🔰اساس ریاضیات بر آزادی بنا نهاده شده
🔸دانشگاه باید کارخانه آدمسازی باشد.
وظیفه ما در دانشگاه تدریس نیست، ما باید محیط را فراهم بکنیم که دانشجویان بتوانند فکر کنند و آزاداندیش باشند.
🔹در جامعه ارزشها و ضد ارزشها جابجا شده است. متأسفانه حکومتها دوست دارند به مردمی حکومت کنند که اندیشههایشان گروگان گرفته شده، مردمی که گوسفندگونه باشند؛ یعنی هر چه به آنها گفته شود، بگویند: "باشد".
🔸کانتور:
اساس ریاضیات بر آزادی آن بنا نهاده شده است.
اندیشه و آزاداندیشی از دانشجویان ما گرفته شده است. دانشجویان باید این قدرت را داشته باشند که حقیقت را فریاد بزنند، هر چند بخاطر آن صدمه ببینند.
سخنرانی دکتر امیرجعفری
گردهمایی فارغالتّحصیلان شریف
https://www.aparat.com/v/mCaeb
#ریاضیات
#دانشگاه
🆔@Zharfa90
نیوتن با تثلیث مخالف بود. او تلاش می کرد تفسیر دیگری از کتاب مقدس ارائه کند. او در نامه ای به سال 1704 که تصویر آن را ملاحظه می کنید بر اساس تحلیل خود از کتاب مقدس تاریخی برای ظهور دوم مسیح و پایان جهان بدست آورد که این تاریخ حدود 2060 میلادی است.
آینشتاین این عقاید را ضعف نیوتن تلقی می کرد. او در مصاحبه ای که چند ماه قبل از درگذشتش با برنارد کوهن داشت می گوید او( یعنی آینشتاین) نمی فهمد که نیوتن اگر با تفسیرهای رایج کتاب مقدس مخالف بوده، چرا به سادگی آن را کنار نگذاشته و هنوز باور داشته که این کتاب درست است.
@ontology_of_physics
🆔 @Zharfa90
«فلسفه فراسوی فضازمان» (2021)
اطلاعات بیشتر: https://bit.ly/37IJ0I4
درصورت بازنشدن لینک بالا از لینک زیر استفاده کنید:
https://global.oup.com/academic/product/philosophy-beyond-spacetime-9780198844143?cc=pl&lang=en&
@ontology_of_physics
🆔 @Zharfa90
🔸 هنوز هم دانشجو درس میخواند که امتحان بدهد. وای به حال ما اگر بخواهد این شیوه ادامه داشته باشد.
👤شهید بهشتی
🔻روز دانشجو، ۱۶ آذر گرامی باد.
🆔@Zharfa90
آیا نیرو همواره عامل ایجاد حرکت است و برعکس آن امکان پذیر نیست؟
انتقاد هاینریش هرتز به قوانین نیوتن چه بود؟
پاسخ این انتقاد چه می تواند باشد؟
https://www.youtube.com/watch?v=6AIHw2OJcK0
@ontology_of_physics
🆔 @Zharfa90
آیا سیاه چاله ها می توانند برای توانایی هوش مصنوعی محدودیت ایجاد کنند؟
مقاله جدید از دنیل رابرت
Black Holes and the Intelligence Explosion
Extreme scenarios of AI focus on what is logically possible rather than what is physically possible. What does physics have to say about AI risk?
https://www.sequoiacap.com/article/black-holes-perspective/
t.me/Theoretical_Physics_News
🆔 @Zharfa90
35.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سلسله جلسات مصاحبه با افراد متخصص فیزیک تجربی:
🔺 قسمت سوم و پایانی از گفتگو با دکتر #رضا_رضایی عضو هیئت علمی #دانشگاه_صنعتی_شریف و از اساتید برجسته حوزه #نجوم در کشور
🔹 آینده کاری و علمی فیزیک تجربی
🔸 این قسمت را در آپارات ژرفا ببینید.
#پیشرفت_با_فیزیک_تجربی
#فیزیک_تجربی_در_ایران
🆔@Zharfa90
به بهانهی روز فیزیک ...
🔮چند خط از داستان جهان
➕ویژه برنامه ی مشترک انجمنهای علمی رستا و ژرفا
📆پنج شنبه و شنبه ۲۳ و ۲۵ آذر ماه؛ ساعت ۱۹
اگر قصد شرکت در این برنامه ها را دارید، لطفا این فرم را پر کنید.
https://formafzar.com/form/cpfz9
در این هفته برای اطلاع از عناوین ارائههای علمی و محتواهای تولید شده به مناسبت روز فیزیک، کانال ژرفا و رستا را دنبال کنید.
🆔@Zharfa90
🆔@Rastaiha
نشست هشتم
چالشهای فیزیک با فلسفه اسلامی و مناسبات آن ها با یکدیگر
با ارائهی حجت الاسلام سید سعید میراحمدی (فارغ التحصیل دکتری فلسفه فیزیک دانشگاه باقرالعلوم(ع))
با موضوع : بررسی آزمونپذیری اصل موضوع دوم نظریه نسبیت خاص
پنجشنبه: 23 آذرماه ماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۴ تا ۱۷ (با توجه به محدود بودن زمان جلسه لطفا رأس ساعت تشریف بیاورید)
موسسه نفحات واقع در قم، خیابان شهید عطاران، کوچه ۸
ویژه برادران
چکیده:
همان طور که مشهور است، نظریه نسبیت خاص بر دو اصلموضوع استوار است: (1) اصل «نسبیت»؛ (2) اصل «ثابت و یکسان بودن سرعت نور در همه دستگاههای لخت در خلأ». در این نظریه، اصل دوم، نه اصلی بدیهی است و نه نتیجة منطقیِ سایر اصولموضوعه است. بنابراین جهت ارزیابی اعتبار این اصل، آزمون تجربی آن ضروری خواهد بود. در این نوشتار، روشن میشود که با فرض پذیرش نظر رایج مبنی بر قراردادی بودنِ روش همزمانسازی ساعتها، تأیید تجربیِ اصلموضوع دوم، ممکن نیست. با این وجود، نشان داده میشود که با تدارک آزمایشاتی جهت بررسیِ «استقلال سرعت نور از سرعت منبعش»، امکان نقض اصلموضوع دوم قابل آزمون است. شرایط قطعی بودن این آزمونها نیز بیان میشود.
🆔 @Zharfa90
📍ارائهی اول ویژه برنامهی چند خط از داستان جهان
💥گفتوگویی با دکتر فرجی پیرامون یاددادن و یادگرفتن فیزیک
⏰پنج شنبه، ۲۳ آذرماه؛ ساعت ۱۹
🔗 مکان : اتاق مجازی رستا
https://vc.sharif.edu/ch/rastaiha
➕مخاطبان اصلی این برنامه، همهی علاقهمندان به فیزیک و دانش آموزان هستند.
#روز_فیزیک
#چند_خط_از_داستان_جهان
🆔@Zharfa90
🆔@Rastaiha
📍ارائه ی دوم ویژه برنامه ی چند خط از داستان جهان
💥گفت و گویی با وحید جان نثاری پیرامون فناوری های کوانتومی
⏰ شنبه، ۲۵ آذرماه؛ ساعت ۱۹
🔗مکان : اتاق مجازی رستا
https://vc.sharif.edu/ch/rastaiha
➕مخاطب اصلی این برنامه، همه ی علاقه مندان به فیزیک و دانش آموزان هست.
#روز_فیزیک
#چند_خط_از_داستان_جهان
🆔 @Rataiha
🆔 @Zharfa90
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔭دنیای فیزیک در انیمیشن
📚از قوانین نیوتن تا مکانیک کوانتومی!
✨دیدن این ویدیو پیشنهاد میشه✨
منبع: کانال یوتویوب آلن بکر
🆔 @Zharfa90
میدان انقلاب 98.pdf
19.47M
«نگارنده آینده»
🗞 نسخه دیجیتالی شماره ۹۸ میدان انقلاب منتشر شد.
🔸 در این شماره به وسیله گفتگو با دوستان و همکاران شهید فخریزاده، به رویکرد علمی شهید فخریزاده برای رسیدن به آیندهای روشن پرداخته شده است.
#نشریه
🇮🇷 @Enqelabsq | نشریه میدان انقلاب
🆔 @Zharfa90
انجمن علمی ژرفا
«نگارنده آینده» 🗞 نسخه دیجیتالی شماره ۹۸ میدان انقلاب منتشر شد. 🔸 در این شماره به وسیله گفتگو با
💢 مصاحبهی آخر این نشریه را پیشنهاد میکنیم بخوانید...
دینامیک مدرن، نه از روی آزمایش و کشف جدید، بلکه در پی نتیجهگیری از پیامدهای پذیرفته شده، روشن کردن ابهامات و حل پیچیدگیهای مفهومی و بیش از هر چیز از شکستن تصلب مفاهیم شهودی دریافت شده از کنش پویا، پدید آمد.
ریچارد وستفال، نیرو در فیزیک نیوتن
ازین نویسنده، کتاب پیدایش علم جدید توسط عبدالحسین آذرنگ ترجمه شده و توسط نشر نی منتشر شده و در دسترس است.
🆔 @Zharfa90
با ما در مدرسه مجازی عروج همراه باشید:
✅ اجتهاد در معارف
✅ حکمت اسلامی
✅امتداد های حکمت
✅علم دینی
✅ فلسفه غرب
✅ فلسفه دین
✅ کلام جدید
✅ عرفان
✅ فلسفه تعلیم و تربیت
✅ علوم انسانی اسلامی
✅ معرفت شناسی
✅ حکمت عملی
✅ فلسفه علوم اجتماعی
و ...
#مدرسه_مجازی_عروج
🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
با لیسانس فیزیک گرفتن میشه منجم، فیلسوف، ریاضیدان، دانشمند داده… - عباس ریزی.mp3
14.82M
🔰انجمن علمی ژرفا پیشنهاد میکند، بشنوید:
🔸با لیسانس فیزیک گرفتن میشه منجم، فیلسوف، ریاضیدان، دانشمند داده یا فضانورد شد؟ اگه من فیزیک بخونم میتونم برم ناسا کار کنم؟
🔹جواب: نه لزوما!
🔻نسخه ویدئویی این صحبتهای عباس ک.ریزی را نیز میتوانید در این پیام ببینید.
https://t.me/sitpor/576
📌#پینشنهادی_برای_شنیدن
🆔@sitpor
🆔@Zharfa90
🔰 انجمن علمی فیزیک دانشگاه یزد با همکاری انجمن علمی ژرفا دانشگاه صنعتی شریف برگزار میکند:
💻 نشست مجازی کتابخوانی
🔹 با محوریت ٢ کتاب:
📚انقلاب کوانتومی
و
📚تاریخ و سیر تکاملی مفاهیم فیزیک
👤با حضور مترجم و پژوهشگر فیزیک:
سرکار خانم رعنا سلیمی
⏳زمان برگزاری:
سه شنبه ۵ دی ماه
ساعت ١٧:٣٠ تا ١٩
💬 برای بهره مندی بیشتر از جلسه، دو کتاب مذکور را مطالعه بفرمایید.
🔗 جلسه در اتاق مجازی ژرفا برگزار میگردد.
https://vc.sharif.edu/ch/zharfa
🆔@physics_yazduni
🆔@Zharfa90
🔰انجمن علمی ژرفا معرفی و پیشنهاد میکند:
💢 بزنگاه؛ نگاهی به نقش زن در دانشگاه
🔹اساتید دوره:
👤 حجت الاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی
مدیرگروه مطالعات جنسیت و خانواده موسسه شناخت
👤 خانم دکتر سمیه حاجی اسماعیلی
هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
👤 خانم دکتر زهرا زرگر
هیئت علمی پژوهشکده مطالعات علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی
🔸 با سخنرانی ویژه:
👤 خانم دکتر نسرین سلطانخواه
عضو پیوسته فرهنگستان علوم
🔹زمان:
📆 چهارشنبه ۶ دی
🕰 ساعت ۱۲.۵ الی ۱۷
📆 پنجشنبه ۷ دی
🕰 ساعت ۹.۵ الی ۱۷
🔹 محل برگزاری:
📍سالن توس، کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف
🔹 هزینه ثبت نام: ۲۵۰ هزار تومان
❗️ثبت نام گروهی (حداقل ۳ نفر) شامل ۲۰٪ تخفیف میشود.
⚠️ افرادی که در تمام جلسات حضور داشته باشند واجد شرایط دریافت گواهینامه خواهند شد.
✅ جهت ثبت نام و شرکت در بزنگاه تا پایان روز دوشنبه ۴ دی ماه از طریق این لینک اقدام نمایید.
(ظرفیت ثبت نام محدود است)
https://survey.porsline.ir/s/lkAZNaC
🔹 در صورت هرگونه مسئله در رابطه با هزینه رویداد یا امکان شرکت در برخی از جلسات با حساب کاربری زیر در ارتباط باشید:
🆔@admin1_khanesh
📌#بزنگاه
📌#زن_و_دانشگاه
🆔@khanesh_uni
🆔@Zharfa90
rolling motion[3803086]_2.pdf
142.3K
#پیشنهادی_برای_خواندن
📜 مقالهی حرکت غلتشی (مفاهیم و مثالها)
👤احمد حکیم
🗞مجله رشد فیزیک. سال ۸۳
🆔 @Zharfa90
🔰به مناسبت #روز_فیزیک، نوشتهی زیر را از علی شیرانی مطالعه کنید.
🔻بریدهای از متن
🔹 ... بشر عشق به فهمیدن را در سطح یکی از نیازها (هرچند بستری) می کاهد و خسته از سالیان طولانی بحث فلسفی که «به نظرش» بی حاصل بوده؛ ساینس را به عنوان روش کاربردگرایانه تبیین حقیفت انتخاب می کند و در اين انتخاب از سوالات بنیادی تر بسیاری چشم می پوشد.علاوه بر اين ساینس به عنوان بستر تکنولوژی فضا را برای لذت بیشتر و نظامسازی فراهم می کند. یعنی از همان ابتدا فرض براین است که تبیین کارآمد همان تبیین حقیقی است!
🔸 آیا کارآمد بودن یک تبیین خود نشانهای بر واقعی بودن آن نیست؟ بسیاری از مخالفین ساینس که دستاورد های آن را نادیده می گیرند؛ جواب کاملی برای این سوال ندارند. اما اگر پاسخ مثبت است؛ اين تنها شرط لازم برای تبیین واقعی است؟
متن کامل را میتوانید در سایت ژرفا بخوانید.
https://zharfa90.ir/3580-2/
🆔@Zharfa90
معرفی کتاب نظم زمان اثر کارلو روولی
The Order of Time - Carlo Rovelli
🎧 فایل صوتی
@sitpor | sitpor.org
🆔 @Zharfa90
معرفی کتاب نظم زمان اثر کارلو روولی - Abbas K. Rizi.mp3
16.93M
معرفی کتاب نظم زمان اثر کارلو روولی
The Order of Time - Carlo Rovelli
@sitpor | sitpor.org
🆔 @Zharfa90
46.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سلسله جلسات مصاحبه با افراد متخصص فیزیک تجربی:
🔺 قسمت اول از گفتگو با دکتر #علی_اسفندیار عضو هیئت علمی #دانشگاه_صنعتی_شریف و از اساتید برجسته حوزه #ماده_چگال_تجربی در کشور
🔹در این قسمت، کمی با فیزیک تجربی و نقش آن در پیشرفت کشور آشنا خواهیم شد.
🔹 این قسمت را با کیفیت بیشتر در آپارات ژرفا نیز میتوانید مشاهده کنید.
https://www.aparat.com/v/8JAOp
#فیزیک_تجربی_در_ایران
#پیشرفت_با_فیزیک_تجربی
🆔@Zharfa90
حکایت علم هم همین است عدهای میآیند و عدهای میروند و دست آخر اویی دانشمند میشود که یک جایی از عمرش تصمیم میگیرد که خود را وقف معبد علم کند.کم ندیدهام افرادی را که اگر در دانشگاه میماندند آن وقت میشد بگویی خوش به حال ما در دانشگاه! اما باری بنا به ضروریات روحی یا مادی خود تصمیم گرفتند که وارد زمین بازی دیگری شوند. چه بسا افرادی هم که در رفتنشان خیر کثیر است.
برای دانشمند شدن داشتن آموزش کافی، مهارت یا استعداد کافی نیست. آن چه که از هر چیز مهمتر است روحیهای است که نگذارد به کار دیگری فکر کنی. شاید کسی میتواند دانشمند شود که از نپرداختن به علم در عذاب باشد کسی که روی صندلیاش بدون فکر کردن به یک مسئله علمی میتواند مدتها آرام و قرار بگیرد حتما خارج از معبد علم زندگی راحتتر و جذابتری را پیدا میکند. بیخود نیست که پلانک میگوید بر دروازههای معبد علم حک شده که «شما باید ایمان داشته باشید»! در چرخش روزگار، ممکن است هر کسی مسیرش به معبد علم بخورد. اما از میان آنان، کسی در معبد باقی میماند که از اقامت در آنجا بیشترین لذت را میبرد
نگاره از کتاب سبکی تحملناپذیر هستی از میلان کوندرا
@sitpor
🆔 @Zharfa90
🪢 مکان و زمان هر دو نمی توانند بنیادین باشند.
مکان و زمان هر دو نمی توانند بنیادین باشند. فقط یکی از این دو، یعنی زمان، می توانند در عمیق ترین سطح حضور داشته باشند. دیگری (مکان) باید برآمده (ظهور یافته) و وابسته باشد. به نظر می رسد که این در نهایت به دلیل ناموضعی بودن درهم تنیدگی بر ما تحمیل شده است، که منجر به تنش بین رویکردهای واقع گرایانه مکانیک کوانتومی و نسبیت خاص می شود. پس می خواهم پیشنهاد حل تنش با بنیادین سازی یکی از جفت فضا/زمان را بدهم .
در حالی که یکی از این دو (فضا یا زمان) برآمده و تقریبی است. ترجیح میدهم بر این فرضیه تمرکز کنم که زمان بنیادین و فضا برآمده و ظهور یافته است.
👤 لی اسمولین
📖 انقلاب ناتمام اینشتین: جستجوی آنچه فراتر از کوانتوم
🧩 @QuantumFoundations
🆔 @Zharfa90
انجمن علمی ژرفا
🔰 انجمن علمی فیزیک دانشگاه یزد با همکاری انجمن علمی ژرفا دانشگاه صنعتی شریف برگزار میکند: 💻 نشست م
📽 ویدئو «نشست مجازی کتابخوانی» حول کتابهای «انقلاب کوانتومی» و« تاریخ و سیر تکاملی مفاهیم فیزیکی» با حضور سرکار خانم رعنا سلیمی، در آپارات ژرفا قرار گرفت.
🔻 در آپارات ژرفا میتوانید این ویدئو را مشاهده کنید.
https://www.aparat.com/v/ndm6c
🆔@Zharfa90