eitaa logo
برداشت‌ها
560 دنبال‌کننده
57 عکس
21 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
التماس رضا ما به سهم خود(!) "دل"ها شکسته‌‌ایم و در آن‌ها کینه‌ها کاشته‌ایم.آیا این گناهان با دعا پاک می‌شود؟ همین که بگوییم قصد بدی نداشتیم" کافی‌است؟ هرگز! اگر در ماه رمضان، باید به سوی "خدا" رفت، باید به سوی "انسان‌" نیز رفت. به سوی کسانی که به آن‌ها (با هر انگیزه‌ای) ستم کرده‌ایم. رضای خدا در رضای آنان‌است. راه خدا از دهلیزهای آن دل‌های شکسته می‌گذرد. ادر ماه رمضان ای‌کاش در کنار این‌همه "التماس دعا"، اندکی‌ هم "التماس رضا"(!) بکنیم. اما آن دل‌های شکسته را درکجا بحوییم و چه چاره کنیم؟ اولین چاره اش این تست که از این پس دل نشکنیم. بویژه آن‌گاه که بر خر مراد و اسب قدرت سواریم، یکی دیگر از چاره‌هایش آن است که مانیز بر دیگران ببخشاییم.از بدی‌هایی که برما شده است درگذریم تا شاید دیگران نیز با ما همان کنند. آری "بخشودن" بسیار زیباست. آسان‌تر از بخشیدن است.نه هزینه‌ای دارد و نه وقتی می‌گیرد. در یک لحظه‌ می‌توان صدها نفر را بخشود و هزاران"کینه" را از دل خود فروشُست و فراموشش کرد و از فکر انتقام تهی شد.انسان‌های بزرگ، به آسانی می‌بخشایند.ما نیز هرچه بیشتر ببخشاییم، سایه بخشایش را بر سرخود نیز خواهیم دید. گر چه دیوار افکند سایهٔ دراز باز گردد سوی او آن سایه باز این جهان کوه‌‌ است و فعل ما ندا سوی ما آید نداها را صدا(مولوی) ۱۴۰۰/۱/۲۵ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
آفرین برشما که نگذاشتید قحطی شود! یک‌ کشور را با سطح آرزوها و نگرانی‌هایش می توان شناخت. دلخوشی و افتخار رئیس جمهور یک‌کشور این است که: "نگذاشتیم قحطی شود" یعنی اگر کسان دیگری حاکم بودند، کار به قحطی کشیده بود!!! رقبای ایشان هم خواهند گفت اگر ما رئیس‌جمهور بودیم بهتر از شما جلوی قحطی را می‌گرفتیم! وقتی سطح‌نگرانی ها این‌قدر تنزل کند، سطح آرزوها نیز همین‌خواهد شد که: "ای‌کاش قحطی نشود"(!) و بهتر است شعار انتخاباتی نامزدهای ۱۴۰۰ نیز همین باشد که‌: "ما نخواهیم گذاشت قحطی شود"(!) و مردم نیز برای انتخاب اصلح چهارچشمی دقت کنند که کدامین نامزد بهتر از دیگران نخواهد گذاشت که قحطی شود؟! ای‌کاش آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی‌اش این آرزوی بلند(!) را اعلام‌می‌کرد که‌ سطح آرزوی ما همین است که‌پس از ۴۲ سال نگذاریم در کشور قحطی شود! و ملت را خوشحال خواهیم کرد که از گرسنگی نخواهند مُرد! اصلاً چطور است برای نشان دادن موفقیت کشورداری‌، تعداد زنده‌ها را بشماریم؟! آفرین بر مسئولان و سیاستگذارانی که نگرانی "بقاء" را آن‌چنان برجسته کرده‌اند که هیچ‌کس از "ارتقاء" نپرسد.‌آفرین بر این‌سیاست و مدیریت که همچنان آرزوهای ملت را در حد نیازهای اولیه حفظ کرده‌است! چه کسی می‌توانست چنین کند؟! ۱۴۰۰/۲/۱ سید زین العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
خاطراتی از عملیات رمضان در نشانی زیر👇 با پوزش به خاطرغلط‌های تایپی http://anroozha60.blogfa.com/1391/04
دوقطبی ساختگی دکترشریعتی نقل می‌کرد که در اوج انقلاب مشروطه در تهران، گروهی از مشروطه خواهان جلوی یک مسافر شهرستانی را گرفته و از او پرسیده بودند مشروطه را می‌خواهی یا استبداد را؟ آن مسافر گمان‌کرده بود "مشروطه" نام یک زن‌ است و پاسخ داده بود هیچکدام. "من زن و بچه دارم!" اکنون نیز مردم زن‌و بچه دارند. مردم با سیاسیون کشور، اختلاف در سیاست ندارند بلکه اختلاف در مساله دارند. برای مردم دوگانه‌ جعلی "میدان/دیپلماسی" مساله نیستند. نمی‌دانم از کدام دوگانگی سخن‌ می‌گویند؟ من در سیاست ایران جز یکدستی نمی‌بینم. بهتر است اصلاح طلبان و صدا وسیما، برای گرم کردن انتخابات فکر آبرومندانه‌ای کنند! ۱۴۰۰/۲/۹ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
نبودند! "خوارج" از خارج از حوزه اسلام نیامدند. بلکه در بستر "طبقه قاریان قرآن" روییدند و به تدریج با تبلیغات سطحی و "پوسته‌گرا" به جایی رسیدند که‌جلد قرآن را بر پیام آن برتری دادند. "خوارج"در داخلی‌ترین و تندترین‌حلقه‌های مدعی تولید می‌شوند. اساساً یک جریان فکری، یک شبه "اختراع" نمی‌شود ولی یک شبه می‌تواند به شکل یک نیروی شورشی درآید و اهرمی رایگان در دست سیاست بازان قرار گیرد. خوارج کسانی بودند که "دیر می‌فهمیدند، زود قضاوت می‌کردند و زودتر از آن دست به کار می‌شدند" آنها "به آسانی شک می‌کردند و آسان تر از آن به یقین می‌رسیدند" به راحتی تقدیس می‌کردند از آن راحت تر تکفیر! هر نظری را به زودی، به "عقیده" تبدیل می کردند و از کوچک‌ترین تفاوت‌ها، بزرگترین دوگانه (حق /باطل) می‌ساختند و مانند آب‌خوردن، خون به پا می‌کردند و مثل "راه رفتن" جنگ راه می‌انداختند و حرف آخر را اول می زدند در "اول وقت" شمشیر می‌کشیدند! آری تنها با "عقیده‌" می‌توان هوادارانی خودمختار ساخت که به راحتی بتوانند شکم زن حامله‌ای پاره کنند و سر جنین را کنار مادر بی‌جانش جدا کنند و گلوی شوهر بی‌خبرش را نیز بدرند و بدین درندگی به درگاه خدا تقرب جویند! ۱۴۰۰/۲/۱۱ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safav
علی(ع) و "قدرت‌پذیری" در سخنرانی، معاویه‌ها نیز می‌توانند "علی‌وار" سخن بگویند ولی در "قدرت خواهی" برای یک دستمال، قیصریه‌ را به آتش بکشند. "علی‌گونه" بودن را نه در سخن، نه در "ژنده پوشی" و "ساده‌خوری"، بلکه در "قدرت پذیری" می‌توان شناخت. علی(ع) برای به‌چنگ آوردن قدرت، هرگز خود را به آب و آتش نزد‌. در پذیرفتن خلافت نیز، بارها شرط‌ گذاشت و‌‌ نشان داد که "قدرت" برای مومن نه آشی دهان سوز است و نه آتشی جهان‌سوز! آیا اکنون کسی برای سوار شدن به شتر ریاست، اندکی "درنگ" می‌کند؟ انتخاب شونده‌‌ها شرط می‌گذارند یا ملتمسانه وعده می‌دهند؟! ۱۴۰۰/۲/۱۴ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
فلسطین‌ پیروز است تا امروز میزان تزریق واکسن کرونا در فلسطین ۲/۶۲برابر ایران است. مطمئن باشید فلسطین پیروز است. ۱۴۰۰/۲/۱۸ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43
"دین اگر این است بی‌دینان ز ما مؤمن ترند" از بس که از سوگ‌های تاریخی، به خود پیچیده‌ایم، نسبت به درد‌های معاصر بی‌حس شده‌ایم و تکانی نمی‌خوریم‌. دخترکُشی‌های جاهلی در قبیله "کِنده" هنوز‌ پس از شانزده قرن عاطفه‌های ما را می‌خراشد اما آیا برای دخترکان کابل نیز که چندروز پیش قطعه قطعه شدند، کسی افغان می‌کند؟ آیا کسی پرسید که آن نوجوان‌ها، فدای کدام کینه تاریخی و کشمکش جغرافیایی شدند؟ وقتی هر اختلاف تاریخی، به "عقیده" تبدیل شود و عقیده‌ها به اسارت عُقده‌ها در‌آید، چه فرقی است میان فرقه‌ها؟ سیاستی که از روی جسم سوخته این معصومان به قدرت برسد، جز جنایت هیچ نیست. لائیک باشد یا متقدس؟ دیانتی‌که جان انسان را این‌سان سبک شمارد، بد تر از هر کفری است. چه تفاوت که نام کدام مذهب را بر پیشانی خود بچسباند؟ "ما کتاب کهنه‌ای هستیم سرتا پا غلط خواندنی‌ها را سراسر خوانده‌ایم امّا غلط سال ها تدریس می کردم خطا را با خطا سال ها تصحیح می‌کردم غلط را با غلط بی خبر بودم دریغا از اصول الدین عشق خط غلط، انشا غلط، دانش غلط، تقوی غلط دین اگر این است بی‌دینان ز ما مؤمن ترند این مسلمانی ست آخر؟ لا غلط، الّا غلط گفتنی ها را یکایک هر چه باد و هر چه بود شیخنا فرمود، امّا یا خطا شد یا غلط" (علیزضا قزوه) سید زین‌العابدین صفوی ۱۴۰۰/۲/۲۱ @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
شورای امنیت اسرائیل! رفتار شورای امنیت سازمان‌ملل در باره غزه چنان است که گویی سازمان ملل تنها و تنها برای نگهبانی از رژیم سوگلی اسراییل تشکیل شده است! وقتی داور، هوادار یکی از رقبا باشد، متخلف‌ها هوشمندانه انتخاب می‌شوند. مبادا رفیق زیر تیغ بیاید و تخلف رقیب نادیده شود! آیا تنها شورای امنیت سازمان ملل این‌گونه است؟ ما چگونه‌ایم؟ ۱۴۰۰/۲/۲۷ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
«یک بام و دو هوای شورای امنیت در مورد اسرائیل» رضا نصری در مواردی که مانند مورد فلسطین نقض حقوق بشر، نقض حقوق بشردوستانه (حقوق جنگ)، پاکسازی قومی و نقض حق خودمختاری برقرار بوده، شورای امنیت سازمان ملل معمولاً مطابق وظیفه‌اش وارد عمل شده، این تخطی‌ها را صراحتاً مصداق «تهدید علیه امنیت و صلح بین‌المللی» خوانده، برای بازگرداندن وضعیت صلح و حاکمیت قانون قطعنامه‌‌های الزام‌آور صادر نموده و قطعنامه‌های خود را نیز به صورت قاطعانه‌ای به اجرا درآورده است. ✅در این میان، تقریباً تنها موردِ جنایات بین‌المللی رژیم اسرائيل استثنا بوده است. به واقع، در راستای مقابله با جنایات مشابه جنایاتی که اسرائيل سال‌هاست در غزه و کرانه باختری مرتکب می‌شود، شورای امنیت تا بحال ده‌ها رژیم تحریمی در پنج قاره جهان به اجرا گذاشته است، کمیسیون‌های تحقیقاتی، سازوکارهای بازرسی و ماموریت‌های حقیقت‌یاب بسیاری دایر کرده، «مناطق امن» (safe area) در مراکز نزاع تاسیس نموده، نیروهای حافظ صلح در ده‌ها منطقه بحرانی اعزام داشته، حتی به سازمان‌های نظامی منطقه‌ای و کشورهای مستقل اجازه توسل به زور داده، مناطق پرواز ممنوع اعلام کرده و هر آنچه اهرم و ابزار در اختیار داشته برای برقراری وضعیت عادی بکار بسته است. ایضاً در راستای مبارزه با جنایات جنگی و نسل‌کشی و پاکسازی قومی (که مصادیق همه آنها در غزه امروز مشاهده می‌شود)، شورای امنیت تا آنجا پیش رفته که با یک تفسیر بسیار موسع از منشور سازمان ملل و اختیارات خود، حتی دادگاه‌های بین‌المللی کیفری (مثلاً در یوگوسلاوی سابق و رواندا) دایر کرده، برخی کشورها (مانند سیرالئون) را با ابزار مذاکره ترغیب به تشکیل دادگاه‌های ویژه کیفری نموده و از این طریق برای آمرین وعاملین این دست جنایات «مسئولیت شخصی» قائل شده است. شورای امنیت در برخی موارد از حق ویژه خود مطابق اساسنامه رُم بهره برده است و در برخی موارد نیز - مثلاً برای پیگیری یک قتل سیاسی - حتی در امور داخلی و نظام حقوق جزایی برخی کشورها مانند لبنان نیز مستقیماً مداخله کرده تا در آنجا «دادگاه ویژه» تشکیل دهد! شورای امنیت، در موارد دیگر (مثلاً قطعنامه ۶۶۲) ، علیه مرزگشایی‌های غیرقانونی و اکتساب زوری سرزمینی (که مصادیق عینی آن نیز سالهاست در مناطق اشغالی فلسطین آشکار است) به صراحت موضع گرفته و همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را نیز به «عدم به رسمیت شناختن» مرزهای جدید ملزم ساخته است. فراتر از اینها، شورای امنیت حتی در موارد دیگر (مثلاً در قطعنامه ۸۲۰ مربوط به وضعیت بوسنی هرزگووین) تمام اظهارات و تعهداتی را که تحت شرایط زور و فشار در زمان جنگ و اشغال بدست آمده - به ویژه اظهارات و تعهدات مرتبط با املاک و زمین‌ها - را باطل و ناپایدار اعلام کرده است. در مورد مسئله «پناهندگان» و آوارگان جنگی نیز - که همواره از دغدغه‌های اصلی فلسطینیان بوده است - شورای امنیت در بسیاری از مواقع به این موضوع اهمیتی ویژه‌ بخشیده و نه تنها طی قطعنامه‌های الزام‌آور خواستار بازگشت پناهندگان به منازل خود شده بلکه در برخی موارد حتی کشورهای خاطی را به پرداخت خسارت‌های سنگین به متضرران جنگ نیز ملزم نموده است. به عنوان مثال، کمیسیون‌ خسارت سازمان ملل - که پیرو قطعنامه ۶۸۷ شورای امنیت در سال ۱۹۹۱ تشکیل شد - عراق را به پرداخت ۵۳ میلیارد دلار خسارت به کویت محکوم ساخت که از این مبلغ بیش از ۱۱ میلیارد دلار به جنگ‌زدگانی اختصاص یافت که در پی حمله عراق و اشغال کویت زیان مالی دیده بودند. و اما البته در مورد فلسطین، شورای امنیت در واکنش به تخطی‌های بیشمار و بسیار جدی رژیم اسرائيل عملکردی کاملاً نامتعادل و نامتعارف داشته است. به واقع، شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با جنایات اسرائيل، نه تنها علیرغم وظایف و اختیارات قانونی‌اش داوطلب و مبتکرعمل نشده، بلکه اقدامات بالفعل و بالقوه سایر نهاد‌های بین‌المللی - از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری، شورای حقوق بشر، دادگاه کیفری بین‌المللی و کمیسیون‌های تحقیقاتی و ماموریت‌های حقیقت‌یابی (مانند کمیسیون گُلدستون) - را نیز در نطفه خنثی کرده است. در عصر کنونی، از منظر اکثریت قاطع اعضای جامعه جهانی، کشورهای جنبش عدم تعهد و افکار عمومی جهان، این تناقض در رفتار شورای امنیت، که با روح منشور سازمان ملل متحد و اصل برابری دولت‌ها هیچ‌‌ تناسبی ندارد، دیگر توجیه‌پذیر نیست. امروز، در پرتو فجایع غزه - که تصاویر دلخراش آن هر لحظه بر صفحات تلویزیون و مانیتور‌های میلیاردها انسان قابل مشاهده است - تداوم این بی عملی و بی تفاوتی شورای امنیت بسیار بیش از پیش سئوال‌برانگیز شده است. امروز اعتبار و آینده سازوکارهای سازمان ملل در گرو برخورد صحیح با فجایع غزه است.
(!) خرمشهر آزاد شد ولی آباد نشد.شهری که آباد نباشد آزاد‌ نیز نخواهد ماند. شهری که اسیر فقر باشد چگونه آزاد است؟!‌ خرمشهر شاید تنها بندری باشد که جوانانش این قدر بیکارند! تنها شهری است که در تقاطع کارون و اروند، مشکل "آب" دارد! آری! خرمشهر آزاد شد ولی خرم نشد! خرمشهر نماد مقاومتِ بعضی‌ها ، و نماد مدیریت‌ بعضی دیگر است!!! ۱۴۰۰/۳/۳ سید زین‌العابدین صفوی @
واقعاً "لا اله الا‌الله" (!) آقای صادق آملی لاریجانی دیروز گفت: "در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، اما هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام" گویند شخصی در تشییع جنازه پدرش به مردم تشر می‌زد که چرا ذکر "لااله‌الا‌الله" را این‌ قدر بی‌احساس می‌گویید؟ این دفعه باید بگویید: "واقعاً لا اله الا الله" (!) ۱۴۰۰/۳/۵ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
ظلمِ بی‌ظالم(!) در مناظرات ریاست جمهوری " فرصت رسانه" را چه دقیق، میان نامزدها تقسیم می‌کنند! و چه طبیعی در پیش‌چشم‌مخاطب قرعه می‌کشند تا کمترین شبهه‌ای برای تبعیض باقی نماند. بسیار خوب. اما ای‌کاش که این برابری، برای همیشه و برای همگان جاری بود! و‌ گرنه این‌ مساوات‌های مقطعی، کسی را "عادل" نمی‌کند همان‌گونه که با برخی از ظلم ‌ها و جفاها" هیچ‌کس ظالم نشد(!) ۱۴۰۰/۳/۱۶ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safav
یادداشت چهار سال‌پیش: ! آدم‌های‌کوچکی چون من، هرگاه بخواهند از آدم‌های بزرگی چون‌ شما یک انتقاد کوچکی بکنند، بعضی‌ها فوری این هشدار تکراری را لقلقه می‌کنند که: " بچه‌ها مواظب باشید که دشمن سوء استفاده نکند!" از نظر اینان، تنها کوچک‌تر‌ها بهانه به دست دشمن می‌دهند! پس همیشه باید خیلی مواظب باشند! و بزرگان نیز فقط باید خیلی مواظب بچه‌ها باشند! بیچاره بچه‌ها، هم باید مواظب سوء استفاده دشمن باشند و هم باید مواظب خودشان باشند! گویا این دشمن غدار فقط بلد است از خطای کوچکِ ما کوچکتر‌ها سوء‌ استفاده کند! نه از خطاهای بزرگ شما بزرگتر‌ها !   گویا فقط "بچه‌ها"  باید سر‌‌‌وصدا نکنند و مواظب باشند بزرگان را بدخواب  و ناراحت نکنند! یعنی بیچاره بچه ها کلا باید "مواظب" باشند! البته بعضی وقت‌ها بچه‌ها  در میان دو راهی می‌مانند و نمی‌دانند که الآن باید ساکت بمانند یا حرف بزنند؟ از صدایشان "جناب دشمن" سوء استفاده می کند! واز سکوتشان "جناب دوست"! ۱۴۰۰/۳/۱۸ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
نامزد من تا کنون هیچوقت ندیده بودم که مخالفان اکثریت، با مخالفان اقلیت، این‌قدر "انتخابات" را بد بدانند و به صندوق‌های نیمه خالی دل‌خوش دارند! تا زمانی که "انتخابات" فاصله خود را از "انتصابات" حفظ کرده باشد، احترام دارد.این احترام دقیقاً به اندازه همان "فاصله‌" است.من به همین فاصله چشم دوخته‌ام و تا آن اندک فاصله را ببینم رای‌خواهم داد اما نه به حساب دیگران! نامزد من خودِ "انتخابات" است. تا زمانی که صددرصد به "انتصابات" تبدیل نشده‌باشد. رای می‌دهم تا شاید چراغ "انتخابگری" از سوسو نیفتد."انتخابات" خودش، بخشی از نتیجه است و هنوز تنها نشانگری است که می‌تواند اراده مردم را نشان دهد. ۱۴۰۰/۳/۲۶ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
! بعضی‌ها که همواره میزان رفاه‌‌ ایران را با یَمن‌ و سومالی مقایسه می‌کردند و میزان امنیت ما را با سوریه، اکنون میزان‌مشارکت در انتخابات ایران را با فرانسه و سوئیس مقایسه‌ می‌کنند! آیا به راستی، نوع خاموشان انتخابات‌ ما با اروپا، قابل مقایسه‌است؟ آیا مسئولان اروپایی انتخابات کشورشان را صحنه جنگ مسیح و شیطان! می‌دانستند؟ آنها نه انتخابات خود را رفراندوم دین و نظامشان می‌دانند.نه‌سکوتشان را حرام شرعی. اما در جامعه‌ ما که جز مردم، سرمایه‌ دیگری ندارد، و برایش "هزار‌دوست کم است و یک دشمن بسیار"، در جامعه‌ما که "ملتِ‌همیشه در‌صحنه‌" به آسانی کنار نمی‌کشد مگر آن‌که کنارشان بزنند.در جامعه‌ ما که"خانه‌نشینان" را "لشگر دشمن‌"می‌دانند. در جامعه‌‌ ما که "در صحنه بودن" آن‌چنان مقدس است که می‌گویند:"اگر امروز در صحنه نباشی فرقی نمی‌کند که یک عمر به نماز ایستاده باشی یا به شراب نشسته باشی"(!) رای ندادن هرگز مانند سوئیس نیست.سکوت در این جامعه تفسیر دیگری دارد.سکوت در این میدان، سرشار از سخن است. اما آیا کسی سخن‌خاموشان را‌ می‌شنود؟ کسانی‌که رای ندادن را حرام شرعی و موجب کفر خواندند و "سکوت هر مسلمان را خیانت به قرآن" دانستند، چگونه پس از انتخابات، از کنار نیمه خاموش ایران خاموش و بی‌اعتنا می‌گذرند؟ و چگونه سکوت نیمی از ملت و دوسوم پایتخت را به هیچ نمی‌گیرند و به همین‌سادگی آن را به حساب "اروپایی شدن" می‌گذارند؟! ۱۴۰۰/۴/۳ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
در مناظرات نامزدها، انقلابی‌ترین‌ها نیز، شعار اقتصادی سر دادند. گویی تازه برگشته‌‌بودیم به شعار"نان، مسکن، آزادی"(!) پس از یک‌قرن ادعا که اقتصاد چیز مهمی نیست. ما هیچگاه از "نوع" وعده‌ها نتوانستیم"جنس" نامزد‌ها را بشناسیم ولی توانستیم وضع جامعه را بشناسیم. هر دوره که‌ می‌گذرد، وعده‌‌های اقتصادی پررنگ‌تر و شعارهای عقیدتی کمرنگ‌تر می‌شود. نامزدها عوض نمی‌شوند. آنان ثابت و استوار(!) یک چیز(رای) می‌خواهند. اما چون مردم عوض شده‌اند، آنها نیز حرف عوض می‌کنند! نامزدهای‌ ارزشی و ذی‌صلاح، همان هفت‌نفری که از هفت‌خان نظام گذشتند، هیچ‌یک حاضر نشدند نام ابر بدهکاران بانکی را به زبان آورند! یا از گشت ارشاد، حجاب اجباری و فیلترینگ فضای مجازی دفاع و شعارهای خصوصی را عمومی کنند. نه از اسلامی کردن بانک‌ها و دانشگاه‌ها گفتند و نه از نهی‌ازمنکر. بلکه همه، از آزادی، بخشش، صلح و سلام گفتند و از آزادی زبان و زنان و اقوام و اقلیت‌ها و اهل سنت، سخن راندند و یک‌صدا از فساد در کشور اسلامی ناله کردند و وعده "مبارزه با فساد" دادند. همین یعنی "اجماع مرکب" بر وجود فسادی زاینده و فزاینده در مدیریت کشور. آن هم پس از چهار دهه شعارهای ارزشی. اما به گمانم همه نامزدها نشانی غلط دادند از "وجود" فساد" گفتند ولی از ماهیت‌اش هیچ‌نگفتند. نگفتند فساد اصلی‌ ما در سیاست است نه در اقتصاد. فساد اصلی در همان ظلم‌ها و غیر اقتصادی است که در این دوره دامن عفیف‌های غیر ضعیف را نیز گرفت و جبران‌نشد. ۱۴۰۰/۴/۵ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
صدا‌های ناشناس هر رئیسی، به جای"سخن مخالفان" بهتر است به"سخنان مخالف" گوش‌دهد و هیچ نداند که این صدا از کدام "حنجره" برآمده است. صداهای ناشناس، "معنا" را بهتر منتقل می‌کنند. اشتباه رئیس‌ها از همین جا آغاز می‌شود که نام گوینده‌ها را به سخن سنجاق می‌کنند. این نام‌ها چشم و گوش آنان را به خطا می‌افکنند. ۱۴۰۰/۴/۱۴ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
حقیقت یا "مزاج"(!) رئیس‌ها وقتی کتاب می‌خوانند تنها "خطرجاسوسان" را نخوانند، گاهی هم نگاهی به کتاب "هنرچاپلوسان" بکنند. برای یک رئیس، "چاپلوس‌" از "جاسوس" خطرناک‌تر است. زیرا جاسوس چهره خود را می‌پوشاند و چاپلوس چهره"واقعیت" را. چاپلوس "مزاج‌شناس" است و دلخواسته‌های پنهانیِ رئیس را استخراج می‌کند و بر آن لعاب حقیقت می‌زند و تحویلِ رئیس می‌دهد.از این رو رئیس‌ها باید مزاج خود را به مزه‌های شیرین عادت ندهند و از زبان‌های پرچرب پرهیز کنند! ۱۴۰۰/۴/۱۸ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
اگر وزیری "توهین" می‌کند، وکیلی سیلی می‌زند، معاونی بی‌ادبانه می‌نشیند، مسئولی عضوی را ازجلسه بیرون می‌اندازد، مطمئن باشید همین آدم‌‌ها تنها با زیردستان و ضعیفان این‌گونه عمل می‌کنند.رفتارشان در برابر بالادستی‌ها بسیار تماشایی است! اینان، "دوچهره‌"های واقعی‌اند.چهره‌ای اًخمگین رو به پایینی‌ها، و چهره‌ای متبسم‌ رو به بالایی‌ها دارند. "اّشِدّاءُ علی‌الضعفاء و رُحَماءُ للاقویاء"! بارها مشاهده کرده‌ام، کسی که با زیر‌دستانش، بسیار درشت و زشت سخن می‌گوید، حتماً پشتش به پشتیبانان بالاتر گرم بوده و در نزد آن "زَبَردستان" بسی خوار و زبون ظاهر می‌شود و به پشتوانه همان سِفلگی است که جرات می‌کند به آسانی بر سر "زیرمجموعه" خود، نعره بکشد. عربده‌های:"برو‌گم شو"،"خفه‌شو"، "غلط‌کردی"، به برکت همان نامه‌های"فدایت شوم" تولید‌ می‌شود و این بی‌ادبی‌ها، با تکیه بر همان ادبیات چاکرانه‌ و بی‌نمک رخ می‌دهد. گویند تاریخ همین بوده و هست ولی به‌گمانم به تازگی بعضی‌از این دیکتاتورهای روبه پایین، آن چنان‌ شورِ خودشیرینی ‌را درآورده‌اند که رفتارشان حتی برای چاپلوسان‌نیز چِندش‌آور شده است! اما همچنان بزرگترین گناه، به گردن رئیس‌هایی است که زبان چرب را دوست دارند و این دیکتاتورهای حقیر را در دامن خود تولید‌ و تکثیر می‌کنند. ۱۴۰۰/۴/۲۷ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi ؟ ؟                        
غدیر یک جشن خاندانی نیست."امام"چون شایسته است، منصوب می‌شود نه چون منصوب است شایستگی می یابد.خدایی که خود به "عدل" و "اهلیّت در امانت" امر می‌کند، هرگز شایسته را وا نمی‌گذارد و برای هیچ مصلحتی"خوب" را بر"عالی" ترجیح نمی‌دهد.مهمترین پیام غدیر توجه به همین شایستگی است توجه به سابقه ایمان، جهاد و ایثار است. همه می دانیم که انتصاب و معارفه غدیر به تصدی منجر نشد و حضرت علی(ع) هیچگاه بر اساس حدیث غدیر به خلافت نرسید، پس جشن غدیر جشن آغاز قدرت نیست بل جشن لیاقت‌است و نشان می‌دهد که "کسب لیاقت" از "کسب قدرت" ازشمندتر است و شیر اگر در زنجیر هم باشد باز همچنان شیر است! جشن غدیر یک نزاع تاریخی نیست. اکنون غدیر، نمی‌خواهد و نمی‌تواند تاریخ‌ما را عوض کند اما می‌خواهد و می‌تواند سیاست ما را درست کند. می‌تواند در زندگی و گزینش‌های امروز و فردای ما اثر بگذارد و توجه ما را به سوی شایسته‌تر‌ین‌های هر زمان جلب کند. در غدیر ، پیامبر(ص) با "مردم" سخن می‌گوید. یعنی تا مردم‌ نخواهند، بهترین انتصاب‌‌ها بی‌اثر و بهترین‌منصوبان‌ بی‌اختیار می‌شوند.(لا رای لمن لا یطاع) علی(ع) بزرگترین صاحب امتیاز غدیر ، و به یقین، غدیری‌تر از همه ما است. خود ان حضرت با غدیر و غیر غدیری‌ها چه‌کرد؟ آیا شیوه آن حضرت را در این خصوص شناخته و به کار بسته‌ایم؟ راستی! اگر پس از رحلت رسول خدا(ص) مسلمانان، غدیر را پاس می‌داشتند و علی(ع) را بر اساس آن‌حدیث بر مسند خلافت می‌نشاندند، ما امروز با او چه می‌کردیم؟ آیا جز همان کاری که اکنون با او و نهج‌البلاغه‌اش می‌کنیم؟ ۱۴۰۰/۵/۶ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi ؟
شعری برای آزادی از ویکتور هوگو ترجمه، نصرالله فلسفی (با تلخیص) "به چه حق پرندگان را در قفس می کنید؟ به چه حق این داستان‌سرایان را از بیشه‌ها و چشمه‌ها می‌ربایید ؟ به چه حق جان شیرین را از این موجودات زنده می دزدید؟ ...این مرغان بی آزار به کدام جرم باید با آشیانه و جفت خویش گرفتار زندان تو باشند؟ ...چه‌کسی می‌داند که سرنوشت آنان را با سرنوشت ما چه رابطه ای است ؟ ... وقتی که گنجشک و قناری و بلبل... را پشت میله‌های آهنین محبوس می‌کنید ٬ آیا نمی‌ترسید که نوک خونین آن‌ها، از پس سیم‌های قفس به جان شما رسد؟ از عدل خدا غافل نباید بود. هرجا که اسیری فریاد و فغان کند ٬خدای جهان نگران است کلید باغ را به مرغان زندانی باز دهید.بلبلان و چلچلگان را آزاد کنید.کفاره‌ بدی‌هایی‌که بر پرندگان روا دارید، بر گردن ارواح شما خواهد بود . میله های سیاه زندان از سیم‌های زرین قفس ریشه می گیرد و مرغدان شوم ما در باستیل‌های هراس انگیز است . هرچه از آزادی مرغان بگیریم ٬ تقدیر عادل،‌ از آزادی ما خواهد گرفت. اگر گرفتار ستمکارانیم ٬ از آن است که خود ستمگریم! ای فرزند آدم! با آن‌که اسیری در خانه داری به چه حق توقع آزادی داری؟ ...تو از ستمگر می‌نالی؟! این ناله مایه شگفت من است!" ۱۴۰۰/۵/۱۰ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43
جعبه سیاهِ دولت‌ها من در باره "سیاست" و "قدرت"، جز سطرهایی سفید(!) چیزی نخوانده‌ام. اما این اندازه می‌دانم که این تاریک‌خانه‌، بسیار "تو در تو" است. چهره یک قدرت سیاسی را نه از روبرو و نه از کنارش، بلکه از پشت سرش، و از فاصله‌ای مناسب می‌توان شناخت. در "ماه عسل" دولت‌ها سخنی جز شیرینی نیست و در مراسم خدا حافظی نیز که شبیه"دادگاه طلاق" شده است(!) جز تلخی نیست. برای داوری نهایی، باید زمان بگذرد و حجاب محبت‌ها کنار رود و غبار کینه‌ها فرو بنشیند. مُهر‌های محرمانه، از روی نامه‌ها و اسناد برداشته شوند و اخبار امنیتی به صورت گزاره‌های تاریخی درآیند، تا تاریخ بتواند "جعبه سیاه" یک دولت را رمزگشایی کند. آن هم به این شرط که تاریخ را نیز تنها همین قدرتمداران ننویسند! ۱۴۰۰/۵/۱۹ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi
هر اندازه که حسینی شدن، برای ما دشوار است، یزیدی شدن، بلکه "یزید شدن" آسان است. یزیدی که با امام حسین(ع) درآویخت یک ظالم و غاصب سیاسی بود. در جایگاه شایستگان نشسته بود و به زور از دیگران بیعت می‌گرفت. بیعتی برخلاف یک پیمان‌ ‌نامه رسمی. یزیدی ‌که امام حسین(ع) از او سر پیجید در همین‌حد بود و هنوز جنایت کربلا، قتل‌عام مدینه و آتش زدن کعبه را در پرونده خود نداشت. تا این درجه از "یزید شدن"، گناه کوچکی نیست و کافی است که امام حسین(ع) را تا مرز شهادت بشوراند. ما زورگویی سیاسی را دست‌کم‌ می‌گیریم درحالی که ظلم سیاسی پایه و اساس ظلم‌‌های جنایی است. ۱۴۰۰/۵/۲۱ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi (ع)
اتهام (ع) هیچ بی‌گناهی را بی‌بهانه نکشته‌اند. بویژه حسین بن علی(ع) را هیچ‌کس و هرگز نمی‌توانست "بی‌توجیه" و "بی‌اتهام"از میان بردارد. دستگاه یزید، در برابر امام حسین(ع)، رقیبی قوی‌تر و مقدس‌تر نیاز داشت. و چه چیزی بالاتر از دین جدش! گفتند حسین از حاکمیت اسلام "خارج" شده و در میان امت پیامبر تفرقه و فتنه بپا کرده‌ است. اما چگونه این اتهام، کارگر شد؟ معاویه در طول ۴۲ سال توانسته بود،"حکومت" و "وحدت" را به طور مطلق مقدس بکند و این دو وسیله را در جای هدف( حقیقت وعدالت) بنشاند، در چنین فضای فکری، "تشکیلات"و "جماعت" آن‌چنان معصوم می‌شود که حتی خود پیامبر(ص) نیز اگر در برابر آن قرار گیرد متهم می‌شود‌. چنین فرهنگی بود که امام حسین را در برابر منافقان و ظاهرگرایان تنها گذاشت. ۱۴۰۰/۵/۲۸ سید زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: seyed_zeinolabedin_safavi۵