3⃣نهتنها ابلاغ رسالت الهی کار بیمشکل و سادهای نیست؛
بلکه ایمان واقعی آوردن به آنان نیز شخص را با ناملایمات فراوان، آن هم از جانب نزدیکان و همشهریان خود مواجه میکند؛
حتی شاید شدیدتر از مواجهه با خود فرستادگان الهی❗️
(در مورد فرستادگان تهدید به سنگسار و شکنجه کردند؛ اما درباره این مومن، ظاهرا تهدیدشان را عملی کردند و او را کشتند❗️)
@yekaye
4⃣ در سوره یس
🔹ابتدا از وجود دو دسته انذارپذیر و انذارناپذیر سخن گفت،
🔹بعد در آیه 12 بر زنده کردن مردگان و وجود حساب و کتاب دقیق در کار خدا تاکید کرد؛
🔹سپس نمونهای از تقابل این دو گروه را مطرح فرمود؛
🔹و نهایت کار آنان را به اینجا ختم کرد که یکی بهشتی شد و دیگری به هلاکت و وضعیتی حسرتبار مبتلا شد.
♦️شاید هدف از این بیان این است که بفهماند:
وجود مخالفانی در برابر دعوت پیامبران، که چهبسا گاه اکثریت جامعه را تشکیل میدهند، بدین معنا نیست که امور از دست خدا در رفته‼️
کار خدا حساب و کتابی دقیق دارد و زنده شدنِ بعد از مرگ هم هست که آنجا معلوم میشود که حتی اندکی از اعمال گذشته و آینده کسی، فروگذار نشده است.
به تعبیر دیگر،
💢اگر جهان را در دنیا محدود ببینیم در تشخیص حساب و کتاب عالم بیراهه رفتهایم.💢
💠ثمره #فلسفه_دین ( #عدل_الهی )
بسیاری از شبهات ناظر به عدل خدا، مبتنی بر این است که میخواهند حساب و کتاب همه چیز صرفا در دنیا جواب بدهد.
کسی که این مبنای غلط را در پیش بگیرد، طبیعی است که نمیتواند عدل خدا را باور کند❗️
@yekaye
5⃣ تقابل دو #قرائت_رحمانی ، که یکی صواب است و دیگری ناصواب،
نشان میدهد که
💢 #اختلاف_قرائت ممکن است رخ دهد؛ اما این گونه نیست که «وقوع اختلاف #قرائت » به معنای «مُجاز بودن همه قرائتها» باشد💢
بلکه #قرائت_صحیح میتواند چالشزا بودن #قرائت_باطل را برملا کند:
🔹ابتدا خود خداوند تاکید میکند که کسی انذار پیامبران را میپذیرد که رحمانیت خدا را جدی بگیرد؛
و جدی گرفتن رحمانیت او، به آن است که از خدای رحمان خشیت داشته باشد، نه اینکه رحمانیت را بهانهای برای فرار از مسئولیت کند
(آیه11: إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ ... خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ)؛
اما
🔸در مقابل، مخالفان حقیقت، از رحمانیت خدا، در یک برداشت پارادوکسیکال، بیاعتنایی خدا به انسان را نتیجه میگیرند❗️
(آیه 15: وَ ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَيْءٍ).
البته اینان امروزه برای اینکه کسی متوجه تناقض درونی آنان نشود، مقصود خود با ادبیاتی جذاب ارائه میدهند و مخفیانه روی شهوات انسان دست میگذارند:
اقتضای مهربانی خدا این است که انسان را به حال خود رها نکند؛
اما اینان این گونه القا میکنند که "اقتضای آزادی و رهایی انسان این است که خدای مهربان کاری به کار او نداشته باشد"‼️
🔹و در مقابل اینها، آن کسی که ایمان میآورد دقیقا با تمسک به همین رحمانیت خدا، و اینکه همه امورات عالَم، حتی سختیها و بلاها به رحمانیت خدا برمیگردد، منطق مشرکانه آنان را به چالش میکشد
(آیه23: ً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍ ...)
@yekaye
6⃣ گاه یک مومن که به پیام پیامبران الهی گوش جان میسپارد، بقدری نزد خداوند منزلت مییابد که همگان را تحتالشعاع خود قرار میدهد:
📜داستان از فرستادگان الهی شروع شد، اما با وارد شدن او به صحنه، دیگر بقیه داستان فقط حکایت او بود و حتی دیگر نامی از آن فرستادگان الهی به میان نیامد❗️
@yekaye
7⃣ خداوند به پیامبرش دستور میدهد که
کسی را که از ذکر پیروی میکند و از خداوند رحمان در خفا خشیت دارد به مغفرت و اجری کریمانه بشارت ده
🔖(آیه11: مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ كَريمٍ)؛
و در این حکایت،
نشان میدهد که این وعدهای است که قبلا محقق شده است:
ابتدا این مومن،
هم خودش ایمان میآورد و از ذکر پیروی میکند و دیگران را به پیروی از فرستادگان الهی فرامیخواند
🔖(آیه20: ِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلين)،
و هم در توضیحات خود برای چرایی این پیروی، نشان میدهد که واقعا از خدای رحمان خشیت دارد
🔖(آیه23: ً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُهُمْ شَيْئاً وَ لا يُنْقِذُونِ)؛
سپس وقتی به بهشت میرود، اولین آرزویش این است که ای کاش قومم میدانستند که من مشمول مغفرت و اکرام خدا شدم
🔖(آیه27: بِما غَفَرَ لي رَبِّي وَ جَعَلَني مِنَ الْمُكْرَمينَ)
@yekaye
8⃣ قبول انذار به عواملی در درون انسان برمیگردد:
جدی گرفتن هشدارها و در خلوت و نهان هم خدا را جدی گرفتن؛
در مقابل،
از ریشهایترین مشکلات کسانی که ایمان نمیآورند این است که اساساً دعوت پیامبران را جدی نمیگیرند:
آنان را مسخره میکنند و با بهانهجوییها و خرافات دلخوشاند.
در واقع،
اینان
⛔️انسان (و در حقیقت، خودشان) را جدی نگرفته و عظمت انسان را باور ندارند؛
⛔️باور ندارند که خدا با انسان کار دارد و او را به حال خود رها نکرده و انسان قرار است به سوی او برگردد؛
⛔️باور ندارند که قدرت آنان در برابر قدرت خدا هیچ است و اگر چند روزی به آنان مهلت داده شده، از تحت قدرت خدا خارج نیستند؛
⤴️اما کسی که اینها را باور کرد، و نسبت خود و خدا را جدی گرفت، ایمان میآورد؛ آن هم چنان ایمانی که وی را یکراست به اوج بهشت میبَرَد.
@yekaye
779) 🌺 أ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لا يَرْجِعُونَ 🌺
💐 ترجمه
آیا ندیدهاند پیش از آنان چه بسیار از نسلها را هلاک گرداندیم که دیگر آنان سوی آنها بازنمیگردند؟!
سوره یس (36) آیه31
1397/4/1
8 شوال 1439
@yekaye
🔹الْقُرُونِ
قبلا بیان شد که
▪️ماده «قرن» در اصل بر دو معنای مختلف دلالت دارد:
▫️معنای اول که همگان در آن اتفاق نظر دارند «جمع شدن و قرار گرفتن چیزهایی در کنار هم» است، و برخی افزودهاند «مشروط بر اینکه استقلال آن دو چیز حفظ شود»
▫️و معنای دوم «قَرن» شاخ است؛ و به تبع آن، به هر چیزی برآمدهای هم «قرن» گویند، «قَرنِ» انسان، دو برآمدگیِ جلوی پیشانی اوست؛ «قَرن» کوه، قله آن؛ و «قَرن» صحرا، به قسمتهای مرتفع (تپه) در یک صحرا گویند؛ و به موهای زنان هم که به صورت برجسته باشد، «قرن» گویند.
🔸«قَرن» به معنای «جماعتی از مردم» هم به کار رفته است (أَنْشَأْنا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْناً آخَرينَ؛ انعام/۶؛ مومنون/۳۱) که جمع آن «قرون» است (وَ لَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِكُمْ؛ يونس/۱۳) و درباره وجه تسمیهاش برخی گفتهاند آنان جماعتی از مردماند که در یک زمان واحد جمع شدهاند
(کلمه «قرن» به صورت مفرد ۷ بار و به صورت جمع (قرون) ۱۳ بار در قرآن کریم به کار رفته که تمامی استعمالات آن در همین معنای «امت» است.)
🔖جلسه 665 http://yekaye.ir/al-kahf-18-83/
@yekaye
☀️1) حسن صیقل میگوید:
به امام صادق ع عرض کردم آیا واقعا یک لحظه تفکر بهتر از یک شب به عبادت قیام کردن است؟
فرمود: رسول الله ص فرمود که یک لحظه تفکر بهتر از یک شب قیام [به عبادت] است.
گفتم: چگونه تفکر کند؟
فرمود: از خانهها و خرابهها عبور کند و بگوید: کجایند آنان که تو را ساختند؟ کجایند آنان که در تو ساکن بودند؟ چه میشود که سخن نمیگویی؟!
📚المحاسن، ج1، ص26؛ الكافي، ج2، ص54
عَنْهُ عَنْ بُنَانِ بْنِ الْعَبَّاسِ عَنِ الْحُسَيْنِ الْكَرْخِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ أَبَانٍ عَنِ الْحَسَنِ الصَّيْقَلِ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ؟
قَالَ نَعَمْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ.
قُلْتُ كَيْفَ يَتَفَكَّرُ؟
قَالَ يَمُرُّ بِالدَّارِ وَ الْخَرِبَةِ فَيَقُولُ أَيْنَ بَانُوكِ أَيْنَ سَاكِنُوكِ مَا لَكِ لَا تَتَكَلَّمِين.
@yekaye
☀️2) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
🔹هیچ درد و مرضی بدتر از درد و مرض دل که ناشی از گناهان است، نیست؛
🔹و هیچ ترسی شدیدتر از مرگ نیست؛
🔹و برای تفکر کردن آنچه گذشته کافی است!
🔹و برای موعظه، مرگ کفایت میکند!
📚الكافي، ج2، ص275
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع:
لَا وَجَعَ أَوْجَعُ لِلْقُلُوبِ مِنَ الذُّنُوبِ
وَ
لَا خَوْفَ أَشَدُّ مِنَ الْمَوْتِ
وَ
كَفَى بِمَا سَلَفَ تَفَكُّراً
وَ
كَفَى بِالْمَوْتِ وَاعِظاً.
@yekaye
☀️3) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
برای شما از آثار درگذشتگانِ پیش از ششما عبرتهایی برایتان مانده؛ پس، از آنان عبرت گیرید!
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص472
خُلِّفَ لَكُمْ عِبَرٌ مِنْ آثَارِ الْمَاضِينَ قَبْلَكُمْ لِتَعْتَبِرُوا بِهَا.
@yekaye
☀️4) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
کسی که از [حال و روز] مردم عبرت و موعظه نگیرد، خداوند او را مایه عبرت و موعظه مردم کند!
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص473
مَنْ لَمْ يَتَّعِظْ بِالنَّاسِ وَعَظَ اللَّهُ النَّاسَ بِه.
@yekaye
یک آیه در روز
779) 🌺 أ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لا يَرْجِعُونَ
.
1⃣ «أَ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لا يَرْجِعُونَ»
💢مرگِ بیبازگشتِ این همه از پیشینیان، از محسوسترین و تجربیترین واقعیاتی است که پیش روی همگان است❗️
💠بحث تخصصی #انسانشناسی:
#مرگآگاهی
انسان هرچقدر هم ظاهرگرا و مادیگرا باشد، واقعیت محسوس و مشهودی پیش روی او هست که نمیتواند انکارش کند؛
و آن، مرگ است:
همه ما دیدهایم دیگرانی که میمیرند و تردیدی نداریم که سرانجام ما نیز همین خواهد بود؛
و اتفاقا تمام شروط یک استقرای تجربی را دارد: بسیار است، متنوع است و در شرایط گوناگون و برای افراد در هر موقعیتی پیش میآید‼️
اگر انسانها همین امر مشهود و محسوس را جدی بگیرند، زندگیشان را جدی میگیرند؛
و کسی که زندگی و مسیر سعادت خویش را جدی بگیرد، پیام الهی را هم جدی خواهد گرفت.
🔖نگاه کنید به تدبر2
https://eitaa.com/yekaye/1724
@yekaye
یک آیه در روز
779) 🌺 أ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لا يَرْجِعُونَ
.
2⃣ «ما يَأْتيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ؛ أَ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لا يَرْجِعُونَ»
آنان که پیامبران الهی را مسخره میگرفتند، ریشه مشکلشان این بود که مرگ را جدی نگرفته بودند‼️
@yekaye
یک آیه در روز
779) 🌺 أ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لا يَرْجِعُونَ
.
3⃣ «أَ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا»
تاريخ، برای عبرت گرفتن است.
و
كسانى كه در تاريخ تحقيق نكنند و از سرنوشت گذشتگان عبرت نگيرند، مورد انتقاد قرار مىگيرند.
📚(تفسير نور، ج9، ص538)
@yekaye
یک آیه در روز
779) 🌺 أ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لا يَرْجِعُونَ
.
4⃣ «أَ لَمْ يَرَوْا»
سنّتهاى الهى در تاريخ ثابت است و سرنوشتها به يكديگر شباهت دارد و ديدن يك صحنه مىتواند الگوى صحنههاى ديگر باشد.
📚(تفسير نور، ج9، ص538)
@yekaye
یک آیه در روز
779) 🌺 أ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لا يَرْجِعُونَ
.
5⃣ «كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ ... أَهْلَكْنا»
نتيجهى مسخره کردن انبيا [و جدی نگرفتن هشدارهای الهی] هلاكت است.
📚(تفسير نور، ج9، ص538)
@yekaye
یک آیه در روز
779) 🌺 أ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لا يَرْجِعُونَ
.
6⃣ «أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لا يَرْجِعُونَ»
بعد از قهر الهى راهى براى برگشت و جبران نيست،
فرصتها را از دست ندهيم.
📚(تفسير نور، ج9، ص538)
@yekaye
یک آیه در روز
779) 🌺 أ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لا يَرْجِعُونَ
.
7⃣ «كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَيْهِمْ لا يَرْجِعُونَ»
آیا این جمله نشان میدهد که هیچکس بعد از مرگش به دنیا برنمیگردد⁉️
📝 #شبهه و پاسخ ( #رجعت )
برخی از مخالفان شیعه با استناد به این آیه، باور به رجعت را زیر سوال میبرند.
📚(مثلا: تفسیر قرطبی، ج16، ص24؛ البحر المحيط، ج9، ص63)
در حالی که
🔹آیه در مقام بیان عدم رجوع عادی اغلب هلاک شدگان به دنیاست به عنوان یک وضعیت طبیعی و محسوس و ومشهود همگان؛
یعنی همین که به طور عادی میبینیم که افراد میمیرند و دیگر برنمیگردند؛
اما اعتقاد رجعت،
🔺که یک باور صریح قرآنی است
🔖(مثلا در آیه 83 سوره نمل از حشر «گروهی از تکذیبکنندگان» سخن به میان آمده، در حالی که میدانیم در قیامت همه تکذیبکنندگان محشور میشوند؛ کهف/47)
ناظر به یک واقعه خاص در آینده تاریخ است، نه یک واقعه عادی و عمومی؛
و اتفاقا شیعه که به رجعت باور دارد، چنین نیست که بگوید همگان برمیگردند.
🔹علاوه بر این،
اگر کسی این آیه را به منزله نفی مطلق رجعت انسانها به دنیا قلمداد کند،
آنگاه نه فقط باور شیعه،
بلکه باید بسیاری از آیات دیگری را نیز مورد انکار قرار دهد که از رجوع عدهای از انسانها به عنایت خاص خداوند سخن میگوید:
▪️از حکایت آنان که حضرت موسی برای دیدار پروردگار برگزید (بقره/55-56)
▪️تا آن جوان بنیاسرائیل که در زمان حضرت موسی ع به دنیا برگشت (بقره/67-73)
▪️تا حکایت آن هزاران نفری که از ترس مرگ گریختند و همگان مردند و خداوند دوباره آنها را زنده کرد (بقره/243)
▪️ویا حکایت عُزَیر (بقره/259)
▪️و یا بازگشت برخی از مردگان به دم مسیحایی (آلعمران/49 ؛ مائده/110)
📚(إعتقادات الإمامية (للصدوق)، ص60-63)
@yekaye