eitaa logo
سلامت ناب اسلامی
499 دنبال‌کننده
685 عکس
22 ویدیو
9 فایل
🔹مجموعه "سنا" با بیش از ۸ مرکز فعال در سراسرکشور با شعار #سلامت_ناب_اسلامی می کوشد تابر اساس مبانی #طب_اسلامی سلامت را برای شما به ارمغان آورد. لینک گروه پرسش و پاسخ طبی http://eitaa.com/joinchat/2190409739C19f46779fd
مشاهده در ایتا
دانلود
✅علت تاکید روایات به ✍از روایات اهل بیت عصمت علیهم السلام چنین برداشت می‌شود که آب گرم در وضو کراهت داشته و وضو با آب سرد افضل و بهتر از آب گرم است. 1⃣زیرا میکروب هایی که بر اعضاء وضو قرار دارند و ممکن است نفوذ جلدی پیدا کرده و وارد بدن شوند. اما فرمانهای آب سرد آنها را نابود می‌سازد و هر چه آب سردتر باشد اکسیژن آن بیشتر و فعالیت میکروب کشی آن زیادتر است. 2⃣وقتی مقداری آب سرد بر اعضای وضو می‌ریزیم، آن عضو سرد شده و جریان خون برای گرم کردن آن قسمت با سرعت و شدت بیشتری به سوی آن قسمت حرکت می‌کند و باعث طراوت و شادابی پوست و بدن می‌شود. همانطوریکه امروز با ماساژ قلب احیاء انجام می‌شود و بیمار به زندگی برمی‌گردد شستن و دست کشیدن روی اعضای وضو هم باعث تسریع جریان خون در بدن می‌شود. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که وضو بگیرد و با حوله اعضاى وضو را خشک کند، یک حسنه براى او نوشته می‌شود، اما کسى که وضو بگیرد و صبر کند تا دست و رویش خود خشک شوند، سى حسنه براى او نوشته می‌شود. زیرا اگر وضو با آب سرد صورت پذیرد و پس از آن از خشک کردن آن اجتناب شود، بدن در برابر سرمائی که در اثر خشک نکردن آب وضو حس می‌کند، خود به خود درجه حرارتش بالا می‌رود تا آب وضو را خشک کند، که همین تحریکات حرارتی باعث باز شدن منافذ زیر پوست می‌شود و اکسیژن بیشتری به بافتهای پوست و مقداری هم عضلات زیر پوست می‌رسد و باعث نیرو و نشاط می‌گردد. ♨️شاید جالب باشد که بدانید اعضایی که در وضو شسته می‌شوند،حدود هشتاد درصد اعصاب حسی بدن هستند، به طوریکه که اگر به جای وضو انسان تمام بدنش را کامل بشوید، چیز زیادی نسبت به تحریک وضو،به دست نمی‌آید. به همین خاطر در روایات به دائم الوضو بودن و تجدید وضو با آب سرد برای فرو نشاندن خشم و آرامش اعصاب و نشاط بدن، تاکید زیادی شده است. 📚بحارالأنوار، جلد۸۰، صفحه۳۱۴، روایت۲، باب۵ 📚 پزشکی های قرآن   @tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
#تنوع_غذایی [2] ❓آیا تنوع غذایی در یک وعده‌ی غذایی مطلوب است؟ 🔷مستفاد از روایات تنوع غذایی در یک
[3] 🌺در روایت دیگر آمده است: 💎أكلت عند أبي عبد الله عليه السلام فاتي بلون فقال: كل من هذا فأما أنا فما شئ أحب إلي من الثريد ولوددت أن الاسفاناجات حرمت 💎 نزد امام صادق (ع)  خوردم و یک رنگی از غذا آوردند امام فرمودند از این غذا بخور، چیزی نزد من محبوب‌تر از ثرید ( و  که در آن نان می‌ریزند) نیست و دوست داشتم که غذاهای رنگارنگ می‌شد. 🍔🍟🌭🍖🍗🌮🌯🥙🥮🍰🍕 🔺امروزه ثابت شده است که بدن انسان برای هضم هر غذایی نسخه دارد. مثلا با خوردن مقدار خاصی از اسید و ماده‌ی هضم کننده ترشح می‌شود و با به هم خوردن این محاسبات، اسید داخل مری می‌آید که به آن «رفلکس» می‌گویند و اگر کمتر از حد نیاز اسید ترشح شود، نان و غذا هضم نمی‌شود. اگر به اندازه‌ی کافی ترشح شود، غذا هضم می‌شود ولی اگر بیش از حد نیاز صفراء ترشح شود، انسان مبتلا به می‌شود. 🔺اگر چند غذا با هم مصرف شود، بدن در محاسبات هضم غذا به مشکل برمی‌خورد. ابتلا به ، و و و و باقی مشکل ها به جهت خوردن غذاهای متنوع در یک وعده است. ❗️❗️ما خبر نداریم در بدن چه اتفاقی می‌افتد، با خوردن چند غذا باهم خلل در کار بدن به وجود می‌آید. @tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
#تنوع_غذایی[3] 🌺در روایت دیگر آمده است: 💎أكلت عند أبي عبد الله عليه السلام فاتي بلون فقال: كل من ه
[4] 🌺ام کلثوم دختر حضرت امیر(ع)، برای حضرت(ع) را با و آورد. حضرت (ع) فرمود تا به حال دیده ای که پدرت دو خورشت بخورد؟🌺🌺 🔶پرهیز از تنوع در یک وعده‌ی غذایی، تئوری و قانون اسلام است و بشر باید خیلی پیشرفت کند تا به این مسائل برسد. 🔶امروزه ما به نمک و شیر، اصلا خورشت نمی‌گوییم. امروزه باید پیش از غذا سوپ و بعد از غذا دسر مصرف کنند. نمک و شیر و فالوده و حلوا را به حساب نمی‌آورند ولی امام (ع) هرکدام را یک خورشت می‌داند. 🔶تنوع در غذا باید باشد ولی در یک وعده، تنوع ممنوع است. غذا در یک وعده باید یک نوع باشد تا بدن بداند با این غذا چه کند. 🔶قانون این است که هرچه با نان خورده شود خورشت است. 🔶عرب یک «طعام» مانند نان و نان و دارد و یک «ادام» دارد و آن چیزی است که با نان خورده شود که امروزه به «اِدام» می‌گویند. ❗️اگر امام(ع) چند خورشت با هم نمی‌خورد معلوم می‌شود ضرر دارد. 🔶بله داریم که برای هر نوع غذا بسم الله بگویید. 📌استفاده از غذاهای رنگی حرام نیست ولی در فعل امام(ع) همه‌ی جهات و از جمله سلامتی، رعایت شده است. معصومین(ع) در سلامتی هم الگو هستند. 🔶بیشتر روایاتی که سفارش به خوردن چند چیز می‌کند، غذاهای است ولی مثلا در مورد هیچ موقع تنوع سفارش نشده است بلکه محدودیت وجود دارد مانند اینکه گوشت باید سالم باشد. 👌البته در سفر داریم که غذاهای متنوع بخورید و شاید در سفر تنوع در غذا استثناء شده باشد. @tebbsabzevar
📌 خواص درمانی ✍امام رضا علیه‌السلام درباره خواص درمانی عدس فرمود: اگر بدنت در اثر نوره حمام سوخت، عدس پوست کنده را آرد کن و با گلاب و سرکه در آمیز و به محل زخم شده بکش که به اذن خداوند متعال خوب خواهد شد. در حدیثی دیگر آمده است که سویق عدس تشنگی را زایل می‏کند و معده را قوت می‏دهد و صفرا را فرو می‏نشاند و معده را پاک می‏کند و هفتاد درد را دواست و هیجان خون و حرارت را برطرف می‏ کند. 📚منبع: مکارم، ص ۲۱۵ @tebbsabzevar
✍وقتی لباس ها در آورده می‌شود، باید تا شود. اگر این کار نشود، برای انسان و خود لباس ضرر دارد. بنابراین معلوم می‌شود جالباسی هایی که روی آن لباس آویزان می‌شود، زیاد خوب نیست. در روایت آمده است: لباس هایتان را در شب تا کنید؛ زیرا اگر تا نشده باشند (شامل آویزان یا پخش شده روی زمین هم می‌باشد.)، شیطان ها آن را می‌پوشند. 📚 الکافی، ج ۶، ص ۴۸۰ 💥در روایت دیگر آمده است: تا کردن لباس ها راحتی آن ها است و سبب ماندگاری آن ها می‌شود. 📚 الکافی، ج ۶، ص ۴۷۸ @tebbsabzevar
🔵 امام رضا (ع): 🌺 مَن أَرادَ أَن لا يُوذيَهُ مِعدَتُهُ فَلا يَشرَب بَينَ طَعامِهِ ماءً؛ هركس مى خواهد معده اش آزارش ندهد، در بين غذا نخورد. 📚طب الرضا( ترجمه امیر صادقی) ص258 @tebbsabzevar
🌸 میلاد امام هادی علیه السلام مبارک🌸 ➖➖➖➖➖➖➖ @tebbsabzevar
✅خواص درمانی در روایات اهل بیت علیهم السلام✅ ☘از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمودند: 👈 «ترب سه خاصيّت دارد : برگش بادهاى بدن را می شکند و تخمش غذا را هضم و ريشه‌اش بلغم را قطع مى‌كند». 📚[كافى، ج ۶، ص ۳۷۱، باب الفجل، ح ۲؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۸۲.]  👈و در حديثى ديگر فرمودند: «برگش مدرّ است». 📚[محاسن، ص ۵۲۴، ح ۷۴۸؛ كافى، ج ۶، ص ۳۷۱، دنباله ح ۲.]  👈 و در سخنى ديگر میفرمایند: «تخمش (نيز) مدرّ است». 📚 [كافى، ج ۶، ص ۳۷۱، ح ۱.] @tebbsabzevar
📌کلمه‌ی اجاص در عربی بیشتر برای آلوی سیاه است. 🌺در روایت آمده است: 💎دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع وَ بَيْنَ يَدَيْهِ تَوْرُ مَاءٍ فِيهِ‌ إِجَّاصٌ‌ أَسْوَدُ فِي إِبَّانِهِ فَقَالَ إِنَّهُ هَاجَتْ بِي حَرَارَةٌ وَ إِنَّ الْإِجَّاصَ الطَّرِيَّ يُطْفِئُ الْحَرَارَةَ وَ يُسَكِّنُ الصَّفْرَاءَ وَ إِنَّ الْيَابِسَ مِنْهُ يُسَكِّنُ الدَّمَ وَ يَسُلُّ الدَّاءَ الدَّوِيَّ. 💎وارد بر امام کاظم(ع)‌شدم و در پیش او ظرف آبی بود که داخل آن آلوی سیاه بود در زمان خودش، فرمود در بدن من هیجان پیدا کرده است و آلوی تازه گرمی را خاموش می‌کند و صفراء‌ را تسکین می‌دهد ولی آلوی خشک را تسکین می‌دهد و و را از بدن بیرون می‌کشد. ✅آلوی تازه برای صفراء‌ و آلوی خشک برای درمان دم است. 📌شاید آلوهای دیگر مانند زرد و قهوه ای هم خشک و تازه برای مره خوب باشند. با آلو متفاوت است. 📌«عتیق» به معنای خشک و کهنه است. 👈آلوی سیاه اگر خشک شود می‌شود. ❗️از روایات استفاده می‌شود که آلو بسیار سرد است به همین جهت اگر زیاد خورده بشود سبب می‌شود. ✅ آلو است و از این جهت هم درمان صفراء‌ است. @tebbsabzevar