#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ظهور فساد و ناخوشیها به واسطه شیوع اعمال زشت من تغیّر الأخلاق الحسنة و الطاعات بأخلاق السیّئة و ارت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هلاکت و محرومیت به واسطه اعمال و شهوات
عَمَلِی أَهْلَکَنِی، وَ هَوَایَ أَرْدَانِی، وَ شَهَوَاتِی حَرَمَتْنِی.
اهلک: - بالتحریک - الشی ء الذی یهوی و یسقط، و الهلاک: العطب.
و الهواء: مصدر، هواه إذا أحبّه، یقال: فلان اتّبع هواه، أی اتبع میل نفسه ؛ لأ نّه یهوی صاحبه فی الدنیا فی کلّ داهیة، و فی الآخرة إلی الهاویة. التردی: أیضاً السقوط.
و فی الدعاء: « أعوذ بک من الهوی المردیة [۱] » [۲]، أی المهلکة. و « أعوذ بک من مردیات سخطک » [۳] .
و الشهوة: هی اشتیاق النفس الی الشی ء، و فی الحدیث: الجهنم [۴] محفوفة باللذات و الشهوات. [۵]
و أیضاً قال الداعی: - هضماً لنفسه - اعمال ناشایسته من مرا أوقفنی فی الهلکة، یعنی: هوا و میل نفسانی من مرا ساقط نموده است از مقامات عالیه مقرّبین، و اشتیاق نفس من به لذات فانیه دنیویه محروم و ممنوع کرده مرا از جوار ربّ العالمین، و وارد و قریب نموده است مرا به معاشرت و مجاورت جهّال و شیاطین متمرّدین.
زیرا که هر عملی از اعمال شرّیه و خیریّه لازمه[ای] دارد که چون ظلّ لاینفکّ ملازم او است، کما ورد: « حُفّت الجنة بالمکاره و حفّت النار بالشهوات [۶] ».
و قال تعالی: « فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ * وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ [۷] »، یعنی: جزای مناسب او را از مثوبت و عقوبت ملاحظه مینماید در دنیا و عقبی. پس بنابراین آنچه مشاهده میشود بر اشخاص از عزّت و ذلّت، و فقر و مسکنت، تعب و رفاهیت تمام مقتضای نتایج اعمال خود آنها است.
----------
[۱]: ۱ - در مصدر: اعوذ بک من التردی.
[۲]: ۲ - بنگرید: مجمع البحرین، ج ۲، ص ۱۷۰.
[۳]: ۳ - همان مصدر.
[۴]: ۴ - اصل: جهنم.
[۵]: ۵ - در چند سطر بعد متن کامل حدیث آمده است.
[۶]: ۶ - روضة الواعظین، ج ۲، ص ۴۲۱ ؛ مجموعة ورام، ج ۱، ص ۱۹۰ ؛ بحارالأنوار، ج ۶۷، ص ۷۸.
[۷]: ۷ - سوره مبارکه زلزله، آیات ۷ و ۸.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
عرفه امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده است که شیطان در روزی چون عرفه،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح شعر
سکاکی در باره ی بیت شعری از ابن تمام نظر داده و گفته شعر او مستهجن است. این بیت عبارت است از:
لا تسقنی ماءالملام فاننی
صب قد استعذبت ماء بکایی
استهجان این بیت به آن جهت است که استعاره تخییلیه در شعر از استعاره بالکنایه جدا شده است، در حالی که مؤلف ایضاح این انفکاک را جایز نشمرده است. دلیل او این است که چه بسا ملام را به ظرف شراب مکروهی تشبیه کرده باشد و استعاره بالکنایه میشود و اضافه شدن ماء به سلام، استعاره تخییلیه است.
فاضل چلبی در حاشیه مطول میگوید: مناسب با عاشق این است که ادعا میکند حرارت عشق بر اثر ملامت و چیز دیگر تسکین نمی یابد، لذا نمی توان آن را وجه شبه قرار داد.
ابن اثیر در مثل السائر گفته است: وقتی این شعر مشهور شد، یکی از دوستان ابوتمام ظرفی برای او فرستاد و به او گفت: مقداری آب ملامت برای من بفرست تا مقداری از آب ملامت برای تو بفرستم.
ابن اثیر میگوید: نمی توان پذیرفت که ابوتمام فرق تشبیه در آیه و شعر را ندانسته باشد، چون قرار دادن بال برای ذلت در آیه، غیر از قرار دادن آب برای ملامت است. زیراکه جناح مناسب با ذلت است و شاهد آن این است که پرنده وقتی به جوجه هایش مهربان میشود بالهایش را پایین میآورد و میگستراند و بر زمین پهن میکند. نیز گاه ناراحتی هم چنین میکند. انسان نیز موقع فروتنی سر به زمین میافکند و دستانش آویزان میشود، پس فروتنی به ظاهر استعاره بالکنایه به حالت پرنده ای تشبیه کرده است و جناح را قرینه آن آورده است. جناح با مشبه به متناسب است ولی ماءالملام چنین نیست. من میگویم این شعر توجیه دیگری دارد و گمان میکنم غیر من چنین توجیهی نکرده است. البته وقتی من آن را بیان کردم در تبیان هم آن توجیه را یافتم. این توجیه عبارت است از: ماءالملام از قبیل مشاکله است، چون در برابر آن ماء البکاء آورده است و درست نیست که بگوییم تأخیر ماءالبکاء مانع از مشاکله است. چون ادیبان در آیه شریفه فَمِنْهُمْ مَنْ یَمْشِی عَلیٰ بَطْنِهِ وَ مِنْهُمْ
مَنْ یَمْشِی عَلیٰ رِجْلَیْنِ [۱] به صراحت گفته اند که: از حرکت با شکم به مناسبت مابعدش به «مشی» تعبیر شده است و آن حرف زمانی صحیح است که این حکایت صحیح نباشد. این توجیه که من بیان کردم از توجیه ایضاح بهتر است چون دو وجه ایشان خیلی از شعر دور است. زیرا از شعر استفاده نمی شود ظرف یا آب مورد کراهت است و تشبیه بدون این اظهار نظر تمام نیست.
حرف ابن اثیر هم درست نیست، ابن اثیر ملام را وجه شبه قرار داده است و این وجه شبه محتاج به سماع است. زیرا شاعر گفته آب ملام به من نچشان، حرف ابن اثیر مستلزم آن است که سمع مانند حلق، جرعه ملام را چشیده باشد، و این در نهایت بعد است. شگفت اینکه ابن اثیر خیال کرده این وجه درست است، با اینکه مناسبتی بین ماء و ملام وجود ندارد.
عده ای در پاسخ چلبی گفته اند که تشبیه شاعر در باره ی ملام نسبت به آب، که آتش عشق را تسکین میدهد موافق عقیده کسانی است که میگویند حرارت عشق بوسیله ملامت تسکین مییابد نه موافق عقیده ی ابوتمام، عقیده ابوتمام این است که آتش عشق بر اثر ملامت شعله ورتر میشود. کما اینکه همین معنا از شعر ابوشیص نیز قابل استفاده است که میگوید:
اجد الملامة فی هواک لذیذة
حباً لذکرک فلیلمنی اللؤم
----------
[۱]: ۱) - نور، ۴۵.
و یا اینکه آتش عشق از ملامت اثر نمی پذیرد چنانکه شاعر دیگری گفته است:
جائوایرمون سلوانی بلؤمهم
عن الحبیب فراحوا مثل ما جائوا
پس حرف چلبی که میگوید: شاعر معتقد است که به نظر عاشق حرارت عشق جز به آب ملامت تسکین مییابد، صحیح نیست. به نظر من اینکه صاحب ایضاح کراهت در شراب را مستند قرار داده است معلوم میشود او این جواب را نمی پذیرد.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
گرچه برخورداری از عدالت، و داشتن ملکه ترک گناه، از امور درونی افراد است، ولی با علائم و نشانههایی ک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماز مسافر
نماز، از واجبات بسیار مهمّی است آه در هیچ حال از انسان ساقط نیست، حتی در مسافرت،
بیماری، میدان جنگ، در حال غرق شدن و... البته بنا به شرایط خاصّ، صورتهای مختلفی به خود
می گیرد، ولی همواره بر انسان واجب است.
یک مسلمان هنگام سفر و در طول راه هم باید بر نمازهای خویش مواظبت آند. در قطار، اتوبوس،
در سرما و گرما، در تنگی وقت و عجله، نباید نماز را سبک شمرد و ادای آن را به فراموشی سپرد.
وقتی اتوبوس یا قطار، برای نماز یا صرف غذا نگه میدارد، باید شتافت و نماز را هم خواند. و اگر
توقفی نکرد، از راننده خواست تا نگهدارد.
شرایط نماز قصر
مسافر، در مدّت مسافرت و در راه، با هشت شرط، نمازهای چهار رآعتی خود را باید شکسته و
قصر (دو رآعت) بجا آورد: (هر یک از این شرایط، دارای مسائل و جزئیات بسیاری است آه توضیح
آنها را از رساله مطالعه آنید)
شرط اوّل: آنکه سفر او آمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد.
شرط دوّم: آنکه از اوّل سفر، قصد هشت فرسخ را داشته باشد.
شرط سوّم: آنکه در بین راه، از قصد خود برنگردد.
شرط چهارّم: آنکه نخواهد پیش از رسیدن به هشت فرسخ، از وطن خود بگذرد، یا ده روز یا بیشتر
در جایی بماند.
شرط پنجم: آنکه برای آار حرام سفر نکند و سفرش، سفر معصیت نباشد.
شرط ششم: آنکه از صحرانشینان بیابان گرد نباشد.
شرط هفتم: آنکه شغل او مسافرت نباشد.
شرط هشتم: آنکه به حدّ ترخصّ (حد ترخص یعنی جایی آه با رسیدن به آنجا، انسان دیگر دیوار
شهر را نبیند و صدای اذان آنرا نشنود (توضیح المسائل حضرت امام) ) برسد
اقامت ده روز
در مسافرت، اگر انسان قصد ماندن ده روز تمام یا بیشتر در یکجا داشته باشد، باید نمازهایش را تمام بخواند.
اگر نیّت واقعی او، ماندن کمتر از ده روز است، نمی تواند در ظاهر قصد ده روز کند و تمام بخواند.
اگر قبل از تمام شدن ده روز، به دلایلی تصمیم انسان عوض شد و تصمیم به بازگشت گرفت، روزهای باقیمانده را هم باید تمام بخواند.
اگر کسی مسافرت کند و به وطن خود برود، هر چند کمتر از ده روز بماند، نمازهایش تمام است. مگر آنکه از وطن خود اعراض کرده و بنایش بر بازنگشتن باشد، که حکم مسافر دارد.
زادگاه انسان، وطن اصلی اوست، مگر آنکه از آنجا اعراض کند. محلّ دیگری را هم که انسان برای اقامت دائمی انتخاب میکند، وطن غیر اصلی او به حساب میآید. کسی که در دو جا زندگی میکند، هر دو جا وطن او محسوب میشود. تا انسان، قصد ماندن همیشگی در جایی غیر از وطن اصلی نداشته باشد، وطن او حساب نمی شود، مگر آنکه بدون قصدِ ماندن، آنقدر بماند که مردم بگویند آنجا وطن اوست.
کسی که مسافرت، شغل اوست (مثل رانندگان، خلبانان و... ) یا شغلش به گونه ای در ارتباط با سفر است که همواره در تردّد و رفت و آمد است، نمازهایش را باید تمام بخواند. [۱]
مسافر، در چهار جا میتواند نمازش را هم شکسته وهم تمام بخواند: ۱- مسجدالحرام، ۲- مسجدالنبی، ۳- مسجد کوفه، ۴- حرم سیدالشهداء و مسجد متّصل به حرم آن حضرت. [۲]
----------
[۱]: ۵۲۹) توضیح بیشتر در رسالههای عملیه است.
[۲]: ۵۳۰) رساله حضرت امام، مسئله ۱۳۵۶.
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت_دینی
#نماز_فرزندان
💠 چکار کنیم تا نماز خواندن تبدیل به یک عادت برای فرزندمان شود؟
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍 ماجراهای طنز سید کاظم و امیر حسین😁😁😂😂
این داستان : نماز با سس کچاپ 🍟
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی 5️⃣2️⃣ چرا ما هرجا میریم اسم پدرمان را میپرسند؟ چرا توی فرمها باید اس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
6️⃣2️⃣ چرا دیه جنین دختر حتی از دیه جنینی که معلوم نیست دختر است یا پسر است کمتر است؟
🔷 اول: دیهی جنین تا قبل از اینکه روح در آن دمیده شود و مشخص نباشد پسر است یا دختر یکی است.
🔶 دوم: بعضی از چیزها قانون کلی است و فرقی بین بزرگ و کوچک هم ندارد. مثلا غذا خوردن و درد و گریه کردن و خندیدن. چه بچه باشد، چه مرد بزرگ نیاز به غذا دارد. نمیشود بگویی چون بچه است نیاز به غذا ندارد. یا چون بچه است درد را حس نمیکند. بنابراین خیلی چیزها جز قانون کلی خدا است و خدا آن را قرار داده است. وقتی خدا فرموده دیهی مرد دو برابر زن است، بزرگ و کوچک ندارد.
🔻 سوم: مرد نان آور خانواده است و خرج زندگی بر دوش اوست اگر نباشد زندگی خانواده مختل میشود. هر چند ممکن است زنی خودش ثروتمند باشد ولی بر او واجب نیست خرج زندگی را بدهد بلکه وظیفهی مرد است که خرج زندگی را بدهد. این جنینی که در حال حاضر جنین است، روزی مرد آیندهی خانواده و نان آور خانواده میشود. پس اگر میماند، نان آور و کمک خرج خانواده بود.
📝 لینک مطلب: 👇
https://btid.org/fa/news/190337
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #دیه_جنین
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
7️⃣2️⃣ آیا فرزندان آدم با خواهران خود ازدواج کردند؟
⭕️ دربارهی ازدواج فرزندان حضرت آدم چند دیدگاه وجود دارد:
🔷 اول: فرزندان آدم با خواهران خود ازدواج کردند ولی بچههای آنها که دخترعمو و پسرعمو بودند،با هم ازدواج کردند. این حکم چون از طرف خداوند است، اشکالی ندارد.خدا در یک زمانی یک کاری را حلال میکند و در یک زمانی همان کار را حرام میکند. مثلا در زمان قبل اسلام مثل زمان حضرت یعقوب علیه السّلام ازدواج با دو خواهر حلال بوده است ولی بعدا حرام شده است. همان خدا در زمان آدم ازدواج بین خواهر و برادر را حلال دانسته ولی بعدا حرام کرده است.
🔶 دوم: ازدواج فرزندان آدم با دخترانی از نسلهای دیگر که در روی زمین بودند.
🔹 طبق آیات و روایات این تایید
میشود که قبل از حضرت آدم انسانهای دیگری بوده است. مثل جریان گفتگوی فرشتگان با خدا که چرا میخواهی انسانی را درست کنی که در زمین خونریزی و فساد کند؟ این آیه نشان از این دارد که قبل از حضرت آدم انسانهای دیگری بوده است و فرزندان آدم با آنها ازدواج کردند.
🔷 سوم: دیدگاه دیگر این است که خداوند برای ازدواج فرزندان آدم عدهای از فرشتگان و جنیان را به زمین فرستاد تا با فرزندان آدم ازدواج کنند. در کل هر کدام از دیدگاهها که باشد، هیچ اشکالی ندارد. چون با خواست خدا بوده است.
📝 لینک مطلب: 👇
https://btid.org/fa/news/190334
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #ازدواج_فرزندان_آدم
♨️شبهه
♨️مگر نه اینکه قرآن میفرماید اگر کار خیر انجام بدهید به خودتون برمیگردد و اگر کار بد هم بکنید به خودتون برمیگردد ولی ما خیلی وقتها کار خوب هم در حق خودمون و هم در حق دیگران کردیم ولی بدی به ما برمیگرده❓❓
💢الإسراء آیه7: إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها......💢
اگر نيكى كنيد، به خودتان نيكى میكنيد؛ و اگر بدى كنيد باز هم به خود میكنيد.....❓
✅جواب
بخش اول
👌👌 این آیه دارد قاعدهای بیان میکند که تمام موجودات #بیشتر (حداکثر)و #پیشتر ( قبل ) از آنکه به دیگران نفع یا ضرری برسانند خودشان #بیشتر و #پیشتر از سایر موجودات از آن خاصیت و عمل بهرمند خواهند شد.🤔
1⃣مثال طبیعت : گوارایی و زلالی آب چشمه اولا و بالذات برای خود چشمه است ثانیا مقطعی و محدود دیگران بهرمند خواهند شد (مثلا در یک تفریح نیم روزه فقط ازش لذت میبرند ولی آن زلالی همیشه با آب هست و قبل از اینکه من به سمت آب بروم بوده و بعد از اینکه من هم بروم خواهد بود یعنی بیشتر و پیشتر)
👈یا زیبایی و خوش عطری گل.....
✅👌برعکس آن هم صادق است یعنی تلخی سیاهی و... یعنی تلخی اول برای خود مواد طبیعت است بعد برای دیگران، مثلا بوی بد لجن زار که حالت تعفن دارد اولا بالذات برای خود لجن است و بعد برای دیگران است مثلا من کنار زباله رد میشوم فوقش یک دقیقه جلوی دماغم را میگیرم ولی این بوی تعفن هم قبل و هم بعد از من برای این لجن زار هست.
👌✅👌اگر بدانیم که هر کار خیری که از ما صادر میشود #بیشتر و #پیشتر خیر و برکاتش به ما نائل میشود قطعا بیشتر رغبت انجام آن را پیدا خواهیم کرد و بیشتر مراقبت خواهیم کرد.
💢بخش دوم
✅2⃣مثلا کسی که نماز اول وقت میخواند #بیشتر و #پیشتر (یعنی قبل از آن عمل) خود مصلی(کسی که نماز میخواند) لذت میبرد بعد از او نماز لذت میبرد(بله نماز هم لذت میبرد لذا در روایت داریم کسی که نمازش قبول نشود و رد بشود نماز بهش میگوید خداوند ضایع ات بکند همانطوری که من را ضایع کرد... )
الصادق(علیه السلام): قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): من صلی الصلاة لغیر وقتها رفعت له سوداء مظلمة تقول: ضیعک الله کما ضیعتنی.
امام صادق(علیه السلام) فرمود: رسول خدا فرمودند: کسی که نماز را در غیر وقت انجام دهد عوض نماز سیاهی تاریکی بالا می رود و می گوید خدا تو را ضایع گرداند همان طوری که تو مرا ضایع گردانیدی.
💯✅👌3⃣ یا مثلا کسی که کینه دارد بیشتر و پیشتر از دیگران خودش اذیت میشود یعنی اول آزار برای اوست بعد دیگران آزار میبینند
✅👌👈4⃣یامثلا کسی که عصبانی میشود قبل از اینکه با این عصبانیتش لذت زندگی را از دیگران بگیرد اول لذت از زندگی خودش گرفته میشود چون انسان عصبی نمیتواند از داشته هایش لذت ببرد مثلا اگر بچه ای داخل مهمانی کار بدی کرده باشد میگوید رفتیم خانه حسابت را میرسم حالا تا خانه بخواهد بیاید ممکن است نصف روز خود خوری بکند و وقتی خانه رسید فرزندش را بزند ولی #بیشتر و #پیشتر خودش اذیت میشود چون اولا نصف روز خود خوری میکرد دوما بعد از زدن فرزند تا یک روز حداقل پشیمان است که چرا این کار را کرده ولی فرزند میرود بازی یا پای تلویزیون همه چیز را فراموش میکند.
👌5⃣یا مثلا وقتی به فقیری کمک میکنید مثلا غذا درب خانه اش میبرید خیلی خوشحال میشود ولی ممکن دو سه ساعت بعدش فراموش کند ولی شما تا چند روز حالتون خوش است که فقیری را غذا دادین چرا؟ چون شما اقدام کردین به کار خیر لذا شما بیشتر و پیشتر باید لذت ببری.
👌✅این اصلی که خدمتتان عرض کردیم (#بیشتر و #پیشتر) در تمام روایات هم موجود است به عنوان نمونه 👇👇
👌👏👏👌6⃣چرا برای کسی که سلام بکند 69تا ثواب میدهند ولی برای کسی که جواب سلام را میدهد یک ثواب؟ چون حَظ و بهره #بیشتر و #پیشتر برای کسی است که اول سلام کند، یعنی برای کسی است که اول اقدام به کار خیر بکند.
🌹انتشارش با شما خوبان
#تلنگر
بخش سوم👇👇
👌👈ما خیال میکنیم حتما طرف رو باید ماشین بزنه یا به مرضی غیر قابل درمان مبتلا بشه تا ما متوجه بشیم اثر گناه بهش برگشته یا طرف یک دفعه صاحب خانه بشه یا صاحب فلان امکانات بشه تا ما متوجه بشیم که اثر فلان کار خیرش به او برگشته حال آنکه اینطور نیست 👌👌👌گاهی طرف به یک مرض درونی و روحی مبتلا میشه که فقط خودش و خدایش میدانه از کجا داره میخوره یا برعکس طرفی که احسان کرده به یک آرامش و لذت درونی میرسه که فقط خودش و خدایش میدانن.
✅👌👈کلا تصور ما درباره عذاب و بازگشت عمل خیلی وقتها اشتباه است مثلا عذاب را این میدانیم که از آسمان سنگ ببارد یا زمین باز بشود و طرف را ببلعد
خلاصه👇👇
👌👌باید به این بلوغ برسیم👈که ما هیچ وقت نه میتوانیم آرامش را از کسی بگیریم و نه می توانیم آرامش را بدهیم
مگر اینکه قبلش به خودمان آرامش بدهیم ویا آرامش بگیریم.
🌹انتشارش با شما خوبان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خیلی از چادرها رو باد برد! خیلی از زندگیا رو باد برد...
🎙استاد دانشمند
#حجاب
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ما این همه منکر داریم بدتر از بی حجابی، چرا انقدر گیر دادید به #حجاب⁉️
🎙 پاسخ شنیدنی از استاد عالی
@zandahlm1357