#عفافگرایی
#هویت_بخشی_به_دانشجویان
#خلاصه_ای_از_نظرات
👤فرید محمدی مقدم:
🌿در خصوص مبانی این حرکت، میتوان به حرکت امام حسین (ع) اشاره کرد. امام حسین، خون و قلب خود را بذل کرد که بندگان را از #جهالت نجات دهد. بررسی آموزه های دینی، جهالت را در مقابل عقل معرفی میکند که هریک لشگریانی دارند. گناهان جزء لشگر جهل و معروفها مصداق لشگر عقلند. امام حسین خون و قلبش را اهدا کرد تا بندگان را از جهالت گناه نجات دهد. یکی دیگر از جهالتها، #تبرج و بی عفتی و بی حجابی است. امام، خون و دلش را داد، تا ما را از منجلاب گناه و آتش نجات دهد.
🌿حضرت علی (ع) مراتب امر به معروف را بصورت انزجار قلبی، تذکر لسانی و بصورت فیزیکی مانع گناه شدن مطرح میکند و طبق روایات، زمانیکه حاکم جامعه هم نبودند، سیلی ای به صورت جوان چشم چرانی که تذکرپذیر نبود، نواختند و خلیفه دوم هم از اقدام ایشان حمایت کرد. مرحله چهارمی هم در برخی روایات ذکر شده؛ فردی که در جامعه به جایگاه اجتماعی میرسد و مسئولیتهای فرهنگی و سیاسی و.. را بدست میگیرد، باید به گونه ای عمل کند که کلمه الله (علیا) را بالا برده و کلمه باطل (سفلی) را به زیر بکشد و ساختارها را اصلاح کند و این کار، از دست مسئولان برمی آید.
🌿لزوم #اصلاح_ساختارها در دانشگاه مهم است. زمانیکه مسجدالنبی بنا شد، تنها یک در داشت و مشکلاتی نظیر برخورد زنان با مردان پیش می آمد. پیامبر (ص) فرمودند درب دیگری برای خانمها ایجاد کنند که به باب النسا معروف شد و اینگونه #ساختار_فسادزا را اصلاح کردند. در دانشگاه هم اصلاح ساختارها، به حل ناهنجاریها می انجامد.
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#هویت_بخشی_به_دانشجویان
#خلاصه_ای_از_نظرات
👤حسین مدبر عزیزی:
🍃تمام زندگی کاری ام را صرف رسانه کرده ام و در این گونه موضوعات، تنها یک حرف دارم و آن #رسانه است. اگر مسئولان کلان ما، رسانه را درست بشناسند، که من معتقدم به هیچ عنوان نمی شناسند؛ چه مسئولان فعلی و چه مسئولان قدیم. در تقسیم اعتبارات هم، عدم شناخت رسانه، خودش را نشان میدهد. با تعدادی از دوستان در فرهنگسرای رسانه، روی تأثیر موارد مختلف روی مخاطبان کار میکردیم و تبلیغات محیطی کمترین سهم را دارد.
🍃دانش آموز ما از موقعی که از خواب بلند میشود، با گوشی اش سروکار دارد و زمانی که در شهر هم دور میزند، فکر و ذکرش همین گوشی است. البته این هم، خودش تقسیم بندی دارد. در تقسیم بندی های دیداری و شنیداری، میبینیم #بازی_های_رایانه_ای رتبه اول را دارد و بعد #شبکه_های_اجتماعی و در رده های آخر بحث گرافیک و نویسندگی و.... چون با این نسلی که ما داریم و به آنها #نسل_سه_خطی میگوییم (حوصله ندارند و بیش از سه خط، نمیشود آنها را درگیر کرد) و اتفاقاً دیگران هم اینها را خوب درک کرده اند. بنابراین اول باید ببینیم اینها از کجا و چطور تحت تأثیر قرار میگیرند و بعد براساس ذائقۀ او، ذائقه سازی و تولید محتوا کنیم و تحت تأثیرش قرار دهیم. غیر از این نمیشود و راهی ندارد.
🍃درحاضر حاضر کتاب نوشتن، فقط برای مخاطب خاص جواب میدهد نه مخاطب عام. نسل جوان تأثیر نمیگیرد. اگر رسانه را دریابید، بحث #هویت_ملی_و_مذهبی جوان ما هدایت میشود.
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#هویت_بخشی_به_دانشجویان
👤حسین مدبر عزیزی:
🌱 غربی ها خیلی زیبا #تأثیر_رسانه را فهمیدند و از سال 1384 که ماهواره را بصورت فارسی زبان راه انداختند، متوجه بودند که برای گرفتن هویت جوان و نوجوان، باید روی رسانه سرمایه گذاری کنند. مثلاً در قضیه حجاب، #مقاومت_جوان برای چیست؟ چون هویت او در رسانه شکل گرفته و ممکن است تا پای جانش هم پیش برود.
🌱 جوانهایی که در همایشهای عفاف و حجاب حضور دارند، بدلیل مراقبت خانواده هایشان و قدرت دین بود و رسانه برای آنها کاری نکرده است. ولی چند سال آینده، اینطور نیست و بچه های خانواده های مذهبی هم، از دین جدا می شوند؛ چون پدر و مادر مذهبی ما، بچه ها را به گوشی سپرده اند و #شناخت_رسانه ای ندارند. برخی مسئولان، خصوصاً قبلی ها، از رسانه شناخت دارند؛ ولی غرض دارند. رسانه را دریابید... وضعیت فرزندان ما رو به وخامت میرود. ما در دانشگاه چند کلاس BBCشناسی داریم؟ تا دانشجوی ما براساس تصاویر و اطلاعات غیرواقعی، در دانشگاه تجمعات اعتراضی برپا نکند. شما خودتان را جای دانشجو که در اوج هیجان است بگذارید. این روشنگری ها در دانشگاه، میتواند مؤثر باشد.
👤دکتر حسین باقری:
🌿برای مقابله با آسیب اعتیاد در روانشناسی، برخی اذعان میکنند، روش پیشنهادی آنها کارآمدتر است و برخی به تجارب شخصی اشاره میکنند. اما مقالات بررسی میکنند کدام روش مؤثرتر است. همفکری برای تعیین راهکارهای مؤثر، خوب است؛ اما اصرار بر مؤثر بودن روشهای پیشنهادی و ناکارامدی سایر روشها، بنظر میرسد تجربه شخصی افراد است و برای رسیدن به راهکار مؤثرتر، باید بگذاریم داده ها صحبت کنند.
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#هویت_بخشی_به_دانشجویان
#خلاصه_ای_از_نظرات
👤دکتر سعیدی رضوانی:
🌱باید برای خروج دانشجویان از #زندان_رسانه، اقدام کنیم. اگر بتوانیم #موقعیت_افراد را عوض کنیم، تأثیرگذار است. طی پژوهشهایی که براساس مطالعه #کتاب_شهدا، توسط دانشجویان داشتیم و یا درمورد #تجربه_سفر_اربعین، تأثیرات قابل تأمل بود. اخیراً هم در اردوی دانش آموزی دختران دبیرستانی به کرمان، حال و هوای دختران در مسیر رفت با برگشت بسیار متفاوت بود. ما کاری برای دانشجویان انجام نداده ایم واقعاً. در یک نمونه عملی دیگر، در مجموع 4000 دختر سیاه و نه خاکستری، در مدت 14 روز، توسط مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، به اردوی 24 ساعته برده شدند و طی گفتگوهای انجام شده، اذعان کرده اند که ما خبر نداشتیم. بنده هم در تجمعات دانشجویی پاییز گذشته در دانشگاه، در پاسخ به دختری که فریاد اعتراضی به کشته شدن مهسا امینی داشت، گفتم: اصلاً ما مهسا را کشتیم؛ ما اشتباه کردیم و شما هم که دیشب دوست ما را کشتید. این سروصداها برای چیست؟ من همانجا احساس کردم که این دانشجو تلنگری خورد.
👤 دکتر اکبر امراهی:
🌱دانشجویان، به فضای مجازی وابسته هستند. ما ظرفیتهایی خوبی را داخل همین گوشی ها داریم. ترم گذشته، از ظرفیت فضای مجازی، برای تغییر دیدگاه برخی دانشجویان سرسخت استفاده کردم. برای مثال، از پادکستهایی که در خصوص شهدا هست، میتوان استفاده های کاربردی داشت. بنده فضای عاشقانۀ شهید با خدا را در کلاس مطرح کردم و بچه ها به زیبایی آن، اذعان کردند و نظرشان واقعاً نسبت به #شهدا، متفاوتتر از قبل شد.
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#هویت_بخشی_به_دانشجویان
#خلاصه_ای_از_نظرات
👤دکتر عباس قائمی:
🍃ما اگر صفر و یکی نگاه نکنیم، بخش عمده ای از افراد میتوانند به ما کمک کنند. بنده تعبیر "همکلاسی" را دارم؛ یعنی هر کس، در یک زمینه که قوت دارد، میتواند به دیگری کمک کند. دانشجویی که حکم انضباطی در اغتشاشات داشت، میگفت: ممکن است که باحجاب نباشم، اما عفیف هستم. ما با این دید، میتوانیم شبهای دانشگاه (روابط خارج از عرف و شرع دانشجویان) را، با یک عفیف غیرمحجبه جمع کنیم. معتقدم 90 درصد بچه های ما پاکدامنند و اگر در فضای دانشگاه پخش شوند، مشکلات حل میشود. آیا #بلاغ_مبین را انجام داده ایم؟ آیا دین و حجاب و عفت و... به قلب جوان ما رسیده؟ اصلاً اینها به قلب خود ما رسیده است؟
🍃دانشجویان در هویت بخشی فاعلند یا مفعول؟ تا الان به گونه ای صحبت کردیم که در هویت بخشی، دانشجویان مفعول هستند. سبک پیامبر اینگونه نبوده است. ما دانشجویان را خطاب قرار میدهیم که شما چرا اینقدر بی دین هستید؟ حداقلِ حجاب را هم رعایت نمیکنید! آیا ما به دنبال مدلهای دانشجوفاعل هستیم یا دانشجومفعول؟ آیا ما میخواهیم پیشرانهای عفاف و حجاب را در بین دانشجویان احیا کنیم؟ یا با پیشرانهایی، دانشجویان را هل دهیم؟
🍃پیشنهاد میکنم جلسات بعدی را در سراهای دانشجویی برگزار کنید. شهید سلیمانی میگویند: "میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خود فرصتها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم". ما در سینما ترسیدیم؛ در رسانه ترسیدیم و شیوه های سلبی انجام دادیم. کمی هم بدویم و بقیه را هم، همراه کنیم.
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#هویت_بخشی_به_دانشجویان
#خلاصه_ای_از_نظرات
👤دکتر فهیمه ریوادهای:
🌱باید بتوان محیطی را در دانشگاه ایجاد کرد که دانشجو #احساس_تعلق کند. برای مثال از مکان ایستگاه اتوبوس شروع کنیم. یعنی ایستگاه را رنگ آمیزی قشنگی داشته باشیم و از نمادهای سنتی و اشعار شعرا استفاده کنیم. مضمون کلام و نوشته ای را نصب کنیم که زمانیکه منظر اتوبوس است، آن نوشته برایش #تلنگری باشد. برنامه های ثابتی را هر هفته، در هر دانشکده داشته باشیم؛ که متخصصانی نظیر رسانه، اسلام شناس، روانشناس و... در ساعات مشخصی در آن دانشکده ها حضور داشته باشند تا دانشجویان دانشکده های مختلف بدانند این برنامه ها برای آنها چیده شده اند و اگر عالی باشد، از دانشکده های دیگر شرکت میکنند.
🌱 اگر در این فضاهای گفتگو، مستندهایی پخش کنیم و از افرادی دعوت کنیم که در کنار سخنران، که متخصص رشته ای هست بنشینند و دانشجویان، صحبتهای این فرد تجربه کرده را نیز بشنوند. ساعت 12 تا 14، در دانشکده ها کلاس نباشد تا بتوان از این برنامه ها برگزار کرد. همچنین برای مواقعی که نتوان به برخی سؤالات و شبهه های دانشجویان در کلاسها پاسخ داد، بتوانیم دانشجویان را به اتاقهای گفت و شنود مشخص شده، ارجاع دهیم. از فضاهای سبز دانشکده ها هم، میتوان در مواقع محدودیت در گرفتن کلاس و آمفی تئاتر، استفاده کرد. بهتر است دغدغه های دانشجویان را در این ایام بشنویم و برایش راهکار محکمه پسندی پیدا و متخصص موردنظر را انتخاب کنیم.
🎥 لینک فیلم قابل دانلود جلسه جهت بهرهبرداری علاقهمندان تقدیم است:
https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/EGnr9WkDEwSqirt
@umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
🎥سکوت یا اقدام؟!
❇️آیا در مقابل بیحجابیها، بیحیاییها، بیغیرتیها و بیعفتیهایی که در جامعه انجام میشود، #سکوت کنم؟!؟
🌱🌻🌱🌻🌱🌻🌱
🌹#امام_حسین علیه السلام میفرمایند:
🌱"بر هيچ چشمِ مؤمنی روا نيست كه ببيند خدا نافرمانى مى شود و چشم را فرو بندد، مگر آن وضع را تغيير دهد".
📚 تنبيه الخواطر: ج۲، ص۱۷۹
@umefafgaraei
11.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عفافگرایی
🎥یاوه گویی دشمن درمورد بانوان چادری
🔥همان طور که می بینید، نفرت دشمن از #چادر، آنها را به مرز جنون و یاوه گویی کشانده است.
🔔اما...
🍃جز تو، یاری نگرفتیم و نخواهیم گرفت...
🍃بر همان عهد، که بودیم، بر آنیم هنوز...
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#دومینوی_بدحجابی
#حجاب_عامل_تحکیم_خانواده
#داستان_کوتاه
#خشت_اول_فروپاشی_خانواده
📜حکایت این روزهای ما با #مسئله_کاهش_حجاب
🔴موشی در خانه، تله موش دید... به مرغ و گوسفند و گاو خبر داد؛
🟢اما همه گفتند: «تله موش مشکل توست و به ما ربطی ندارد».
🔵چند روز بعد، ماری در تله افتاد و زن خانه را که به سراغش رفته بود، گزید.
🟡بستگان آن زن، از مرغ، برایش سوپ درست کردند؛
🟤گوسفند را برای عیادت کنندگان سر بریدند؛
🟣و گاو را برای مراسم ترحیم ذبح کردند.
🟩در تمام این مدت، موش در سوراخ دیوار به وقایع می نگریست و به مشکلی که به مرغ و گوسفند و گاو، ارتباطی نداشت، می اندیشید.
👥افرادی که اظهار میکنند:
♻معضل بی حجابی و بدحجابی دیگران، ارتباطی به ما ندارد! چرا به این موضوع فکر نمی کنند که:
🍁بدحجابی، شروع بی بندوباری و از هم گسستگی خانواده ها و خیانت همسران و طلاق و اثرات متعدد سوء تربیتی بر فرزندان و هزاران مشکل دیگر را به ارمغان خواهد آورد؟!
@umefafgaraei
📣 هفتمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1402
🔔#نشست_حضوری_و_مجازی
💬 با عنوان: «هماندیشی در مورد هویتبخشی به دانشجویان (گامی در مسیر احیای پیشرانهای عفاف در دانشگاه)»
4⃣#حلقه_چهارم
👥👥میزگرد عفافگرایان؛ با مشارکت جمعی از اساتید دانشگاه و اعضای محترم کارگروه
🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، تالار دکتر حسینعلی کوهستانی
🎧 آدرس اتاق مجازی:
vroom.um.ac.ir/saeedy
📆زمان: چهارشنبه 18 مرداد، ساعت 16:45
🎥پخش مستند ساعت 16:40
🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
@umefafgaraei
مسیر عفافگرایی
#اصلاحیه 📣ششمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1402 🔔#نشست_صرفاً_مجازی🔔 💬 با عنوا
#عفافگرایی
#گزارش_نشست_ششم
#هویت_بخشی_به_دانشجویان
#حلقه_سوم
#بیان_تجارب_زیسته
🔰ششمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی
💬 با عنوان «هم اندیشی در مورد هویت بخشی به دانشجویان: (گامی در مسیر احیای پیشرانهای عفاف در دانشگاه)»
3️⃣#حلقه_سوم: تجارب زیسته
🟢با حضور دانشآموختگان و مدرسان مدعو دانشگاه فردوسی مشهد
👤دکتر سمیه ابراهیمی کوشک مهدی
👤دکتر اکبر امراهی
⏰چهارشنبه 11 مرداد ساعت 16:30
🎧 بهصورت وبینار، با مشارکت جمعی از مدرسان و اعضای هیئت علمی و دانشجویان و علاقهمندان مسائل فرهنگی برگزار شد.
👤دکتر محمود سعیدی رضوانی در ابتدای نشست اشاره کردند که بحث این روزهای کارگروه، در خصوص #لایه_های_عمیق_تربیتی است و درواقع، به دنبال این هستیم که اساتید و همکاران را با تجاربی آشنا کنیم که بتوانند در سطح کلاس خود و در مراحل بعدی در سطح دانشکده و دانشگاه، #اثرآفرینی_تربیتی داشته باشند. ازاینرو تأکید داریم که #هویت_بخشی ای که توسط اساتید ایجاد می شود، فواید زیادی دارد؛ ازجمله #تقویت_عفاف_و_حجاب.
🟣حلقه سوم هم اندیشی در خصوص هویت بخشی به دانشجویان، با کمی تفاوت نسبت حلقه اول و دوم، در ابتدا با بیان تجارب زیسته دو تن از اساتید مدعو دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دکتر ابراهیمی و دکتر امراهی آغاز شد و درادامه، برخی بزرگواران حاضر در جلسه مجازی، نظیر دکتر مرتضی مغربی، دکتر سیدمجید صابری فتحی، سیدرضا محروقی و دکتر اعظم محمدزاده به نقد اظهارات ایشان و همچنین بیان نظرات خود در این خصوص پرداختند.
@umefafgaraei