eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
155 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
اطلاعات وقتی ارزشمند است که فرد برای استفاده از آنها به یک تئوری یا دستگاه تحلیلی مجهز باشد. اگر چنین نباشد، داده‌ها و اطلاعات اضافی، برای فرد سرگردانی و پریشانی و ناتوانی در تصمیم به بار می‌آورد. دقیقا مانند معده ای که اگر هر روز از انواع هله‌هوله در آن بریزیم به هم می‌ریزد، ذهن ما نیز وقتی در معرض هجوم داده‌های متضاد قرار می گیرد ما را گرفتار پریشانی و سرگردانی و بی اعتمادی می کند. فقط در جوامعی که گروههای مرجع اجتماعی حضور جدی دارند و اطلاعات سره از ناسره را بازشناسی می کنند و به مردم آگاهی می دهند، انبوه اطلاعات می‌تواند به رشد آگاهی اجتماعی کمک کند. در غیر این‌صورت انبوه اطلاعات منجر به پریشانی می شود و همین پریشانی هاست که به بداخلاقی‌هایی نیز منجر می شود. از این گذشته، متخصصان علوم مغزی نشان داده‌اند که هرچه مغز در معرض اطلاعات زیادتر قرار گیرد ظرفیتش برای تحلیل کاهش می یابد. چون با ورود هر اطلاع جدید به مغز، مغز یک بار باید همه داده های قبلی را با این داده جدید هماهنگ کند و این، هم زمان بر و هم انرژی بر است و به همین خاطر مغز مجبور است بیشتر ظرفیت و انرژی خود را برای این داده‌آمایی به کار بگیرد و بنابراین فرصتی برای تحلیل و تعلیل و تعمیق داده ها پیدا نمی کند. بنابراین ما ایرانیانی که هر روز با هجوم خرد کننده اطلاعات و اخبار نگرانی‌آور درست و نادرست روبه‌رو هستیم، نه تنها امید اجتماعی‌مان ذره ذره آب می‌شود بلکه فرصتی برای آن که دانش‌ خود و توانایی تحلیلی خود برای شناخت دقیق‌تر اوضاع را بالا ببریم پیدا نمی‌کنیم. به همین خاطر است که فضای مجازی ما انباشته از دعوا و تخاصم است. چون کسی تحلیل ندارد، همه اخبار و اطلاعات دارند و می‌خواهند با زور همان اخبار، طرف مقابل را مجاب یا محکوم کنند. متاسفانه جدای از این که بسیاری از افراد یا گروهها، خبرهای وحشت‌زا و نگرانی آور از فساد و بی اخلاقی و ظلم را به راحتی در فضای مجازی منتشر می کنند، خیلی از روشنفکران و نخبگان نیز بدون توجه به این ضعف فضای مجازی، انواع تحلیل‌های بدبینانه خود را نیز به سادگی در فضای مجازی منتشر می کنند. و باز متاسفانه از آن‌جا که ضدیت با حکومت یا دولت و نقد ساختار سیاسی، هویت آفرین شده است، بسیاری از روشنفکران و نویسندگان ما برای کسب آن هویت، چنان در ضدیت و نقد پیش می‌روند و چنان سیاه نمایی می‌کنند که نتیجه طبیعی آن تخریب امید اجتماعی خواهد بود. هر خبرنادرست یا نامناسب یا هر تحلیل ناامیدی آور، هر بار که در فضای مجازی رد و بدل می شود می تواند به سان یک تیر زهرآلود، آگاهی و امید اجتماعی را نشانه رود و تخریب کند. بخش بزرگی از نویسندگان و تلاشگران عرصه‌های روشنفکری و مدنی و سیاسی باید شیوه خود را اصلاح کنند و حتی برای مدتی دست به سکوت بزنند. هر کس نگران آینده این کشور است از پخش کردن اخبار نگرانی آور و امید‌کش درباره فسادها خودداری کند. این اخبار به اندازه کافی توسط رسانه‌های رسمی پوشش داده می شود و مراجع ذیربط از آنها مطلع می شوند تا به آنها رسیدگی کنند و دست به دست شدن آنها در فضای مجازی کمکی به بهبود اوضاع نمی کند. نه اینکه انتشار اخبار خرابی ها هیچ کمکی به اصلاح امور نمی کند اما حجم تخریب امیدی که از دست به دست شدن این اخبار ناشی می‌شود از حجم دستاورهای مثبت ناشی از انتشار آنها بیشتر است. و البته این ها همه درباره اخبار درست است. انتشار اخبار غلط و جعلی که نوعی جنایت عمومی است یعنی به منزله پاشیدن اسید نااطمینانی و ناامیدی به صورت جامعه است. پس تصمیم بگیریم که هر خبری که منشأ آن را نمی‌دانیم و احساس می کنیم ممکن است نادرست باشد را بازپخش نکنیم. خوب است فعالان فضای مجازی کانال‌ها و سایت‌هایی را برای راستی آزمايی اخباری که در شبکه‌ها می گردد ایجاد کنند که مردم صحت اخبار گردشی را از طریق آنها کنترل کنند. جامعه ما بیش از نیاز به دانستن اخبار، نیازمند فرصت تفکر است، نیازمند فرصت گفت‌وگو و نیازمند فرصت برای آرامش است. ما جامعه‌ای ناصبور، ناآرام و نگران را داریم با انبوه خبرها و تحلیل‌های یأس‌آور بمباران می‌کنیم. فرصت بدهیم مردم تنفس کنند، فرصت بدهیم مردم آرامش بگیرند. در آرامش عقل‌ها هم بهتر کار می‌کنند. ✅ پس بسیاری اوقات انبوه اطلاعات و وقایع باعت گم شدن راه و شناخت مسیر درست در تاریخ می شود‌. مورخ بصیر کسی است که بتواند با دادن چند "سرنخ دقیق" ، جریان شناسی و رشته کار را به دست خوانندگان بدهد.
🔴 ریشه مشکلات ممالک اسلامی و امت اسلامی و جهان اسلام 🔹خلاصه ای از خطبه منای امام حسین؛ یکسال قبل از سفر به کربلا در جمع علما، بزرگان، اصحاب پیامبر(ص) و اصحاب پدرش: 🔹«ای بزرگان، عبرت بگيريد از موعظه اي که خداوند به دوستان خود در قرآن ميفرمايد اگر شما خود را دوستان خدا ميدانيد، و اگر دينداريد و مخاطب قرآن هستيد پس بي تفاوت نمانيد و احساس تکليف کنيد! آيا نديده ايد که خداوند چند بار در قرآن، روحانيون مسيحي و يهودي را توبيخ کرده است که چرا مردان خدا در جامعه و حکومت، بي عدالتي و فساد ديدند و سکوت کردند؟ چرا اعتراض و انتقاد نکردند؟ و فرياد نکشيند؟ و نيز فرمود: «نفرين بر کساني از بني اسرائيل که کافر شدند. آنها که امر به معروف و نهي از منکر نکردند، و چه بد عمل کردند»».(خداوند چنين کساني را کافر خوانده و توبيخ کرده که چرا در برابر بي عدالتي و تبعيض و فساد در حکومت و جامعه ی دینی ساکت هستيد) 🔸«به نام دين از شما حساب مي برند و احترام ميگذارند و شما را بر خودشان ترجيح مي دهند. در حالي که هيچ فضيلتي بر آنها نداريد. و هيچ خدمتي به اين مردم نکرده ايد. مردم مجاني براي شما احترام قائل اند و شفاعت شما را مي پذيرند. شما به نام دين است که اعتبار و نفوذ کلمه داريد. در خيابان ها مثل شاهان راه می روید و با هيبت و کبکبه رفتار مي کنيد. به راستي چگونه به اين احترام و اعتبار اجتماعي رسيده ايد. فقط به اين علت که مردم از شما توقع دارند که به حق خدا قيام کنيد. اما شما در اغلب موارد از انجام وظيفه و احقاق حق الهي کوتاهی کرده‌ايد و حق رهبران الهي را کوچک شمرده ايد و حقوق ضعیفان را تباه ساخته اید و به پندار خود حقّ خود را گرفته اید. شما در این راه نه مالی خرج کردید و نه جانی را برای خدا که آن را آفریده به مخاطره انداختید و نه برای رضای خدا با عشیره ای(با اقوام و عشیره خود) درافتادید، آیا شما به درگاه خدا، بهشت و همنشینی پیامبران و امان از عذاب او را آرزو دارید؟» 🔹«ای آرزومندان به درگاه خدا! من می ترسم کیفری از کیفرهای او بر شما فرود آید. شما می بینید که پیمان های خدا شکسته شده و نگران نمی شوید با اینکه برای یک نقض پیمان پدران خود به هراس می افتید! می بینید که پیمان رسول خدا(ص) خوار و ناچیز شده و کورها و لال ها و از کار افتاده ها (نیازمندان و زمین گیرها) در شهرها رها شده اند و رحم نمی کنید و در خور مسئولیت خود کار نمی کنید و به کسانی که در آن راه تلاش می کنند وقعی نمی نهید(به امام و رهبر کمک نمی کنید) و خود به چاپلوسی و سازش با ظالمان آسوده اید». 🔸«زمام امور و گذرگاه احکام (یعنی پست های کلیدی) به دست عالمان خداست که بر حلال و حرام خدا امین اند و از شما این منزلت را ربودند و آن از شما ربوده نشد مگر به واسطه دوری شما از حق و اختلاف تان در سنت پیامبر(ص)! اگر بر آزارها شکیبا بودید و در راه خدا هزینه ها را تحمل می کردید، زمام امور خدا بر شما در می آمد و از جانب شما به جریان می افتاد و به شما بر می گشت، ولی شما ظالمان را در جای خود نشاندید و امور خدا(و مردم) را به آنان سپردید تا به شبهه کار کنند و در شهوت و دلخواه خود راه روند. بدین سان ضعیفان را به دست آنان سپردید که برخی را بَرده و مقهور خود ساخته و برخی را ناتوان و مغلوب زندگی روزمره کردند، در امور مملکت به رأی خود تصرف می کنند و با هوسرانی خویش ننگ و خواری پدید می آورند به سبب پیروی از اشرار و گستاخی بر خدای جبار.» 🔹«در هر شهری خطیبی سخنور بر منبر دارند که به سود آنان سخن می گوید، سرتاسر کشور اسلامی بی پناه مانده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم بردگان آنهایند که هیچ دست برخورد کننده ای را از خود نرانند. آنها که برخی زورگو معاندند و برخی بر ناتوان سلطه گر و تندخویند، فرمانروایانی که نه خدا شناسند و نه معاد.»
🔻تصویری از بی‌خانمانهای سیاتل آمریکا که هر روز نیز بر تعدادشان افزوده می‌شود. 🔻این تصویر یادآور حلبی آبادهای ایران پیش از انقلاب اسلامی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 قبل از انتقاد از تمدن غرب، به فکر درستی تلقی خود از اسلام باشیم
سازمان امور مالیاتی : هر دندانپزشک بطور متوسط هر سال فقط 16 میلیون مالیات می دهد هر پزشک 21 میلیون هر واحد طلافروشی در سال فقط 6 میلیون مالیات میدهد. کل اصناف ایران فقط 5 درصد مالیات کشور را میدهند ، یعنی عملا مالیات نمیدهند .
📌 هویت شیعه است. محمدبن نَوفِل صَيرَفى گويد: «نزد هَيثَم بن حبيب صيرفى بودم كه نُعمان بن ثابت بر ما وارد شد؛ ما از اميرمؤمنان بن ابىطالب(ع) ياد كرديم و درباره ماجراى سخن به ميان آمد. ابوحنيفه گفت: من به ياران خود گفته‏ ام: نزد اينان( ) به صحّت خبر ماجراى غدير اعتراف نكنيد كه شما را محكوم می كنند.» 📚شیخ مفید، الامالی، ص26.
جمعیت غدیر خم.pdf
358.6K
📌بررسی تاریخی جمعیت حاضر در غدیر خم. محمدجواد یاوری سرتختی
📌غدیر در سیره اهل بیت علیهم السلام 🌻امام (ع) در سالگرد روز عید ، تدارک دیده بود که امیرمؤمنان (ع) به همراه شیعیان و غنی در آن شرکت کردند. 📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص758. 🌻امام (ع) فرمود: دشمن خدا، چهار بار ناله کرد: روزى که مورد لعن خدا واقع شد، روزى که به زمین هبوط کرد، روزى که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد و روز عید .  📚حمیری، قرب الاسناد، ص۱۰. 🌻امام (ع) ضمن سفارش به قبر امیرمؤمنان (ع) در شب ، خود نیز در روز عید غدیر های نو پوشیده و برای دوستان و هدایای فراوان ازجمله و آماده می نمود. 📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص24؛ 📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص752.
مسیر حرکت پیامبر (ص) به غدیر.pdf
13.63M
| PDF 📌 منطقه جغرافیایی فعلی غدیر خم ✍🏼 تنظیم: ┅┅❅❈❅┅┅
🔰 تاریخچه عید و جشن غدیر ▫️مسلمانان و به‌خصوص شیعه از دوره‌های نخست، روز غدیر را یکی از عیدهای بزرگ می‌دانسته‌اند و این روز در میان ایشان به عید غدیر معروف و مشهور است. مسعودی (متوفای ۳۴۶ق) تاریخ نگار قرن چهارم قمری در التنبیه و الاشراف نوشته است که فرزندان و شیعیان امیرالمؤمنین این روز را بزرگ می‌دارند.[1] کلینی (متوفای ۳۲۸ق) محدث قرن چهارم نیز در روایتی جشن گرفتن شیعیان را نقل کرده است. [2] ▪️پیش از آن نیز فیاض بن محمد بن عمر طوسی روایتی نقل می‌کند که امام رضا(ع) روز غدیر را عید می‌گرفته است.[3] و در سال ۴۸۷ق بیعت با مستعلی بن مستنصر (از حاکمان مصر) در روز عید غدیر خم صورت گرفته است.[4] در مصر خلفای فاطمی عید غدیر را رسمیت دادند و در ایران از سال ۹۰۷ق که شاه اسماعیل صفوی به سلطنت رسید، عید غدیر از اعیاد رسمی است. ▫️در قرن‌های اخیر برگزاری جشن عید غدیر از شعائر شیعه محسوب می‌شود. در نجف همه ساله در روز عید غدیر مراسمی در حرم علوی برگزار می‌شود و رجال و علمای شیعه و سفرای کشورهای اسلامی در آن حضور یافته، خطابه‌ها و قصائد غدیریه خوانده می‌شود. در یمن شیعیان زیدی روز غدیر را با جشن و چراغانی برگزار می‌کنند. شب عید غدیر نیز در میان مسلمانان از شب‏‌های معروف شمرده می‌شود.[5] ⤴️1. مسعودی، التنبیه و الاِشراف، ص۲۲۱ ⤴️2. کلینی، کافی، ۱۴۰۷ق، ج۴، ص۱۴۹. ⤴️3. مجلسی، بحار الانوار، ج ۹۵، ص۳۲۲ ⤴️4. ابن خلکان، وفیات الاعیان، ۱۳۶۴ش، ج۱، ص۱۸۰ ⤴️5. ثعالبی، ثمارالقلوب، ۱۴۲۴ق، ص۵۱۱
✍ مقالهٔ «نقش‌ یهود در تحریف غدیر خم»: 👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/israiliyyat/6903
20130623092322-9430-18.pdf
153.4K
💡عنوان: {مدیریت فرهنگی با استناد به } يكی از نكاتی كه در واقعه غدير مورد توجه قرار می‌گيرد، اين است كه شخصی كه در منصب جامعه اسلامی به عنوان جانشين پيامبر اكرم (ص) قرار می‌گيرد، بايد از هر نظر دارای شرايط لازم برای احراز پست مديريت باشد. او يک نمونه كامل و تمام عيار بوده و از سجايای بلند اخلاقی و صفات عالی انسانی برخوردار است.
‍ 📌 شمایل نامه در مدح امیرالمومنین علیه السلام 👤 منتسب به قمرتاج (اکرم الحاجیه)، دخت میرزا محمدحسین خان فخیم الملک کسروی. ┅┅❅❈❅┅┅
‍ 🔺 نگاره‌ تاریخی و مهم غدیر خم. 💥 منسوب به کتاب ابوریحان بیرونی (الآثار الباقیة عن القرون الخالیة) ▫️در کتابخانه دانشگاه ادینبرو انگلستان.
20110130095457-14.pdf
973.9K
💡عنوان: {چرا به حدیث عمل نشد؟} 📝 که دلالت آن را بر امامت تمام می دانند باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا صحابه رسول خدا پس از آن حضرت به آن عمل نکرده اند؟ مقاله حاضر بررسی موقعیت سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی مدینه در آخرین سالهای عمر پیامبر و نقش تأثیر گذار قبائل مختلف، به علل نادیده گرفتن حدیث غدیر پرداخت است، و ضمنا دیدگاه متفکران اهل سنت را پیرامون حدیث غدیر روشن ساخته است. امید آنکه بتوان از رهگذر بررسی های تاریخی به پاسخ های درخور و شایسته برای پرسش های کلامی دست یافت.
20141227090106-9971-4.pdf
295.9K
💡عنوان: {غدیر و آینده جهان اسلام} 📝این مقاله با هدف تبیین مسیر هدایت بشریت در واقعه با استناد به قرآن، نهج البلاغه و منابع تاریخی به روش تحقیقی تحلیلی انجام گرفته است.
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔶🔷🔶🔷🔶 🔶🔷🔶🔷 🔶🔷🔶 🔶🔷 🔶 🔸«حدیث غدیر»🌱در میان خیل احادیثی که به برتری و ولایت امام علی علیه السلام حکایت می کند در واقع آخرین و مهم ترین دلیل است که پذیرش آن به طور ضمنی# اعتراف به حقانیت شیعه را دارد. از این رو جستجو و مشاهده مشاهدات دانشمندان و مورخان اهل سنّت با چنین واقعه ای داده های فراوانی را در تحلیل تاریخی پیش رو قرار می دهد. 🔸آن چه مسلّم است پذیرش واقعه غدیر و پذیرش مبانی فکری اهل سنّت دوگانه ی مقسمی است که توجیهات و پاسخ های آن و پذیرش هر دو از خود این دوگانه غریب تر به نظر می آید و البته چون راهی غیر از گفتن چنین سخنانی باقی نمی ماند، پس برای محقّقان تاریخی قابل پیش بینی است. 🔶 درهر صورت رویکرد بزرگان آنان به سه بخش تقسیم می شود 🔸1. افرادی که «حدیث غدیر »🌱را ذکر می کنند و به تواتر آن هم اشاره می کنند. 🔸2.افرادی که به جزئیات این حدیث اشاره می کنند ولی در هنگام نقل حدیث سکوت می کنند. 🔸3. افرادی که در مورد حدیث کاملا سکوت می کنند، یا انکار می کنند که البته با وجود کم بودن تعداد دسته ی سوم ولی می توان آن ها را قربانی سانسور چه از طرف خودشان و چه بقیه دانست. مانند طبری با وجود نوشتن کتاب الولایه فی طرق حدیث الغدیر مفصلا به این اسناد حدیث می پردازد اما با توجیه مختصری کلا از نقل واقعه حدیث برخلاف روال متداول تاریخ نویسی خود رد می شود. او حتی حجه الوداع را ذکر می کند و می گوید که در مقابل شکایتی که کاروان یمن از حضرت علی علیه السلام داشته اند، اتفاقاتی افتاده است و پیامبر در غدیر از علی دلجویی کرده است. -----------❀❀✿❀❀--------
به راستی با وجود این همه فضائل در کتاب ها و مصادر اهل سنت ،چرا نباید ایشان به اعتقادات شیعه روی آورند؟ به طور حتمی پاسخ به این سوال از دیدگاه های رشته های مختلف قابل بررسی است و متخصصان جامعه شناسی و فلسفه دین و علوم شناختی در این زمینه پاسخ هایی خواهند داد. 📌اما آن چه معلوم است که این اخبار و احادیث؛ تقریبا در همه ی موارد از مصادر و منابع قابل توجه و مورد قبول آن هاست. اما این به معنی این نیست که آحاد و عموم مردم خارج از حوزه ی علمی از آن ها باخبر باشند. 📌بر فرض اطلاع، قطعا سخنانی رهزن و توجیهات عجیب به عنوان پاسخ به سوالات و شبهات آن ها از طرف علماء ایشان داده می شود و با اضافه شدن تعلق فرد به مذهب مادری که در آن متولد شده و جو اجتماعی و ترس از طرد شدن کار را دشوار تر می کند. 📌همواره نوک پیکان تیرهای غربی بر جوانان مسلمان با دین ستیزی آغشته بوده است. در چنین شرایطی به طور یقینی جویای حقیقت از این برادران و خواهران با مشکلات بنیادی تری مواجه است . 📌 ودر آخر شاید ذکر داستانی خالی از لطف نباشد که تغییرات شناختی و کارکردهای شناختی تنها متاثر از محاسبات عقلانی نیست و این قضیه توسط متخصصان شناختی حوزه اسلامی و غربی تایید شده است. داستانی به خوبی گویای این مطلب است: می گویند یکی از اهل علم در یکی از روزهای ماه رمضان مهمان یکی از علماء اهل سنت بود .وقت ناهار سفره مفصلی پهن کردند. عالم شیعی از او می پرسد:کسالتی دارید که صوم از شما برداشته شده است؟ او پس از اندکی تامل پاسخ می دهد،(می دانی من چگونه ام.)من اخبار و روایات کتب مختلف را زیر رو کرده ام و مطمئن هستم تنها راه نجات حب علی بن ابی طالب علیه السلام است ولی هرچه جستجو می کنم ذره ای از آن را در خودم نمیابم پس بیش از این خودم را به دردسر نخواهم انداخت.....
📌 تابلوی غدیر خم 👤 اثر استاد محمود فرشچیان ┅┅❅❈❅┅┅
📌نگاره شورانگیزی از کندن دروازه خیبر به دست مولا امیرالمومنین علیه السلام 👤 کتاب حبیب السیر اثر غیاث‌الدین خواندمیر | قرن دهم هجری ┅┅❅❈❅┅┅
📌 تابلوی غدیر خم 👤 اثر استاد رضا بدرالسماء ┅┅❅❈❅┅┅
روز عید غدیر سال دهم هجری(سال حجة الوداع) مصادف با ایام عید نوروز ایرانیان بود. [با توجه به این که عید غدیر سه روز است]. با برنامه تبدیل تاریخ به راحتی مناسبات قمری را می توانید با مناسبات شمسی تطبیق دهید.
📚معرفی کتابهای متنوعی درباره غدیرخم 📗الْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب ✍️نویسنده: علامه امینی ▫️ناشر: موسسة الاعلمی للمطبوعات ⬅️الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(ع) در واقعه غدیر، نوشته عبدالحسین امینی. کتاب در ۱۱ جلد تنظیم شده است. منابع و مصادر مورد استناد الغدیر به جهت رعایت قواعد منطقی جدل، احتجاج و مناظره، همه از منابع عالمان اهل سنت است. این ویژگی کتاب همراه با اجتناب مؤلف از تعصب و یکسونگری، موجب شهرت جهانی الغدیر شده است. 📗انسان 250 ساله ✍️ بیانات درباره زندگی سیاسی - مبارزاتی ائمه معصومین (ع) ▫️ناشر : موسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی ⬅️کتاب «انسان 250 ساله» به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه (ع) است و از این رو، این کتاب یک فراتحلیل تاریخی است که نگاهی کل گرایانه به زندگی هر یک (ع) را با توجه به بستر تاریخی دوره مربوط و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می کردند، ارایه می دهد. 📗مسیح اسلام ✍️نویسنده: علی قهرمانی ▫️ناشر: کتاب جمکران ⬅️کتاب مسیح اسلام گام به گام و درقالب روایات و داستانک و با بیانی ساده و قابل فهم به بیان فضائل علی (ع) در منابع اهل سنت می پردازد. این کتاب پس از مطالعه، تحقیق و پژوهش از ۳۰۰ منبع اهل سنت به چاپ رسیده است. 📗غدیر، معنا، زیربنا، ضرورت و هدف ولایت ✍️نویسنده: علی صفایی حائری ▫️ناشر : لیلة القدر ⬅️داستان غدیر و تاریخ غدیر، از عظمت غدیر و ضرورت ولایت و ریشه ای بودن این مساله خبر می دهد. این نوشته به تحلیلی از ولایت و زیربنا و پایه های آن، ضرورت ولایت و هدف از این ولایت و رهبری و گام های رسول نسبت به این ولایت و رهبری می پردازد. 📗آسمان چهارم (رمانی درباره غدیر خم) ✍️نویسنده: فریبا کلهر ▫️ناشر : قدیانی ⬅️کتاب «آسمان چهارم» داستان بلندی درباره غدیر و اتفاق بزرگ آن است. در این اثر که به قلم فریبا کلهر به نگارش درآمده، خیال و واقعیت به هم پیوند می‌خورند و داستانی از گونه‌ای دیگر درباره غدیر خلق می‌شود. 📗 حماسه غدیر ✍️نویسنده: محمد رضا حکیمی ▫️ناشر: دلیل ما ⬅️کتاب حاضر حاوی شرح، نقد و تفسیری است بر کتاب «الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب» نوشته «عبدالحسین امینی»، که طی آن حادثه غدیر و تعریف آن از دیدگاه شیعه و سنی به تفصیل بیان شده است. 📗کتاب مخفی ✍️نویسنده: مجید پورولی ▫️ناشر:کتاب جمکران ⬅️«کتاب مخفی» با هدف آشنایی دقیق تر با واقعه بزرگ غدیر و حواشی آن به نگارش درآمده است. این رمان در قالب شرح سفر یک ایرانی به مدینة النبی برای دیدار با پیامبر اکرم(ص) از رازهای اواخر عمر مبارک ایشان و اتفاقات سیاسی پشت پرده آن دوران پرده بر می دارد. 📗حدیث غدیر و مسئله امامت ✍️نویسنده: استاد شهید مطهری ▫️ناشر: انتشارات صدرا ⬅️این کتاب بخشی از کتاب “امامت و رهبری” و “پانزده گفتار” از استاد شهید مطهری است که به علت جذابیت مطالب آن و درخواست‌های مکرر علاقمندان آثار استاد شهید مطهری به صورت مستقل نیز چاپ شده‌است. 📗گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر ✍️نویسنده: محمد باقر انصاری ▫️ناشر: دلیل ما ⬅️در كتاب حاضر با يادى از عظمت مراسم سه روزه ى غدير در تاريخ اسلام، گزارشى به صورت لحظه به لحظه با تمام جزئيات واقعه ى غدير در قالب داستانى تقديم مى شود؛ تا غدير را آنگونه كه واقع شده بياموزيم و به نسلهاى آينده بسپاريم.
نگاهی به نخستین مهاجرتهای علویان از حجاز به شبه‌قاره هند(سند، مولتان و هند) نویسنده: محمد مهدی فقیه بحرالعلوم؛ تاریخ نفوذ علویان و مهاجرت آنان به شبه‌قاره هند، با افسانه­ هایی در آمیخته؛ اما آنچه مسلّم است، اینکه در همان ابتدای قرن اول اسلامی، اهالی سند، کابل و هند پس از آشنایی با امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) ، ارادتی عمیق به آن حضرت پیدا کردند؛ تا آنجا که بعضی از آنان با غلو درباره آن حضرت، پا را فراتر نهادند و این، آغاز تشیع در شبه‌قاره هند بود. در گیرودار ظلم و ستمی که به فرزندان اهل بیت: در دوره بنی‌امیه و به ویژه در حکومت بنی‌عباس پدید آمد، جمع کثیری از علویان، به‌دلیل پیشینه‌ای که اهالی شبه‌قاره هند در تشیع داشتند، به این مناطق مهاجرت کردند و با استقبال اهالی آنجا روبه‌رو شدند. به این ترتیب، علویان توانستند نفوذ معنوی و اجتماعی خود را در این مناطق بسط و گسترش دهند؛ تا جایی که این مهاجرت‌ها رو به فزونی نهاد و علویان، موفق به تشکیل دولت شیعی زیدی و شیعی اسماعیلی شدند. 👉 https://b2n.ir/s86366
🔴 قیام مسجد گوهرشاد چرا و چگونه اتفاق افتاد؟ 21 تیرماه؛ سالروز قیام گوهرشاد و روز عفاف و حجاب 🕌 واقعه تجمع مردم مشهد در تیر ماه سال 1314 در مسجد گوهرشاد در اعتراض به قانون تغییر لباس توسط رضاخان بود که توسط نیروهای دولتی سرکوب شد. ♦️ علت اصلی این تحصن اعتراض به اجباری شدن و کلاه شاپو و سیاست‌های تغییر لباس، و حصر آیت الله سید حسین قمی (در پی اعتراض به قوانین تغییر لباس) بود. ♦️ در 20 تیرماه، درگیری اولیه در مسجد باعث شهادت 20 نفر شد. پس از آن بر تعداد متحصنین افزوده شد و بین 15 تا 20 هزار نفر در مسجد گوهرشاد و اطراف آن گرد آمدند. ♦️ فردای آن روز در 21 تیرماه و پس از آنکه تلاش نظامیان برای متفرق کردن جمعیت با مقاومت مردم رو به رو شد، راههای ورود و خروج به مسجد گوهرشاد بسته و دستور شلیک صادر شد. ♦️ بدین ترتیب این تحصن به شدت سرکوب و بیش از 1600 نفر شهید شدند. پس از این واقعه روحانیان سرشناس مشهد دستگیر شدند و تبعید شدند و به دستور رضا شاه برخی از روسای ادارات مشهد تغییر کردند.
┈┅ ❁❁ ┅┈ 💥رمز یک اعدام 👈 چرا امیرکبیر طاهره قره العین را اعدام کرد؟ ✔️ استاد ابوالحسنی منذر🔻 💥 قرة العين کیست؟ 1⃣ طاهره قرة العين (زرين تاج قزويني) از پيشگامان بابيت در زمان ناصرالدين شاه است كه عمليات كشف حجاب و رفتن وي با چهره‌ كاملا بزک شده و عريان به ميان مردان بابي و همخواني‌اش با سران بابيه (كه در تاريخ از آن، با عنوان رسوايي بدشت ياد مي‌شود در تاريخ ثبت شده) [1] است و حتي مورخين بابي و بهايي نيز بدان اشاره دارند. [2] 2⃣ احمد كسروي مي‌نويسد: «... داستان قرة العين شگفت‌آور است. ولي دليل از آن به سود كيشهاي بابي و بهايي نتوان درآورد. در كوششها نيز زيان قرةالعين كمتر از سودش نبوده، در جستن [3] او از خانه‌ي شوهر و همراهي‌اش با مردان آن داستان بدشت كه خود بهاييان پوشيده نداشته‌اند، دستاويز دشمنان بيشتر گرديده تا دستاويز دوستان. اين است در كتابها ديده مي‌شود كه خواهر عبدالبهاء كه بهاييان او را [بلندمرتبه] مي‌شمارند در نامه‌ي خود به بهاييان تهران چنين نوشته: «قرة العين يك دفعه بي‌حكمتي كرد و هنوز از كله‌ي مردم نمي‌توانيم به درآوريم.» [4]. 💥 چرا قرة العين می‌خواست ناصرالدین‌شاه را ببیند؟ 3⃣ مرحوم آیت الله شیخ حسین لنكراني معتقد بود: خدمت بزرگ ديگري كه اميركبير به اسلام و ايران كرد، تسريع در اعدام قرة العين، و از بين بردن زمينه‌ي ديدار آن زدن فتانه با ناصرالدين شاه جوان بود كه زمام نفس خويش را در دست نداشت و ممكن بود دلباخته‌ي ناز و غمزه‌ي او شده و اين امر (همراه با سوسه دواني‌هاي دول اجنبي ذي نفع در ماجرا) كار پايان دادن به غائله‌ي ايران سوز بابيان را دچار مشكل سازد. 4⃣ نورالدين چهاردهي، «از افراد ثقه‌ي ازلي‌ها» شنيده است «كه طاهره در زمان زنداني بودن خود تقاضاي ملاقات با ناصرالدين شاه نمود و شاه مايل به ازدواج با او بود. درباريان [بخوانيد: اميركبير] از ملاقات طاهره بيمناك شده و وهم داشتند كه شاه تحت سيطره‌ي طاهره قرار گيرد و زيبايي او موجب شود كه شاه مفتونش گردد، لذا مرگ او را جلو آوردند.» [5]. 📚 منبع: مقاله ﺍﻇﻬﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ ﺁﻳﺖﺍﷲ ﻟﻨﻜﺮﺍﻧﻲ ﺩﺭﺑﺎﺭﺓ ﺑﺎﺑﻲﮔﺮﻱ ﻭ ﺑﻬﺎﻳﻲﮔﺮﻱ، فصلنامه مطالعات تاریخی پاورقی [1] براي شرح ماجرا ر. ك: ناسخ‌ا لتواريخ، بخش قاجاريه، لسان‌الملك سپهر 3 / 219، 220 و 239؛ فتنه‌ي باب، اعتضاد السلطنه، تعليقات عبدالحسين نوايي، صص 178 - 187؛ قرةالعين، درآمدي بر تاريخ بي‌حجابي در ايران، سينا واحد، ص 13 به بعد. [2] ر. ك: الكواكب الدريه، آواره، 1 / 127، به بعد؛ طاهره قرةالعين، حسام بقايي (به نقل از: عباس افندي)؛ مطالع الانوار....، عبدالحميد اشراق خاوري، صص 249 و 301؛ حضرت بهاءالله، محمدعلي فيضي، صص 41 - 42. [3] بيرون رفتن. [4] بهايي‌گري، ص 85. در مورد قرةالعين و بهاييها، همچنين ر. ك: فلسفه‌ي نيكو، حسن نيكو،3 / 107 به بعد. [5] باب كيست و سخن او چيست، نورالدين چهاردهي، صص 86 و 87. درباره‌ي خوش آمدن شاه جوان از قرةالعين، ر. ك: قبله‌ي عالم، عباس امانت، ص 296.
EEM_Volume 9_Issue 31_Pages 155-174.pdf
1.28M
🔺مقاله پژوهشی/ PDF ● نقش و جایگاه قرة العین در فرقه بابیه ✍ به قلم: نرجس عبدیائی | فصلنامه علمی - پژوهشی انتظار موعود 🔰 با چهره اصلی قره العین آشنا شوید چکیده: بابیه از جمله فرقه‌های انحرافی است که در دوران قاجار به رهبری علی محمد باب شکل گرفت. باب، برای خود، افرادی را به عنوان یاران اصلی‌اش در انتشار این مسلک برگزید. یکی از آن‌ها زنی به نام قره العین، از خاندان علم و اجتهاد بود که جایگاه مؤثری در فرقه بابیه داشته است. نویسنده، قره العین را در قتل عموی خود ـ یعنی مجتهد معروف ملامحمد تقی برغانی ـ و بی‌تقصیر نمی‌داند. همچنین مشارکت وی در برخی جنگ‌های بابیه مثل واقعه طبرسی و تبلیغ بی‌رویه مرام علی محمد را مورد بحث قرار داده و نشان می‌دهد که او با اعلام دوران فترت و نسخ دین اسلام و اعلام و اظهار کشف حجاب، نقش‌های مؤثری در ترویج فرقه بابیه و انحرافات آن، ایفا کرد.