🚫شبهه: مگر در زمان تولد علی کعبه بت خانه نبود؟!
آیا تولد در بتخانه افتخار داد؟
✅پاسخ اجمالی:
خانه کعبه مقدسترين مکان روي زمين و عبادتگاهي است که ابتدا آدم(ع) آن را ساخت. تاریخ و منابع اسلامى به ما مىگوید که خانه کعبه به دست آدم(ع) ساخته شده است و سپس در طوفان نوح آسیب دید و به وسیله ابراهیم خلیل(ع) تجدید بنا شد، پس در دوران های مختلف این مکان مقدس بوده و وجود مقطعی بتها در خانه کعبه نمیتوانست قداست و معنویت اصیل آن را از بین ببرد.
◽️بعنوان نمونه؛
▫️ رسول خدا(ص) پیش از بعثت و پس از آن همواره بدون توجه به بتها، کعبه را طواف و کنار این خانه مقدس عبادت میکردند.
▫️ مکه در سال هشتم هجری فتح شد و تا این هنگام در خانه کعبه بت هم وجود داشت؛ درحالی که کعبه از سال دوم هجری به عنوان قبله گاه مسلمانان بود. اگر اين تقدس وجود نداشت چگونه ميتوانست يک بت خانه قبله گاه مسلمانان قرار گيرد؟
✔️ پس کعبه مقدس بوده و بت خانه تلقی نمیشده است.
🔹 پاسخ تفصیلی👇
yun.ir/off8b4
#پاسخ_به_شبهات
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨🌸🌸✨•✾••┈┈•
1765637713.pdf
4.61M
🍂درمان افسردگی پاییزی و زمستانی
گزارش یک #مشاوره نتیجهبخش
✍ علی اکبر مظاهری
📄چاپشده در ماهنامهٔ «رشد آموزش خانواده»، شمارهٔ ۳، آذرماه ۱۳۹۸
😉 کلا دو صفحه بیشتر نیست
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
🌹باطلابپاسخگوهمراهباشید🌼
🌸 @Tollabe_pasokhgoo
🔸آداب روز جمعه – غسل جمعه👆
#احکام
🌹باطلابپاسخگوهمراهباشید🌼
🌸 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥سخنانی کوتاه درباره اظهارات غلط در جشنواره فجر
کسانی که دانسته و نادانسته به خانواده آسیب می زنند نمونه واضح آن کسی هستند که بر شاخه بُن می بُرد
جامعه بدون خانواده ، لجام گسیخته و خطرناک و تهوع آور است!
پدیده های شومی مثل خیانت و ازدواج سفید و فرزندان نامشروع و سقط جنین و رخدادهای تلخی مثل تجرد ابدی و افزایش سن ازدواج و افزایش نرخ طلاق و خانه های مجردی و... پدید می آید.
اگر اسلام عزیز اینهمه برای ازدواج و خانواده أرج و احترام قائل است بدلیل همین جایگاه و کارکرد است
🔻حجت الاسلام علی #سرلک
#خانواده
#مشاوره
🌹باطلابپاسخگوهمراهباشید🌼
🌸 @Tollabe_pasokhgoo
طلاب پاسخگو
📚 #کتاب خدا را چگونه بشناسیم؟ ✍ #آیت_الله_مکارم_شیرازی #خداشناسی #پاسخ_به_شبهات ♻️ این مطلب را با
❓خدا در قرآن توصیه کرده تا او را یاری کنیم. آیا این نشانی از ضعف خدا نیست؟!
✅پاسخ اجمالی:
خداوند متعال هم بینیاز مطلق است و هم قادر مطلق؛ یعنی در تحقق مرادش توانایی کامل دارد و به هیچکس و هیچ چیزی نیاز ندارد؛ لذا وقتی گفته میشود «خدا را یاری کنید» معنای حقیقی آن مراد نیست، بلکه در اینجا معنای کنایی آن مراد است، پس تعبیر به یارى کردن خدا، به معناى یارى کردن دین، پیامبر، شریعت و... است.
این آیات در ادامه تشویق مؤمنان به مسئله پیکار با دشمنان حق است، با تعبیرى جالب و رسا آنها را تشویق به «جهاد» میکند و میفرماید: «اى کسانى که ایمان آوردهاید! اگر خدا را یارى کنید، او شما را یارى میکند و گامهایتان را استوار میدارد».
تعبیر به یارى کردن خدا به وضوح به معناى یارى کردن آئین او است؛ یعنی یارى کردن پیامبر او، و شریعت و تعلیمات او. به دیگر سخن؛ منظور از «نصرت دادن به خدا» جهاد در راه خدا و تنها به منظور تأیید دین او و اعلاى کلمه حق است، نه اینکه نبرد کنند تا در زمین سرورى نمایند، و یا غنیمت به چنگ آرند، و یا شجاعت و هنر خود را نشان دهند.[1] لذا در بعضى دیگر از آیات قرآن یارى کردن خدا و رسولش در کنار یکدیگر قرار داده شده است؛ مانند این آیه شریفه: «وَ یَنْصُرُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ»؛[2]
مشاهده میکنیم با آنکه قدرت خداوند بیپایان است، و قدرت مخلوقات در برابر او بسیار ناچیز، ولى باز با زبان کنایی از مؤمنان یاری میخواهد تا اهمیت مسئله جهاد و دفاع از آئین حق را روشن سازد، و تعبیرى از این با عظمتتر براى این موضوع پیدا نمیشود.
❓اما وعدهاى را که خداوند در برابر دفاع از آئینش به مجاهدان داده چیست؟ نخست میگوید: «شما را یارى میکند» اما از کدام راه؟
✍پاسخ آن است که از راههای بسیار، در قلب شما نور ایمان و در روح شما تقوا، در اراده شما قدرت، در فکر شما آرامش میافکند. فرشتگان را به یارى شما میفرستد، حوادث را به نفع شما تغییر مسیر میدهد، قلوب مردم را به شما متمایل میکند، سخنانتان را نافذ، فعالیتهایتان را پرثمر میسازد، آرى یارى خدا جسم و جان و درون و برون را احاطه میکند.[3]
🔖پاورقی:
[1]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه: موسوی همدانی، سید محمدباقر، ج 18، ص 346 - 347، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، 1374ش.
[2]. «و خدا و رسولش را یارى میکنند؛ و آنها راستگویانند»؛ حشر، 8.
[3]. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 21، ص 425 - 426، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش.
#خداشناسی
#پرسمان_اعتقادی
#پاسخ_به_شبهات
#درسهایی_از_قرآن
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
💥عدالتخواهی و مطالبهگری
✍ #آیت_الله_امینی ره :
از زمینه های مردمی اجرای عدالت، تقاضا و مطالبه مردم از یکدیگر و از مسئولان است. مردم باید عدالت خواه باشند و برای اجرای آن کمک کنند. یک نکته ظریف در آیه ارسال رسل در سوره حدید این است که خدای تعالی میفرماید: «ما انبیا» را با بیّنات ارسال کردیم، کتاب و میزان به آنها دادیم تا مردم به قسط و عدل قیام کنند». نمیفرماید: تا با زور مردم را به قسط وادار کنند. بلکه مردم تربیت شوند و خودشان قائم بالقسط گردند. مردم نقش فاعلی دارند نسبت به قیام به قسط»[۱]
آیات و روایات صریح درباره نقش مردم در #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر، به نوعی به مصداقهای «اجرای عدالت» مربوط میشود
همچنین روایات خیرخواهی مردم در مورد حاکمان مسلمین در باب نصیحت ائمه مسلمین، شامل عدالتخواهی نیز میشود
شیوه امیرالمؤمنین(ع) نیز بر این منوال بود که از انتقاد و حقطلبی حمایت میکرد و از چاپلوسی و سانسور حقایق، منزجر بود. بخش پایانی خطبه 216 نیز در همین زمینه است. حضرت میفرماید:
و بسا مردم که ستایش را دوست دارند از آن پس که در کار کوششی به عمل آرند، لیکن مرا به نیکی مستایید تا از عهده حقوقی که مانده است برآیم و واجبهایی که بر عهدهام باقی است ادا نمایم
پس با من چنانکه با سرکشان سخن میگویند سخن مگویید و چون آنکه با تیزخویان کنند از من کناره مجویید و با ظاهرآرایی آمیزش مدارید و شنیدن حق را بر من سنگین مپندارید و نخواهم مرا بزرگ انگارید؛ چه آن کس که شنیدن سخن حق بر او گران افتد و نمودن عدالت بر وی دشوار بود کار به حق و عدالتکردن بر او دشوارتر است. پس از گفتن حق، یا رأیزدن در عدالت، باز نایستید...[۲]
[۱]. حدید، آیه25: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...»
[۲]. نهج البلاغه، خطبه 216: «... فَلَا تُكَلِّمُونِی بِمَا تُكَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَةُ وَ لَا تَتَحَفَّظُوا مِنِّی بِمَا يُتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ أَهْلِ الْبَادِرَةِ وَ لَا تُخَالِطُونِی بِالْمُصَانَعَةِ و لَا تَظُنُّوا بِی اسْتِثْقَالًا فِی حَقٍّ قِيلَ لِی وَ لَا الْتِمَاسَ إِعْظَامٍ لِنَفْسِی...
🌐مطالعه اینترنتی کتاب عدالت در اسلام👇
http://www.ibrahimamini.com/fa/node/4260
#عدالت_اسلامی
#عدالتخواهی
✅طلاب پاسخگو 🔻
🔹 @tollabe_pasokhgoo
🔔 ثبتنام حوزههای علمیه آغاز شد
◻️ ویژه برادران ایرانی
◻️ثبت نام داوطلبان ورود به حوزه های علمیه از امروز اول اسفند ماه آغاز شده و تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه دارد.
◻️ بر اساس این گزارش: علاقهمندان به تحصیل در حوزههای علمیه می توانند با ورود به سامانه معاونت آموزش حوزههای علمیه- مدیریت سنجش و پذیرش به نشانی https://paziresh.ismc.ir ضمن آگاهی از جزئیات پذیرش، ثبت نام کنند.
◀️ دریافت دفترچه پذیرش
◀️ دریافت نمونه سؤالات آزمون
✅طلاب پاسخگو 🔻
🔹 @tollabe_pasokhgoo
🔺نکاح معاطاتی و ازدواج سفید؛ تفاوتها و شباهتها
💭 به دنبال حاشیهی روزهای اخیر عدهای پدیده ازدواج سفید یا همباشی را با مسئله نکاح معاطاتی مقایسه کرده اند و خواسته اند نتیجه بگیرند همباشی بدون صیغه ازدواج، چندان هم که متدینان جامعه میگویند دور از آبادی نیست...
➖ نکاح معاطاتی به معنای ازدواج بدون صیغه و یا بدون صیغه خاص است با این شرط که زن و مرد به قصد انشا نکاح، فعل خاصی انجام دهند که دلالت بر ایجاب و قبول نکاح نماید.
◻️ تقریباً هیچ فقیه صاحب نامی قائل به صحت نکاح معاطاتی نیست.
🔻بر فرض اگر فقیهی قائل به صحت نکاح معاطاتی باشد لکن شرایط زیر در صحت آن حتماً باید رعایت شود:
◻️ زن و مرد قصد پیوند زن و شوهری با شرایط و احکام ازدواج دائم یا موقت داشته باشند.
◻️ در زمان قصد انشا نکاح، زن و مرد، فعلی که دال بر پیوند زناشویی است انجام دهند.
◻️ شرایط صحت نکاح به صورت کامل وجود داشته باشد مثل اینکه زن، شوهر دار یا در عده نباشد، دختر در صورت باکره بودن، به فتوای مشهور اذن پدر را داشته باشد، در صورت قصد نکاح موقت، مهریه و مدت نکاح معین باشد.
◻️ در صورتی که آمیزشی اتفاق افتاده باشد پس از جدایی زن و مرد لازم است زن عده نگاه دارد و قبل از خروج از عده ازدواج نکند.
◻️ بنابراین علاوه بر اینکه هیچکدام از مراجع تقلید فتوا به صحت نکاح معاطاتی ندادهاند باید دانست که بین نکاح معاطاتی و پدیده همباشی و یا به اصطلاح ازدواج سفید که هیچ چارچوبی برای آن وجود ندارد، تفاوت از زمین تا آسمان است.
📝متن کامل: hawzahnews.com/xbBsf
🌹باطلابپاسخگوهمراهباشید🌼
🌸 @Tollabe_pasokhgoo
طلاب پاسخگو
🐩روش نگهداری سگ از نظر اسلام🐕 🔻اگر کسی در صورت ضرورت خواسته باشد سگی را در خانه نگهدارد، (مثل سگ نگ
❓لطفاً حدیثی را درباره #نجاست سگ و خوک بیان کنید
✍پاسخ:
درباره نجس بودن سگ و خوک روایاتی که از امامان (ع) به دست ما رسیده دو گونه است.
روایاتی که در آنها واژه نجس به صراحت آمده است و روایاتی که در آنها کلمه نجس به صراحت بیان نشده، بلکه از باب ملازمه، نجاست سگ و خوک فهمیده می شود. در این گونه روایات به تناسب پرسش هایی که از امام (ع) درباره آب نیم خورده سگ و یا برخورد خوک به لباس انسان شده و جواب هایی که ائمه (ع) داده اند نجاست سگ و خوک استفاده می شود؛ یعنی از امام (ع) سؤال شده آیا با لباسی که خوک به آن برخورد کرده می شود نماز خواند، امام (ع) می فرمایند: نه. از این جواب می فهمیم که خوک نجس است.
در زیر از باب نمونه به دو روایت اشاره می کنیم و جهت آگاهی بیشتر، مخاطبان را به مطالعه منابع روایی ارجاع می دهیم.
با این تذکر که فهم روایات و استنباط حکم شرعی از آنها، متوقف بر دانش های گوناگونی است مثل علم اصول و رجال و درایه و فقه الحدیث و... که حوزه های علمیه متکفل تعلیم آنها هستند.
🔺اما احادیث:
1. روایت نجس بودن سگ:
"أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الْکَلْبِ فَقَالَ رِجْسٌ نِجْسٌ لَا یُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ وَ اصْبُبْ ذَلِکَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّةٍ ثُمَّ بِالْمَاءِ".
از امام صادق (ع) درباره سگ سؤال شد. آن حضرت فرمودند: نجس است. آب نیم خورده سگ را دور بریزید و با آن وضو نگیرید، ظرف آب را ابتدا با خاک و سپس با آب بشویید.
2. روایت نجس بودن خوک:
"أَسْأَلُهُ عَنِ الثَّوْبِ یُصِیبُهُ الْخَمْرُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِیرِ أَ یُصَلَّى فِیهِ أَمْ لَا فَإِنَّ أَصْحَابَنَا قَدِ اخْتَلَفُوا فِیهِ فَقَالَ بَعْضُهُمْ صَلِّ فِیهِ فَإِنَّ اللَّهَ إِنَّمَا حَرَّمَ شُرْبَهَا وَ قَالَ بَعْضُهُمْ لَا تُصَلِّ فِیهِ فَکَتَبَ (ع) لَا تُصَلِّ فِیهِ فَإِنَّهُ رِجْسٌ".
از امام (ع) درباره حکم لباسی که به شراب و گوشت خوک برخوردکرده سؤال کردم، آیا می شود در این لباس نماز خواند...، حضرت در جواب پاسخ فرمودند، خیر. با این لباس نماز نخوان، چراکه نجس است.[1]
🌹پاورقی:
[1]. برای آگاهی بیشتر، رجوع کنید به کتاب وسائل الشیعة، ج 3، باب نجاست کلب، ص 415 – 418 و باب نجاست خنزیر، ص 418- 419.
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•
❓محارم شخص چه کسانی هستند؟ مثلا آیا عموی من به فرزندانم محرم است؟
✍پاسخ اجمالی:
محرمیت از سه راه حاصل می شود: نسب، رضاع ، ازدواج.
کسانى که از راه نسب به انسان محرماند، عبارتاند از:
1. پدر و مادر و هر چه بالا روند (مانند پدر بزرگ و مادر بزرگ)
2. اولاد و هر چه پایین روند (مانند نوه و نتیجه)
3. خواهر و برادر و هر چه پایین روند (مانند خواهرزاده و برادرزاده)
4. عمو و عمه و هر چه بالا روند (مانند عمو و عمه پدر و مادر)
5. دایى و خاله و هر چه بالا روند (مانند دایى و خاله پدر یا مادر).
کسانى که از راه رضاع (شیردادن) به انسان محرم مىشوند،
همانهایىاند که از راه نسب محرم هستند (مانند پدر و مادر و اولاد و خواهر و برادر و عمو و عمه و دایى و خاله رضاعى و نیز مانند مادرزن رضاعى و دختر زن رضاعى و زن پدر رضاعى و زن پسر رضاعى).
کسانى که از راه ازدواج به انسان محرم مىشوند، عبارتاند از:
1. مادر زن و هر چه بالا روند (مانند مادر مادرزن)
2. دختر زن و هر چه پایین رود (مانند دختر دختر زن)
3. زن پدر (نامادرى) و هر چه بالا رود (مانند زن اجداد)
4. زن پسر، یعنى عروس و هر چه پایین رود (مانند زن نوه و نتیجه).[1]
بنابر گزینه چهارم از محارم نسبی، عموی شما به فرزندانتان محرم است.
پاورقی:
[1] توضیح المسائل مراجع، م 2384- 2389 و 2472 و 2464 و ر. ک: رساله محرم و نامحرم، مجتهدى تهرانى، احمد، ص 10. با استفاده از نرم افزار پرسمان.
#احکام
➕کانال طلاب پاسخگو:👇
@tollabe_pasokhgoo
❓آزادی معنوی یعنی چه؟
✍ #استاد_شهید_مطهری :
🔹انسان یک موجود مرکب و دارای قوا و غرایز گوناگونی است. در وجود انسان هزاران قوه نیرومند هست. انسان شهوت دارد، غضب دارد، حرص و طمع دارد، جاه طلبی و افزون طلبی دارد. در مقابل، عقل دارد، فطرت دارد، وجدان اخلاقی دارد. انسان از نظر معنا، باطن و روح خودشممکن است یک آدم آزاد باشد و ممکن است یک آدم برده و بنده باشد؛ یعنی ممکن است انسان بنده حرص خودش باشد، اسیر شهوت خودش باشد، اسیر خشم خودش باشد، اسیر افزون طلبی خودش باشد و ممکن است از همه اینها آزاد باشد. گفت:
فاش میگویم و از گفته خود دلشادم
بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم
🔸ممکن است انسانی باشد که همانطور که از نظر اجتماعی آزادمرد است، زیر بار ذلت نمیرود، زیر بار بردگی نمیرود و آزادی خودش را در اجتماع حفظ میکند، از نظر اخلاق و معنویت هم آزادی خود را حفظ کرده باشد، یعنی وجدان و عقل خودش را آزاد نگه داشته باشد. این آزادی همان است که در زبان دین «تزکیه نفس» و «تقوا» گفته میشود.
📚آزادی معنوی ، صص 16 و 17
#آزادی
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨☀️✨•✾••┈┈•
❓چه راهکارهایی برای کنترل شهوت وجود دارد؟
✅پاسخ:
🔹بیتردید یکی از نیرومندترین غرایز، نیروی شهوت و غریزة جنسی است که از ابتدای زندگی در وجود آدمی نهفته است این غریزه تا زمان بلوغ همچنان دوران آرام و بیتحرکی را پشت سر میگذارد، امّا به مجرد شروع دوران نوجوانی، آرام آرام زمان بیداری و طغیان آن فرا میرسد و رفته رفته تمام وجود نوجوان و جوان را در برمیگیرد.
و همه جوانان کما بیش با این وضعیت روبرو میشوند، بزرگترها نیز این دوره را پشت سر گذاشتهاند.
🔹آنچه افراد با هم تفاوت دارند، در این است که برخی با ایمان قوی و عزم و ارادة استوار در برابر نیروی شهوت میایستند و مقاومت میکنند، یعنی به شخصیت خود احترام قایلاند و لذا خود را به کارهای زشت و ناپسند آلوده نمیسازند، امّا عدهای هم وجود دارند که نمیتوانند مقاومت کنند و نیروی شهوت را در خود کنترل نمایند. اگر در دوران جوانی نیروی شهوت قوی است، اراده جوانان قویتر از آن است.
علی (ع)میفرماید:
کسی که کرامت و ارزش خود را بشناسد، شهوت نمیتواند بر او غلبه کند.
🔹علاوه بر آنکه از نظر شرع حرام است و آبروی انسان را نزد خدا از بین میبرد، چه پیامدهای در زندگی فرد به دنبال دارد؟ که به برخی از آثار آن اشاره کنیم: تحقیقات روان شناختی نشان میدهد که فکر بیش از حدّ در مورد مسایل جنسی و گرفتار شدن در دام اینگونه اعمال باعث اختلالات روانی در فرد میشود.
🔹ضعف ایمان، بیماری جسمی و روحی، گوشه گیری و انزوا، شکست در زندگی، ضعف اعصاب و... برخی از آثار و پیامدهای آن میباشد. یکی از دانشمندان میگوید: این کار جوان را بسیار خسته میکند به طوری که همواره خجل و شرمسار است و خود را مجرم و گناهکار میپندارد.
🔹افرادی که این پیامدها را نمیدانند ممکن است ناخواسته به دام شهوت مبتلا شوند امّا وقتی این مسایل را درک کنند، قطعاً از آن دست برمیدارند.
🔹شاید برخی افراد ابتدا باور نکنند امّا وقتی تجربه کردند و پس از مدتی دیدند که واقعاً احساس گناه سراپای وجود انسان را فرا میگیرد، جداً تصمیم میگیرند که از آن دست بردارند، توبه کردن هم اینجاها کاربرد دارد.
♦️چند راهکار می تواند شهوترانی را کنترل کند:
🔸1. تقویت ایمان: اگر معنویت و ایمان را در خویشتن تقویت شود، ملکهای در انسان ایجاد میشود که از انجام هر گونه گناه باز میدارد و به انسان اجازه نمیدهد که ارزش و منزلت خود را با این کارها از بین ببرد. بسیاری از مشکلات ما و اساساً مشکل عصر ما و جوانان جامعه همین کمبود معنویت و ایمان مذهبی است که اگر این مشکل حل شود، بسیاری از مشکلات دیگر حل خواهد شد. در عمل و رفتار نیز باید تجدید نظر شود و از رفتارهایی که میل جنسی و شهوت را در انسان تحریک میکند، تا حد امکان بایستی دوری کرد.
🔸2. یکی دیگر از عوامل مؤثر در جلوگیری و کنترل شهوت کار مداوم است. کارهای بدنی از رنج روحی میکاهد و از شهوت نیز جلوگیری میکند. کار هم از لحاظ آنکه باعث صرف انرژی و نیروی بدنی در این میشود و هم از لحاظ آنکه فکر و ذهن انسان را به خود مشغول میکند، میتواند از افکار ناسالم و کارهای نادرست و نابهنجار جلوگیری کند.
🔸3. ورزش یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از فشارهای جنسی است. علاوه بر اینها سعی کنید، در مواقعی که تنها هستید، ذهن و فکر خود را از مسایل که سرانجام به بروز نیاز جنسی منجر میشود،باز داشته و بیشتر به یاد خدا باشید. به این نکته توجه داشته باشید که خداوند ناظر بر تمامی اعمال ماست، حتی در جاهای خلوت که هیچ کسی نیست، خداوند ما را میبیند، اگر خدای ناکرده گناه کنیم علاوه بر آثار و پیامدهای منفی که در جسم و روح ما میگذارد، آبروی ما نزد خدا هم میرود.
🔸4. ازدواج. راهکار دیگر این است که زمینه #ازدواج را فراهم شود. ازدواج با توجه به ملاکها و معیارهایی که اسلام معرفی کرده است، چندان سخت و مشکل نیست.
البته باید مقدمات ازدواج را کم کم فراهم شده، و در زمان مناسب عقد انجام گردد. اگر به مقدمات ازدواج اقدام کنید، ذهن و فکر جوان بیشتر روی آن متمرکز میشود و به امید فردای بهتر و زندگی آبرومندانه از هر کار دیگری منصرف خواهد شد. خداوند متعال که آفرینندة انسان است و خصوصیات و فطریات و غرایز او را میداند، آفریدن زن و مرد و قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر را سبب مودت و رحمت و آرامش انسان و نیز ارضای غرایز به صورت صحیح آن میداند. در این باره میفرماید: از آیات و نشانههای حکیمانة خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار داد، تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما مهر و محبت و رحمت قرار داد، به درستی که در این کار خداوند دلایل حکیمانهای است.
🌐مطالعه بیشتر:👇
soalcity.ir/node/129
#چگونگی_کنترل_شهوات
#راه_کنترل_غریزه_جنسی
#اخلاق
🌸باطلابپاسخگوهمراهباشید🌸
🌼 @Tollabe_pasokhgoo
❓براى خواستگارى چگونه از طرف مقابل و ويژگى هاى ادعا شده، اطمينان حاصل كنيم؟
✍پاسخ:
همسر ايده آل از صفاتى بايد برخوردار باشد كه هر صفتى از راهى خاص احراز مى گردد؛
1⃣ تحقيق و بررسى از خانواده و چگونگى روابط خانوادگى و فاميلى، ويژگى هاى تربيتى و فرهنگى او را نشان مى دهد.
2⃣ تحقيق و شناسايى دوستان و نزديكان و رفقاى صميمى در محل زندگى و سكونت، محل درس و محل كار از وضعيت اجتماعى و سليقه هاى او خبر مى دهد.
3⃣ گفتگوى مستقيم و تحت نظارت خانواده هاى دو طرف زمينه اطلاع يافتن از نقطه نظرات او درباره مسائل مختلف را فراهم مى آورد و آنچه در آينده مى تواند در زندگى مشترك تأثيرگذار باشد و نيز آگاهى يافتن از طرز تفكر او درباره دين و ضرورت ديندارى مشخص مى شود.
⚠️بى ترديد اگر دختر و پسر قبل از آگاهى از اصالت خانوادگى، ميزان اعتقاد فردى و خانوادگى و شناخت خصايص جسمى و روانى (سابقه هاى بيمارى خانوادگى و...)، به سراغ شناخت پيام هاى محبت آميز بروند و به گفت و گو بپردازند، به احتمال زياد به ازدواج نسنجيده منتهى مى شوند؛ چرا كه ريسمان عشق و احساسات را نمى توان به آسانى گسست.
🔖البته عشقى كه با تعقّل و تفكّر بيگانه است نتيجه اى جز سردرگمى ندارد: بنابراين بايد ويژگى هاى گفت و گوى خواستگارى را به خوبى بازشناخته و بر اساس آن اقدام شود.
#ازدواج
#مشاوره
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
~ •┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈• ~
❓آیا خلوت گزینی پیامبر اسلام(ص) در غار حراء و دوری حضرتشان از زندگی اجتماعی، نوعی رهبانیت نبوده و با مقام پیامبری و آموزههای اسلامی ناهمخوان نیست؟
✍پاسخ:👇
نقلهای تاریخی و روایی فراوانی از منابع شیعه و اهلسنت گزارش میکنند که پیامبر اسلام(ص) قبل از بعثت و یا حتی در ابتدای آن، گاه برای عبادت به غار حراء رفته و در آنجا خلوت میگزیدند. [1]
حتی اگر در سند و محتوای برخی از روایات موجود در این زمینه تشکیک شود، تواتر معنوی موجود در گزارشهای مرتبط با این رویکرد پیامبر(ص) دچار آسیب نخواهد شد، و در همین راستا است که فردی مانند علامه مجلسی(ره) با قاطعیت اعلام میکند که موضوع عبادات و تفکرات آنحضرت در مناطقی، مانند کوه حراء، حقیقتی غیر قابل انکار و تردید است.[2]
در برخی از منابع، این نوع خلوتگزینی را عملی میدانستند که در جاهلیت نیز مرسوم بوده و «تحنث» نام داشت. [3]
«تحنّث» به معنای اجتناب از گناه است.[4] معانی دیگری نیز برای این واژه؛ مانند تعبّد، دوری از بتها، تألّه و تبرّر ارائه شده است.[5]
گروهی خواستهاند این شبهه را وارد کنند که اسلام که آموزههایش رهبانیت و گوشهگیری و خلوتگزینی و دوری از اجتماع را نمیپذیرد،[6] چگونه پیامبرش در ابتدای زندگی، روشی را دنبال میکرد که هم نوعی صومعهنشینی به شمار آمده و هم ریشه در دوران جاهلیت داشته است؟
🔷در پاسخ باید گفت:
🔸1 . هر عملی که در جاهلیت انجام میشد لزوماً رفتاری ناپسند به شمار نیامده، بلکه برخی از آنها، نظیر حج از دین حنیف ابراهیم(ع) سرچشمه گرفته بود. در همین راستا، برخی «تحنث» و «تحنف» را مترادف و به یک معنا دانسته[7] و میدانیم که معنای «تحنف»، التزام به دین حنیف ابراهیمی است.
🔸2 . آنچه مورد پذیرش اسلام نیست، دوری کامل از جامعه بشری و فعالیتهای اجتماعی در قالب رهبانیت مستمر میباشد. اما تحنث و خلوت با خدا آن هم در بخش کوچکی از زندگی از نظر اسلام نه تنها مردود نیست، بلکه بدان توصیه نیز شده است.
🔷پاورقی:
[1]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق: صبحی صالح، ص 300 – 301، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق؛ صحیح البخاری، ج 8، ص 82 – 83، قاهره، جمهوریة مصر العربیة، وزارة الاوقاف، المجلس الاعلى للشئون الاسلامیة، لجنة إحیاء کتب السنة، چاپ دوم، 1410ق؛ السیرة النبویة، ج 1، ص 236، بیروت، دار المعرفة، چاپ اول، بیتا؛ تاریخ الأمم و الملوک(تاریخ الطبری)، ج 2، ص 300، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387ق و ...
[2]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 18، ص 205 – 206، بیروت، مؤسسة الوفاء، 1404ق؛
[3]. ابن منده اصفهانى، الإیمان، ص 379، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1422ق.
[4]. ازهری، محمد بن احمد، تهذیب اللغة، ج 4، ص 277، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 2001 م.
[5]. به عنوان نمونه، نک: ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 2، ص 138، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق.
[6]. حدید، 27: «وَ رَهْبانِیَّةً ابْتَدَعُوها ما کَتَبْناها عَلَیْهِمْ إِلاَّ ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللَّهِ فَما رَعَوْها حَقَّ رِعایَتِها»
[7]. صاحب بن عباد، المحیط فی اللغة، ج 3، ص 75، نشر عالم الکتاب، بیروت، چاپ اول، 1414 ق. تَحَنَّثَ الرَّجُلُ و تَحَنَّفَ: أی تَعَبَّدَ و اعْتَزَلَ.
📙مطالعه بیشتر:👇
https://goo.gl/4sCXDK
🌹مبعث مبارک باد🌹
#دفاع_از_پیامبر_اکرم (ص)
#پرسمان_تاریخی
➕کانال طلاب پاسخگو:👇
@tollabe_pasokhgoo
طلاب پاسخگو
🎬 #مستند «آن پیامبر» 🔺نشانه هایی از پیامبر اسلام(ص) در ادیان مختلف🔻 🎞تهیه کننده : محمد کاشانی 📼 ک
seda-p174-6 .mp3
539.5K
❓آیا نام پیامبر(ص) در #انجیل و #تورات آمده بود؟
🎙استاد دزفولی
#نبوت
#پرسمان_اعتقادی
#دفاع_از_پیامبر_اکرم (ص)
🔹طلاب پاسخگو 👇
@tollabe_pasokhgoo
طلاب پاسخگو
❓چرا #نماز که میگن ستون دین است در بین فروع دین آمده است نه اصول دین؟ 🎙پاسخ #استاد_محمدی #پرسمان_ا
seda-p154-3 .mp3
1.22M
❓چرا نمیشه #نماز رو با زبان فارسی قرائت کرد؟
🎤پاسخ #استاد_محمدی
#پرسمان_اعتقادی
#پاسخ_به_شبهات
•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•
🌹@Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 ایران طرفدار توقف جنگ در اوکراین است
👈🏻 علاج هر بحرانی صرفاً در صورتی ممکن است که ریشهی بحران شناخته بشود، ریشهی بحران در اوکراین سیاستهای آمریکاست. ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
💻 @Khamenei_ir
❓مراد از #ذکر چیست؟ چند نوع ذکر داریم؟ آیا عمل کردن به ذکر باید طبق مقام و منزلت معنوی افراد باشد؟ آیا ذکر اسما تأثیر در قابلیت انسان جهت ورود به عالم غیب دارد؟
🔆پاسخ اجمالی:
ذکر و یاد خدا آثار سازنده روحى و اخلاقى فراوانى دارد که یاد متقابل خدا از بنده، روشنى دل، آرامش قلب، ترس از (نافرمانى) خدا، بخشش گناهان، و علم و حکمت از جمله آنها است. معمولاً ذکر را به دو نوع قلبی و لسانی تقسیم کرده اند که از ذکر لسانی به "ورد" هم تعبیر می شود. ذکر در معنای حقیقی خود به معنای به یاد آوردن است و ازاین دیدگاه هر موجودی بسته به مرتبه وجودی خود در مقامی خاص از یاد خدا قرار دارد و هر انسانی هم به میزان خود آگاهی نسبت به مبدأ خود در درجه ای از یاد خدا قرار دارد یا دچار نسیان نسبت به هویت حقیقی خود شده است؛ از همین روی انسان کامل تجسم یاد و اوج به یاد آوردن خداوند است، همان گونه که یکی از نام های پیامبر اسلام (ص) هم ذکر است.
ورد یا ذکر لسانی هم که در شریعت و عرفان هر کدام به نوعی خاص مورد توجه قرار گرفته است، هدف از آن توجه دادن انسان به خداوند و احیای قلب با یاد او است تا آن جا که در پرتو این ذکر و یاد مداوم، حجاب های بین ذاکر و مذکور از میان برداشته شود. از همین روی طریقه اذکار در عرفان هم مقدمه ای برای نیل به این هدف بزرگ است که قابلیت لازم برای کنار زدن حجاب های عوالم کثرت و ظلمت را در وجود سالک فراهم می کند.
⭕️پاسخ تفصیلی:
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa8156
#اخلاق
#عرفان_اسلامی
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥امام جمعهای در وسط رینگ فسادستیزی
🎙آیت الله سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل:
🔹شما مردم اردبیل، آتش به اختیار، نگذارید که با ساخت و ساز در کنار دریاچه چشم شهر شما را کور کنند.
🔸خطاب به شهردار و اعضای شورای شهر:
اگر از طرف برخی تحت فشار برای دادن #مجوز برای #احداث_ساختمان در مناطق ممنوعه هستی،
📎 استعفا بده ولی امضا نده.
#روحانیت_متعهد_انقلابی
#عدالتخواهی
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•