سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل یازدهم :محاسبه (قسمت اول ) عقل کنترل کننده ی  نفس است و نمی‌گذارد آدمی بی‌حساب دست به هر کار بزند. پس انسان عاقل اهل حساب است، چه رسد به مؤمن یا مسلمان و چه رسد به سالک راه رحمان. امامان معصوم شیعه: فرموده‌اند: «هرکس در هر شبانه روز لااقل یک بار اهل محاسبه نباشد، از ما نیست». یعنی هنوز شیعۀ كامل نشده است. سالکی که اهل محاسبه نیست، سود و زیان خود را نمی‌فهمد، چنین کسی نمی‌تواند به هنگام، جلوی ضرر را بگیرد و موانع را برطرف کند. سالک زمانی، مثلاً پیش از خواب شب، مدتی با خود خلوت می‌کند و تمامی کارهای ظاهری و قلبی خود را از آغاز روز مورد مطالعه قرار می‌دهد و همچون شریکی بی‌رحم و دقیق نفس خود را به حساب می‌کشد. اگر در این مطالعۀ عملکرد روزانه، به موارد مثبت برخورد، خدای را سپاس می‌گوید و اگر با موارد منفی روبه‌رو گشت، استغفار می‌کند و از خدای رحمان پوزش می‌طلبد. در آغاز شروع در محاسبۀ شبانگاه، محاسبه به طول می‌انجامد، ولی به تدریج سریع‌تر انجام می‌شود و چه بسا در عرض ۵ دقیقه حساب‌رسی پایان می‌پذیرد. البته سالک باید در مقام حساب‌رسی از هیچ نكته‌ای فروگذار نکند و سهل‌انگاری ننماید. سالک می‌تواند در آغاز و به منظور عادت نفس، بیش از یک بار به محاسبه بنشیند. عزیزی را می‌شناختم که در آغاز هر ساعت، از صبح تا شب، به مشارطه می‌نشست و در طول آن ساعت به مراقبت می‌پرداخت و در پایان آن محاسبه می‌کرد. قهراً در طول روز بیش از ده بار مشارطه و محاسبه کرده بود، خوشا به حالش؛ البته پس از مدتی سلوک جانانه، یک مشارطۀ صبح‌گاهی و محاسبۀ شامگاهی کافی است. خطاهای سالک یکسان نیست. سالک در هنگام محاسبه اگر به خطای درشتی برخورد کرد که از او انتظار نمی‌رفته است، باید افزون بر استغفار، آن هم بسیار و نه یک بار، به معاتبه بپردازد، یعنی بر نفس خویش نهیب و سرکوفت زند و نعوذ بالله اگر خطا بیش از حدّ سنگین بود، خود را عقاب کند، عقابی متناسب با جُرم مورد ارتکاب و این نسبت به اشخاص گوناگون و حالات آنها و خطاها مختلف است. خطای چشم را باید با بیدار خوابی و تلاوت قرآن جبران کرد. خطای شکم یعنی پرخوری یا به قصد لذّت خوردن را با گرسنگی و خوردن غذاهای مقوّی غیر لذیذ و روزه جبران کرد و روشن است که اگر خطای انجام شده، کاری باشد که در شریعت برایش مکافاتی و کفاره‌ای وارد شده، باید ابتداءاً به آن کفّاره پرداخت. برخی آیات و روایات محاسبه ۱. خداوند در آیۀ ۱۸ از سورۀ حشر می‌فرماید: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ»؛ «ای مؤمنین پروا پیشه کنید و هرکس بنگرد برای فردایش چه پیش فرستاده است و تقوا پیشه کنید که خدای به آنچه می‌کنید، آگاه است.» جملۀ «وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ»؛ یعنی هرکس باید اهل محاسبه باشد. ۲. امام صادق علیه السلام فرمود: «فَحَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»  « پیش از آنکه به حسابتان برسند، از خود حساب بکشید.» ۳. امام کاظم علیه السلام فرمود: «لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی كُلِّ یوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزَادَ اللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَیئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَیهِ»  «از ما نیست کسی که هر روز از خویش حساب نکشد که اگر کار نیکی کرده، از خدا طلب فزونی نماید و اگر کار زشتی مرتکب گشته است، از خدا طلب بخشش کند و توبه نماید». منبع : رساله سیر و سلوک ایت اله علی رضایی تهرانی ص 362 سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
برای تطهیر قوه ی خیال باید آن را از اعتقادات فاسد و تخیلات ردی و پست و از جولانش در میدان آمال و امانی پاک کرد . در این مسیر یک جهت و یک دل بودن ، یک مقصد داشتن ، با دوستان خوب معاشرت کردن ، یک درس و بحث داشتن ، دنبال یک مسیر به راه افتادن ، همه به انسان کمک می کنند . از جمله راه های تطهیر قوه ی خیال مداومت در خواندن آیه ی سخره می باشد که به قوه ی خیال توحد می بخشد . طهارت قوه خیال خیلی ضرورت دارد و دیر هم به طهارت میرسد. بسیار مشکل هم هست . چه بسا در سیر معنوی انسان یکی از مشکلات چه در مسیر عملی چه در مسیر علمی ، بازی گری قوه خیال است ، که اگر خوب تطهیر نشود در این دو مسیر دچار مشکل می کند . قوه ی خیال در قوس صعود، اولین مرحله به باطن است. چون تمام حواس پنجگانه ما در قوس صعود تحت اختیار قوه ی خیال قرار گرفته اند. قوه ی خیال هم در قوس نزول رهزنی می کند، یعنی همه ی آنچه را که عقل ادراک کرده به پایین تحویل نمی دهد و به اعضا نمی رساند، و هم در قوس صعود همه ی آنچه را که حواس دریافت کرده به بالا تحویل نمی دهد و به عقل نمی رساند. قوه ی عاقله هیچگاه به انسان خیانت نمی کند. او همیشه با باطن عالم در ارتباط است. این قوه ی خیال است که همیشه انسان را به بازی می گیرد، قوه ی خیالی که به عنوان واسطه بین بدن که مرتبه ی نازله ی نفس است و عقل که مرتبه ی عالیه ی نفس است قرار گرفته است. گرچه طهارت عقل هم در جای خود بسیار مهم است، اما اگر کسی قوه ی خیال خود را تطهیر کند و به طهارت عقل نپردازد، باز هم راه زیادی پیموده است. شرح_مراتب_طهارت جلد اول سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
💠حضرت علّامه حسن زاده آملي فرموده اند: ♦️قرآئت آيه ي سخره (آيات 55 تا 57 سوره ي اعراف) به نصّ معصوم - عليه السّلام - كه در كتاب حجّت (اصول كافي، ج 1، ص 279) روايت شده است، موجب نفس و اطمينان آن بر اسلام و ايمان و تنوّر قلب به يقين و دفع و نفي خواطر است. ♦️آيه ي سخره به همين عنوان در السنه ي خواصّ صحابه بلكه غيرخواصّ نيز داير بوده است و در جوامع روايي، همچون دُرّ درخشان است و دستورالعمل سائر در برنامه ي سالكان است و تأثير آن در صفاي قلب و اطمينان نفس و نفي خواطر و ازاله ي شك و به عدد نفوس را در مرتبت ايقان است و دستور آن از حضرت وصيّ - عجّل الله تعالي فرجه الشّريف - عين برهان است. 💠ایه سخره اشاره به آیات ۵۵ الی ۵۷ سوره اعراف دارد : ان ربکم الله الذی خلق السموات و الارض فی سته ایام ......تا : ان رحمت الله قریب من المحسنین . 📗منبع: ، #ص 18، #ص 128 سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل یازدهم:محاسبه (قسمت دوم ) ادامه... محاسبه قبل از خواب: این کار برای آن است که ببیند آیا به آنچه بر خود واجب کرده بود عمل کرده یا نه. به این ترتیب اگر جدول عملش کامل بود باید خدا را شکر کند که چنین توفیقی داشته و اگر ناقص بود نوبت به مواخذه و کیفر نفس می رسد که این، کار چهارمی به شمار می آید. پس باید با قضای کارهایی که انجام نداده نقصان خود را جبران کند. البته اگر تدارک آن به وسیله قضا کردن باشد. مانند قضا شدن نماز واجب یا مستحبی، و یا ممکن است راه تدارک، طلب حلالیت باشد. چنانچه موضوع حق الناس باشد، مثل غیبت کردن و مانند آن و گاهی تدارک کردن گذشته ها کار بیشتری می طلبد. مثلا آنکه نفس خود را به روزه یا انفاق یا توبه مجدد و گریه و استغفار آزار بدهد و بدین ترتیب خودش را با دست خودش به چیزهایی که با درجه ارتکاب جرمش تناسب دارد تنبیه و ادب کند. سالک باید بداند که اگر برای مدتی پی در پی به این دستورالعمل پای بند شود، به زودی خواهد دید که چگونه ترک گناهان و انجام واجبات برای او آسان می گردد و این دستور حتی نسبت به غیر مبتدی ها هم صادق است. هرچند در کیفیت و کمیت آن تفاوتی وجود دارد. ادامه دارد... سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2