eitaa logo
انجمن علمی ژرفا
344 دنبال‌کننده
143 عکس
44 ویدیو
20 فایل
ژرفا؛ انجمن علمی میان‌رشته‌ای فیزیک، ریاضی و فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف کانال رسمی اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجمن علمی ژرفا و اخبار علمی 🌐 Zharfa90.ir 📺 aparat.com/Zharfa 📸 instagram.com/Zharfa90 💬 @SalamZharfa کلاس مجازی: 🔗 vc.sharif.edu/zharfa
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 کتاب نورشناسی رساله نیوتن به فارسی ترجمه شد. 🔹 آقای بهنام شیخ‌باقری که در کارنامه خود، ترجمه کتاب‌های «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» و «مجموعه آثار ارشمیدس» و «اصول نسبیت» را در داشتند؛ ترجمه کتاب «نورشناسی» را نیز انجام دادند. 🔻از سایت انتشارات نشر نی می‌توانید مشخصات این کتاب و سایر کتاب‌های ترجمه‌شده از آقای بهنام شیخ‌باقری را ببینید. البته کتاب «نورشناسی» هنوز برای خرید، موجود نشده است. 🆔@Zharfa90
💡 آیا در مثل قضیه «الف حرکت می‌کند.» لزوما باید پرسید، «نسبت به چه حرکت می‌کند؟» به عبارت دیگر آیا «حرکت می‌کند» یک محمول تام است یا ناقص؟ (دیدگاه ارسطو) 🆔 @Zharfa90
🔅 آیا «x حرکت می‌کند.» یک محمول تام است؟ پاسخ‌های پیشانیوتنی پرسش از اینکه آیا Px یک محمول تام است یا خیر، به این معناست که آیا P [علاقه و نسبت] یک طرفی است؛ یعنی آیا جایگزین کردن تنها یک اسم به جای x، ارزش صدقی را تعیین خواهد کرد؟ بدین‌ترتیب، «x بزرگ‌تر است از» یک محمول تام نیست، در حالی که «x بزرگ‌تر از y است» تام است: «بزرگ‌تر از» [علاقه و نسبتی] دو طرفی است نه یک طرفی. روشن است که «x نسبت به y حرکت می‌کند» یک محمول تام است و در مورد دو جسم صادق است، اگر که فاصله بین آنها تغییر کند. اما مسئله مهم فلسفی این است که آیا [مثل] «x حرکت می‌کند» یک محمول تام به شمار می‌آید؛ به طور مشخص، آیا به لحاظ فیزیکی یک معنای موجه و یک طرفی برای محمول «حرکت می‌کند» وجود دارد؟ در حقیقت، تقریباً در تمام تفسیرها از حرکت، «x حرکت می‌کند» محمولی تام است، لکن درباره معنای آن اختلاف دارند. با این حال، شروع با پرسش خودمان بسیار راهگشا خواهد بود، زیرا این وجه اشتراک مهم را آشکار می‌کند مبنی بر اینکه اکثر تفاسیر از طریق تأکید بر وجود معنایی یک طرفی برای «حرکت می‌کند»، در رد نوع خاصی از «ربط‌گرایی» درباره حرکت مشترک هستند. این ملاحظه برای فهم بحث بسیار مهم است، چرا که معانی دیگری از «ربط‌گرایی» وجود دارد که بازیگران اصلی را از هم جدا می‌کند؛ بالأخص این ادعا که تمام حرکت‌ها را می‌توان بر حسب حرکات نسبی اجسام تحلیل کرد. ارسطو «x حرکت می‌کند» را تام می‌داند و پیشنهاد می‌کند (چنانکه دیدیم) که باید آن را به عنوان حرکت نسبت به مرکز جهان فهم کرد. اینکه می‌گوییم -مثلاً- x رو به پایین حرکت می‌کند، بدین معنا است که x به سمت مرکز حرکت می‌کند. باید توجه داشت که هرچند ارسطو «مخالف ربط‌گرایی» است به این معنا که کاربرد یک طرفی «حرکت می‌کند» را می‌پذیرد، حرکت انتسابی حرکتی است نسبت به چیزی (یعنی مرکز جهان). اما در اینجا مشکل‌ساز نیست. «X حرکت می‌کند» کامل است، زیرا در نفس خودش قید شده که حرکت باید به مرکز جهان ارجاع شود، بنابراین نیازی به اثبات ثانوی نیست. به عبارت دیگر اینکه می‌گوییم محمولی یک طرفی است، به این معنا نیست که نمی‌توان آن را با استفاده از نسبت‌ها تحلیل کرد، بلکه فقط یک اثبات و استدلال برای ارزش صدقی قطعی لازم است. 📚 نیکلاس هیوگت، مدخل حرکت در دائرة المعارف فلسفه راتلج 🆔@Zharfa90
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 هامیلتونی در کوانتوم چیست؟ در مکانیک کوانتومی برای بررسی هر سیستم فیزیکی در ابتدا باید هامیلتونی آن را داشته باشیم. در واقع هامیلتونی ابزاری است برای تحلیل سیستم های کوانتومی. چه یک الکترون، چه اتم یا کیوبیت های کامپیوتر کوانتومی. در این کلیپ کوتاه با این مفهوم مهم در کوانتوم آشنا میشویم. 🧩 @QuantumFoundations 🆔 @Zharfa90
نشست یازدهم چالش‌های فیزیک با فلسفه اسلامی و مناسبات آن ها با یکدیگر با ارائه‌ی حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق کاویانی ( دانش آموخته فلسفه‌فیزیک دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) با موضوع : بررسی انتقادی دیدگاه ایستانگرانه به زمان در فیزیک مدرن از منظر حکمت صدرایی پنجشنبه: ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ تا ۱۷ (با توجه به محدود بودن زمان جلسه لطفا رأس ساعت تشریف بیاورید) موسسه نفحات واقع در قم، خیابان شهید عطاران، کوچه ۸ ویژه برادران چکیده: مباحث معاصر فلسفه زمان در تحلیل واقعیت سلسله حوادث زمانی، شاهد رویارویی دو نگرش عمده است. در دیدگاه ایستانگرانه تمامی حوادث زمانی به فعلیت خویش رسیدهاند؛ ولی در دیدگاه پویانگرانه مجموعه حوادث زمانی دائماً در حال افزایش است. تساوی نسبت خداوند متعال به تمامی زمان ها و پارادوکسهای زنون از عمده ترین ادله قائلیین دیدگاه ایستانگرانه است. این دیدگاه توسط شواهد متعددی از فیزیک مدرن تقویت گشته؛ زیرا پس از ظهور نظریه نسبیت، گذر زمان نه یک امر عینی؛ بلکه وابسته به فاعل شناسای آن معرفی گردیده است. از طرفی دیگر نظریه کوانتوم به گونه‌ای دیگر این دیدگاه را در ابعاد ریز تأیید نموده است؛ چرا که شواهد غیرجایگزیدگی زمانی کوانتومی ناسازگار با نگرش پویانگرانه اند. با این وجود نگرش پویانگرانه به زمان که از فیزیک ارسطویی و کلاسیک (همچون قانون دوم ترمودینامیک) مطرح بوده است نیز دارای شواهد تجربی مناسبی است که نفی آن - حتی بر اساس برخی شواهد تجربی فیزیک مدرن - چندان ساده نیست. نوشتار حاضر باهدف تبیین سازگاری شواهد مزبور با یک نگرش جامع فلسفی، به دیدگاه متفاوتی از نگرش ایستانگرانه و پویانگرانه رسیده است. مطابق حکمت صدرایی رویدادهای آتی به تشکیک موجودند؛ یعنی نه وجودی کاملا بالفعل و نه وجودی کاملا بالقوه؛ بلکه از فعلیتی ضعیف برخوردارند؛ به طوریکه آثار ضعیفی از آنها در زمان حاضر تحقق دارد. تشکیک صدرایی علاوه بر برون رفت از چالش قدیمی ارتباط امر متغیر با ثابت، شواهد فیزیک مدرن در این خصوص را سازگار با یکدیگر نشان میدهد؛ زیرا در عین حقیقی بودن گذر زمان، فعلیت تشکیکی پدیده های آتی میتوانند مؤثر بر روند کنونی پدیده های کوانتومی باشند. این خوانش، تفسیری صحیح از ناموضعیت ذوات کوانتومی در زمان است. حرکت جوهری عمومی عالم نیز که راسم زمان عام است میتواند معیاری برای نفی عدم وجود یک زمان عام مطلق ارائه داده و با زمان کیهانی قابلیت تشبیه داشته باشد. 🆔 @Zharfa90
کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم برگزار می کند: 💫درآمدی بر ابرنواخترها💫 📆زمان:چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ ⏰از ساعت ۱۹:۰۰ الی ۲۰:۰۰ 📍این برنامه به صورت برخط(مجازی) برگزار می شود. 🎓شرکت در این برنامه رایگان است. 📝جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به ای دی @mma2040 در پیامرسان ایتا مراجعه نمایید. آسمان برای توست... با ما در کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم همراه شوید: @qomuni_astrophysic 🆔 @zharfa90
کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم برگزار می کند: 🔥سیری در تاریخ فیزیک🔥 📆زمان:چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۲ ⏰از ساعت ۱۹:۰۰ الی ۲۱:۰۰ 📍این برنامه به صورت برخط(مجازی) برگزار می شود. 🎓شرکت در این برنامه رایگان است. ✅برای ثبت نام و دریافت پیوند شرکت در برنامه از طریق پیوند اعلامی نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمایید: https://digiform.ir/wf53995b9 📝جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به ای دی @mma2040 در پیامرسان ایتا مراجعه نمایید. آسمان برای توست... با ما در کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم همراه شوید: @qomuni_astrophysic 🆔 @zharfa90
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-51855-3#toc در مورد این کتاب این کتاب راه حلی برای مسئله مفهوم انرژی ارائه می دهد. این مشکل خود را در این واقعیت نشان می دهد که فیزیکدانان به وضوح در مورد این سوال که انرژی چیست اختلاف نظر دارند. برخی آن را تعریف می کنند اما برخی دیگر می گویند که ما نمی دانیم چیست. اگرچه این یک مشکل برای فیزیکدانانی است که نیاز به توضیح مفهوم دارند، اما برای فیزیک مشکلی نیست که بتوان آن را با ابزارهای آزمایشگاهی حل کرد. این کتاب با نفوذ به منشأ مفهوم انرژی، ایده روشنی از آنچه کشف شد و آنچه برای تفسیر یافته ها اختراع شد ارائه می دهد. به دنبال توسعه این مفهوم، توضیحی در مورد روندهای کتاب های درسی معاصر ارائه می کند. تکرار نویسنده، در "تاریخ و فلسفه فیزیک آزمایشگاه" خود، از آزمایش معروف ژول - آزمایش چرخ دست و پا - با کالریمتری همانطور که در ابتدا توسط ژول استفاده می شد و با کالریمتری که در کتاب های درسی پیشنهاد شده بود، ارائه شده است، که بینش جدیدی را به دست می دهد. پدیده بنابراین، معلمان و دانش آموزان علوم و همچنین مورخان، فیلسوفان، دانشجویان تاریخ و فلسفه علم و همه کسانی که علاقه مند به دانستن آنچه ما انرژی می نامیم از خواندن این کتاب بهره مند خواهند شد. 🆔 @Zharfa90
کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم برگزار می کند: 💥ریاضیات در گذر زمان💥 📆زمان:چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ ⏰از ساعت ۱۹:۰۰ الی ۲۱:۰۰ 📍این برنامه به صورت برخط(مجازی) برگزار می شود. 🎓شرکت در این برنامه رایگان است. ✅برای ثبت نام و دریافت پیوند شرکت در برنامه از طریق پیوند اعلامی نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمایید: https://digiform.ir/wf42389a6 📝جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به ای دی @mma2040 در پیامرسان ایتا مراجعه نمایید. آسمان برای توست... با ما در کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم همراه شوید: @qomuni_astrophysic 🆔 @zharfa90
کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم برگزار می کند: برنامه رصد آسمان شب و بازدید از امامزاده بوره(فردو) - ویژه برادران🔭🇮🇷 ⏰زمان:جمعه ۱۴۰۲/۱۲/۱۸ (از ساعت ۱۹ جمعه الی ۲:۳۰ شنبه) 🕌مکان:امامزاده بوره، روستای فردو(قم) 📝شرح برنامه و خدمات:رصد آسمان شب🌌🪐+حمل و نقل از جنب مسجد دانشگاه قم به سمت امامزاده(رفت و برگشت)🚌🚎+شام سبک🍕🌭+میان وعده سبک☕️🍫 🔥برگزار کننده:کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم(دانشگاه قم-دانشکده علوم پایه) ✅پیوند ثبت نام(ویژه برادران): http://sarvestan.qom.ac.ir/Registering/RegisteringForm/3385 💵هزینه ثبت نام برای دانشجویان دانشگاه قم ۱۰۰ هزار تومان و برای سایرین ۲۰۰ هزارتومان است که از طریق واریز به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۴۹۱۷۵۷۵۶۴(محمد ملکی امیری) پرداخت می گردد.(تصویر فیش واریزی حتما در قسمت فایل بارگذاری شود) ✍با توجه به ظرفیت محدود امکان انصراف پس از ثبت نام در برنامه و عودت وجه وجود ندارد. 🧥حتما لباس گرم و مناسب بپوشید. 🧍‍♂شرط برگزاری برنامه رسیدن تعداد ثبت نامی ها به حد نصاب معین است. ⚠️حداقل سن برای ثبت نام و شرکت در برنامه ۱۸ سال می باشد، موارد خاص صرفا با هماهنگی برگزار کنندگان قابلیت انجام دارد و ثبت نام بدون هماهنگی مسئولیتی برای برگزار کننده در پذیرش فرد یا عودت وجه ایجاد نمی کند. 🆔جهت کسب اطلاعات بیشتر به ای دی @mma2040 در پیامرسان ایتا مراجعه نمایید. آسمان برای توست... با ما در کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم همراه شوید: @qomuni_astrophysic 🆔 @zharfa90
🔰 انیمیشن «پسر، موش کور، روباه و اسب» 📽این انیمیشن کوتاه ۳۲ دقیقه‌ای، پر از صحبت‌، سوال و جواب‌های بنیادی و مربوط به انسان است؛ که شاید مجبور شوید صبر کنید و فکر کنید. 🔹در جاهایی حرف دل انسان‌ها را می‌زند و سرشار از امید و محبت است. پیشنهاد می کنیم این انیمیشن زیبا و گرم را در این شب‌های سرد زمستانی ببینید. 🔻از طریق این لینک می‌توانید با زیرنویس فارسی، انیمیشن را ببنیید. https://www.uptvs.com/contents/دانلود-انیمیشن-پسر-موش-کور-روباه-و-اسب-the-bo.html 🆔@Zharfa90
📽 دیالوگ انیمیشن 👤پسر: عجیب نیست که فقط می‌تونیم ظاهرمون رو ببینیم. - ولی تقریبا همه چی توی باطن‌مون اتفاق می‌افتد؟ 🆔@Zharfa90
🔹 بعد از اینشتین و حتی قبل از او، مفهوم زمان موضوع چالش برانگیزی بوده است. به تدریج این موضوع در حال پدیدار شدن است که شاید درک ما از زمان احتمالاً توهّمی بیش نیست! چون در معادلات بنیادی چیزی به نام "جهت زمان" دیده نمی شود. 👤 "تیم مادلین" در اینجا با یک خطابه حماسی و طنزآمیز و در عین حال مفهومی، این موضوع را بررسی می کند. 🎞 لینک تماشا در آپارات https://www.aparat.com/v/9JRAz 🆔@Zharfa90
اهمیت حصر علت از ارغنون 👇 "متی ظن بنا انا قد تعرفنا العلة التي من اجلها الامر و انها العلة و انه لايمكن ان يكون الامر علي جهة أخرى و من البيّن أن هذا هو معني «أن يعلم»" [كتاب البرهان، لارسطو، نقل متي بن يونس، تحقيق بدوي] ارسطو: "هرگاه بفهمیم چیزی علت است و واقعا هم علت باشد و چیزی دیگری هم سبب آن معلول نباشد، این یعنی دانستن! https://t.me/logic_ir 🆔@Zharfa90
گالیله: «شما نمی‌توانید نواختن ارغنون را نزد آن کس که در ساختن این آلت استادی تام دارد بیاموزید، بلکه برای این منظور باید نزد هنرمندی بروید که در نواختن ارغنون تبحری تام دارد، نه استاد سازنده‌ی آن. استدلال و اقامه‌ی برهان را با خواندن کتاب‌هایی می‌توان یاد گرفت که پر از استدلال و برهان باشد، یعنی فقط کتب ریاضی، و نه با خواندن منطق.» [نقل از مقاله‌ی کوهن، به ترجمه‌ی زنده‌یاد محمود مصاحب] https://t.me/logic_ir 🆔@Zharfa90
اعتقاد ارسطو این بود که علم به علت، علم به شیء هست. ولی این باور ذره ذره، توسط علم‌گراها تحت‌الشعاع قرار گرفت. در واقع علم‌گراها بجای گشتن دنبال علت، در پی معلول‌ها، نتایج و عوارض‌اند. تمثیل «فرد گمشده در جنگل👇» که توسط دکارت مطرح شد از موارد واضح این عقیده ست. در اینجا هم گالیله به وضوح ارسطو رو هدف گرفته، ساختن ارغنون با نواختن اون فرق داره.
آیا لزومی داره اصولی که برای علم (یا فلسفه) تعيين می‌کنیم حتما صادق باشند؟ اتو نویرات از دکارت پاسخ جالبی رو به این سوال نقل کرده: دکارت میگه اگه‌ وسط جنگل گم بشیم آیا به همه‌ی جهات حرکت می‌کنیم؟ نه!! عاقلانه این هست که به یک جهت بریم، حتی اگر اشتباه باشه، بنابراین ما در اصول موضوعه‌مون هم همینکار رو می‌کنیم. ممکنه اصول اشتباه باشند، ولی عاقلانه این هست ازشون پیروی کنیم، بعدا اگر دیدیم اشتباه هست عوضشون کنیم. https://t.me/logic_ir 🆔 @Zharfa90
📣 انجمن علمی ژرفا برگزار می‌کند: 🔷 حلقه مطالعاتی فلسفه با محوریت سیری در تاریخ فلسفه کاپلستون 🔷 همراه با بحث و گفتگو های فلسفی 🔷 در این دوره تاریخ فلسفه کاپلستون به صورت متن پایه بررسی می‌شود ولی متن خوانی بهانه‌ای برای بررسی سوالات فلسفی است. 🔰 از تمامی علاقه‌مندان فلسفه دعوت می‌شود. 👤 ارائه‌دهنده: آقای علی‌ شیرانی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف 📍 این برنامه بصورت برخط (مجازی) برگزار می‌شود. 🔹 برای ثبت نام و اطلاع از زمان و آدرس برگزاری جلسات به آیدی @SalamZharfa پیام دهید. 🆔 @Zharfa90
📝در زمانه ی ما عمده فعالیت های علمی بدون توجه به مبادی و مسائل فلسفی مربوطه انجام می شوند و جذابیت های کار علمی، اهمیت فلسفه را برای خیلی ها کمرنگ کرده. این موضوع تا جایی پیش رفته که برخی، فلسفه را دانشی مرده به حساب می آورند و فعالیت علمی را مستقل از آن معنادار می دانند. جالب تر اینکه به معنای دقیق این ادعاها توجهی ندارند! همین امر سبب می شود که خواندن تاریخ فلسفه و تامل درمورد مسائل فلسفی امری بی فایده تلقی شود. هدف از برگزاری این دوره آشنایی با روحیه و تفکر فلسفی، بررسی اجمالی تاریخچه آن و یافتن نسبت آن با زندگی و فعالیت های علمی است. ♦️ توضیح بیشتر پیرو برخی سوالات ♦️ در فاز اول این دوره جلد اول کتاب کاپلستون را با نگاه اجمالی بر: 1⃣ پیشاسقراطیان 2⃣افلاطون 3⃣ارسطو 4⃣حوزه رواقی و اپیکوری 5⃣حوزه نوافلاطونی مطالعه می کنیم و به ارائه و گفتگو درمورد مسائل اساسی مطرح شده و روند کلی این مسائل در طول تاریخ می پردازیم. همزمان متناسب با نیاز بحث ها، به منابع و متون دیگر مراجعه می کنیم. برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به شناسه زیر پیام دهید: 🆔 @SalamZharfa