هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
عمران پس از مسلمان شدن حسن بن محمد نوفلي در ادامه ي روايت ميگويد: آن شب امام عليه السلام عمران را
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فضيلت اهل بيت بر ديگران
دراين هنگام مأمون پرسيد: « آيا خداوند عترت رسول الله را بر ساير مردم فضيلتي داده است؟ »
حضرت رضا عليه السلام فرمود: « بله، در آيه ۳۳ سوره آل عمران چنين فرموده است: « خداوند آل ابراهيم و آل عمران را از همه مردم عالم برگزيد. » (آيه ۳۳ سوره آل عمران) و در آيه ي ۵۴ سوره ي نسا فرموده است: « پس کتاب و حکمت و ملک عظيم را به آنان ارث داديم. » و مقصود از ملک عظيم همان اطاعت از برگزيدگان الهي است که خداوند بعد از آن _ در آيه ي ۵۹ همين سوره _ خطاب به همه ي اهل ايمان فرموده: « اي مؤمنين! از خدا و رسول او و اولي الامر اطاعت کنيد. »
علما گفتند: « آيا خداوند متعال « اصطفينا » را در قرآن توضيح داده و خصوصيات برگزيدگان را بيان فرموده است؟ »
امام فرمود: « در چند جاي قرآن به طور آشکار تفسير فرموده:
يکي آيه تطهير که ثابت ميکند اهل بيت از هر گونه پليدي پاک و مطهرند.
دوم آيه شريفه مباهله که وقتي نازل شد، روشن شد حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام و فاطمه زهرا و حسن و حسين عليهماالسلام، به منزله ي جان پيامبرند. (همان طور که
در جنگ با بني وليعه نيز رسول خدا فرمود: « به سوي آنها مردي را خواهم فرستاد که مانند جان من است. ) و سپس همه ديدند که علي عليه السلام را فرستاد. )
سوّم آيه اي است درباره ي حضرت موسي و حضرت هارون عليه السلام که فرمود: « ما به موسي و برادرش حضرت هارون عليه السلام وحي کرديم. » آيه ۸۷ سوره يونس) از اين آيه قدر و منزلت حضرت حضرت هارون عليه السلام معلوم ميشود.
رسول خدا صلي الله عليه و اله و سلم هم خطاب به اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمود: « انت مني بمنزله هرون من موسي » (اي علي، تو نسبت به من به منزله ي حضرت هارون عليه السلام نسبت به موسي هستي) و نيز وقتي رسول خدا در خانه ي اصحاب را رو به مسجد بست جز در خانه علي عليه السلام را، عباس (عمويش) گفت: « يا رسول الله! ما را از مسجد بيرون کردي و علي را نگاه داشتي! »
پيامبر فرمود: « من از پيش خود، کاري نکردم. همه به دستور خداي متعال بود. » و اين فضيلتي بسيار عظيم است. و نيز رسول خدا فرمود: « وارد شدن به اين مسجد براي هيچ جنب و حائضي جايز نيست، مگر براي محمد و آل محمد صلي الله عليه و آله وسلم. » و نيز فرمود: « من شهر علم هستم و علي درِ آن شهر است. هر کس ميخواهد به
شهر علم بيايد، بايد از در آن وارد شود. » يعني راه رسيدن به معارف نهفته در سينه رسول خدا که همان معارف قرآن است، اميرالمؤمنين علي عليه السلام است. اينها فضايلي است که جز دشمنان، کسي نمي تواند آن را رد کند.
چهارم آيه ي « و آت ذالقربي حقه » (اي پيامبر حق نزديکان را بده) _ سوره اسراء، ۲۶ _ است. خداوند آل پيغمبر را با اين امر، مخصوص گردانيده است. هنگامي که اين آيه فرود آمد، رسول خدا فرمود: « اي فاطمه! فدک بدون لشکرکشي و جنگ به دست آمده و متعلق به من است. آن را به تو ميبخشم ؛ خداوند فدک را به تو و فرزندانت داده است. »
پنجم آيه ي « اجر رسالت » است که فرمود: « اي رسول ما! به مسلمانها بگو من از شما اجر و مزدي نمي خواهم جز مودّت و محبّت به نزديکان خاصّ من. » (آيه ۲۳ سوره شوري) در صورتي که خداوند در داستان حضرت نوح و هود و چندين پيامبر ديگر از قول آنان ميفرمايد: « اجر و پاداش ما جز بر خداوند نيست. » پس محبّت آل رسول از طرف خداوند بر مومنين واجب شده است.
ششم اين آيه است: « ان الله و ملائکته يصلّون علي النبي يا ايها الذين امنوا صلوا عليه و سلموا تسليما » _ سوره احزاب، ۵۶_ (خداوند و ملائکه اش بر رسول خدا صلوات ميفرستند. اي کساني که
ايمان آورده ايد، شما نيز بر او صلوات بفرستيد و تسليم او باشيد. )
آنگاه مسلمين از پيامبر پرسيدند: « چگونه صلوات بفرسيتم؟ »
رسول خدا فرمود: « بگوييد اللهم صل علي محمد و آل محمد. »
سپس حضرت رضا عليه السلام پرسيد: « تفسير « يس » چيست؟ »
علماي حاضر در مجلس گفتند: « مقصود از « يس » محمد است و در آن شکي نيست. »
حضرت رضا فرمود: « خداوند به محمد و آل محمد فضيلتي داده که به هيچ کس عطا نکرده ؛ و آن اين است که جز به انبيا به کس ديگري سلام نکرده. او فرموده است: « سلام بر ابراهيم. » (آيه ۱۰۹ سوره صافات)، يا « سلام بر نوح » (آيه ۷۹ سوره صافات) و يا « سلام بر موسي و هارون. » (آيه ۱۲۰ سوره صافات) ؛ اما در مورد پيامبر اسلام فرموده است: « سلام علي آل « يس » يعني سلام بر آل محمد. » (آيه ي ۱۰۳ سوره صافات) پس خداوند بر آل محمد نيز سلامي مانند سلام به پيامبران داده است.
هفتم آيه ي خمس است که ميفرمايد: « يک پنجم هر غنيمتي متعلّق به خدا و رسول و نزديکان خاص اوست. » (آيه ي ۴۱ سوره ي انفال) در اين آيه، بين نزديکان خاص پيامبر با مردم فرق گذاشته شده و آنچه را خداوند براي خود برگزيده، براي آنها نيز اختيار کرده
است. اما در آيه ي صدقات ميفرمايد: « صدقات فقط براي فقرا و مساکين و جمع کنندگان صدقات و براي نزديک کردن قلبها و آزادي اسيران و ضررديدگان و در راه خدا و درسفرماندگان است » (آيه۶۰ سوره توبه)
مشاهده ميکنيد که خداوند در اين آيه براي خود و رسولش و ذوي القربي (خويشان او) سهمي معين نکرده است زيرا صدقه بر آنها حرام است.
هشتم آيه اي که ميفرمايد: « اگر نمي دانيد، از اهل ذکر بپرسيد. » (آيه ۷ سوره انبياء) و اهل ذکر ماييم. »
علما گفتند: « مقصود، علماي يهود و نصاري هستند. »
حضرت رضا عليه السلام فرمود: « مقصود از ذکر، رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم است که خداوند ميفرمايد: « خداوند ذکر يعني رسولش را به سوي شما فرستاد که براي شما آيه تلاوت کند. » (آيات ۱۰ و ۱۱ سوره طلاق) اين آيه تصريح دارد بر اينکه ذکر، رسول خداست. پس اهل ذکر، « اهل رسول خدا » يعني ما هستيم.
نهم آيه اي است که ميفرمايد: « ازدواج با مادران و دختران و... حرام است. » (آيه ۲۳ سوره نساء) اينک جواب دهيد آيا رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم اگر زنده بود ميتوانست با دختر من ازدواج کند؟ »
گفتند: « نه. »
فرمود: « آيا ميتوانست با دختر يکي از شما ازدواج کند؟ »
گفتند
: « آري. »
فرمود: « پس از اينجا معلوم ميشود ما آل او هستيم و شما امّت او. فرق آل با امت همين است.
دهم، اين آيه: « و مرد مؤمني از آل فرعون گفت... » (آيه ۲۸ سوره غافر) آن مرد پسردايي فرعون بود و خداوند او را ازآل فرعون معرفي ميکند. همين طور هم خداوند ما را به « آل محمد » مخصوص گردانيده زيرا ما از رسول خدا متولد شده ايم ولي ساير مردم به دين او نسبت داده شده اند.
يازدهم، اين آيه: « اهل خود را به نماز امر کن و بر آن شکيبا باش! » (آيه ۱۳۲ سوره طه) وقتي اين آيه نازل شد، رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم هر روز وقت نماز، مقابل در خانه اميرالمؤمنين علي و فاطمه زهرا ميايستاد و با صداي بلند ميفرمود: « به نماز بشتابيد. رحمت خدا بر شما. »
سپس حضرت رضا عليه السلام فرمود: « خداوند هيچ يک از فرزندان پيغمبران را مانند ما گرامي نداشت. »
اخبار و آثار حضرت امام رضا عل? ه السلام، ص ۶۲۶، ح ۷. ار تحف العقول.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاصترین و مهمترین کار حضرت #امام_رضا علیه السلام تبلیغ ولایت و #غدیر بوده است و تکلیف برای ما واضح است.
پس کوتاهی نکنیم تا شرمنده آل الله نشویم‼️
#عید_غدیر
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ تدریس کتاب #خدمات_متقابل_اسلام_و_ایران 2 ❇️ جلسه 2 ( جلسه 2 کتاب خدمات متقابل) 🎤 با توضیحات اس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح شهید مطهری 3.mp3
5.16M
❇️ تدریس کتاب #خدمات_متقابل_اسلام_و_ایران 3
❇️ جلسه 3 ( جلسه 3 کتاب خدمات متقابل)
🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
👌 کتب شهید مطهری، راهی عالی برای قوی شدن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_زمان عج
🔻 برادران پیامبر اکرم در آخرالزمان، که هر یک برابرند با پنجاه تا از اصحاب ایشان❗️
⬅️ سالم ماندن در آخرالزمان اینقدر مهمه ...
استاد_رحیمپور_ازغدی
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎧 کتاب صوتی : #دلفین_های_اروند7⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلفین های اروند ۸.mp3
41.7M
🎧 کتاب صوتی : #دلفین_های_اروند8⃣
32.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ۴ توصیه مهم به نوجوانان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰 حاج حسین یکتا
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ربّ و ولی حقیقی قوله علیه السلام: سُوءَالَ مَنِ اسْتَکْثَرَ ذُنُوبَهُ، وَ اعْتَرَفَ بِخَطِیئَتِهِ،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تنها ملجأ انسانها
قوله علیه السلام: وَ لاَ مُنْقِذَ لَهُ مِنْکَ، وَ لاَ مَلْجَأَ لَهُ مِنْکَ، إِلاَّ إِلَیْکَ.
النقذ و التنقیذ: التخلیص، و منه حقّاً علی أن استنقذه من النار، و منه: « یا منقذ الغرقی [۵] » و أمثالها.
و یقال: إلتجأ إلی اللّه، أی اعتصم به. و إلتجأت أمری الی اللّه، أی أسندته الیه، و فیه تنبیه علی أ نّه اضطرّ الیه. و فی الدعاء [۶]: « لا ملجأ و لا منجی منک إلاّ الیک » [۷] .
----------
[۵]: ۳ - التهذیب، ج ۳، ص ۹۷ ؛ مصباح الکفعمی، ص ۲۹۷ ؛ بحارالأنوار، ج ۹۲، ص ۱۵۵.
[۶]: ۴ - هکذا در اصل، (استشهاد به عین متن دعاء شده است! ).
[۷]: ۵ - الفقیه، ج ۱، ص ۴۶۹ ؛ مصباح المتهجد، ص ۳ - ۵ ؛ مفتاح الفلاح، ص ۲۷۴.
حق خالق بر مخلوق و عکس آن
قوله علیه السلام: إِلَهِی أَسْأَلُکَ بِحَقِّکَ الْوَاجِبِ عَلَی جَمِیعِ خَلْقِکَ.
اوّلاً بدان که: یک حقّی است از خالق بر مخلوق، و یک حقّی است از مخلوق بر خالق.
اما حقّ واجب خالق بر خلق آن که یعبدونه و یتذللون الیه فی الرخاء و الشدّة، و لایشرکون بعبادة ربّهم أحد، به این که تمام أمورات [۱] وارده را از موت و حیات، نعمت و نقمت، یُسر و عسرت، سقم و صحّت، بلا و ابتلای خود را از او دانسته و
خواسته، کما قال الخلیل علیه السلام: « وَ إِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ * وَالَّذِی یُمِیتُنِی ثُمَّ یُحْیِینِ * وَ الّذی أطْمَعُ أَنْ یَغْفِرَ لِی خَطِیئَتِی یَوْمَ الدِّینِ [۲] » لذا ورد فی الدعاء: « یا من خلقنی فسوّانی [۳]، یا من رزقنی و ربّانی، یا من أطمعنی و سقانی، یا من قرّبنی و أدنانی، یا من عصمنی و کفانی، یا من حفظنی و کلانی، یا من أعزّنی و أغنانی، یا من وفقنی و هدانی، یا من آنسنی و آوانی، یا من اماتنی و أحیانی » [۴] .
کما قال تعالی: « وَ مَا بِکُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّکُمُ الضُّرُّ فَإِلَیْهِ تَجْئَرُونَ * ثُمَّ إِذَا کَشَفَ الضُّرَّ عَنکُمْ إِذَا فَرِیقٌ مِّنکُم [۵] بِرَبِّهِمْ یُشْرِکُونَ [۶] »، لذا قال تعالی فی موضع آخر: « وَ إِذَا الاْءَرْضُ مُدَّتْ * وَ أَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَ حُقَّتْ [۷] »، یعنی: استماع و امتثال نمود ارض به حسب تکوین امر حقّ را در امتداد و انبساط و حق، یعنی واجب است از برای او که یسمع أمره، إذ هی مخلوقة للّه تعالی.
و أمّا حق اللّه بمعنی: الواجب و اللازم.
و أمّا حق العباد فهو بمعنی: الجدیر من حیث إنّ الاحسان الی من لم یتخذ ربّا سواه مطابق للحکمة ؛ قوله تعالی: « وَ کَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ [۱] »، أی ایجاباً حققّت علیه القضاء.
و امّا حق المخلوق بر خالق خود این است که مادامی که آنها را به خلاف اراده و میل طبیعی آنها به حیات مستعار دنیویه محبوس نموده، بر او است که هر کس را به قدر لیاقت و استحقاق خود تمام مایحتاج که اسباب تعیّش او است کما هو حقّه برساند، تا انقضای اجل مسمّی، به مفاد: « وَ مَا مِن دَابَّةٍ فِی الاْءَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا [۲] »، چه خلق، عیال اللّه اند به مقتضای: « الخلق عیال اللّه، أحبهم الی اللّه أنفعهم لعیاله و أبغضهم الی اللّه أضرّهم لعیاله » [۳] . و بر معیل است عقلاً و عرفاً ایصال
رزق و ما یحتاج عیال.
----------
[۱]: ۶ - کذا.
[۲]: ۱ - سوره مبارکه شعراء، آیات ۸۰ - ۸۲.
[۳]: ۲ - مصدر: و سوّانی.
[۴]: ۳ - مصباح الکفعمی، ص ۲۵۴ ؛ البلدالأمین، ص ۴۰۸ ؛ بحارالأنوار، ج ۹۱، ص ۳۹۲.
[۵]: ۴ - اصل: منهم.
[۶]: ۵ - سوره مبارکه نحل، آیات ۵۲ و ۵۳.
[۷]: ۶ - سوره مبارکه انشقاق، آیات ۳ و ۵.
[۱]: ۷ - سوره مبارکه روم، آیه ۴۷.
[۲]: ۸ - سوره مبارکه هود، آیه ۶.
[۳]: ۹ - بسنجید: الکافی، ج ۲، ص ۱۶۴ ؛ النوادر، ص ۱۱ ؛ دعائم الإسلام، ج ۲، ص ۳۲۰: « الخلق عیال اللّه فأحب الخلق إلی اللّه من نفع عیال اللّه و أدخل علی أهل بیت سروراً ».
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تفسیر آیه لا خوف علیهم و لا هم یحزنون گفته شده خوف بر چیزی است که انتظار آن میرود و حزن بر چیزی اس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گوشه گیری غزالی
وقتی غزالی گوشه گیری آغاز کرد، و از تدریس در نظامیه بغداد سر باز زد، نظام الملک بار دیگر تدریس را به او پیشنهاد کرد و وعده داد اگر تدریس را بپذیرد، مناصب عالیه به او بدهد.
غزالی در پاسخ نظام الملک نوشت: به نام خدای بخشنده مهربان، وَ لِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیهٰا فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرٰاتِ... [۱]، بدان که هرکس جهت ویژه ای دارد که باید بدان توجه کرد و در پی آن نیکیها باشد. مردم در توجه کردن به آنچه به آنان روی میآورند سه دسته اند:
دسته اول: عوام که توجهشان به دنیا است، پیامبر این عده را از این توجه منع کرده است و فرموده: هیچ دو گرگ گرسنه در گله ی گوسفند زیانشان بیش از علاقمندی به مال و اسراف در دین مسلمان نیست.
دسته دوم: خواص که آخرت را بر دنیا ترجیح داده و کارشان نیک است و مطمئن به آخرت پایدارتری هستند.
پیامبر خدا اینان را مقصر دانسته و میفرماید: دنیا بر اهل آخرت حرام است و آخرت بر اهل دنیا حرام است و دنیا و آخرت برای اهل خدای متعال حرام است.
دسته سوم: اخص و آنها کسانی هستند که یقین دارند بالاتر از هر چیزی بالاتری است.
اشیاء را آفل میدانند و علاقه ای به آن نشان نمی دهند. آنان میدانند دنیا و آخرت یکی از آفریدههای خداست، و مهمترین امور دنیا و آخرت دو چیز میان تهی است و آن غذا و نکاح است. در برابر این دو، همه ی جنبندگان یکسان هستند. از این دو باید دوری گزید و حتی باید از دنیا و آخرت هم دوری گزید و به خالق آنها روی آورد، تا حقیقت خدا بهتر برای آنها آشکار شود، و حقیقت لا اله الا الله برای آنها کشف شود که هیچ اثر کننده ای در هستی غیر خدا نیست. و هرکه به غیر خدا توجه کند، از شرک خفی خارج نشده است. در این صورت همه ی موجودات نزد آنان دو قسم میشوند، اللّٰه، غیراللّٰه؛ این دو را دو کفه ترازو و دل خود را زبانه ترازو بداند، هر وقت دل آنها بر کفه شریفه شد، مطمئن به حسنات سنگین خود شوند و هر وقت دلشان متوجه کفه پست گردید، مطمئن به سنگینی کفه گناهان شوند.
همان طور که طبقه اول نسبت به دوم عوام هستند، دوم نیز نسبت به سوم عوام هستند، در نتیجه این سه طبقه به دو طبقه عوام و خواص تقسیم میشوند.
حال بگویم صدرالوزراء مرا از طبقه عالیه به سافله دعوت کرده است و من او را از مرتبه سافله به عالیه میخوانم که از هر مرتبه ای برتر است.
راه به سوی خدا در بغداد و طوس و هر جای دیگر یکی است و هیچ کدام نزدیک تراز
دیگری نیست. از خدا میخواهم اورا از خواب غفلت بیدار کند تا به فکر فردایش باشد پیش از آنکه امور از دستش خارج گردد. والسلام.
----------
[۱]: ۱) - بقره، ۱۴۸.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_251
و قال عليهالسلام
مَرَارَةُ الدُّنْيَا حَلاَوَةُ الْآخِرَةِ، وَ حَلاَوَةُ الدُّنْيَا مَرَارَةُ الْآخِرَةِ.
امام عليه السلام فرمود:
تلخى دنيا شيرينى آخرت است و شيرينى دنيا تلخى آخرت.
شرح و تفسير
تلخى و شيرينى دنيا و آخرت
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به تفاوت آشكار ميان امور شيرين و تلخ در دنيا و آخرت مىكند و مىفرمايد:«تلخى دنيا شيرينى آخرت است و شيرينى دنيا تلخى آخرت»؛ (مَرَارَةُ الدُّنْيَا حَلاَوَةُ الْآخِرَةِ، وَ حَلاَوَةُ الدُّنْيَا مَرَارَةُ الْآخِرَةِ) .
اشاره به اينكه بسيارى از طاعات و عبادات و انجام دادن دستورات الهى تلخكامىهايى دارد؛ جهاد فى سبيل اللّه، جهاد با هواى نفس و گاه رفتن به زيارت خانۀ خدا، پرداختن خمس و زكات و چشمپوشى از اموال حرام و مقامات عالى نامشروع، تلخىها و مشكلاتى براى انسان دارد؛ ولى به يقين اين تلخىها سبب شيرينى در سراى آخرت و بهشت برين است. نعمتهايى كه نه چشمى آن را ديده و نه گوشى سخنى از آن شنيده و نه به خاطر انسانى خطور كرده است.
به عكس، بسيارى از گناهان ممكن است لذتبخش باشد. پيروى از هوا و هوس و عيش و نوشهاى گناهآلود و اموال فراوانى كه از طرق نامشروع تحصيل مىشود براى صاحبان آنها لذّتى دارد؛ ولى اين لذّات، تلخكامىهايى را در آخرت به دنبال دارد عذابهايى كه بسيار شديد و طولانى است و حتى يك روز آن را نمىتوان تحمل كرد تا چه رسد به ساليان دراز.
مقصود امام عليه السلام از اين گفتار حكيمانه اين است كه اگر در مسير اطاعت، مشكلات و شايد ناراحتىها و مرارتهايى وجود داشته باشد، نگران نشويم، آنها را به جان و دل بپذيريم به اميد وعدههاى الهى در آخرت و به عكس اگر در گناه، لذّتى باشد از عواقب تلخ آن غافل نگرديم و كوتاه سخن اينكه هدف امام عليه السلام تشويق به طاعات و ترك گناهان است.
شبيه اين سخن، تعبيرى است كه در خطبۀ ١٧٤ نهجالبلاغه گذشت كه امام عليه السلام مىفرمايد:
«إِنَّ الْجَنَّةَ حُفَّتْ بِالْمَكَارِهِ وَ إِنَّ النَّارَ حُفَّتْ بِالشَّهَوَاتِ؛ بهشت در لابهلاى ناراحتىها پيچيده شده و دوزخ در لابهلاى شهوات».
نيز در حكمت ٣٧٦ مىفرمايد:
«إِنَّ الْحَقَّ ثَقِيلٌ مَرِيءٌ، وَ إِنَّ الْبَاطِلَ خَفِيفٌ وَبِيءٌ؛ حق، سنگين اما گوارا و باطل، سبك و آسان؛ اما بلاخيز و مرگآور است».
حق گرچه ثقيل و سنگين است ولى عاقبتش گواراست. به عكس، باطل كه در آغاز آسان و راحت است؛ ولى در پايان ناگوار و خطرناك است.
البته آنچه امام عليه السلام در اينجا فرموده بيان حكم غالبى است وگرنه موارد استثنايى نيز وجود دارد كه انسان از انجام دادن حق لذت ببرد و از انجام دادن باطل ناراحت شود. حديث معروفى كه مىگويد:«مؤمن اوقات شبانهروز خود را به سه بخش تقسيم مىكند: بخشى براى عبادت و بندگى پروردگار و بخشى براى سامان دادن به وضع زندگى و در بخش ديگرى به لذات حلال مىپردازد تا نيرو و آرامش براى انجام وظايف پيدا كند»، دليل روشنى بر اين استثناست.
در حالات انبيا و اولياى الهى به خصوص در آزمايشهاى سخت آنها، شواهد زيادى بر اصل گفتار امام عليه السلام هست.
اگر حضرت يوسف عليه السلام تسليم خواستۀ نامشروع زليخا مىشد براى او لذتبخش بود؛ اما مرارت آخرت را به دنبال داشت و اينكه تسليم نشد و به سبب آن، سالها در زندان ماند و مرارت زيادى را چشيد بر كسى پوشيده نيست؛ اما حلاوت آخرت بلكه حلاوت دنيا را در پايان و بعد از مدتى به دنبال داشت. حضرت آدم عليه السلام ترك اولى كرد و از شجرۀ ممنوعه موقتاً لذت برد؛ اما پايان غمانگيزى براى او داشت.
بسيار مىشود مرارتهاى دنيا نتيجۀ شيرينى در همين دنيا نصيب انسان مىكند مانند جوانى كه سالها در غربت و با مشقت درس خوانده تا توانسته به مراحل عالى علم و دانش برسد كه لذت آن را در پايان در همين دنيا مىبيند و به عكس جوانى كه تن به تنبلى و خوشگذرانى و عيش و نوش داده و بىسواد باقى مانده مرارت آن را در پايان كار در همين دنيا مىچشد.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357