👤 دکتر سعیدی رضوانی در ابتدای جلسه، به بیان مراحل #معضلات_جنسی پرداختند و آن را در یک طیف، به صورت مشکل، مسئله، تهدید، بحران و انقلاب تصویر نمودند.
🔺 ایشان با تأکید بر اینکه صاحبنظران و پژوهشگران متعددی، تاکنون به بیان روشها و راهکارهای مقابله با #فساد_جنسی و بدحجابی پرداختند، برخی موارد را ذکر نمودند.
🔺 دکتر سعیدی رضوانی، به #شبکه_مسائل_عفاف حجتالاسلام #بیاتی، اشاره کردند و به یک نمونه از کار ایشان که در خصوص عوامل تقویت کننده عفاف بود و در 4 بخش باورهای عفاف ساز، احساسهای عفافساز، رفتارهای عفاف ساز و موقعیتهای عفاف ساز تقسیم و تشریح شده بود، پرداختند.
🔺 در ادامه، گریزی به گستره مباحث #عفافگرایی و #تربیت_جنسی_اسلامی یا (شبکه مسائل عفاف و تربیت جنسی اسلامی) استاد فرید #محمدی_مقدم زدند و تیتروار مباحث مطرح شده در آن شبکه را، که شامل 5 بخش از جمله اهميت و فايدههاي عفافگرايي و پاكدامني، ياريكنندهها در عرصه عفافگرايي و كنترل غريزه جنسي، وظايف والدين در تربيت جنسي صحيح فرزندان و عفيف گشتن آنان، تأمين مشروع نياز جنسي و شيوههاي عفافورزي و كنترل غريزة جنسي بود را، بیان نمودند.
🔺 مسئول کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی، به مباحث مطرح شده در طول جلسات کارگروه، در سالیان گذشته اشاره نمودند و به طور مشروح توضیح دادند که این جلسات در قالب 16 محور، در سایت پژوهشکده مطالعات اسلامی بارگذاری شده است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
👤 آقای دکتر سعیدی، به معرفی 4 راهبرد و راهکار اساسی برای #مقابله_با_فساد جنسی، بیحجابی و بدحجابی پرداختند.
1️⃣ #راهبرد_اول: اقناع ذهنی (شناختی):
🔺 ایشان تحول در حوزه شناختي، حوزه عاطفي و اراده را، لازمه اقدام به عمل دانستند و ابزارهای #اقناع_ذهنی را نقلی (ویژه مؤمنان) و عقلی (همگانی) عنوان نمودند. سخنران کارگروه در ادامه، به سه هدف (موضوعات) عمده اقناع ذهنی اشاره کردند که تبیین دلایل التزام به عفاف و حجاب (برای مثال: تبیین چرایی حساسیت و غریزه جنسی)؛ تبیین دلایل حجاب الزامی (مثال: بیان ضرورت عدم تهییج شده در کوچه و خیابان) و پاسخگویی به شبهات (محدوده حریم خصوصی)، از جمله این اهداف است.
🔺 مدیرگروه تعلیم و تربیت اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی، مواد و بسترهای استدلال در مبحث اقناع ذهنی را شامل #نه_حوزۀ لزوم تحکیم خانواده، تفاوتهای بین زن و مرد، حجاب در ادیان، سیره، روایات و تاریخ اسلام، قرآن، بازگشت غرب به عفاف (برای مثال بیان قوانین دانشگاهها)؛ شبکه مفاهیم (شامل حیا، عفت، غیرت)؛ اجتماعی، حقوقی، سیاسی و تاریخی (شامل حجاب و عفاف در ایران و جهان) دانستند و توضیحاتی را در این خصوص ارائه نمودند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
2️⃣ #راهبرد_دوم: توأمسازی اقناع ذهنی با هیجانات
👤 دکتر سعیدی رضوانی متذکر شدند که، بهویژه در مسائل مربوط به ارزشها و نگرشها، استدلال عقلی خالی از بار #هیجانی و #عاطفی وجود ندارد. یعنی در بسیاری موارد، پیشفرضهای مشترکِ دو طرف بحث و جدل و استدلال، کاملاً بُعد گرایشی، عاطفی و هیجانی دارد (مثلاً تقریباً همگان از شنیدن خبر شکنجه و قتل یک فرد مظلوم و خبر تصادف یک فرد، به شدت ناراحت میشوند).
🔺 سخنران کارگروه عفافگرایی در ادامه، به بیان انواع استدلالهای مربوط به عفاف پرداختند و اذعان نمودند که، انسانها تحت تأثیر آثار مثبت و منفی و انجام اعمال خوب و بد، دست به انجام عمل میزنند و همچنین تأکید کردند، معمولاً به ویژه برای کارهای نادرست، خلاف و خطرناک، از تهدیدها استفاده میکنیم و افراد را میترسانیم (مثلاً از بیمار شدن).
🔺 دکتر سعیدی، ضمن اشاره به پژوهشی که در سال 96 انجام گرفته بود، به پیامهای مرتبط با #خویشتنداری جنسی به تفکیک در میان در بین دختران و پسران اشاره کردند. به این صورت که گروههای مختلفی، دلایل خویشتنداری خود را مسائل و مشکلات جسمی، اجتماعی، روانی، معنوی و... ابراز نموده بودند.
🔺 مسئول کارگروه عفافگرایی در ادامه به شناخت #آثار_هیجان پرداختند و ضمن بیان آثار مثبت و منفی انجام و ترک کارهای خوب و بد، به آثار جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و اخروی این موارد اشاره کردند و بر اهمیت و نقش 6 مقوله غم، شادی، ترس، تعجب، خشم و تنفر، در کیفیت و کمیت هیجان و همچنین تأثیر #تفاوت های فردی، گروهی و منطقهای، در پذیرش انواع #استدلال، تأکید نمودند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
3️⃣#راهبرد_سوم: تربیت روحیه #عفاف_ورزی
👤 دکتر سعیدی رضوانی راهبرد سوم را مستلزم تولید محتوا دانستند و برای مثال به طرح "راهنمای برنامهی درسی تربیت جنسی دوره ابتدایی (کودکان 12-6) آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران" که در سال 1396، توسط کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی تدوین و به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش ارائه شده بود اشاره نمودند که متأسفانه تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است.
4️⃣ #راهبرد_چهارم: ریشه کاوی #نفوذ_فساد و طراحی مناسب مواجهه
👤 دکتر سعیدی با الهام از نوشتههای حجتالاسلام بیاتی، راهبرد چهارم را در یافتن #ریشه_بی_عفتی_ها دانستند و خاطرنشان نمودند که باید متوجه شد که #دشمن از چه مسیری وارد میشود؟ ایشان مسیرهای نفوذ دشمن را شامل موارد زیر عنوان کردند:
1. از راه تصویب #اسناد_بین_المللی در جامعه اسلامی
2. گسترش اباحهگری از بستر #فضای_مجازی
3. بر هم زدن اقتصاد سالم و نوشانیدن #مال_حرام به افراد
4. از مسیر #تغذیه و مصرف گوشت خوک و شراب و تراریخته
5. از مسیر از بین بردن #هویت_جنسیتی، تشخص جنسیتی و بر هم زدن مسئولیتهای متناسب با جنسیت در جامعه
6. از طریق دانشگاهها و تولید دانش در علوم انسانی و تجربی و...
📌 و در نهایت نیز، اضافه کردند که به تعداد مداخل دشمن، #پروژه_عملیاتی تعریف میشود.
🔺 ایشان همچنین فساد جنسی را حاصل مجموعهای از محرکها از جمله نظام پاداشدهی اجتماعی، اقتصاد جنسی، فضای مسموم اعتقادی و فرهنگی و غفلت و مرعوبیت دولت، مردم و نیروهای فرهنگی و... عنوان نمودند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
👤 دکتر سعیدی رضوانی، وظایف فعالان عرصه عفافگرایی را در 5 بخش #ساختاری، #مبارزه پیگیر با باندهای فساد، تمهیدات پاسخ به #نیاز_جنسی مخاطبان، #تربیتی_و_آموزشی و #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر عنوان کردند و به تشریح هر یک پرداختند.
🔺 در تشریح بخش ساختاری، به 3 مورد "مقابله جدی با لیبرالیسم اقتصادی، تعبیر مناسبات اقتصادی، تلاش برای عدالت اقتصادی، کاهش فاصلۀ طبقاتی"، "تغییر جدی ساختارهای مختلف ضدعفاف" و "ایجاد محیطهای مناسب برای بانوان" اشاره کردند.
🔺 در توضیح بخش مبارزۀ پیگیر با باندهای فساد (قانونی انتظامی) و جلوگیری از عُرفیسازی فساد نیز، به توضیح اجمالی مواردی از جمله باندهای فساد و فحشا، محیطهای مختلط، منازل پناهگاه دختران فراری، جلوگیری از فسادِ تظاهرکنندگان به فساد، فیلمها و کتابهای فاسد (نمایش خانگی و...)، ایجاد کنندگان سایتهای منحرف و... پرداختند.
🔺 در تشریح بخش تمهیدات پاسخ به نیاز جنسی مخاطبان، بر دو عامل مهم تسهیل #ازدواج دائم از طُرق مختلف و تعیین راهبردها و راهکارهای ازدواج موقت مجردان، تأکید کردند.
🔺 دکتر سعیدی در انتهای این بخش، اذعان نمودند که در بسیاری از اوقات، تقسیم وظایف امری مطلوب است و تشکیل گروههای فرهنگی را در 5 دسته پیشنهاد نمودند و خاطرنشان کردند که این دستهبندی بسته به شرایط و امکانات، قابل کاهش و یا افزایش است.
1. برنامهریزی درسی و تولید محتوا
2. مطالبه از مسئولان
3. امر به معروف و نهی از منکر در اجتماع
4. مقابله با نفوذ رسانهای، پاسخ به شبهات
5.حمایت از ازدواج آسان و...
https://eitaa.com/umefafgaraei
⁉️ چرا #جنگ (دفاع) مقدس ما، یک #گنج است؟
🔺 روایت جنگ (فلسفۀ آن، خاطراتش، تاریخش و...)، ابزار ناشناخته و البته نیازمند استخراج #الماس های #جوانمردی، #خویشتنداری، #غیرت، #حیا، ایمان، همت و... برای مصونیت بخشی به نسل نوجوان در مقابل جبهۀ پلید فساد است.
🔺 انجام برخی امور ضروری است.
1. تغییر #معنای_زندگی_نوجوانان از طریق تشکیل #گروه_دوستی
2. استفاده از #گنج_جنگ برای #تلنگر معنوی، هیجانی و عاطفی در مسیر تغییر معنای زندگی
📌 این دو را تک تکِ ما باید انجام دهیم! چرا؟
✴️ اگر تمام امور دیگر را انجام دهیم و این موارد یا شبیه آنها انجام نشود، متأسفانه #شکست خواهیم خورد.
👤 دکتر سعیدی در انتهای جلسه به بیان تجارب پژوهشی خود از سال 1386 تا 1399 در خصوص، کتابهای #شهدا و نقش آنها بر اعتقاد و نگرش نوجوانان و جوانان پرداختند و با اعلام چکیدهای از این پژوهشها، استفاده از "#گنج_جنگ" را در عفافگرایی نوجوانان و جوانان مؤثر دانستند.
🔺 برای مثال، در یکی از پژوهشها با عنوان "تأثیر مطالعه کتابهای معنوی و حماسی بر ارزشهای اسلامی-ایرانی و رفتار اخلاقی دانشآموزان دختر با زمینه انحرافات اخلاقی"، 4 نفر از دانشآموزان دختر یک دبیرستان در شهر مشهد بهصورت هدفمند انتخاب و تغییرات آنان در دو مؤلفه نگرش نسبت به ارزشهای دینی و ملی و رفتار اخلاقی بررسی شد. نتایج نشان داد که نگرش مثبت دانشآموزان به ارزشهای اسلامی-ایرانی، افزایش یافته و رفتارهای غیراخلاقی آنها نیز کاهش داشته است.
✴️ بحث گروه دوستی نیز، انشاالله در جلسات آتی با همکاری آقای #دکتر_باغگلی ارائه خواهد شد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🌻با سلام و احترام
📣📣📣 پانزدهمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1399
💬 با عنوان: "نقدی بر مجموعه کتب زندگی حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) از ولادت تا شهادت، با محوریت نقش اعتقاد و باورپذیری در تربیت اسلامی کودک، نوجوان و جوان"
👤ارائه دهنده: آقای دکتر علیرضا رسولی، پژوهشگر، منتقد و مدرس ادبیات داستانی
⏰ زمان: چهارشنبه 5 شهریور ماه ساعت 17:00
🎧 آدرس اتاق مجازی:
vroom.um.ac.ir/saeedy
💠جهت حضور در این نشست مجازی، در صورت استفاده از کامپیوتر، میبایست بر روی سیستم شما، نرم افزار Adobe Flash Player نصب باشد و در صورت استفاده از تلفن همراه و یا تبلت، نرم افزار Adobe Connet را از طریق بازار بر روی گوشی خود نصب بفرمایید.
🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
با تشکر
https://eitaa.com/umefafgaraei
#جای_خالی_عفاف_در_فیلیمو
⚠️فیلیمو؛ #شعبه_جم_در_ایران! 😡
🔷 سامانه فیلیمو مدتی است که بخشی به نام "#ترکی_دوبله_شده" را، در فهرست محصولات خود قرار داده است و عملاً با این کار، راه جدیدی را برای کسانی که سریالهای ترکی را در شبکههای جم دنبال میکنند، به وجود آورده تا بتوانند مجموعههای دوبلهشده بیشتری را از محصولات ترکی ببینند!.
📛 نکتهای که درباره اکثر این سریالها وجود دارد این است که خود فیلیمو برای آنها #رده_سنی بالای 17 سال را تعیین کرده است؛ رده سنیای که بیشتر به دلیل مضمون و صحنههای نامتناسب با #عرف_جامعه، تعیین شده است.
🔥 اما محتوای این سریالها چیست؟
♨️ متأسفانه عمده محتواها و #بدنه_اصلی قصههای بیش از 30 محصول ترکیهای که در فیلیمو، دوبله و بارگذاری شده است، ترکیبی از صحنههای آزاردهنده روابط غیرمتعارف، #خیانت، #مثلث_عشقی، روابط غیرمشروع، عشقهای #نامتعارف، شکنجههای روحی برای کودکان، #بدآموزی_های_اجتماعی، #روابط_غیراخلاقی و... است.
💥 همچنین، برخی از این فیلمها، جزو مجموعههای پربیننده شبکه استار تیوی ترکیه است که هنوز چند قسمت از آن بیشتر منتشر نشده و فیلیمو همزمان دارد آن را دوبله و پخش میکند.
⁉️چرا باید سریالهایی که همسو با #فرهنگ ما نیستند در یک #سامانه_رسمی در اختیار مردم قرار گیرند؟!؟
akhr.ir/6693907
🔷 فیلیمو اولین سامانه نمایش درخواستی اشتراکی #ایرانی است که در بهمن ۱۳۹۳ آغاز به کار کرد. این سامانه براساس رتبهبندی الکسا، چهاردهمین #سایت_پربازدید ایران است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
♻️#مراحل_تربیت_جنسی_در_چرخه_زندگی
1️⃣به هنگام همسر گزینی
2️⃣قبل از انعقاد نطفه فرزند
3️⃣به هنگام انعقاد نطفه فرزند
4️⃣در دوران بارداری
5️⃣هنگام تولد تا نوزادی (یک ماهگی)
6️⃣شیرخوارگی تا پایان دو سالگی
7️⃣خردسالی یا کودکی اول
8️⃣کودکی دوم از پایان شش سالگی تا بلوغ
9️⃣دوران نوجوانی و بلوغ
🔟دوران جوانی و خواستگاری و ازدواج فرزندان
📌به نظر شما حساسترین مرحله در #تربیت_جنسی کدامیک از مراحل یاد شده است؟
✴️روان شناسان #دوره_بلوغ را به دلیل تغییرات اساسی زیستی در نوجوان و ظهور علائم جسمی و جنسی و پیامدهای #روانشناختی، به نوعی #انقلاب تشبیه کردهاند. بنابراین نیاز است که #والدین، نسبت به اهمیت نوع برخورد با #نوجوان و آشنایی با پدیده بلوغ، حساسیت بیشتری داشته باشند.
📚سلسله نشستهای #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی و کتاب #خانواده_و_مراقبتهای_جنسی_فرزندان در آموزههای اسلامی، نوشته فرید #محمدی_مقدم
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#هویت_جنسیتی
#کرامت_نفس
🍀 بایدها و نبایدهای الگوی #تربیت_دختران در اسلام
🔸 تربیت دختران و پسران، بهدلیل ساختار تکوینی و نقشی که در آینده ایفا میکنند، تا حدی با هم #متفاوت است.
📌 مشکلی امروز این است که دختر و پسر، موقعی که به سن بلوغ میرسند، از ویژگیهای خودشان تصویر درستی ندارند. از ویژگیهای جنس مقابلشان هم تصویر درستی ندارند.
🔸 دختر قرار است در آینده مسئولیت #مادرانه و #همسرانه داشته باشد و پسر هم مسئولیت اجتماعی و سرپرستی خانواده. به همین لحاظ باید آهنگ تربیتمان برای پرورش فرزند دختر و پسر تا حدودی متفاوت باشد.
🔸 اگر #کرامت_نفس دختر مورد توجه قرار نگیرد و عزیز داشته نشود، موقعی که بزرگ شد، نمیتواند فرزندانش را #عزیز بدارد.
♨️ کسی که تحقیر شد، تحقیر میکند و شوهر و بچهاش را تحویل نمیگیرد و مشکل اجتماعی در ارتباطاتش پیدا میکند.
🍀 دختر باید بتواند به سه چیز خوب برسد: 👇
1️⃣ فهم درستی از زنانگی داشته باشد و بداند فرق #زنانگی با #مردانگی چیست.
2️⃣ از زن بودن خودش لذت ببرد، #احساس_تعلق به جنس خودش بکند. از زن بودن خودش بدش نیاید.
3️⃣ بداند یک زن چگونه #رفتار میکند و مهارتهای خوب دختری کردن و خوب زنانگی کردن را بلد باشد.
👤 حجتالاسلام محمدرضا #زیبایی_نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_نگاه
#شهید_حسن_آقاسی_زاده
👤 مادر شهید میگوید:
🍃 حسن نگذاشت تالار بگیریم. ما هم تمام مراسمات را توی خانه گرفتیم.
🍃 خانمها دور تا دور نشسته بودند و طبق رسم، #داماد باید میآمد کنار #عروس مینشست تا هدایای خانوادهها تقدیمشان شود.
🍃 گفتم: "مادر جان! #پاتختی است، همه منتظرند؛ چرا نمیایی؟ اگر نیایی فکر میکنند عیب و ایرادی داری!"
🍃 گفت: "نه، هر فکری میخواهند، بکنند؛ از نظر #اسلام درست نیست جایی بروم که این همه خانم آنجاست. #کنترل_نگاه ها در این شرایط سخت است مادر!"
💠 مهندس آقاسیزاده، در سال 65 برای مصاحبه با زائران مسلمان به حج مشرف میشود و با 120 نفر از زائران، به زبان عربی و انگلیسی گفتوگو و انقلاب اسلامی ایران را به آنها معرفی میکند.
💠 حاج حسن در مکه با خدای خود چنین مناجات میکرد: "بار الها... بارها جانم را در میادین مبارزه در مقابل گلوله دشمن قرار دادم و هزاران تیر از مقابلم عبور کرد و من را که آرزویم #شهادت است، هیچ به من اصابت نکرد. بار الها... یا من #لیاقت شهادت ندارم یا #گناهانم باعث میشود که به سویت نیایم و یا اینکه #مصلحت دین است که بمانم".
💠 مهندس آقاسیزاده چندین بار مجروح میشود، ولی کارش را ترک نمیکند. فقط آخرین بار که از ناحیه ستون فقرات آسیب میبیند توان مقاومتش کم میشود.
🍃 #شهید_آقاسی_زاده، سرانجام در سن 28 سالگی، به مقام رفیع #شهادت میرسد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
✍️ چرا با وجود انبوه تلاشهای مرسوم #فرهنگی، نظیر چاپ کتاب، کلیپ و سخنرانیها، وضع #حجاب_و_عفاف، هر روز بدتر میشود؟!؟🤔
1️⃣ از #ساختارهای_اجتماعی مولّد فحشا (فقر شدید، تبعیض طبقاتی، بیعدالتی و ...) غافل شدهایم!. ☹️
2️⃣ متأسفانه ساختارهای اجتماعی فاسد، مؤثرترین #آموزگاران_فساد هستند!. ☹️
3️⃣ مسئولان امر در دانشگاهها و سایر مراکز، از "#نهی_از_منکر" خجالت میکشند!. ☹️
4️⃣ #مسئولان_ارشاد و هنر، برخی افرادی را در چشم مردم بزرگ میکنند که جز فساد به ارمغان نمیآورند!. ☹️
5️⃣ اخیراً برخی #سلبریتیها مستقیماً #درس_بی_عفتی میدهند!. ☹️
6️⃣ و #مردان جامعه ما، هر روز #بی_غیرت_تر میشوند!. ☹️
👤#دکتر_محمود_سعیدی_رضوانی
https://eitaa.com/umefafgaraei