eitaa logo
تذکره الاولیاء
11.4هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
530 ویدیو
98 فایل
احوالات و کلمات بزرگان اهل معرفت
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5807574509007407859.m4a
12.14M
مساله ولایت، مساله ای ست دارای درجات متعدد... سید بحرالعلوم(ره) می‌فرمود من انقدر امام زمان علیه السلام را در آغوش گرفته ام که عطر تن ایشان را می‌شناسم و در رویایی خود را در کربلا و ماجرای قتلگاه دیده اند... چطور میشود کسی آنچنان فکر و ذکرش بشود اباعبدالله علیه السلام که خود را در صحنه کربلا ببیند؟ سیدهاشم حداد تعریف کرده؛ گروهی نزد آیت الله قاضی گفتند چطور ممکن است قومی امام حسین را به آن شکل که نقل شده به شهادت رسانده باشند، آیت الله قاضی پرده ها را کنار زد و آنان شاهد صحنه کربلا شدند و واقعیت را دیدند... یعنی کسی هم می‌تواند انقدر قوی شود که به دیگران نشان دهد حقایق را. معیّت یعنی این! نکته مهم این است که اگر معیّت با دستگاه اباعبدالله و امیرالمومنین علیهماالسلام و ولایت، شدنی باشد نکند که کلاه ما پس معرکه باشد؟ بزرگان فرموده اند کور است چشمی که هر صبح بیدار شود و امام زمانش را نبیند! 🔹جلسه اول معیّت با سیدالشهدا سلام‌الله‌علیه (محرم الحرام ۱۴۳۸) @sholeye_toor
قطرات اشک مقدس علامه محمدتقی جعفری: بشر مقدس ترین اشکش را در راه حسین ریخت... حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاج به دریا ندارد، این کشتی برروی قطرات اشک های مقدسی که برای حسین ریخته می شود، می¬گذرد. اشکی که از اعماق دل برمی¬آید و جان را می شوراند، آنگاه رهسپار پیشگاه مقدس خداوندی می شود. امام حسین، شهید فرهنگ، ص200. @tezkar
‍ روایاتی وجود دارد و قواعدی وجود دارد در کلمات اهل بیت علیهم السلام که این معیّت را برای ما بیشتر ترسیم می‌کند و به ما یاد میدهد که چگونه این معیت را در وجود خود بیدار کنیم. تمام احکام شریعت ذیل این بحث است که چطور در معیت اهل بیت علیهم السلام باشیم. آیت الله پهلوانی می‌فرمود بر همه ی افراد واجب است هر روز یک‌ ساعت را به تحصیل معارف اهل بیت علیهم السلام بپردازند. تمام کلمات اهل بیت و دستورات دین ما را به این سمت حواله می‌کند که بیا و با اهل بیت علیهم السلام باش! دستوری که اهل بیت داده اند و حرکتی که حضرت اباعبدالله علیه السلام صورت داده اند، برای حرکت به سمت معیت با ایشان در همین الان است. دیدنشان، شنیدن از آنها، گفتگو کردن با ایشان، شنیدن تفسیر قرآن از آنها، سیر کردن و نشستن و برخاستن با ایشان... [و در این راه باید کار کرد و زحمت کشید] یک آقایی در دوره ای از عمرش روزی ۱۴ مرتبه زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام میخوانده. یعنی برای معیت پیدا کردن با اباعبدالله علیه السلام زحمت می‌کشیده! و حالت تشنگی داشته برای این معیت... چطور میشود که خزائن الهی که اهل بیت علیهم السلام باشند‌، هستند راه هم معلوم است ولی بنده نشسته ام و کاری نمیکنم این چیزی جز خسران است؟ ما در روضه امام حسین علیه السلام نشسته ایم و عنایتی به ما هست که از گناه نمیتوانیم لذت ببریم پس دنیای ما هیچ وقت مثل دنیای افراد بی قید و بند نمی‌شود، اگر برای آخرت خود حرکت نکنیم می‌شویم خسر الدنیا و الاخره! قدم اول برای درک این معیت و همراهی؛ معرفت است! مادامی که معرفت به شکلی که باید صورت نگرفته باشد، من چه می‌توانم از معیت بفهمم؟! 🔹جلسه اول معیّت با سیدالشهدا‌ سلام‌الله‌علیه (محرم الحرام ۱۴۳۸) @sholeye_toor
روضه خوانی را ترک نکنید. آیت الله شیخ عبدالله مامقانی تا جایی که لقمه نانی از گلویتان پایین می رود، روضه خوانی در منزل را ترک نکنید! طوبای کربلا، ص165 @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
‍ عرض کردیم معیّت با اهل بیت علیهم السلام امکان دارد. حالا باید به این بپردازیم که چگونه این معیت را در وجود خود بیدار کنیم؟ تمام قواعد فقهی و روایی برای این است که ما کارهایی انجام دهیم تا با امام زمان خود در همین دنیا و در همین لحظه ای که هستیم، باشیم! بعضی از بزرگان اهل معنا بودند که حضرت را به صورت مثالی و تَمَثُّلی‌ که حضرت داشتند می‌دیدند. بعضی هم صورت مثالی را می‌دیدند و هم مقام ولایت را، یعنی اینجا که نشسته بودند توامان مقام ولایت را با خود می‌دیدند. بعضی از افرادی هم که نور ولایت را می‌دیدند ایشان را در قالب صورت مثالی نمی‌دیدند. یعنی برای کسی که نور ولایت را می‌بیند و از درون با حضرات در ارتباط است، اینکه صورت مثالی را ببیند موضوعیت خاصی ندارد. بزرگان می‌فرمایند ممکن است کسی صبح و شب با مقام ولایت امام زمان علیه السلام باشد ولی صورت ظاهری و دنیوی حضرت را اصلا ندیده باشد. اصل، ارتباط با مقام ولایت است. ما وظیفه نداریم که جسم امام زمانمان را ببینیم اما وظیفه داریم و اصلا برای این خلق شده ایم که با مقام ولایت ایشان گره بخوریم و معیت داشته باشیم. پس صحبت بر سر مقامی بالاتر از تشرف جسمانی خدمت حضرت است‌. قدم اول این است که بدانیم ساختار وجودی ما ارتباطی با اهل بیت علیهم السلام دارد یا ندارد؟ وجود انسان با یک چیزی درآمیخته است که خدای تبارک و تعالی در قرآن کریم از آن اسم می‌برد، این نیاز به مفسر دارد. درباره این فطرت زُراره از امام معصوم علیه‌السلام سوال کرده است که منظور از «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها» چیست؟ حضرت فرمودند "فَطرَهُم عَلی التَوحید" یعنی خداوند انسان‌ها را طوری خلق کرده که یگانه‌خواه هستند! اصلا زندگیشان با "یکی دیدن" و "یکی‌خواستن"، پیش می‌رود... در روایت بعدی در همین باب فطرت در کتاب توحید شیخ صدوق، عبدالرحمان بن کثیر درباره آیه فوق از امام باقر علیه السلام سوال می‌کند، حضرت می‌فرمایند: "التوحید و محمد رسول الله و علی أمیرالمؤمنین" یعنی خداوند وجود انسان‌ها را طوری خلق کرد که از درون ارتباط ویژه و غیر قابل انفکاکی با اهل بیت علیهم السلام دارند. یعنی وجود ما با وجود پیغمبر اکرم و امیرالمومنین علیهم السلام اصلا خلق شده، گاهی که دل ما می‌گیرد مفتاح و کلید گشایش این قبض روحی؛ فرو رفتن درون خود و جستجو کردن مقام ولایت است! اگر به این نور نزدیک شویم، این نور گسترش پیدا می‌کند، قلب را می گیرد و انفتاح حاصل می‌شود. این حالت قبض در این دنیای کثرت‌زده زیاد پیش می‌آید و چیزی که انسان را آرام می‌کند توجه به ساختاری است که دارد. خدای تبارک و تعالی ما را اینگونه خلق کرده که از درونمان فقر شدیدی به سمت اهل بیت علیهم السلام داریم. نه اینکه اهل بیت علیهم السلام "الله" هستند، خیر! ولی اهل بیت علیهم السلام اسماء الحسنی هستند. "وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ فَادْعُوهُ بِها". برای خدا اسماء الحسنی ای وجود دارد که اگر خواستید با خدا ارتباط بگیرید راهی ندارید الّا از طریق اسماء الحسنی. اهل بیت علیهم‌السلام فرموده اند؛ نَحْنُ‏ وَ اللَّهِ‏ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى‏. ما اسماءالحسنی هستیم. هر غم و غصه ای در دل وجود دارد بخاطر خلاء و شکافی است که با اهل بیت علیهم السلام در وجود ما هست! وگرنه مومن را قبض دنیوی نمی‌گیرد‌... 🔹جلسه دوم معیّت با سیدالشهدا‌ سلام‌الله‌علیه (محرم الحرام ۱۴۳۸) @sholeye_toor
مرحوم آخوند، ملا آقای دربندی در حالات این عالم جلیل القدر، که از شاگردان شریف استاد شیخ انصاری است، نوشته اند: «در اقامه مصیبت حضرت سید الشهداء (ع) اهتمامی فراوان داشت و بر آن مواظبت می نمود . در این امر به گونه ای بود که در بالای منبر از شدت گریه، غش می کرد و در روز عاشورا لباس های خود را از بدن در می آورد و پارچه ای به خود می بست و خاک به سر می ریخت و گل به بدن می مالید و با همان شکل و صورت بر منبر می رفت و روضه خوانی می کرد .» قصص العلما، ص 109 . @tezkar
قداست کتیبه ها یکی از ارادتمندان مرحوم علامه طباطبایی نقل می کنند: با این که حضور ایشان عظمتی به مجلس عزاداری می داد ولی در مجلس سوگواری برای سالار شهیدان (ع) همچونن افراد عادی شرکت می نمود و عقیده اش در حدی بود که می گفت: « این کتیبه های سیاه، که بر در و دیوار حسینیه و محل عزاداری نصب کرده اند، ما را شفاعت می کند.» معظم له در مجلس عزاداری ، آنچنان شدید گریه می کرد، به طوری که دانه های اشک از چشمانش سرازیر می شد. سیل اشک ص50 @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
‍ ما از لحاظ ساختاری، شاکله ای در ارتباط محض با اهل بیت علیهم السلام هستیم مهم این است که ما این معیّت را در وجود خود بیدار کنیم. یک روایت دیگر هست که اهل بیت علیهم السلام برای این ارتباط ویژه روحی ما با خودشان آن را فرموده اند. از امالی شیخ صدوق؛ "شِیعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طِینتِنا وَ عُجِنُوا بِماءِ وَلایَتِنا، یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا و یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا"؛ شیعیان ما از اضافی گِل وجودی ما خلق شدند. عجنوا بماء ولایتنا یعنی شیعه ما را با آب ولایت ما عجین کرده اند. خمیر مایه ی وجودی اش ولایت ماست. همینطور است که اسم امام حسین علیه السلام را می‌شنود قلب فرو می‌ریزد! "انّ للحسين فی قلوب المؤمنين محبّةً مكنونةً". شیخ جعفر مجتهدی می‌فرمود اگر نام امام حسین علیه السلام را شنیدی و قلبت منقلب نشد نگران ایمان خود باش! چون دستگاه اباعبدالله علیه السلام در عمق وجود هرکسی خانه دارد اگر قلب نلرزد(برای سیدالشهدا سلام الله علیه) معلوم می‌شود که فرد دچار مشکل شده است. در ادامه روایت فرموده؛" یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا"، یعنی شیعیان زندگیشان این گونه است که دائما در حزن مصائب اهل بیت و بزرگتر از آن در حزن نرسیدن به مقام ولایت اهل بیت علیهم السلام هستند و فرحی که باید در فرح اهل بیت علیهم السلام داشته باشند. برخی علمای عراق می‌فرمایند این روایت فرح را مقدم بر حزن قرار داده. ما در شادی کردن برای اهل بیت علیهم السلام نقص داریم. خیلی مهم است که بدانیم این فرحی که اهل بیت علیهم‌السلام فرموده اند، فرح الهی است نه امثال فرحی که برخی در نهم ربیع به آن شکل تایید نشده دارند! چون در محرم هستیم به حزن می‌پردازیم. اینکه به ما می‌فرمایند وجودتان با وجود ما در آمیخته است، و اصلا شما کنار بروید ما با شما هستیم! اینکه می‌فرماید: "وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ " خدا با شماست هرجا که باشید. از قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام دریافت می‌شود هرجا که خدا هست اهل بیت علیهم السلام نیز هستند. ایشان تصرف در کِینونَت عالم دارند نباید با خودمان قیاسشان‌ کنیم. پس مهم این است که ما معیّت را در وجود خود بیدار کنیم. 🔹جلسه دوم معیّت با سیدالشهدا‌ سلام‌الله‌علیه (محرم الحرام ۱۴۳۸) @sholeye_toor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در یک ، دوازده هزارنامه رسید، از اهل ، هیچ‌کدام دروغ نمی‌گفتند... @tezkar
یا قطیع الکفین... @tezkar
♦️ختم زیارت عاشورا برای تعجیل فرج امام عصر عج و تمامی حوائج♦️ آیت الله حق شناس ره می‎فرمودند: شما چهل روز زیارت عاشورا بخوانید و در آن چهل روز مراقبت شدید نفس را عهده‎دار باشید؛ هر حاجتی که از خدا بخواهید به شما داده می‎شود و اگر از خدا حاجتتان را نگرفتید، بیایید که من برای شما حاجتتان را از خدا می‎گیرم و من ضامن آن هستم . از آنجایی که در امور دنیا و آخرت برای هر امری آدابی مخصوص به خود می باشد، زیارت عاشورا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مشتمل بر آداب و حالات مخصوص به خود میباشد , که این آداب را حضرت آیت الله حق شناس از استاد فرزانه خود حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) نقل می کنند که امید است هدیه مبارک و گرانقدری باشد از گنجینه فیوضات اولیاءالله برای شیفتگان معرفت الهی.   اما طریقه ختم زیارت عاشورا در چهل روز از زبان حضرت استاد آیت الله حق‎شناس به شرح زیر است: مقدمه :  الف- صد مرتبه ذکر الّله اکبر گفته شود. ب-  لعن و سلامی که در انتهای زیارت عاشورا میباشد را به ترتیب  هر کدام فقط ۱ بار گفته شود.یعنی یکبار بگویی: اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً یکبار هم سلام زیارت را بگویی یعنی:  اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ  ج- زیارت عاشورا از اول تا ابتدای صد لعن خوانده شود ، این قسمت مربوط به مقدمه زیارت عاشورا میباشد. در این قسمت نیازی به گفتن صد لعن و صد سلام نیست و زیارت تا سر صد لعن و سلام خوانده میشود و پس از آن ادامه زیارت عاشورا به صورت زیر میباشد: د- دو رکعت نماز هدیه به حضرت ابا عبدالله خوانده شود، این نماز با نماز آخر زیارت عاشورا متفاوت است و نیت آن باید هدیه به حضرت ابا عبدالله  باشد.  ه-  پس از خواندن نماز هدیه به حضرت ابا عبدالله  صد مرتبه ذکر الّله اکبر گفته شود. پنج مورد فوق مقدمه زیارت عاشورادر این دستور مخصوص زیارت عاشورا میباشد و باید توجّه شود که در مقدمه که در بخش فوق توضیح داده شده است زیارت عاشورا تا سر صد لعن و سلام خوانده شده است و به طور کامل خوانده نشده است که پس از انجام موارد فوق به عنوان مقدمه ادامه  زیارت عاشورا به صورت زیر خوانده میشود که مشروح زیارت میباشد .  ادامه زیارت عاشورا : الف-  زیارت عاشورا از اول تا آ خر خوانده شود- در خواندن زیارت لعن و سلام هر کدام صد مرتبه گفته شود. ب-  پس از اتمام  زیارت دو رکعت نماز زیارت خوانده شود . ( این نماز جزء زیارت عاشورا  است ) اما لازم است که نکات زیر در این اربعین حتما رعایت شود: ۱- ایشان می‎فرمودند: در طول این چهل روز برای سلامتی حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه صدقه بدهید. ۲- ایشان تاکید زیادی داشتند که در طول این چهل روز می‎بایست مراقبه اعمال صورت بگیرد. یعنی واجبات انجام گرفته و محرمات ترک گردد. گریه‎های آیت الله حق‎شناس وقتی از گناه صحبت می‎کردند و با لفظ زیبای «ببین داداش جون» جوانان را به دوری از گناه توصیه می‎کردند؛ همراه با این جمله بود که گناه باعث عدم استجابت دعاست . ۳- ایشان می‎فرمودند: در طول چهل روز کسی جز اهل منزل از انجام زیارت عاشورا توسط شما مطلع نگردد. زیارت را مخفیانه بخوانید تا کسی مطلع نگردد و این سفارش استاد، نکاتی داشت که در این مختصر نمی‎گنجد . ۴ - به یاد دارم که ایشان تاکید می‎کردند که مابین انجام زیارت عاشورا صحبتی صورت نگیرد. از آنجایی که انجام اعمال زیارت با اوصاف فوق حدود یک ساعت و نیم به طول می‎انجامد ایشان تاکید داشتند ما‎بین زیارت صحبتی نشود البته ناگفته نماند که این مطلب را ایشان شرط صحت نمی‎دانستند لکن بر این مطلب تاکید می‎کردند و خاطره‎ای را نیز نقل می‎کردند که یادش بخیر . ۵ - می‎فرمودند: بین طلوع و غروب آفتاب زمان انجام عمل است و تاکید می‎کردند روز چهارشنبه به عنوان یوم الشروع انتخاب شود البته حجة الاسلام والمسلمین جاودان می‎فرمودند اگر چهارشنبه هم نشد اشکالی ندارد ولی چه بهتر است که چهارشنبه به عنوان یوم الشروع انتخاب شود. پ ن: خانم ها در ایام عذر شرعی می توانند برای این دستور نائب بگیرند تذکرة الاولیاء @tezkar
4_5812254691920195958.mp3
9.83M
‍ ✨این ارتباط وجودی شدید[با اهل بیت علیهم‌السلام] در بزرگان و اهل معرفت ما قابل رویت بوده است. در مشاغل مختلف هم بودند. ویژگی اشان این است که در هر لباسی که هستند در هر زمان و مکانی که هستند غالب اوقاتشان به توجه به اهل بیت علیهم‌السلام میگذرد. چنین افرادی هم در دوره خود اهل بیت علیهم السلام بودند و هم در دوره ی فعلی. ✨در مکتب تربیتی آیت الله حق شناس، آنهایی که اهل برنامه هستند هر روز زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام به شیوه ی آیت الله حق شناس می‌خوانند. این دستور از آیت الله بروجردی به آقای حق شناس رسیده است. ✨آیت الله خوشوقت فرموده بود؛ حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها مقامات توحیدی را به بنده ارائه کرد. ✨توجه به اهل بیت علیهم‌السلام ویژگی درونی این بزرگان بود. عطش و تشنگی‌شان برای این مساله بود... ما برای رفع تشنگی خود سراغ سراب دنیا و کثرات می‌رویم و تشنه تر میشویم. اما اهل معنا به دنبال "ماء" می‌گردند در مجالس اباعبدالله علیه‌السلام چون معارف و کلمات و ذکرشان حاضر می‌شود، آنچنان آب توحید ظهور می‌کند که اگر کسی تشنه بیرون برود عجیب است. ما باطن عالم را نمی بینیم که بدانیم کلمات اهل بیت علیهم‌السلام چقدر نور دارد. یک شخصی چشمش باز بود در مجلسی که کلمات اهل بیت علیهم‌السلام بیان می‌شد نشسته بود و دید که چگونه از آسمان بر سر جمعیت حاضر در جلسه آب زلالی ریخته می‌شود و آنها شسته میشوند... 🔹جلسه دوم معیّت با سیدالشهدا‌ سلام‌الله‌علیه (محرم الحرام ۱۴۳۸) @sholeye_toor
مرحوم شیخ جعفر شوشتری می گوید: در روز عاشورا، چهار جا، چهار عضو بدن ابی عبدالله به خاطر بی آبی از کار افتاده بود، که حتی شاید اگر آب هم می دادند، کار از کار گذشته بود و فایده نداشت. اولین جایی که از عطش از کار افتاد چشمان امام حسین (علیه السّلام) بود، امام صادق (علیه السّلام) می فرماید: جدّ ما در روز عاشورا، از شدت عطش چشمانش آسمان را دود می دید. دومین عضو، لبهای آقا بود، می دونی چرا؟ حمیدبن مسلم می گه دیدم لب های حسین علیه السلام مانند دو چوپ خشک شده به هم می خورد، دیدم از لبهای حسین داره خون می آید. سومین عضو زبان حضرت بود، همان زمان که علی اكبر را بغل گرفت، زبان در دهان علی گذاشت، علی اکبر دید بابا از خودِ او تشنه تر است. چهارمین عضو جگر حسین بوده، هلال بن نافع می گوید، آمدم نزدیک گودال، جنگ تمام شده، از بالای گودال نگاه کردم، دیدم لبهای حسین تکان می خورد، نزدیک تر رفتم، گفتم شاید حسین نفرین می کنه، دیدم می گوید: «لشگر جگرم از تشنگی می سوزد» از گودال آمدم بیرون، سریع رفتم آب آوردم، دیدم شمر داره بیرون می آید، گفت کجا می روی، گفتم می روم پسر فاطمه را سیراب کنم، گفت زحمت نکش، من سیرابش کردم ... . 📚كتاب گلواژه های روضه. @tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 این بنده سر تا پا تقصیر هم از ، خیلی چیزا دیدم، 💠 درخواست کردم فورا دادن... مرحوم يعقوبي @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
عبارتی از آیت الله سید علی قاضی ره @sholeye_toor
هو الاهی همه از حیرت به فریادند و من به حیرت شادم ، به یک لبیک درب همه ناکامی ها بر خود بگشادم ، دریغا روزگاری که نمیدانستم تا لطف تو را‌ دریازم الاهی در آتش غیرت آویختم چون پروانه در چراغ ، نه جان رنج تپش دیده ، نه دل المِ داغ ، الاهی در سر اب دارم در دل آتش ، در باطن ناز دارم و در ظاهر خواهش ، در دریائی نشستم که آن را کران نیست ، به جان من دردی است که آن را درمان نه ، دیده ی من بر چیزی آمد که وصف آن به زبان نه! خصمان گویند که این سخن زیبا نیست خورشید نه مجرم ، ار کسی بینا نیست @tezkar
خلایق همچو اعداد انگورند، عدد از روی صورت است. چون بیفشاری در کاسه، آنجا هیچ عدد هست؟ 📚مقالات شمس @tezkar
🔹علامه حسن زاده ی آملی: 🔸انسان آنی است که خلیفة الله است یعنی متخلق به اخلاق الهی است ،وگرنه همان جانور گویا است که منطقی در تعریف آن گوید انسان حیوان ناطق است. 📚انسان در عرف عرفان @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
‍ اولین قدم برای درک این معیّت[ذاتی] با اهل بیت علیهم السلام، شناخت راه است، راهی که برای آن خلق شده ایم. وقتی ما فهمیدیم که برای این خلق شده ایم باید از خود اهل بیت علیهم‌السلام خواهش کنیم تا ما را راه بدهند. در شب تدفن حضرت زهرا سلام الله علیها، فقط چند نفر محدود از اصحاب اجازه داشتن در تشییع پیکر مطهر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها شرکت کنند طبق وصیت حضرت. یک شخصی آمد پشت در خانه حضرت امیرالمومنین علیه السلام ایستاد و خواستار شرکت در تشییع شد، امیرالمومنین علیه السلام قبول نکردند، آن شخص شروع کرد به گریه کردن، ساعتها گریست برای اینکه امیرالمومنین به او نیز اجازه شرکت در تشییع حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را بدهند. انقدر التماس و اصرار می‌کند تا حضرت علی علیه السلام قبول می‌کنند. در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد... پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله فرمود: "مَن طَلَبَ شیئاً وَ جَدَّ وَجَدَ و مَن قَرَعَ باباًً و لَجَّ وَلَج." کسی که دری را بکوبد و لجاجت و اصرار ورزد، در به رویش گشوده می‌شود. اولین قدم در معیّت با اهل بیت علیهم‌السلام این است که از ایشان بخواهیم! ببینیم کسی که میخواهد با اهل بیت علیهم السلام باشد چه درخواستی از حضرات می‌کند. در یکی از زیارات مطلقه حضرت اباعبدالله علیه السلام عباراتی هست که معیّت را توضیح می‌دهد؛ " مولای من! اگر وقتی که فریاد استغاثه شما بلند شد و کسی نبود شما را یاری کند و بدن من هم شما را اجابت نکرد "إِنْ كَانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي" و زبان من وقتی طلب یاری میکردی نمی‌توانست تو را یاری کند، اما الان در زمانه ای که هستم قلبم، گوشم و چشمم با توست" "أَنَا عَبْدُاللّٰهِ وَمَوْلاكَ وَفِي طاعَتِكَ آقا جان! من بنده ی خدا هستم و دوستدار شما... و بر تو و درگاه تو وارد شدم" حضرت اباعبدالله علیه‌السلام عنایت فوق العاده ای به کسانیکه میخواهند طریق حق را طی کنند دارند و از ایشان بسیار دستگیری می‌کنند. یکی از اهل معرفت در رویا دیده بود که حضرت در بیابانی هستند پر از خار و در حال جمع کردن آن خارها، حضرت فرموده بودند خارهای در راه طریق سالکین را بر میدارم. أَلْتَمِسُ كَمالَ الْمَنْزِلَةِ عِنْدَ اللّٰهِ، وَثَباتَ الْقَدَمِ فِي الْهِجْرَةِ إِلَيْكَ؛ از شما میخواهم بالاترین منازل عندالله را، و ثبات قدم در حرکت به سوی شما را... وَ السَّبِيلَ الَّذِي لَايَُخْتَلَِجُ دُونَكَ مِنَ الدُّخُولِ فِي كِفالَتِكَ؛ مرا در این مسیری که بسوی شما در پیش گرفته ام تحت تکفل خود قرار دهید تا جای دیگری نروم. "و أَدْخِلْنِی فِی حِزْبِکَ وَ زُمْرَتِکَ؛ و مرا وارد کن در حزب خودت... پس حزب الحسین هم داریم. وَ اسْتَوْهِبْنِي مِنْ رَبِّكَ وَرَبِّي... لَمْ يَتَوَسَّلِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللّٰهِ بِوَسِيلَةٍ هِيَ أَعْظَمُ حَقّاً، ... اصلا در تاریخ بشریت وسیله ای جز شما نبوده که انقدر به خدا نزدیک کند... 🔹جلسه سوم معیّت با سیدالشهدا‌ سلام‌الله‌علیه، (حزب الحسین علیه السلام)، (محرم الحرام ۱۴۳۸) @sholeye_toor
هو پیر طریقت گفت: سَبَبْ ندیدن ، نادانی است اما با سَبَبْ ماندن شرک است! از سَبَبْ برگذر تا به مُسبّب برسی ، در سَبَبْ دل مبند تا در خود برسی. عارف را نه چشم بر لوح است نه بر قلم ، نه بسته به حوا است و نه اسیر آدم ، عطشی دارد دائم ، هرچند قدح ها دارد دمادم ای مهیمن أكرِم و اي مفضّل إرحَم یک بار قدح بازگیر تا این بیچاره بر زند دَم. 📚خلاصه تفسیر ادبی و عرفانی قرآن مجید از کشف الاسرار خواجه عبدالله انصاری @Tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از فرمایشات استاد سید علی اکبر صداقت سال ۸۹ @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
‍ [عرض شد قدم اول برای معیّت با اهل بیت علیهم‌السلام، و برای حرکت در این راه، معرفت الامام علیه السلام است] ✨معرفتی که بزرگان و اهل معرفت در آن ورزش کرده بودند، ریاضت کشیده بودند راه دین شهودی بود نه دین شنیداری! ما فقط شنیدیم، شنیدیم امام زمانی(علیه‌السلام) هست! در صورتی‌که امام زمانی(علیه‌السلام) هست! خیلی فرق می‌کند شما حضرت را در حاشیه ی زندگی خود قرار دهید یا در متن و اصل زندگی! و تمام اعمال و افکارتان با الویت قرار دادن ایشان بررسی و انجام شود یا مخالف آن! ✨وقتی امام حسین علیه السلام به جون، فرمود بیعتم را از تو برداشتم اگر میخواهی برو، جون عرض کرد؛ "درست است که بوی بدنم، بد است و حسب و نسبی هم ندارم ولی قسم‌ میخورم هیچ وقت از شما جدا نمی‌شوم الّا اینکه خون سیاهم با خون شما ممزوج شود" ✨بعد از دعای عالیه المضامین عباراتی هست در زیارت وداع ائمه اطهار علیهم‌السلام که بگو؛ اجْعَلُونِي مِنْ هَمِّكُمْ؛ مرا جزو کسانی قرار بدهید که به آنها توجه دارید و جزو همت شما هستند. وَ صَيِّرُونِي فِي حِزْبِكُمْ؛ صیرورت و حرکت وجود مرا به سمتی قرار دهید که من طوری در "حال شدن" باشم که در حزب شما قرار بگیرم. وَ أَدْخِلُونِي فِي شَفاعَتِكُمْ، وَ اذْكُرُونِي عِنْدَ رَبِّكُمْ مرا مشمول شفاعت خودتان کنید و نزد پروردگارتان مرا یاد کنید. ✨حضرت وقتی این اضطرار جون را دیدند، دست بلند کردند و بخاطر استقامت جون که نمی‌خواست از حضرت جدا شود، برای او دعا کردند که ؛ خدایا صورتش را نورانی و رایحه ی بدنش را خوش گردان و با ابرار محشورش کن و بین او و اهل بیت علیهم‌السلام سنخیّت قرار بده! و در هنگام شهادت جون هم حضرت صورت به صورت جون گذاشتند... این مزد ادب کسی است که از در خانه ی آل محمد (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) جای دیگری نرود! روایت می‌فرماید در شرق و غرب، غیر از در خانه ای ما اهل بیت علیهم‌السلام جای دیگری پیدا نمی‌کنید برای یافتن علوم... ✨در زیارت جامعه می‌خوانیم؛ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ غَیْرِکُمْ، غیر از شما را نمی‌خواهم. در طریق معیت با اهل بیت علیهم‌السلام باید این‌گونه باشیم! نیست در شهر نگاری که دل ما ببرد بختم ار یار شود رختم از این جا ببرد... 🔹جلسه چهارم معیّت با سیدالشهدا‌ سلام‌الله‌علیه (محرم الحرام ۱۴۳۸) @sholeye_toor فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive
🔸 معناى اللهمّ اجْعَلْ غناىَ فى نفسى اگر انسان به خود مشغول شده و در خود فرو رود، نفس خويش را دريايى عجيب و بى‌كران و مملوّ از درّ و مرجان و أسرار إلهى مى‌بيند؛ و با وجود اين سرمايه‌ها محال‌است كه از خود بيرون بيايد و به غير بپردازد. امّا أفسوس كه دستخوش غفلت و هوى و هوس است و هر روز به اين‌طرف و آن‌طرف مى‌زند تا شايد بهره‌اى برده و سودى حاصل نمايد؛ و نمى‌داند كه بايد نقبى به اين درياى نامتناهى زده و به اين آب زلال و گوارا رسيده و از آن سيراب شود و از احتياج و تكدّى از غير بى‌نياز گردد. و اين همان غنا و ثروتى است كه در أدعيه أئمّه أهل‌بيت عليهم‌السّلام آمده است: اللَهُمَّ اجْعَلْ غِناىَ فى نَفْسى. «خدايا! بى‌نيازيم را در خودم قرار بده.» 📖نور مجرد 👤آیت الله سید محمد صادق حسینی طهرانی @Tezkar