eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 | ﻃﺮاحی ﻛﺎرتﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری در ﺑﺎﻧﻜﺪاری ﺑﺪون رﺑﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺑﻴﻊ ﻣﺮاﺑﺤﻪ 🔹راﻫﻜـﺎر ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰی ﺑﺮاي ﺳﺎﻣﺎندادن ﻣﻌﺎﻣﻠﻪﻫﺎی ﻛﺎرتﻫﺎی اﻋﺘﺒـﺎری ﮔﺮﭼـﻪ ﺑـﺮای ﺷـﺮوع میﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﺷﺪ اﻣﺎ ﺑﺮاي رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ آن ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ و در ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻣـﺎﻧﻊ بزرگی ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺎرتﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری و ﺑﺎﻧﻜﺪاری اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ ﺗﺒﺪﻳﻞ میﺷﻮد. 🔹در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ ﻧﻘﺪ و بررسی راﻫﻜـﺎر اراﺋـﻪﺷـﺪه از ﺳـﻮی ﺑﺎﻧـﻚ ﻣﺮﻛـﺰی، راﻫﻜـﺎر دﻳﮕـﺮی ﺟﻬـﺖ ﺳـﺎﻣﺎندادن ﻣﻌﺎﻣﻠﻪﻫﺎی ﻛﺎرتﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری ﺑﺮاﺳﺎس اﻳﺪه ﻓﺮوﺷﮕﺎه الکترونیکی اﻋﺘﺒﺎری و ﻗﺮارداد ﻓﺮوش ﻧﺴﻴﻪ ﻣﺮاﺑﺤﻪای ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد میﺷﻮد. 🔹ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪ ﺿـﺮورت ﺣﺮﻛـﺖ ﺑـﻪ ﺳـﻤﺖ ﺑﺎﻧﻜـﺪاری اﻟﻜﺘﺮونیکی و اﺳـﺘﻔﺎده از ﻛﺎرتﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری ﺑﻪ ﻧﻈﺮ می رﺳﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎي راﻫﻜﺎر ﻗﺮض‌اﻟﺤﺴﻨﻪ، اﻳﻦ راﻫﻜـﺎر در ﺑﻠﻨﺪﻣـﺪت ﺗـﻮان ﭘﺎﺳـﺨﮕﻮیی ﺑـﻪ ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﺑﺎﻧﻜـﺪاری الکترونیکی ﻛﺎرتﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری را ﻧﺪارد. 🔹ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس ﭘﻴـﺸﻨﻬﺎد میﺷـﻮد یکی از راﻫﻜﺎرﻫـﺎی انتفاعی ﺑﺎﻧﻜﺪاری ﺑﺪون رﺑﺎ ﺑﻪﺻﻮرت ﻗﺮارداد ﻣﺤـﻮري اﻧﺘﺨـﺎب ﺷـﻮد و از آن ﻣﻴـﺎن ﻗﺮارداد ﻓﺮوش ﻧﺴﻴﻪ ﻣﺮاﺑﺤﻪای مناسب‌ترین اﺳﺖ. 🌐 vasael.ir/00040e 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸پس از تغییر جنسیت، تکلیف نفقه چه می‌شود؟ #دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۳🔻 🔹نفقه از آثار عقد دائم است که
🔸پس از تغییر جنسیت، تکلیف مهریه چه می‌شود؟ / ۴🔻 🔹در بحث تغییر جنسیت و مسئله مهریه، در مجموع ۴ احتمال یا نظریه بیان شد. با دقت در دلایل و اشکالات وارد بر هر نظریه، به نظر می‌رسد که نظریه اول، یعنی عدم وجوب پرداخت مهریه واضح البطلان است و نظریه چهارم نیز از قوت کافی برخوردار نیست. 🔹از میان دو نظریه دوم و سوم، به نظر می‌رسد که نظریه سوم (پرداخت کل مهریه در صورت دخول و پرداخت نصف در صورت عدم دخول) متقن‌تر و موافق نظر مشهور فقیهان اسلامی و روایات کثیر است. 🔹با این وجود، نظریه دوم (لزوم پرداخت کل مهریه مطلقا) خالی از قوت نیست و البته همانطور که برخی فقیهان شیعه بیان کرده اند، احتیاط آن است که زوجین در مسئله مهریه پس از تغییر جنسیت یکی از زوجین، با یکدیگر مصالحه کنند. 🔹مهریه در عقد موقت برخلاف عقد دائم، از ارکان مهم عقد می‌باشد و عقد موقت از «معاوضات» و یا شبیه «اجاره» می‌باشد که بر اساس آن، «مهریه» در مقابل «بضع زن» یا تمکین زوجه است. 🔹هرگاه به این رکن مهم، یعنی مهریه خلل وارد شود (مثلاً مهریه ذکر نشود) عقد موقت باطل است و اگر زوجه در بخشی از مدت عقد موقت، تمکین نکند، به همان میزان از مهریه کاسته می‌شود، ولی اگر زوج در عقد موقت، بقیه مدت را بذل کند، باید تمام مهریه را پرداخت کند. 🔹بر این اساس، اگر زوج در عقد موقت، تغییر جنسیت دهد، بایستی تمام مهریه را پرداخت کند؛ گویا که مدت را بذل کرده و از ادامه زندگی منصرف شده است و اگر زوجه در عقد موقت، تغییر جنسیت دهد به مقدار زمان تخلف، از میزان مهریه کاسته می‌شود. 🌐 vasael.ir/00040t 🆔 @vasael_ir
🔸 امام علی علیه السلام : 🔹زَكاةُ الجـَمالِ العِفـافُ؛ 🔹زكات جمال و زيبايى، عفاف و پاكدامنى است. 📚 غررالحكم: ج4، ص105 🆔 @vasael_ir
🔸پذیرش بهمن ماه مدرسه علمیه مشکات اندیشه قم بخش خواهران آغاز شد 🔹اولویت با فارغ التحصیلان دانشگاه 🔹همراه با مهد بازی برای کودکان 🆔 @vasael_ir
موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با مشارکت مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار می کند🔻 🔸سلسله نشست های علمی نقد و نظر 🔹موضوع: بررسی فقهی و حقوقی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت 🔹جهت اطلاعات بیشتر به آدرس مراجعه فرمایید: www.mfos.ir 🆔 @vasael_ir
🔸جراحی تغییر جنیست تنها در صورت اضطرار جایز است 🌐 vasael.ir/000411 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸جراحی تغییر جنیست تنها در صورت اضطرار جایز است 🌐 vasael.ir/000411 🆔 @vasael_ir
گزارش نشست«تغییر جنسیت از دیدگاه فقهاء معاصر امامیه»🔻 حجت الاسلام : 🔹بعضی از این افراد برای فرار از سربازی اقدام به تغییر جنسیت دارند و گروه دوم خنثی ها هستند که برای عمل جراحی مراجعه می کنند و گروه سوم متقاضی تغییر جنسیت به منظور کشف جنسیت واقعی دنبال عمل جراحی هستند. 🔹بیشترین بحث درباره ترانس ها است که بیماری روحی و روانی شدیدی دارند؛ متأسفانه روان‌شناسان برای درمان آنها راهکاری بیان نکردند و نکته حائز اهمیت این است که ترانس ها با همجنس بازان و دو جنسی ها متفاوت هستند. 🔹همجنس بازها از جنسیت خود بیزار نیستند بلکه دچار انحراف اخلاقی هستند؛ دو جنسی ها از هر دو جنس برخوردارند ولی در ترانس ها جسم و روح افراد با یکدیگر هماهنگ نیست. 🔹نکته ای که در فقه مطرح است بحث جواز است؛ راه حل فقهی برای این ترانس ها چیست؟ که اگر تغییر جنسیت داده نشوند آنان نمی توانند این وضعیت را تحمل کنند. 🔹برخی از این ترانس ها می خواهند بگویند از آنجا که روحیات من زنانه است اما مرد هستم پس می توانم با یک مرد ازدواج کنم؛ این امر قابل قبول نیست. 🔹در فقه برای این تمایلات و روحیات جائی باز نشده است. کسی که ترانس مذکر است به لحاظ فقهی نیز مذکر محسوب می شود هر چند که تمایلات و خواسته های زنانه دارد و ترانس مونث از لحاظ فقهی مونث است گرچه که خود را مرد می داند. آیت الله : 🔹تصرفات انسان را در بدن نپذیرفته ایم؛ از رساله حقوق امام سجاد(ع) بر می آید که اعضای بدن در دست انسان امانت است و هر یک از این اعضاء حقی بر انسان دارند و اجازه به انسان داده نشده است که تغییر جنسیت دهد. 🔹از طرفی با توجه به آیه «فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ» باید بگویم که آیات قرآن به حسب مورد اختصاص نمی یابد؛ خواسته شیطان تغییر خلق الله است و از مصادیق آن تغییر جنسیت است که مغضوب خداوند است و اصالة الاباحه در اینجا جاری نمی شود. 🔹اما اگر کسی به بیماری روانی شدیدی مبتلا شده است و رفع آن به این است که جنسیت او عوض شود، برای جلوگیری از خودکشی، جراحی جایز می شود. 🔹از نظر فقهی نمی توان مجوزی به صورت اختیاری برای تغییر دادن بدن از حالت مردانگی یا زنانگی صادر کرد؛ اضطرار سبب مجوز جراحی تغییر جنسیت می‌شود. 🌐 vasael.ir/000411 🆔 @vasael_ir
🔸شاخص‌های کلیدی در اخلاق معلولیت 🔹با حضور: دکتر محسن جوادی و دکتر نعیمه پورمحمدی 🔹زمان: 16 آذر ـ ساعت 17:30 🔹مکان: قم، خیابان ساحلی(مصلی)، بین کوچه 20 و 22، پ 221 🆔 @vasael_ir
🔸نشست دوم «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی» 🔹با حضور: آیت الله #طباطبایی_نژاد و حجج اسلام والمسلمین #قطبی و #خطاط 🔹زمان: دوشنبه 18 آذر ـ ساعت 14 الی 17:30 🔹محل برگزاری: اصفهان، خ حافظ، سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🆔 @vasael_ir
🔸امام حسین علیه السلام: 🔹إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ. 🔹به درستی که شیعیان ما قلب‌شان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است. 📚فرهنگ سخنان امام حسین ص ۴۷۶ 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نشست معرفی و نقد کتاب تربیت فرزند از دیدگاه امام علی 🌐 vasael.ir/000417 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نشست معرفی و نقد کتاب تربیت فرزند از دیدگاه امام علی 🌐 vasael.ir/000417 🆔 @v
: 🔹 این اثر پایان نامه بوده است و با توجه به اینکه صاحب رتبه شده با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه به صورت کتاب منتشر شده است. 🔹در این کتاب سعی شده است که در همه ابعاد بررسی صورت بگیرد؛ تربیت از دامان مادر شروع شده و سپس محیط و اجتماع مورد بررسی قرار بگیرد و در مرحله بعدی آسیب شناسی تربیت صورت گرفته است. در قسمتی از این کتاب از کنوانسیون‌های بین المللی درباره حقوق کودک بحث شده است. 🔹بعد از دفاع از پایان‌نامه و با کسب نمره بالاتر از ۱۸ پس از مدت زمان دو سال با رتبه بندی پایان نامه‌های تربیتی، این اثر حائز کسب رتبه شد و تجلیل صورت گرفت؛ این کتاب به مراکز حوزوی در شهرستان‌ها به عنوان هدیه ارسال شد. دکتر : 🔹تست غربالگری و انجام سونوگرافی‌های مکرر یکی از معضلات جدید در انجام مراقبت‌های بارداری‌های امروزی است که با دیدگاه اسلام همخوانی ندارد. 🔹تست‌های غربالگری بعد از چهار ماهگی انجام می‌شود و اگر نوزاد بیماری داشته باشد پزشکان مجوز سقط می‌دهند در حالی که سقط جنین بعد از چهار ماهگی جایز نیست. 🔹با توجه به اهمیت این موضوع، به جای پرداختن به مکاتب و کنوانسیون باید به این موضوعات پرداخته می‌شد؛ درباره تضاد با آن چیزی که در جامعه فعلی در حال رخ دادن است بحث گستره بیشتری پیدا می‌کرد چراکه نباید فریب تبلیغات سوء را خورد که در تعارض با اندیشه اسلامی است. 🔹بهتر بود بیشتر روی بحث عقیقه فرزند تمرکز صورت می‌گرفت؛ در حال حاضر در جامعه‌ای هستیم که فرزندان متدین با ورود به دانشگاه و سربازی ترک نماز دارند غافل از اینکه در بسیاری از مسائلی که می‌خواهیم فرزند ما تربیت دینی شود باید پیشگیری لحاظ شود که مغفول مانده است. 🔹عقیقه فقط مربوط به جسم نیست و اگر عقیقه همراه با سفره باشد افراد دعا می‌کنند که دعا اثر دارد و سبب سلامت جسم و روح فرزندان است. 🌐 vasael.ir/000417 🆔 @vasael_ir
🔸 | مراقبت از نسل جوان در صحرای بی پایان فضای مجازی 🔹گرچه فضای مجازی دارای فرصت های علمی و ارتباط های اجتماعی نیز هست اما استفاده بی رویه دانش آموزان و جوانان از فضای مجازی منجر به انزوای آنان شده است. 🔹این هویت کاذب و زودگذر تصویری غیر واقعی برای افراد ایجاد می کند و منجر به این می شود که افراد در تلاش و تکاپو برای حضور بیشتر در شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک و وایبر باشند و چت کنند. 🔹دانش آموز در فضای مجازی بدون توجه به هویت سعی در ارائه افکار و علایق و اندیشه های خود دارد که این بسیار خطرناک است. 🔹فضای مجازی یک جامعه بدون هنجار و بدون مسئولیت است و انسان ها در این فضا آرام آرام نسبت به مسئولیت هایی که پذیرفته اند و هنجارهایی که باید به آن پایبند باشند دلسرد می شوند به گونه ای که به مرور زمان، مسئولیت برای شان محدودیت می شود. 🔹از نظر علمی هم ثابت شده است افرادی که ساعت های بسیار در این فضا وقت می گذرانند دچار نوعی اعتیاد می شوند که یکی از نشانه های مهم آن، کم شدن مسئولیت پذیری افراد است. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/000413 🆔 @vasael_ir
🔸مسئولان «وسائل» و بنیاد فقهی مدیریت اسلامی دیدار کردند 🔹این جلسه با حضور دکتر علیرضا داودی سردبیر وسائل، محمد حائری شیرازی دبیر سرویس سیاسی این پایگاه و حجت الاسلام رضا قزّی معاونت پژوهش این بنیاد، یازدهم آذر ۹۸، در این بنیاد فقهی برگزار شد. 🌐 vasael.ir/000415 🆔 @vasael_ir
🔸توانمندی نظام اقتصادی اسلام در طراحی بانکداری بدون ربا / بانکداری اسلامی مبتنی بر عقود مشارکتی حجت‌الاسلام #محمد_رجایی‌_باغسیایی در گفتگو با #وسائل: 🔹تغییرات طرح پیشنهادی نسبت به طرح فعلی بیشتر به جهت هماهنگی دولت با بانک مرکزی بوده است. 🔹تغییر نام از طرح بانکداری اسلامی به بانکداری بدون ربا، علامت به سیستم بانکی است که می توانند از اجرای آن فرار کنند. 🔹من از دوستانی که در تدوین این طرح نقش داشتند پرسیدم که آیا اجرای طرح جدید می تواند تحولی در سیستم بانکی ایجاد کند؟ پاسخ همه ایشان منفی بود. به عقیده بنده اگر بناست قانون را اصلاح کنیم و قانون جدیدی بنویسیم، بهتر است قانونی تحول آفرین نوشته شود که مردم، آن تحول را لمس کنند. 🔹در این چهل سال کار زیادی در نظام اقتصادی اسلام صورت گرفته است اما هنوز هم جای کار بیشتری دارد، ولی با همین مقدار موجود از احکام نظام اقتصادی اسلام، سیستم بانکداری مبتنی بر عنصر مشارکت در سود و زیان و حذف ربا، قابل طراحی است. 🔹توزیع سود و زیان عادلانه در ساختار عقود مشارکتی قابل اجرا است اما در طرح پیشنهادی عقود مبادله ای جایگزین شده اند که فاقد مزایای عقود مشارکتی هستند و تفاوت زیادی هم با نرخ بهره ندارند، چراکه بدون توجه به میزان سود و زیان تولید کننده مبلغ ثابتی توسط بانک ها از او دریافت می شود که این عملکرد شباهت زیادی به سیستم ربوی دارد. 🔹در نظام بانکداری اسلامی ممکن است بانک مرکزی در حدود ده درصد از قراردادها ضرر کند اما باید شهامت اصلاحات ساختاری و فراهم سازی ساز وکارهای تخصصی آن را داشته باشد. 🌐 vasael.ir/00040s 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸نقد و بررسی ادلّه ممنوعیت استفاده از سلاح کشتار جمعی فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۶🔻
#پرونده_ویژه 🔸بحثی فقهی درباره سلاح‌های هسته‌ای فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۷🔻 🔹با سلاح‌های هسته ای، منطقه وسیعی که نمی‌توان آن را محدود کرد، هدف قرار می‌گیرد و آثار مخرب آن به زمان انفجار محدود نیست، بلکه گاه ده‌ها سال ادامه دارد و بر نسل‌های آینده اثر سوء می‌گذارد. 🔹آیات دال بر حرمت اسراف در قتل، قتل نا به حق، حرمت نابودی حرث و نصل، حرمت اعانت بر اثم و برخی روایات، از جمله ادله مبین حرمت تولید و کاربست سلاح‌های هسته‌ای است. 🔹تولید سلاح‌های هسته‌ای حرکتی ضد امنیت هویت دینی و اخلاقی است و حرکت به سوی تولید این سلاح ها، اعراض از هویت اصیل دینی به شمار می‌رود. 🔹وجوب اعداد که برگرفته از آیه ۶۰ سوره انفال است، جواز مقابله به مثل و اصل اباحه از ادله‌ای است که برای اثبات جواز تولید سلاح‌های هسته‌ای به آن استناد شده است. این ادله نمی‌تواند ادعای مذکور را ثابت کند. 🌐 vasael.ir/00041E 🆔 @vasael_ir
🔸هوش مصنوعی می‌تواند در فرآیند استنباط به کمک فقیه بیاید دکتر در گفتگو با : 🔹هوش‌ مصنوعی به عملکرد سیستم‌هایی گفته می شود که در شرایط محیطی خاص می‌توانند تصمیم‌گیری صحیح داشته و واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از خود نشان دهند. 🔹به عبارت دیگر فرآیندهای هوشمند انسانی نظیر شبیه‌­سازی فرآیندهای تفکری و شیوه‌­های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها و یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل توسط ماشین انجام می‌شود. 🔹خوب است بدانید که هوش‌ مصنوعی کمک می‌کند فرآیندی که توسط انسان در مدت زمان زیادی و بعضاً چند ساعت یا چند روز آن هم با درصد بالای خطا انجام می‌شود در چند ثانیه و با دقت بالا انجام شود. 🔹یکی از فرآیندهایی که توسط هوش‌ مصنوعی دنبال می شود فرآیند استدلال‌ورزی (reasoning) یا همان نتیجه گیری بر مبنای استدلال‌های منطقی است. 🔹این قابلیت مهم می تواند در فرآیند استنباط علوم اسلامی و گزاره‌های مرتبط با رشته‌های مختلف علوم اسلامی به کمک فقیه بیاید و فرآیند استنباط را تسریع و تدقیق کند. 🔹به جرأت می توان گفت تا امروز بسیاری از مسائل لاینحل و دشوار بشر به وسیله هوش‌مصنوعی حل شده است و این روند به صورت فزاینده ای ادامه دارد. 🌐 vasael.ir/00041J 🆔 @vasael_ir
📷 #عکس_نوشت | فقیهی که می‌خواهد زمانه خودش را مهندسی کند باید بنای عقلا و ارتکازات عرفی را لحاظ کند 🔸حجت الاسلام #رهدار 🆔 @vasael_ir
🔸امام حسن عسکری علیه السلام: 🔹ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إِلاّ ذَلَّ و َلا أَخَذ َبِهِ ذَليلٌ إِلاّ عَزَّ. 🔹هيچ عزيزى حق را ترك نكرد، مگر اين كه ذليل شد و هيچ ذليلى به حق عمل نكرد مگر اين كه عزيز شد. 📚تحف العقول ص 489 🆔 @vasael_ir
🔸فعالیت های فکری، فرهنگی و سیاسی امام حسن عسکری 🌐 vasael.ir/00041V 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸فعالیت های فکری، فرهنگی و سیاسی امام حسن عسکری 🌐 vasael.ir/00041V 🆔 @vasael_ir
🔹دوران امام عسکري(ع) نيز مثل ائمه ديگر، خالي از اين گونه گرايش‌ها و افکار و داعيه داران و شبهه آفرينان نبود. ايجاد شبهه از سوي مخالفان اسلام با انگيزه گمراه ساختن مسلمين رواج داشت. 🔹امام نيز با بيان حق، روشنگري مي‌کرد و حتي نسبت به کساني که با جعل حديث، روايات دروغ را به آن حضرت و پدر بزرگوارش نسبت مي‌دادند، افشاگري مي‌کرد. 🔹برخي از اين گرايش‌هاي انحرافي پيرامون قرآن بود. مثلاً اسحاق کندي که در عراق بود، درباره قرآن شبهه مي‌پراکند. کتابي را به گمان خود درباره تناقضات قرآن نوشت. 🔹امام عسکري در برخورد بعضي از شاگردان او، فرمود: ايا در ميان شما مرد رشيدي نيست که استادتان کندي را از کاري که به آن مشغول است، باز دارد؟ يکي گفت: او استاد ماست، چگونه مي‌توانيم در اين زمينه يا هر موضوع ديگر به او انتقاد کنيم؟ امام پرسيد: ايا اگر من نکته‌اي به تو بگويم، به اسحاق کندي منتقل مي‌کني؟ گفت: آري. 🔹آنگاه امام، دلايلي در ردّ شبهه افکني‌هاي اسحاق به شاگرد او آموخت و حتي شيوه بحث و برخورد با او را هم بيان کرد (که نقل آن طول مي‌کشد). 🔹وقتي اسحاق آن حرف‌ها را شنيد، به شدت تکان خورد و مجاب گشت و چون حق براي او روشن شد، آن نگاشته‌ها را از بين برد و سوزاند. از انحرافات ديگر آن عصر، رواج جعل حديث و نشر روايات دروغي در ميان مردم بود. 🔹عروة بن يحيي بغدادي، يکي از جعل کنندگان روايت بود و احاديث دروغي به امام هادي(ع) و امام عسکري(ع) مي‌بست و نسبت به اموالي که براي امام از سوي شيعيان مي‌رسيد، اختلاس داشت. امام او را لعن کرده و از شيعيان خواست تا او را لعن و طرد کنند و فريب دروغ پراکني آنها را نخورند. 🌐 vasael.ir/00041V 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸قانون بانکداری جدید؛ مصونیت بخش فساد بانکی / پولطلا؛ گره‌گشای معیشت اسلامی گزارشی از نشست «اقتصاد تمدن ساز»🔻