eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
#پرونده_ویژه 🔸تأیید طرح جدید بانکداری و تأکید بر تصویب آن از سوی رهبر انقلاب 🌐 vasael.ir/00043C 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸تأیید طرح جدید بانکداری و تأکید بر تصویب آن از سوی رهبر انقلاب 🌐 vasael.ir/00043C 🆔
حجت الاسلام والمسلمین در گفتگو با : 🔹آقای مصباحی مقدم طرح جدید بانکداری را خدمت رهبر معظم انقلاب بردند و ایشان بعد از ملاحظه بخش هایی از طرح به ویژه قسمت جریمه دیرکرد که به عنوان تعزیر مالی حکومت برای غیر معسرین متخلف در نظر گرفته شده، فرمودند اینجا را خیلی خوب نوشتید و تاکید کردند فرایند تصویب طرح نباید متوقف شود. 🔹خدمت آیت الله مکارم شیرازی هم که ما رسیدیم ایشان از این بخش طرح استقبال و ابراز رضایت کردند که متاسفانه برخی با شیطنت از ایشان استفتاء کردند و مطالب خلاف واقعی را به بنده نسبت دادند و ایشان تکذیب فرمودند. بنده هم جوابیه را منتشر و این اکاذیب را تکذیب کردم چون چنین چیزی نگفته بودم. 🔹از کسانی که می گویند افتتاح صندوق جرائم از طرف بانک مرکزی نزد همان شعب طلبکار، صوری سازی تعزیر مالی است سوال می کنم. خود مراجع هم نزد شعب بانک ها حساب دارند، آیا این پول ها مال بانک هاست و یا مال مراجع معظم تقلید؟ این محل مصرف است که تعیین می کند قرار داد صوری است و یا واقعی. این جرائم کاملا در اختیار بانک مرکزی است که یک نهاد حاکمیتی است و او قدرت دارد به صورت هفتگی همه این حساب ها را تخلیه کند. 🔹درخواست توقف و یا تعویق طرح جدید بانکداری از جانب این آقایان مقبول نیست همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید جدی بر عدم توقف طرح داشتند. 🔹ما از اصلاحیه و تغییر برخی مواد دارای اشکال احتمالی که دارای استدلالی متقن باشد استقبال می کنیم همانطور که قبلا این موضوع را اعلام کرده بودیم. به طور مثال پیشنهاد خودشان را در جایگزین تعزیر متخلفین غیر معسر مطرح کنند که آیا باید بگوییم عیبی ندارد، هر وقت دلتان خواست بدهی خود را بیاورید! 🔹جایگاه شورای فقهی در این طرح تنزل پیدا نکرده و این سوء برداشت آقایان است. رهبر انقلاب در نامه خطاب به دولت دستور دادند شورای فقهی به عنوان یکی از ارکان شورای پول و اعتبار باشد. شورای پول و اعتبار در طرح جدید تبدیل به هیئت عالی می شود و این هیئت سه شورا دارد که یکی از این سه شورا، شورای فقهی بانک مرکزی است. 🔹ادعای تنزل جایگاه این شورا سالبه به انتفاء موضوع است زیرا در قوانین قبلی هیچ جایگاهی نداشته است و برعکس در طرح جدید به دستور رهبر انقلاب با حفظ و تقویت اختیارات قبلی به آن جایگاه سازمانی اعطاء شده است. 🌐 vasael.ir/00043C 🆔 @vasael_ir
🔸راهبردهای عملیاتی در حذف ربا و فقر زدایی با تکیه بر مدیریت تأمین مالی اسلام 🔹با ارائه: حجت الاسلام مبشری عارف و دکتر توتونچیان 🔹زمان: یکشنبه، اول دی ـ ساعت 18 الی 20 🔹محل برگزاری: تهران، شهرک شهید محلاتی، مسجد جامع پیامبر اعظم(ص) 🆔 @vasael_ir
علی مصباح یزدی.mp3
15.17M
🔊 | جایگاه وحدت حوزه و دانشگاه در تولید علم دینی 🔸حجت الاسلام دکتر 🆔 @vasael_ir
🔸چالش‌های روانشناسی و فقه 🔹با حضور: حجت الاسلام آذربایجانی 🔹زمان: چهارشنبه 4 تیر 98 ـ ساعت 18 🔹محل برگزاری: قم، مدرسه علمیه امام باقر علیه السلام 🆔 @vasael_ir
🔸 | نکوهش طلاق در اسلام / حاکمیت و حمایت از نهادهای خانوادگی 🔹در جامعه کنونی که پیوندهای سنّتیِ نگاهبان پایداری خانواده، تا اندازه‌ای رنگ باخته و محلّه و گروه خویشاوندی جایگاه گذشته را ندارند. 🔹بازتولید مناسبات محلّی و خویشاوندی در چارچوب‌های نو، می‌تواند به‌ بازآفرینی نقش‌ آنها و تقویت پیوندهای خانوادگی و کاستن از رنج‌های خانواده بینجامد. 🔹برای نمونه، «تعاونی‌های خویشاوندی» که سرمایه و نیروی انسانی خویشاوندان را به‌کار می‌گیرند یا «گروه‌های خویشاوندی» که برای حلّ مشکلات و آسیب‌های یک گروه بزرگ از خویشاوندان اقدام می‌کنند و توان مالی و اعتباری خانواده‌ها را در راستای حلّ مشکلات اجتماعی و استواری پیوندهای اجتماعی و محلّی جهت می‌دهند، از جمله این نهادهای خانوادگی هستند که نخبگان و شخصیّت‌های تأثیرگذار و روحانیّت و دولت باید از آنها پشتیبانی کنند. 🔹البتّه در اینجا هم بر این موضوع پای می‌فشاریم که دولت، تا آنجا که می‌شود، به جای دخالت‌های حمایت‌گرانه باید حسّاسیّت‌های عمومی مردم و نیکوکاران را به سوی حمایت از این نهاد‌ها بکشاند و خود به‌عنوان آخرین حمایت‌گر عمل‌کند. 🔹نتیجه این حمایت‌ها، کاستن از گران‌باری دولت‌ها، فراگیر شدنِ سنّت‌های کارآمد، تقویت پیوندهای اجتماعی، و دور شدن از روحیّات فردگرایانه است. 🔹در کنار این موضوع، کار‌شناسان دولت باید به مسئله خانواده‌محور شدنِ سیستم‌های حمایتی، بیش از گذشته بیندیشند. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/00043D 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸منع استفاده از تسلیحات کشتار جمعی از منظر فقه فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۸🔻 🌐 vasae
#پرونده_ویژه 🔸فتوای منع تولید و کاربرد سلاح‌های تخریب جمعی فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۹🔻 🌐 vasael.ir/00043K 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸فتوای منع تولید و کاربرد سلاح‌های تخریب جمعی فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۹🔻 🌐 vasae
🔸فتوای منع تولید و کاربرد سلاح‌های تخریب جمعی فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۹🔻 🔹به دور از اتهامات مصلحتی بودن فتوای رهبر علیه سلاح‌های تخریب جمعی، به واقع، فتوای ارزشمندی در این باره وجود دارد که دارای ماهیتی اصیل و مسئولانه و انسان دوستانه است. 🔹فتوای مزبور که از سوی عالی‌ترین مقام حکومتی در جمهوری اسلامی ایران صادر شده است، فقط یک حکم شرعی نیست بلکه یک حکم حکومتی مهم و تاثیرگذار نیز هست. 🔹از این منظر، فتوای رهبر موجب ارتقای کیفی و بنیادین تعهد ایران در عرصه داخلی و بین المللی به اصل منع سلاح‌های تخریب جمعی گردیده است. 🔹فتوا از یک سوی، منع سلاح‌های تخریب جمعی را در مقیاس ملی مورد توجه و تصدیق و تحکیم قرار داده، و از سوی دیگر، در دادن آگاهی و اطمینان به جامعه بین المللی و افکار عمومی در سطح جهان درباره تعهد عمیق ایران به اصول بین الملل منع سلاح‌های تخریب جمعی اثر گذار بوده است. 🔹این فتوا یکی از مهمترین نماد‌های تعهد جدی ایران به ممنوعیت سلاح‌های تخریب جمعی است. این نکته نیز دارای اهمیت مشابه است که به موازات تاکید بر منعی جامع درباره این گونه سلاح‌ها، فتوای مزبور بر حق ایران و دیگر کشور‌های غیر هسته‌ای عضو ان پی تی به بهره‌گیری صلح‌آمیز از فناوری صنعتی هسته‌ای اصرار دارد. 🔹در بررسی همسویی‌های فتوای رهبر با اصول بین الملل منع اشاعه و خلع سلاح هسته ای، آن‌گونه که در ان پی تی تبلور یافته است، به همگونی‌هایی برخورد کردیم؛ اما فتوا، اگرچه اساساً درباره ایران است، در زمینه‌های اصولی، از ثبات، قدرت، وسعت و ماندگاری برتری نسبت به معاهده ان‌پی‌تی برخوردار است. 🌐 vasael.ir/00043K 🆔 @vasael_ir
دکتر ابراهیم دادجو.mp3
5.23M
🔊 | کرسی علمی ترویجی قدیم و گذر به ذات‌گرایی جدید 🔸با ارائه دکتر ابراهیم دادجو 🔹تاریخ برگزاری: شنبه 30 آذر ماه 98 🌐 @iictchannel 🆔 @vasael_ir
🔸دومین نشست «چگونگی سبک زندگی دینی در گام دوم» 🔹سخنرانان: حجج‌اسلام کاویانی و رضایی مهر 🔹زمان: دوشنبه 2 دی ساعت 10 تا 12 🔹محل برگزاری: مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | بررسی عوامل تأثیرگذار بر ریسک اعتباری در بانک‌های اسلامی 🌐 vasael.ir/00042r 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_مقاله | بررسی عوامل تأثیرگذار بر ریسک اعتباری در بانک‌های اسلامی 🌐 vasael.ir/00042r 🆔 @vas
🔸 | بررسی عوامل تأثیرگذار بر ریسک اعتباری در بانک‌های اسلامی 🔹با توجه به این مطالعه و دیگر تحقیق ها در این حوزه، لازم است تا بانک ها در نظام بانکداری اسلامی به سیستم های جامع اطلاعاتی به همراه کمیته های ریسک و نیز کمیته حسابرسی مستقلی بر مبانی اصول شریعت مجهز شوند تا بتوانند از طریق شبکه های داخلی و بین بانکی و ارتباط میان بخش ها و سیستم های مختلف و ارتباط بانک با محیط با ایجاد سیستم پایشی قوی و اعتبارسنجی مشتریان به مدیریت ریسک اعتباری بپردازند. 🔹به دلیل تنوع زیاد عقود نظام بانکداری اسلامی نسبت به بانکداری متعارف، مدیران می‌توانند با توجه به تنوع عقود، اقدام به متنوع سازی جهت کاهش ریسک اعتباری نمایند. 🔹ادغام و ترکیب بانک های کوچک با یکدیگر یا با بانک های بزرگ می تواند منجر به افزایش و بزرگتر شدن اندازه بانک ها شده و با کاهش هزینه بانک ها به دلیل مزیت صرفه های ناشی از مقیاس منجر به بهبود مؤثر مدیریت ریسک و نیز افزایش نسبت کفایت سرمایه آنها شود. 🔹بالا بردن سطح کیفی مدیران در نظام بانکی از طریق ارتقا دانش و تخصص آنها از جمله نیازهای اساسی در راستای مدیریت ریسک در نظام بانکداری اسلامی است. 🔹تهیه و تدوین اصول حاکمیت شرکتی با استفاده از تجارب جهانی و مبتنی بر اصول و معیارهای اسلامی گامی در راستای مدیریت صحیح ریسک و ارتقای نظام بانکداری اسلامی است. 🔹وجود کمیته های ریسک و نیز کمیته حسابرسی مستقل و نیز نظارت مستمر نهاده‌های ناظر بانکی از جمله بانک مرکزی نیز می‌تواند به کاهش و مدیریت ریسک در نظام بانکداری اسلامی کمک شایانی نماید. 🌐 vasael.ir/00042r 🆔 @vasael_ir
🔸کرسی علمی ترویجی 🔹با موضوع: حکم شرعی ورزش‌های خطرناک و ضمان ناشی از آن 🔹زمان: سه شنبه 3 دی ـ ساعت 10 الی 12 🔹محل برگزاری: قم، سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🆔 @vasael_ir
🔸اعتراض مردمی و مسأله محارب 🔹سخنران: حجت الاسلام داود مهدوی زادگان 🔹زمان: سه شنبه 3 دی ـ ساعت 10 الی 12 🔹محل برگزاری: تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸 #فقه_بورس | تصویر درستی از شرکت سهامی مکلفان در فقه وجود ندارد گزارشی از دو
🔸 | حمل احکام وضعی بر شخصیت حقوقی با تعریف فقها از شرکت تناسب ندارد گزارشی از سومین جلسه کارگاه درس خارج فقه بورس🔻 🌐 vasael.ir/00043T 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸 #فقه_بورس| حمل احکام وضعی بر شخصیت حقوقی با تعریف فقها از شرکت تناسب ندارد
🔸 | حمل احکام وضعی بر شخصیت حقوقی با تعریف فقها از شرکت تناسب ندارد گزارشی از سومین جلسه کارگاه درس خارج فقه بورس🔻 : 🔹در همه قوانین و مقررات شخصیت حقوقی در کشورهای مختلف این موضوع ثابت است که شخصیت حقوقی با دو قید حقوقی می شود: 1- امکان اعطاء حقوق به این شخصیت 2- امکان تکفل وظیفه و عهده دار شدن مسئولیت در او 🔹شخصیت حقوقی بدون وجود شخص حقیقی بی معنا است، به عبارت دیگر بدون وجود اشخاص حقیقی در ورای نقاب شخصیت حقوقی، ماهیت این شخصیت شکل نخواهد گرفت. 🔹شخص حقیقی همیشه دارای شخصیت حقوقی نیست و در قوانین بسیاری از کشورها استثنائاتی برای آن ذکر شده است. به طور مثال در اغلب کشورها به خصوص مناطقی که مبتنی بر نظام قوانین نانوشته یا (Common law) هستند مجنون، سفیه و صغیر از داشتن چنین شخصیتی محروم هستند؛ البته در برخی از کشورها صغیر دارای شخصیت حقوقی با مسئولیت محدود است و برخی از موارد نیز در داشتن شخصیت حقوقی مورد اختلاف اند همچون فرد بیهوش و مست. حجت الاسلام دکتر : 🔹در مباحث شرکت علاوه بر مالکیت، ضمان و ... از احکام وضعی با یک سری عناوین مشابه احکام تکلیفی نیز مواجه هستیم نظیر مجاز، ممنوع، مشوق، جریمه و ... که شباهت به واجب و حرام و مستحب تکلیفی دارند. 🔹این الزامات و لو با استناد به ملازمه شرع و قانون در فتوی، شرعا لازم الرعایه باشند، با این وجود حکم شرعی الهی نخواهند بود، زیرا منبع صدور این الزامات قانونی دولت و یا مجلس اند به خلاف حکم شرعی که منبع صدور آن ها، شارع مقدس است. آیت الله : 🔹هیچ منع شرعی برای تعلق مجازی احکام تکلیفی به شخصیت های حقوقی وجود ندارد اما اصطلاحا در فقه به این احکام، حکم تکلیفی اطلاق نمی شود. اشکالی ندارد این احکام را وضعی به نامیم زیرا همانطور که گفته شد عدم حکم تکلیفی، حکم وضعی است، مضاف بر اینکه این احکام عدد مشخصی هم ندارند. 🔹قوانین و مقررات غیر شرعی که جنبه تنظیمی در امور جامعه دارند، پدیده سومی غیر از حکم تکلیفی و وضعی هستند و اطلاق معصیت به تخلف از این الزام با توجه به تعبیر عصیان السید در بعضی روایات معتبر ناصحیح است، هر چند اعتقاد به وضعی بودن این احکام، با توسعه در مفهوم ارتکازی این سنخ از حکم بدون اشکال است. 🔹در تعاریف فقهاء از عبارات "مشترک بودن"، "اجتماع حقوق" و یا "خود عقد"،به شرکت تعبیر شده است که حمل احکام وضعی شخصیت حقوقی همچون ضمان بر آن ها نامفهوم است و اما اگر شرکت را به یک موجود کلی نقاب دار و یا ماهیت ذهنی دارای تعینات خارجی تعریف کنیم این اشکالات رخ نخواهد داد؛ به همین خاطر ما معتقدیم پشت هر شخصیت حقوقی یک یا چند شخصیت حقیقی قرار دارد. 🌐 vasael.ir/00043T 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی حقوقی آراء فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای 🔹با ارائه: دکتر محمود حکمت نیا 🔹زمان: چهارشنبه 3 دی ـ ساعت 18 🔹محل برگزاری: قم، مدرسه عالی امیرالمؤمنین علیه السلام 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه پزشکی| لمس و نظر نامحرم در جراحی زیبایی جایز نیست(آیت الله قائینی) 🌐 vasael.ir/00043I 🔹فقه معاملات ربوی| بررسی احتمال سندیت پول برای ارزش اعتباری نظیر سهام شرکت(آیت الله شهیدی) 🌐 vasael.ir/000434 🔹فقه سیاسی| یک فقیه در شرایط کنونی نمی‌تواند در تمامی عرصه‌ها به اجتهاد برسد(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/00042o 🆔 @vasael_ir
🔸دیدار و گفتگوی مسئولان «وسائل» و مدرسه فقهی امیرالمومنین 🔹جلسه مشترک مسئولان پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل و مدرسه فقهی امیر المومنین(ع) با حضور دکتر علیرضا داودی سردبیر وسائل، محمد حائری شیرازی دبیر سرویس سیاسی این پایگاه و حجت الاسلام قانع معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیر المومنین، بیست و پنجم آذر ۹۸، در این مدرسه فقهی برگزار شد. 🌐 vasael.ir/00043S 🆔 @vasael_ir
🔸از طرح جدیدی بانکداری چه می‌دانید⁉️ 🔸چرا برخی مراجع با این طرح مخالف هستند⁉️ 🔸بانکداری بدون ربا یا رسمیت بخشی به بانکداری ربوی⁉️ ❌دیدگاه مخالفان و موافقان را در لینک زیر بخوانید🔻 🌐 vasael.ir/0003zR 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| حاشیه ای بر الگوی بازار اسلامی سه حاشیه متواضعانه و طلبگی بر بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی🔻 حاشیه اول: 🔹چگونه پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و یاران ایشان در آن تنگنای تحریم و مضیقه شدید شعب ابی طالب، توانستند سه سال دوام بیاورند و ستون فقرات شان نشکند، درحالی‌که از شدت فقر، گرسنگی و نداری، پیامبر عزیزمان بر شکم خود سنگ می بست؟ 🔹چگونه افرادی که جیب شان تهی بود و کیسه شان خالی، از قیام به قعود نرفتند و هم قدرت مقاومت را از دست ندادند؟ 🔹البته به قدر فهم نویسنده، وضعیت امروز ما به مانند وضعیت شعب ابی طالب نیست، بلکه امروز را در نزدیکی فتح مکه تحلیل می‌کنم. حاشیه دوم: 🔹طبق فرموده قرآن کریم «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ»[2]، مسلمانان به عموم شدائدى كه ممكن است، در راه مبارزه با باطل گرفتارش می شوند و آن عبارت است از خوف و گرسنگى و نقص اموال و جان‏ها؛[3] 🔹آیا قرار است مسلمانان را به چیزی امتحان کنند، که ستون فقرات شان را بشکند ـ و در حالی که توان قیام ندارند و ملتی ویلچری شده اند ـ و سپس به مقاومت و صبر فراخوانده شوند؟ 🔹آیا قرآن می‌گوید طبق امتحانات الهی، در حالی‌که توان قیام ندارید، بایستی مقاومت کنید؟ و سپس به صابران بشارت می دهد؟ حاشیه سوم: 🔹روایات متضافر در باب ابتلاء مومنین، با فرمایش حضرتعالی چگونه قابل جمع است؟ 🌐 vasael.ir/00043H 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | رویکردی تازه بر جرم عمل منافی عفت در حقوق ایران 🔹در نظام حقوقی کیفری ایران که مبتنی بر شریعت اسلامی می‌باشد، متولیان امر قانونگذاری بر این اعتقادند اراده شهروندان تا جایی احترام و مقبولیت دارد که با ارزش‌های مورد تأیید حاکمیت در تعارض قرار نگیرد در غیر این‌صورت از ارزشی برخوردار نخواهد بود. 🔹از این روی مداخله حاکمیت در تعیین حدود و ثغور رفتار‌های غیراخلاقی به ویژه جرم عمل منافی عفت می‌بایستی به نحوی باشد که شفافیت در جرمانگاری و تنویر عنصر مادی جرم موصوف به نحوی تضمین گردد که باب هرگونه تفسیر سلیقه‌ای و موسع را بسته نگاه دارد و اعمال مباح افراد، طعمه سلیقه‌نگری مراجع قضایی نگردد. 🔹در هر صورت، قانونگذار ایران در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ بنابر ظاهر تفاوتی میان عمل منافی عفت و رابطه نامشروع قائل نشده و برای هر دو نوع جرم مجازات شلاق تا نود و نه ضربه مقرر کرده است. 🔹در حالی‌که جرم عمل منافی عفت با رابطه نامشروع تفاوت دارد چراکه از مصادیق جرم عمل منافی عفت می‌توان به تقبیل، مضاجعه، معانقه و مصافحه اشاره کرد که در این رابطه، تماس فیزیکی و جسمانی البته غیر منتهی به مواقعه میان زن و مرد نامحرم حاصل می‌گردد. 🔹بنابراین شایسته است اولا عمل منافی عفت به طور دقیق در قوانین کیفری ما تعریف و مصادیق آن کاملا حصری و مشخص گردد ثانیا اگر مقنن تمایلی به این امر نشان نمی‌دهد پس با وجود رابطه نامشروع، عمل منافی عفت را باید از قلمرو حقوق کیفری خارج نماید. 🌐 vasael.ir/00043U 🆔 @vasael_ir