زن، خانواده و سبک زندگی
#فمینیسم #نقد_فمینیسم #گرايشهاي_فمينيستی 6️⃣ فمینیسم روانکاوانه6️⃣🔞 🔰 بررسی نظریه فروید و تأثیر
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#گرايشهاي_فمينيستی
6️⃣ فمینیسم روانکاوانه7️⃣🔞
🔰 بررسی نظریه فروید و تأثیر آن بر فمینیسم روانکاوانه5️⃣
❌ تبیین نظریه فروید: معرفی رشد روانی – جنسی از دیدگاه فروید
♨️ عقده ی اُدیپ:
یکی از تعارضات #مرحله_ی_احلیلی (آلتی)، #عقده_ی_ادیپ در پسران می باشد که در واقع کودک پسر علاقه ی جنسی خود را نسبت به مادر متوجه میشود و سعی در بدست آوردن معشوق خود می کند که #پدر را سد راهی برای خود می یابد و به او حسادت می ورزد و این اضطراب را نیز دارد که پدر برای تلافی این احساس او آلت مردانه اش را از او سلب کند تا منبعی برای لذت نداشته باشد که #فروید آن را #اضطراب_اختگی نامید.
در هنگامی که متوجه آن می شود که پدر، مادر را تصاحب کرده و قدرت پدر بیشتر از او است، شروع به #همانند_سازی با #پدر می کند.
♨️ در واقع #ادیپ شخصیتی در یک نمایشنامه ی یونانی قدیمی است که نامش را #فروید به عنوان این تعارض استفاده کرده است:
پادشاه شهر تبس، لایوس که از همسرش ژوکاست صاحب پسری می شود نامش را ادیپ می گذارد. طبق گفته های پیشگویان ادیپ قاتل پدر بود به همین دلیل لایوس فرزندش را بر روی کوهی به نام سیترون تنها می نهد تا توسط حیوانات درنده کشته شود. در آن هنگام چوپانی ادیپ را یافت و او را به پادشاه شهر کورنت سپرد. هنگامی که ادیپ در جوانی به سمت شهر تبس حرکت کرد با پدر تنی خود ناشناخته درگیر شده و او را به قتل می رساند و بعد از رویارویی با مجسمه ی ابوالهول و پاسخ دادن به سوال آن پادشاه شهر تبس گردید و با ملکه که در اصل #مادرش بود ازدواج کرد. هنگامی که وی متوجه این اتفاق شد خود را کور کرده و ژوکاست هم خود کشی کرد.
این عقده همان غریزه ی #عشق به مادر و #کینه از پدر است که زیگموند فروید آن را عقده ی ادیپ نهاد که نقطه ی مقابل آن عقده ی الکترا در دختران می باشد.
♨️ عقده ی الکترا:
#فروید درباره ی #عقده_ی_اُدیپ_زنانه که طرفدارانش آن را #الکترا نامیدند، زیاد صریح نبود نام الکترا نیز در اصل از داستان سوفوکلس بدست آمد که الکترا در آن برادرش را به کشتن مادرشان ترغیب می کند.
در عقده ی الکترا کاملا جهت #مخالف عقده ی ادیپ اتفاق می افتد.
دختر هنگامی که در می یابد که آلت مردانه را ندارد به دلایلی نامعلوم #مادر خود را مقصر این کمبود می داند و او را در ذهنش سرزنش می کند. دختر، پدر را هدف میل جنسی خود قرار می دهد تا از او آبستن شود بلکه رشک آلت مردی که نقطه ی مقابل اضطراب اختگی در پسران است را جبران سازد. بعد از این دوران هدف #جنسی تغییر کرده و این تعارض بدست فراموشی سپرده می شود.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
#فمینیسم #نقد_فمینیسم #گرايشهاي_فمينيستی 6️⃣ فمینیسم روانکاوانه7️⃣🔞 🔰 بررسی نظریه فروید و تأثیر
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#گرايشهاي_فمينيستی
6️⃣ فمینیسم روانکاوانه8️⃣🔞
🔰 بررسی نظریه فروید و تأثیر آن بر فمینیسم روانکاوانه6️⃣
❌ نقد نظریه فروید:
❌ متوجه شدید چی شد⁉️😳
فروید همه چی رو در قوت جنسی میبینه. لذت گرایی محض...
و کهن الگوها رو بر اساس شهوت میچینه و میگه چون پسر میتونه خودش رو شبیه پدر کنه، پس براش مشکلی پیش نمیاد و قدرتمند بزرگ میشه ولی دختر چون نمیتونه خودش رو با پدرش همانند کنه چون احلیل نداره، پس احساس سرخوردگی میکنه...
همینقدر ضایع😁
حالا ببینید فمینیست ها چقدر به هم ریختند😜
❌ میشه دیدگاه های منتقدین فروید رو به دو دسته تقسیم کرد:
1️⃣ مخالفت به نحو کلی (بتی فریدان، شولامیث فایرستون و کیت میلت)
2️⃣ برخی از نظر او استفاده کردند:
👈 رد زیستی نگری نظریه فروید (آلفرد آدلر، کارن هورنای و کلارا تامپسون)
👈 توجه به مرحله ی پیش ادیپی به جای غقده ی ادیپ (دوروتی دیزیستن و نانسی چودروف)
👈 توجه به نقاط قوت اخلاقی زنان به جای نقاط ضعف (کارول گیلیگان)
👈 بازنگری در مفهوم عقده ی ادیپ (جولیت میچل و شری اُرتنر)
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
خوب حالا بر می گردیم به بحثمون که #فمینیسم_روانکاوانه بود👌
🌺 با ما همراه باشید و کانال خودتون رو به کسانیکه دوستشون دارید معرفی کنید تا ان شالله به زودی نقد این نظریه را هم با هم دنبال کنیم👌
هدایت شده از KHAMENEI.IR
دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى و جمعی از مسئولان نظام با رهبر انقلاب.mp3
6.82M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار امروز میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی و جمعی از مسئولان نظام
🏷 دیگر کیفیتها: khl.ink/f/48890
💻 @Khamenei_ir | #اسوه_حسنه
🍃💞 تو اولین فکر هر صبح منی😍
#روز_خوبی_داشته_باشید
#به_برکت_صلوات_بر_محمد_و_آل_محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم♥️
💞 #موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
🍃 Mohsenzade.com/zm
💞 Womanfamily.ir
♥️ https://www.aparat.com/woman_family
💞 @woman_family
🍃 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زن_مسلمان
#مرد_مسلمان
🎥 زن ذلیل جاش توی بهشته😍👌
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🧕
🍃🧕🌸 @woman_family
🌸🍃🧕🌸🍃🧕
✨🌸🍃🧕🌸🍃🧕🌸
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#گرايشهاي_فمينيستی
6️⃣ فمینیسم روانکاوانه9️⃣🔞
❌ فمینیسم روانکاوانه و پدرسالاری1️⃣:
پس از مخالفتهای اولیه فمینیستها خصوصاً فمینیستهای لیبرال و رادیکال، با #روانکاوی، از دهة 80 به بعد این مکتب آثار عمیقی بر نظریات فمینیستی وارد کرد و باعث شد یکی از گرایشات مهم فمینیستی، با عنوان #فمینیسم_روانکاوی مطرح شود. مهمترین ویژگی این گرایش، #تنوع دیدگاه درون نظریه فمینیسم روانکاوی است. حوزه تأثیر این گرایش، محافل آکادمیک و دانشگاهی است و در عرصه اجتماعی نفوذ چندانی ندارد.
#فمینیستهای_روانکاو نیز مثل سایر نظریه پردازان معتقد به ستم جنسی، «#پدرسالاری» را نظامی گسترده برای چیرگی مردان بر زنان از طریق به انقیاد کشاندن آنها میدانستند لیکن در صدد توضیح این مطلب بودند که چرا مردان به طور جدی و مستمر این نظام را باز تولید میکنند و زنان نیز فعالانه در این روند مشارکت دارند. به اعتقاد آنان، صرف وجود منافع عینی مردان در نظام پدر سالار، برای تبیین حمایت مردان از این نظام کافی نیست؛ زیرا مردان همیشه مطمئن نیستند که پیامدهای مثبت پدرسالاری را به کف بیاورند، در عین حال اگر تصاحب و حفظ منافع تنها دلیل حفظ و تداوم این وضع باشد، باید زنان نیز برای تصاحب و حفظ منافع خود در مقابل فرهنگ سلطهی مردانه، بایستند در حالیکه زنان هیچگاه چنین اقدامی نکردهاند.
این گروه از فمینیستها برای حل این تناقض به روانکاوی یعنی به ابعادی از #روان_انسانی چون حوزهی #عواطف بشری، #آرزوها، هوسهای نیمه تشخیص داده شده یا غیر تشخیص داده و حوزهی روانرنجوری یا آسیبشناسی پناه بردهاند.
آنها با تأکید بر مسئولیتهای زنان در قبال #مراقبتهای اولیه و مفهوم همانندسازی با والدین در قالب الگوهای متفاوت و جامعهپذیری خاص کودکان، تأثیر آن را در شخصیت و مناسبات اجتماعی بسیار حایز اهمیت دانسته و آن را مرتبط به نظریهی سیاسی و اجتماعی فمینیستی میدانند؛
بدین ترتیب که زنان با وجود اینکه تحت ستم #نظام_مردسالار هستند؛ اما به طور فعالانه و ایجابی در تشکیل سوبژکتیویته و مناسبات اجتماعی حضور دارند و به جای این تحلیل که زنانگی بر اثر رشک بردن به آنچه منحصراً از آن مردان است، به وجود آمده است، بر این باورند که #زنانگی امری است که به شیوهی خاص خود به نظم روانشناختی یاری میرساند.
📚 کریس بیسلی، چیستی فمینیسم، ترجمه محمد رضا زمردی، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1385، صفحه 105ـ 106.
روانکاوان فمینیست برای تحلیل روانکاوانهی سلطهی نظام «پدرسالار»، به دو عامل اساسی اشاره کردهاند: هراس از مرگ و دیگری محیط اجتماعی - عاطفی که شخصیت کودکان در آن شکل میگیرد.
📚 جورج ریتزر، نظریهی جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، نشر علمی، تهران، ص 486.
فمینیستهای روانکاو، عامل دوم را به اشکال مختلفی تبیین کردهاند که به برخی از آنها اشارهی مختصری میکنیم.
#ترس از #مرگ، یکی از احساسات فراگیر است که هر انسانی وحشت ناشی از آن را در درون خود حس کرده است. روانکاوان معتقدند که #زنان به خاطر زایش و پرورش و فرصت متولد کردن و حیات بخشیدن به یک انسان دیگر در یک پیوند وثیق با طبیعت، کمتر با مسئلهی مرگ و میرشان درگیر هستند، اما #مردان چون از این فرایند دورند #مرگ را به خود نزدیکتر میبینند، لذا برای غلبه بر وحشت ناشی از نزدیک بودن مرگ، روندی را در پیش میگیرند که طی آن با تسلط بر اموری که جنبهی حیات و بقا در آنها قویتر است، به آرامش دست یابند. از نظر فمینیستهای روانکاو، همهی آنچه مردان به عنوان علم، دین، فرهنگ و هنر در جامعهی «#پدرسالار» به وجود آوردهاند، ابزار اقناع روانی آنها بوده است و البته زنان به دلیل پیوندشان با طبیعت و مظهر حیات بودنشان، باید به عنوان «#دیگری» تحت سلطهی مردان در آیند.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#گرايشهاي_فمينيستی
6️⃣ فمینیسم روانکاوانه0️⃣1️⃣🔞
❌ فمینیسم روانکاوانه و پدرسالاری2️⃣:
...اما تبیین دوم فمینیستهای روانکاو با اندکی تفاوت میان آنها، توضیح میدهد که چگونگی #مراحل_اولیه_رشد_روانی تحت تأثیر رابطه با #مادر به بروز هویت مجزا، ویژگیهای شخصیتی، کسب هویت جنسیتی و جهتگیری جنسی میانجامد. اینکه چگونه والد بودن انحصاری زن، موجد هویتهای جنسیتی و ویژگیهای شخصیتی میشود، به تحلیل نیاز دارد؛ اما این امر #زنان را برای امور تغذیه و مراقبت آماده میکند و همین علایق را در #مردان از بین میبرد.
📚 شهلا، اعزازی، مجموعه مقالات فمینیسم و دیدگاهها، آیا هویت جنسیتی مردانه توجیهی است برای سلطهی مردانه؟ آیریس ماریون یانگ، ترجمه فرخ قرهداغی، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1385 ، ص 104.
کودک همراه با #مادر از بدو تولد، در مدت زمان نسبتاً طولانی در حالیکه در مراحل ابتدایی تکوین شخصیت قرار دارد، انواع #احساسات را البته به طور مبهم تجربه میکند و تا آخر عمر در ضمیر ناخودآگاهش میماند و منجر به احساسات دوگانهای نسبت به مادر میشود که از نظر فمینیستهای روانکاو همین احساسات دوگانه منشأ سازگاری با روابط اجتماعی مبتنی بر #تقسیم_جنسیتی و #سلطهی_مردانه میشود.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#گرايشهاي_فمينيستی
6️⃣ فمینیسم روانکاوانه1️⃣1️⃣🔞
🔰 بررسی نظریه فروید و تأثیر آن بر فمینیسم روانکاوانه7️⃣
❌ نقد نظریه فروید توسط نانسی چودروف
#نانسی_چودروف، معتقد است که مادر به دلیل #هویت_جنسیتی خودش با فرزند دختر همزاد پنداری میکند و دختر به طور ناخودآگاه این همزاد پنداری را تکرار میکند و این از سوی هر دو، مادر و دختر تقویت میشود. دختر علاوه بر اینکه دیرتر از پسر کسب هویت مجزا را تجربه میکند، مرزهای «من» شخصیت او منعطفتر و نفوذ پذیرتر بوده و بیش از مردان گرایش دارد که هویتش را با استناد به مناسباتش با دیگران سامان دهد و راحتتر و بیتکلفتر از مردان به سمت حس #همدلی و #یگانگی با دیگران کشانده میشود؛
اما پسر در ارتباط با مادر که با توجه به هویت جنسیتیاش، دارای حس #ناهمجنس_خواهانه است و بیشتر تمایل به جنسیتی کردن رابطهاش با پسر دارد، میخواهد هویتاش را نه صرفاً به مثابه یک شخص؛ بلکه شخصی از نوعی متفاوت، تعریف کند و خود را در مقابله با مادر و آنچه زنانه است میبیند. به عبارت واضحتر مذکر بودن را به طور سلبی تعریف میکند یعنی چیزی که مادر نیست. طی این روند، شخصیت نوعی مذکر «مرزهای من، خود» نفوذ ناپذیر را به وجود میآورد بدین معنا که شکلگیری حس هویت مجزای مرد، مستلزم قطع حس پیوستگی، همدلی و یگانگی با دیگران است.
📚 شهلا، اعزازی، مجموعه مقالات فمینیسم و دیدگاهها، آیا هویت جنسیتی مردانه توجیهی است برای سلطهی مردانه؟ آیریس ماریون یانگ، ترجمه فرخ قرهداغی، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1385 ، ص 104.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
#فمینیسم #نقد_فمینیسم #گرايشهاي_فمينيستی 6️⃣ فمینیسم روانکاوانه1️⃣1️⃣🔞 🔰 بررسی نظریه فروید و تأ
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#گرايشهاي_فمينيستی
6️⃣ فمینیسم روانکاوانه1️⃣1️⃣🔞
🔰 بررسی نظریه فروید و تأثیر آن بر فمینیسم روانکاوانه7️⃣
❌ نقد
گذشته از نقدهای کلان میتوان گفت، اين نظريهها به بحران «#مبنا» دچارند. از يک سوی #مردان را موجوداتي #پرخاشگر، #رقابتپيشه و علاقهمند به تشکيل سلسلهمراتب معرفي ميکنند و از سوي ديگر، جامعة #زنان را به سمت تصاحب عرصههاي مردانه با راهکارهاي مردانه سوق ميدهند.😏
به عبارت ديگر، معلوم نميشود که مبناي ستمگري، تفاوتهاي ذاتي زن و مرد است يا ساختارها و اينکه آيا زنان بايد تفاوتهاي خود را با مردان ارج نهند يا آنکه بايد در جريان مذکرمحوري که در برخي راهبردها پيشنهاد ميشود به دنيای #تکجنسي بهگونهاي ديگر دامن بزنند.
📚 برای آگاهی بيشتر ر.ک: الیزابت بدانتر، زن و مرد، ترجمة سرور شیوا رضوی، ص 41ـ43؛ جین فریدمن، فمينيسم، ترجمة فيروزه مهاجر، ص 17ـ21.
ادعاهای کلی نگر در مورد دوره ادیپی و دوره پیش از آن و غفلت از اینکه این مراحل- به زمان و مکان خاص -دوران جدید و جوامع غربی- اختصاص دارند و نیز مبنا قرار دادن شکل واحدی از خانواده- یعنی خانواده هسته ای- سفید پوست و متعلق به طبقات متوسط و سرمایه دار به عنوان الگوی تمام انواع خانواده- از انتقادات دیگری هستند که بر این نظریه وارد شده اند.
💠 https://fa.wikigender.ir/wiki/%D9%86%D8%A7%D9%86%D8%B3%DB%8C_%DA%86%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%81
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زن_مسلمان
#حجاب
#انقلاب
🎥 فیلم کاملتر نظر آیتالله طالقانی رحمه الله علیه در مورد حجاب
ضد انقلاب سالها این سخنان مرحوم طالقانی را سانسور کرد و تلاش کرد با تقطیع سخنانشان، ایشان را مدافع بیبند و باری نشان بدهد.
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🧕
🍃🧕🌸 @woman_family
🌸🍃🧕🌸🍃🧕
✨🌸🍃🧕🌸🍃🧕🌸
هدایت شده از جـــــوانـه🌱|146
داداش حالا که زحمت هک کارت سوختا رو کشیدی،
قربونت یه ۱۰۰۰ لیترم بنزین بریز توشون دل مردم شاد شه!🤨😂
@dokhtaranezahraee224🤣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #پادکست
💢 چهار راهکار پیامبر صلی الله علیه و آله برای حفظ خانواده در آخرالزمان
🎙 استاد عالی
#خانواده
#سبک_زندگی_اسلامی
@khanevadeh_mahdavi
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👨👩👧👦
🍃🧕🌸 @woman_family
🌸🍃👨👩👧👦🌸🍃🧔
✨🌸🍃🧕🌸🍃👨👩👧👦🌸
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#گرايشهاي_فمينيستی
6️⃣ فمینیسم روانکاوانه2️⃣1️⃣🔞
🔰 نفوذ بایسته های روانکاوی دراندیشه های فمینیستی و ارتباط آن با زبان
در دهه ۸۰ روانکاوی یکی از پر نفوذترین جریان هایی بود که توسط فمینیست ها هم در کشورهای غربی انگلیسی زبان و هم غیر انگلیسی زبان مورد ارزیابی مجدد واقع شد. فمینیسم های ملهم از #روانکاوی در کنار فمینیسم های رادیکال در علاقمندی به مساله تفاوت در رابطه با دو جنس سهیم هستند.
دلمشغولی با تصوری از #زنان به منزله موجوداتی متفاوت با #مردان.
🔰 در بیان کلی نفوذ #روانکاوی دو گرایش عمده را ایجاد کرده است:
1️⃣ نخستین گرایش #فیمنیسم_فرویدی است که به اهمیت روانشناسی و شکل گیری ویژگی های شخصی به لحاظ جنسی)سوبژکتیوتیه(در قالبندی سلطه مردانه توجه می کند. از آن طریق که به تحلیل تاثیر مسئولیت مادری زنان می پردازد. فمینیسم فرویدی مرتبط است با گروه معینی از نویسندگان انگلیسی زبان به ویژه آنانی که اهل امریکایی شمالی هستند.
2️⃣ دومین گروه بندی متکی است بر آثار #ژاک_لاکان، که بر شکنندگی شدید هویت جنسی و پیوندهای آن با یادگیری زبان تاکید مهی کند.
رهیافت های فمینیستی لاکانی معمولا مرتبطند با نویسندگان فرانسوی. می توان درون فمینسیم لاکانی دو خرده گروه را تمییز داد- یعنی کسانی که کمابیش تفسیر لاکان از روانکاوی را دنبال می کنند و آنانی که می توان آنها را پست لاکانی نامید.
لاکان تکوین خود (به لحاظ جنسی) را با تعابیری زبان شناختی یا نمادین – فرهنگی توصیف می کند نه با تعابیری ملموس، سر راست و حتی زیست شناختی که گاهی فروید ترجیح می دهد.
نفوذ لاکان حرکتی به سوی معنای نمادین – فرهنگی رمز گذاری شده در #زبان است. زبان به منزله ی نظام دلالت تلقی می شود که توسط تعیین آنچه قابل تشخیص و شناسایی است و چیزهایی که غیر قابل شناخت می باشد، به سازماندهی یا شکل دهی فرهنگ می پردازد. زبان به منزله شالوده، یا فشرده یا عصاره فرهنگ انگاشته میشود.
هم جامعه و هم مردمی که جامعه را میسازند و به زبان وابسته اند، حول محور معیاری مردانه سازماندهی میشوند. شاخه خاصی از فمینیست های لاکانی فرانسوی تحت برنامه ای به عنوان »نوشتار زنانه « مطرح هستند. برنامه ای که متضمن تلاش در جهت زنانه
نوشتن، یا نوشتن از موضع زنان (از موضع بدن جنس مونث) است. این گروه بندی از #فمینیست_های_لاکانی در جهان انگلیسی زبان عموما برچسب فمینیست های فرانسوی را به خود می گیرند. در همین راستا مکتب «#نوشتار_زنانه» در این نگارش که زنانگی را فقط می توان از نقطه نظر فرهنگ مذکر درک کرد، چون و چرا می کند و به نفع امکان دیگر استدلال می کنند. طبق رای لاکان هر شخص
از رهگذر درونی سازی قواعد ارتباطی یا نظم نمادین جامعه به یه شخص بدل می شود و به فرهنگ بشری راه می یابد. افراد میتوانند به #زبان #نظم_نمادین صحبت کنند، اما این نظم به تعبیر روانکاوی به منزله #قانون_پدر تلقی می شود. در اندیشه لاکانی به ترسی از فروید، فرهنگ، مذکر است، نه این که صرفا تحت سلطه مردان باشد.
زنانگی چیزی بیش از قطب منفی در رابطه با قواعد نمادینی نیست که افراد و لذا جامعه را تنظیم می کنند. سخن گفتن از زنانگی فقط بر حس مردانگی ممکن است.
بیرون از نظم مذکر زبان، هیچ مونثی وجود ندارد. برنامه «#نوشتار_زنانه» تعبیر لاکانی بیرونی بودن زنانگی را می پذیرد، اما پیشنهاد پروراندن زبانی بدیل را مطرح می کند.
شیوه ای از تفکر، که ممکن است از آن حالت بیرونی بودن استفاده کند. بنابراین #جنس_مونث صرفا به منزله فقدان یک کیفیت، بر ساخته نمی شود. (که نمی تواند چیزی به وجود آورد) بلکه به منزله ارایه کننده یک خلاقیت شورشگر فرهنگی، بر ساخته می شود. آنها این انگارش فرهنگی را که زنان را فقط در مقایسه با مردان می توان درک کرد رد می کنند. هرچند که فمینیسم رادیکال آغازگر این مانور است، برخلاف اکثر آثار فمینیست های رادیکال، رهیافت #فمینیسم_فرانسوی از مشخص کردن مضمون زنانگی امتناع می کند با این تلقی که اقدام مزبور به منزله تکرار احکام پدر سالارانه خواهد بود که به ما میگوید زنان چه هستند و چه باید باشند.
نزد آنها زن مثالی از اصل فرهنگی و زبان شناختی حقارت زدایی است که با هنجار )نرینه( جور در نمی آید و از به رسمیت شناختن یا ارج گذاردن تفاوت با هنجار امتناع می ورزند. یعنی امتناع از شناسایی هرگونه تفاوت نه فقط تفاوت جنسی.
📚 بسیلی، کرس؛ 1389؛ در کمدی بر نظریه فمنیستی چیستی فمینیسم ، محمد رضا زمردی، تهران، روشنفکران و مطالعات زنان؛ ص181.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀