🔴 نهیب حضرت اباعبدالله(ع) به علمای زمان خود/ این خطبه برای همیشه تازه است!
🔻در کنارِ دعای پرفیض عرفه، این خطبه را حتماً مطالعه کنیم.
🔹حضرت اباعبدالله یکسال قبل از عاشورا به سفر حج می رود و علما، بزرگان، اصحاب پیامبر(ص) و اصحاب پدرش امیرالمؤمنین(ع) را جمع کرده و خطبه عجیبی را می خواند. خطبه منا مکمل #دعای_عرفه است. خطبه جنبه سیاسی است و دعا جنبه معرفتی و معنوی. بر مؤمنین است که در کنار دعای با صفای #عرفه، از قرائت خطبه منا حضرت نگذرند.
🔰سیدالشهدا در این خطبه تفسیر و تصویر دقیقی از جامعه نشان میدهد:
🔸شما ای نخبگان دینی و اجتماعی کاری کردید که هیبت جامعه شکسته شد و بازی را باختید. همه چیز در اختیار حکومت قرار گرفته و دین را طوری که میخواهد ارائه میدهد.
اعتبارتان را از دست ندادید جز به خاطر اختلافتان در حق و سنت پیامبر که موجب گم شدن سیره و راه درست شد.
جامعه توانش را از دست داد و تبدیل به مستضعفانی شد که در برابر اربابان مطیعند و بخاطر نان شب، کمر خم کردند.
🔻خلاصه ای از این خطبه:
🔹«ای بزرگان، عبرت بگيريد از موعظه اي که خداوند به دوستان خود در قرآن ميفرمايد اگر شما خود را دوستان خدا ميدانيد، و اگر دينداريد و مخاطب قرآن هستيد پس بي تفاوت نمانيد و احساس تکليف کنيد! آيا نديده ايد که خداوند چند بار در قرآن، روحانيون مسيحي و يهودي را توبيخ کرده است که چرا مردان خدا در جامعه و حکومت، بي عدالتي و فساد ديدند و سکوت کردند؟ چرا اعتراض و انتقاد نکردند؟ و فرياد نکشيند؟ و نيز فرمود: «نفرين بر کساني از بني اسرائيل که کافر شدند. آنها که امر به معروف و نهي از منکر نکردند، و چه بد عمل کردند»».(خداوند چنين کساني را کافر خوانده و توبيخ کرده که چرا در برابر بي عدالتي و تبعيض و فساد در حکومت و جامعه ی دینی ساکت هستيد)
🔸«به نام دين از شما حساب مي برند و احترام ميگذارند و شما را بر خودشان ترجيح مي دهند. در حالي که هيچ فضيلتي بر آنها نداريد. و هيچ خدمتي به اين مردم نکرده ايد. مردم مجاني براي شما احترام قائل اند و شفاعت شما را مي پذيرند. شما به نام دين است که اعتبار و نفوذ کلمه داريد. در خيابان ها مثل شاهان راه می روید و با هيبت و کبکبه رفتار مي کنيد. به راستي چگونه به اين احترام و اعتبار اجتماعي رسيده ايد. فقط به اين علت که مردم از شما توقع دارند که به حق خدا قيام کنيد. اما شما در اغلب موارد از انجام وظيفه و احقاق حق الهي کوتاهی کردهايد و حق رهبران الهي را کوچک شمرده ايد و حقوق ضعیفان را تباه ساخته اید و به پندار خود حقّ خود را گرفته اید. شما در این راه نه مالی خرج کردید و نه جانی را برای خدا که آن را آفریده به مخاطره انداختید و نه برای رضای خدا با عشیره ای(با اقوام و عشیره خود) درافتادید، آیا شما به درگاه خدا، بهشت و همنشینی پیامبران و امان از عذاب او را آرزو دارید؟»
🔹«ای آرزومندان به درگاه خدا! من می ترسم کیفری از کیفرهای او بر شما فرود آید. شما می بینید که پیمان های خدا شکسته شده و نگران نمی شوید با اینکه برای یک نقض پیمان پدران خود به هراس می افتید! می بینید که پیمان رسول خدا(ص) خوار و ناچیز شده و کورها و لال ها و از کار افتاده ها (نیازمندان و زمین گیرها) در شهرها رها شده اند و رحم نمی کنید و در خور مسئولیت خود کار نمی کنید و به کسانی که در آن راه تلاش می کنند وقعی نمی نهید(به امام و رهبر کمک نمی کنید) و خود به چاپلوسی و سازش با ظالمان آسوده اید».
🔸«زمام امور و گذرگاه احکام (یعنی پست های کلیدی) به دست عالمان خداست که بر حلال و حرام خدا امین اند و از شما این منزلت را ربودند و آن از شما ربوده نشد مگر به واسطه دوری شما از حق و اختلاف تان در سنت پیامبر(ص)! اگر بر آزارها شکیبا بودید و در راه خدا هزینه ها را تحمل می کردید، زمام امور خدا بر شما در می آمد و از جانب شما به جریان می افتاد و به شما بر می گشت، ولی شما ظالمان را در جای خود نشاندید و امور خدا(و مردم) را به آنان سپردید تا به شبهه کار کنند و در شهوت و دلخواه خود راه روند. بدین سان ضعیفان را به دست آنان سپردید که برخی را بَرده و مقهور خود ساخته و برخی را ناتوان و مغلوب زندگی روزمره کردند، در امور مملکت به رأی خود تصرف می کنند و با هوسرانی خویش ننگ و خواری پدید می آورند به سبب پیروی از اشرار و گستاخی بر خدای جبار.»
🔹«در هر شهری خطیبی سخنور بر منبر دارند که به سود آنان سخن می گوید، سرتاسر کشور اسلامی بی پناه مانده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم بردگان آنهایند که هیچ دست برخورد کننده ای را از خود نرانند. آنها که برخی زورگو معاندند و برخی بر ناتوان سلطه گر و تندخویند، فرمانروایانی که نه خدا شناسند و نه معاد.»
🔻اگر این خطبه را کامل بخوانیم مب ببینیم ریشه مشکلات ممالک اسلامی و امت اسلامی و جهان اسلام چیست.
#سالروز_شهادت_بهشتی
💢چندی قبل يك خانم آلمانی به من تلفن كرد و گفت: آنجا مسجد است.
گفتم: بله.
گفت: شما امام مسجد هستيد.
گفتم: بله.
گفت: من از شما خواهش میكنم يك حرز* فاطمه، حرز حضرت زهرا برای من بفرستيد.
گفتم: ما چنين چيزی نداريم. چه هست؟ مقصودتان چيست؟
✅گفت: من چندی پيش به پاريس مسافرت كرده بودم، در مسجد پاريس چيزی به من فروختند به نام حرز فاطمه و من بچه اولم همراهم بود، اين حرز را پيش او گذاشتم و در اين مدت تجربه كردهام كه او از بيماری و رنج و ناراحتی دور بوده است، حالا بچه دومی دارم و برای او هم يك چنين چيزی ميخواهم.
به او گفتم: خانم، من نماينده اين اسلام حِرزساز نيستم. اسلام، اين نگهبانی ها را به صورت غيبی و الهی اش مخصوص خدا میداند و بعد هم به ما انسانها می گويد برای نگهبانی كوچك و بزرگ در برابر خطرها و بيماريی ها تنها از دو عامل می توانيد استفاده كنيد: دعا به درگاه خدا و استفاده از وسايلی كه خدا در اين طبيعت برای مبارزه با بيماریها، رنجها و مشكلات آفريده است و در اختيار شما نهاده است.
✅به او گفتم: شما بهتر است به جای اينكه از من حرزی بخواهيد، از من نشريهای بخواهيد كه فكر شما را درباره اسلام روشن كند.
#شهید_بهشتی
📚کتاب "اتحادیه انجمنهای اسلامی در اروپا صفحه ۱۳۳
🔻📸 سبک زندگی غربی
ثروتمندترین فرد جهان هم دچار افسردگی است
🔹والاستریتژورنال: ایلان ماسک به برخی از همراهانش گفته که برای درمان افسردگی، از دُزهای پایین داروی کتامین استفاده میکند و همچنین دیدهشده که او این دارو را بهصورت تفریحی نیز مصرف میکند.
🔹ایلان ماسک با ثروت خالص ۱۹۲ میلیارد دلاری، ثروتمندترین فرد جهان است.
تا مُسلم بن عقیل هست چرا سلیمان صُرد خزاعی؟!
تاریخ شیعه پر از سلیمان صرد خزاعی است
جناب ابومطرف
بزرگ کوفه
صحابی رسول الله(ص)
از یاران امیرالمومنین(ع)
اولیننامه ها به حضرت اباعبدالله(ع) را او نوشت.
اصرار داشت امام رهسپار کوفه شوند.
اما او به امام حسن(ع) اعتراض کرد که چرا صلح با معاویه را پذیرفتی!؟
شیعه ای بود که از امام بیشتر می فهمید!
برخی گفته اند در کربلا نبود چون زندانی شد
سند دقیقی در درست نیست
برخی گفته اند در محاصره بود
درست نیست چون عده ای توانستند محاصره کوفه را بشکنند و خود را به کربلا برسانند.
خود او در زمان توبه می گوید: سستی کردیم
.
.
تاریخ شیعه پر از سلیمان است
نمازخوان
اهل روضه
اهل دوست داشتن
ساده، صاحب تحلیل های غلط
اما تا مُسلم بن عقیل هست چرا سلیمان صرد خزاعی باشیم؟
#علیرضا_زادبر
50.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ چرا پیامبر ابلاغ جانشینی امام علی را روز عید قربان که جمعیت بیشتر بود انجام نداد؟
⭕️ آیا نباید این امر مهم زمانی ابلاغ میشد که جمعیت بیشتری حاضر باشند و آیا جز این است که روز عید قربان از این جهت بهترین روز بود؟
از زبان استاد یوسفی غروی پاسخ این پرسشها را بشنوید (فایل تصویری).
چرا ابلاغ در عید قربان نبود؟_1.mp3
9.5M
⭕️ چرا پیامبر ابلاغ جانشینی امام علی را روز عید قربان که جمعیت بیشتر بود انجام نداد؟
⭕️ آیا نباید این امر مهم زمانی ابلاغ میشد که جمعیت بیشتری حاضر باشند و آیا جز این است که روز عید قربان از این جهت بهترین روز بود؟
از زبان استاد یوسفی غروی پاسخ این پرسشها را بشنوید (فایل صوتی).
🖇برج طغرل تهران؛ از عجایب معماری ایرانی
🗺ایران_ تهران _ شهر ری☝️🪦
برج طغرل یکی از آثار به جای مانده دوره سلجوقیانه؛ اما فقط یه برج ساده نیست. تو زمانهای قدیم از این برج به عنوان ساعت آفتابی استفاده میشده. 24 تا کنگره یا ترک روی این برج وجود داره. با تابش آفتاب به هر کنگره، میشد ساعت رو تشخیص داد. هر کنگره هم چهارتا نیم دایره داره که به معنی یک ربع ساعت هست. اما کاربری برج طغرل تهران فقط به ساعت آفتابی خلاصه نمیشه. زمانی که داخل این برج بایستید و داد بزنید، انعکاس صداتون رو متوجه میشید. انگار یه بلندگو رو به روتون گذاشتن. در گذشته شاهان و سخنوران از این ویژگی برج برای سخنرانی استفاده میکردن.
این دو ویژگی تنها کاربردهای برج طغرل شهر ری نیست.
غدیریه
غدیریهسرایی سنت دیرینهای در میان شاعران بوده که پیشینهاش به روز غدیر برمیگردد، آن هنگام که حسان بن ثابت غدیریهای سرود که علامه امینی در کتاب الغدیر آورده است. علامه امینی در کتاب الغدیر از غدیریههای عربی از زمان حضرت رسول تا حیات خودش گزارشی ارائه داده است، به این غرض که مشخص شود ظهور و بروز حدیث غدیر صرفاً در کتب حدیثی نبوده است.
به مناسبت عید غدیر هر روز بخشی از غدیریههای فارسی را از کتاب غدیریههای فارسی؛ از قرن چهارم تا چهاردهم نوشتۀ محمد صحتی سردرودی در همین کانال منتشر خواهد شد.
#غدیریه #شعر #خواجه_عبدالله #صحتی_سردرودی #علامه_امینی #عید_غدیر
غدیریه
بخش اول
خواجه عبدالله انصاری (396-481 ه.ق.):
ای خوانده تو را خدا «ولی» ادرکنی
بر تو ز نبی نص جلی ادرکنی
دستم تهی و لطف تو بیپایان است
یا حضرت مرتضی علی ادرکنی
محل شاهد در این رباعی مصرع اول است که خواجه امام علی را «ولی» میخواند و گویاتر از آن در مصرع دوم که میگوید برای علی از نبی اکرم «نص جلی» است و چنان که پیداست مراد از «نص» بهویژه «نص جلی» حدیث غدیر خم است که بهوضوح و صراحت بر امامت و ولایت امام علی دلالت میکند و متکلمان و متفکران اسلامی از آن همواره به عنوان «نص جلی» یاد کردهاند.
همچنین ناصرخسرو قبادیانی سروده است:
ندانم جز این عیب مر خویشن را / که بر عهد معروف روز غدیرم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غدیریه
بخش دوم
سنایی غزنوی (437-525):
نامش از نام یار مشتق بود / هر کجا رفت همرهش حق بود
مر بنی را وصی و هم داماد / جان پیغمبر از جمالش شاد
آل یاسین شرف به او دیده / کرده در شرع مر، ورا، به امیر
بهر او گفته مصطفی به اِلاه / کای خداوند «وال من والاه»
هر که تن دشمن است و یزدان دوست/ داند الراسخون فی العلم اوست
دل او عالم معانی بود / لفظ او آب زندگانی بود
تنگ از آن شد بر او جهان سترگ / که جهان تنگ بود و مرد بزرگ
عطار نیشابوری (513-586):
گفت پیغمبر به یاران این سخن / پیک رب العالمین آمد به من
گفت حیدر را خدا این تحفه داد / بر همه خلق جهان فضلش نهاد
غدیریه
بخش سوم
جلالالدین رومی (مولانا) (متوفای 670 ه.ق.)
زین سب پیغمبر بااجتهاد/ نام خود وآنِ علی مولا نهاد
گفت هر کو را منم مولا و دوست / ابنعم من علی مولای اوست
کیست مولا آنکه آزادت کند / بند رقیت ز پایت برکند
مولانا ابیات دیگری نیز در مدح و ستایش حضرت علی دارد از جمله این شعر معروف که به حدیث نبوی درباره حضرت علی نیز اشاره دارد:
در شجاعت شیر ربانیستی / در مروت خود که داند کیستی
ای علی که جمله عقل و دیدهای / شمّهای واگو از آنکه دیدهای
تیغ حلمت جان ما را چاک زد / آب علمت خاک ما را پاک کرد
راز بگشا ای علی مرتضی / ای پس از سوء القضا حسن القضا
چون تو بابی آن مدینه علم را / چون شعاعی آفتاب حلم را
باز باش ای باب رحمت تا ابد / برگاه ما له کفواً احد
غدیریه
بخش چهارم
ابنیمین فریومدی (685-769):
مقتدای اهل عالم چون گذشت از مصطفی / ابنعم مصطفی را دان علی مرتضی
آنکه از مغرب به مشرق کرد رجعت آفتاب / تا نماز بینیاز او نیفتد در قضا
اوست مولانا به فرمانی که از حق ناطق است / چون توان منکر شدن در شأن او «من کنت» را
آنکه در حین صلوة از مال خود دادی زکات / جز علی را کس نمیدانم به نص «انما»
شاه نعمتالله ولی (731-834):
جام گیتینما علی ولی / معنی انبیا علی ولی
ابنعم رسول و دامادش / هست سرّ خدا علی ولی
مخزن گنج کنت کنزاً اوست / محرم کبریا علی ولی
کی گدا از درش رود محروم / چون بوَد پادشاه علی ولی
هرکسی را امام و راهبری است / رهبر جان ما علی ولی
غم نباشد ز خویش و بیگانه / گر بود آشنا علی ولی
مس قلب ار بری به حضرت او / کندش کیمیا علی ولی
📌 #غدیر هویت شیعه است.
محمدبن نَوفِل صَيرَفى گويد:
«نزد هَيثَم بن حبيب صيرفى بودم كه #ابوحنيفه نُعمان بن ثابت بر ما وارد شد؛ ما از اميرمؤمنان #على بن ابىطالب(ع) ياد كرديم و درباره ماجراى #غديرخُم سخن به ميان آمد. ابوحنيفه گفت:
من به ياران خود گفته ام:
نزد اينان( #شيعيان) به صحّت خبر ماجراى غدير اعتراف نكنيد كه شما را محكوم می كنند.»
📚شیخ مفید، الامالی، ص26.
جمعیت غدیر خم.pdf
358.6K
📌بررسی تاریخی جمعیت حاضر در غدیر خم.
محمدجواد یاوری سرتختی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨صادقانه از ته قلبم میگم:
به نیرنگ جهان غرب توجه نکنید
فکر نکنید که علف آنطرف سبزتر است.
🔰همه پوشش برای دیده شدن است.
✍سید یونس فاطمی اصل
📝یادداشت شماره یک
🔸بعد از تحولات عظیم در پوشش و دگرگونی بنیادین در نحوه پوشیدگی زن غربی و زن شرقی علی رغم پمپاژ کلیشه های دائمیِ چشم و دل سیر بودن و عادی شدن مسئله، آمارها و مطالعات نشان می دهد نرخ تجاوز و آزار و اذیت های مربوط به زنان در آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی و غرب اروپا خیلی بالاتر از سایر نقاط جهان است.
•دانمارک پایتخت خشونت جنسی جهان است(+)
•آمریکا بالاترین نرخ تجاوز جهان را دارد(+)
•سوئد پایتخت تجاوز در غرب است(+)
•بزرگ ترین اجتماع زنان درکره جنوبی
دراعتراض به نقض حریم خصوصی شان
توسط مردان شکل گرفت(+)
•آزار و اذیت ۹۷٪زنان و دختران جوان ۱۸تا ۲۴ ساله بریتانیایی که ۸۰٪ آن در مکانهای عمومی صورت گرفته است(+)
•٪۶۰فرزندان نامشروع در فرانسه(+)
•اعتراض علیه زن کُشی در پرتغال(+)و...
این لیست بیشتر از اینهاست و بنظرم تا اینجا کافیست.
⁉️منظور از تهیه این فهرست بلند صرفا تکرار حرفهای پر تکرار نبوده بلکه ایجاد یک سوال بزرگ بوده که زنان در این شرایط چه ایده و راه حل هایی برای امنیت و تامین حضور اجتماعی خود دارند؟!
🌐طبق آمار و ارقام ها، در فرانسه ۱۰۰٪زنان در حمل و نقل عمومی مورد آزار قرار گرفته اند(+) و دغدغه شماره یک آنها هم امنیت در اماکن و حمل و نقل عمومی و خیابانها و... است(+)در سطح حکمرانی نیز امانوئل مکرون آنرا معضلی در بدنه حکومت خواند.
🔚جالب است که درمیان کارهای متفاوت مانند تنها بیرون نرفتن/دیروقت بیرون نماندن و پویش اطلاع رسانی شوک، بیش از ۶۰٪زنان فرانسوی گفته اند که لباس و ظاهر خود را تغییر داده و پوشیده تر شده اند.(+)
علی صمیمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مکرون رئیس جمهور فرانسه:
"رسانه های اجتماعی" ، "بازیهای رایانهای " و " الکل" مسبب اصلی آشوبها و اعتراضات اخیر فرانسهاند.
#عجب
اگر در دیدهی مجنون نشینی
به غیر از خوبی لیلی نبینی
.
.
آقای مکرون
فرانسوی های گرامی
برای دهه ها روشنفکران صاحب تریبون و رسانه در ذهن ما شرقی های بدبختِ جهان سومیِ عقب مانده تصویر رویایی از پاریس ساخته اند. پاریس و آن خیابانهای زیبا، آن کافه های گفتگو، آثار ممکلت آلبر کامو، ژان پیر و کشور آزادی، کشور اعتصابات، مهد آزادی، برابری برداری، محل وقوع انقلاب کبیرتان، سالهاست در دانشگاه های ایران سر کلاس علوم سیاسی استادها به ما میگفتند: مادر انقلابها انقلاب فرانسه است.
اما حال در این پنج شبانه روز تصاویری که از فرانسه با این اینترنت دست و پا شکسته ایران به دستمان می رسد تمام آن ذهنیت رویایی خودش را برهم زده است. چرا مردمتان فروشگاه ها را غارت می کنند؟ مگر فقیر دارید! در ایران هم اعتراضات بود همان اعتراضاتی که رئیس جمهور مکرون آن را انقلابِ جوانان ایران خواند و به مصیح علینژاد وقت ملاقات داد اما در تهران مردم ما فروشگاه های زنجیره ای را از سرگرسنگی غارت نکردند! اقای مکرون، تحلیل رائفی پور ما این بود که بازی های رایانه ای، مواد روان گردان و شبکه های اجتماعی از عوامل تشدید خشونت بود، شما هم که حرف او را می زنید!؟ فَن ایشان شده اید؟ از این ها بگذریم، جریان غربگرا در داخل کشور حاضر نیست تصاویر فرانسه را بپذیرید. هنوز تلاش دارند با کوبیدن ایران، عیب غرب را حُسن ببینند. دلیل مشخص است:
اگر در دیدهی مجنون نشینی
به غیر از خوبی لیلی نبینی
آقای مکرون تصویر رویایی از فرانسه در ذهن مغلوبِ انسانِ شرقی بهم خورده است. با چند تصمیم پوپولیستی دوباره ما را فریب دهید تا مجذوب غرب باقی بمانیم.
علیرضا_زادبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥انتشار قدیمیترین فیلم نویافته از حرم حضرت علی (ع) برای نخستین بار
🔹در این فیلم قسمت کوتاهی از شهر کوفه دیده میشود، و پس از آن درگاه ورودی حرم مطهر نمایان شده که زائران در حال ورود به حرم هستند. این ورودی هم اکنون با عنوان باب امام رضا علیه السلام شناخته میشود که قبل از این نامهای دیگری داشته است.
📌غدیر در سیره اهل بیت علیهم السلام
🌻امام #حسن(ع) در سالگرد روز عید #غدیرخم، #غذایی تدارک دیده بود که امیرمؤمنان #علی(ع) به همراه شیعیان #فقیر و غنی در آن شرکت کردند.
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص758.
🌻امام #صادق(ع) فرمود:
#شیطان دشمن خدا، چهار بار ناله کرد:
روزى که مورد لعن خدا واقع شد، روزى که به زمین هبوط کرد، روزى که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد و روز عید #غدیر.
📚حمیری، قرب الاسناد، ص۱۰.
🌻امام #رضا(ع) ضمن سفارش #شیعیان به #زیارت قبر امیرمؤمنان #علی(ع) در شب #عیدغدیر،
خود نیز در روز عید غدیر #لباس های نو پوشیده و برای دوستان #غذا و هدایای فراوان ازجمله #کفش و #انگشتر آماده می نمود.
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص24؛
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص752.
🎆🎆🎆🎆
📌جشن غدیر در مصر و مغرب
برای اولین بار در هیجده ذی الحجه سال 362 قمری جمع فراوانی از اهل #مصر و #مغرب برای دعا جمع شده و آن روز را #عیدغدیر اعلام کردند.
در این جشنها که سالهای پیاپی برپا می گشت، #پوشیدن_لباس_نو، #ازدواج، آزادی بندگان، پخش کردن #هدایا و #قربانی توسط #شیعیان_اسماعیلیه انجام می گرفت.
#مردم، #قاریان، #فقها و #شعرا ابتدا در مسجد شهر #قاهره جمع شده و سپس این #جشن در قصر خلیفه فاطمی انجام می گرفت.
اعتقاد به قداست روز غدیرخم آنقدر والا بود که مُستعلی بالله فاطمی در سال 488 قمری همزمان با روز غدیر بر مسند #حکومت نشست.
📚مِقریزی، اتعاظ الحنفاء، ج1، ص276، 273، 142؛
📚همو، المواعظ والاعتبار بذکر الخطط والاثار، ج2، 255، 91، 74، ج3، ص96؛
📚ابن تغري بردي، النجوم الزاهرة في ملوك مصر والقاهرة، ج5، ص143.
🔰 تاریخچه عید و جشن غدیر
▫️مسلمانان و بهخصوص شیعه از دورههای نخست، روز غدیر را یکی از عیدهای بزرگ میدانستهاند و این روز در میان ایشان به عید غدیر معروف و مشهور است. مسعودی (متوفای ۳۴۶ق) تاریخ نگار قرن چهارم قمری در التنبیه و الاشراف نوشته است که فرزندان و شیعیان امیرالمؤمنین این روز را بزرگ میدارند.[1] کلینی (متوفای ۳۲۸ق) محدث قرن چهارم نیز در روایتی جشن گرفتن شیعیان را نقل کرده است. [2]
▪️پیش از آن نیز فیاض بن محمد بن عمر طوسی روایتی نقل میکند که امام رضا(ع) روز غدیر را عید میگرفته است.[3] و در سال ۴۸۷ق بیعت با مستعلی بن مستنصر (از حاکمان مصر) در روز عید غدیر خم صورت گرفته است.[4] در مصر خلفای فاطمی عید غدیر را رسمیت دادند و در ایران از سال ۹۰۷ق که شاه اسماعیل صفوی به سلطنت رسید، عید غدیر از اعیاد رسمی است.
▫️در قرنهای اخیر برگزاری جشن عید غدیر از شعائر شیعه محسوب میشود. در نجف همه ساله در روز عید غدیر مراسمی در حرم علوی برگزار میشود و رجال و علمای شیعه و سفرای کشورهای اسلامی در آن حضور یافته، خطابهها و قصائد غدیریه خوانده میشود. در یمن شیعیان زیدی روز غدیر را با جشن و چراغانی برگزار میکنند.
شب عید غدیر نیز در میان مسلمانان از شبهای معروف شمرده میشود.[5]
⤴️1. مسعودی، التنبیه و الاِشراف، ص۲۲۱
⤴️2. کلینی، کافی، ۱۴۰۷ق، ج۴، ص۱۴۹.
⤴️3. مجلسی، بحار الانوار، ج ۹۵، ص۳۲۲
⤴️4. ابن خلکان، وفیات الاعیان، ۱۳۶۴ش، ج۱، ص۱۸۰
⤴️5. ثعالبی، ثمارالقلوب، ۱۴۲۴ق، ص۵۱۱
✍ مقالهٔ «نقش یهود در تحریف غدیر خم»:
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/israiliyyat/6903