May 11
یادداشتهای علمی
🔰🔰🔰 💥#استدلالهای_قابل_تأمل در فقه 1️⃣ ✳️ مسأله: اگر کسی مستطیع بود ولی به حج نرفت بعد استطاعتش از
#وجه_تأمل
💢 استدلالی که ذکر شد از این جهت قابل تأمل است که با مواجهه ابتدایی با روایت وجوب حج بعد از سلب استطاعت برداشت نمیشود چون ظاهرا روایت در مقام بیان عقاب تارک حج است لذا بیشتر دلالت بر وجوب حج بر مستطیع و تاکید این حکم دارد. از طرف دیگر استطاعت شرط وجوب حج است و قاعده این است که با انتفای شرط، حکم هم منتفی شود.
💥 اما با تأمل در تعابیر روایت میتوان حکم وجوب حج بعد از انتفای استطاعت را برداشت نمود. روایت میگوید اگر مستطیع ترک حج کند یهودی و نصرانی میمیرد. از این تعبیر دو چیز برداشت میشود: اول اینکه اثرِ ترکِ حج، مستمرا تا زمان مرگ هست پس گویا همواره ترک حج برای او حرام میباشد پس حج هنوز واجب است. دوم اینکه لطف و رحمت خداوند متعال اقتضا میکند فرصت جبران برای تارک حج باقی باشد تا اثرِ سوءِ ترک حج را از خود دور کند.
🔰🔰🔰
💥#استدلالهای_قابل_تأمل در فقه 2️⃣
✳️ مسأله: اگر کسی مستطیع نبود حج بر او واجب نیست ولی حج تَسَکُّع برای او مستحب است؛ البته حج تَسَکُّع مُجزی از حجة الاسلام نیست یعنی اگر انجام بدهد و بعد مستطیع شود باید دوباره به حج برود. این مساله تقریبا اجماعی است. از معاصرین مرحوم آیتالله سید محمدصادق روحانی رحمة الله علیه متمایل به کفایت حج تَسَکُّع هستند.
⭕️ دلیلِ عدم اجزاء: حج تَسَکُّع چون شرط وجوب (استطاعت) را ندارد، امر و خطاب هم ندارد پس حجی که مُتَسَکِّع انجام میدهد مأمور به نیست لذا مُسقِط حجة الاسلام نیست.
⭕️ دلیل اجزاء: حج تَسَکُّع امر استحبابی دارد و ظاهر این است که با این حج، حجة الاسلام محقق میشود؛ لذا بعد از تحقق شرط (استطاعت) لازم نیست دوباره حجة الاسلام انجام دهد؛ نظیر نمازِ کودک که شرط بلوغ را ندارد ولی امر استحبابی دارد؛ لذا اگر فرد نابالغ نماز ظهر را خواند و در داخل وقت شرطِ وجوب (بلوغ) محقق شود اعاده نماز لازم نیست زیرا نمازی که در وقت عدم بلوغ خوانده به لحاظ طبیعت با نماز بعد از بلوغ یکی هستند.
📚 فقه الصادق، ج ۹، ص ۱۵۵.
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
🌀مراد از یتیم در روایات
المراد من «اليتيم» في الروايات هو غير البالغ، سواء أمات أبوه أم لا.
📚 کتاب الزکاة في الشريعة الإسلامية الغراء، آیتالله سبحانی، ج1، ص 12.
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
110 نکته تدریس.docx
71.4K
🔰
💠 ۱۱۰ نکته برای تدریس بهتر
مناسب برای اساتید بزرگوار
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
330مساله پژوهشی.pdf
363.6K
🔰
💠 ۳۳۰ مسأله پژوهشی
مناسب برای مقاله و پایاننامه
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
🔰🔰
◾️ارتحال عالم فرزانه "آيتالله شيخ محمدرضا مظفر" انديشمند بزرگ و اصلاحگر مسلمان( 1383 ق)
🌸 آيت اللَّه شيخ محمدرضا مظفر در ماه شعبان 1322 ق در نجف زاده شد.
💢 پس از فراگيري مقدمات و سطوح، در حلقهي درس ميرزاي ناييني، آقاضياء عراقي، سيدعلي قاضي طباطبايى و... حاضر گشت و پس از سالياني به اجتهاد دست يافت.
🌀 برنامهها و فعاليتهاي اصلاحي آيت اللَّه مظفر، نام او را در زمرهي يكي از احياگران عصر حاضر در تاريخ كهن حوزهي نجف جاودان ساخت.
🏫 تأسيس جمعيت مُنَتدي النَّشر، دانشكدهي مُنتَدي، مدارس مُنتَدي و تدوين كتابهاي درسي از جملهي اين فعاليتها ميباشد.
📒 همچنين آيتاللَّه مظفر، استادي متبحر و نويسندهاي توانا بود كه دهها اثر علمي از خود به يادگار گذاشته است که مورد توجه اهل علم قرار گرفته و برخی از آنها از جمله کتابهای اصول الفقه و المنطق متن درسی حوزههای علمیه میباشند.
▪️اين عالم بزرگوار سرانجام پس از 62 سال زندگي پر بركت در ۱۶ ماه رمضان المبارک دعوت حق را لبيك گفت و در مقبرهي خانوادگي واقع در جادهي كوفه به خاك سپرده شد.
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
base.apk
52.4M
🔰 پیشنهاد #دانلود
#نرمافزار مكتبة اهل البيت عليهم السلام با ظرفیت دانلود بیش از ۱۸ هزار کتاب در موضوعات مختلف علوم اسلامی و با تفکیک مذاهب اسلامی
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠 مثالی برای وضع بالاستعمال توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
🌀 عبدالله ذوالبجادین که نام او پیش از اسلام آوردنش عبدالعُزّی بود نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد حضرت فرمود: نامت چیست؟ عرض کرد: عبدالعُزّی. حضرت فرمود: أنْتَ عَبْدالله ذوالبجادین. از آن پس نام او عبدالله ذوالبجادین شد.
💥این سخن پیامبر میتواند نمونهی وضع بالاستعمال باشد. البته میتوان چنین گفت که جملهی "أنْتَ عَبْدالله ذوالبجادین" جمله خبریه در مقام إنشاء است که پیامبر با این جمله نام عبدالله را برای او اعتبار نمودهاند.
#اصول
#وضع
#وضع_بالاستعمال
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠مراد از حفظ در مساله حرمت حفظ کتب ضلال💠
المقام الثانی ما هو المراد من الحفظ؟
فهنا احتمالات:
1. عدم التعرّض للإتلاف، و علی ذلک یجب إتلافها.
2. إثبات الید علیها و اقتناؤها، و علی ذلک یکفی إخراجها من تحت الید.
3. حفظه من التلف لو توجه إلیه الغرق و الحرق و أمثالهما، کما هو المراد من وجوب حفظ النفس المحترمة. و الکلّ محتمل، غیر أنّ اختیار أحدها یتوقّف علی ملاحظة أدلّة التحریم.
و الظاهر أنّ المراد من الحفظ ما یقابل الإتلاف، لأنّ المنکَر یترتب علی ما یقابل الإتلاف و یتحقّق الإتلاف بمزق أو خرق أو غسل أو دفن.
📚المواهب فی تحریر احکام المکاسب، آیتالله سبحانی مدظلهالعالی، ص ۴۴۲.
#فقه
#مکاسب
#حفظ_کتب_ضلال
#اتلاف
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi