⭕️چپ کردن چپ های دیروز: حزب توده کاپیتالیسم!
🔺 #چپگراهای_ناتمام دیروز، امروز منورالفکر و #راستگرا شدهاند. وضعیت تراژدیک چپگرایی باعث شد تا افراد زیادی از آن ببرند. بریدههای چپگرای دیروز، امروز و از منتها الیه یک تراژدی، به اصلیترین کاراکترهای یک کمدی تبدیل شدهاند.
🔺 پروژه #کاپیتالیزاسیون هم در سطح کنشگران ذهنی و هم در سطح عاملیتهای عینیاش بر این بریدهها استوار است. تفکر نظری این پروژه از جانب کسانی امثال #سیدجوادطباطبایی تقویت میشود که روزی مروج چپ آلتوسری بودند. در سطح تحلیلی چهره هایی همچون #موسی_غنینژاد نمونهی کاملی از یک چپ غیرمذهبی و بریدهی سابق است. در سطح ترویجی اما روزنامه نویسانی همچون #محمد_قوچانی مشتی است از خروارها بریده از چپگرایی مذهبی.
🔻 در سطح عاملیتهای بروکراتیک، مدافعان امروز #اقتصاد_سرمایهداری با ته ریشهایی در چهره، اغلب کسانی هستند که دیروز با انبوهی از محاسن از محاسن ایدههای چپ اقتصادی میگفتند و دفاع می کردند. کسانی که امروز کوشش زیادی برای برکشیدن حجابی از دین بر روی مفاهیم سرمایهداری میکند، روزگاری متأثر از فضای دهه چهل، چپ گرایی را پیشه کرده و بعدها با آشکار شدن افول ستاره چپ است که راست میشوند.
🔻 آنها در واقع علیه سابقهی خود شوریدهاند. این ویژگی #روانشناختی انسانهای بریده است که در وضع جدید خود همواره و در همه جا، به مدد تحلیلهایی آمیخته با هراس، نشانهای از سابق می جویند. آنها که روزی عالم و آدم را به خاطر ناباوری به کیش چپگرایانهی خود سرزنش میکردند، امروز خاطرات سابق خود را چونان کابوسی مرور میکنند و همواره حامل سطحی از توهم توطئه هستند و همه چیز را ساختهی چپیها میدانند.
🔻 آنها دنکیشوتوار به جنگ صورتکهای چپگرایی میروند و همه چیز را مردهریگ حزب توده مینامند. غافل از این که هم اینان، التقاط را به مثابه اصلیترین میراث و منشأ حزب توده به ارث بردهاند. این کار آنها علاوه بر #توهم_توطئه، از آنجا ناشی میشود که #کاپیتالیسم_رادیکال برای بازتولید خود نیازمند یک دگری رادیکال است.
🔻 به هر روی کسانی که دیروز در منتهای الیه چپ تراژدی میآفریدند، امروز در منتها الیه راست بازیگران کمدی هستند اما برای اینکه کار کمدیشان بیشتر به چشم بیاید، میکوشند تصویری از تراژدی دیروز را همواره پیش چشم قرار بدهند.
🔻 پیش از این خبرنگاری از غنینژاد پرسیده بود: «شما در دوره انقلاب کجای جهان ایستاده بودید؟» و جواب شنیده بود که «این اهمیتی ندارد که من در آن زمان کجا ایستاده بودم»؛ وقتی اصرار کرده بود که «چرا مهم است. موسی غنینژاد در برهه انقلاب 57 چه اندیشهای داشت؟» غنینژاد پاسخ میدهد «من، مثل بقیه ضد امپریالیست بودم، اما بعد فهمیدم که اشتباه کردهام.» غنینژاد، «چپگرایی که لیبرال شد»، در دههی 40 و 50 یک #مارکسیست تمام عیار بوده؛ وی دربارهی گرایش چپگرایانهاش به محمد قوچانی که از او میپرسد: «در چپ چه گرایشی داشتید؟ چپ اروپایی؟» پاسخ میدهد «نه، نمیتوانم بگویم. بیشتر چپ مارکسیستی بود. نوعی چپ به اصطلاح #روشنفکری که به شوروی و حزب توده متمایل بود.»
🔻 روشنفکری چپگرا در آخرین دوران خود به «دلالی» میرسد و به #لیبرالیسم متأخر(کاپیتالیسم) خدمت میکند: «#روشنفکری_ایرانی که در اثر پیروزی انقلاب به شدت منفعل و مبهوت شده بود، فروپاشی بلوک شرق نیز به حیرت و سردرگمی آن پایان داد، و به دنبال آن، با بازگشت به بستر اصلی روشنفکری، یعنی روشنگری قرن هجدهم، در خدمت #لیبرالیسم_متأخر و پروژهی ناتمام آن قرار گرفت.» (انواع و ادوار روشنفکری؛ حمید پارسانیا)
🔹امروز خبری از حزب تودهی کمونیستی نیست و این کاپیتالیسم است که در ایران، حزب تودهای وابسته بناکرده است. بازیگران این حزب تودهی جدید، همان بازیگران سابقی هستند که در تراژدیِ حزبِ تودهی کمونیسم بازی میکردند و امروز در کمدیِ #حزب_تودهی_کاپیتالیسم کارگردانی میکنند.
✍ #مجتبی_نامخواه
🔹 http://sapp.ir/teribon_ir
🔸 Eitaa.com/teribon_ir
🔺 @teribon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ #دعوت_به_پویش
حاج سعید قاسمی، فعال جهادی
قرارگاه متوسلیان
🔹اگر هر هیأت یک خانه بسازدتا مهر امسال همه زلزلهزدگان،خانهدار میشوند
🔹 http://sapp.ir/teribon_ir
🔸 Eitaa.com/teribon_ir
🔺 @teribon
⭕️بیانیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در خصوص حکم صادره برای چهار عدالتخواه شیراز
🔺بر اساس حکم صادره دادگاه تجدید نظر چهار چهره عدالتخواه، دو تن از دبیران اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی (آقایان سلمان کدیور و حسین شهبازی زاده)، عضو اسبق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه (آقای هادی مسعودی) و دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه های شیراز (آقای مصطفی پورخسروانی)، به دلیل انتقاد به عملکرد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز بر سر هزینه های انتخابات خبرگان سال 94 و همچنین مطالبه شفافیت از قوه قضائیه در پرونده های مهم ملی به نود و یک روز حبس تعزیری (تا دوسال معلق) و همچنین شش ماه ممنوعیت هرگونه فعالیت سیاسی و حضور در فضای مجازی محکوم شدند.
🔹این حکم و تجارب مشابه دیگر، به خوبی نشان داده که چگونه میشود از ظرفیت قوانین تفسیر پذیر و همگامی دستگاه قضاوت با زورمندان، برای سرکوب عدالت طلبان استفاده کرد. اکنون، از گوشه و کنار کشور خبرهایی در مورد شکایت از طلبه منتقد به اشرافیت امام جمعه ایلام، خبر شکایت امام جمعه شاهین شهر و بسیاری موارد مشابه دیگر نیز به گوش میرسد.
🔺در نتیجه نه فقط برای حمایت از چهره های شریف عدالتخواهی، بلکه برای جلوگیری از تعمیم این رویه، و نیز به تاسی از منطق «لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ» تمام توانمان را برای نقض این حکم _ که مستقیما به حیثیت دستگاه عدلیه نیز لطمه میزند_ به کار خواهیم بست ان شاالله
🔹 http://sapp.ir/teribon_ir
🔸 Eitaa.com/teribon_ir
🔺 @teribon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چشم طمع به بازار ایران و گوش به حرف آمریکا
🔺گزارشی از مواضع اروپا در قبال ایران
🔹 http://sapp.ir/teribon_ir
🔸 Eitaa.com/teribon_ir
🔺 @teribon
⭕️ گفتم کالای ایرانی نه تولید داخلی!
🔺 برای عید دیدنی با گروهی از مسئولین خدمت رهبر انقلاب رسیدیم. یکی از مسئولین چند جمله ای صحبت کرد وقتی که خواست سال نو را تبریک بگوید گفت: سال حمایت از #تولید_داخلی را تبریک می گویم. رهبر انقلاب بلافاصله فرمودند من نگفتم تولید داخلی گفتم حمایت از #کالای_ایرانی.
🔹 انتخاب هوشمندانه شعار حمایت از کالای ایرانی نشان می دهد برندهایی مثل سامسونگ، ال جی، دوو و ... حتی اگر در ایران مونتاژ یا تولید شوند کالای ایرانی به حساب نمی آید بلکه تولید داخلی هستند. بنابراین منظور رهبر انقلاب حمایت از برندهای تمام ایرانی است.
🔹 http://sapp.ir/teribon_ir
🔸 Eitaa.com/teribon_ir
🔺 @teribon
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ نظر رهبر انقلاب در مورد
نهی از منکر و حجاب
🔺نهی ازمنکر با زبان خوش، نه از روی نفرت، پذیرای جوان باشید، با روی خوش هم پذیرا باشید
🔹 http://sapp.ir/teribon_ir
🔸 Eitaa.com/teribon_ir
🔺 @teribon
⭕️انتقال از حوزه سیاست به #فرهنگ، راه حل مساله #حجاب
🔺این گزاره مشهور این روزها متعدد تکرار می شود که وضعیت فعلی بی حجابی حاصل برخورد قهریه با این ناهنجاری اجتماعی است. بر خلاف این نظر معتقدم وضعیت فعلی نه حاصل الزام به #حجاب بلکه حاصل دیدگاهی است که معتقد بوده است شل فرهنگی یا #تسامح در امر #فرهنگ از جمله در مسائلی مانند #حجاب و #سینما و #تئاتر و #ماهواره می تواند به ابزاری برای سرگرم کردن عامه و مغفول نگه داشتن آن ها از فشارها و مفاسد حاصل از سیاست های آزادسازی اقتصادی پس از جنگ باشد. متفکران مکتب انتقادی مانند #آدرنو کارکرد سرگرمی های فرهنگی را از بی خود بیگانه کردن انسان ها و فراموشي نيازهاي واقعي و اصيل انساني و تقليل يافتن آنها به نيازهايي #مبتذل و #كودكانه می دانند. در دوران پس از جنگ نیز ذیل چنین سیاستی تسامح در امر فرهنگی به سیاست بخش عمده دستگاه اجرایی جمهوری اسلامی تبدیل شد (سیاستی که بعدها نیز تغییر جدی عمومی در آن ایجاد نشد).
🔹بر خلاف تصور رایج #حاشیه_ای شدن و تساهل نسبت به حجاب و امر فرهنگ در جمهوری اسلامی بیش از این که ناشی از تقدم امر #اجتماعی یا اولویت دغدغه #اقتصادی باشد متاثر از تقدم امر #سیاسی نسبت به فرهنگ در جمهوری اسلامی پس از جنگ است و راه حل مساله نیز در تبدیل مجدد این موضوع از محل تنازع و استفاده سیاسیون به مساله ای فرهنگی است. ضریب دهی به اقلیت بی حجاب در رسانه به ویژه در ایامی مانند #انتخابات و مراسمات ملی و حذف تقریبا کامل صدای مخالفان ولنگاری فرهنگی در صدا و سیما و اغلب رسانه های رسمی نیز تنها در همین چارچوب معنی می یابد.
🔺تاریخ تغییرات جنسی نشان می دهد عقب نشینی فرهنگ عمومی در امر #اخلاقی، همواره مرحله به مرحله و تدریجی بوده و هر وقت هم که حکومت ها و فرهنگ عامه بر اثر فشار #اجتماعی اقلیت معمولا صاحب قدرت و رسانه متمایل به این نوع از #آزادی ها عقب نشینی کرده اند، نه تنها مساله ای حل نشده که فقط انواع جدیدتری از مطالبه #برهنگی #اخلاقی توسط همان طبقه اجتماعی باز تولید شده است. به عنوان مثال در غرب اگر چه مساله از مطالبه آزادی بیشتر در پوشش (به ویژه در سال های بعد از جنگ جهانی دوم) آغاز شد اما در تنها اندکی بیش از نیم قرن این جریان تا رسیمت بخشی به برهنگی کامل و ناهنجاری های جدیدی مانند ازدواج #همجنس_گرایان ادامه یافت و امروزه مطالبات جدیدی در حوزه ازدواج با محارم و افراد کم سن و سال شکل گرفته و زمزمه هایی نیز در مورد رسمیت ازدواج با حیوانات در حال شکل گیری است. از همین جهت نیز معتقدم الزامی نمودن رعایت حجاب در فضاهای عمومی بعد از انقلاب نشان از درک عمیق #امام_خمینی از امر اجتماعی بر خلاف خط روشنفکری عوامانه حاکم بر برخی مذهبیون (چه در دوره مذکور و چه امروز) است.
🔺نمونه ای از مطالبه رسمیت بخشی به ارتباط جنسی با کودکان در غرب :
Richard Dawkins defends “mild pedophilia,” says it does not cause “lasting harm”
https://www.salon.com/2013/09/10/richard_dawkins_defends_mild_pedophilia_says_it_does_not_cause_lasting_harm/
🔹در واقع سوالی که قائلین به تساهل مطلق در امر فرهنگ باید به آن پاسخ دهند این است که بر فرض که با منطق #روشنفکرانه «استفاده از قوه قهریه در مسائل فرهنگی جواب نمی دهد»، برخورد با اشکال مختلف ناهنجاری های اجتماعی مانند بی حجابی کنار گذاشته شد و به تدریج بروز چنین ناهنجاری هایی تبدیل به عرف پذیرفته شده #اجتماعی و #قانونی شد، آیا شکل های جدیدی از مطالبه عرفی شدن #ناهنجاری ها در میان همان قشر بروز نخواهد یافت. در این صورت مرز دقیقی که قوه قهریه می تواند بر خلاف منطق مذکور در مقابل #عرفی_شدن آن ورود پیدا کند در طیفی که تا #برهنگی کامل و #اباحی_گری اخلاقی مطلق امتداد پیدا می کند کجاست؟
✍ #میثم_ظهوریان
🔹 http://sapp.ir/teribon_ir
🔸 Eitaa.com/teribon_ir
🔺 @teribon
⭕️وحید جلیلی: کسانی که به هنر بیاعتنا هستند؛ تیشه به ریشه انقلاب میزنند / در پیوند انقلاب و هنر، بحث مرگ و زندگی است.
🔺 در شرایطی که یک عده که خودشان از هم پاشیدهاند؛ از فروپاشی! و بنبست و بحران... حرف میزنند، وقتی به واقعیت نگاه میکنید در سینما که عرصه تسخیر شده توسط روشنفکرها و غربزدهها تلقی میشد، چهارتا فیلم همزمان اکران شده. هر چهار تا هم پرفروش و هر چهارتا هم ذیل گفتمان انقلاب. #مصادره در بیست سال اخیر اولین فیلم سینمایی است که ساواک و سلطنتطلبها را زده. #لاتاری غیرت ملی را مطرح کرده. #به_وقت_شام و #فیلشاه هم یک جور دیگر.
🔺در علم مدیریت، #استراتژی یعنی کشف و استحصال #مزیت_نسبی پایدار در شرایط رقابتی. فیلشاه این مزیت انحصاری را نسبت به فیلمهای غرب زده دارد که در 800 #نماز_جمعه کشور معرفی شود و برایش بلیط فروخته شود. بله یکسری امکانات هم آنها دارند و ما نداریم. آنها در رسانه قوی هستند، ما ضعیفتریم. ولی ما هم امکاناتی داریم که آنها ندارند. مثل همین انگیزههای داوطلبانه، همین شور جوانانهی نسل جدید انقلاب که در یک نماز جمعه ۴۰۰ بلیت میفروشد. در #صومعهسرا دیروز فیلشاه سه و نیم میلیون فروخته است.
🔹مثل اینکه عملیات #والفجر_هشت در جریان باشد، ولی مساجدِ پشت جبهه؛ بیاعتنا باشند. «کأن لم یکن شیئا مذکورا». در دفاع مقدس، وقتی عملیاتی میشد بلافاصله سر چهارراهها و جلوی مسجدها بلندگو میگذاشتند، صندوق کمک به جبهه در مساجد راه میافتاد، شوری ایجاد میشد. الان این عملیات شروع شده است. چهارتا اسکادران سینمای انقلاب فیلم ساختهاند. باید پشتیبانی کنیم. بالاخره ما یک وُسعی داریم. انگار درکی نداریم چه اتفاق بزرگی افتاده.
🔹 بلیطفروشی در نماز جمعه #سبزوار بهترین مثال است. چرا در #بیرجند و #اهواز و #تبریز و #مشهد نشده است؟ این مشکل #جشنواره_عمار است. نه ربطی به تهیهکننده دارد، نه کس دیگری. در تبریز #امام_جمعه هم پای کار آمده است. باید فقط دراستان های آذری؛ سه چهار میلیاردتومن فروش میکرد.
🔹 ما باید در لحظه؛ تشخیص بدهیم چه کنیم. شماها باید افسران جنگ نرم باشید. همه میگویند «ما همه سرباز توییم خامنهای». آقا میگوید من میخواهم #افسر باشید!
ما میگوییم نه، میخواهیم #سرباز باشیم! میگوید من افسر میخواهم که خودش بفهمد، #اجتهاد کند که چه کند. افسر جنگ نرم باید بفهمد که اگر به وقت شام 30 میلیارد بفروشد انقلابی در سینمای ایران به وجود خواهد آمد. اگر به وقت شام 30 میلیارد فروش کند یعنی تیر خلاص به #نه_غزه_نه_لبنان. و شوق این را داشته باشید که این هدف محقق شود. و این خیلی دور از دسترس نیست و شدنی است.
🔹ما الان میتوانیم خودمان را معطل آسیبشناسی ستادها کنیم، ولی میتوانیم هم بگوییم #آتش_به_اختیار. این را متناسب با فرصتهای فوری و از دسترونده، هدف عملیاتی خود قرار دهید. بعد ساز و کارهایش را بچینید و ابتکار کنید. اگر قرار است به وقت شام 30 میلیارد بفروشد باید چه کار کنیم. بعد دیگر به معنای واقعی کلمه؛ کار شبانهروزی و جبههای میشود. امروز #اوج یک کار خوبی کرده است. همه برویم زیر علمش سینه بزنیم تا این پرچم برافراشته شود.
🔺همین تجربه صومعهسرا را گسترش دهید. مشابه صومعهسرا ما حداقل 300 تا شهر داریم. به راحتی همین اکرانهای مردمی میتواند میلیاردها تومان به فروش فیلم اضافه کند. جریان روشنفکری این را ندارد، این همه آدم داوطلب و با انگیزه ندارد. از نظر کمّی هم ما بیشتریم.
🔹 این جملهی آقا را که در زمان ریاست جمهوری گفتهاند و پس نگرفتهاند باید سر در #حسینیه_هنر بزنیم که هیچ انقلابی اگر با هنر آمیخته نشود ماندگار نخواهد شد. یعنی در پیوند انقلاب و هنر، بحث مرگ و زندگی است. بحث مستحب نیست که به شعر و موسیقی و گرافیک و داستان انقلاب اعتنا کردی یا نکردی، به سینمای انقلاب اعتنا کردی یا نکردی؛ فرقی نمیکند و ربطی به انقلابی بودن ندارد! کسانی که وسعش را دارند اما به هنر بیاعتنا هستند دارند تیشه به ریشه انقلاب میزنند.
🔺 مصداقش چه است؟ در همین سه چهار سال این همه فیلم خوب آمده است، چند تا از بچهبسیجیها احساس وظیفه کردهاند؟ حداکثر در حد یک کار مستحب دیدهاند! گفتهاند اگر اعتکاف یا راهیاننور برویم بهتر است. #واجب_عینی که هیچ، واجب کفایی هم نمیبینند. از 80 میلیون، حداکثر دومیلیون میروند سینما. 78 میلیون نفر به هر دلیلی سینما نمیروند. اگر ما در کنار دو میلیون فعلی، دو میلیون نفر را به هنر انقلاب علاقهمند کنیم؛ بردهایم.
کاری که با وجود این همه آثار خوب و جذاب اما ناشناخته و بیپشتیبان؛ سخت هم نیست و فقط همت لازم دارد.
✅ سخنان #وحید_جلیلی در جمع اعضای دبیرخانه #جشنواره_عمار
🔹 http://sapp.ir/teribon_ir
🔸 Eitaa.com/teribon_ir
🔺 @teribon