eitaa logo
یادداشتهای علمی
630 دنبال‌کننده
47 عکس
5 ویدیو
49 فایل
این کانال به منظور انتشار فیش‌هایی است که در طول مطالعات خود یادداشت نموده ام شاید برای برخی سودمند باشد. @mhey2000 ادمین @halgeyoola @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام استاد گرامی دلیل تواتر حدیث (حدود را با شبهات ساقط کنید)در کتاب صاحب ریاض(کتاب ریاض سید علی) که میفرماید این حدیث متواتر است چیست؟ سلام بر شما طلبه عزیز مراد از تواتر تواتر معنوی است که مویداتی دارد. از جمله روایاتی که مضمون موافق با این روایت دارند گرچه در موارد خاص باشند. همچنین اجماع. همچنین اینکه همه فقها در موارد مختلف موافق مقتضای روایت فتوا داده اند و در هیچ موردی خلاف مقتضای آن فتوا نداده اند. همچنین قبل از ایشان مرحوم ابن ادریس حلی تعبیر خبر مجمع علیه دارند. به منابع ذیل مراجعه کنید: السرائر ابن ادریس حلی ج3 ص446، مهذب الاحکام ج27، 229، قاعدة الدرء استاد شیخ محمدحسن ربانی ص59 یادداشتهای علمی من: @yaddashtha_elmi
سلام الله علیکم خدمت اساتیدعزیز فرق حکومت و ورود راتوضیح بدین؟ سلام علیکم 1- دلیل وارد هیچگاه دلیل مورود را توسعه نمی دهد ولی دلیل حاکم گاهی موجب توسعه دلیل محکوم می شود. مثلا: دلیل محکوم: علما را اکرام کن. دلیل حاکم: فرد با تقوا عالم است. 2- از بین رفتن موضوع دلیل مورود بعد از تعبد به دلیل وارد واقعی است مثلا: دلیل مورود: عقاب بدون بیان بر حکم شرعی قبیح است. دلیل وارد: خبر واحد حجت و بیان بر حکم شرعی است. بعد از تعبد به دلیل وارد موضوع دلیل مورود که عدم بیان است از بین می رود. اما در حکومت حتی بعد از تعبد به دلیل حاکم، موضوع دلیل محکوم از بین نمی رود و فقط ما متعبد می شویم که موضوع از بین رفته است. مثلا: دلیل محکوم: علما را اکرام کن. دلیل حاکم: فاسق عالم نیست. 3- در حکومت معروف باید دلیل حاکم ناظر بر دلیل محکوم باشد و مفسر آن باشد به گونه ای که اگر دلیل محکوم نباشد بیان دلیل محکوم لغو و بی معنا است. یادداشتهای علمی من: @yaddashtha_elmi
سلام علیکم مراحل استناد واستدلال به ادله لفظی رو بیان میکنید ممنون سلام علیکم سخن معروف در این باب این است که برای استناد به ادله لفظی باید اولا اصل صدور الفاظ از شارع احراز شود. ثانیا جهت صدور و اینکه این الفاظ به غرض ابلاغ و تعلیم حکم بیان شده است احراز شود. ثالثا دلالت الفاظ بر مراد احراز شود. و در مرحله دلالت یابی ابتدا از احراز موضوع له الفاظ شروع می شود و بعد قرائن عامه مثل حکم عقل به وجوب در مثل صیغه امر و مثل مقدمات حکمت در بحث اطلاق و بعد قرائن خاصه مثل مخصص و مقید های لفظی. یادداشتهای علمی من: @yaddashtha_elmi
سلام خدمت بزرگواران و عرض تسلیت یه سوال دارم ...آیه 45 سوره یس ..لعلکم ترحمون از کجا بفهمیم که تُرحَمون ثلاثی مجرد بوده و یا باب افعال؟ این نمونه کلمات رو زیاد داریم البته سلام نائب فاعل رو مبتدا قرار بدید و اسم مفعول باب رو خبر قرار بدید و یک بار دیگر اسم مفعول ثلاثی مجرد رو خبر قرار بدید ببینید کدوم معنی میده و کدوم مطابق با معنای جمله است. مثلا یُضرَبُ زید. زيد مضروب معنی میده ولی زيد مُضرَب معنی نمیده. یادداشتهای علمی من: @yaddashtha_elmi
معیار وجوب اقتران جواب شرط به فاء وأمّا الجزاء فليس شيئا مفروضا ، بل هو مترتب على أمر مفروض ،فجاز وقوعه طلبية وإنشائية ، نحو : إن لقيت زيدا فأكرمه ، وإن دخلت الدار فأنت حرّ ، ولبعده عن كلمة الشرط جاز وقوعه اسمية وفعلية ، مصدّرا بأي حرف كان ، فنقول : إن كان الجزاء مما يصلح أن يقع شرطا ، فلا حاجة إلى رابطة بينه وبين الشرط لأن بينهما مناسبة لفظية من حيث صلاحية وقوعه موقعه ، وإن لم يصلح له فلا بدّ من رابط بينهما ، وأولى الأشياء به [١] : الفاء. لمناسبته للجزاء معنى ، لأن معناه : التعقيب بلا فصل ، والجزاء متعقب للشرط كذلك ، هذا إلى خفتها لفظا ؛ وأمّا «إذا» [٢] فاستعمالها قبل الاسمية أقلّ من الفاء لثقل لفظها ، وكون معناها من الجزاء أبعد من معنى الفاء ، وذلك لتأويله بأنّ وجود الشرط مفاجئ لوجود الجزاء ومتهجّم عليه ؛ فثبت بهذا ، أن الجزاء ، إن كان جملة طلبية كالأمر والنهي والاستفهام والتمني والعرض والتحضيض والدعاء والنداء ، يجب مقارنتها لعلامة الجزاء ؛ وكذا إن كانت إنشائية ، كنعم وبئس ، وكل ما تضمّن معنى إنشاء المدح والذم ، وكذا : عسى ، وفعل التعجب ، والقسم ، وكذا إن كانت جملة اسمية ، سواء تصدّرت بالحرف [٣] نحو قوله تعالى : (مَنْ يُضْلِلِ اللهُ فَلا هادِيَ لَهُ)[٤] ، و : (إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبادُكَ)[٥] ، أو ، لا نحو : إن جئتني فأنت مكرم. شرح کافیه ج۴ ص ۱۰۹ و ۱۱۰ یادداشتهای علمی من: @yaddashtha_elmi
فایده علم نحو جمله شناسی و جمله سازی است. به این معنا که معنایی که کلمه با توجه به موقعیتی که در جمله دارد پیدا می‌کند شناخته شود. معنای کلمه سه بعدی و بلکه بیشتر است بعد اول ماده و ریشه کلمه بعد دوم هیئت کلمه و بعد سوم نقش کلمه در جمله است. مثال: ضارب در ضَرَبتُ ضارِبَ زيد از بعد اول دلالت بر زنندگی دارد از بعد دوم دلالت بر زننده بودن دارد و از بعد سوم دلالت بر زده شدن دارد زیرا مفعول است. و این سه بعد همه باهم حضور و تحقق دارند. گاهی ندانستن قواعد نحوی باعث القای معنای خلاف مقصود و یا فهمیدن معنای خلاف مراد متکلم می شود. مثلا رسولُه در آیه وَأَذَانٌ مِّنَ اللهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللهَ بَرِيءٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ۙ وَرَسُولُهُ. اگر به جر خوانده شود معنای آن انکار رسالت و مانند آن می‌شود. یادداشتهای علمی من: @yaddashtha_elmi
فحص از مخصص اعم از مخصص متصل و منفصل است. در فحص از مخصص منفصل به دنبال حجیت عام هستیم در فحص از مخصص متصل به دنبال اثبات ظهور عام در عمومیت هستیم. احتمال وجود مخصص متصل همیشه منافات با وثاقت و ضبط راوی ندارد اتفاقا با اثبات وثاقت و ضبط راوی احتمال وجود مخصص متصل از این جهت منتفی است بلکه احتمال وجود مخصص متصل می‌تواند به خاطر عواملی همچون تقطیع روایت، حذف بخشی از روایت توسط بیگانگان، اعتماد راوی به قرائن حالیه در عدم ذکر مخصص متصل، عدم ذکر مخصص متصل توسط راوی از روی تقیه و ... باشد. فحص از مخصص اعم از مخصص متصل و منفصل است. در فحص از مخصص منفصل به دنبال حجیت عام هستیم در فحص از مخصص متصل به دنبال اثبات ظهور عام در عمومیت هستیم. احتمال وجود مخصص متصل همیشه منافات با وثاقت و ضبط راوی ندارد اتفاقا با اثبات وثاقت و ضبط راوی احتمال وجود مخصص متصل از این جهت منتفی است بلکه احتمال وجود مخصص متصل می‌تواند به خاطر عواملی همچون تقطیع روایت، حذف بخشی از روایت توسط بیگانگان، اعتماد راوی به قرائن حالیه در عدم ذکر مخصص متصل، عدم ذکر مخصص متصل توسط راوی از روی تقیه و ... باشد. کانال یادداشتهای علمی: https://eitaa.com/yaddashtha_elmi
سلام ممنوع بودن اجماع ظهور در منع صغروی دارد یعنی اجماع تحقق ندارد و اجماعی صورت نگرفته است لکن باید توجه داشت که اجماع زمانی حجیت دارد که کاشف از رای معصوم علیه السلام باشد و در این کاشف بودن گاهی قول مخالف مانع می شود و گاهی مانع نمی شود و بستگی به مبنای شخص دارد مثلا طبق مبنای قاعده لطف قول مخالف هم عصر مُضِرّ به اجماع است و غیر هم عصر اشکال ندارد یا مثلا مرحوم آیت‌الله خوئی قدس سره فرموده اند من برخی از بزرگان را دیدم که می‌فرمودند اگر سه فقیه(شیخ انصاری، میرزای شیرازی بزرگ، میرزا محمدتقی شیرازی قدس الله اسرارهم) اجماع کنند من حجت میدانم طبق این مبنا اگر یک نفر از این سه عالم مخالف باشند اشگالدارد ولی غیرآن اشکال ندارد. سلام ممنوع بودن اجماع ظهور در منع صغروی دارد یعنی اجماع تحقق ندارد و اجماعی صورت نگرفته است لکن باید توجه داشت که اجماع زمانی حجیت دارد که کاشف از رای معصوم علیه السلام باشد و در این کاشف بودن گاهی قول مخالف مانع می شود و گاهی مانع نمی شود و بستگی به مبنای شخص دارد مثلا طبق مبنای قاعده لطف قول مخالف هم عصر مُضِرّ به اجماع است و غیر هم عصر اشکال ندارد یا مثلا مرحوم آیت‌الله خوئی قدس سره فرموده اند من برخی از بزرگان را دیدم که می‌فرمودند اگر سه فقیه(شیخ انصاری، میرزای شیرازی بزرگ، میرزا محمدتقی شیرازی قدس الله اسرارهم) اجماع کنند من حجت میدانم طبق این مبنا اگر یک نفر از این سه عالم مخالف باشند اشکال دارد ولی غیر آن اشکال ندارد. کانال یادداشتهای علمی: https://eitaa.com/yaddashtha_elmi
سلام اصل در انفاق تملیک هست یا اباحه تصرف؟ اگر ممکنه دلیل هم بفرمایید. سلام این بحث مفصلی است اولا اینکه انفاقِ واجب است یا مستحب ثانیا انفاق زوج بر زوجه استیا غیر آن لذا چهار مساله می شود: انفاق واجب زوج بر زوجه، انفاق مستحب زوج بر زوجه، انفاق واجب غیر زوج، انفاق مستحب غیر زوج. در بحث انفاق زوج بر زوجه اکثر قائل به تملیک شده اند و برخی قائل به اباحه تصرف شده اند و برخی قائل به تفصیل بین اموری که زود مستهلک می‌شود مثل طعام و اموری که زود مستهلک نمی‌شود شده اند در اول تملیک و در دوم اباحه تصرف را قبول کرده اند. دلیل تملیک: در ضمن عبارتی که مربوط به نفقه زوج به زوجه است فرموده: فَإِنْ شَاءَ أَكَلَهُ وَ إِنْ شَاءَ وَهَبَهُ وَ إِنْ شَاءَ تَصَدَّقَ بِهِ. یعنی کسی که به او نفقه طعام داده دوست دارد طعام را خودش می‌خورد دوست دارد به کسی می بخشد و دوست دارد صدقه می دهد. مرحوم صاحب جواهر قدس سره از این تعبیر برداشت تملیک کرده اند. دلیل عدم تملیک: آنچه طبق روایات واجب است در اختیار قرار دادن طعام و غیر آن است نه تملیک آنها و روایاتی که می گوید به زوجه فلان موارد را اعطا کنید هیچ ظهوری در تملیک ندارد و اصل عدم لزوم تملیک است. رجوع شود به جواهر الکلام کتاب النکاح النظر الخامس فی النفقات بحث لواحق مساله. ج۳۱ ص ۳۴۱. توجه داشته باشید که مسائل زیادی در این بحث وجود دارد از جمله اینکه آیا انفاق کننده خصوصا در نفقه واجب باید قصد تملیک کند یا نه قصد اباحه تصرف کافی است؟ اگر تملیک لازم باشد و انفاق کننده قصد اباحه کند آیا مسقط واجب است یا نه؟ و ... . کانال یادداشتهای علمی: https://eitaa.com/yaddashtha_elmi
تست شخصیت ریاکار رياكار چهار نشانه دارد: ۱- هنگام حضور دیگران در انجام کارهایی که خدایی است مثل نماز خواندن کمک به فقرا و کار خیر انجام دادن، حريص می‌شود. ۲- در تنهايى، کسل است و سستى مى ورزد. ۳- در هر كارى شيفته ستايش و تعریف و تمجید است. ۴- در ظاهرسازى و خوب نشان دادن موقعیت خود مى كوشد. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: أمّا علامةُ المُرائِي فَأربَعةٌ: يَحرِصُ في العَمَلِ للّه ِِ إذا كانَ عِندَهُ أحَدٌ ويَكسَلُ إذا كانَ وَحدَهُ، ويَحرِصُ في كُلِّ أمرِهِ على المَحمَدَةِ، ويُحسِّنُ سَمتَهُ بِجُهدِهِ کانال یادداشتهای علمی: https://eitaa.com/yaddashtha_elmi
اهمیت کتاب وافیه استاد الهی خراسانی.mp3
418.1K
🔰اهمیت کتاب فاضل تونی در فهم ریشه مطالب رسائل و کفایه استاد مجتبی الهی خراسانی‌(زيد عزه) از اساتید خارج حوزه علمیه مشهد: 🔶️باید بدانیم که شیخ انصاری بیشتر ناظر به چه کتابهایی سخن می‌گوید و التفات بیشتری دارد. 🔷️شاید میزان تأثُّری که شیخ از فاضل تونی دارد از کمتر کتابی داشته باشد، در حالیکه کتاب خیلی مختصرِ یک جلدی است. 💠یک دوره روح اصول فقه معاصر از مرحوم وحید بهبهانی تا الان در هست. 🔶️اگر کسی یک دوره این کتاب را بحث بکند به نظرم ریشه های بحث و کاملا دستش می آید. تدریس کتاب الوافیه فی اصول الفقه تالیف مرحوم فاضل تونی قدس سره در کانال مکتب اصولی شهید صدر: https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
۰۱- درایه.mp3
26.69M
اول درس از کتاب و احکامه تالیف آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی استاد خطبه کتاب
الوافية في أصول الفقه - للفاضل التوني المولى عبدالله بن محمد البشروي الخراساني.pdf
12.63M
🔷️کتاب الوافیه فی اصول الفقه 💠تالیف فاضل تونی قدس سره تدریس کتاب وافیه در کانال مکتب اصولی شهید صدر https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
ktp2019-12-01712 شرح سید صدر بر الوافیه.pdf
38.56M
🔷️کتاب خطی شرح الوافیه فی اصول الفقه 💠تالیف میر صدرالدین محمد ابن سید محمد باقر بن محمد مهدی رضوی تقوی قمی معروف به " سید صدر " از علمای امامیه سده ۱۲ استاد بهبهانی قدس سرهما تدریس کتاب وافیه در کانال مکتب اصولی شهید صدر https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
۰۲- درایه.mp3
36.82M
دوم درس از کتاب و احکامه تالیف آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی استاد مقدمه: اولین مولف شیعی در علم درایه
خلاصه درایه الحدیث.pdf
9.66M
ای از کتاب آیت‌الله سبحانی حفظه الله در ۱۱ صفحه و نیم نوشته شده ولی تایپ نشده شاید به دردتان بخورد.
چرا در سبک آموزش سنتی حوزه علمیه، ادبیات از امثله و شرح امثله شروع می‌شود؟ 🔶️۱- افعال ثلاثی خصوصا ثلاثی مجرد طبق برخی نظرات داخل در علم صرف نیستند و مربوط به علم متن اللغة می‌باشند لذا از این جهت مبنای مسائل صرفی هستند. 🔷️۲- حفظ کردن مباحث پایه ای هر علمی هم تقویت کننده ذهن و حافظه است و هم در فهم آسان‌تر و دقیقتر آن علم کمک زیادی می کند. 💠۳- سیر از ابهام به تفصیل اوقع در نفس است. طلبه در ابتدا که افعال ثلاثی را به سبک امثله و شرح امثله حفظ می‌کند (خصوصا در سنین نوجوانی) جملات مبهمی را حفظ می‌کند ولی کم کم به او آموخته می‌شود و همین سیر از ابهام به تفصیل در ماندگاری مطالب و آرامش علمی موثرتر است. کانال یادداشتهای علمی https://eitaa.com/yaddashtha_elmi
۰۳- درایه.mp3
17.91M
سوم درس از کتاب و احکامه تالیف آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی استاد مقدمه: اولین مولف شیعی در علم درایه
مکتب اصولی شهید صدر هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ⚠️انتشار مطالب کانال بدون آدرس مربوطه جایز نیست https://eitaa.com/halgeyoola
به پیشنهاد یکی از دوستان و استفاده بیشتر از درس وافیه از این به بعد اصوات وافیه در کانال زیر بارگزاری می شوند. https://eitaa.com/halgeyoola
202030_694490644.mp3
11.91M
تعلیمی ترادف و تباین استاد
202030_1871375548.mp3
10.53M
تعلیمی تقابل تضاد استاد
202030_1840677921.mp3
10.28M
تعلیمی تقابل تضاد استاد