eitaa logo
طلاب پاسخگو
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
219 فایل
🌼مدیر @seyyed_110 🌹پاسخگو شبهه @S_dastlan @Sarbazvelayat5 @Mhgholamalian ✅پاسخگو #احکام @Mhgholamalian @kiani_sulduz 🟣مشاور خانواده: @pasokhgo313 💢پاسخگو #بانوان @askbanoo @kanommousavi ☎️ پاسخگوی تلفنی 👈(096400)
مشاهده در ایتا
دانلود
❓کسی که بعد از بفهمد به قسمتی از بدنش آب نرسیده است 👆 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨⁦⁩✨•✾••┈┈•
2926035642.mp3
6.15M
💥مدح امیرالمومنین علی علیه السلام 🎤محمود کریمی 🌷ولادت با سعادت حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) مبارکباد🌼 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺حضرت امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود: «ایّاک و المجاهرة بالفُجور فانّه من اشدّ المآثم» از آشکار نمودن گناهان بپرهیز، که آن از سخت ترین گناهان است. 📚غررالحکم، ج ۱ ص ۱۵۱. 🌷ولادت با سعادت حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) مبارکباد🌼 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨‌⁩🌸🌸✨•✾••┈┈•
🚫شبهه: مگر در زمان تولد علی کعبه بت خانه نبود؟! آیا تولد در بتخانه افتخار داد؟ ✅پاسخ اجمالی: خانه کعبه مقدس‌ترين مکان روي زمين و عبادتگاهي است که ابتدا آدم(ع) آن را ساخت. تاریخ و منابع اسلامى به ما مى‏‌گوید که خانه کعبه به دست آدم(ع) ساخته شده است و سپس در طوفان نوح آسیب دید و به وسیله ابراهیم خلیل(ع) تجدید بنا شد، پس در دوران های مختلف این مکان مقدس بوده و وجود مقطعی بتها در خانه کعبه نمی‌توانست قداست و معنویت اصیل آن را از بین ببرد. ◽️بعنوان نمونه؛ ▫️ رسول خدا(ص) پیش از بعثت و پس از آن همواره بدون توجه به بتها، کعبه را طواف و کنار این خانه مقدس عبادت می‌کردند. ▫️ مکه در سال هشتم هجری فتح شد و تا این هنگام در خانه کعبه بت هم وجود داشت؛ درحالی که کعبه از سال دوم هجری به عنوان قبله گاه مسلمانان بود. اگر اين تقدس وجود نداشت چگونه مي‌توانست يک بت خانه قبله گاه مسلمانان قرار گيرد؟ ✔️ پس کعبه مقدس بوده و بت خانه تلقی نمی‌شده است. 🔹 پاسخ تفصیلی👇 yun.ir/off8b4 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨‌⁩🌸🌸✨•✾••┈┈•
1765637713.pdf
4.61M
🍂درمان افسردگی پاییزی و زمستانی گزارش یک نتیجه‌بخش ✍ علی اکبر مظاهری 📄چاپ‌شده در ماهنامهٔ «رشد آموزش خانواده»، شمارهٔ ۳، آذرماه ۱۳۹۸ 😉 کلا دو صفحه بیشتر نیست 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🌹با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌼 🌸 @Tollabe_pasokhgoo
🔸آداب روز جمعه – غسل جمعه👆 🌹با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌼 🌸 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥سخنانی کوتاه درباره اظهارات غلط در جشنواره فجر کسانی که دانسته و نادانسته به خانواده آسیب می زنند نمونه واضح آن کسی هستند که بر شاخه بُن می بُرد جامعه بدون خانواده ، لجام گسیخته و خطرناک و تهوع آور است! پدیده های شومی مثل خیانت و ازدواج سفید و فرزندان نامشروع و سقط جنین و رخدادهای تلخی مثل تجرد ابدی و افزایش سن ازدواج و افزایش نرخ طلاق و خانه های مجردی و... پدید می آید. اگر اسلام عزیز اینهمه برای ازدواج و خانواده أرج و احترام قائل است بدلیل همین جایگاه و کارکرد است 🔻حجت الاسلام علی 🌹با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌼 🌸 @Tollabe_pasokhgoo
❓خدا در قرآن توصیه کرده تا او را یاری کنیم. آیا این نشانی از ضعف خدا نیست؟! ✅پاسخ اجمالی: خداوند متعال هم بی‌نیاز مطلق است و هم قادر مطلق؛ یعنی در تحقق مرادش توانایی کامل دارد و به هیچ‌کس و هیچ چیزی نیاز ندارد؛ لذا وقتی گفته می‌شود «خدا را یاری کنید» معنای حقیقی آن مراد نیست، بلکه در این‌جا معنای کنایی آن مراد است، پس تعبیر به یارى کردن خدا، به معناى یارى کردن دین، پیامبر، شریعت و... است. این آیات در ادامه تشویق مؤمنان به مسئله پیکار با دشمنان حق است، با تعبیرى جالب و رسا آنها را تشویق به «جهاد» می‌کند و می‌فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده‌اید! اگر خدا را یارى کنید، او شما را یارى می‌کند و گام‌هایتان را استوار می‌دارد». تعبیر به یارى کردن خدا به وضوح به معناى یارى کردن آئین او است؛ یعنی یارى کردن پیامبر او، و شریعت و تعلیمات او. به دیگر سخن؛ منظور از «نصرت دادن به خدا» جهاد در راه خدا و تنها به منظور تأیید دین او و اعلاى کلمه حق است، نه این‌که نبرد کنند تا در زمین سرورى نمایند، و یا غنیمت به چنگ آرند، و یا شجاعت و هنر خود را نشان دهند.[1] لذا در بعضى دیگر از آیات قرآن یارى کردن خدا و رسولش در کنار یکدیگر قرار داده شده است؛ مانند این آیه شریفه: «وَ یَنْصُرُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ»؛[2] مشاهده می‌کنیم با آن‌که قدرت خداوند بی‌پایان است، و قدرت مخلوقات در برابر او بسیار ناچیز، ولى باز با زبان کنایی از مؤمنان یاری می‌خواهد تا اهمیت مسئله جهاد و دفاع از آئین حق را روشن سازد، و تعبیرى از این با عظمت‌تر براى این موضوع پیدا نمی‌شود. ❓اما وعده‌اى را که خداوند در برابر دفاع از آئینش به مجاهدان داده چیست؟ نخست می‌گوید: «شما را یارى می‌کند» اما از کدام راه؟ ✍پاسخ آن است که از راه‌های بسیار، در قلب شما نور ایمان و در روح شما تقوا، در اراده شما قدرت، در فکر شما آرامش می‌افکند. فرشتگان را به یارى شما می‌فرستد، حوادث را به نفع شما تغییر مسیر می‌دهد، قلوب مردم را به شما متمایل می‌کند، سخنانتان را نافذ، فعالیت‌هایتان را پرثمر می‌سازد، آرى یارى خدا جسم و جان و درون و برون را احاطه می‌کند.[3] 🔖پاورقی: [1]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه: موسوی همدانی، سید محمدباقر، ج ‏18، ص 346 - 347، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، 1374ش. [2]. «و خدا و رسولش را یارى می‌کنند؛ و آنها راستگویانند»؛ حشر، 8. [3]. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج ‏21، ص 425 - 426، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
💥عدالت‌خواهی و مطالبه‏گری ره : از زمینه‏ های مردمی اجرای عدالت، تقاضا و مطالبه مردم از یک‏دیگر و از مسئولان است. مردم باید عدالت خواه باشند و برای اجرای آن کمک کنند. یک نکته ظریف در آیه ارسال رسل در سوره حدید این است که خدای تعالی می‏فرماید: «ما انبیا» را با بیّنات ارسال کردیم، کتاب و میزان به آن‏ها دادیم تا مردم به قسط و عدل قیام کنند». نمی‏فرماید: تا با زور مردم را به قسط وادار کنند. بلکه مردم تربیت شوند و خودشان قائم بالقسط گردند. مردم نقش فاعلی دارند نسبت به قیام به قسط»[۱] آیات و روایات صریح درباره نقش مردم در و ، به نوعی به مصداق‏های «اجرای عدالت» مربوط می‏شود هم‏چنین روایات خیرخواهی مردم در مورد حاکمان مسلمین در باب نصیحت ائمه مسلمین، شامل عدالت‏خواهی نیز می‏شود شیوه امیرالمؤمنین(ع) نیز بر این منوال بود که از انتقاد و حق‏طلبی حمایت می‏کرد و از چاپلوسی و سانسور حقایق، منزجر بود. بخش پایانی خطبه 216 نیز در همین زمینه است. حضرت می‏فرماید: و بسا مردم که ستایش را دوست دارند از آن پس که در کار کوششی به عمل آرند، لیکن مرا به نیکی مستایید تا از عهده حقوقی که مانده است برآیم و واجب‏هایی که بر عهده‏ام باقی است ادا نمایم پس با من چنان‏که با سرکشان سخن می‏گویند سخن مگویید و چون آن‏که با تیزخویان کنند از من کناره مجویید و با ظاهرآرایی آمیزش مدارید و شنیدن حق را بر من سنگین مپندارید و نخواهم مرا بزرگ انگارید؛ چه آن کس که شنیدن سخن حق بر او گران افتد و نمودن عدالت بر وی دشوار بود کار به حق و عدالت‌کردن بر او دشوارتر است. پس از گفتن حق، یا رأی‌زدن در عدالت، باز نایستید...[۲] [۱]. حدید، آیه25: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...» [۲]. نهج ‏البلاغه، خطبه 216: «... فَلَا تُكَلِّمُونِی بِمَا تُكَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَةُ وَ لَا تَتَحَفَّظُوا مِنِّی بِمَا يُتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ أَهْلِ الْبَادِرَةِ وَ لَا تُخَالِطُونِی بِالْمُصَانَعَةِ و لَا تَظُنُّوا بِی اسْتِثْقَالًا فِی حَقٍّ قِيلَ لِی وَ لَا الْتِمَاسَ إِعْظَامٍ لِنَفْسِی... 🌐مطالعه اینترنتی کتاب عدالت در اسلام👇 http://www.ibrahimamini.com/fa/node/4260 ✅طلاب پاسخگو 🔻 🔹 @tollabe_pasokhgoo
🔔 ثبت‌نام حوزه‌های علمیه آغاز شد ◻️ ویژه برادران ایرانی ◻️ثبت نام داوطلبان ورود به حوزه های علمیه از امروز اول اسفند ماه آغاز شده و تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه دارد. ◻️ بر اساس این گزارش: علاقه‌مندان به تحصیل در حوزه‌های علمیه می توانند با ورود به سامانه معاونت آموزش حوزه‌های علمیه- مدیریت سنجش و پذیرش به نشانی https://paziresh.ismc.ir ضمن آگاهی از جزئیات پذیرش، ثبت نام کنند. ◀️ دریافت دفترچه پذیرش ◀️ دریافت نمونه سؤالات آزمون ✅طلاب پاسخگو 🔻 🔹 @tollabe_pasokhgoo
🔺نکاح معاطاتی و ازدواج سفید؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها 💭 به دنبال حاشیه‌ی روزهای اخیر عده‌ای پدیده ازدواج سفید یا همباشی را با مسئله نکاح معاطاتی مقایسه کرده اند و خواسته اند نتیجه بگیرند همباشی بدون صیغه ازدواج، چندان هم که متدینان جامعه می‌گویند دور از آبادی نیست... ➖ نکاح معاطاتی به معنای ازدواج بدون صیغه و یا بدون صیغه خاص است با این شرط که زن و مرد به قصد انشا نکاح، فعل خاصی انجام دهند که دلالت بر ایجاب و قبول نکاح نماید. ◻️ تقریباً هیچ فقیه صاحب نامی قائل به صحت نکاح معاطاتی نیست. 🔻بر فرض اگر فقیهی قائل به صحت نکاح معاطاتی باشد لکن شرایط زیر در صحت آن حتماً باید رعایت شود: ◻️ زن و مرد قصد پیوند زن و شوهری با شرایط و احکام ازدواج دائم یا موقت داشته باشند. ◻️ در زمان قصد انشا نکاح، زن و مرد، فعلی که دال بر پیوند زناشویی است انجام دهند. ◻️ شرایط صحت نکاح به صورت کامل وجود داشته باشد مثل اینکه زن، شوهر دار یا در عده نباشد، دختر در صورت باکره بودن، به فتوای مشهور اذن پدر را داشته باشد، در صورت قصد نکاح موقت، مهریه و مدت نکاح معین باشد. ◻️ در صورتی که آمیزشی اتفاق افتاده باشد پس از جدایی زن و مرد لازم است زن عده نگاه دارد و قبل از خروج از عده ازدواج نکند. ◻️ بنابراین علاوه بر اینکه هیچکدام از مراجع تقلید فتوا به صحت نکاح معاطاتی نداده‌اند باید دانست که بین نکاح معاطاتی و پدیده همباشی و یا به اصطلاح ازدواج سفید که هیچ چارچوبی برای آن وجود ندارد، تفاوت از زمین تا آسمان است. 📝متن کامل: hawzahnews.com/xbBsf 🌹با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌼 🌸 @Tollabe_pasokhgoo
❓لطفاً حدیثی را درباره سگ و خوک بیان کنید ✍پاسخ: درباره نجس بودن سگ و خوک روایاتی که از امامان (ع) به دست ما رسیده دو گونه است. روایاتی که در آنها واژه نجس به صراحت آمده است و روایاتی که در آنها کلمه نجس به صراحت بیان نشده، بلکه از باب ملازمه، نجاست سگ و خوک فهمیده می شود. در این گونه روایات به تناسب پرسش هایی که از امام (ع) درباره آب نیم خورده سگ و یا برخورد خوک به لباس انسان شده و جواب هایی که ائمه (ع) داده اند نجاست سگ و خوک استفاده می شود؛ یعنی از امام (ع) سؤال شده آیا با لباسی که خوک به آن برخورد کرده می شود نماز خواند، امام (ع) می فرمایند: نه. از این جواب می فهمیم که خوک نجس است. در زیر از باب نمونه به دو روایت اشاره می کنیم و جهت آگاهی بیشتر، مخاطبان را به مطالعه منابع روایی ارجاع می دهیم. با این تذکر که فهم روایات و استنباط حکم شرعی از آنها، متوقف بر دانش های گوناگونی است مثل علم اصول و رجال و درایه و فقه الحدیث و... که حوزه های علمیه متکفل تعلیم آنها هستند. 🔺اما احادیث: 1. روایت نجس بودن سگ: "أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الْکَلْبِ فَقَالَ رِجْسٌ نِجْسٌ لَا یُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ وَ اصْبُبْ ذَلِکَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّةٍ ثُمَّ بِالْمَاءِ". از امام صادق (ع) درباره سگ سؤال شد. آن حضرت فرمودند: نجس است. آب نیم خورده سگ را دور بریزید و با آن وضو نگیرید، ظرف آب را ابتدا با خاک و سپس با آب بشویید. 2. روایت نجس بودن خوک: "أَسْأَلُهُ عَنِ الثَّوْبِ یُصِیبُهُ الْخَمْرُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِیرِ أَ یُصَلَّى فِیهِ أَمْ لَا فَإِنَّ أَصْحَابَنَا قَدِ اخْتَلَفُوا فِیهِ فَقَالَ بَعْضُهُمْ صَلِّ فِیهِ فَإِنَّ اللَّهَ إِنَّمَا حَرَّمَ شُرْبَهَا وَ قَالَ بَعْضُهُمْ لَا تُصَلِّ فِیهِ فَکَتَبَ (ع) لَا تُصَلِّ فِیهِ فَإِنَّهُ رِجْسٌ". از امام (ع) درباره حکم لباسی که به شراب و گوشت خوک برخوردکرده سؤال کردم، آیا می شود در این لباس نماز خواند...، حضرت در جواب پاسخ فرمودند، خیر. با این لباس نماز نخوان، چراکه نجس است.[1] 🌹پاورقی: [1]. برای آگاهی بیشتر، رجوع کنید به کتاب وسائل الشیعة، ج 3، باب نجاست کلب، ص 415 – 418 و باب نجاست خنزیر، ص 418- 419. 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. •┈┈••✾•✨⁦⁩✨•✾••┈┈• 🌷با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨⁦⁩✨•✾••┈┈•
❓محارم شخص چه کسانی هستند؟ مثلا آیا عموی من به فرزندانم محرم است؟ ✍پاسخ اجمالی: محرمیت از سه راه حاصل می شود: نسب، رضاع ، ازدواج. کسانى که از راه نسب به انسان محرم‏اند، عبارت‏اند از: 1. پدر و مادر و هر چه بالا روند (مانند پدر بزرگ و مادر بزرگ) 2. اولاد و هر چه پایین روند (مانند نوه و نتیجه) 3. خواهر و برادر و هر چه پایین روند (مانند خواهرزاده و برادرزاده) 4. عمو و عمه و هر چه بالا روند (مانند عمو و عمه پدر و مادر) 5. دایى و خاله و هر چه بالا روند (مانند دایى و خاله پدر یا مادر). کسانى که از راه رضاع (شیردادن) به انسان محرم مى‏شوند، همان‏هایى‏اند که از راه نسب محرم هستند (مانند پدر و مادر و اولاد و خواهر و برادر و عمو و عمه و دایى و خاله رضاعى و نیز مانند مادرزن رضاعى و دختر زن رضاعى و زن پدر رضاعى و زن پسر رضاعى). کسانى که از راه ازدواج به انسان محرم مى‏شوند، عبارت‏اند از: 1. مادر زن و هر چه بالا روند (مانند مادر مادرزن) 2. دختر زن و هر چه پایین رود (مانند دختر دختر زن) 3. زن پدر (نامادرى) و هر چه بالا رود (مانند زن اجداد) 4. زن پسر، یعنى عروس و هر چه پایین رود (مانند زن نوه و نتیجه).[1] بنابر گزینه چهارم از محارم نسبی، عموی شما به فرزندانتان محرم است. پاورقی: [1] توضیح المسائل مراجع، م 2384- 2389 و 2472 و 2464 و ر. ک: رساله محرم و نامحرم، مجتهدى تهرانى، احمد، ص 10. با استفاده از نرم افزار پرسمان. ➕کانال طلاب پاسخگو:👇 @tollabe_pasokhgoo
زیارت امام زمان (عج) 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨⁦⁩✨•✾••┈┈•
❓آزادی معنوی یعنی چه؟ ✍ : 🔹انسان یک موجود مرکب و دارای قوا و غرایز گوناگونی است. در وجود انسان هزاران قوه نیرومند هست. انسان شهوت دارد، غضب دارد، حرص و طمع دارد، جاه طلبی و افزون طلبی دارد. در مقابل، عقل دارد، فطرت دارد، وجدان اخلاقی دارد. انسان از نظر معنا، باطن و روح خودش‏ممکن است یک آدم آزاد باشد و ممکن است یک آدم برده و بنده باشد؛ یعنی ممکن است انسان بنده حرص خودش باشد، اسیر شهوت خودش باشد، اسیر خشم خودش باشد، اسیر افزون طلبی خودش باشد و ممکن است از همه اینها آزاد باشد. گفت: فاش می‏گویم و از گفته خود دلشادم‏ بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم‏ 🔸ممکن است انسانی باشد که همان‏طور که از نظر اجتماعی آزادمرد است، زیر بار ذلت نمی‏رود، زیر بار بردگی نمی‏رود و آزادی خودش را در اجتماع حفظ می‏کند، از نظر اخلاق و معنویت هم آزادی خود را حفظ کرده باشد، یعنی وجدان و عقل خودش را آزاد نگه داشته باشد. این آزادی همان است که در زبان دین «تزکیه نفس» و «تقوا» گفته می‏شود. 📚آزادی معنوی ، صص 16 و 17 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨☀️⁦⁩✨•✾••┈┈•
❓چه راهکارهایی برای کنترل شهوت وجود دارد؟ ✅پاسخ: 🔹بی‌تردید یکی از نیرومندترین غرایز، نیروی شهوت و غریزة جنسی است که از ابتدای زندگی در وجود آدمی نهفته است این غریزه تا زمان بلوغ همچنان دوران آرام و بی‌تحرکی را پشت سر می‌گذارد، امّا به مجرد شروع دوران نوجوانی، آرام آرام زمان بیداری و طغیان آن فرا می‌رسد و رفته رفته تمام وجود نوجوان و جوان را در برمی‌گیرد. و همه جوانان کما بیش با این وضعیت روبرو می‌شوند، بزرگترها نیز این دوره را پشت سر گذاشته‌اند. 🔹آنچه افراد با هم تفاوت دارند، در این است که برخی با ایمان قوی و عزم و ارادة استوار در برابر نیروی شهوت می‌ایستند و مقاومت می‌کنند، یعنی به شخصیت خود احترام قایل‌اند و لذا خود را به کارهای زشت و ناپسند آلوده نمی‌سازند، امّا عده‌ای هم وجود دارند که نمی‌توانند مقاومت کنند و نیروی شهوت را در خود کنترل نمایند. اگر در دوران جوانی نیروی شهوت قوی است، اراده جوانان قوی‌تر از آن است. علی (ع)می‌فرماید: کسی که کرامت و ارزش خود را بشناسد، شهوت نمی‌تواند بر او غلبه کند. 🔹علاوه بر آنکه از نظر شرع حرام است و آبروی انسان را نزد خدا از بین می‌برد، چه پیامدهای در زندگی فرد به دنبال دارد؟ که به برخی از آثار آن اشاره کنیم: تحقیقات روان شناختی نشان می‌دهد که فکر بیش از حدّ در مورد مسایل جنسی و گرفتار شدن در دام اینگونه اعمال باعث اختلالات روانی در فرد می‌شود. 🔹ضعف ایمان، بیماری جسمی و روحی، گوشه گیری و انزوا، شکست در زندگی، ضعف اعصاب و... برخی از آثار و پیامدهای آن می‌باشد. یکی از دانشمندان می‌گوید: این کار جوان را بسیار خسته می‌کند به طوری که همواره خجل و شرمسار است و خود را مجرم و گناهکار می‌پندارد. 🔹افرادی که این پیامدها را نمی‌دانند ممکن است ناخواسته به دام شهوت مبتلا شوند امّا وقتی این مسایل را درک کنند،‌ قطعاً از آن دست برمی‌دارند. 🔹شاید برخی افراد ابتدا باور نکنند امّا وقتی تجربه کردند و پس از مدتی دیدند که واقعاً احساس گناه سراپای وجود انسان را فرا می‌گیرد، جداً تصمیم می‌گیرند که از آن دست بردارند، توبه کردن هم اینجاها کاربرد دارد. ♦️چند راهکار می تواند شهوترانی را کنترل کند: 🔸1. تقویت ایمان: اگر معنویت و ایمان را در خویشتن تقویت شود، ملکه‌ای در انسان ایجاد می‌شود که از انجام هر گونه گناه باز می‌دارد و به انسان اجازه نمی‌دهد که ارزش و منزلت خود را با این کارها از بین ببرد. بسیاری از مشکلات ما و اساساً مشکل عصر ما و جوانان جامعه همین کمبود معنویت و ایمان مذهبی است که اگر این مشکل حل شود، بسیاری از مشکلات دیگر حل خواهد شد. در عمل و رفتار نیز باید تجدید نظر شود و از رفتارهایی که میل جنسی و شهوت را در انسان تحریک می‌کند، تا حد امکان بایستی دوری کرد. 🔸2. یکی دیگر از عوامل مؤثر در جلوگیری و کنترل شهوت کار مداوم است. کارهای بدنی از رنج روحی می‌کاهد و از شهوت نیز جلوگیری می‌کند. کار هم از لحاظ آنکه باعث صرف انرژی و نیروی بدنی در این می‌شود و هم از لحاظ آنکه فکر و ذهن انسان را به خود مشغول می‌کند، می‌تواند از افکار ناسالم و کارهای نادرست و نابهنجار جلوگیری کند. 🔸3. ورزش یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از فشارهای جنسی است. علاوه بر اینها سعی کنید، در مواقعی که تنها هستید، ذهن و فکر خود را از مسایل که سرانجام به بروز نیاز جنسی منجر می‌شود،‌باز داشته و بیشتر به یاد خدا باشید. به این نکته توجه داشته باشید که خداوند ناظر بر تمامی اعمال ماست، حتی در جاهای خلوت که هیچ کسی نیست، خداوند ما را می‌بیند، اگر خدای ناکرده گناه کنیم علاوه بر آثار و پیامدهای منفی که در جسم و روح ما می‌گذارد، آبروی ما نزد خدا هم می‌رود. 🔸4. ازدواج. راهکار دیگر این است که زمینه را فراهم شود. ازدواج با توجه به ملاک‌ها و معیارهایی که اسلام معرفی کرده است، چندان سخت و مشکل نیست. البته باید مقدمات ازدواج را کم کم فراهم شده، و در زمان مناسب عقد انجام گردد. اگر به مقدمات ازدواج اقدام کنید، ذهن و فکر جوان بیشتر روی آن متمرکز می‌شود و به امید فردای بهتر و زندگی آبرومندانه از هر کار دیگری منصرف خواهد شد. خداوند متعال که آفرینندة‌ انسان است و خصوصیات و فطریات و غرایز او را می‌داند، آفریدن زن و مرد و قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر را سبب مودت و رحمت و آرامش انسان و نیز ارضای غرایز به صورت صحیح آن می‌داند. در این باره می‌فرماید: از آیات و نشانه‌های حکیمانة خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار داد، تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما مهر و محبت و رحمت قرار داد، به درستی که در این کار خداوند دلایل حکیمانه‌ای است. 🌐مطالعه بیشتر:👇 soalcity.ir/node/129 🌸با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌸 🌼 @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌
❓براى خواستگارى چگونه از طرف مقابل و ويژگى هاى ادعا شده، اطمينان حاصل كنيم؟ ✍پاسخ: همسر ايده آل از صفاتى بايد برخوردار باشد كه هر صفتى از راهى خاص احراز مى گردد؛ 1⃣ تحقيق و بررسى از خانواده و چگونگى روابط خانوادگى و فاميلى، ويژگى هاى تربيتى و فرهنگى او را نشان مى دهد. 2⃣ تحقيق و شناسايى دوستان و نزديكان و رفقاى صميمى در محل زندگى و سكونت، محل درس و محل كار از وضعيت اجتماعى و سليقه هاى او خبر مى دهد. 3⃣ گفتگوى مستقيم و تحت نظارت خانواده هاى دو طرف زمينه اطلاع يافتن از نقطه نظرات او درباره مسائل مختلف را فراهم مى آورد و آنچه در آينده مى تواند در زندگى مشترك تأثيرگذار باشد و نيز آگاهى يافتن از طرز تفكر او درباره دين و ضرورت ديندارى مشخص مى شود. ⚠️بى ترديد اگر دختر و پسر قبل از آگاهى از اصالت خانوادگى، ميزان اعتقاد فردى و خانوادگى و شناخت خصايص جسمى و روانى (سابقه هاى بيمارى خانوادگى و...)، به سراغ شناخت پيام هاى محبت آميز بروند و به گفت و گو بپردازند، به احتمال زياد به ازدواج نسنجيده منتهى مى شوند؛ چرا كه ريسمان عشق و احساسات را نمى توان به آسانى گسست. 🔖البته عشقى كه با تعقّل و تفكّر بيگانه است نتيجه اى جز سردرگمى ندارد: بنابراين بايد ويژگى هاى گفت و گوى خواستگارى را به خوبى بازشناخته و بر اساس آن اقدام شود. 🌹 @Tollabe_pasokhgoo ~ •┈┈••✾•✨🌸⁦⁩✨•✾••┈┈• ~
‍ ❓آیا خلوت‌ گزینی پیامبر اسلام(ص) در غار حراء و دوری حضرتشان از زندگی اجتماعی، نوعی رهبانیت نبوده و با مقام پیامبری و آموزه‌های اسلامی ناهمخوان نیست؟ ✍پاسخ:👇 نقل‌های تاریخی و روایی فراوانی از منابع شیعه و اهل‌سنت گزارش می‌کنند که پیامبر اسلام(ص) قبل از بعثت و یا حتی در ابتدای آن، گاه برای عبادت به غار حراء رفته و در آن‌جا خلوت می‌گزیدند. [1] حتی اگر در سند و محتوای برخی از روایات موجود در این زمینه تشکیک شود، تواتر معنوی موجود در گزارش‌های مرتبط با این رویکرد پیامبر(ص) دچار آسیب نخواهد شد، و در همین راستا است که فردی مانند علامه مجلسی(ره) با قاطعیت اعلام می‌کند که موضوع عبادات و تفکرات آن‌حضرت در مناطقی، مانند کوه حراء، حقیقتی غیر قابل انکار و تردید است.[2] در برخی از منابع، این نوع خلوت‌گزینی را عملی می‌دانستند که در جاهلیت نیز مرسوم بوده و «تحنث» نام داشت. [3] «تحنّث» به معنای اجتناب از گناه است.[4] معانی دیگری نیز برای این واژه؛ مانند تعبّد، دوری از بت‌ها، تألّه و تبرّر ارائه شده است.[5] گروهی خواسته‌اند این شبهه را وارد کنند که اسلام که آموزه‌هایش رهبانیت و گوشه‌گیری و خلوت‌گزینی و دوری از اجتماع را نمی‌پذیرد،[6] چگونه پیامبرش در ابتدای زندگی، روشی را دنبال می­‌کرد که هم نوعی صومعه‌نشینی به شمار آمده و هم ریشه در دوران جاهلیت داشته است؟ 🔷در پاسخ باید گفت: 🔸1 . هر عملی که در جاهلیت انجام می‌شد لزوماً رفتاری ناپسند به شمار نیامده، بلکه برخی از آنها، نظیر حج از دین حنیف ابراهیم(ع) سرچشمه گرفته بود. در همین راستا، برخی «تحنث» و «تحنف» را مترادف و به یک معنا دانسته[7] و می‌دانیم که معنای «تحنف»، التزام به دین حنیف ابراهیمی است. 🔸2 . آنچه مورد پذیرش اسلام نیست، دوری کامل از جامعه بشری و فعالیت‌های اجتماعی در قالب رهبانیت مستمر می­‌باشد. اما تحنث و خلوت با خدا آن هم در بخش کوچکی از زندگی از نظر اسلام نه تنها مردود نیست، بلکه بدان توصیه نیز شده است. 🔷پاورقی: [1]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق: صبحی صالح، ص 300 – 301، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق؛ صحیح البخاری، ج ‏8، ص 82 – 83، قاهره، جمهوریة مصر العربیة، وزارة الاوقاف، المجلس الاعلى للشئون الاسلامیة، لجنة إحیاء کتب السنة، چاپ دوم، 1410ق؛ السیرة النبویة، ج 1، ص 236، بیروت، دار المعرفة، چاپ اول، بی‌تا؛ تاریخ الأمم و الملوک(تاریخ الطبری)، ج ‏2، ص 300، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387ق و ... [2]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 18، ص 205 – 206، بیروت، مؤسسة الوفاء، 1404ق؛ [3]. ابن منده اصفهانى‏، الإیمان، ص 379، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول‏، 1422ق. [4]. ازهری، محمد بن احمد، تهذیب اللغة، ج 4، ص 277، بیروت، دار احیاء التراث العربی‏، 2001 م. [5]. به عنوان نمونه، نک: ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ‏2، ص 138، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق. [6]. حدید، 27: «وَ رَهْبانِیَّةً ابْتَدَعُوها ما کَتَبْناها عَلَیْهِمْ إِلاَّ ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللَّهِ فَما رَعَوْها حَقَّ رِعایَتِها» [7]. صاحب بن عباد، المحیط فی اللغة، ج 3، ص 75، نشر عالم الکتاب، بیروت، چاپ اول، 1414 ق. تَحَنَّثَ‏ الرَّجُلُ و تَحَنَّفَ: أی تَعَبَّدَ و اعْتَزَلَ. 📙مطالعه بیشتر:👇 https://goo.gl/4sCXDK 🌹مبعث مبارک باد🌹 (ص) ➕کانال طلاب پاسخگو:👇 @tollabe_pasokhgoo
seda-p174-6 .mp3
539.5K
❓آیا نام پیامبر(ص) در و آمده بود؟ 🎙استاد دزفولی (ص) 🔹طلاب پاسخگو 👇 @tollabe_pasokhgoo