eitaa logo
ذره‌بین درشهر
17.2هزار دنبال‌کننده
60.2هزار عکس
9.3هزار ویدیو
187 فایل
آیدی جهت هماهنگی درج تبلیغات @Tablighat_zarrhbin شامدسایت‌‌‌‌:1-1-743924-64-0-4
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خیالِ #صبحِ نوشینه چه زیباست هوایِ عشق در سینه چه زیباست جهان #تعطیل و غم تعطیل و دل شاد #پگــاهِ روزِ #آدینــه چه زیباست #سلام #صبح_آدینه_تون_بشـــادے🕊♥️🕊 @zarrhbin
#السلام‌علیڪ‌یا‌صاحب‌الزمان‌عج✋ گلهاےنیست اگر این همه آواره شدیم تا زمانی‌ڪه‌نیایی‌تو، سر و سامان نیست #اللهم‌عجل‌لولیک‌الفرج✨ #صبحتون‌مهدوی🌤 @zarrhbin
📌توصیه رهبر انقلاب به عزاداران 🔹رهبر انقلاب: توصيهٔ من به عزاداران اين است كه موجبات ناراحتى مردم را فراهم نكنند... اين حرف كه: «نه! مال امام حسين است كسى كه خوابش نمى‌برد مى‌خواهم خوابش نبرد»، اين حرف غلطى است، به‌هيچ‌وجه مورد قبول نيست. بعضى‌ها سينه‌زنى مى‌كنند، پشت بلندگو. خب پشت بلندگو چرا؟ 🔹روضه‌ و مرثیه‌خوانی و سخنرانى اگر بناست از بلندگو پخش شود، بايد در بين مستمعين پخش شود.در خيابان و پشت بام و محله كه مستمعى ندارد اين گوينده! بيرون مجلس، ساعتهاى ديروقت شب، مردم را اذيت كردن، یک بيمار را از خواب انداختن، اين با هيچ منطق اسلامى و حسينى تطبيق نمى‌كند. @zarrhbin
سوگواره نوجوانان عاشورایی «احلی من العسل»ویژه دانش آموزان پسر زمان : شنبه ۷ محرم، ساعت ۱۱ (همراه با اقامه نماز ظهر و عصر) مکان: هیئت رزمندگان اسلام (میدان بسیج) از همه دانش آموزان و نوجوانان حسینی(ع) دعوت می شود تا در مراسم عزاداری نوجوان ۱۳ ساله کربلا «حضرت قاسم بن الحسن(ع)» شرکت نمایند. ستاد برگزاری سوگواره احلی من العسل شهرستان اردکان
#اطلاعیه مراسم سنتی شدّه برداری شهر احمدآباد عصر روز ششم محرم الحرام (جمعه ۱۵ شهریور) ساعت ۵ بعد از ظهر (رسمی) از منزل محمود محمدی (حسینعلی) کوچه انقلاب ۹ به طرف حسینیه حسینی وسطی احمدآباد
🔸‍ فلسفه مذهبی اجرای مراسم شدّه برداری مراسم شَدِّه برداری رسم و سنتی بسیار کهن است که از قدیم الایام در ماه محرم انجام میشده؛ این رسم برای برآوردن حاجت عزاداران و ابراز همدری با شهدا و اسرای کربلا انجام میگرفته که البته این رسم در معرض فراموشی است و تنها در احمد آباد اردکان همچنان در حال انجام است. فلسفه مذهبی اجرای مراسم شَدَّه برداری به ۳ دسته کلی تقسیم می شود؛ 🔻 عده ای از متولیان اجرای این آیین معتقدند پارچه های آویزان به شَده نمادی از لباس و البسه به یغما رفته یاران امام حسین (ع) در صحرای کربلا، توسط سپاهیان یزید است. بر این اساس، پس از کوچ دادن اسیران و بازماندگان خاندان امام حسین (ع) به شهر کوفه، امام سجاد (ع)، یزید را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند پدر بزرگوارم امام حسین (ع) را به واسطه اینکه با شما بیعت نکردند به شهادت رساندی اما به چه دلیل سپاهیانت لباسهای تن شهدا و اسرا را ربودند. بعد از این خطابه یزید مجبور شد فرمان امام سجاد را اجرا کند و به سپاهیان شمر دستور داد همه لباسهای به غارت رفته خاندان امام حسین (ع) را به امام سجاد (ع) تحویل دهند و این آیین (شده برداری) حادثه تحویل دادن لباس خاندان امام حسین را باز گو و روایت می کند. 🔻 عده ای دیگر معتقدند که پارچه های آویزان به شده نمادی از رخت دامادی شاهزاده علی اکبر فرزند امام حسین (ع) است که در رخت دامادی ایشان را به شهادت رساندند. 🔻 و همچنین به روایتی دیگر شدّه، حکم بیرق را داشته بدین صورت که هر لشگر و سپاه، قوم و طوایفی مختلف را در بر میگرفته که پرچم و بیرق خود را آویزان شدّه می کرده اند تا این وسیله که جلوتر از سپاه در حرکت بوده نماد و هویت اون لشگر رو نمایان کند. باتوجه به اینکه مراسم شَدَّه برداری احمدآباد زمینهای کشاورزی وقفی دارد مستاجر این زمین موظف است همه تدارکات بستن شَدِّه امام حسین (ع) را مهیا کند تا زنان محل بتوانند در آن خانه آیین بستن شَدِّه را به پایان برسانند و روز پنجم و ششم محرم با پختن آش امام حسین یا شربت از عزاداران امام حسین در خانه اش پذیرایی کنند.  این آیین از دیرباز در بخشهایی از بلوک میبد به خصوص بفروییه، ده آباد و روستای قدیم احمد آباد از توابع اردکان برگزار می شد. برگزاری این آیین در بلوک میبد به کلی فراموش شده اما در محله های بالا، وسط و پایین احمد آباد، هر سال این آیین برگزار می شود. گفتنی است: باتوجه به اينكه در اكثر مراسم مذهبي ماه محرم، مردان نسبت به زنان نقش و همكاري بیشتری برعهده دارند، اما درخصوص مراسم شَدّه بندي دقیقاً اتفاق متفاوتی می افتد و بستن و آماده كردن شدّه را زنان بر عهد دارند که اين خود باعث ایجاد حرکت اجتماعی و مذهبی زنان شده و جاي تحسين دارد. يكي ديگر از تاثيرات اجتماعي كه اين مراسم مذهبي دارا مي باشد، حس همكاري و مشاركت بين تمام اقشار جامعه احمد آباد براي هرچه بهتر برگزاري اين مراسم مذهبي مي باشد. مراسم شدِّه بندی و شدِّه گردانی ماه محرم احمدآباد اردکان مورخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ با شماره ۱۱۰۷، در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید. @zarrhbin
‍ 🔸 شکوه شَدَّه‌برداری در روز ششم محرم این مراسم، با شکوه خاصی برگزار می‌شود به نحوی که شَدَّه، بر بالای نخل چوبی که توسط عزاداران حسینی بر دوش گذاشته و به حرکت در می‌آید، برافراشته می‌شود و به همراه نخل به حرکت در می‌آید. در مراسم شَدَّه‌برداری معمولا افرادی که زیر شَدَّه جمع شده و به صورت حلقه‌هایی دور آن دایره می‌زنند، به دو گروه تقسیم شده و گروه اول با خواندن بیت‌هایی از یک نوحه به سینه زنی پرداخته و  سپس گروه دوم نیز با همان شکل با سینه‌زنی، جواب بیت‌های گروه اول را می‌دهند و این همخوانی‌های دو گروه در جواب هم ادامه دارد. در این هنگام یک نفر از افرادی که توانایی بلند کردن این شَدَّه را به تنهایی دارد، پایه آن را به دست گرفته و از زمین بلند کرده و تا آنجا که توانایی دارد بالا برده و به صورت یک دست یا دو دست آن را مستقیم نگه داشته و آن را کنترل می‌کند، سپس به آرامی شَدَّه را زمین گذاشته و فرد توانمند دیگری این کار را تکرار می‌کند و معمولا این برنامه تا قبل از غروب آفتاب ادامه می‌یابد. دو بیتی‌هایی که معمولا در مراسم شَدَّه‌ّبرداری توسط دو گروه خوانده می‌شود اینگونه است؛ این علم کیست که بی صاحب است، این علم ماه بنی هاشم است. حسن یا حسینم، حسن یا حسینم،  شهید یا حسینم، شهید یا حسینم. کرده ایم شَدَّه ی اولاد علی بر سر پا، ما به توفیق امام هشتمین شاه رضا. که این شعرخوانی‌ها تا زمان حرکت شَدَّه بین دو گروه ادامه می‌یابد و هر مصراع از یک بیت توسط یک گروه خوانده می‌شود. اين مراسم در روز ششم محرم توسط زنان محل انجام گرفته و شَدِّه در خانه متولي بسته مي شود. روز بعد، هفتم محرم توسط عزاداران تحويل گرفته شده و بعد از نصب (شَده) در صحن حسينیه، سرانجام روز پانزدهم محرم شَدِّه پائین آورده می شود.   شَدِّه برداری یک رسم و سنت بسیار کهن بوده که از قدیم الایام در ماه محرم انجام می شده، این رسم جهت برآوردن حاجت عزاداران و ابراز همدری با شهدا و اسرای کربلا انجام می گرفته که البته این رسم در معرض فراموشی است و تنها در احمد آباد اردکان هنوز انجام می گیرد.  شَدِّه (شَدَّه) در زبان محلي به معناي استوار و راست قامت مي باشد و بعضي از اهالي آن را ( شرح ده) نيز تفسير كرده اند كه به معناي توضيح و شرح دادن اتفاقات دهه عاشورا است. @zarrhbin
🍃 اندیشه های ناب... 💠 #عاشورا و قیام امام‌ حسین علیه‌السلام از دیدگاه #شهیدمطهری ⬅️ نگاهی نو به حماسه‌ی عاشورا... 🚩 روح بزرگ ✅ #حسین‌بن‌علی (علیه‌السلام) یک روح بزرگ و یک #روح‌مقدس است‌ اساساً روح که بزرگ شد، تن به زحمت می‌افتد و روح که کوچک شد، تن آسایش پیدا می‌کند. این خود یک حسابی است... ✅ #روح‌کوچک تن به هر ذلت و #بدبختی می‌دهد برای اینکه می‌خواهد در خانه‌اش فرش یا مبل داشته باشد، آسایش داشته باشد، خواب راحت داشته باشد... ✅ #روح‌بزرگ آرزو می‌کند که در راه هدفهای الهی و #هدفهای‌بزرگ‌خودش کشته شود. فرقش شکافته می‌شود، #خدا را شکر می‌کند. ✅ #روح وقتی که #بزرگ شد، خواه‌ناخواه باید در روزِ #عاشورا سیصد زخم به بدنش وارد شود. آن "تنی" که در زیر سم اسب‌ها لگدمال می‌شود جریمه‌ی یک #روح‌بزرگ را می‌دهد، جریمه‌ی یک "حماسه" را می‌دهد، جریمه‌ی "حق‌پرستی" را می‌دهد، جریمه‌ی "روحِ شهید" را می‌دهد... ✅ وقتی که #روح بزرگ شد به "تَن" می‌گوید من می‌خواهم به این "خون" #ارزش بدهم. ✅ #شهید به چه کسی می‌گویند؟ روزی چقدر آدم کشته می‌شوند، مثلاً هواپیما سقوط می‌کند و عده‌ای کشته می‌شوند، چرا به آنها شهید نمی‌گویند؟ ✅ چرا دور کلمه‌ی #شهید را هاله‌ای از #قدس گرفته است؟ چون شهید کسی است که یک #روح‌بزرگ دارد، روحی که هدفِ مقدس دارد، کسی است که در راهِ عقیده کشته شده است، کسی است که برای خودش کار نکرده است، کسی است که در راه حقّ و حقیقت و #فضیلت قدم برداشته است. 📚 عاشورا برای جوانان 🌿 مجموعه‌ی آثار، جلد۱۷، صفحه۴۱‌و۴۲ 📌 مرکز مطالعاتی پژوهشی آثار شهید مطهری(رحمة‌الله‌علیه) #اردکان @zarrhbi
#گزارش‌تصویری برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی در بقعه متبرکه حوض عباس اردکان @zarrhbin
🔘 دلگرمی دل‌های یخ‌زده 🍂 عادتِ بدِ آقارضا ▫️ حدود شش ماه با عمه‌خانم زندگی کرد. پس از چند ماه، گفت به خانه‌ی خودش می‌رود. مهری هم خوشحال شد. بالاخره با شوهرش تنها می‌شد. کم‌کم داشت به آقارضا عادت می‌کرد. به او نبود ولی از او هم نداشت. ▪️ به مهری می‌گفت: " دارد دیر می‌شود! باید هر چه زودتر بچه‌دار شوی!" ولی از بچه خبری نبود. آن‌ها یخچال نداشتند. هر روز گوشت، میوه و سبزی می‌خرید. گاهی هم نصف بطری عرق می‌خرید. خودش تنهایی چند استکان عرق می‌خورد. هرگز ندیده بود پدرش یا مرد دیگری عرق بخورد. ▫️ تا عمه‌ی آقارضا در خانه‌ی آن‌ها بود مسئله‌ای پیش نیامد؛ یعنی عمه متوجه نشد که عرق می‌خورد. حدود پنج ماه بود که مهری عروس شده و به خانه‌ی شوهرش رفته بود. ▪️آن زمان‌ها عقد و در یک روز انجام می‌شد. بعدازظهر عقد می‌کردند و شب عروس را به حجله می‌بردند. آن زمان‌ها تهیه‌ی مسئله‌ی بغرنجی نبود. در وقتی زن، "دختر" به دنیا می‌آورد، فوری چیزی را کنار می‌گذاشت. برای مثال، یک استکان یا نعلبکی را کنار می‌گذاشت و می‌گفت: "این مال جهیزیه‌ی دخترم". ▫️یعنی به محض دنیا آمدن دختر، به فکر جهیزیه‌ی او بود. وقتی "عروس" را عقد می‌کردند، جهیزیه‌اش آماده بود. البته، آن زمان وسایل برقی نبود. وسایل طوری نبود که از مُد بیفتد. چند دست لحاف و تشک بود، یک دست کاسه و سینی مسی، آفتابه و لگن مسی، وسایل حمام و چند دست لباس، آینه و شمعدان. همه از قبل عروسی تهیه شده بود. دخترهای ۱۴_۱۳ ساله جهیزیه‌شان آماده بود. ▪️حالا (۱۳۹۴) تهیه‌ی بساطی شده است اولاً اگر جهیزیه از قبل آماده شود، از مُد می‌افتد. به علاوه، در آپارتمان‌ها مکانی نیست که بشود سال‌ها جهیزیه را در آن‌جا نگهداری کرد. در ، "دخترها" باید دو سه سال در عقد باشند تا با قرض و قسط و چک و سفته، جهیزیه‌ی آن‌ها آماده شود. تازه نمی‌تواند خانه اجاره کند. آن وقت می‌خواهید زیاد نشود؟ می‌خواهید دخترها و پسرها دیر ازدواج نکنند؟ ▫️ نه سنتی است نه مدرن؛ نه است، نه شرقی و نه غربی. ما اصلاً در جریان گذار از سنت به مدرنیته در کلِّ ، یک تافته‌ی جدا بافته هستیم. داریم خسارت‌هایش را هم می‌دهیم. بیشتر کشورها و مردم جهان نگاهشان به است. همه "آینده‌پژوهی" دارند، ما . همه از آینده الگو می‌گیرند و ما از گذشته. ▪️اگر داماد خانه نداشت، در خانه‌ی پدرزن حجله درست می‌کردند. حجله رفتن زن‌ها خود داستانی داشت. شاید روزی ماجرای حجله‌رفتن دو نفر را در این خصوص تعریف کنم. 👇👇👇👇