eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
995 ویدیو
30 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 هفتمین نشست در سال 1402 🔔 💬 با عنوان: «هم‎اندیشی در مورد هویت‎بخشی به دانشجویان (گامی در مسیر احیای پیشران‎های عفاف در دانشگاه)» 4⃣ 👥👥میزگرد عفافگرایان؛ با مشارکت جمعی از اساتید دانشگاه و اعضای محترم کارگروه 🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم‎تربیتی و روانشناسی، تالار دکتر حسینعلی کوهستانی 🎧 آدرس اتاق مجازی: vroom.um.ac.ir/saeedy 📆زمان: چهارشنبه 18 مرداد، ساعت 16:45 🎥پخش مستند ساعت 16:40 🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐 @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نخواهید که آخرین روز شما، اولین روز حجابتان باشد. ✅بدون شرح 🌴🌲🌳🌵🌳🌲🌴 @umefafgaraei
مسیر عفافگرایی
#اصلاحیه 📣ششمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1402 🔔#نشست_صرفاً_مجازی🔔 💬 با عنوا
🔰ششمین نشست 💬 با عنوان «هم ‎اندیشی در مورد هویت‎ بخشی به دانشجویان: (گامی در مسیر احیای پیشران‎های عفاف در دانشگاه)» 3️⃣: تجارب زیسته 🟢با حضور دانش‎آموختگان و مدرسان مدعو دانشگاه فردوسی مشهد 👤دکتر سمیه ابراهیمی کوشک مهدی 👤دکتر اکبر امراهی ⏰چهارشنبه 11 مرداد ساعت 16:30 🎧 به‌صورت وبینار، با مشارکت جمعی از مدرسان و اعضای هیئت علمی و دانشجویان و علاقه‌مندان مسائل فرهنگی برگزار شد. 👤دکتر محمود سعیدی رضوانی در ابتدای نشست اشاره کردند که بحث این روزهای کارگروه، در خصوص است و درواقع، به دنبال این هستیم که اساتید و همکاران را با تجاربی آشنا کنیم که بتوانند در سطح کلاس خود و در مراحل بعدی در سطح دانشکده و دانشگاه، داشته باشند. ازاین‎رو تأکید داریم که ای که توسط اساتید ایجاد می شود، فواید زیادی دارد؛ ازجمله . 🟣حلقه سوم هم اندیشی در خصوص هویت بخشی به دانشجویان، با کمی تفاوت نسبت حلقه اول و دوم، در ابتدا با بیان تجارب زیسته دو تن از اساتید مدعو دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دکتر ابراهیمی و دکتر امراهی آغاز شد و درادامه، برخی بزرگواران حاضر در جلسه مجازی، نظیر دکتر مرتضی مغربی، دکتر سیدمجید صابری فتحی، سیدرضا محروقی و دکتر اعظم محمدزاده به نقد اظهارات ایشان و همچنین بیان نظرات خود در این خصوص پرداختند. @umefafgaraei
🌱پرورش و رشد دانشجویان در حوزه های غیرعلمی برای بنده اهمیت دارد. ما مهم است و مانند خون در بدن است. متخصصان بسیاری درمورد هویت صحبت کرده اند. شهید مطهری معتقدند، هویت از چهار عنصر فطرت، طبیعت، جامعه و خانواده، شکل می‌گیرد و در لایه های بعدی، عناصر فرهنگ، اقتصاد، سیاست و اجتماع مطرح میشود. 🌱 به بیان شهید مطهری، از میان همه عناصر سازندۀ شخصیت و هویت انسان، عنصر «» است که منشأ و خاستگاه انسانیت انسان است. در زمان حاضر که جوان ما با انواع و فضاهای مجازی و محیط های آلوده مواجه است، فطرت اهمیت خودش را بیشتر نشان میدهد. بیدار کردن فطرت انسانی، می تواند مسائل دیگر را تاحدی حل کند. 🌱 شناساندن هویت، خصوصاً هویت زنانه به دختران ما، می تواند تاحدی با رجوع به فطرت، اصلاح شود. فطرت فرد را از خودشناسی به خواشناسی می رساند. تدوین برنامه هایی، برای دانشجویان، مسیر زیادی از هویت بخشی را طی می کند. تجاربی را در این خصوص دارم که حاصل سالها، ارائه در کلاسهای درس است. 🌱جوان امروز، ما نصیحتها را برنمی تابد و و نزدیک شدن به جوانان مهم است. برچسب زدن به جوان، مقایسه کردن او با نسلهای قبل و... توسط برخی از افراد، نارضایتی دانشجویان و دور شدن آنها را از فضای راهنمایی و مشاوره در پی دارد. 👤دکتر سمیه ابراهیمی @umefafgaraei
🌱ایجاد فضایی امن در کلاس و جلب اعتماد دانشجویان، قابلیت انجام و پذیرش از سوی دانشجویان افزایش می یابد. بنده را انتخاب کردم. خودسازی با نگاه های مختلفی مطرح است؛ اما سه گام اصلی در خودسازی، ، و است. 🌱بنده به دانشجویان عرض میکنم که یک ویژگی خودتان را انتخاب کنید و بعد مشارطه (شرط) کنید که آن ویژگی را در طول این ترم، تقویت و یا از بین ببرید و بعد با مراقبه آن را کنترل نمایند. راهکارهایی در مراقبه و محاسبه به آنها داده میشود و از دانشجویان می خواهم که در آخر ترم، گزارش کوتاه برای من بنویسند که میزان موفقیت خود و اثر آن را بر زندگی خود بیان کنند. بازخوردهایی که از دانشجویان مختلف گرفته ام، نشان می دهد که نزدیک شدن به دانشجویان و برقراری ارتباط با آنها، بسیار مؤثر است. 🌱برنامه خودسازی برای مدیران و معلمان هم قابل اجراست و پیامدهای قابل توجهی را به همراه دارد. چراکه آنها هم در کلاسهای درس خود این برنامه ها را اجرا میکنند. برخی از دانشجویان بنده که ازقضا خودشان معلم بودند و گزارشی از اجرا و تأثیر آن را در کلاسهای درس خود ارائه دادند. 👤دکتر سمیه ابراهیمی 🔖 پاورپوینت ارائه شده دکتر سمیه ابراهیمی https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/jJ96fxwrCi3Kxpq 🔊 کلیپ ارائه شده دکتر سمیه ابراهیمی (بازخورد یکی از دانشجویان) https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/AijSBN4TpZFJcsB 🎙 پاسخ به برخی انتقادات وارد شده توسط دکتر سمیه ابراهیمی https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/9y6PY4W6ATiHtxY @umefafgaraei
🍃در فضای هویت بخشی و نگاه ناظر به تربیت، 20 درصد کنش های اجتماعی جوانان، نظیر رفتار و کردار، قابل مشاهده است؛ اما چه چیزی باعث ظهور و بروز آن 20 درصد می شود و دانشجویان رفتار و عاداتی را از خود بروز میدهند. ما باید روی آن 80 درصد کار کنیم. 1⃣ شناخت مسئله ناظر به مخاطب: مخاطبان ما دارای تفاوت‎های فردی و تربیت خانوادگی هستند. رسانه و فضای مجازی آنها چگونه است؛ ویژگی های نسلی مشترک آنها چیست؛ گفتمان غالب فکری (ارزش‎های دینی و غیردینی) آنها چگونه است. چه چیزهایی را ارزش می‌دانند. با چه سطحی از بینش و نگرش و... وارد جامعه شدند. ذهنشان چگونه است و اینها مستلزم داشتن یک طراحی است. 2⃣ شناخت مسئله اصلی دانشجویان: برای مثال، آیا آزادی از پوشش مسئله، اصلی دانشجویان است؟ مسئله ها چگونه و توسط چه کسانی ساخته می‎شوند؟ دانشگاه و اساتید، بعنوان سیاستگذاران و جریان سازان فضای فرهنگی، می‎توانند این مسائل را ساری و جاری کنند. 3⃣ معناسازی: معناهایی که دانشجویان از مسائل فهم می‎کنند، چقدر مبتنی بر فکر، احساس و عادات است؟ 4⃣ فکر کردن: دانشگاه محیطی است که خرد را پرورش می‌دهیم. منطق حاکم است و قوانین برساخته از نظریه های علمی، قابل ارزش و احترام هستند. باید به همه این مفاهیم در دانشگاه پرداخته شود. 5⃣ نتیجه گیری: شناخت دانشجو و احترام به عقل و فکر او، سوق به خودشناسی و خداشناسی و هدفمندی از فلسفه هستی او، در مواجهه با بی تکلیفی و بی برنامه گی، او را به خود نزدیک می‎کند. 👤 دکتر اکبر امراهی @umefafgaraei
🍃در پرداخت به این مسئله، ما یک با دانشجویان داریم. رسانه آنها را کرده است. یک آسیب شناسی جدی مطرح است. در نوع رفتارها و نوع ارزش گذرای ها، نوع تمایلات فکری، نحوه فکر کردن و... تربیت شده اند و اینها در خلأ یک گفتمان بوده است. بنده بارها به طرح مسائلی در کلاس پرداختم و تغییراتی جدی را در دانشجویان دیده ام. 🍃با بسترهایی نظیر موسیقی، تاریخ، شعر، بازی ها و... که خیلی بین بچه ها مرسوم است، و نگاه دینی انجام می‌گیرد؛ ولی ما چقدر از این بسترها استفاده می کنیم؟ برای مثال چرا از موسیقی های عرفانی و دینی استفاده نمی‎کنیم؟ از ظرفیت موسیقی، برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده و را تغییر داده است. ارتباط گرفتن حزب الهی ها با بچه های با ظاهر متفاوت، برای اثرگذرای روی آنها موضوعیت دارد. برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، این فضاها باید اتفاق بیفتد. 🍃هدفگذاری در بچه ها خیلی کم دیده می‎شود، چون امید ندارند. وقتی کلید و جدی شود، حال بچه ها خوب می شود. تفویض اختیار برای دیده شدن، در حوزه های مختلف و غیرعلمی، خیلی کمک کننده است. بازخورد خوب دادن، باعث رشد و اعتماد به نفس دانشجویان می شود. لذت بردن از تفکر و تفهّم هم مطرح است. 👤 دکتر اکبر امراهی 🔖 پاورپوینت ارائه شده دکتر امراهی https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/s9cpgEqAxtWfKXM 🎥 لینک فیلم قابل دانلود جلسه جهت بهره‎برداری علاقه‎مندان تقدیم است: https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/FsxrZxJbZE5btzE @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قدرت تربیت رسانه 📌فیلمی کوتاه و بدون کلام در خصوص تأثیر رسانه بر فرزندان @umefafgaraei
🍂در هیاهوی گم شده‎ام. میان صدای بوق ماشین‎ها، معامله آدم‎ها و چهره غمگین و شادشان حیرانم. 🍂حال انسان‎ها عوض شده است. گویی مانکن‎هایی برای لباس بر روی زمین شده‎اند. 🍂...، غریب‎ترین و مظلوم‎ترین پوشش این روزهاست. 🍂چشمانم را می‎بندم و پرنده دلم، به سوی پرواز می‎کند. منافقین او را با چادرش خفه کردند. نمی‎دانم چرا مردم با قهر کرده‎اند! آن را بوسیده‎اند و گوشه کمدهایشان خاک می‎خورد. 🍂چشمانم به بافته شده زیبایی می‎افتد. بافت این موها، مرا یادِ دست‎های بسته می‎اندازد. 🍂نمی‎دانم بافت دست‎های بسته محکم‎تر است یا بافت موهای رها شده در خیابان‎ها؟ آنان با دستِ بسته هم کردند؛ اما ما، با دست‎های باز چه می‎کنیم؟! 🍂روز به روز لباس‎ها آب می‎رود. خیاط سلیقه‎ها، قد شلوارها را کوتاه‎تر می‎کند و بخیل می‎شود در خرج کردن دکمه برای که لبه‎هایش از هم فراری‎اند. 🍂یاد شهدایی می‎افتم که دست‎هایشان را فدا کردند، اما پیراهن‎هایی با آستین بلند می‎پوشند تا کسی را مدیون و نبینند. 🍂کمی آن‎طرف‎تر را می‎بینم کنار این ‎های خوش رنگ و بدلباس، که رگ بر گردن‎شان نبض ندارد و بی‌خیال به این نمایش لبخند می‎زنند. 🍂شلوارهایشان در نبرد بین افتادن و نیفتادن معلق مانده و رنگ شده و ابروهای خوش فرمشان گاهی مرا گمراه می‎کند که نکند این ها باشند. 🍂 گرفته و ‎هایم پایان تلخ قصه است. ✍️طاهره بنائی منتظر @umefafgaraei
🤲 دعاهای امام سجاد (ع) پوششی در مقابل 🟢 هرچند که ، به معنای پوشش و هر چیزی که نیاز به پوشاندن دارد، اعم از پوشش زبان، فکر، پا، دست و تمام اعضا که نیاز به پوشش دارد؛ اما در آموزه‌های دین ما، این نگاه به حجاب به معنی وسیعتری به کار می‌رود. 🟡 با نگاه به سیره و زندگی (ع) می‌بینیم، روشی که آن حضرت در گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی اتخاذ کردند، بحث دعاهاست. 🟩 دعاهای امام سجاد (ع) صرفاً نیست، بلکه نوعی و است. 🟪 انسان قبل از انجام هرکاری و بیان هر موضوعی، ابتدا نیازمند حجاب است؛ بنابراین نگاه ما به سیره امام سجاد (ع) این نکته را تداعی می‌کند که با دعا‌ها، علاوه بر نزدیکی خود به خداوند، در جهت حجاب و پوشش و نیز قدم برداشته‌ایم. 🟧 به طور کلی منظور از حجاب و پوشش، ماندن انسان در مقابل و است. 🟦 نگاه دوم در بحث حجاب و عفاف در تعالیم امام سجاد (ع) غیر از جنبه دعا، کلام، روایات و گفتاری است که از آن حضرت به ما رسیده است. 👤 حجت الاسلام علی اکبر میرزایی، عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان 🍁 به عفافگرایان تسلیت باد. @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گفتگوی دو بانوی تازه مسلمان دربارهٔ حجاب 🧕🏻خانم ادواردز، مدیر فروش پروژه سینمایی جنگ ستارگان: 🟢حجاب، میدان را برای نقش آفرینی زن هموارتر می‌کنه! 🧕🏻خانم رزالی، بازیگر سابق هالیوود: 🟣بدون کار خاصی، دیدن یک محجبه باعث میشه که یاد خدا بیاد وسط! @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ❇️در باید به جوان و نوجوان کرد؛ ⚠️اما گاهی افکار باعث می شود او را در محیط گناه بگذاریم.... 🍂🍃🌺🍃🍂 ✍️دکتر محمود سعیدی رضوانی @umefafgaraei
⚠️افزایش سن ازدواج، تقویت کننده روابط خارج از عرف دختران و پسران 🔶کارشناسان حوزه خانواده معتقدند، با توجه به تحولات ناشی از مدرنیته، دختران و پسران با کاهش محسوسی روبه‌رو شده است. از این رو امروزه، شاهد رابطه میان این دو جنس در قالب دوستی آن هم در سنین هستیم. 🔷این روند به شکلی است که سن بلوغ در پسران و دختران ۱.۵ سال کاهش یافته و در دختران به ۱۱.۵ و در پسران به ۱۳.۵ سال رسیده است. 🔶نتایج تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد، ۴۰ درصد از دختران پیش از ورود به دانشگاه، با پسری ارتباط داشته و ۲۰ درصد دیگر قطع ارتباط کرده‌اند. بنابراین ۶۰ درصد آنها ارتباط با جنس مخالف را پیش از سن ۱۸ سالگی تجربه کرده‌اند. ♨️طبق‌نظر کارشناسان مسائل اجتماعی، ، به عاملی برای ترویج دختران و پسران تبدیل شده است که اگر جوانان در ازدواج نکنند؛ قطعاً به سمت این روابط خواهند رفت. 💥امروزه تقریباً یک فاصله زمانی ۱۰ سال از سن بلوغ تا ازدواج وجود دارد و به دلایل متعددی، نیز بالا رفته است و ممکن است، این خلأ زمانی را با ارتباطات قبل از ازدواج پر کند. ✍️ساناز باقری راد @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیم کوتاه مثل مامان 🟢 در به دختران، گرچه نمی‌توان منکر نقش مواردی نظیر 🍃 🍃 🍃 و 🍃 🟢شد... 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🟣اما می‎توان اذعان نمود، هیچ نهادی به اندازه ، بر حجاب دختران اثرگذار نیست و خانواده این را دارد که فرزندان را مطابق هنجارهای خود کند. @umefafgaraei
🏴 🌷 🌴وَسَيَعلَمُ الَّذينَ ظَلَموا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبونَ 🏴حمله تروریستی به حرم احمد بن موسی (ع) و دو تن از خادمان شایسته را به مردم ایران و شیراز عزیز عرض می‌کنیم و برای مجروحان این حادثه، آرزومندیم. @umefafgaraei
41.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کناره گیری محمدرضا شهبازی از برنامه پاورقی ✍بسم الله 🌴از اجرای برنامه پاورقی کناره‌گیری کردم. دلایلش رو توی این ویدئو توضیح دادم. 🌴خلاصه‌ش اینکه قرار نیست فحش‌خور زمان فتنه و جنگ و... باشه و در عافیت، سلاح‌ورزی‌ها و رشیدپور‌ها و آخوندی‌ها، در میدان اقتصاد و فرهنگ و سیاست جولان بدن. 🌴قرار نیست هنوز سال و نشده، فعالان و ساکنان و مشوقان فتنه برگردن روی آنتن. 🌴ما زورمون به هیچ‌کس هم نرسه، به خودمون که میرسه! 🌴زورمون میرسه یقه خودمون رو بگیریم که آهای! مرد حسابی، بلند شو، داد بزن، نذار فحش به نظام و انقلاب و نایب امام زمان و شهدا عادی بشه. بلند شو یه دادی بزن که خون شهید آب جوی نیست که راه بیفته کف خیابون و هنوز سالش نشده به بهانه‌های مختلف اونایی که روی خونش پا گذاشتند رو برگردونید به آنتن. بلند شو فریاد بزن اون بدن عجمیان روی آسفالت داغ اتوبان کشیده نشد که شما برید سراغ اونایی که دور بدنش هلهله میکردن. 🤲امیدوارم خدا عاقبت همه‌مون رو ختم به خیر کنه. ✍با تماس با 162، نسبت به آن انتصاب ها و این استعفا بی تفاوت نباشیم. . @zahremar_tv @umefafgaraei
مسیر عفافگرایی
#شهبازی_مدافع_خون_شهدا #غیرت_و_مردانگی_مجری_انقلابی 🎥کناره گیری محمدرضا شهبازی از برنامه پاورقی ✍ب
🟣لطفاً از فعالیت و برنامه‌سازی برخی سلبریتی‌هایی که در ایام اغتشاشات، با معاندان همسو بودند، حذر و از بازگشت دوباره آنها به آغوش صدا و سیما ممانعت شود. 🔴چرا که نباید از بودجه بیت‌المال، مبالغ کلان برای برنامه‌های بی‌محتوای آنها پرداخت شود. ✍لطفاً برای پایمال نشدن ، از این پویش حمایت کنید و آن را نشر دهید. https://farsnews.ir/my/c/216417 @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اولویت قانون خدا در هر شرایطی 🧕🏻روایت دختربچۀ تازه به تکلیف رسیده ای را بشنویم که، گفتگوی خود را با آقای خیرخواهی، که قصد کمک کردن به او را در حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) داشت. 🌷قرار نیست که اگر 2 تا تیر از تفنگ اومد، من رو زیر پا بگذارم... @umefafgaraei
🌻بر روی درب خانه های قدیمی، از جدا بوده است. 🌻ارتفاع کوتاه درب خانه، باعث میشد که افراد، موقع ورود به خانه، سرشان را ناخودآگاه پایین بیندازند. 🌻تورفتگی در ورودی خانه، باعث می شود تا هم ورودی درب سایه باشد و هم موقع باز کردن درب، خانه حفظ شود و شخصی که درب را باز میکند، از اطراف دیده نشود. @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شأن آور بودن حجاب 🟠حجاب راحتی نیست... حجاب شأنیته. 🟢خدا نامحرم نیست، ولی وقت نماز باید چادر سرت باشه. 🔴برخی می گویند مهم قلب انسانه... 🔵اما نصف شخصیت هر کس در ظاهرشه. ⚫من به عنوان استاد نمی توانم در دانشگاه کت نپوشم، تیشرت بپوشم و یا کت قرمز را با پیراهن زرد و شلوار سبز بپوشم و... 🎈چون شأن و جایگاه مهم است. 🎙دکتر سعید عزیزی @umefafgaraei
🔴!! 🍂دخترانی در نوبهار زندگانی خود، عکسهایی در شبکه های اجتماعی می گذارند که حتی حیوانات هم از آن شرم می کنند. 🔵!! 🍂پدران و مادران به غذا و لباس فرزندان اهمیت می دهند اما فراموش می کنند که بذر ارزشها و اخلاق را در وجودشان بنشانند. 🟣!! 🍂مردان، همسران و دختران و خواهران خود را می بینند لباسهایی می پوشند که برجستگی های بدنشان را آشکار می کنند اما به نمی آیند و با ادعای اینکه آنها روشنفکر، آزاداندیش و متمدن هستند، هیچ واکنشی نشان نمی دهند!! ✍ناصح سعدی (با تلخیص) 🌾🌱🌾🌱🌾 @umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیامد نگاه های تحريک آمیز 🟢 به نظر شما نگاه تحریک آمیز با مردها چه می کند؟!؟ 💥هزاران دومینویی که در خیابان یا مجالس، به وسیله خانمهای بدپوشش ریخته می شود و هزاران تنوع طلبی و از هم پاشیدن زندگی های مشترکی که به سردی ختم می شود... @umefafgaraei
📝 پژوهشگران دانشگاه چمران اهواز در سال 1398، در پژوهشی با عنوان "بررسی تفاوت ها و شباهتهای و اجتماعی (کمرویی)" به این نتیجه رسیدند که حیا و اضطراب اجتماعی اگرچه هر دو منبعث از احساس هستند و وجوه مشترکی دارند، اما سازه های و متفاوتی هستند و الگوهاي پيشايند و پيامدهاي يکساني ندارند. 🔷این پژوهش که با تکمیل پرسشنامه در بین ۴۰۰ دانشجوی دانشگاه شهید چمران صورت پذیرفت، نشان داد که متغیر از ارزیابی، اعم از منفی و مثبت، به عنوان نقطه مشترک احساس شرم در و اجتماعی نقش مهمی دارد. همچنین عامل کلیدی تفاوت حیا و کمرویی می باشد و حیا معلول خودکنترلی و کمرویی معلول عدم خودکنترلی می باشد. 🔷 خودکنترلي مي تواند به عنوان نقطه عطف در تفاوت حيا و کمرويي مدنظر قرار گيرد. چرا که خودکنترلي بالا پيش‎بيني کننده حياي بالا و بالعکس است. مي توان اذعان کرد منشأ و درواقع تفاوت اصلي حيا و کمرويي مي تواند همين باشد. 🔷 به عبارتي حيا و کمرويي هر دو موجب احساس در افراد مي شوند؛ اما شرم ناشي از حيا، معلول يک و کنترل کننده است؛ در حاليکه شرمِ ناشي از کمرويي معلول و عدم کنترل آن مي باشد. @umefafgaraei
🔶 به گفتم: "لعنت بر شیطان!" 🔷 لبخند زد. 🔶 پرسیدم: "چرا می‎خندی؟" 🔷 پاسخ داد: "از تو خنده‎ام می‎گیرد". 🔶 پرسیدم: "مگر چه کرده‎ام؟" 🔷 گفت: "مرا می‎کنی، در حالی که هیچ بدی در حق تو نکرده‌ام". 🔶 با تعجب پرسیدم: "پس چرا زمین می‎خورم؟!" 🔷 جواب داد: " تو مانند اسبی است که آن را رام نکرده‌ای. نفس تو هنوز است و تو را زمین می‎زند". 🔶 پرسیدم: "پس تو چه کاره‎ای؟" 🔷 پاسخ داد: "هر وقت آموختی؛ برای رم دادن اسب تو خواهم آمد؛ فعلاً برو سواری بیاموز!" @umefafgaraei