فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال: اجبار حاکمیت تا چه حدی منطقی است⁉️
👌مطالعه کتب پیشنهادی:
📚 پیش نیازهای مدیریت اسلامی
📚 تهاجم فرهنگی
#پرسش_از_حکیم #حجاب #جهاد_تبیین
💢 @tollabe_pasokhgoo
♨️توبه واجب فوریست!
بسیاری از مردم وقتی مرتکب گناهی می شوند، با خود عهد می بندند که سر فرصت توبه کنند.
در حالی که توبه از گناه، واجب فورى است
#احکام
🔺 @Tollabe_pasokhgoo
࿐჻ᭂ⸙🌸🌹🌼⸙჻ᭂ࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آیا آخوندا و طلاب سربازی نمی روند؟
🎥پاسخ حجت الاسلام #سرلک
#پاسخ_به_شایعات
#پاسخ_به_سوالات_درباره_حوزه
🌸 @Tollabe_pasokhgoo 🌷
┈┈••✾•✨☀️✨•✾••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 کارگردانی که نماز شبش ترک نمیشد
👈 ماجرای توصیه مرحوم آیت الله حق شناس به مرحوم فرج الله سلحشور(کارگردان سریال یوسف پیامبر ع و مردان انجلس و...)
نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
آغاز پخش سریال یوسف پیامبر هرشب ساعت ۲۲ و تکرارش ساعت۱۴ از شبکه آی فیلم
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
❓از کجا بفهمیم که عبادت ما، «عبادت» است نه «عادت»؟
✍پاسخ #استاد_شهید_مطهری :
🔸اخلاق معنایش این است که انسان اراده خودش را بر عادات و بر طبایع خود غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند به طوری که اراده بر آنها حاکم باشد.
🔹حتی اراده باید بر عادات خوب هم غالب باشد، چون کار خوب اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست.
🔸مثلا ما باید نماز بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همه دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام میدهیم؟ اگر اینطور است، معلوم میشود که کار ما به خاطر امر خداست.
🔹اما اگر ربا را میخوریم و در عین حال، نماز را هم با نافلههایش میخوانیم، یا اگر خیانت به امانت مردم میکنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترک نمیشود، میفهمیم که اینها عبادت نیست، عادت است.
📚 شهید مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج۱، ص۲۱۱
#اخلاق
✅ طلاب پاسخگو 🔻
@Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سخنان آیت الله دیباجی اصفهانی آخر درس تفسیر قرآن درباره مساله فلسطین
🎞فیلم کامل جلسه تفسیر آیه۱۳ آل عمران
#فلسطین
✅ طلاب پاسخگو 🔻
@Tollabe_pasokhgoo
💥عدالتخواهی و مطالبهگری
✍ #آیت_الله_امینی ره :
از زمینه های مردمی اجرای عدالت، تقاضا و مطالبه مردم از یکدیگر و از مسئولان است. مردم باید عدالت خواه باشند و برای اجرای آن کمک کنند. یک نکته ظریف در آیه ارسال رسل در سوره حدید این است که خدای تعالی میفرماید: «ما انبیا» را با بیّنات ارسال کردیم، کتاب و میزان به آنها دادیم تا مردم به قسط و عدل قیام کنند». نمیفرماید: تا با زور مردم را به قسط وادار کنند. بلکه مردم تربیت شوند و خودشان قائم بالقسط گردند. مردم نقش فاعلی دارند نسبت به قیام به قسط»[۱]
آیات و روایات صریح درباره نقش مردم در #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر، به نوعی به مصداقهای «اجرای عدالت» مربوط میشود
همچنین روایات خیرخواهی مردم در مورد حاکمان مسلمین در باب نصیحت ائمه مسلمین، شامل عدالتخواهی نیز میشود
شیوه امیرالمؤمنین(ع) نیز بر این منوال بود که از انتقاد و حقطلبی حمایت میکرد و از چاپلوسی و سانسور حقایق، منزجر بود. بخش پایانی خطبه 216 نیز در همین زمینه است. حضرت میفرماید:
و بسا مردم که ستایش را دوست دارند از آن پس که در کار کوششی به عمل آرند، لیکن مرا به نیکی مستایید تا از عهده حقوقی که مانده است برآیم و واجبهایی که بر عهدهام باقی است ادا نمایم
پس با من چنانکه با سرکشان سخن میگویند سخن مگویید و چون آنکه با تیزخویان کنند از من کناره مجویید و با ظاهرآرایی آمیزش مدارید و شنیدن حق را بر من سنگین مپندارید و نخواهم مرا بزرگ انگارید؛ چه آن کس که شنیدن سخن حق بر او گران افتد و نمودن عدالت بر وی دشوار بود کار به حق و عدالتکردن بر او دشوارتر است. پس از گفتن حق، یا رأیزدن در عدالت، باز نایستید...[۲]
[۱]. حدید، آیه25: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...»
[۲]. نهج البلاغه، خطبه 216: «... فَلَا تُكَلِّمُونِی بِمَا تُكَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَةُ وَ لَا تَتَحَفَّظُوا مِنِّی بِمَا يُتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ أَهْلِ الْبَادِرَةِ وَ لَا تُخَالِطُونِی بِالْمُصَانَعَةِ و لَا تَظُنُّوا بِی اسْتِثْقَالًا فِی حَقٍّ قِيلَ لِی وَ لَا الْتِمَاسَ إِعْظَامٍ لِنَفْسِی...
🌐مطالعه اینترنتی کتاب عدالت در اسلام👇
http://www.ibrahimamini.com/fa/node/4260
#عدالت_اسلامی
#عدالتخواهی
✅طلاب پاسخگو 🔻
🔹 @tollabe_pasokhgoo
🔺مراقب گلهای منزلتان باشید!
✍حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی:
▫️خانواده در اسلام اصل است. آنها كه خانه را منحل كرده و در حدّ يك خوابگاه به او مينگرند، آنها جان و روح زن را از خانه بيرون آوردند و به مراكز فساد كشاندند.
نمونه بارز انحطاط را در كشورهاي پيشرفته ديده و ميبينيد. مرحوم علامه طباطبايي ميفرمايند: آنها زن را تحت عنوان آزادي بازيچه قرار دادند. اما دين ميگويد زن گل است و نظير ابزار بازي نيست، او را ضايع نكنيد، كارهاي سنگين به اينها ارائه نكنيد، نگذاريد با نامحرم تماس بگيرند، نامحرم با او تماس بگيرد چرا كه اين گل پژمرده ميشود، اين فقط بايد در بوستان منزل باشد، آنگاه است كه ميتواند پيغمبر تربيت كند.
📚 زن در آئینه جلال و جمال، جوادی آملی، ص418
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•
طلاب پاسخگو
📚متن کامل بیان احکام امر به معروف و نهی از منکر در حرم شامل: 🔸آیات امر به معروف و نهی از منکر 🔹احا
🚨جامعه ساکت مرده است
✍استاد محسن قرائتی:
قرآن میفرماید: «وَ لَکُم فِی الْقَصاصِ حَیاةٌ» [۱] اگر قاتل را به قصاص رساندید، زنده اید.
در حدیث میخوانیم: کسی که در برابر خوبیها و بدیها بی تفاوت است، مرده ای است که در میان زندهها نفس میکشد. [۲]
سکوت در برابر گناه نتیجه ای جز خسارت ندارد. براساس سوره عصر، حتی کسانی که اهل ایمان و عمل صالح اند ولی ساکت باشند و دیگران را به حق و صبر سفارش نکنند، در خسارت اند.
در قرآن میخوانیم: اگر گروهی از مردم جلو فتنه و فساد دیگران را نگیرند، همه زمین به فساد کشیده میشود. [۳]
در حدیث آمده است: اگر گناه مخفیانه انجام شود، خطری برای همه مردم ندارد؛ ولی اگر گناه آشکارا انجام شود و مردم قدرت برخورد داشته باشند، ولی ساکت بمانند، خداوند همه را مورد قهر و عذاب خود قرار میدهد. [۴] چنانکه در قرآن میفرماید: از فتنههایی که آتشِ آن همه را میسوزاند، بترسید! [۵]
بر اساس روایات: اگر مردم امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند، اشرار بر آنان مسلط خواهند شد و دعاها و نالهها دیگر اثر نخواهد داشت. [۶]
گاهی سکوت در برابر گناه، نشانه رضایت است که در این صورت بر اساس آیات و روایات، این گونه افراد شریک گناهکار حساب میشوند.
خداوند به یهودیان زمان پیامبر خطاب میکند که: «چرا شما انبیای پیشین را کشتید؟ » در حالی که نیاکان آنان پیامبران را کشته بودند، ولی چون نسل آنها به کار پدران خود راضی بودند، خداوند، فرزندان را به کردار پدران مورد عتاب و انتقاد قرار میدهد. [۷]
با اینکه قاتل حضرت علی علیه السلام یک نفر به نام ابن ملجم بود، ولی در شب نوزدهم ماه رمضان سفارش کرده اند که صد مرتبه بگویید: «اللهم العن قتلة امیرالمؤمنین» خدایا! قاتلان علی را لعنت کن! زیرا بسیاری دیگر نیز به این کار راضی بودند.
----------
[۱]: سوره بقره، آیه ۱۷۹.
[۲]: تهذیب الحکام، ج ۶، ص ۱۸۱.
[۳]: سوره بقره، آیه ۲۵۱.
[۴]: کنزالعمال، حدیث ۵۵۱۵.
[۵]: سوره انفال، آیه ۲۵.
[۶]: نهج البلاغه، نامه ۴۷.
[۷]: سوره آل عمران، آیه ۱۸۳.
📚کتاب ده درس پیرامون امر به معروف و نهی از منکر ، ص ۴۰
#حجت_الاسلام_قرائتی
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 حکم شرعی تتو، کاشت ناخن و مژه
❓ آیا تتوی ابرو، تتوی مژه و کاشت ناخن و مژه، مانع غسل و وضو است؟
#احکام
#غسل
#وضو
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•
4037276511.mp3
589.6K
❓تقویت آستانه تحمل نوجوانان در برابر مسائل زندگی چگونه است؟
🎤پاسخ #حجت_الاسلام_تراشیون
#تربیت_فرزند
🔻با طلاب پاسخگو همراه باشید🔺
╔═•••🍂🦋🍃🍂••••══╗
@Tollabe_pasokhgoo
╚══•••🍃 🌺🍂🍃•••═╝
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹این ویدئو بیانگر وضعیت شهرسازی سان فرانسیسکوی آمریکا در ۱۰۰ سال قبل است. به بدنههای شهری و ارتفاع ساختمانها دقت بفرمایید. اما اکنون غربیها بعد از چند دهه، متوجه معضلات این نوع شهرسازی عمودی و متراکم شدهاند (اعم از مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا و ترافیک و آسیبهای اجتماعی و غیره) و حالا چندین سال است که دیگر از این نوع شهرسازی عمودی به ویژه برای ابنیه مسکونی استفاده نمیکنند؛ اگر هم مرتفعسازی و برجسازی کنند در بخشهای محدود و خاصی از شهر و آن هم غالبا برای ابنیه تجاری و اداری است و نه مسکونی. برای مثال در لینک زیر میتوانید وضعیت شهرسازی امروز آمریکا را ملاحظه بفرمایید 👇
https://eitaa.com/baladetayyeb/83
🔹حالا سوالی که مطرح میشود این است که چرا ما در ایران اسلامی با این همه وسعت و پهناوری، باید نسخه منقضی شده ۱۰۰ سال پیش غربیها را استفاده کنیم و کلانشهرهایمان را کمافیالسابق، عمودی توسعه دهیم؟! ربط این نوع شهرسازی به تمدن ما و سبک زندگی اسلامی ایرانی چیست؟! آیا اصرار بر نسخه ۱۰۰ سال قبل غرب معنایش آن نیست که ما از پاپ کاتولیکتر شدهایم؟!
@baladetayyeb
🔻پیام معنوی شیعه به جهانیان یک جمله بیش نیست. آن این است که «خدا را بشناسید» و به تعبیر دیگر، راه خداشناسی را پیش گیرند تا سعادتمند و رستگار شوند.
✍ #علامه_طباطبایی
📚شیعه در اسلام، ص198
#خداشناسی
#عرفان_اسلامی
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
4_5868614717362144211.mp3
1.53M
❓اندازه و مقدار پوشش زنان در اسلام در برابر نامحرم ،چگونه باید باشد؟
🎙پاسخ
#استاد_وحیدپور 👆
#حجاب #زن
#احکام #غیرت
@tollabe_pasokhgoo🌷
طلاب پاسخگو
🔺سخنان آیت الله دیباجی اصفهانی آخر درس تفسیر قرآن درباره مساله فلسطین 🎞فیلم کامل جلسه تفسیر آیه۱۳ آ
❓استادی داریم که به ما قرآن تدریس می کنند به این نکته تاکید دارند که چون عجم هستیم نیازی نیست الفاظ عربی را بخوانیم بلکه خواندن ترجمه قرآن کریم کفایت می کند خواستم نظر حضرتعالی را بدانم؟
✍پاسخ آیت الله دیباجی اصفهانی:
بسمه تعالی
بعد التحیه و السلام
خداوند در سوره یوسف میفرماید: إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ (یوسف، آیه۲)
ما آن کتاب را قرآن عربی، نازل کردیم شاید بیندیشید.
و روایاتی که خواندن قرآن را مدح میکند مقصود الفاظ عربی قران است.
از معصوم نقل شده: نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلاَوَهِ اَلْقُرْآنِ
خانههای خود را به تلاوت قرآن نورانی کنید.
و عن الصادق علیه السلام: مَنْ قَرَأَ فِی اَلْمُصْحَفِ نَظَراً مُتِّعَ بِبَصَرِهِ(سفینهالبحار ج۷، ص۲۵۹)
امام صادق علیه السلام فرمود هر کس قرآن را (بادیدن آیات) بخواند از چشمانش بهرهمند میشود.
البته توجه به معانی و ترجمه و تفسیر آیات شریفه ممدوح و پسندیده است. والله العالم
والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته
سید محمد تقی دیباجی اصفهانی
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
#پرسمان_قرآنی
#پرسش_و_پاسخ_از_محضر_علما
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
🔺توجيه و دليل تراشى براى گناه
✍استاد قرائتی:
بدتر از گناه، توجيه گناه و دليل تراشى براى آن است. مىتوان گفت توجيه گناه يك نوع كلاهبردارى دينى است.
خداوند در قرآن مىفرمايد:
«بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ وَ لَوْ أَلْقى مَعاذِيرَهُ»
«بلكه انسان، خودش بر وضع خود آگاه است، هر چند در ظاهر براى خود، عذرهايى بتراشد.»
يعنى محكمه وجدان، گنهكار را به دورويى و نيرنگ، محكوم مىكند.
توجيه گناه، گناه را عادى و جامعه را به انجام آن تشويق مىنمايد و زشت را زيبا جلوه مىدهد، توجيه گناه همان عذر بدتر از گناه است.
هيچ گناهى به سنگينى «توجيه گناه» نيست. زيرا گنهكار معترف، غالباً در فكر توبه است، ولى توجيهگر در فكر سرپوش نهادن بر گناه است كه نه تنها در صراط توبه نيست، بلكه او را در گناه راسختر و جرىتر مىنمايد.
توجيه گناه يك بيمارى و يك بلاى عمومى است كه به صورتهاى مختلف جلوه مىكند، و خواص و عوام را از صراط مستقيم، منحرف مىنمايد و خطر بزرگ آن اين است كه راههاى اصلاح را به روى گنهكار مىبندد و گاه واقعيتها را در نظر او مسخ و دگرگون مىسازد.
مثلاً ترس خود را با توجيه احتياط، و ضعف نفس خود را با توجيه حيا، و حرص خود را به عنوان لزوم تامين زندگى، و تنپرورى و كوتاهىهاى خود را به عنوان قضا و قدر توجيه مىكند، و براستى چه مصيبت و دردى رنجآورتر از اين كه انسان با تحريف مفاهيم ارزشمند اسلام با دست خود راه نجات را به روى خود ببندد؟!
توجيه گناه در حقيقت سرپوش گذاشتن روى گناه است، تا گناه را براحتى و بدون مانعى انجام دهد مانند اينكه حق را كتمان مىكند و نام آن را تقيّه مىگذارد و يا براى رسيدن به هدف شوم خود به شخصى رشوه مىدهد و نام آن را هديه مىگذارد.
توجيه گناه يك نوع فريب دادن و اغفال خود و مسلمين است كه ظاهرى زيبنده و شرعى دارد و باطنى آلوده، مثل كسانى كه مواد غذايى مىفروشند، و براى جلب مشترى روى آن را مواد خوب مىگذارند و درون آن را مواد بد.
امام باقر عليه السلام فرمود: روزى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در بازار مدينه عبور مىكرد، شخصى را ديد كه ميوه يا خرما مىفروشد، به او فرمود: بهبه، چه ميوههاى خوب و عالى. در همين لحظه خداوند به آن حضرت وحى كرد:
زيرش را ببين، پيامبر صلى الله عليه و آله دست در درون آن گذارد و مقدارى از آن بيرون آورد كه بسيار پست بود، به صاحب آن كالا فرمود:
«ما اراك الاّ و قد جَمعت خيانة و غشّاً لِلمُسلمين» ١
«نمىبينم تو را جز اينكه، خيانت و فريب مسلمانان را جمع كردهاى.»
📚گناه شناسی ، ص ۱۵۷
#حجت_الاسلام_قرائتی
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•
سیره اهلبیت ع - استاد پیشوایی .Mp3
1.07M
❓درباره سیره ائمه(ع) هنگام غذا خوردن و خواب توضیحاتی بفرمایید
🎤پاسخ استاد مهدی پیشوایی(ره)
#پرسمان_تاریخی
#سبک_زندگی_اسلامی
🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
❓از گويندگان مذهبى مى شنويم و در كتاب هاى دينى مى خوانيم كه امام زمان عليه السلام داراى دو غيبت «صغرى» و «كبرى» بوده است؛ مقصود از اين دو غيبت چيست و چرا به يكى صغرى (كوچك) و به ديگرى كبرى (بزرگ) مى گويند؟
✅پاسخ اجمالی:
يازدهمين پيشواى شيعه، حضرت امام حسن عسكرى عليه السلام در سال دويست و شصت هجرى قمرى ديده از دنيا بربست و مقام امامت و رهبرى امّت به فرمان خداوند بزرگ به فرزند ارجمند وى حضرت مهدى (عج)، موعود جهانيان انتقال يافت. روزى كه امام پدر ارجمند خود را از دست داد، سنّ مبارك او از شش سال تجاوز نمى كرد، چون دشمنان امام در هر لحظه در كمين او بودند و تصميم گرفته بودند كه به هر قيمتى باشد به زندگى او خاتمه دهند، وى به فرمان خداوند از ديدگان مردم غايب گرديد.
🔻اين غيبت تا مدّتى طورى بود كه شيعيان خاصّ آن حضرت مى توانستند مسائل مورد نياز خود را به وسيله چهار نماينده خاصّ وى از حضرتش سؤال كنند و پاسخ آنها را بطور كتبى دريافت نمايند. اين جريان تا سال سيصد و بيست و نه هجرى قمرى ادامه داشت و نمايندگان چهارگانه آن حضرت، يكى پس از ديگرى اين مقام و منصب را حفظ نموده و با درگذشت آخرين نماينده وى، نيابت و نمايندگى خصوصى پايان يافت و اداره امور شيعيان و بيان حلال و حرام و رسيدگى به خصومات و اختلافات و كلّيّه شؤون زندگى مردم به فقهاى بزرگ شيعه كه نمايندگان عامّ آن حضرت هستند واگذار گرديد و به نيابت خصوصى كه فردى بطور معيّن نماينده امام گردد، خاتمه داده شد.
🔺غيبت صغرى از سال دويست و شصت كه سال وفات امام عسكرى عليه السلام است، آغاز گرديد و در سال سيصد و بيست و نه كه سال وفات آخرين نماينده اوست پايان يافت و از آن به بعد تا امروز، دوران غيبت كبرى مى باشد و علّت اين نامگذارى روشن است؛ زيرا در قسمت اوّل از غيبت، اگر چه شيعيان از شرفيابى به حضور امام عليه السلام محروم بودند ولى نمايندگان خصوصى امام مى توانستند با او تماس بگيرند و مطالب و وقايع را به عرض امام برسانند و بعلاوه دوران آن نيز كوتاه بود؛ از اين نظر، اين غيبت را «غيبت صغرى» مى گفتند؛ ولى پس از درگذشت آخرين سفير خصوصى آن حضرت، اين راه نيز به روى مردم بسته شد و فقهاى اسلام به عنوان مرجع رسمى در امور دينى و دنيوى معرّفى شدند و بر اثر بسته شدن هم نوع تماس هاى خصوصى و طولانى بودن زمان غيبت، نام آن را «غيبت كبرى» نهادند.
📚کتاب پاسخ به پرسشهای مذهبی ، #آیت_الله_مکارم_شیرازی و #آیت_الله_سبحانی ، ص۲۲۰ و ۲۲۱
#پرسش_و_پاسخ_از_محضر_علما
#مهدویت
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
13590406_43146_64k - Segment1(00_20_09.500-00_21_23.541).mp3
1.19M
🔺نزدیک شدن به امام زمان عجلاللهفرجه
نزدیک شدن به امام زمان، نه نزدیک شدن در مکان است و نه نزدیک شدن به زمان. شما که میخواهید به ظهور امام زمان نزدیک بشوید، ظهور امام زمان یک تاریخ معیّنى ندارد که مثلاً صد سال دیگر یا پنجاه سال دیگر [باشد] تا ما بگوییم که ما از این پنجاه سال، یک سال و دو سال و سه سالش را گذراندیم، ۴۶ یا ۴۷ سال دیگر باقى مانده؛ از لحاظ مکان هم [این طور] نیست که ما بگوییم ما از اینجا حرکت میکنیم به طرف مثلاً شرق یا غرب عالم، یا شمال یا جنوب عالم، تا ببینیم که ولىّعصر کجا است و به او برسیم؛ نه، نزدیک شدن ما به امام زمان، یک نزدیک شدن معنوى است؛ یعنى شما در هر زمانى، تا پنج سال دیگر، تا ده سال دیگر، تا صد سال دیگر که بتوانید کیفیّت و کمّیّت جامعهى اسلامى را افزایش بدهید، امام زمان (صلوات الله علیه) ظهور خواهد کرد.
بیانات رهبر انقلاب در خطبههای نماز جمعه تهران به مناسبت نیمه شعبان ۱۳۵۹/۰۴/۰۶
#مهدویت
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چرا بیشترین آمار افسردگی و خودکشی مربوط به ملت های فقیر نیست؟
بر اساس آمار سازمان های بین المللی بیشترین آمار خودکشی و افسردگی مربوط به کشورهای برخوردار و پیشرفته است، قرآن اما از این اتفاق رمزگشایی کرده و علت تنگی و سخت شدن زندگی بر انسان با یک آیه بیان کرده
🎙استاد کرمی
#مشاوره
#نقد_غرب
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
💥راهکارهایی برای بهبود عزت نفس کودکان:
🔹 احترام و تکریم کودک
🔸 مسئولیت دادن به کودک
🔻 سرزنش نکردن
✅ بازی با کودک
🔹 رعایت عدالت میان فرزندان
🔸 توجه مثبت
🔻 ابراز محبت به کودک
✅ پرهیز از تنبیه نامناسب کودک
📚 از كتاب يك قدم تا باور(عزت نفس كودكان)، انتشارات موسسه امام خمینی(ره)
📝 دكتر مبين صالحي و معصومه قلی زاده
#مشاوره
#تربیت_فرزند
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دانشمند سوئیسی در ۶۳ سالگی مسلمان شد.
در ۶۷ سالگی حافظ قرآن شد.
به مریضهایش اسلام و وضو را پیشنهاد میکند.
او از مسلمانان با دوربینهای حرارتی فیلم میگرفت و میگفت: هنگام وضو هاله سفیدی اطرافشان را احاطه میکند.
#تازه_مسلمان
࿐ྀུ༅༅༅࿇࿇࿇༅༅༅࿐ྀུ
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•
❓خمس چیست؟ و بر چه مواردی تعلق می گیرد؟ لطفاً در قالب مثال بیان کنید.
✍پاسخ اجمالی:
#خمس در لغت به معنای یک پنجم است و در اصطلاح فقه عبارت است از: پرداخت یک پنجم در آمدی که از راه زراعت، صنعت، تجارت، پژوهش و یا از راه های کارگری و کارمندی به دست می آید.
🔸خمس یکی از فریضه های اسلامی است و قرآن کریم آن را در کنار جهاد (قرار داده) است.[1]و در بیان اهمیت آن، ایمان را با آن پیوند زده و می فرماید: «بدانید آنچه را که سود می برید، یک پنجم آن ،برای خدا و رسول خدا(ص) و خویشاوندان او و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است، اگر به خدا ایمان دارید و ..»
🔹البته حکم واجبات مهمی مانند روزه و یا حج در تعداد بسیار اندکی از آیات قرآن آمده است به طوری که قرآن مجید متعرض اکثر احکام آنها نشده است. خمس هم دارای چنین حالتی می باشد و بیان تفصیلی احکام و شرایط آن به پیامبر(ص) و جانشینان او واگذار شده است.[2]
🔸لذا مراجع عظام تقلید با توجه به آیات و روایات، درباره چیزهایی که به آنها خمس تعلق می گیرد، فرموده اند:
🔻در هفت چیز خمس واجب مىشود: 1. منفعت و در آمد کسب و کار 2. معدن 3. گنج 4. مال حلال مخلوط به حرام 5. جواهرى که بواسطۀ غواصى یعنى فرو رفتن در دریا به دست مىآید 6. غنیمت جنگ 7. زمینى که کافر ذمّى از مسلمان بخرد.[3]
💎اما آنچه معمولا مورد ابتلای اکثر افراد بوده و از کیفیت آن سؤال می کنند، قسمت اول یعنی «خمس درآمد» می باشد. که فقها در توضیح آن می فرمایند:
هرگاه انسان از تجارت یا صنعت، یا کسبهاى دیگر مالى به دست آورد، چنانچه از مخارج سال خود او و خانواده اش زیاد آید، باید #خمس، یعنى یک پنجم آن را به مصارف خاص خود برساند.[4]
🔖به عنوان مثال: اگر کارمندی، در 31 فرودین ماه، اولین حقوق خود را دریافت کند و تمام درآمد سالیانه اش (تا 31 فرودین سال بعد) را به طور عادی خرج خود و خانواده اش کرد، خمسی به درآمد او تعلق نمی گیرد . اما اگر در پایان سال خمسی وی (31فروردین)، مقداری از درآمدش زیاد بیاید (مثلا آن را در بانک پس انداز کرده باشد)، باید یک پنجم آن را به دفتر مرجع تقلید خود تحویل دهد تا ایشان آن را به مصارف مربوطه برسانند.
🔻پاورقی:
[1]. برگرفته از👉
[2]. سوره ی انفال آیه 41. وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ..؛
[3]. توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج2، ص 7، م1751.
[4]. همان، م1752.
#احکام
♻️در ثواب نشر این مطلب شریک باشید
🔴 @Tollabe_pasokhgoo