✅ توجه
سه آیه بعد قبلا در تاریخ 15 تا 17 شهریور 1395 (جلسات 169-171) مورد بحث قرار گرفت.
آیه 78 را از لینک زیر میتوانید ملاحظه کنید:
http://yekaye.ir/ya-seen-36-78/
اما با توجه به اینکه به بحثهای قبل و بعد مرتبط است، بار دیگر آنها را – با ملاحظاتی افزودن بر آنچه قبلا بیان شد – مورد بحث قرار میدهیم.
@Yekaye
828) وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِيَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَميمٌ
〽️ترجمه
و برای ما مَثَلی زد و آفرینش خود را فراموش کرد! گفت: کیست که استخوانها را زندگی میبخشد، در حالی که پوسیدهاند؟
سوره یس (36) آیه 78
1397/7/2
14 محرم 1440
@Yekaye
📖اختلاف قرائت
🔹نَسِيَ خَلْقَهُ
▪️در عموم قرائات، «خَلْقَهُ» به همین صورت مصدر آمده است؛
▪️اما در یکی از قرائات غیرمشهور (قرائت زید بن علی) به صورت اسم فاعل: «نَسِيَ خَالِقَهُ» قرائت شده است.
📚(البحر المحيط، ج9، ص84)
@Yekaye
🔹«الْعِظام»
▪️ماده «عظم» در اصل بر بزرگی (کبر) و قوت دلالت میکند، و استخوان را هم به خاطر شدت و قوتش «عَظْم» گویند. [«الْعِظام» جمعِ «عَظْم» میباشد.]
📚(معجم المقاييس اللغة، ج4، ص: 355)
▪️به تعبیر دیگر، «عظیم» نقطه مقابل «حقیر» میباشد و در بدن حیوانات، استخوان را به خاطر این قوت و شدتش در مقایسه با گوشت «عَظْم» گفتهاند و «عظیم» را هم از این جهت عظیم میگویند که فوق دیگران است و بر سایرین قدرت دارد.
📚(التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج8، ص175)
▪️البته برخی بر این باورند که اصل این معنا از همین کلمه «عَظْم» (= استخوان) گرفته شده و تعبیر «عَظُمَ الشيء» در اصل به معنای این بوده که «استخوانش بزرگ شد»، سپس در خصوص هر امر بزرگی به کار گرفته شده
📚(مفردات ألفاظ القرآن، ص573).
▪️همچنین اگرچه در کلمه «عظمت» مفهوم «بزرگی» (کبیر) نهفته است؛ اما درجه و مرتبه «عظیم» قویتر و بالاتر از «کبیر» است؛ کبیر (بزرگ) صرفا در مقابل صغیر (کوچک) است؛ اما در کلمه عظیم بهرهمندی از یک مرتبه رفیع هم مد نظر است، که کسی که آن را ندارد نهتنها کوچک است بلکه حقیر است.
📚(التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج8، ص176)
📿ماده «عظم» و مشتقات آن 128 بار در قرآن کریم به کار رفته است.
@Yekaye
🔹«رَميمٌ»
▪️ماده «رمم» از موادی است که در معانی متضادی به کار میرود: از جمله در معنای «پوسیدن» (که در آیه به همین معناست) و همچنین در معنای ترمیم و اصلاح کردن، که تعبیر «مرمّت» معروف است
📚(معجم المقاييس اللغة، ج2، ص379).
▪️«رمیم» صفت مشتق بر وزن فعیل است که این وزن هم در معنای فاعلی و هم در معنای مفعولی به کار میرود؛
🔸و اینکه چرا با توجه به اینکه مبتدا مونث است، این کلمه که معنای وصفی دارد و در جایگاه خبر قرار گرفته، «ة» تانیث نگرفته است، گفتهاند یا بدین جهت که به معنای مفعولی (=پوسیده شده) به کار رفته [وقتی میگویند الف ب شد، ضرورتی ندارد که «ب» تبعیت از «الف» کند] و یا اگر هم به معنای فاعلی به کار رفته است، معنای اسمی بر آن غلبه کرده است [یعنی دیگر به عنوان صفت به کار نمیرود، بلکه همانند یک اسم میباشد؛ که اسم اگر خبر قرار بگیرد به لحاظ مذکر و مونث بودن تبعیت از مبتدا نمیکند]
📚(الجدول في إعراب القرآن، ج23، ص36)
📿ماده «رمم» در قرآن کریم تنها دوبار و به همین صورت کلمه «رمیم» به کار رفته است. (مورد دیگر: ما تَذَرُ مِنْ شَيْءٍ أَتَتْ عَلَيْهِ إِلاَّ جَعَلَتْهُ كَالرَّميمِ؛ ذاریات/42)
🔹عبارت «وَ هِيَ رَميمٌ» حال برای «عظام» میباشد.
@Yekaye
🔆 شأن نزول 🔆
1) ابیبن خلف (از کفار قریش در مکه) نزد پیامبر ص آمد و استخوان پوسیدهای را برداشت و با دستش آن را خرد کرد و گفت: محمد! تو گمان میکنی که پروردگارت این را بعد از این وضعیتی که دیدی، دوباره زنده میکند؟
و آنگاه نازل شد «برای ما مَثَلی زد و آفرینش خود را فراموش کرد! گفت: کیست که استخوانها را زندگی میبخشد در حالی که پوسیدهاند؟ بگو کسی اینها را زنده میکند که اول بار آنها را ایجاد کرد و او بر هر آفرینشی تواناست.» تا آخر سوره.
📚الأمالي (للمفيد)، ص247 ؛ مجمع البيان، ج8، ص678 ؛ تفسير العياشي، ج2، ص296
@Yekaye
☀️2) از امام صادق سوال شد که
آیا بدن میت میپوسد؟
فرمودند: بله تا حدی که نه گوشتی باقی میماند و نه استخوانی؛
غیر از طینتی که وی از آن آفریده شده است، که آن نمیپوسد و همین طور در حال دوران [= انتقال از مرحلهای به مرحله دیگر] باقی میماند تا اینکه دوباره از آن آفریده شود همان گونه که اول بار آفریده شده بود.
📚من لا يحضره الفقيه، ج1، ص191
وَ رُوِيَ عَنْ عَمَّارٍ السَّابَاطِيِّ أَنَّهُ قَالَ:
سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْمَيِّتِ هَلْ يَبْلَى جَسَدُهُ؟
فَقَالَ نَعَمْ، حَتَّى لَا يَبْقَى لَحْمٌ وَ لَا عَظْمٌ، إِلَّا طِينَتُهُ الَّتِي خُلِقَ مِنْهَا، فَإِنَّهَا لَا تَبْلَى تَبْقَى فِي الْقَبْرِ مُسْتَدِيرَةً حَتَّى يُخْلَقَ مِنْهَا كَمَا خُلِقَ أَوَّلَ مَرَّةٍ.
@Yekaye
☀️3) از امام صادق ع روایت شده است که
پیامبر خدا ص فرمود:
زندگی من برای شما بهتر است و مردنم هم برای شما بهتر است‼️
اما زندگیم بهتر است چرا که خداوند شما را به وسیله من از گمراهی به سوی هدایت آورد و از پرتگاه مشرف بر آتش جهنم نجات داد؛
و اما مردنم، چرا که اعمال شما بر من عرضه میشود، پس هر کار نیکی که باشد از خدا برایتان افزایشش را میخواهم و ار کار بدی که باشد برای شما نزد خداوند استغفار میکنم.
یکی از منافقان گفت: پیامبر خدا !
چگونه چنین خواهد بود در حالی که پوسیده شدهای!
پیامبر خدا ص فرمود:
خیر. خداوند گوشت [بدن] ما بر زمین حرام کرده است از اینکه بخواهد طعمه و خوراک چیزی قرار گیرد.
📚بصائر الدرجات في فضائل آل محمد ص، ج1، ص444
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ الْمُسْلِمِيُّ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
حَيَاتِي خَيْرٌ لَكُمْ وَ مَمَاتِي خَيْرٌ لَكُمْ فَأَمَّا حَيَاتِي فَإِنَّ اللَّهَ هَدَاكُمْ بِي مِنَ الضَّلَالَةِ وَ أَنْقَذَكُمْ مِنْ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ؛
وَ أَمَّا مَمَاتِي فَإِنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَيَّ فَمَا كَانَ مِنْ حَسَنٍ اسْتَزَدْتُ اللَّهَ لَكُمْ وَ مَا كَانَ مِنْ قَبِيحٍ اسْتَغْفَرْتُ اللَّهَ لَكُمْ.
فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنَ الْمُنَافِقِينَ: وَ كَيْفَ ذَاكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ قَدْ رَمَمْتَ يَعْنِي صِرْتَ رَمِيماً؟!
فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص: كَلَّا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ لُحُومَنَا عَلَى الْأَرْضِ فَلَا يَطْعَمُ مِنْهَا شَيْئاً.
@Yekaye