غدیریه
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهد شد.
#غدیریه #شعر #خواجه_عبدالله #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
غدیریه
بخش اول
خواجه عبدالله انصاری (396-481 ه.ق.):
ای خوانده تو را خدا «ولی» ادرکنی
بر تو ز نبی نص جلی ادرکنی
دستم تهی و لطف تو بیپایان است
یا حضرت مرتضی علی ادرکنی
محل شاهد در این رباعی مصرع اول است که خواجه امام علی را «ولی» میخواند و گویاتر از آن در مصرع دوم که میگوید برای علی از نبی اکرم «نص جلی» است و چنان که پیداست مراد از «نص» بهویژه «نص جلی» حدیث غدیر خم است که بهوضوح و صراحت بر امامت و ولایت امام علی دلالت میکند و متکلمان و متفکران اسلامی از آن همواره به عنوان «نص جلی» یاد کردهاند.
همچنین ناصرخسرو قبادیانی سروده است:
ندانم جز این عیب مر خویشن را / که بر عهد معروف روز غدیرم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غدیریه
بخش دوم
سنایی غزنوی (437-525):
نامش از نام یار مشتق بود / هر کجا رفت همرهش حق بود
مر بنی را وصی و هم داماد / جان پیغمبر از جمالش شاد
آل یاسین شرف به او دیده / کرده در شرع مر، ورا، به امیر
بهر او گفته مصطفی به اِلاه / کای خداوند «وال من والاه»
هر که تن دشمن است و یزدان دوست/ داند الراسخون فی العلم اوست
دل او عالم معانی بود / لفظ او آب زندگانی بود
تنگ از آن شد بر او جهان سترگ / که جهان تنگ بود و مرد بزرگ
عطار نیشابوری (513-586):
گفت پیغمبر به یاران این سخن / پیک رب العالمین آمد به من
گفت حیدر را خدا این تحفه داد / بر همه خلق جهان فضلش نهاد
غدیریه
بخش سوم
جلالالدین رومی (مولانا) (متوفای 670 ه.ق.)
زین سب پیغمبر بااجتهاد/ نام خود وآنِ علی مولا نهاد
گفت هر کو را منم مولا و دوست / ابنعم من علی مولای اوست
کیست مولا آنکه آزادت کند / بند رقیت ز پایت برکند
مولانا ابیات دیگری نیز در مدح و ستایش حضرت علی دارد از جمله این شعر معروف که به حدیث نبوی درباره حضرت علی نیز اشاره دارد:
در شجاعت شیر ربانیستی / در مروت خود که داند کیستی
ای علی که جمله عقل و دیدهای / شمّهای واگو از آنکه دیدهای
تیغ حلمت جان ما را چاک زد / آب علمت خاک ما را پاک کرد
راز بگشا ای علی مرتضی / ای پس از سوء القضا حسن القضا
چون تو بابی آن مدینه علم را / چون شعاعی آفتاب حلم را
باز باش ای باب رحمت تا ابد / برگاه ما له کفواً احد
غدیریه
بخش چهارم
ابنیمین فریومدی (685-769):
مقتدای اهل عالم چون گذشت از مصطفی / ابنعم مصطفی را دان علی مرتضی
آنکه از مغرب به مشرق کرد رجعت آفتاب / تا نماز بینیاز او نیفتد در قضا
اوست مولانا به فرمانی که از حق ناطق است / چون توان منکر شدن در شأن او «من کنت» را
آنکه در حین صلوة از مال خود دادی زکات / جز علی را کس نمیدانم به نص «انما»
شاه نعمتالله ولی (731-834):
جام گیتینما علی ولی / معنی انبیا علی ولی
ابنعم رسول و دامادش / هست سرّ خدا علی ولی
مخزن گنج کنت کنزاً اوست / محرم کبریا علی ولی
کی گدا از درش رود محروم / چون بوَد پادشاه علی ولی
هرکسی را امام و راهبری است / رهبر جان ما علی ولی
غم نباشد ز خویش و بیگانه / گر بود آشنا علی ولی
مس قلب ار بری به حضرت او / کندش کیمیا علی ولی
📌 #غدیر هویت شیعه است.
محمدبن نَوفِل صَيرَفى گويد:
«نزد هَيثَم بن حبيب صيرفى بودم كه #ابوحنيفه نُعمان بن ثابت بر ما وارد شد؛ ما از اميرمؤمنان #على بن ابىطالب(ع) ياد كرديم و درباره ماجراى #غديرخُم سخن به ميان آمد. ابوحنيفه گفت:
من به ياران خود گفته ام:
نزد اينان( #شيعيان) به صحّت خبر ماجراى غدير اعتراف نكنيد كه شما را محكوم می كنند.»
📚شیخ مفید، الامالی، ص26.
جمعیت غدیر خم.pdf
358.6K
📌بررسی تاریخی جمعیت حاضر در غدیر خم.
محمدجواد یاوری سرتختی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨صادقانه از ته قلبم میگم:
به نیرنگ جهان غرب توجه نکنید
فکر نکنید که علف آنطرف سبزتر است.
🔰همه پوشش برای دیده شدن است.
✍سید یونس فاطمی اصل
📝یادداشت شماره یک
🔸بعد از تحولات عظیم در پوشش و دگرگونی بنیادین در نحوه پوشیدگی زن غربی و زن شرقی علی رغم پمپاژ کلیشه های دائمیِ چشم و دل سیر بودن و عادی شدن مسئله، آمارها و مطالعات نشان می دهد نرخ تجاوز و آزار و اذیت های مربوط به زنان در آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی و غرب اروپا خیلی بالاتر از سایر نقاط جهان است.
•دانمارک پایتخت خشونت جنسی جهان است(+)
•آمریکا بالاترین نرخ تجاوز جهان را دارد(+)
•سوئد پایتخت تجاوز در غرب است(+)
•بزرگ ترین اجتماع زنان درکره جنوبی
دراعتراض به نقض حریم خصوصی شان
توسط مردان شکل گرفت(+)
•آزار و اذیت ۹۷٪زنان و دختران جوان ۱۸تا ۲۴ ساله بریتانیایی که ۸۰٪ آن در مکانهای عمومی صورت گرفته است(+)
•٪۶۰فرزندان نامشروع در فرانسه(+)
•اعتراض علیه زن کُشی در پرتغال(+)و...
این لیست بیشتر از اینهاست و بنظرم تا اینجا کافیست.
⁉️منظور از تهیه این فهرست بلند صرفا تکرار حرفهای پر تکرار نبوده بلکه ایجاد یک سوال بزرگ بوده که زنان در این شرایط چه ایده و راه حل هایی برای امنیت و تامین حضور اجتماعی خود دارند؟!
🌐طبق آمار و ارقام ها، در فرانسه ۱۰۰٪زنان در حمل و نقل عمومی مورد آزار قرار گرفته اند(+) و دغدغه شماره یک آنها هم امنیت در اماکن و حمل و نقل عمومی و خیابانها و... است(+)در سطح حکمرانی نیز امانوئل مکرون آنرا معضلی در بدنه حکومت خواند.
🔚جالب است که درمیان کارهای متفاوت مانند تنها بیرون نرفتن/دیروقت بیرون نماندن و پویش اطلاع رسانی شوک، بیش از ۶۰٪زنان فرانسوی گفته اند که لباس و ظاهر خود را تغییر داده و پوشیده تر شده اند.(+)
علی صمیمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مکرون رئیس جمهور فرانسه:
"رسانه های اجتماعی" ، "بازیهای رایانهای " و " الکل" مسبب اصلی آشوبها و اعتراضات اخیر فرانسهاند.
#عجب
اگر در دیدهی مجنون نشینی
به غیر از خوبی لیلی نبینی
.
.
آقای مکرون
فرانسوی های گرامی
برای دهه ها روشنفکران صاحب تریبون و رسانه در ذهن ما شرقی های بدبختِ جهان سومیِ عقب مانده تصویر رویایی از پاریس ساخته اند. پاریس و آن خیابانهای زیبا، آن کافه های گفتگو، آثار ممکلت آلبر کامو، ژان پیر و کشور آزادی، کشور اعتصابات، مهد آزادی، برابری برداری، محل وقوع انقلاب کبیرتان، سالهاست در دانشگاه های ایران سر کلاس علوم سیاسی استادها به ما میگفتند: مادر انقلابها انقلاب فرانسه است.
اما حال در این پنج شبانه روز تصاویری که از فرانسه با این اینترنت دست و پا شکسته ایران به دستمان می رسد تمام آن ذهنیت رویایی خودش را برهم زده است. چرا مردمتان فروشگاه ها را غارت می کنند؟ مگر فقیر دارید! در ایران هم اعتراضات بود همان اعتراضاتی که رئیس جمهور مکرون آن را انقلابِ جوانان ایران خواند و به مصیح علینژاد وقت ملاقات داد اما در تهران مردم ما فروشگاه های زنجیره ای را از سرگرسنگی غارت نکردند! اقای مکرون، تحلیل رائفی پور ما این بود که بازی های رایانه ای، مواد روان گردان و شبکه های اجتماعی از عوامل تشدید خشونت بود، شما هم که حرف او را می زنید!؟ فَن ایشان شده اید؟ از این ها بگذریم، جریان غربگرا در داخل کشور حاضر نیست تصاویر فرانسه را بپذیرید. هنوز تلاش دارند با کوبیدن ایران، عیب غرب را حُسن ببینند. دلیل مشخص است:
اگر در دیدهی مجنون نشینی
به غیر از خوبی لیلی نبینی
آقای مکرون تصویر رویایی از فرانسه در ذهن مغلوبِ انسانِ شرقی بهم خورده است. با چند تصمیم پوپولیستی دوباره ما را فریب دهید تا مجذوب غرب باقی بمانیم.
علیرضا_زادبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥انتشار قدیمیترین فیلم نویافته از حرم حضرت علی (ع) برای نخستین بار
🔹در این فیلم قسمت کوتاهی از شهر کوفه دیده میشود، و پس از آن درگاه ورودی حرم مطهر نمایان شده که زائران در حال ورود به حرم هستند. این ورودی هم اکنون با عنوان باب امام رضا علیه السلام شناخته میشود که قبل از این نامهای دیگری داشته است.
📌غدیر در سیره اهل بیت علیهم السلام
🌻امام #حسن(ع) در سالگرد روز عید #غدیرخم، #غذایی تدارک دیده بود که امیرمؤمنان #علی(ع) به همراه شیعیان #فقیر و غنی در آن شرکت کردند.
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص758.
🌻امام #صادق(ع) فرمود:
#شیطان دشمن خدا، چهار بار ناله کرد:
روزى که مورد لعن خدا واقع شد، روزى که به زمین هبوط کرد، روزى که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد و روز عید #غدیر.
📚حمیری، قرب الاسناد، ص۱۰.
🌻امام #رضا(ع) ضمن سفارش #شیعیان به #زیارت قبر امیرمؤمنان #علی(ع) در شب #عیدغدیر،
خود نیز در روز عید غدیر #لباس های نو پوشیده و برای دوستان #غذا و هدایای فراوان ازجمله #کفش و #انگشتر آماده می نمود.
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص24؛
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص752.
🎆🎆🎆🎆
📌جشن غدیر در مصر و مغرب
برای اولین بار در هیجده ذی الحجه سال 362 قمری جمع فراوانی از اهل #مصر و #مغرب برای دعا جمع شده و آن روز را #عیدغدیر اعلام کردند.
در این جشنها که سالهای پیاپی برپا می گشت، #پوشیدن_لباس_نو، #ازدواج، آزادی بندگان، پخش کردن #هدایا و #قربانی توسط #شیعیان_اسماعیلیه انجام می گرفت.
#مردم، #قاریان، #فقها و #شعرا ابتدا در مسجد شهر #قاهره جمع شده و سپس این #جشن در قصر خلیفه فاطمی انجام می گرفت.
اعتقاد به قداست روز غدیرخم آنقدر والا بود که مُستعلی بالله فاطمی در سال 488 قمری همزمان با روز غدیر بر مسند #حکومت نشست.
📚مِقریزی، اتعاظ الحنفاء، ج1، ص276، 273، 142؛
📚همو، المواعظ والاعتبار بذکر الخطط والاثار، ج2، 255، 91، 74، ج3، ص96؛
📚ابن تغري بردي، النجوم الزاهرة في ملوك مصر والقاهرة، ج5، ص143.
🔰 تاریخچه عید و جشن غدیر
▫️مسلمانان و بهخصوص شیعه از دورههای نخست، روز غدیر را یکی از عیدهای بزرگ میدانستهاند و این روز در میان ایشان به عید غدیر معروف و مشهور است. مسعودی (متوفای ۳۴۶ق) تاریخ نگار قرن چهارم قمری در التنبیه و الاشراف نوشته است که فرزندان و شیعیان امیرالمؤمنین این روز را بزرگ میدارند.[1] کلینی (متوفای ۳۲۸ق) محدث قرن چهارم نیز در روایتی جشن گرفتن شیعیان را نقل کرده است. [2]
▪️پیش از آن نیز فیاض بن محمد بن عمر طوسی روایتی نقل میکند که امام رضا(ع) روز غدیر را عید میگرفته است.[3] و در سال ۴۸۷ق بیعت با مستعلی بن مستنصر (از حاکمان مصر) در روز عید غدیر خم صورت گرفته است.[4] در مصر خلفای فاطمی عید غدیر را رسمیت دادند و در ایران از سال ۹۰۷ق که شاه اسماعیل صفوی به سلطنت رسید، عید غدیر از اعیاد رسمی است.
▫️در قرنهای اخیر برگزاری جشن عید غدیر از شعائر شیعه محسوب میشود. در نجف همه ساله در روز عید غدیر مراسمی در حرم علوی برگزار میشود و رجال و علمای شیعه و سفرای کشورهای اسلامی در آن حضور یافته، خطابهها و قصائد غدیریه خوانده میشود. در یمن شیعیان زیدی روز غدیر را با جشن و چراغانی برگزار میکنند.
شب عید غدیر نیز در میان مسلمانان از شبهای معروف شمرده میشود.[5]
⤴️1. مسعودی، التنبیه و الاِشراف، ص۲۲۱
⤴️2. کلینی، کافی، ۱۴۰۷ق، ج۴، ص۱۴۹.
⤴️3. مجلسی، بحار الانوار، ج ۹۵، ص۳۲۲
⤴️4. ابن خلکان، وفیات الاعیان، ۱۳۶۴ش، ج۱، ص۱۸۰
⤴️5. ثعالبی، ثمارالقلوب، ۱۴۲۴ق، ص۵۱۱
✍ مقالهٔ «نقش یهود در تحریف غدیر خم»:
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/israiliyyat/6903
20130623092322-9430-18.pdf
153.4K
✅#مقاله
💡عنوان: {مدیریت فرهنگی با استناد به #غدیر}
يكی از نكاتی كه در واقعه غدير مورد توجه قرار میگيرد، اين است كه شخصی كه در منصب #مديريت جامعه اسلامی به عنوان جانشين پيامبر اكرم (ص) قرار میگيرد، بايد از هر نظر دارای شرايط لازم برای احراز پست مديريت باشد. او يک نمونه كامل و تمام عيار بوده و از سجايای بلند اخلاقی و صفات عالی انسانی برخوردار است.
#غدیر
#تاریخ_اسلام
📌 شمایل نامه در مدح امیرالمومنین علیه السلام
👤 منتسب به قمرتاج (اکرم الحاجیه)، دخت میرزا محمدحسین خان فخیم الملک کسروی.
┅┅❅❈❅┅┅
ریشه اعتراضات در فرانسه را باید در این نقشه جستجو کرد.
این نقشه بیانگر کشورهایی است که فرانسه در استعمار اولیه و ثانویه آنها را مستعمره خود کرد.
آبی رنگها مربوط به دوره دوم فرانسه استعماری است یعنی تقریبا نصف آفریقا تحت استعمار فرانسه است
طبیعی است که مهمترین کار استعمارگران چپاول و استثمار منابع کشور هدف است.
از جمله منابع کشورها، منابع انسانی است که فرانسوی ها بسیاری از جوانان با استعداد آفریقایی مخصوصا جوانان مراکشی، الجزایری و کشورهای غرب آفریقا را با خود به فرانسه بردند و به آنها تابعیت دادند تا درخدمت دولت فرانسه باشند.
اما اختلاف شدیدی بین فرانسویان اصیل با این مهاجرین است
اختلافات نژادی، مذهبی، قومیتی، رنگی، زبانی، فرهنگی، زیستی و غیره...
گلوبالیست های لیبرال اما سالها تلاش کردند تا با ایجاد یک هویت تحمیلی مبتنی بر آموزه های لیبرالیستی، این اختلافات را به حداقل برسانند و یک هویت یکپارچه شکل دهند لکن طبیعی بود که ملی گرایان فرانسوی و اروپایی که خودشان را نژاد برتر می دانند هرگز این مهاجرین را به عنوان فرانسوی اصیل نپذیرند و همین گونه هم شد.
حال آرام آرام وقتی مهاجرین احساس کردند که بریده ای زائد و درجه دو از نژاد فرانسوی هستند و به حاشیه رانده شدند و کم کم با تاریخ گذشته و جنایات فرانسوی ها بر پدرانشان آشنا شدند، نزاع نژادی و قومیتی شکل گرفت و منتظر جرقه هایی برای شعله ور شدن است
اضافه کنید به این مطالب مشکلات عدیده معیشتی و اقتصادی که حتی فرانسوی های اصیل را نسبت به دولت لیبرال موجود منتقد جدی کرده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیش بینی رهبر معظم انقلاب
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔶🔷🔶🔷🔶
🔶🔷🔶🔷
🔶🔷🔶
🔶🔷
🔶
🔸«حدیث غدیر»🌱در میان خیل احادیثی که به برتری و ولایت امام علی علیه السلام حکایت می کند در واقع آخرین و مهم ترین دلیل است که پذیرش آن به طور ضمنی# اعتراف به حقانیت شیعه را دارد. از این رو جستجو و مشاهده مشاهدات دانشمندان و مورخان اهل سنّت با چنین واقعه ای داده های فراوانی را در تحلیل تاریخی پیش رو قرار می دهد.
🔸آن چه مسلّم است پذیرش واقعه غدیر و پذیرش مبانی فکری اهل سنّت دوگانه ی مقسمی است که توجیهات و پاسخ های آن و پذیرش هر دو از خود این دوگانه غریب تر به نظر می آید و البته چون راهی غیر از گفتن چنین سخنانی باقی نمی ماند، پس برای محقّقان تاریخی قابل پیش بینی است.
🔶 درهر صورت رویکرد بزرگان آنان به سه بخش تقسیم می شود 🔸1. افرادی که «حدیث غدیر »🌱را ذکر می کنند و به تواتر آن هم اشاره می کنند. 🔸2.افرادی که به جزئیات این حدیث اشاره می کنند ولی در هنگام نقل حدیث سکوت می کنند. 🔸3. افرادی که در مورد حدیث کاملا سکوت می کنند، یا انکار می کنند که البته با وجود کم بودن تعداد دسته ی سوم ولی می توان آن ها را قربانی سانسور چه از طرف خودشان و چه بقیه دانست. مانند طبری با وجود نوشتن کتاب الولایه فی طرق حدیث الغدیر مفصلا به این اسناد حدیث می پردازد اما با توجیه مختصری کلا از نقل واقعه حدیث برخلاف روال متداول تاریخ نویسی خود رد می شود. او حتی حجه الوداع را ذکر می کند و می گوید که در مقابل شکایتی که کاروان یمن از حضرت علی علیه السلام داشته اند، اتفاقاتی افتاده است و پیامبر در غدیر از علی دلجویی کرده است.
-----------❀❀✿❀❀--------