eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.2هزار دنبال‌کننده
271 عکس
104 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ گاهی اموات را در  خواب می بینیم که خوشحال یا ناراحت هستند می تواند علتی داشته باشد؟ شاخه گلی بفرستيم برای تموم آنهايی كه در بين ما نيستند، ولی هنوز ✅ يادشون هميشه باماست و جاشون بين ما 💯 ⭕️ هزینه قرائت هر جز، ۳۰ برگ سبزه 💶 به این بدین 🔻ختم قرآن ـ💥منتظرتون هستیم 😊 کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
مقام تبلیغ و مقام حاکمیت مقام تبلیغ و دعوت پیامبر اکرم (ص) با مقام حاکمیت ایشان تفاوت بنیادین داشت. در مقام تبلیغ، پیامبر (ص) مأمور بودند تا با حکمت، موعظه نیکو و جدال احسن، مردم را سوی الله واسلام دعوت کنند و هیچ اجباری در کار نبود. چرا که عقیده و اعتقاد اجبار بردار نیست. اصل بر آزادی انتخاب و اختیار انسان بود. اما در مقام حاکمیت، پیامبر (ص) وظیفه اجرای احکام و حدود الهی را بر عهده داشتند. افرادی که احکام اجتماعی اسلام را رعایت نمی کردند مجازات می شدند. این امر به معنای حفظ نظم و امنیت جامعه اسلامی و اجرای عدالت بود که گاه با اعمال محدودیت هایی همراه می شد. با این حال، حتی در مقام حاکمیت نیز پیامبر اکرم (ص) نهایت تلاش خود را می‌کردند تا در امور شخصی و اعتقادی افراد دخالت نکنند. با گفتن شهادتین هر چند ظاهری، افراد در حکم مسلمان بودند و جان و مال و‌ناموسشان حفظ می شد. اصل بر آزادی اندیشه و بیان بود، مگر آنکه به دین و حقوق دیگران یا امنیت جامعه آسیب برساند. تفاوت‌های کلیدی این دو مقام: تبلیغ: بر پایه اختیار، اقناع و حکمت بود. حاکمیت: بر پایه اجرای قانون و حفظ نظم جامعه بود. تبلیغ: هدف آن رشد معنوی و هدایت انسان بود. حاکمیت: هدف آن ایجاد جامعه‌ای عادل و امن بود. تطبیق با شرایط زمان و مکان: پیامبر (ص) در هر شرایطی با توجه به نیازهای جامعه و افراد، روش‌های تبلیغی و حکومتی متناسبی را اتخاذ می‌کردند. توجه به تفاوت بین دین و دولت: اگرچه در جامعه اسلامی، دین و دولت پیوندی ناگسستنی دارند، اما این بدان معنا نیست که حاکمیت باید در همه امور شخصی دخالت کند. اهمیت آزادی‌های فردی: حتی در جامعه اسلامی نیز آزادی‌های فردی مانند آزادی اندیشه، بیان و انتخاب دین و - نه تبلیغ ان- از اهمیت بالایی برخوردار است. در نتیجه، مقام تبلیغ و حاکمیت پیامبر (ص)، هر دو در راستای سعادت انسان و جامعه بوده‌اند، اما روش‌ها و اهداف آن‌ها متفاوت بوده است. درک این تفاوت‌ها برای شناخت دقیق‌تر اسلام و سیره نبوی ضروری است. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران :  حضرت آیت الله امام توبه را برای زمان پیری نگذارید.... 💎جهت خشنودی امام زمان علیه السلام صلواتی بفرستید کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
﷽ 🔘 مراقب سقوط باشیم 🔰 اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) می‌فرمایند: «سَتَكُونُ فِتَنٌ يُصبِحُ الرجُلُ فيها مؤمِنا و يُمسِي كافِرا» بعدها فتنه‌هایی‌ خواهد شد که انسان روز مومن و شب کافر است. این وضع جامعه مومنین در است. ✍🏻 در آخرالزمان سرعت تکانه یا فتنه‌های اجتماعی، در جامعه مومنین خیلی بالاست و سقوط هم در این تکانه‌ها هم خیلی زیاد می‌شود. و سقوط گاهی در کسانی است که اساسا انتظارش نیست. ✍🏻 در ادامه می‌فرمایند: «إلاّ مَن أحياهُ اللّه ُ تعالى بالعِلمِ» [1] مگر اینکه خداوند کسی را با علم زنده کند. ⬅️ کسی که دلش با علم زنده شده در این فتنه‌ها نمی‌لغزد و سقوط نمی‌کند. [1] میزان الحکمه، ج۳، ص ۲۳۶۶ کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
موضوع: سخاوت امام حسن مجتبی (ع) 🌱یک ویژگی امام حسن مجتبی صبر و حلم ایشان بود و ویژگی بعدی کرم و سخای ایشان بود که کریم اهل بیت سخاوتشان هم عجیب بود. ❣گاهی وقت ها کسی که نیاز داشت حضرت می فرمود:نیاز خودت را بنویس،این طرف می نوشت امام مجتبی علیه السلام دوبرابر آن چیزی که او نوشته بود به او می داد.بارها شده بود که تا سه بار نوشتند که تمام اموالش را تقسیم کرد،نصف برای خودش نصف برای دیگران.یک مرتبه در اعتکاف بود فقط کافی بود امام محتبی بشنود که کسی نیاز دارد کسی نبود که بتواند بنشیند،در جال اعتکاف بود که در مسجد و در حال اعتکاف می دانید که مسئله ی شرعی این است که شخص بیرون نمی تواند بیاید در حال اعتکاف بود کسی آمد پیش ایشان عرض کرد آقا من یک قرضی دارم و بدهکار هستم و طلبکار آمد مطالبه می کند پولش را می خواهد و من هم ندارم بدهم و او قصد به زندان انداختن مرا دارد. 📚روایت در وسائل الشیعه است جلد هفتم.حضرت فرمود:من الان چیزی ندارم که به تو دهم،این شخص عرض کرد اگر شما تشریف بیاورید و با او صحبت کنید به حرمت شما به من مهلت می دهد به محض این که این را گفت حضرت بلند شدند و آماده شدند که بروند شخصی کنار حضرت بود گفت:آقا فراموش کردید که شما در حال اعتکاف هستید؟امام فرمودند:نه فراموش نکردم از پدرم شنیدم که از جدّم رسول الله نقل کرد که فرمود: ☘منْ سَعی فی حاجَه أَخیهِ المؤمنِ فکأنَّما عَبَدَ اللهَ تِسْعَهَ آلافِ سنَه، صائماً نهارُهُ قائماً لَیلَهُ. کسی که سعی کند به برطرف کردن حاجت مومن مثل این است که نه هزار سال روزش روزه است و شبش مشغول عبادت. ⚜حتی جالب این جا است در این روایت ندارد حتماً کسی که برآورده کند حاجت مومن را،سعی کند یعنی برود برای راه انداختن حالا اگر توانست گره به دستش باز شود که چه بهتر اگر هم نه این کار خود را کرده باشد. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران : حجت‌الاسلام صدای آرام بخش قلب پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم.... کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#تحلیل_تاریخی #دشمن_شناسی ✡🔥#تبار_انحراف🔥✡ #پژوهشی_در_دشمن‌شناسی_تاریخی 🖋 مقاله‌ی سوم؛ #ا
✡🔥🔥✡ 🖋 مقاله‌ی سوم؛ قسمت دوم: ◀️ ج. ترور عبدالله 🔹یهود در ترور عبدالمطلب ناكام ماند و از او عبدالله به دنیا آمد. عبدالله اهل مکه بود ولی قبرش در مدینه (مقر یهود) است و این عجیب می‌نماید! درباره عبدالله، داستان‌ها صریح‌تر است. یهودیان بارها دست به ترور او زده و ناکام ماندند. (۱۹) 🔹روزی وهب بن عبدمناف، یکی از تاجران مکه، عبدالله ۲۵ساله را دید که یهودیان در میانش گرفته بودند و می‌خواستند او را بکشند. وهب گریخت و میان بنی‌هاشم آمد و فریاد زد: "عبدالله را دریایید که دشمنان، او را در میان گرفته‌اند." عبدالله معجزه‌آسا نجات یافت. وهب که شاهد نجات معجزه‌آسای عبدالله بود و نور نبوت را در چهره او می‌دید، پیشنهاد ازدواج دخترش، آمنه و عبدالله را داد و این ازدواج مبارک سر گرفت. (۲۰) 🔹گفته‌اند: کاهنان یهودی زنی را فرستادند که همسر عبدالله شود تا نطفه پیامبر آخرالزمان به این زن منتقل گردد. وی هر روز راه بر عبدالله می‌گرفت و به او پیشنهاد ازدواج می‌داد، ولی بعد از ازدواج عبدالله، دیگر این پیشنهاد را نداد. عبدالله از او پرسید: "چرا این بار سخن پیشینت را تکرار نکردی؟" زن گفت: "نوری که در پیشانی تو بود، دیگر نیست." عبدالله، ازدواج کرده بود. (۲۱) 🔹چند ماه پس از ازدواج آن‌دو و در شرایطی که آمنه باردار بود. عبدالله در راه بازگشت از شام بیمار شد و در مدینه از دنیا رفت. (۲۲) تیر یهود برای بار دوم دیر به هدف می‌خورد. عبدالله به گونه‌ای کاملاً مشکوک در یثرب درگذشت، اما نمی‌توان خط ترور را ردیابی کرد. ◀️ د. تلاش برای ترور پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله 🔹یک روز بعد از میلاد حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله، یکی از علمای یهودیه به دارالندوة آمد و از حاضران پرسید: "آیا امشب در میان شما فردی متولد شده است؟" گفتند: "نه." گفت: "پس باید در فلسطین متولد شده باشد؛ پسری که نامش احمد است و هلاک یهود به دست او خواهد بود." حاضران، پس از جلسه، سراغ گرفتند و دریافتند که پسری برای عبدالله بن عبدالمطلب به دنیا آمده است. پس آن عالم یهودی را خبر کردند و بنابر درخواست وی، او را نزد کودک بردند. او به محض دیدن طفل، بی‌هوش شد. چون به هوش آمد گفت: "به خدا قسم که پیامبری (نبوت)، تا قیامت از بنی‌اسرائیل گرفته شد. این همان کسی است که بنی‌اسرائیل را نابود می‌کند." آنگاه با دیدن شادی قریش از این خبر، ادامه داد: "به خدا قسم، کاری با شما کند که اهل مشرق و مغرب از آن یاد کنند." (۲۳) 🔹به این ترتیب، محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله از همان نخستین روز تولد شناسایی شد. تیرهای یهود برای جلوگیری از تولد او، همه به خطا رفته بود و آنها برای رسیدن به هدفشان، می‌بایست محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را از میان برمی‌داشتند. در مقابل این توطئه‌ها، برای جلوگیری از ترور پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نیز تلاش‌هایی صورت گرفت که در ادامه به آنها می‌پردازیم: 👈 ۱- دوری از محیط مکه در آن شرایط، عبدالمطلب وظیفه‌ای خطیر بر عهده داشت. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله برای مادر و نیز جد مادری و جد پدری بسیار محبوب بود. عبدالمطلب، محبوب ترین فرزندش، عبدالله، را از دست داده و دختر وهب نیز دو ماه پس از ازدواج بیوه شده بود. محصول این ازدواج، یک پسر بسیار زیبا بود. از این‌رو، اهمیت پاسداری از محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله برای سرپرستان ایشان، کاملا آشکار بود. او در محیط مکه، به دلیل رفت و آمد کاروان‌های تجاری و زیارتی، در امان نبود. تنها راه چاره، دور کردن وی از مکه بود؛ آن هم مخفیانه و دور از چشم اغیار، محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را به دایه سپردند تا ایشان را در سرزمینی دورتر از مکه و پنهانی نگهداری کند. منطقه سکونت حلیمه از مکه، بسیار دور بوده است. 🔸تاریخ‌نگاران علل سپردن محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله به دایه را این‌گونه برشمرده‌اند: ۱- مادر محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله شیر نداشت و باید کودک را به دایه‌ای می‌سپردند؛ ۲- آب و هوای مکه بد بود و کودکان را طاقت زندگی در آن نبود؛ ۳- رسم عرب بر آن بود که کودکان را به دایه می‌سپردند تا بیرون از شهر بزرگشان کند. ادامه دارد ... کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
✍️ عیادت بیمار و دعای نادرست او ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَهٍ فَمِنْ نَفْسِکَ (سوره نساء آیه79) 🔅 اکرم (ص) که همواره جویای احوال مسلمین می شدند، شنیدند یکی از یاران بیمار شده است. به عیادت او رفتند و کنار بستر او نشستند و احوال پرسی کردند. بیمار گفت در نماز مغرب که با شما به جماعت نماز می خواندم، شما سوره القارعة را خواندید. 🔸تحت تأثیر قرار گرفتم و عرض کردم خدایا، اگر من در پیشگاه تو هستم و می خواهی مرا کنی، در همین دنیا مرا عذاب کن. اینک می بینید که گرفتار بیماری هستم. 💢پیامبر فرمودند درست نگفتی، می بایست بگویی پروردگارا، هم در دنیا و هم در آخرت به ما پاداش بده و ما را از عذاب حفظ کن. آنگاه پیامبر برای او دعا کرد و او خوب شد. 📚داستان ها و پندها، جلد ۴، صفحه163 کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 تدبیر امام صادق(ع) در زمان تنگ‌دستی و سختی معیشت برای گشایش مالی 🔻امام صادق(ع) به فرزند خود محمّد فرمود: فرزندم! از آن خرجى، چقدر اضافه آمده است؟ عرض كرد: چهل دينار. فرمود: برو و آنها را صدقه بده. عرض كرد: فقط همين چهل دينار باقى مانده است. حضرت فرمود: آنها را صدقه بده؛ زيرا خداوند عزّوجلّ عوضش را مى‏دهد. مگر نمى‏دانى كه هر چيزى كليدى دارد و كليد روزى، صدقه‏دادن است، پس آن چهل دينار را صدقه بده. محمّد چنين كرد، و ده روز بيشتر بر امام صادق (ع) نگذشت كه از جايى چهارهزار دينار به ايشان رسيد سپس فرمود: ای پسرم ما در راه خدا چهل دینار بخشیدیم و خداوند به ما چهار هزار دینار بخشید. 👈🏻منبع: كافي: ج۴، ص۱۰ کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔖منبر کوتاه 🔖پنج گروه از بدترین مردم در رذایل اخلاقی از دیدگاه خاتم الانبیاء 🔖 🔅پیامبر اکرم صلی الله علیه واله رو به اصحاب کرد فرمود: آیا می خواهید شما را به بخیل ترین و دزدترین وتنبل ترین و جفاکارترین و عاجزترین انسان ها آگاه سازم؟!عرض کردند: آری، ای رسول خدا! حضرت فرمود: 1⃣بخیل ترین انسان، کسی است که از نزد مسلمانی عبور کند و به او سلام نکند؛ 2⃣تنبل ترین انسان، بنده سالم و بیکاری است که در عین حال با زبان و لب، ذکر خدانمی گوید؛ 3⃣دزدترین انسان، کسی است که از نمازش بدزدد، نمازش مثل کهنۀ کثیف به صورتش زده می شود؛ 4⃣جفاکارترین و بی مهرترین انسان کسی است که در نزد او یادی از من بشنود و صلوات نفرستد؛ 5⃣و عاجزترین انسان کسی است که از ( دعا کردن ) عاجز باشد. قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَ لاَ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَكْسَلِ اَلنَّاسِ وَ أَسْرَقِ اَلنَّاسِ وَ أَبْخَلِ اَلنَّاسِ وَ أَجْفَى اَلنَّاسِ وَ أَعْجَزِ اَلنَّاسِ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ 1⃣ أَمَّا أَبْخَلُ اَلنَّاسِ فَرَجُلٌ يَمُرُّ بِمُسْلِمٍ فَلاَ يُسَلِّمُ عَلَيْهِ 2⃣وَ أَمَّا أَكْسَلُ اَلنَّاسِ عَبْدٌ صَحِيحٌ فَارِغٌ لاَ يَذْكُرُ اَللَّهَ بِشَفَهٍ وَ لاَ بِلِسَانٍ 3⃣وَ أَمَّا أَسْرَقُ اَلنَّاسِ فَالَّذِي يَسْرِقُ مِنْ صَلاَتِهِ تُلَفُّ كَمَا يُلَفُّ اَلثَّوْبُ اَلْخَلَقُ فَيُضْرَبُ بِهَا وَجْهُهُ 4⃣وَ أَمَّا أَجْفَى اَلنَّاسِ فَرَجُلٌ ذُكِرْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ 5⃣وَ أَمَّا أَعْجَزُ اَلنَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اَلدُّعَاءِ . منابع : ⏺تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) , جلد۲ , صفحه۲۳۷ ⏺بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۸۱ ص ۲۵۷ ⏺إرشاد القلوب , جلد۱ , صفحه۸۰ ⏺تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة , جلد۷ , ص۱۵۱ کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
▪️آمدم ای شاه، پناهم بده خطِ امانی ز گناهم بده ▪️ای حَرمَت ملجأِ درماندگان دور مران از در و راهم بده ▪️لایق وصل تو که من نیستم اِذن به یک لحظه نگاهم بده اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏ 🏴 شهادت امام هشتم شیعیان، شمس الشموس علی ِبن موسَی الرضا علیه السلام بر همه عاشقان و شیعیان تسلیت باد. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله هنگام دعا کردن و امداد خواستن از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف - با توجه به پهناور بودن جهان - چطور الساعه به ایشان الهام می‌شود؟ علم امام همانند علم ما نیست؛ زیرا انسان‌ها معمولاً علومشان کسبی و در محدودۀ عالم شهود است، در حالی که علم امام منحصر به عالم شهود نیست، بلکه عالم به غیب نیز هست. لذا به راحتی و در کم ترین زمان از دعاها و خواسته‌های ما اطلاع پیدا می‌کند؛ مثلاً سید بن طاووس نقل می‌کند که شخصی طی نامه ای از امام رضا علیه السلام سؤال می‌کند: «ما وقتی به شما احتیاج داریم چه کنیم؟ » حضرت در جواب فرمودند: «اگر حاجتی داری لب هایت را تکان بده، جوابت می‌رسد»؛ یعنی اگر تنها زمزمه کنی و صدایت را هم کسی نشنود، من می‌شنوم. ✅برای توضیح این مطلب لازم است نکاتی را متذکر شویم: ۱. مأموریت امام از لحاظ زمان و مکان، بسیار گسترده است. او تنها امام زمین و زمان نیست، بلکه امام ملک و ملکوت است. ۲. مأموریت و تسلط امام تنها به ظاهر عالم ختم نمی شود، بلکه دربرگیرندۀ ظاهر و باطن اجتماع و انسان‌ها نیز هست. ۳. علم امام حضوری است، نه کسبی و حصولی؛ یعنی ما به دلایل متعدد (مذکور در کتب کلامی شیعه) معتقدیم که علم امام موهبتی الهی و علم لدنّی است. ۴. علوم الهی نیز از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که آن‌ها را در مقایسه با سایر علوم ممتاز می‌کند: الف) علم الهی روشن است و هیچ نقطۀ تاریکی در آن نیست. لذا در آن اختلافی نیست و چیزی به نام واضح و واضح تر در آن وجود ندارد؛ ب) علوم الهی نزد انبیا و ائمه علیهم السلام حاضر است، لذا آنان در هیچ پرسشی نگفتند بعداً جواب می‌دهیم و یا نیاز به تأمل و تفکر داریم؛ ج) علوم الهی نیازمند مقدمه چینی نیست؛ چون در آن‌ها اختلافی دیده نمی شود، لذا بین انبیا و امامان علیهم السلام در هیچ امری اختلاف نیست؛ د) علوم الهی نیاز به تجدید نظر ندارد، بلکه به قوت و ظهور آغازین خود باقی است. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ای شیعه امام رضا علیه السلام: 👇 عمران صابئی از بزرگان گروه منحرف صابئی بود در محضر امام رضا حاضر شد و شبهات و سوالاتی را مطرح کرد امام علیه السلام با حوصله به تمام آنها پاسخ داد؛ بحث به اوج خود رسید و چیزی به تحوّل درونی این دانشمند بزرگ صابئین نمانده بود، امام احساس کرد وقت اذان ظهر و نماز است ، به مأمون گفت: " اَلصَّلَاةُ قَدْ حَضَرَت" وقت نماز فرا رسیده است، و حرکت کرد برای اقامه نماز و خواست مجلس را ترک کند. عمران صابئی با التماس به امام علیه السلام گفت: " ُ یَا سَیِّدِی لَا تَقْطَعْ عَلَیَّ مَسْأَلَتِی فَقَدْ رَقَّ قَلْبِی "؛ آقای من! گفتگو و پاسخ به پرسش من را قطع نکن! دل من آماده پذیرش حق شده است. امام علیه السلام تسلیم نشد و فرمود : "نُصَلِّی وَ نَعُود"؛ نمازمان را می خوانیم، دوباره برای مناظره برمی گردیم... نمازمان را با هیچ بهانه ای به تاخیر نیاندازیم. به نماز نگویید کار دارم، به کار بگویید نماز دارم. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔮💐🔮💐🔮💐🔮💐🔮💐🔮💐 عوامل برکت 🌐🔮🌐🔮🌐🔮🌐🔮🌐🔮🌐🔮 1)👈 داشتن ایمان و تقوا خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ ؛ اگر مردم قریه ها ایمان آورده و پرهیزکاری پیشه کرده بودند، برکت های آسمان و زمین را به رویشان می گشودیم» (سوره اعراف، 96). 2)👈 قرض دادن به یکدیگر. حضرت رسول (صلی الله علیه و اله)  «وام دادن به یکدیگر» را از عوامل برکت زا برشمرده اند. 3) 👈بیداری، هنگام بین الطلوعین. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) فرمودند: «خدایا برکت را در صبحگاهان، برای امت من قرار ده ... اگر کسی خواهان رفع نیاز است، صبحگاهان به سوی آن شتابد؛ زیرا من از خدای سبحان خواستم که روزی را صبحگاهان برای امت من قرار دهد.» (میزان الحکمة، ج1، ح1700). 4)👈 عدم کسالت و تنبلی در کار 5)👈 اعتدال، میانه روی و قناعت در زندگی امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «لا کنز اغنی من القناعة و لا مال اذهب للفاقة من الرضی بالقوت. و من اقتصر علی بلغة الکفاف فقد انتظم الراحة و تبوأ خفض الدعة؛ هیچ گنجی بی نیازکننده تر از قناعت، و هیچ مالی در فقرزدایی، از بین برنده تر از رضایت دادن به روزی نیست و کسی که به اندازه کفایت زندگی از دنیا بردارد به آسایش دست یابد و آسوده خاطر گردد.» (نهج البلاغة، حکمت 371) قناعت توانگر کند مرد را - خبر کن حریص جهانگرد را (سعدی) امام در حدیثی دیگر فرمودند: «کفی بالقناعة ملکا و بحسن الخلق نعیما؛ آدمی را قناعت برای دولتمندی و خوش خلقی برای فراوانی نعمت ها کافی است» (نهج البلاغه ،حکمت 229) 6)👈 احسان به مردم، بویژه به اهل خانه. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر که با خانواده ی خود نیکوکار باشد، روزیش زیاد می شود.» (همان، ح7185). 7) 👈خوش اخلاقی امام علی (علیه السلام) فرمود: «گنجهای روزی، در اخلاق خوش نهفته است.» (همان، ح 7188). 8)👈 اطعام کردن. پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) فرمودند: «روزی کسی که اطعام می کند، سریعتر از فرو رفتن کارد در کوهان شتر، به سویش می آید.» (همان، ح 7190). 9) 👈قرض دادن. امام علی (علیه السلام) فرمود: «کمک مالی کردن به برادر دینی، روزی را زیاد می کند.» (همان، ح 7199). 10)👈 امانتداری. 11)👈 دعا کردن در حق مؤمنین. امام باقر (علیه السلام) فرمود: «پشت سر برادرانت دعا کن، که این کار روزی را به طرف تو سرازیر می کند.» (همان، ح 7193). 12)👈 پاکیزگی و طهارت. به رسول خدا (صلی الله علیه و اله) عرض شد: دوست دارم روزیم زیاد شود؛ فرمود: پیوسته در حال طهارت و پاکیزگی باش، روزیت افزایش می یابد». با استفاده از کلام حضرت نتیجه می گیریم که پاک بودن از آلودگیها و نجاسات، در جلب روزی مؤثر است و شاید بتوان گفت: چون وضو گرفتن نیز نوعی پاکی از آلودگی ها می باشد، می توان با دائم الوضو بودن، جلب روزی کرد. 13)👈 صدقه دادن. امام علی (علیه السلام) فرمود: «با صدقه دادن، روزی را فرود آورید.» (همان، ح 7196. 14) 👈پرداخت حقوق شرعیه (خمس و زکات). امام باقر (علیه السلام) فرمود: «زکات دادن، روزی را می افزاید». 15)👈 نیت پاک. امام علی (علیه السلام) فرمود: «هر که خوش نیت باشد، روزیش زیاد می شود.» (همان، ح 7198). 16) 👈نماز شب. آیت الله قاضی (رضوان الله تعالی علیه) فرمودند: «دنیا می خواهی نماز شب بخوان، آخرت می خواهی نماز شب بخوان. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌸🍃🌸🍃 تقوا میتواند سه گونه باشد: ۱} تـقـوای گـریز ۲}تـقـوای پـرهیز ۳}تـقـوای سـتیز ←"تـقـوای گـریز" آن است که از محیط گناه آلود دوری کنی. ←"تـقـوای پـرهیز" آن است که بتوانی در محیط گناه آلود، خودت را پاک نگهداری. ←"تـقـوای سـتیز" آن است که در صحنه بمانی و با مظاهر گناه مبارزه کنی و محیط سالمی ایجاد کنی. برای مثال: گاهی باید مانند موسی کاخ فرعون را ترک کنی و مهاجرت بر ابقاء ترجیح کنی گاهی یوسف وار باید از صحنه گناه فرار کنی و راه گریز را برگزینی. وگاهی هم ابراهیم وار با گناه، شرک و بت پرستی مقابله وستیز کنی‌ بت شکن شوی براي حفظ خودت بايدهرسه تقويٰ راداشته باشيد . کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
❓حرص ممدوح و مذموم کدام است؟ ✍ حرص مانند سایر صفات انسانی یک سرمایه الهی است که در وجود انسان قرار داده شده است تا در مسیر کمال یاری اش کند. این حرص به دو گونه است: گاه صفت حرص در مسیر صحیح استفاده می شود و باعث می شود انسان از کار خیر سیر نشود و برای کسب هر چه بیشتر رضای الهی نهایت تلاش خودش را به کار گیرد که این نوع حرص ممدوح است. 🌺امیرالمؤمنین علی (ع) در این باره می فرمایند: «لَا حِرْصَ كَالْمُنَافَسَةِ فِي الدَّرَجَات» ھیچ حرصی [در شايستگى] ھمانند رقابت براى رسیدن به درجات عالیه نیست! (1) ✅ و گاه صفت حرص از مسیر سازنده اش خارج می شود و رنگ شیطانی می گیرد. در این صورت به یکی از رذایل اخلاقی مهلک تبدیل می شود. و انسان خیر خود را در منفعت دنیا می بیند و برای کسب دنیا خودش را هلاک می کند.✅ چنین انسانی آنقدر در طلب دنیا اشتیاق نشان می دهد که از هر راهی هر چند خلاف رضای خداوند باشد، مثلا به جمع مال می پردازد و سیری ناپذیری او باعث می شود تمام عمرش را در این راه صرف کند.این حرص همان حرصی است که در آیات و روایات اسلامی مذموم و ریشه بسیاری از بداخلاقی ها شمرده شده است. چنانکه امام علی علیه السلام فرمودند: 🌷«اَلحِرصُ موقِعٌ فى كَثيرِ العُيوبِ»؛ حرص انسان را به عيب هاى زيادى مبتلا مى كند.(2) __________ (1) تحف العقول ص 286 - بحار الانوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 165 (2) تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص 295 ، ح 6639. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
تصویر کلی طبقات دوزخ، از دیدگاه دانته: 🔷این نقاشی مربوط به گوستاو دُر در سال ۱۸۶۱ است. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
چرا هنگام شنیدن نام امام زمان بلند می‌شوند؟ یکی از اعمالی که در بین شیعیان مرسوم و معمول بوده است، این است که چون نام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف در جایی برده می‌شود، اهل مجلس بلند می‌شوند. اگرچه دلیلی مسلم بر وجوب قیام به هنگام ذکر این لفظ نیست، اما در این حد می‌توان گفت که این امر در بین مردم، به عنوان یک عمل مستحب، ریشه ای مذهبی دارد و در حقیقت اظهار ادب و احترام به آن عزیز است. چنان که نقل شده: حضور امام رضا علیه السلام در خراسان کلمۀ «قائم» ذکر شد؛ حضرت برخاست و دستش را بر سر نهاد و فرمود: «خداوندا بر فرجش شتاب کن و راه ظهورش و نهضتش را آسان گردان». [۱] از روایتی دیگر چنین استفاده می‌شود که این رفتار در عصر امام صادق علیه السلام نیز معمول بوده است. از حضرت صادق علیه السلام سؤال شد، علت قیام در موقع ذکر «قائم» چیست؟ حضرت فرمود: صاحب امر، غیبتی دارد بسیار طولانی و از کثرت لطف و محبتی که به دوستانش دارد، هرکس وی را به لقب قائم _ که مشهور است به دولت کریمۀ او، و اظهار تأثری است از غربت او _ یاد کند، آن حضرت هم نظر لطفی به او خواهد نمود و چون در این حال، مورد توجه امام واقع می‌شود، سزاوار است از باب احترام به پا خیزد و از خدا تعجیل در فرجش را مسئلت نماید. [۲] 📚مهدویت: پرسش‌ها و پاسخ ها/ تهیه و تدوین معاونت پژوهش موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت). ---------- [۱]: «اللهم عجل فَرَجهُ وسهل مَخَرجه» (بحارالانوار، ج۵۱، ص۳۰). [۲]: الزام الناصب، شیخ حائری یزدی، ج۱، ص۲۷۱. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
✍️ پاسخ به #شبهات_دانش_آموزی 2️⃣1️⃣ چرا از خدا چیزی می‌خواهیم به ما نمی‌دهد؟ 🔷 اول: اگر ما یک خوا
✍️ پاسخ به 3️⃣1️⃣ چرا امام زمان عج زمانی ظهور می‌کند که دنیا پر از ظلم و ستم شده است؟ 📝 1ـ جواب: 🔷 اول: روزهای اولی که بیماری کرونا آمد و کل دنیا را گرفته بود، تمام مردم دنیا را عاجز کرده بود. هر کسی به دنبال راهی می‌گشت تا خودش را حفظ کند. تمام مردم محتاج داروی کرونا شدند و احساس نیاز به داروی کرونا کردند. کسی که کرونا می‌گرفت، حاضر بود تمام مال و ثروتش را بدهد تا داروی کرونا را به او بدهند. 🔹 مفهوم پر از ظلم و ستم شدن دنیا این است که مردم آنقدر ظلم و ستم می‌بینند که از بی‌‎عدالتی و ظلم خسته و ناامید می‌شوند. مشتاق و تشنه‌ی عدالت و نجات می‌شوند و احساس نیاز به آمدن منجی(نجات دهنده) می‌کنند. وقتی اکثر انسان‌های دیندار به این احساس نیاز رسیدند و قدر و ارزش امام زمان را درک کردند، امام زمان عج ظهور می‌کند. هر زمانی احساس نیاز به منجی در جهان ایجاد شد، امام زمان ظهور می‌کند. 🔶 دوم: خداوند هدفش این است که انسان به سعادت برسد. در طول تاریخ این هدف را با فرستادن پیامبران و اولیای خود انجام داده است. در هر زمانی که ظلم و ستم به اوج خودش رسیده و مردم احساس نیاز به منجی کردند، خداوند هم نجات دهنده را برای آن‌ها فرستاده است. حالا تا مردم احساس نیاز به امام زمان در آن‌ها با تمام وجود ایجاد نشود، امام زمان عج ظهور نمی‌کند. 📎 📎 📎 📎 کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔺خمس اجباری! ▫️آیت الله شبیری زنجانی: ◽️آقای آشیخ محمد حسین کلباسی نقل می کرد: 🔹شخصی بازاری نزد مرحوم حجة الاسلام شفتی آمد و گفت:«من هر سال خمس اموالم را اخراج می کنم، ولی دلم نمی آید به مصرف برسانم، لذا در زیر درخت در منزل دفن کرده ام. شما کسی را بفرستید تا کَت من را ببندد و پولها را از آنجا در بیاورد». 🔸سیدمحمدباقر_شفتی قدری ناراحت شد و گفت: «این چه پیشنهادی است؟ این کار حاکم است که پول به زور می گیرد. این وظیفه دینی خودت است که این پول را با طیب نفس بدهی»، و آن شخص را رد کرد. 🌀آسید محمد باقر، بین الطلوعین با اصحابش در منزل آن شخص بازاری را زدند. وقتی در را باز کرد، به اصحابش گفت که کَت او را ببندید. کَت او را بستند. سپس دستور داد پولها را از آنجا بیرون آورند. آن شخص گفت: «اگر دیروز مرا رد نمی کردید من جای پولها را عوض می کردم». ⚡️معلوم شد برخورد روز قبل آسید محمد باقر حساب شده بود. آسید محمد باقر دیده بود آن شخص موقتاً شیطان را رد کرده است ولی معلوم نیست بر آن حال باقی بماند، لذا او را رد کرد تا وسوسه نشود و جای پولها را عوض نکند. 📚کتاب جرعه ای از دریا، جلدسوم، صفحه ۲۸۳-۲۸۲. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔴 در عالم برزخ برای مومنین چه کارهایی انجام می دهند؟ ✳️در عالم برزخ نه تنها ولایت انسان را كامل مى كنند و افراد ناقص واولاد مؤمنانى كه سقط شده یا در سن كودكى از دنیا رفته اند به تكامل مى رسانند (كه در قیامت نقصى و عیبى نداشته باشند). 🌟بلكه در روایات وارد شده است: در عالم قبر و برزخ پاره اى از كمبودهاى تعلیم و تربیت افراد مؤمن جبران مى شود. 🍀درست است كه آن جا، جاى انجام دادن عمل صالح نیست و انجام آن فقط در دنیاست، ولى چه مانع دارد كه معرفت انسان در آن جا بیشتر و آگاهى افزون تر باشد؟ 🌺از امام موسى بن جعفر علیه السلام وارد شده است كه به مردى مى فرمود: آیا ماندن در دنیا را دوست دارى؟ عرض كرد: بلى، فرمود: براى چه؟ عرض كرد: براى خواندن ((قل هو الله احد)) امام كاظم علیه السلام سكوت فرمود و پس از آن به حفص فرمود: 💥اى حفص! هر كه از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن را خوب یاد نگرفته باشد فرشتگان آن را در قبر به او یاد مى دهند و او را در خواندن قرآن كامل مى گردانند. 🔱چون خداوند مى خواهد بدان وسیله درجات شیعیان را بالا ببرد؛ چون درجات بهشت برابر با آیات قرآن است. 🔰 در قیامت به انسان گفته مى شود: قرآن بخوان و بالا رو، پس او مى خواند و از درجات بهشت بالا مى رود. را یاد بگیریم. و بخوانیم. 📕اصول كافى، ج 4، باب حامل القرآن، ص 408 کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
جوانمردان در قرآن 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 1⃣ حضرت یوسف💜 وَقَالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُرَاوِدُ فَتَاهَا عَن نَّفْسِهِ قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا  ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺷﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﻋﺰﻳﺰ[ ﻣﺼﺮ ]ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻋﺸﻖ ﺁﻥ ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﻗﻠﺒﺶ ﻧﻔﻮﺫ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﺎم ﺟﻮﻳﻲ ﻣﻰﻛﻨﺪ.       (سوره یوسف آیه٣٠) 2⃣ حضرت ابراهیم 💜 قَالُوا سَمِعْنَا فَتًى يَذْكُرُهُمْ يُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِيمُ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﺯ ﺟﻮﺍﻧﻲ ﺷﻨﻴﺪﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﺘﺎﻥ ﻣﺎ [ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﻨﺎﺻﺮﻱ ﺑﻲ ﺍﺛﺮ ﻭ ﺑﻲ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ] ﻳﺎﺩ ﻣﻰﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻣﻰﮔﻮﻳﻨﺪ .           (سوره انبیا آیه٦٠) 3⃣ اصحاب کهف 💜 نَّحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى ﻣﺎ ﺧﺒﺮ [ ﻋﺒﺮﺕ ﺁﻣﻮﺯ ] ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰﻛﻨﻴﻢ : ﺁﻧﺎﻥ ﺟﻮﺍﻧﻤﺮﺩﺍﻧﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ، ﻭ ﻣﺎ ﺑﺮﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻳﻢ .          (سوره کهف آیه١٣) 4⃣ یوشع بن نون ( مرد شجاع بنی اسرائیل ) 💜 وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّىٰ أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﻥ [ ﺧﺪﻣﺖ ﮔﺰﺍﺭ ] ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺖ : ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻰﺭﻭم ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﺮﺳﻢ.          (سوره کهف آیه٦٠)    کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
❗️بعضی از مردم که دیر به نماز جماعت می‌رسن، موقع تشهدخوندن امام نیم‌خیز می‌شینن، اما هیچی نمی‌گن. 🚫 درحالی‌که... ✍️ طبق نظر آیات عظام رهبری، مکارم، سیستانی، وحید و نوری: تشهدخوندن همراه امام در این حالت، نه‌تنها اشکال نداره، بلکه مستحب هم هست. ✍️ طبق نظر آیت‌الله شبیری، این کار در نماز جماعت واجبه و اگه می‌خوایم ثواب نماز جماعت رو ببریم، باید همراه امام تشهد رو بخونیم. 🔺 سیستانی، جامع، ج۱، م۱۹۵۰؛ رهبری، رساله نماز و روزه، م۷۴۶؛ مکارم، استفتائات؛ نوری، استفتائات،  ج۲، س۱۹۶؛ وحید، رساله، م۱۴۴۷؛ زنجانی، استفتائات، ج۱، م2314. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
:.كيفيت نفوذ شيطان.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ وسوسه شيطانى معمولا تدريجى و گام به گام اس
:.اشتباه شيطان.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ بزرگ ترين اشتباه شيطان از آن جا سرچشمه گرفت ، او فكر مى كرد چون از آتش فروزان خلق شده ، واقعا از آدمى كه از خاك به وجود آمده بهتر و بالاتر است ؛ در حالى كه اگر قدرى از تعصب و تكبر و لجاجت پايين مى آمد مى فهميد كه به دلايل ذيل آدم عليه السلام از او برتر است . 1. همه مواد غذايى ، جواهرات با ارزش و قيمتى ، نيروى بدنى و جسمى انسان و حيوانات تمام نيروى فكرى و عقلى از خاك است ، اگر خاك نباشد هيچ چيز نيست ، ولى آتش اين همه ويژگى ها را ندارد. 2. اگر تكبر و خودبينى را كنار مى گذاشت . اقرار مى كرد كه خاك خواصى دارد. مثلا گياهان را مى روياند و نشو و نما مى دهد و قابل ترقى است . به همين دليل روح خدايى به آن تعلق گرفت و چنان قابليتى را پيدا كرد. 3. اگر با چشم تواضع نگاه مى كرد مى ديد كه خاك امين و امانت دار خوبى است و هر چه را كه به عنوان امانت به او دهند پس از گذشت صدها يا هزاران سال بى آن كه در آن خيانتى كند، پس مى دهد. 4. اگر حقيقت بين بود اقرار مى كرد كه خاك متواضع است و تواضع يكى از صفات نيك و پسنديده مى باشد. ولى آتش متكبر و سركش ، طالب بزرگى و خودبينى مى باشد و مسلما تواضع از تكبر بهتر است . 5. از خصوصيات خاك و گل اين است كه حالت چسبندگى و نگاه دارندگى دارد و موقعى كه با روح تركيب شود فيوضات الهى را به خود مى گيرد. از همين رو، وقتى روح در آدم دميده شد، سجده گاه فرشتگان قرار گرفت . ولى آتش چنين نيست . 6. گل مركب از آب و خاك است ، همان آبى كه مايه حيات و زندگى هر چيزى است . چنان چه خداوند مى فرمايد: وجعلنا من الماء كل شيئى حى افلا يؤ منون ؛ آيا كافران نمى دانند - كه ((ما هر چيز زنده را از آب قرار داديم ؟ (مايه حيات و زندگى هر چيزى از آب است ) آيا ايمان نمى آورند؟)) همان خاكى كه مايه نشو و نما و روياندن است ، هنگامى كه با آب در هم آميزند، نفس حيوان از آن متولد مى شود؛ مانند انسان كه روح با خاك در هم آميخته شد و روح پرستنده و پيكر ستايش گر آفريده شد. . هم چنين دستور خدا براى سجده ، فقط براى آدمى كه از خاك خلق شده نبود، بلكه سجده در برابر آن روحى بود كه خداوند از خودش در او دميده بود و به وسيله آن روح مقدس بود كه آدم خاكى به آدم ملكوتى لقب يافته . دستور سجده در مقابل آدم هم بعد از دميدن روح در او بود، نه قبل از آن ، چنان چه خداوند در قرآن مى فرمايد: و اذا سويته و نفخت فيه من روحى فقعوا لو ساجدين ؛ ((هنگامى كه خلقت انسان به پايان رسيد و كمال يافت و از روح خود (كه يك روح شريف و پاك و با عظمتى است ) در آن دميدم همگى به خاطر او سجده كنيد)). آرى ! عظمت آدم و دستور سجده به او به واسطه آن روح الهى بود كه در او دميده شده و گرنه خاك به خودى خود اين همه مقام و منزلت و عزت را نداشت . 8. وقتى روح خدا در او دميده شد، نور خدا هم در قلب او تابيد و در واقع آن قلب ، مانند كعبه از براى ملائكه شد و همين طور كه انسان رو به سوى كعبه مى كند و سر به سجده مى گذارد، فرشتگان هم بايد در مقابل آن تجلى گاه نور خدا سجده كنند. 9. علاوه بر اين ، شرف آدم به اين واسطه بود كه گل او را خود خداوند متعال بدون واسطه سرشته و خود ضامنش بود. چنان چه مى فرمايد: قال يا ابليس ما منعك ، ان تسجد لما خلقت بيدى ؛ ((خداوند به شيطان فرمود: - اى ابليس تو را چه مانع شد به موجودى كه من با دو دست (علم و قدرت ) خود آفريدم سجده نكنى ؟!)). پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم هم درباره اين نكته كه گل آدم را خود خداوند سرشته ، فرمود: گل آدم را خداوند با دست خود چهل روز خمير كرد. 10. از همه اين ها كه بگذريم ، عبادت خداوند عبارت است از، اطاعت و فرمان بردارى او، و امر به سجده در برابر آدم عليه السلام هم يكى از دستورهاى الهى است كه بايد بدون چون و چرا اجرا شود. سجده به آدم يعنى سجده به خدا، چون به دستور خدا است . شيطان همه اين فضايل و كمالات را از كف داد. اول آن كس كوقياسك ها نمود پيش انوار خدا، ابليس بود گفت : نار از خاك بى شك بهتر است من زنار و او ز خاك اكدر است من ز آتش زاده و او از وحل پيش آتش مروحل را چه محل پس قياس فرع بر اصلش كنيم او، ز ظلمت ما ز نور روشنيم در نسب من از كسى كم نيستم پس چرا در پيش دشمن بايستم او كجا بود اندر آن روزى كه من صدر عالم بودم و فخر زمن شعله مى زد آتش جان سفيه كاتشى بود الولد سر ابيه خرگريزد از خداوند از خرى صاحبش وز پى ز نيكو گوهرى نى بود سود و زيان مى خواهدش بلكه تا گرگى ندرد تا دمش 5⃣2⃣ کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌸🍃🌸🍃 1-  اگر متاع دنیوی مانند یک خودرو را کسی نخرد ما می‌توانیم به کس دیگری بفروشیم ولی اگر متاع آخرت مانند نماز را خدا نخرد کسی از ما نمی‌خرد؛ پس زیانکار مطلق می‌شویم. به عبارتی کالای دنیوی خریدار متعدد و متنوع دارد ولی کالای اخروی فقط یک خریدار دارد؛ آن هم خداست. 2- متاع دنیوی را به زیر قیمت می‌توان فروخت ولی متاع آخرت یا کامل خریده می‌شود یا روی دست فروشنده می‌ماند؛ نماز یا کامل قبول می‌شود یا رد می‌شود. نصف و نیمه خریداری نمی‌شود. 3- متاع دنیوی قابل انتقال و واگذاری و بخشش است اما متاع اخروی هرگز چنین نیست؛ چنانچه یک پدر نیکوکار نمی‌تواند؛ اعمال نیک خود را در قیامت به فرزند گنهکار خود بفروشد و نجاتش دهد. 4- برای خرید متاع دنیوی باید پول داشت ولی برای خرید متاع اخروی نیازی به پول نیست. پس کسب متاع دنیوی برای همه ممکن نیست ولی کسب متاع اخروی برای همه ممکن است. 5- متاع دنیوی ماهیت بیرونی دارد مانند یک گلدان. ولی متاع اخروی ماهیت بیرونی ندارد مانند کسی که انسان فقیری می‌بیند و دلش به حال او می‌سوزد. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af