#نصایح
استاد الهی:
🔹یکی از چیزهای خوبی که یقین را در زمان غیبت زیاد می کند، صدقه است؛ صدقه استمرارش خوب است! کم و زیادش مهم نیست.
🔹یکی دیگر از چیزهایی که ایمان را تقویت می کند، خواندن و تلاوت قرآن است [آن هم] استمراراً.
❗️و یکی دیگر که خیلی مهم است #سجده_های_طولانی است، راوی می گوید: حضرت را دیدم که به سجده رفت و ۵۰۰ بار سبحان الله گفت، یا می گوید: دیدم حضرت صبح به سجده رفت و ظهر بلند شد!
به خصوص برای شکر هرنعمتی سجده کنیم....
@ostadelahi
۶ خرداد ۱۴۰۲
۶ خرداد ۱۴۰۲
۶ خرداد ۱۴۰۲
•
.
شهید ابراهیم هادی ؛
میخواست گمنام زندگـے کند
اما امروز در تمام آفاق ِ
فرهنگیِ کشور نامش پیچیده است♥!
- مقاممعظمرهبری .
#شھید_ابراهیم_هادی
#شهیدانه 🕊
●➼┅═❧═┅┅───┄
با #کانال_کمیل همراه باشید 🌹
⊰᯽⊱≈•🇮🇷•≈⊰᯽⊱
@canale_komail
۶ خرداد ۱۴۰۲
۶ خرداد ۱۴۰۲
۶ خرداد ۱۴۰۲
حقیقت تخم کفترها
با جوانان شهر، پای کوهی بازی میکردیم. در بین بازی که به استراحت نشسته بودیم، یکمرتبه دوستم مرا صدا زد و گفت بهرام بیا! جلو رفتم و دیدم تعدادی تخم کبوتر را در داخل قوطی حلبی جمع میکند. این تخمهای پرنده مرا به هوس انداخت و از حسین خواستم که از آنها به من هم بدهد که گفت نه! حتی یک عدد هم نمیدهم و این تنگنظری او موجب بههمخوردن دوستی ما شد. پس از چندی باخبر شدیم که خانهٔ حسین در خطر هجوم مارها واقع شدهاست. مأموران شهرداری بررسی کردند و متوجه شدند منشأ این مارها همان قوطی حلبی بود و معلوم شد که آنها تخم مار بودند، نه تخم کبوتر!
گناهانی که امروز برای انسان جاذبه و شیرینی دارند، صورت برزخی آنها مار و افعی است و انسان در قیامت با شدت تمام آرزو خواهد کرد ای کاش این گناه در اختیار من قرار نمیگرفت و گرفتار این بدبختی نمیشدم! آری، جاذبههای گناه، مطلوب و خوشایند است ولی صورت برزخی آن بسی کریه و بدمنظر است.
استاد_ابوالفضل_بهرامپور، زندگی_با_قرآن، ج5، ص 93
@toubaefaf
۶ خرداد ۱۴۰۲
۷ خرداد ۱۴۰۲
۷ خرداد ۱۴۰۲
✅ از زیبایی های #حیاوعفاف و ثمره های آن
#حیاوعفاف یکی از شاخصها و معیارهای تشخیص درجه #ایمان افراد محسوب میشود.
#حیا بهمعنای شرم داشتن و آزرم از ارتکاب زشتیها و نیز حالتی نفسانی است که موجب متانت و وقار و خودداری از انجام رفتار ناپسند میشود، مقابل آن، بیشرمی و بیحیایی قرار دارد.
در تعاریف دیگر #حیا که در کتب اخلاقی ذکر شده است، از #حیا به نوعی انفعال و اتصاف نفسانی و انزجار از کار خلاف آداب برای جلوگیری از کوتاهی کردن در حق دیگران، جهت حرمت شخص مقابل و مواجهه با آنچه آن را نقص میدانند، یاد شده است. همچنین گفتهاند #حیا شرمی است برخاسته از ادراک خوبیها و بدیهای اختیاری و یا اینکه نیرویی است مهارکننده و نظمدهنده که رفتارهای روانی و فیزیکی انسان را بر اساس «شرع» و «عرف» تنظیم میکند.
از منظر آموزههای #دین، از #حیا بهعنوان #کلیدخوبیها (مِفْتَاحُ الْخَیْرِ) یاد شده و #ایمان را از اسباب و ضروریات آن برشمردهاند، در واقع قوت و ضعف حیا بستگی به درجات ایمان افراد دارد، یعنی هراندازه #ایمان انسان مستحکمتر، #حیا بیشتر و هراندازه ایمان انسان ضعیفتر، درجه #حیا کمتر میشود.
اتصال بین ایمان و حیا بهقدری چشمگیر است که #امام_صادق علیه السلام فرمود: «ایمان ندارد کسی که حیا ندارد؛ لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیاءَ لَه (الکافی (ط ــ الإسلامیة)، ج2، ص106) و یا #امام_محمدباقر علیه السلام ایمان و حیاء را دو رشته متصل به یکدیگر معرفی کرده فرمود: «حیا و ایمان در یک رشته و همدوشند، چون یکى از آن دو رفت، دیگرى هم در پى آن برود؛ الْحَیَاءُ وَ الْإِیمَانُ مَقْرُونَانِ فِی قَرَنٍ، فَإِذَا ذَهَبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ صَاحِبُهُ». (کافی (ط ــ دار الحدیث)،
در دیگر روایت امام صادق(ع) این صفت را کنار عفت، از نشانههای ایمان معرفی کرده فرمود: «حیا، عفتپیشگى و کوتاهى و کمگویی از نشانههاى ایمان است؛ اَلْحَیاءُ وَالْعِفافُ وَالْعَی أَعْنِی عَىَّ اللِّسانِ لا عَىَّ الْقَلْبِ مِنَ الاْیمانِ» و یا در جایی دیگر فرمود: «حیا جزو از ایمان است و ایمان (مکانش) در بهشت است؛ الْحَیَاءُ مِنَ الْإِیمَانِ وَ الْإِیمَانُ فِی الْجَنَّه...».
این روایات همگی گویای آن است که حیا و عفاف یکی از شاخصها و معیارهای تشخیص درجه ایمان افراد محسوب میشود و کاربرد آن به این صورت است فردی که دغدغه رشد معنوی و دستیابی به درجات بالای ایمانی دارد، با توجه به این شاخصه میتواند خود را مورد مراقبه و محاسبه نفس قرار دهد، به این ترتیب، فردی که احساس میکند از حیای کمتری برخوردار است، سعی خود را در تقویت ایمانیات خویش بهکار میگیرد، در هر صورت هرکس بهصورت ذاتی میداند که مسیر رستگاری و کمال معنوی در گام اول در گروی التزام به این خصلتهای نیکوست؛ چرا که وجود دو عنصر حیا و عفاف به هر فردی تعالی روح و عزت نفس میبخشد و در مقابل، هر مقدار از این عناصر در انسان کاهش یابد، موجب تضعیف ایمانیات، تنزل روحی و شخصیتی وی میشود. با این تعریف، فهم موارد حیا و عفاف و نیز یافتن ثمرات آن امری ضروری میشود. روایات ما عزت و سرافرازی، آمرزش گناهان، تضعیف شهوت، رشد و تزکیه را از ثمرات عفاف و حیاء برشمردهاند، بهعنوان نمونه حضرت #أمیرالمؤمنین علیه السلام در روایتی فرمودند: «به هرکس #عفت و #قناعت هدیه داده شود، #عزّت و سربلندى با او همقسم مىشود؛ مَنْ اتُّحِفَ العِفّةَ وَ الْقَناعَةَ حالَفَهُ الْعِزُّ» (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص256)
و یا درباره تأثیر #عفت بر تزکیه انسان فرمود: «بهوسیله عفت اعمال پاکیزه میشود؛ بِالعِفافِ تُزَکُّوا الاْعْمال».
#عفاف_وحجاب از بروز آسیبهای اجتماعی جلوگیری میکند.
برگرفته از سایت خبرگزاری تسنیم
(۱۱۳)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
۷ خرداد ۱۴۰۲
بهترین ها
#رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
« #عدالت خوبست اما از زمامداران بهتر،
#سخاوت خوبست است اما از ثروتمندان نيكوتر،
#تقوى خوبست اما از علما نيكوتر،
#صبر خوبست اما از فقرا خوب تر،
#توبه خوبست اما از جوانان نيكوتر و
#حیا خوبست اما از زنان بهتر.
العَدلُ حَسَن ٌو لكِن فِي الأمراءِ أحسَن، السَّخاءُ حَسَن و لكِن في الأغنياءِ أحسَن، الوَرَعُ حَسَنٌ و لكِن فِي العُلَماءِ أحسَن، الصَّبرُ حَسَنٌ و لكِن فِي الفُقَراءِ أحسَن، التّوبةُ حَسَنٌ و لكِن فِي الشَّبابِ أحسَن، الحَياءُ حَسَنٌ و لكِن فِي النِّساءِ أحسَن».
نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، ص: 579 ح: 2006
(114) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
۷ خرداد ۱۴۰۲
هدایت شده از رسانه برهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰چرا هرچه دعا میکنم، خدا حاجتم را نمیدهد؟!
🔻بعد از دیدن این ویدیو، نگاهتان به معاملهی با خداوند عوض میشود!
🔹فرمود: اگر آنقدر سجده را ادامه بدهد تا گردنش قطع شود، خواسته اش را اجابت نمیکنم مگر...
#برهان
#دعا #علت_عدم_اجابت_دعا #خدا #معنویت
#استاد_مجاهدی
#کلیپ_تصویری
💠 رسانه برهان را در ایتا دنبال کنید ؛
🆔 https://eitaa.com/joinchat/4052091064Cdd42e0aec8
۷ خرداد ۱۴۰۲
۷ خرداد ۱۴۰۲
نقش تغذیه در دعای مستجاب و موفق شدن به #عمل_صالح
«...با #عفاف در طعام است که جسم با قوّت و سالم گردیده و جان در شمار صالحان در می آید و با این دو نشان، دعای مستجاب و توفیق کارهای خوب و شایسته بیشتر میشود.
«یا أیُّها الرُّسُل کُلُوا مِنَ الطَّیّباتِ واعمَلوا صالحاً» سوره مؤمنون، آیه 51
ما به فرستادگان خود گفتیم: ای پیامبران از چیزهای پاکیزه بخورید و استفاده برید و به شکرانه نعمتهای الهی کاری شایسته کنید...
از علامه حسنزاده آملی(حفظه الله تعالی) نکتهای حکیمانه دراینباره نقل شده است:
«یکی از اهمّ مراقبات این است که انسان واردات دهانش را مواظب باشد. آن لقمه نانی که بر دهانش میگذارد، اگر از روی حساب نباشد، هرزه خوار میشود و انسان هرزه خوار، هرزهگو میگردد.»
از دیگر فواید #عفاف_درطعام، نورانی شدن قلب و جاری شدن حکمت بر زبان است که این از والاترین برکات عفاف در کلام خواهد بود.
روایتی از بزرگ الگوی عالم و آدم، حضرت #پیامبراعظم صلی الله علیه وآله به این مهم اشاره میفرماید:
«هرکسی که تا چهل روز #غذای_حلال بخورد، #خدا قلبش را نورانی میکند.»
و در روایتی دیگر آمده است:
«...و چشمههای #حکمت را از قلبش بهسوی زبانش جاری میکند.»
در حالات مرحوم ملاصدرا(ره) نوشتهاند که او میگفت:
«چون یک قسمت از گناهان نتیجه پرخوری و شکمپروری است، باید در صرف غذا امساک[دقت] کرد و همواره این شعر سعدی را میخواند:
اندرون از طعام خالی دار
تا در آن نور معرفت بینی.»
بازنشر نکته ۳۱ از هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
📘طوبای عفاف و رزق کفاف(ویراست دوم)، فصل دوم، عفاف در طعام
@toubaefaf
۷ خرداد ۱۴۰۲
۷ خرداد ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عمده دلیل بیبرکتشدن زندگیها از زبان مرحوم آیت الله فاطمی نیا ره
۷ خرداد ۱۴۰۲
۷ خرداد ۱۴۰۲
ای خدا شکرت
«یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ وَ اشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ»سوره بقره، ۱۷۲
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از نعمتهاى پاكيزهاى كه به شما روزى دادهايم بخوريد و #شكرخدا را به جاى آوريد. اگر فقط او را پرستش مىكنيد.
نکته ها
از #رسول_خدا صلى الله عليه و آله نقل شده است كه خداوند مىفرمايد: من مردم را خلق مىكنم، امّا آنان غير مرا مىپرستند. من به آنان روزى مىدهم، امّا آنان شكر ديگرى را مىنمايند. (تفسیر صافی)
قرآن، هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند، ابتدا راههاى مباح آنرا مطرح كرده و سپس موارد نهى را بيان مىكند. چون مىخواهد در آيات بعد، مردم را از يك سرى خوردنى، منع و نهى كند، در اين آيه راههاى حلال را بازگو نموده است.
شكر مراحلى دارد. گاهى با زبان است و گاهى با عمل. شكر واقعى آن است كه نعمتها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است.
هدف اصلى از آفرينش نعمتهاى طبيعى، بهره بردن مؤمنان است. در سه آيه قبل فرمود:
اى مردم! از آنچه در زمين است بخوريد. در اين آيه مىفرمايد: اى مؤمنان! از نعمتهاى دلپسندى كه براى شما روزى كردهام بخوريد. شايد در اين اختلاف تعبير، رمزى باشد و آن اينكه هدف اصلى، رزقرسانى به مؤمنان است، ولى ديگر مردم هم در كنار آنها بهرهمىبرند. همانگونه كه هدف اصلىِ باغبان از آبيارى، رشد گلها ودرختانِ ميوه است، گرچه علفهاى هرز وتيغها نيز به نوايى مىرسند.
شايد بتوان گفت كه از هركس توقّع خاصّى است. از مردم عادّى، توقّع آن است كه پس از خوردن، دنبال گناه و وسوسههاى شيطان و فساد نروند؛ «يا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» (سوره بقره، ۲۸۶) ولى از اهل ايمان اين توقّع است كه پس از خوردن، به دنبال عمل صالح و شكرگزارى باشند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا ... وَ اشْكُرُوا» و «يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا ... وَ اعْمَلُوا صالِحاً» سوره مؤمنون، ۵۱
پیام ها
۱. #خودسازى و #زهد و #تقوا، منافاتى با بهرهگيرى از طيّبات ندارد. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ»
۲. در مكتب اسلام، مادّيات مقدّمهى معنويات است. «كُلُوا، وَ اشْكُرُوا، تَعْبُدُونَ»
۳. سلام در تغذيه، به بهداشت توجّه دارد. «طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ»
۴. قبل از تأمين زندگى مردم و محبّت به آنان، توقّعى نداشته باشيد. «كُلُوا ... وَ اشْكُرُوا»
۵. #شكر، نشانهى خداپرستى و توحيد ناب است. اگر انسان رزق را نتيجه فكر اقتصادى، تلاش، مديريّت، سرمايه و اعتبارات خود بداند، براى خداوند سهمى قايل نخواهد بود تا او را شكر كند. «وَ اشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ»
۶. #شكر، نمونه روشن #عبادت است. «وَ اشْكُرُوا لِلَّهِ ... تَعْبُدُونَ»
۷. شكر خداوند، واجب است. «كُلُوا ... وَ اشْكُرُوا لِلَّهِ»
۸. خداپرست، آنچه را #خدا حلال شمرده، از پيش خود حرام نمىكند. «كُلُوا ... إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ»
تفسیر نور، ج۱، ص۲۶۱
@toubaefaf
۷ خرداد ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نخستین آکواریوم زنبور عسل جهان در شهرستان کهک قم افتتاح شد
۷ خرداد ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آثار عجیب و باور نکردنی بد اخلاقی.! #دیدنی
۷ خرداد ۱۴۰۲
دو عامل موثر در ایجاد دیابت
الف: عدم تحرک مناسب
ب: مصرف مواد غذایی غیر طبیعی و البته عصبانیت
تعریف دیابت: یعنی لوزالمعده توان ساخت انسولین را ندارد، تا در اختیار سلولها باشد و قند اضافی سوخته شود.
لذا قند خون بالا رفته و خون که غلیظ شد، یعنی فشارخون بالا، گاهی خون به انتهای نقطه بدن انگشت بزرگ پا رفته و قلب توان کشیدن خون از انگشت را ندارد (برگشت انجام نمی شود)، در نتیجه ماندگاری خون، یعنی فاسد شدن انگشت، یا خون غلیظ وارد مویرگهای چشم شده و عدم برگشت یعنی تاری دید و...
طبق آماری که محققان نوشتند: در جهان از هر ۱٠ نفر یک نفر دیابتی هستند.
تعداد شهرنشینان بیشتر از روستا نشینان هستند (فعالیت شهرنشینان کمتر است).
در کل جهان تعداد روستانشینان ۷۵ در صد در گذشته نه چندان دور بودند، ولی الان عکس شد، یعنی ۷۵ در صد شهری و ۲۵ در صد روستایی، در نتیجه تعداد دیابتی بیشتر.
متاسفانه درمان قطعی ندارد، ولی طب ایرانی با مواد طبیعی لوزالمعده را وادار به تولید انسولین می کند، چون مواد طبیعی هستند، تمام افراد دیابتی اقدام کنند و روزانه قند خود را تست و آثارش را عینا مشاهده کنند.
۱- هفته ای ۱۵٠ دقیقه فعالیت یدی یا ورزش.
۲- پوست بادمجان سیاه را در آورده سپس خشک و پودر کرده به عنوان چای (دم کرده) روزی یک استکان میل کنند
۳- سیر و پیاز خام در وعده غذایی مثل یک روز سیر و روز دیگر پیاز کوچک
۴- قند سفید حذف و توت خشک یا کشمش جایگزین
۵- مصرف تمشک روزی ۱٠ عدد در صورت عدم فصل خشک شده اش را.
۶- شیرینی جات شدیدا کاهش (یک قاشق چایخوری عسل در آب گرم مصرف شود، چون غذای مغز است)
۷- مصرف سبزیجات و میوه ها بیشتر، ولی سرخ کردنی ها و مواد گوشتی که هر دو دیر هضمند کمتر.
۸- در حمام حتما، هر پا کمی سنگ پا بکشد.
۹- میوه های شیرین نوبری حداکثر ۵ عدد (گیلاس، آلبالو) یا گلابی و سیب نصف کرده در روز یا هندوانه و خربزه اندکی، آنهم بیشتر قسمت گوشتی ته آنها...
نکته: طبق آماری که اعلام شد: در چند سال گذشته تعداد دیابتی ها سی در صد افزایش یافته، ولی افراد سالم با رعایت موارد ذکر شده تلاش کنند، این سی در صد بجای افزایش، کاهش یابد.
نکته دوم: منازلی که در آن پخت و پز انواع غذای های طبیعی بیشتر باشد (نه به غذاهای آماده بیرون گفتند) افراد آن منزل سالم ترند و کمتر به پزشک مراجعه دارند»
۷ خرداد ۱۴۰۲
─══༅🍃🌳🌳🍃༅══┅─
🥃◁(22)..#چای_بابونه
☕️ #ترکیبات...بابونه،۱قاشق غذاخوری.
🪴 #خواصّ... طبیعت آن، معتدل و در بابونه های صحرایی به سمت گرم و خشک است.
🍮 ضدّ بلغم و صفرا و آرام بخش اعصاب، به ویژه اعصاب معده و روده و مقویّ آنها و شستشودهنده بسیارقوی کلیه ها و تقویت کننده کلّی سیستم عصبی است
🌾 وعلاوه برآن، ضدّ تب، ضدّ انگل، ضدّ یبوست و اشتهاآور است
─═══༅𖣔2⃣5⃣𖣔༅══┅─
۷ خرداد ۱۴۰۲
─════༅🍃🌳🌳🍃༅═══┅─
🥃◁(23).. #چای_اسطوخودّوس
☕️ #ترکیبات... اسطوخودّوس،۱قاشق غذاخوری.
🪴 #خواصّ... طبیعت این گیاه مفید دارویی، گرم وخشک است و در درمان طیف وسیعی از بیماری ها ازجمله میگرن، زکام، آسم و برونشیت، انواع روماتیسم و اگزما کاربرد دارد.
🍮 این گیاه، مُسکّن، آرام بخش اعصاب، تقویت کننده سلولهای مغز و شستشودهنده کلیه است
─════༅𖣔2⃣6⃣𖣔༅═══┅─
۷ خرداد ۱۴۰۲
─════༅🍃🌳🌳🍃༅════─
🥃◁(24)..#چای_به_لیمو
☕️ #ترکیبات... به لیمو،۱قاشق غذاخوری.
🪴 #خواصّ... این چای آرام بخش، طبیعتی گرم دارد و مناسب برای درمان بی خوابی های شبانه، میگرن، سردرد، طپش قلب وآسم بوده؛ ضمن تقویت معده و آثار ضدّنفخ، حافظه را نیز بهبود می بخشد.
─════༅𖣔2⃣7⃣𖣔༅════─
۷ خرداد ۱۴۰۲
─════༅🍃🌳🌳🍃༅═══┅─
🥃◁(25)..#چای_هوفاریقون
☕️ #ترکیبات... هوفاریقون،۱قاشق غذاخوری.
🪴 #خواصّ... طبیعتی گرم وخشک دارد و مقوّی قلب واعصاب و درمان کننده میگرن می باشد.
─════༅𖣔2⃣8⃣𖣔༅═══┅─
۷ خرداد ۱۴۰۲