eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
2.7هزار ویدیو
192 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم ادمین کانال زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
برجسته فمینیسم 👩‍🎤 (زاده 1908 و فوت شده در 1986)3️⃣ دوبوآر بر این باور است که با وجود ساختارهای فرهنگی موجود (همچون ازدواج، مادری، روابط زن-مرد) زنان، بختی برای آزادی یا برابری ندارند. با این وجود، دوبوآر خوش‌بین بود و عقیده داشت زنان می‌توانند زمینه¬ی آزادی خود را فراهم کنند. آن‌ها می‌توانند را به چالش بکشند، می‌توانند استقلال اقتصادی بیشتری را تجربه کنند و بر تصور اشتباه پایین‌دست بودنشان در هنر و ادبیات فائق آیند. قرائت دوبوآر از جنسیت به مثابه امری ، محور کلیدی نظریات فمینسیتی در دهه¬ی 1970 بود و تا حدی به تاثیر گذاری سیاسی نیز انجامید تا آنجا که فرهنگ عامه¬ی جوانان نیز به این مسئله صحه گذاشت و علاقه برای پوشیدن لباس های "مربوط به دو جنس " از همین منظر معنا می¬یابد. 📚 پیلچر، 2004، 57. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
برجسته فمینیسم 👩‍🎤 (زاده 1908 و فوت شده در 1986)4️⃣ سیمون دوبوار از صاحب نظران فمینیست بر این باور بود که شخصیت و زنان می توانست بسیار متفاوت با الگوی نابرابر کنونی شکل گیرد، مشروط به اینکه دختر بچه از ابتدا با همان توقعات و پاداش ها و با همان سخت گیری های و آزادی هایی می شد که برادرانش تربیت می شوند. در همان تحصیلات و همان بازی ها سهیم می شد، وعده آینده یکسانی با آینده پسر بچه به وی داده می شد و توسط مردان و زنانی احاطه می گردید که درنگاهش آشکارا یکسان و بودند. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
#جلسه_اول 🔰🔰🔰🔰🔰 #نقش_های_جنسیتی #سبک_زندگی ╲\╭┓ ╭🌸 🍃 @woman_family ┗╯\╲
لطفا برای درک مطالب و مطالعه ی تطبیقی بین اسلام و فمینیسم «جلسات موضوعی صورت بندی نقش های جنسیتی در خانواده اسلامی»، مطالعه شود. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 حدیثی که سبب شد آیت الله سبحانی (حفظه الله) از جوانی، دست به قلم شوند... قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ تَكُونُ تِلْكَ اَلْوَرَقَةُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّارِ وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكُلِّ حَرْفٍ مَكْتُوبٍ عَلَيْهَا مَدِينَةً أَوْسَعَ مِنَ اَلدُّنْيَا سَبْعَ مَرَّاتٍ. 📚الأمالی، ج۱، ص۳۷. ترجمه: اگر مؤمن از دنیا برود و یک‌ورقه از خودش باقی بگذارد که بر آن علمی نوشته شده باشد، روز قیامت این ورقه بین او و آتش حائل می‌شود، و نه تنها مانع از آتش است بلکه خداوند تبارک و تعالی در عوض هر حرفی که بر آن ورقه نوشته است، شهری وسیع‌تر از دنیا به اندازه هفت برابر به او اعطا می‌فرماید. ✅ بنده در دوران جوانی این حدیث را مشاهده کردم و سبب شد که قلم به دست گرفته و آثاری را از خود به جای بگذارم. 📚برگرفته از سخنان آیت الله سبحانی در درس خارج اصول ـ نقل از افق حوزه: چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 🌸 🍂🌸🍃 @woman_family 🍃🍂🌸🍃🍂🌸 ✨🍃🍂🌸🍃🍂🌸✨
هدایت شده از میعاد
🔸 روز سه شنبه ، ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۰ روز "دحوالارض" است. https://eitaa.com/joinchat/3048276078Cfeea1acea6 @soldierofMahdi 🧡💚💛💙💜❤️♥️
هدایت شده از میعاد
💚🌱 ■ نماز دحو الارض روز بیست و پنجم ذى القعده، روزى است که نخستین خشکى ها (که خانه کعبه می باشد)  از زیر آب سر برآورد، و سپس گسترش یافت. در روایتى از امیرمؤمنان(علیه السلام) نقل شده است: اوّل رحمتى که از آسمان به زمین نازل شد، روز بیست و پنجم ذى القعده بود; بنابراین اگر کسى آن روز را روزه بگیرد، و آن شب را به عبادت بپردازد، پاداش عبادت یکصد سال را دارد. همچنین فرمود: در آن روز، اگر گروهى به ذکر خدا بپردازند، خداوند حاجتشان را پیش از آن که متفرّق شوند برآورده سازد; خداوند در این روز هزار هزار رحمت نازل مى کند که قسمتى از آن شامل کسانى است که جمع گردند و به ذکر خدا بپردازند و روزش را روزه بدارند و شبش را عبادت کنند. "دو رکعت نماز" که مستحبّ است در آغاز روز، هنگامی که آفتاب کمی بلند شود (هنگام چاشت) خوانده شود و بخواند در هر رکعت: °▪️سوره «حمد» ۱ بار °▪️سوره «شمس» ۵ بار 🌻💛 و بعد از نماز هم بگوید: لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلیِّ الْعَظيمِ سپس دعا كند و بخواند: يا مُقيلَ العَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی، يا مُجيبَ الدَّعَواتِ اَجِـبْ دَعْـوَتی، يـا سامِعَ الاَْصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی، وَارْحَمْنی وَتَجاوَزْ عَنْ سَيِّئاتی وَما عِنْدی، يا ذَاالْجَلالِ وَالاْكْرامِ. °^° «ای ناديده گيرنده‌ی لغزشها! لغزشم را ناديده گير، ای اجابت كننده‌ی دعوت ها! دعوت‌هايم را اجابت كن، ای شنوای صداها! صدايم را بشنو و به من رحم كن، و از بدی‌هايم و آنچه نزد من است درگذر، ای صاحب جلال و اکرام.» https://eitaa.com/joinchat/3048276078Cfeea1acea6 @soldierofMahdi 🧡💚💛💙💜❤️♥️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صد جان یابم از غم عشقت هر روز گویی که غم عشق تو جان می بخشد ✍ عطار نیشابوری اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 دلیل تکثر در تعاریف فمنیسم و تکثر در آرای فمینیستی عمده‌ترين دليل اين تنوع و تكثر در فمينيسم و در نتيجه اختلاف در تعريف فمينيسم، آن است كه اين مكتب از قلمرو و گسترة نسبتاً وسيع (اروپاي غربي و امريکاي شمالي) و از تاريخ نسبتاً طولاني‌اي برخوردار است كه در اين گستره زماني و مكاني، مكاتب فلسفي، اجتماعي و سياسي متعدد و متنوعي مانند ليبراليسم، ماركسيسم، سوسياليسم، اگزيستانسياليسم، پسامدرنیته و... پا گرفته است و ضرورت‌ها و مصلحت‌ها موجب آن شده كه فمينيسم در بسياري از موارد با اين مكاتب همراه شود و از قابلیت نظري و عملي آنها در جهت اهداف خويش بهره جويد. بديهي است اين همراهي‌ها سبب گرديده است فمينيسم از مکاتب يادشده تأثير بگيرد و گرايش‌هاي متنوع فمينيستي مانند فمينيسم ماركسيستي، فمينيسم سوسياليستي، فمينيسم پسامدرن و... شكل بگيرند. بودن نسبي تاريخ فمينيسم از جهت ديگري نيز به اين تكثرات و در نتيجه دشواريِ ارائة تعريفِ واحد دامن زده است؛ به‌گونه‌اي كه فمينيسم در مراحل اوليه با مراحل بعدي و سپس امروزي آن، ماهيتاً متفاوت است؛ براي نمونه فعاليت‌هاي فمينيستي از آغاز تا تاريخ 1920 ميلادي را مي‌توان در قالب جنبش يا نهضت اجتماعي تعريف كرد؛ اما از 1970 به بعد، فمينيست‌ها بيشتر به عرصة نظريه‌پردازي و فرهنگ وارد شدند و فمينيسم رنگ‌و‌بوي نظرية اجتماعي به خود گرفت. 📚 ر.ک: ریک ویلفورد؛ «فمینیسم»، مقدمه‌ای بر ایدئولوژی‌‌های سیاسی؛ ترجمة م. قائد. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
🚨 شاید بهتر باشد قبل از ورود به موج سوم فمینیسم کمی از و وضعیت زنان در دورانهای مختلف را مورد بررسی قرار بدهیم تا ظهور و بروز این جریان فکری و این جنبش ها، بیشتر برایمان ملموس و قابل فهم باشد. می خواهم در چند جلسه تاریخی اجمالی از غرب و وضعیت زنان در دوران های و میلادی را برایتان به تصویر بکشم. با ما همراه باشید و کانال علمی-تخصصی خودتون رو به کسانیکه دوستشون دارید معرفی کنید🌹 ارتباط با من: @mohsenz224
زن، خانواده و سبک زندگی
👩‍🎤 از جوامع اوليه تا رنسانس1️⃣ 👈 جوامع اوليه به ادعاي مردم‌شناسان، در جوامع اوليه كه اقتصاد بر پاية و گردآوري خوراك بود، زنان از موقعيت برخوردار بودند. گفته شده است كم بودن تعداد زنان در اثر فقدان بهداشت و مرگ‌و‌مير بسيار زنان و تلقي مردمان آن زمان در مورد نقش اساسي زن در ، باعث نگاه احترام‌آميز مردان به زنان مي‌شد. با گذر ايام، اختراع كشاورزي توسط زنان باعث ارتقاي موقعيت آنان شد. در اين جوامع، رايج بود؛ در نتيجه كودكان فقط خود را مي‌شناختند و توارث و خويشاوندي از طريق مادر منتقل مي‌شد؛ لذا به اين جوامع گفته مي‌شود. بعضي از محققان اهميت مشاركت زنان در اين جوامع و غيبت مردان به علت شكار يا جنگ را از علل ظهور پديدة مادر‌تباري دانسته‌اند. اين موقعيت استثنايي زنان با پيشرفت‌هاي جديد شد. با اختراع خيش(ابزار شخم زدن) كه قدرت بدني مردانه را مي‌طلبيد، كشاورزي بر دوش مردان افتاد و نقش اقتصادي زنان نسبتاً كم‌رنگ شد. با استفادة بشر از انرژي‌هاي طبيعي، كشاورزي توسعه يافت و انسان يكجانشين شد. ، مناسبات ديگر اجتماعي از قبيل ازدواج را بر هم زد؛ به اين صورت كه برون‌همسري جاي خود را به درون‌همسري داد و به‌تدريج انتقال نسب از طريق مادر برچيده شد. 📚 ر.ك: پاتريك نولان و گرهارد لنسكي؛ جامعه‌هاي انساني: مقدمه‌اي بر جامعه‌شناسي‌ كلان؛ ترجمة ناصر موفقیان؛ ص 203. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
👩‍🎤 از جوامع اوليه تا رنسانس2️⃣ 👈 يونان و روم باستان غربيان آغاز تاريخ خود را در دو تمدن کهن و جستجو مي‌کنند، بر‌اين‌اساس براي بررسي تاريخ زنان در غرب بايد از مطالعة تاريخ زن در يونان و روم باستان آغاز کرد. در يونان باستان در ابتدا زنان از موقعيت ويژه‌اي برخوردار بودند. نيروي از آنِ زن دانسته مي‌شد. نسب از طرف مادر بود و كودكان پدر خود را نمي‌شناختند. اغلب بودند و به قول ويل دورانت، مردان خدايان خود را به شكل زنان خود مي‌ساختند. زن در خانه محبوس نبود و در اجتماع، آزادانه با مردان معاشرت مي‌كرد. 👈 اما با پيشرفت يونانيان، تغيير كرد. در عصر طلايي يونان باستان (399 تا 470 ق.م) كه دوره اعتلاي يونان دانسته شده است، رسم بردن از طريق مادري شد؛ 👈 زن يوناني حق عقد قرارداد نداشت و اقامة دعوا در محكمه برايش ممكن نبود؛ همچنين زن از شوهر ارث نمي‌برد؛ نيروي توالد از آن ِمرد، و زن تنها حامل طفل دانسته مي‌شد. 👈 مردان آزادي جنسي زنان را محدود كردند، درحالي‌كه خود آزاد بودند و پدران بدون آنكه نظر دخترا‌نشان را بپرسند، آنها را شوهر مي‌دادند و مردان زنان را در خانه مفيدتر مي‌ديدند؛ لذا تعليمات زنان، منحصر به امور مي‌شد؛ چراكه معتقد بودند هوشمندي زن وي را از اجراي وظايف باز‌مي‌دارد😳 👈 در روم نيز زن حق حضور در محاكم را حتي به‌عنوان شاهد نداشت و بدون اجازة قيّم خويش (پدر، برادر يا شوهر) حق استفاده از اموالش را نداشت. 👈 پدر، سرور خانواده بود و مادر و دختران و ساير فرزندان ملک او محسوب مي‌شدند؛ اما با گسترش حكومت جمهوري در روم، از قدرت پدر كاسته شد. 👈 زنان و فرزندان از همسران و پدران خود آزادي بيشتري گرفتند و به قول ويل دورانت «هر قدر مرد رومي حقوق قديم خود را از دست مي‌داد، زن رومي حقوق جديد به چنگ مي‌آورد». 📚 ر.ك: ويل ‌دورانت؛ تاريخ تمدن؛ ترجمة فریدون بدره‌ای؛ ج 2، ص 13، 17، 60 و 61. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
👩‍🎤 از جوامع اوليه تا رنسانس3️⃣ 👈 وضعیت زنان در دوره ی فئوداليسم از قرن چهارم انهدام تدريجي جامعة و تكامل تدريجي روابط فئودالي در غرب آغاز مي‌شود. با گذشت زمان و طغيان برده‌ها، اربابان مجبور شدند به هر‌‌یک از بردگان زميني كوچك بدهند و با سهيم كردن آنان در سود كارشان، آنان را به تلاش بيشتر علاقه‌مند سازند؛ بدين‌ترتيب جامعة فئودالي شكل گرفت كه از مهم‌ترين خصوصيات اين نوع جوامع است. كشاورزان و پيشه‌وران تحت استثمار فئودال‌ها قرار داشتند و امتيازات زندگي براي طبقات ممتاز بود. با سقوط امپراتوري روم و تقسيم قدرت بين فئودال‌ها اين فاصله‌ها بیشتر شد. 👈 در آغاز قرن يازدهم، روابط فئودالي در سراسر اروپا استقرار يافت. مردان كشاورز همراه با زنان و فرزندا‌نشان بر زمين كار مي‌كردند و بدون اجازه ارباب حق نداشتند زمين زراعتي را ترك كنند؛ 👈 رعيت بدون اجازة ارباب حق ازدواج نداشت. 👈 زندگي داخلي كشاورزان (مسكن و خوراك) نيز مشقت‌بار بود؛ از سوي ديگر قحطي و راهزني و جنگ‌ ميان فئودال‌ها نيز بر مشكلات كشاورزان مي‌افزود. 👈 نظام طبقاتي فئوداليستي در بين زنان نيز وجود داشت. ، در مشكلات مردانشان سهيم بودند و گرچه گاه تحت فشار هم‌زمان سلطة فئودال‌ها و سلطة مردان خود قرار داشتند، اما با توجه به وضعيت رقت‌آور مردانشان، آنها را دلسوزانه ياري مي‌كردند؛ 👈 از سوي ديگر در جامعه دوقطبي و خفقان‌زده فئودالي زمينه‌اي وجود نداشت كه زنان كشاورز بخواهند در بحبوحه كار و تلاش روزانه در خانه و مزرعه لحظه‌اي به وضعيت نامناسب زندگي‌شان به‌عنوان بينديشند چه رسد به اينكه عليه آن به‌پا‌خيزند. 👈 برخلاف زنان رعيت، زنان فئودال‌ها و حكمرانان از وضعيت نسبتاً خوبي برخوردار بودند. 👈 تعداد زيادي از زنان فئودال بر قصرها و زمين‌هایشان حكومت مي‌كردند. 👈 مديره‌هاي ديرها، شواليه‌هاي خود را به جنگ مي‌فرستادند. 👈 زنان اشراف به هنگام غيبت شوهرانشان، قصرها را اداره مي‌كردند. 👈 زنان اشراف در مقام رؤساي نظامي، قاضي و دربان بر املاك خود كاملاً مسلط بودند. 👈 حكمرانان زن در امور كليسا و اداره آن دخالت مي‌كردند و گاه بر دربار پاپ نظارت مي‌كردند. در پايان قرن يازده، پاپ گرگوار در كليسا ايجاد كرد. او ضمناً زنان را از مقام‌هايي كه داشتند بركنار كرد و وقتي مراكز فرهنگي ديرها برچيده شد و جاي خود را به مدارس و دانشگاه‌هايي تحت نظر كليسا داد، تحصيل در اين مدارس عالي براي دختران و اين امر سبب شد و زنان را از مشاغلي چون طبابت كه احتياج به تحصيل در اين مراكز داشت، محروم كرد. 📚 براي توضيح بيشتر ر.ك: مرتضي راوندي؛ تاريخ تحولات اجتماعي؛ ص 319ـ321. همچنین ر.ك: آندره ميشل؛ فمینیسم، جنبش اجتماعي زنان؛ ترجمة هما زنجانی‌زاده؛ ص 42ـ45. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
👩‍🎤 از جوامع اوليه تا رنسانس4️⃣ 👈 وضعیت زنان در دوره ی بورژوازي در اواخر قرن دوازدهم شاهد كاهش قدرت فئودال‌ها و توسعة اختيارات كشاورزان، گسترش ، بالا گرفتن قدرت شهرنشينان و انتخاب دولتمردان توسط آنان و بالاخره شكل‌گيري طبقه اصناف (بورژوازها) هستيم. رقابت بين اصناف مختلف و پيشه‌وران سبب مي‌شد از پاره‌اي مشاغل، كنار گذاشته شوند؛ از سوي ديگر بسياري از مشاغل، اختصاص به پسران داشت، در نتيجه زنان از مهارت و به‌دنبال آن از مزد كمتري برخوردار بودند؛ به‌طوري‌كه در قرن سيزدهم در پاريس صنف از پيشه‌وران زن در برابر صنف از مردان وجود داشت. مقامات ديوان‌سالاري از قبيل خزانه‌داري، صدراعظمي، قضاوت و... نيز در دست مردان بود. به‌تدريج با تمركز پادشاهي و حذف فئوداليسم، زنان اشراف و فئودال نيز موقعيت سابق خود را از دست دادند. 👈 در قرن چهاردهم به جراحي و آرايش براي زنان ممنوع شد. يادگيري بسياري از مشاغل به اختصاص پيدا كرد و جانشيني قلمرو سلطنتي از طريق دودمان ممنوع شد. در سال‌هاي پاياني اين قرن ـ كه تعليم و تعلم رواج يافته بود و مردم كودكان خود را به دستِ آموزش مي‌سپردند‌ ـ آموزش زنان محدود به بود. در دوره وقتي متفكران ايده «قدرت مردم به جاي قدرت كليسا» را مطرح كردند، در رديف كودكان و بردگان و بيگانگان از حق رأي و قضاوت محروم شدند. 📚 ر.ك: آندره ميشل؛ فمینیسم، جنبش اجتماعي زنان؛ ترجمة هما زنجانی‌زاده؛ ص 45ـ47. همچنین ر.ك: ويل ‌دورانت؛ تاریخ تمدن؛ ترجمة فریدون بدره‌ای؛ ج 4، ص 45ـ51. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀