eitaa logo
طوبای عفاف
627 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
4هزار ویدیو
482 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
• . شهید ابراهیم هادی ؛ می‌خواست گمنام زندگـے کند اما امروز در تمام آفاق ِ فرهنگیِ کشور نامش پیچیده است♥! - مقام‌معظم‌رهبری . 🕊 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ با همراه باشید 🌹 ⊰᯽⊱≈•🇮🇷•≈⊰᯽⊱ @canale_komail
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حقیقت تخم کفترها با جوانان شهر، پای کوهی بازی می‌کردیم. در بین بازی که به استراحت نشسته بودیم، یک‌مرتبه دوستم مرا صدا زد و گفت بهرام بیا! جلو رفتم و دیدم تعدادی تخم کبوتر را در داخل قوطی حلبی جمع می‌کند. این تخم‌های پرنده مرا به هوس انداخت و از حسین خواستم که از آن‌ها به من هم بدهد که گفت نه! حتی یک عدد هم نمی‌دهم و این تنگ‌نظری او موجب به‌هم‌خوردن دوستی ما شد. پس از چندی باخبر شدیم که خانهٔ حسین در خطر هجوم مارها واقع شده‌است. مأموران شهرداری بررسی کردند و متوجه شدند منشأ این مارها همان قوطی حلبی بود و معلوم شد که آن‌ها تخم مار بودند، نه تخم کبوتر! گناهانی که امروز برای انسان جاذبه و شیرینی دارند، صورت برزخی آن‌ها مار و افعی است و انسان در قیامت با شدت تمام آرزو خواهد کرد ای کاش این گناه در اختیار من قرار نمی‌گرفت و گرفتار این بدبختی نمی‌شدم! آری، جاذبه‌های گناه، مطلوب و خوشایند است ولی صورت برزخی آن بسی کریه و بدمنظر است. استاد_ابوالفضل_بهرام‌پور، زندگی_با_قرآن، ج5، ص 93 @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ از زیبایی های و ثمره های آن یکی از شاخص‌ها و معیارهای تشخیص درجه افراد محسوب می‌شود.   به‌معنای شرم داشتن و آزرم از ارتکاب زشتی‌ها و نیز حالتی نفسانی است که موجب متانت و وقار و خودداری از انجام رفتار ناپسند می‌شود، مقابل آن، بی‌شرمی و بی‌حیایی قرار دارد. در تعاریف دیگر که در کتب اخلاقی ذکر شده است، از به‌ نوعی انفعال و اتصاف نفسانی و انزجار از کار خلاف آداب برای جلوگیری از کوتاهی‌ کردن در حق دیگران، جهت حرمت شخص مقابل و مواجهه با آنچه آن را نقص می‌دانند، یاد شده است. همچنین گفته‌اند شرمی است برخاسته از ادراک خوبی‌ها و بدی‌های اختیاری و یا اینکه نیرویی است مهارکننده و نظم‌دهنده که رفتارهای روانی و فیزیکی انسان را بر اساس «شرع» و «عرف» تنظیم می‌کند. از منظر آموزه‌های ، از به‌عنوان (مِفْتَاحُ‏ الْخَیْرِ) یاد شده و را از اسباب و ضروریات آن برشمرده‌اند، در واقع قوت و ضعف حیا بستگی به درجات ایمان افراد دارد، یعنی هراندازه انسان مستحکم‌تر، بیشتر و هراندازه ایمان انسان ضعیف‌تر، درجه کمتر می‌شود. اتصال بین ایمان و حیا به‌قدری چشمگیر است که علیه السلام فرمود: «ایمان ندارد کسی که حیا ندارد؛ لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیاءَ لَه (الکافی (ط ــ الإسلامیة)، ج‏2، ص106) و یا علیه السلام ایمان و حیاء را دو رشته متصل به یکدیگر معرفی کرده فرمود: «حیا و ایمان در یک رشته و هم‌دوشند، چون یکى‏ از آن دو رفت، دیگرى هم در پى آن برود؛ الْحَیَاءُ وَ الْإِیمَانُ‏ مَقْرُونَانِ فِی قَرَنٍ، فَإِذَا ذَهَبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ صَاحِبُهُ». (کافی (ط ــ دار الحدیث)، در دیگر روایت امام صادق(ع) این صفت را کنار عفت، از نشانه‌های ایمان معرفی کرده فرمود: «حیا، عفت‌پیشگى و کوتاهى و کم‌گویی از نشانه‌هاى ایمان است؛ اَلْحَیاءُ وَالْعِفافُ وَالْعَی أَعْنِی عَىَّ اللِّسانِ لا عَىَّ الْقَلْبِ مِنَ الاْیمانِ» و یا در جایی دیگر فرمود: «حیا جزو از ایمان است و ایمان (مکانش) در بهشت است؛ الْحَیَاءُ مِنَ الْإِیمَانِ وَ الْإِیمَانُ فِی الْجَنَّه...». این روایات همگی گویای آن است که حیا و عفاف یکی از شاخص‌ها و معیارهای تشخیص درجه ایمان افراد محسوب می‌شود و کاربرد آن به این صورت است فردی که دغدغه رشد معنوی و دستیابی به درجات بالای ایمانی دارد، با توجه به این شاخصه می‌تواند خود را مورد مراقبه و محاسبه نفس قرار دهد، به این ترتیب، فردی که احساس می‌کند از حیای کم‌تری برخوردار است، سعی خود را در تقویت ایمانیات خویش به‌کار می‌گیرد، در هر صورت هرکس به‌صورت ذاتی می‌داند که مسیر رستگاری و کمال معنوی در گام اول در گروی التزام به این خصلت‌های نیکوست؛ چرا که وجود دو عنصر حیا و عفاف به هر فردی تعالی روح و عزت نفس می‌بخشد و در مقابل، هر مقدار از این عناصر در انسان کاهش یابد، موجب تضعیف ایمانیات، تنزل روحی و شخصیتی وی می‌شود. با این تعریف، فهم موارد حیا و عفاف و نیز یافتن ثمرات آن امری ضروری می‌شود. روایات ما عزت و سرافرازی، آمرزش گناهان، تضعیف شهوت، رشد و تزکیه را از ثمرات عفاف و حیاء برشمرده‌اند، به‌عنوان نمونه حضرت علیه السلام در روایتی فرمودند:‌ «به هرکس و هدیه داده شود، و سربلندى با او هم‌قسم مى‌شود؛ مَنْ اتُّحِفَ العِفّةَ وَ الْقَناعَةَ حالَفَهُ الْعِزُّ» (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص256) و یا درباره تأثیر بر تزکیه انسان فرمود:‌ «به‌وسیله عفت اعمال پاکیزه می‌شود؛ بِالعِفافِ تُزَکُّوا الاْعْمال». ‌از بروز آسیب‌های اجتماعی‌‌ جلوگیری می‌کند‌. برگرفته از سایت خبرگزاری تسنیم (۱۱۳)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
بهترین ها خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: « خوبست اما از زمامداران بهتر، خوبست است اما از ثروتمندان نيكوتر، خوبست اما از علما نيكوتر، خوبست اما از فقرا خوب تر، خوبست اما از جوانان نيكوتر و خوبست اما از زنان بهتر. العَدلُ حَسَن ٌو لكِن‏ فِي‏ الأمراءِ أحسَن‏، السَّخاءُ حَسَن و لكِن في الأغنياءِ أحسَن، الوَرَعُ حَسَنٌ و لكِن فِي العُلَماءِ أحسَن، الصَّبرُ حَسَنٌ و لكِن فِي الفُقَراءِ أحسَن، التّوبةُ حَسَنٌ و لكِن فِي الشَّبابِ أحسَن، الحَياءُ حَسَنٌ و لكِن فِي النِّساءِ أحسَن». نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، ص: 579 ح: 2006 (114) هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
هدایت شده از رسانه برهان
9.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چرا هرچه دعا می‌کنم، خدا حاجتم را نمی‌دهد؟! 🔻بعد از دیدن این ویدیو، نگاهتان به معامله‌ی با خداوند عوض می‌شود! 🔹فرمود: اگر آنقدر سجده را ادامه بدهد تا گردنش قطع شود، خواسته اش را اجابت نمی‌کنم مگر... 💠 رسانه برهان را در ایتا دنبال کنید ؛ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/4052091064Cdd42e0aec8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقش تغذیه در دعای مستجاب و موفق شدن به «...با در طعام است که جسم با قوّت و سالم گردیده و جان در شمار صالحان در می آید و با این دو نشان، دعای مستجاب و توفیق کارهای خوب و شایسته بیشتر می‌شود. «یا أیُّها الرُّسُل کُلُوا مِنَ الطَّیّباتِ واعمَلوا صالحاً» سوره‌ مؤمنون، آیه 51 ما به فرستادگان خود گفتیم: ای پیامبران از چیزهای پاکیزه بخورید و استفاده برید و به شکرانه نعمت‌های الهی کاری شایسته کنید... از علامه حسن‌زاده آملی(حفظه الله تعالی) نکته‌ای حکیمانه دراین‌باره نقل شده است: «یکی از اهمّ مراقبات این است که انسان واردات دهانش را مواظب باشد. آن لقمه نانی که بر دهانش می‌گذارد، اگر از روی حساب نباشد، هرزه خوار می‌شود و انسان هرزه خوار، هرزه‌گو می‌گردد.» از دیگر فواید ، نورانی شدن قلب و جاری شدن حکمت بر زبان است که این از والاترین برکات عفاف در کلام خواهد بود. روایتی از بزرگ الگوی عالم و آدم، حضرت صلی الله علیه وآله به این مهم اشاره می‌فرماید: «هرکسی که تا چهل روز بخورد، قلبش را نورانی می‌کند.» و در روایتی دیگر آمده است: «...و چشمه‌های را از قلبش به‌سوی زبانش جاری می‌کند.» در حالات مرحوم ملاصدرا(ره) نوشته‌اند که او می‌گفت: «چون یک قسمت از گناهان نتیجه پرخوری و شکم‌پروری است، باید در صرف غذا امساک[دقت] کرد و همواره این شعر سعدی را می‌خواند: اندرون از طعام خالی دار تا در آن نور معرفت بینی.» بازنشر نکته ۳۱ از هزار و یک نکته پیرامون 📘طوبای عفاف و رزق کفاف(ویراست دوم)، فصل دوم، عفاف در طعام @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا