بسم الله الرحمن الرحیم
🔶 از مخاطبین: برخی از مواقع شده که در تراث الف و نون مشدده (انّ) مفتوح خوانده می شود و اصلا فتحه مصححین به آنها می دهند در حالی که خبر قرار گرفته اند و از مواضع وجوب یا جواز صراحتا نبوده اما پاسخ دادند به ما
✍اصل در خبر مفرد بودن است از این رو اَنّ خواندیم و مصححین این تراث فتحه دادند .
می خواستم بدانم آیا در منابع معتبری هم به این اصل استناد شده است یا خیر ؟ اگر بلی لطفا چند مورد را ذکر فرمایید
💢 پاسخ : بله در منابع معتبر بدین اصل اشاره شده که چند مورد آن را ذکر می کنیم ( آدرس ها بر اساس سایت کتابخانه فقاهت است) ؛
📚 والأصل في الإخبار الإفراد
نام کتاب : الدر المصون في علوم الكتاب المكنون نویسنده : السمين الحلبي جلد : 5 صفحه : 90
نام کتاب : إعراب القرآن وبيانه نویسنده : درويش، محيي الدين جلد : 10 صفحه : 299
📚 الأَصْل فِي الْخَبَر الْإِفْرَادُ
نام کتاب : مغني اللبيب عن كتب الأعاريب نویسنده : ابن هشام، جمال الدين جلد : 1 صفحه : 802
نام کتاب : حاشية الصبان على شرح الأشمونى لألفية ابن مالك نویسنده : الصبان جلد : 1 صفحه : 296
نام کتاب : همع الهوامع في شرح جمع الجوامع نویسنده : السيوطي، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 375
📚 المفرد هو الأصل في الخبر
نام کتاب : شرح التسهيل نویسنده : ابن مالك جلد : 3 صفحه : 310
📚 الأصل في الخبر أن يكون مفرداً
نام کتاب : جامع الدروس العربية نویسنده : الغلاييني، مصطفى جلد : 2 صفحه : 265
📚 وَالْأَصْل فِي الْخَبَر أَن يكون اسْما مُفردا
نام کتاب : شرح قطر الندى وبل الصدى نویسنده : ابن هشام، جمال الدين جلد : 1 صفحه : 120
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 @oloomhowzeh_ir
#نکات_فهم_متون_علمی
💥تقریب الاستدلال/الحجة
🔹در کتب علمی گاه برای توضیح دلیل بر مدعا از تعبیر "تقریب الاستدلال/الحجة" استفاده میشود.
🔹در توضیح این تعبیر ۴ بیان وجود دارد، ۳ مورد از میر سید شریف و یک مورد از تهانوی.
🔻میر سید شریف🔻
1⃣ هو سوق الدلیل علی وجه یستلزم المطلوب، و بعبارة اخری تطبیق الدلیل علی وفق المدعی.
📚شرح الشمسیة،ص ۲۵، حاشیه میرسیدشریف
2⃣ هو سوق الدلیل علی وجه یستلزم المطلوب فاذا کان المطلوب غیر لازم و اللازم غیر مطلوب لایتم التقریب.
📚التعریفات، ج۱، ص۲۹.
3⃣ سوق المقدمات علی وجه یفید المطلوب و قیل سوق الدلیل علی الوجه الذی یلزم المدعی و قیل جعل الدلیل مطابقا للمدعی.
📚التعریفات، ج۱، ص۲۹.
🔻تهانوی در کشاف🔻
4⃣ هو عند اهل النظر سوق الدلیل علی وجه یستلزم المطلوب فان کان الدلیل یقینیا یستلزم الیقین به و ان کان ظنیا یستلزم الظن به و هو مرادف التطبیق هکذا فی حواشی شرح الشمسیة.
📚 کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم ج۱ ص ۴۹۷.
⬇️ جمع بندی عبارات فوق ⬇️
1⃣ تقریب🔻
🔹بیان کردن دلیل به گونهای که مستلزم مطلوب باشد؛
🔹بیان کردن دلیل به گونهای که از آن مدعا لازم آید؛
🔹مطابقت نمودن دلیل با مدعا؛
🔹بیان کردن مقدمات به گونهای که مفید مطلوب باشد؛
2⃣ بنابراین:
🔹۱. اگر مطلوب لازمه دلیل نباشد؛ یا آنچه لازمه دلیل است مطلوب گوینده نباشد، تقریب انجام نشده است.
🔹۲. اگر دلیل تقریب شده یقینی بود مستلزم یقین به مطلوب است و اگر ظنی بود مستلزم ظن به مطلوب است.
3⃣ تقریب و تطبیق مرادفاند. رک به کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم ج۱ ص ۴۷۲.
منبع : روش سنتی تحصیل علوم حوزوی
@oloomhowzeh_ir
#نکته_متنی :
✅ معنای واحد را به اعتبار اینکه لفظ بر آن دلالت می کند، مدلول گویند.
✅ معنای واحد را به اعتبار اینکه از لفظ فهمیده می شود، به آن مفهوم گویند.
✅ معنای واحد را به اعتبار اینکه از لفظ قصد می شود، معنی گویند.
✅ معنای واحد را به اعتبار آنکه مورد لحاظ ذهنی قرار می گیرد، ملحوظ گویند.
✅ معنای واحد را به اعتبار آنکه مورد تصور ذهنی قرار می گیرد، متصور گویند.
✅ معنای واحد را به اعتبار آنکه لفظی برایش وضع شده، موضوع له گویند.
✅ معنای واحد را به اعتبار آنکه لفظ در آن معنی استعمال می شود، مستعمل فیه گویند.
✅ معنای واحد به اعتبار فرد خارجی اش که لفظ بر آن فرد خارجی صدق می کند، مصداق گویند.
✅ معنای واحد را به اعتبار آنکه مورد قصد گوینده قرار می گیرد، مقصود گویند.
👈 بر گرفته از کانال المدرس الافضل
@oloomhowzeh_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
💢 يك بحث در علم ادبيات كه بسيار جالب است و مى تواند ثمرات خاص خود را به دنبال داشته باشد و يك مبناى بديع است اين مى باشد كه ( #هل_يتعلّقان (الجار و المجرور و الظرف) #بـأحرف المعاني؟ )
كه نسبت به اين بحث سه قول وجود دارد:
١-مشهور علماء : تعلق گرفتن جار و مجرور به حروف معانى مطلقا (چه حرف نائب از فعل محذوف باشد و چه نباشد) #ممنوع است.
٢-برخى از علماء : تعلق گرفتن جار و مجرور و ظرف به حروف معانى مطلقا (چه حرف نائب از فعل محذوف باشد و چه نباشد) #جائز است.
٣-برخى ديگر از علماء : در صورتى كه حرف نائب از فعل محذوف باشد , تعلق گرفتن جار و مجرور و ظرف به آن بنابر سبيل نيابت #جائز است ولى در صورتى كه حرف نائب از فعل محذوف نباشد , تعلق گرفتن جار و مجرور و ظرف به آن #ممنوع است.
المشهور منع ذلك مطلقًا أي { سواء كان الحرف نائبًا عن فعل حذف أو كان غير نائب عن فعل } و قيل بجوازه مطلقًا أي { لما فيها من معنى الفعل } و فصّل بعضهم فقال : إن كان نائبًا عن فعل حذف جاز ذلك على طريق النيابة لا الأصالة و إلّا فلا. (حاشية الدسوقي على مغني اللبيب-ج٢-ص٢٠٢)
#تحليل
با توجه به عبارت ( #قيل_بجوازه_مطلقًا أي #لما_فيه_من_معنى_الفعل )اين مطلب استخراج مى شود كه اساس اين مبنا اين است كه در صورتى كه #حرف داراى #معناى_فعل باشد مى تواند در جايگاه #متعلَّق واقع شود مانند : ( لن ينفعكم اليوم إذ ظلمتم) كه بنابر نظر برخى از علماء , (اليوم) ظرف است و متعلِّق به (لن) مى باشد زيرا در (لن) معناى (نفي) وجود دارد يعنى : ( #انتفى ) و مانند : (ما أنت بنعمة ربك بمجنون) كه بنابر نظر برخى از علماء , (بنعمة ربك) متعلِّق به (ما) است زيرا در (ما) معناى نفى است.
#نتيجة_التحليل
از تحليل بالا نتيجه مى گيريم كه تنها علتى كه باعث شده كه اين دسته از علماء قائل به اين نظريه شوند كه حروف معانى مى توانند در جايگاه متعلَّق واقع شوند اين است كه در اين حروف معنا فعل وجود دارد پس ( #متعلَّق_واقع_شدن_حروف_معانى ) , ( #فرع_وجود_معناى_فعل_در #اين_حروف_است ) در نتيجه وقتى معناى فعل در حرف به علت وجود معارض از بين رود , ديگر آن حرف نمى تواند در جايگاه #متعلَّق واقع شود.
#سؤال
آيا در عبارت (لا صيام في السفر إلّا الثلاثة الأيام ...) , (الثلاثة الايام) مى تواند متعلِّق به (لا) باشد , زيرا (لا) به معناى (انتفى) است؟
#پاسخ
در صورتى كه بنابر اين ديدگاه كه تعلق گرفتن جار و مجرور و ظرف به حروف معانى جائز است به اين عبارت نگاه كنيم بايد اول اثبات كنيم كه (لا) چون به معناى (انتفى) است مى تواند با اين معنايى كه دارد در جايگاه #متعلّق واقع شود و با اين معناى نفى در (الثلاثة الأيام) عمل كند.
براى اثبات اين امر به عبارت (لا صيام في السفر إلّا الثلاثة الأيام) مراجعه مى كنيم و اين سؤال مطرح مى شود كه آيا (لا) با معناى (انتفى) در (الثلاثة الأيام) عمل مى كند و يا اينكه (إلّا) نفى (لا) را مى شكند كه در نتيجه ديگر (لا) با معناى (انتفى) در (الثلاثة الأيام) عمل نمى كند چون (إلّا) نفى (لا) را از بين مى برد و معناى (انتفى) براى (الثلاثة الأيام) ساقط مى شود؟
با توجه به عبارت متوجه مى شويم كه وجود معارض يعنى وجود (إلّا) باعث مى شود كه (لا) ديگر با معناى (انتفى)در (الثلاثة الأيام) عمل نكند زيرا (انتقى الصيام في السفر الثلاثة الأيام)خلاف مقصود است در نتيجه چون (إلّا) نفى (لا) را از بين مى رود در نتيجه ديگر (لا) به معناى (انتفى)نيست و وقتى معناى فعل در (لا) منتفى شود ديگر (لا) نمى تواند در جايگاه #متعلَّق واقع شود و #تعلق_گرفتن ( #الثلاثة_الأيام ) #به ( #لا ) #اشتباه_است .
#ارسالی
@oloomhowzeh_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
👈👈 التحقيق في معنی الضاحک و الضّحک 👉👉
🔶 پرسش؛ دلیل اینکه در دانش منطق منطقیون ضاحک را عرضی خاصه انسان و رابطه ی این دو را تساوی می دانند چیست؟ در صورتی که در ویدئو هایی دیده شده است که میمون ها نیز تبسمی بر صورت می آورند
💢 پاسخ: با توجه به برداشتی که از واژه ضحک در منابع لغوی که اشاره شده است (آدرس ها بر اساس سایت کتابخانه فقاهت است) معرفی شده است ؛ از ریشه این پرسش مطرح نمی گردد؛ زیرا تبسم در گستره معنای لغوی ضحک "آشکار شدن دندان ها به گونه ای ویژه" نمی گنجد.
💢 ضحک
📚 ضحك: ضحِكَ يَضَحَكُ ضَحِكاً (نام کتاب : تهذيب اللغة نویسنده : الأزهري، أبو منصور جلد : 4 صفحه : 55)وضِحْكاً (نام کتاب : العين نویسنده : الخليل بن أحمد الفراهيدي جلد : 3 صفحه : 58) و ضَحْكا ( نام کتاب : المحكم والمحيط الأعظم نویسنده : ابن سيده جلد : 3 صفحه : 32) : افتَرَّ عن ضاحکته و ضواحکه و هی ما تقدم من انسانه ( نام کتاب : أساس البلاغة نویسنده : الزمخشري جلد : 1 صفحه : 575)
📚 والضَّحْك: ظُهُورُ الثَّنايا(به دندان های جلوی داندان که دو عدد آن در فک بالا و دو عدد در فک پایین است) من الْفَرحِ ( انبساط شديد في الباطن : نام کتاب : التحقيق في كلمات القرآن الكريم نویسنده : المصطفوي، حسن جلد : 7 صفحه : 16). ( نام کتاب : تهذيب اللغة نویسنده : الأزهري، أبو منصور جلد : 4 صفحه : 57 )
📚 و أمّا العجب: فهو من مبادي الضحك، إذا كان منتهيا الى الضحك، و ليست المادّة بمعنى التعجّب، كما في السخر أيضا.
... تدلّ الآيات الكريمة على أنّ الضَّحِكَ في مقابل البكاء (نام کتاب : التحقيق في كلمات القرآن الكريم نویسنده : المصطفوي، حسن جلد : 7 صفحه : 16)
📚 فانّ حقيقة الضَّحِكِ كما قلنا هو ظهور الانبساط في الوجه، و الوجه أعمّ من المادّىّ و الروحانىّ، و الانبساط أيضا انّما يتحصّل بأمور متنوّعة. ( نام کتاب : التحقيق في كلمات القرآن الكريم نویسنده : المصطفوي، حسن جلد : 7 صفحه : 17)
💢 الضاحک
📚 والضَّاحكة( مبتدا ): كلُّ(خبر) سِنٍ من مُقَدَّم الأضراس (صفت) ما (موصوله و صدر صله که هو باشد محذوف، صفت دوم ) يبدُو عند الضَّحِك (نام کتاب : العين نویسنده : الخليل بن أحمد الفراهيدي جلد : 3 صفحه : 58)
📚 والضاحكة: كل سن يَبدُو من مقدم الأضرَاسِ عند الضَّحِكِ. (نام کتاب : مجمل اللغه نویسنده : ابن فارس جلد : 1 صفحه : 575)
📚 والضَّاحِكَةُ : كلُّ سِنّ من مُقَدَّمِ الأضْرَاسِ ممَّا يبدو عند الضَّحِك. والضَّحِكُ : العَجَبُ ، وهو قَرِيبٌ ممَّا تَقَدَّمَ. ( نام کتاب : المحكم والمحيط الأعظم نویسنده : ابن سيده جلد : 3 صفحه : 32)
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 @oloomhowzeh_ir
جدول جامع بحث ثامن از باب رابع مغنی.pdf
244.4K
#مغنی #باب_رابع
#بحث_ثامن: #اعراب اسماء شرط و استفهام و کم خبریه
جدول جامع این بحث
به همراه کمبودهایی که مغنی در ارائه مثال ها و نیز اعراب ها داشته
کانال استاد راسل
@oloomhowzeh_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
👈👈 بررسى كلمه #الخيرة در آية شريفة:( أَن يَكُونَ لَهُمُ #الْخِيَرَةُ ){الأحزاب:٣٦}. 👉👉
الخيرة من التخير، كالطيرة من التطير: تستعمل بمعنى المصدر هو التخير، وبمعنى المتخير كقولهم: محمد خيرة الله من خلقه.(الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل-ج٣-ص٤٢٧).
(خِيرة)از(تخيُّر:برگزيدن)مى باشد مانند:(طِيرة)كه از(تطيُّر:فال بد زدن)مى باشد.
(خيرة)هم به معناى مصدر يعنى:(تخيُّر) استعمال مى شود و هم به معناى اسم مفعول يعنى:(مُتخيَّر:برگزيده شده)مانند:(محمد #خيرة الله من خلقه)أي(محمد #مُتخيَّر الله من خلقه).
#تَخَيَّرَ_الشيءَ : #اخْتَارَهُ وَالِاسْم ُالخِيرَة والخِيَرَة كَالْعِنَبَةِ، والأَخيرة أَعرف، وَهِيَ الِاسْمُ مِنْ قَوْلِكَ: اخْتَارَهُ اللَّهِ تَعَالَى. وَفِي الْحَدِيثِ:
محمدٌ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، خِيرَةُ اللَّهِ مِنْ خَلْقِهِ.(لسان العرب-ج٤-٢٦٦)
(تَخَيَّرَ الشيءَ)به معناى(اختاره:آن را برگزيد)مى باشد و(الخِيْرَة)و(الخِيَرَة) اسم مصدر هستند از (اختاره الله)و(الخِيَرَة)معروف تر از(الخِيْرَة)مى باشد.
و بيان(تَخَيَّرَ الشيءَ : اخْتَارَهُ)در كتاب لسان العرب ظهور در اين مطلب دارد كه در لغت,(خيرة)و(اختيار)به يك معنا هستند.
#ارسالی
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 @oloomhowzeh_ir
#نکات فهم متون علمی :
🔻شیوه طرح اشکال؛ نشانگر قوت و یا ضعف آن
✍ اشکالات در کتب سنتی به ۴ شکل متفاوت مطرح میشوند:
(۱. لقائل أن یقول کذا و کذا، ۲. إن قلت کذا، ۳. إن قیل، ۴. لایقال)
🔻تفسیر ۴ تعبیر فوق و جایگاه آنها
1⃣ لقائل أن یقول کذاو کذا:
🔹لام در «لقائل» لام ملکیت است، در جای خود به اثبات رسیده است که لام ملکیت مشعر به انتفاع میباشد، (... فى اللام معنى الانتفاع، ... لأنّ اللام تشعر بالملكية المؤذنة بالانتفاع؛ 🔸حاشیه الدسوقی علی المختصر، ج ۴ ص ۱۱.)
🔹بنابراین ترجمه این عبارت اینگونه خواهد بود: برای گویندهای(مستشکلی) است این که بگوید/به نفع گویندهای است اینکه بگوید/ گوینده حق دارد چنین بگوید.
🔹 این عبارت بالکنایه میفهماند که اشکالِ مستشکل، اشکال وارد و به جائی است و مستشکل حق طرح چنین اشکالی را داراست.
2⃣ إن قلت کذا:
🔹 «إن» شرطیه و «قلت» فعل شرط است.
🔹 بنابراین ترجمه عبارت اینگونه است: «اگر بگوئی»
🔹این جمله به ظاهر جملهای خنثی به نظر میرسد ولی استفاده از فعل معلوم، آن هم به صیغه مخاطب - به خصوص هنگامی که با عبارتهای دیگر سنجیده شود - نشانگر این است که این اشکال قوی بوده به گونهای که نویسنده به مستشکل به عنوان مخاطب حاضر، این حق را میدهد که اشکالش را مطرح کند.
با توجه به مطالب پیشین، نویسندگان کتب سنتی در گزینشی هدفمند و مطابق با معنا، همواره:
1⃣ «لقائل...» را برای بیان اشکال أقوی
2⃣ «ان قلت...»را برای بیان اشکال قوی
3⃣ «إن قیل...» را برای بیان اشکال ضعیف
4⃣ و «لایقال...» را برای بیان اشکال اضعف
به کار میبرند.
✅ دو نکته:
۱: رتبهبندی فوق بر اساس دیدگاه نظریه پرداز و نسبت به مقام اثبات میباشد نه مقام ثبوت، یعنی ممکن است در دیدگاهِ او، اشکالی بسیار ضعیف باشد و با عبارت « لایقال» بیان شود، در حالیکه همان اشکال واقعا و در مقام ثبوت اشکالی قوی باشد، و یا در نظرگاه او اشکالی به غایت قوی است و با عبارت «لقائل» بیان می شود در حالیکه واقعا آن اشکال، اشکالی ضعیف به شمار میآید.
۲: این تقسیم بندی به صورت ثلاثی نیز از سوی برخی محققین مطرح شده است بدینگونه که (لقائل، ان قلت، ان قیل) به ترتیب اشاره به اشکال: (قوی، متوسط، و ضعیف ) داشته باشند:
🔹«قال بعض المحققين في حاشية الجامي عند ختم الكتاب: السؤال ثلاثة اقسام: قوى و متوسط و ضعيف، فالقوى «لقائل»و المتوسط «فان قلت» و الضعيف «فان قيل». 🔸المدرس الأفضل فيما يرمز و يشار إليه في المطول، ج۲، ص: ۴۱».
📚 منبع: کتاب حدائق الدقائق شرح الانموذج.
↪️🔻شیوه طرح اشکال
💥خلاصه
1⃣ طبیعی است که پس از طرح هر نظریه، از سوی اشخاص واقعی یا فرضی بر آن نظریه اشکالاتی وارد شود.
2⃣ اشکالات به لحاظ قوت و ضعف به چهار حالت: اقوی، قوی، ضعیف و اضعف، درجه بندی میشوند.
3⃣ در متون سنتی شیوه طرح اشکال و تعبیر به کار رفته برای آن، بیانگر درجه بندی اشکال است.
4⃣ چهار گونه تعبیر (لقائل أن یقول، إن قلت، إن قیل، لایقال) به ترتیب برای بیانِ اشکال اقوی، قوی، ضعیف، اضعف به کار برده میشود.
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 @oloomhowzeh_ir
عقل برهانی معصوم از خطا است.mp3
4.74M
🌀 هر جا برهان نداریم فلسفه نداریم
📌 در مباحثی همچون نفس و معاد که مبادی برهانی صرف وجود ندارد ، برهان فلسفی جاری نمی شود و باید به سراغ سایر مبادی همچون منابع نقلی رفت چون عقل فلسفی طبق شروط مقدمات برهان حرکت می کند. لذا هر کجا این شروط باشند عقل حکم ، منطقه نفوذ و میدانی دارد و حکم اش هم صحیح است و هر کجا این شروط نباشند، اساسا عقل هیچ حکم و میدانی ندارد
« با انضمام بیانات استاد در جمع طلاب 1400/09/23»
✍ نکته : عقل هیچ گاه در حکمش تردید ندارد هرچند در مفاد قطعی اش تردید می آید
🎙 حضرت استاد علی فرحانی
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
حدیثی که حضرت زهرا سلام الله علیها به اندازه حسنین آن را دوست می داشت.mp3
1.76M
❓حدیثی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) به اندازه دو فرزند خودش حسن و حسین آن را دوست می داشت چه بود؟
🎙 حضرت استاد احمد عابدی اَرّانی
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
osule-fegh-mehvar-v-kalam-mehvar.mp3
11.96M
⭕️ اصولِ #فقه_محور و اصولِ #کلام_محور
| استاد در این صوت به دو رویه موجود در مسائل علم اصول می پردازند و می فرمایند برخی از اصولیین نگاه ثبوتی و کلامی به مباحث دارند و برخی دیگر نگاه اثباتی و فقه محور به مسائل علم اصول دارند.
🌀 ایشان معتقدند که مرحوم شیخ (ره) و اصولیین قبل از ایشان، مسائل اصول را اثباتی و با توجه به زمین فقه و به قصد زبان شناسی کلام معصوم مطرح می کردند. اما از بعد از آخوند (ره)، برخی از اصولیین مسائل این علم را به صورت ثبوتی و با توجه به حیث کلامی مسائل (مصالح و مفاسد و ...) مطرح کردند. جناب آخوند (ره) در میانه این دو طریق قرار دارد و البته مباحث ایشان در کفایه شروع طرح مسائل به صورت ثبوتی است
📌 «درس رسائل 99/12/10، مدرسه امام کاظم (ع)»
🎙 حضرت استاد علی فرحانی
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
علت اختلاف نظر فقها در ولایت فقیه برمی گردد به تفاوت در ورود و طرح بحث آنها .mp3
5.08M
☝️👈 علت اختلاف نظر فقها در گستره ی ولایت فقیه به چه چیزی برمی گردد؟
💢 آنچه دیده می شود به این بر می گردد که مثلا صاحب جواهر و نراقی در باب ولایت فقیه با شیخ انصاری و مرحوم خویی و شیخ جواد تبریزی در شیوه ورود و طرح بحث با همدیگر متفاوت اند
🎙 حضرت استاد سید مصطفی حسینی نسب
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
1_1143778218.mp3
17.69M
🌀 تفاوت فتوی فقیه با حکم ولی فقیه را در ضمن ماجرای حکم میرزای شیرازی و ناصرالدین شاه بشنوید
☝️👈 حکم؛ دستور فقیه مبسوط الید «دارای قدرت اجرایی» هست که بر همگان حتی فقها پیروی کردن ازش واجب است اما فتوی؛ دیدگاه فقیه _ خواه فقیه مبسوط الید باشد یا خیر_ هست که تنها بر مقلدین اش پیروی کردن از آن واجب است
🎙 حضرت استاد سید مصطفی حسینی نسب
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
Ashnaee Ba Manteq (0).m4a
30.39M
⁉️ ما برای نجات یافتن از کثرت گزارشهای ضد و نقیض امروز باید چه کار کنیم ؟
🤔 ما به داشتن یک معیار، میزان، سنجه ، ملاک، ابزار و قانون برای روشن شدن صحت و سقم ادراکات خود نیازمند هستیم چون اگر برای ادراکاتی که تمام فعل هایمان _طرفدار حق بودن ما یا طرفدار غرائض بودن ما "مثلا چون قیافه اش رو دلمون نشست و خوشمون آمد ازش می پذیریم" یا طرفدار آبا و امهات بودن ما یا طرفدار خشک مقدس بازی بودن ما و ..._ را تشکیل می دهند معیاری نداشته باشیم گمراه (چپه و جا به جا منحرف و معوج سخن گفتن و اندیشیدن) و مذبذب ( در حالت تغییر و تبدیل دائمی نظرات قرار گرفتن؛ چرخش فکری عجیب/ می روند و میان /گاهی اینورند و گاهی آنورند/ باری به هر جهت بودن) می شویم چون به سمت چه مسیری در حرکت هستیم برایمان معلوم نیست
✍ خیلی از گزاره ها که ما روزانه با آنها سر و کار داریم و نتیجه هزاران گزاره دیگر اند که برخی اش را می پذیریم و برخی دیگرش را خیر، نه تنها زندگی ما را شکل می دهند بلکه همین الان جهان را ساختند یا ظرفیت این را دارند که بسازند ( گزاره های پذیرفته شده ی موثر در زندگی )
#الویت_یک_کشور_ما_در_حوزه_فرهنگ
#آموزش_دانش_منطق
🎙 حضرت استاد سید محمد هاشمی
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
او چگونه آغاز می کند و ما چگونه؟.mp3
2.45M
🔹#پادکست_صوتی
💠 او چگونه آغاز می کند و ما چگونه ؟
🔸 بس نیست این همه دور بودن از این نسخه نجات بخش و تعالی بخش بشریت؟!
📌 برگرفته از نامه ۳۱؛ نامه امیرالمومنین به فرزندش
#طرح_راهبردی_تربیت_فرزند
#نقطه_آغاز_در_تربیت_فرزند
🎙 سین_حاء
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
اولین_قدم_در_تهذیب_نفس_از_زبان_استاد_شب_زنده_دار.m4a
2.53M
❓اولین قدم راه تهذیب نفس چیست؟
💠 ماجرای دعای برهانی صاحب درایه النهایه
🎙 حضرت استاد محمد مهدی شب زنده دار
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
45.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نظریه ارجاع بدیهیات به علم حضوری
👤 حضرت استاد مهدی احمدخانبیگی
#معرفت_شناسی
#ابتکارات_علامه_مصباح_یزدی
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
🎙👈 گفتاری در زمینه چگونگیِ تدریسِ #سیوطی
💠 مدرس سیوطی اگر می خواهد کار تکراری برای خود و شاگردانش نداشته باشد باید نسبت به شاگردانش این پیشفرض را داشته باشد که آنها قواعد ادبی را در هدایه یا بدایه یا صمدیه خوانده اند و فهمیده اند تا دیگر مطالب و قواعد کتاب را با طول و تفصیل در تخته و تابلو پیاده و بیان نکند بلکه پیش از جلسه فردا، شاگردانش را ارجاع دهد به همان مطلب که در کتاب پیشین خواندند و درآغاز درس جدید اجمالا از آنها بپرسد و بخواهد گزارشی دهند تا مطالب یادآوری شود
💢 از آنجا که در سیوطی، محور الفیه است و این کتاب شرحی برای فهم الفیه می باشد؛ مراحل پیشنهادی برای تدریس این کتاب، به ترتیب از این قرار است ؛
1⃣ صحیح خواندن منظومه ابن مالک
2⃣ روان خوانی آن
3⃣ تجزیه و ترکیب آن
4⃣ نمایه زنی منظومه ابن مالک و متن سیوطی " در چاپ جدید از سیوطی این کار در متن شده است که این بند دارد چه می گوید و ناظر به چی هست "
5⃣ به درک مطلب رساندن شاگردان با برجسته سازی نکات سیوطی در ترجمه " فلان لغت به چه معناست و چه ترکیبی دارد، چه مثال شبیهی براش می شود زد و پرسش هایی که هر کسی با این منظومه برخورد کند براش پیش می آید"
6⃣ متن خوانی سیوطی به عنوان شرح و پاسخگو پرسش های مطرح، برای گره زدن مطالب متن سیوطی به منظومه ابن مالک به گونه ای که اگر شاگرد سیوطی را خواند آن نظم را بدون مراجعه به سیوطی بفهمد و توضیح دهد و تسلط بر سیوطی برایش به دست آید یعنی بتواند مطلب سیوطی را از دل نظم بیرون بکشد و برداشت کند
7⃣ ترغیب شاگردان برای حفظ نظم های کلیدی آن
✍ حضرت استاد محمد ابراهیم کفیل
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 @toaman
برخی از رویات درباره نگاه و آثار آن.mp3
30.76M
❓روایات، به نگاه و آثار آن چه دیدی دارند؟
🎙 حضرت استاد مجتبی وافی
📝 عنه عليه السلام : لَيسَ في البَدَنِ شيءٌ أقَلَّ شُكرا مِن العَينِ ، فلا تُعطوها سُؤلَها فتَشغَلَكُم عَن ذِكرِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ .[الخصال : 629 / 10.]
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : النَّظرَةُ بعدَ النَّظرَةِ تَزرَعُ في القَلبِ الشَّهوَةَ ، و كفى بها لِصاحِبِها فِتنَةً .[كتاب من لا يحضره الفقيه : 4 / 18 / 4970.]
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن غَضَّ طَرفَهُ أراحَ قَلبَهُ .[غرر الحكم : 9122.]
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قرآن ابهام مفهومی ندارد ...
📌بخشی از جلسه اول دوره «چگونه المیزان بخوانیم؟»
🎙 حضرت استاد سید محمد هاشمی
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
1_2961401424.mp3
6.43M
#پادکست_صوتی
🔷 قاضی؛ برترین و برجسته ترین فرد در نگاه حاکم اسلامی
📌 عهدنامه مالک اشتر
🎙 سین_حاء
#سیمای_قاضی_اسلامی
#بالاترین_منزلت
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
نگاهی_گذرا_به_قصه_نواندیشی_به_زبان_استاد_خسروپناه_در_تاریخ_۷_تیر_۱۴۰۱.mp3
6.87M
🧐 نگاهی گذرا به قصه بیمار، وابسته و آویزان به بیگانه نو اندیشی « دیگر اندیشان» ...
🎙 حضرت استاد عبدالحسین خسروپناه
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
آیا فقها دشمنان صف اول امام زمان اند ؟.mp3
14.08M
❓آیا فقها دشمنان صف اول امام زمان اند؟
🎙 حضرت استاد محمد شهبازیان
#کتاب_ره_افسانه
#روایات_جعلی
#حتما_گوش_دهید
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
کتاب_های_بنیادین_انقلاب_اسلامی_ایران_از_زبان_حضرت_آیه_الله_خمینی_قدس_سره.mp3
194.4K
☝️👈 امام خمینی قدس سره کتاب های بنیادین انقلاب اسلامی را چه می دانست؟
📚 چه شخصیتها و چه کتابهایی بر شما اثر داشته اند؟
امام: در فلسفه:اسفار ملاصدرا، در حدیث : اصول کافی، در فقه : جواهرالکلام (صحیفه ج5، ص271، دوم دی 1357)
🎙 حضرت استاد حسین بغدادی
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9
1_3095236248.mp3
4.83M
🔹#پادکست_صوتی
💠 چه کار کنم که حالم خوب شه؟
🔸 مشکل ما دقیقا چیه؟
📌 دردتو اشتباه نگیر !
#ماه_رجب_آغاز_فصل_بندگی
#خاب_الوافدون_علی_غیرک
🎙 سین_حاء
💬 کانال ادبیات استنطاقی با تاکید قرآنی؛ بستری برای ارائه نکتهها و اشتراک دادههای ناب علوم حوزوی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2410151948Cbbf328ebc9