.......:
اللّه اکبر، شعار برتری و اعتلای مکتب و عقیده ماست.
نماز، با «اللّه اکبر» شروع میشود و با «رحمةالله» ختم میگردد.
نمازی که هم توجّه قلبی دارد، هم توصیف و ثنای زبانی دارد، هم حمد و ذکر را با گوش میشنویم، و هم با اندام و حرکات اعضاء به عبادت میپردازیم.
نمازی که با نام «اللّه» آغاز میشود، نه مثل بت پرستان و مسیحیان و طاغوتیان، که با نام بت، یا نام عیسی علیه السلام یا طاغوتها و شاهان، کار را شروع میکنند.
نمازی که همراه با اللّه اکبر است، و این شعار، که خط بطلان بر باطلها و قدرتهای پوچ میکشد، در طول نمازهای واجب و مستحب روزانه، هشتاد و پنج بار تکرار میشود و پیش از نماز و پس از نماز هم، با عناوین مختلف، به صورت مستحب، بازگو میشود.
و این شعار، در طول نمازها تکرار میشود و رمز رشد و تربیت ما در ابعاد معنوی، در سایه همین تکرارهاست.
خدا، بزرگتر از همه چیز است.
بزرگتر از آنکه با دیگران مقایسه شود وبا حواس ظاهری درک شود.
بزرگتر از هوسهای ما و حرفهای دیگران و وسوسههای شیطان و جلوههای دنیا.
اگر خدا در نظر ما بزرگتر باشد و «اللّه اکبر» از عمق جانمان و از روی ایمان و باور، برآید، دیگر دنیا و جاذبه هایش، قدرتها و جلوه هایشان، در نظر ما کوچک و بی جلوه خواهد شد.
رضای او، در نظر ما از هر چیزی برتر خواهد بود.
امام صادق علیه السلام میفرماید: همین که در شروع نماز، تکبیر میگویی، باید تمام هستی نزد تو کوچک باشد، جز «او». وگرنه، خطاب میشود: تو دروغگویی!
اگر در فکر نمازگزار، چیز دیگری بزرگ باشد، دروغگو به حساب میآید، همانگونه که منافقان به زبان، به پیامبری رسول خدا صلی الله علیه وآله گواهی میدادند، ولی به حرف خود ایمان نداشتند. خداوند آنان را دروغگو نامید: «وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَفِقِینَ لَکَذِبُونَ» (۲۸۹) چرا که اینگونه دوگانگی زبان و عقیده، نوعی نفاق است. از این رو، امام صادق علیه السلام میفرماید: خداوند به چنین
نمازگزاران خطاب میکند: «اتَخْدَعُنی؟ وَ عِزَّتی وَ جَلالی لاحْرِمَنّکَ حَلاوَةَ ذِکری لاحْجَبنَّکَ عَنْ قُربی وَالْمَسَرَّةَ بمناجاتی» (۲۹۰)
آیا با من حیله و نیرنگ میکنی؟ سوگند به عزّت و جلال خودم، شیرینی ذکر و یاد خود را از تو میگیرم و تو را از مقام قرب خویش و لذّت مناجاتم، محروم میکنم.
مرحوم فیض کاشانی پس از نقل این حدیث، میگوید:
هرگاه در نماز، حلاوت و شیرینی مناجات را یافتید، بدانید که تکبیر شما مورد قبول و تصدیق خداوند متعال است، و اگر چنین نبود، بدانید که خداوند شما را از درگاه خویش رانده و گفته شما را تصدیق نکرده و مارا دروغگو میداند. [۱]
آری... خدا بزرگتر است. بزرگتر از همه گفتنیها و نوشتنیها و اندیشه ها...
کسی که چنین عقیده داشته باشد، همه چیز در نظر او کوچک میشود، ومثل رهبر انقلاب (قدس سرّه) حتی به آمریکا هم میگوید: هیچ غلطی نمی تواند بکند.
مگر نه اینکه هواپیما، هر چه بیشتر اوج بگیرد و بالا رود، خانهها و ساختمانهای زمین، کوچکتر به نظر میآید؟ آنکه خدا در نظرش مهم و عظیم باشد، جز خداوند، در نظرش بی مقدار، جلوه میکند.
علی علیه السلام این را از اوصاف اهل تقوا میشمارد که: «عَظُمَ الخالِقُ فی اَنْفُسِهم فَصَغُرَما دُوَنُه فی اَعْیُنِهم» [۲]
----------
[۱]: ۲۹۱) همان.
[۲]: ۲۹۲) نهج البلاغه، خطبه همام (وصف متقین).
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
۲۱ دی ۱۴۰۱
9.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌کلیپ مهم تارک نماز
✅مرحوم مجتهدی
✅کانال استاد دانشمند
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۲۱ دی ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #سخنرانی
👌 هفت اثر دردناک نخواندن نماز!
🎙#حجت_الاسلام_حسینی_قمی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۲۱ دی ۱۴۰۱
۲۱ دی ۱۴۰۱
۲۱ دی ۱۴۰۱
۲۱ دی ۱۴۰۱
۲۱ دی ۱۴۰۱
۲۱ دی ۱۴۰۱
۲۱ دی ۱۴۰۱
۲۱ دی ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💰چرا دیه زنان نصف دیه مردان است؟!!
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۲۱ دی ۱۴۰۱
✨﷽✨
🔴چرا خدا به ستمگران و گنهكاران مهلت میدهد؟
✍سازمان آب و برق، به تمام منازل آب و برق مى رساند، این صاحبان منازلند كه مى توانند از این آب و برق استفاده صحیح كنند یا نادرست. خداوند انسان را آزاد و مختار آفرید و همه گونه امكان رشد را در اختیار او گذاشت، اگر انسان با علم و آگاهى راه بدى را انتخاب كرد، مقصّر خود اوست.
امّا چرا خداوند جلوى چنین انسان هایى را نمى گیرد، زیرا: اگر همین كه انسان بناى ناسزا و دروغ گفتن داشت، خداوند او را لال كند و همین كه بناى سیلى زدن به مظلوم داشت، دست او فلج شود، همین كه بناى نگاه بد داشت چشمش كور شود و... آیا این انسان كه از روى ناچارى خلاف نكرده، قابل ستایش است؟ ارزش انسان زمانى است كه با اختیار خودش، آزادانه و آگاهانه كارى را انجام دهد و یا از خلافى دست بردارد. اگر دست انسانى را با طناب بستند و از جیب او پول درآوردند و خرج كردند، نمى توان گفت آن دست بسته، مرد سخاوتمندى است و اگر مرد نابینایى، به نامحرم نگاه نكرد، نمى گویند چه انسان پاكى.
آرى، خداوند مى خواهد انسان ها آزاد باشند تا خود راه خیر و خوبى یا راه شرّ و بدى را انتخاب نمایند و عمل كنند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۲۱ دی ۱۴۰۱