eitaa logo
انجمن علمی ژرفا
337 دنبال‌کننده
142 عکس
44 ویدیو
20 فایل
ژرفا؛ انجمن علمی میان‌رشته‌ای فیزیک، ریاضی و فلسفه‌علم دانشگاه صنعتی شریف کانال رسمی اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجمن علمی ژرفا و اخبار علمی @Zharfa90 🌐 Zharfa90.ir 📨 info@Zharfa90.ir 📺 aparat.com/Zharfa 🌀ble.ir/Zharfa90 ارتباط با ما: @SalamZharfa
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم برگزار می کند: 🔥سیری در تاریخ فیزیک🔥 📆زمان:چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۲ ⏰از ساعت ۱۹:۰۰ الی ۲۱:۰۰ 📍این برنامه به صورت برخط(مجازی) برگزار می شود. 🎓شرکت در این برنامه رایگان است. ✅برای ثبت نام و دریافت پیوند شرکت در برنامه از طریق پیوند اعلامی نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمایید: https://digiform.ir/wf53995b9 📝جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به ای دی @mma2040 در پیامرسان ایتا مراجعه نمایید. آسمان برای توست... با ما در کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم همراه شوید: @qomuni_astrophysic 🆔 @zharfa90
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-51855-3#toc در مورد این کتاب این کتاب راه حلی برای مسئله مفهوم انرژی ارائه می دهد. این مشکل خود را در این واقعیت نشان می دهد که فیزیکدانان به وضوح در مورد این سوال که انرژی چیست اختلاف نظر دارند. برخی آن را تعریف می کنند اما برخی دیگر می گویند که ما نمی دانیم چیست. اگرچه این یک مشکل برای فیزیکدانانی است که نیاز به توضیح مفهوم دارند، اما برای فیزیک مشکلی نیست که بتوان آن را با ابزارهای آزمایشگاهی حل کرد. این کتاب با نفوذ به منشأ مفهوم انرژی، ایده روشنی از آنچه کشف شد و آنچه برای تفسیر یافته ها اختراع شد ارائه می دهد. به دنبال توسعه این مفهوم، توضیحی در مورد روندهای کتاب های درسی معاصر ارائه می کند. تکرار نویسنده، در "تاریخ و فلسفه فیزیک آزمایشگاه" خود، از آزمایش معروف ژول - آزمایش چرخ دست و پا - با کالریمتری همانطور که در ابتدا توسط ژول استفاده می شد و با کالریمتری که در کتاب های درسی پیشنهاد شده بود، ارائه شده است، که بینش جدیدی را به دست می دهد. پدیده بنابراین، معلمان و دانش آموزان علوم و همچنین مورخان، فیلسوفان، دانشجویان تاریخ و فلسفه علم و همه کسانی که علاقه مند به دانستن آنچه ما انرژی می نامیم از خواندن این کتاب بهره مند خواهند شد. 🆔 @Zharfa90
کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم برگزار می کند: 💥ریاضیات در گذر زمان💥 📆زمان:چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ ⏰از ساعت ۱۹:۰۰ الی ۲۱:۰۰ 📍این برنامه به صورت برخط(مجازی) برگزار می شود. 🎓شرکت در این برنامه رایگان است. ✅برای ثبت نام و دریافت پیوند شرکت در برنامه از طریق پیوند اعلامی نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمایید: https://digiform.ir/wf42389a6 📝جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به ای دی @mma2040 در پیامرسان ایتا مراجعه نمایید. آسمان برای توست... با ما در کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم همراه شوید: @qomuni_astrophysic 🆔 @zharfa90
کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم برگزار می کند: برنامه رصد آسمان شب و بازدید از امامزاده بوره(فردو) - ویژه برادران🔭🇮🇷 ⏰زمان:جمعه ۱۴۰۲/۱۲/۱۸ (از ساعت ۱۹ جمعه الی ۲:۳۰ شنبه) 🕌مکان:امامزاده بوره، روستای فردو(قم) 📝شرح برنامه و خدمات:رصد آسمان شب🌌🪐+حمل و نقل از جنب مسجد دانشگاه قم به سمت امامزاده(رفت و برگشت)🚌🚎+شام سبک🍕🌭+میان وعده سبک☕️🍫 🔥برگزار کننده:کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم(دانشگاه قم-دانشکده علوم پایه) ✅پیوند ثبت نام(ویژه برادران): http://sarvestan.qom.ac.ir/Registering/RegisteringForm/3385 💵هزینه ثبت نام برای دانشجویان دانشگاه قم ۱۰۰ هزار تومان و برای سایرین ۲۰۰ هزارتومان است که از طریق واریز به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۴۹۱۷۵۷۵۶۴(محمد ملکی امیری) پرداخت می گردد.(تصویر فیش واریزی حتما در قسمت فایل بارگذاری شود) ✍با توجه به ظرفیت محدود امکان انصراف پس از ثبت نام در برنامه و عودت وجه وجود ندارد. 🧥حتما لباس گرم و مناسب بپوشید. 🧍‍♂شرط برگزاری برنامه رسیدن تعداد ثبت نامی ها به حد نصاب معین است. ⚠️حداقل سن برای ثبت نام و شرکت در برنامه ۱۸ سال می باشد، موارد خاص صرفا با هماهنگی برگزار کنندگان قابلیت انجام دارد و ثبت نام بدون هماهنگی مسئولیتی برای برگزار کننده در پذیرش فرد یا عودت وجه ایجاد نمی کند. 🆔جهت کسب اطلاعات بیشتر به ای دی @mma2040 در پیامرسان ایتا مراجعه نمایید. آسمان برای توست... با ما در کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم همراه شوید: @qomuni_astrophysic 🆔 @zharfa90
🔰 انیمیشن «پسر، موش کور، روباه و اسب» 📽این انیمیشن کوتاه ۳۲ دقیقه‌ای، پر از صحبت‌، سوال و جواب‌های بنیادی و مربوط به انسان است؛ که شاید مجبور شوید صبر کنید و فکر کنید. 🔹در جاهایی حرف دل انسان‌ها را می‌زند و سرشار از امید و محبت است. پیشنهاد می کنیم این انیمیشن زیبا و گرم را در این شب‌های سرد زمستانی ببینید. 🔻از طریق این لینک می‌توانید با زیرنویس فارسی، انیمیشن را ببنیید. https://www.uptvs.com/contents/دانلود-انیمیشن-پسر-موش-کور-روباه-و-اسب-the-bo.html 🆔@Zharfa90
📽 دیالوگ انیمیشن 👤پسر: عجیب نیست که فقط می‌تونیم ظاهرمون رو ببینیم. - ولی تقریبا همه چی توی باطن‌مون اتفاق می‌افتد؟ 🆔@Zharfa90
🔹 بعد از اینشتین و حتی قبل از او، مفهوم زمان موضوع چالش برانگیزی بوده است. به تدریج این موضوع در حال پدیدار شدن است که شاید درک ما از زمان احتمالاً توهّمی بیش نیست! چون در معادلات بنیادی چیزی به نام "جهت زمان" دیده نمی شود. 👤 "تیم مادلین" در اینجا با یک خطابه حماسی و طنزآمیز و در عین حال مفهومی، این موضوع را بررسی می کند. 🎞 لینک تماشا در آپارات https://www.aparat.com/v/9JRAz 🆔@Zharfa90
اهمیت حصر علت از ارغنون 👇 "متی ظن بنا انا قد تعرفنا العلة التي من اجلها الامر و انها العلة و انه لايمكن ان يكون الامر علي جهة أخرى و من البيّن أن هذا هو معني «أن يعلم»" [كتاب البرهان، لارسطو، نقل متي بن يونس، تحقيق بدوي] ارسطو: "هرگاه بفهمیم چیزی علت است و واقعا هم علت باشد و چیزی دیگری هم سبب آن معلول نباشد، این یعنی دانستن! https://t.me/logic_ir 🆔@Zharfa90
گالیله: «شما نمی‌توانید نواختن ارغنون را نزد آن کس که در ساختن این آلت استادی تام دارد بیاموزید، بلکه برای این منظور باید نزد هنرمندی بروید که در نواختن ارغنون تبحری تام دارد، نه استاد سازنده‌ی آن. استدلال و اقامه‌ی برهان را با خواندن کتاب‌هایی می‌توان یاد گرفت که پر از استدلال و برهان باشد، یعنی فقط کتب ریاضی، و نه با خواندن منطق.» [نقل از مقاله‌ی کوهن، به ترجمه‌ی زنده‌یاد محمود مصاحب] https://t.me/logic_ir 🆔@Zharfa90
اعتقاد ارسطو این بود که علم به علت، علم به شیء هست. ولی این باور ذره ذره، توسط علم‌گراها تحت‌الشعاع قرار گرفت. در واقع علم‌گراها بجای گشتن دنبال علت، در پی معلول‌ها، نتایج و عوارض‌اند. تمثیل «فرد گمشده در جنگل👇» که توسط دکارت مطرح شد از موارد واضح این عقیده ست. در اینجا هم گالیله به وضوح ارسطو رو هدف گرفته، ساختن ارغنون با نواختن اون فرق داره.
آیا لزومی داره اصولی که برای علم (یا فلسفه) تعيين می‌کنیم حتما صادق باشند؟ اتو نویرات از دکارت پاسخ جالبی رو به این سوال نقل کرده: دکارت میگه اگه‌ وسط جنگل گم بشیم آیا به همه‌ی جهات حرکت می‌کنیم؟ نه!! عاقلانه این هست که به یک جهت بریم، حتی اگر اشتباه باشه، بنابراین ما در اصول موضوعه‌مون هم همینکار رو می‌کنیم. ممکنه اصول اشتباه باشند، ولی عاقلانه این هست ازشون پیروی کنیم، بعدا اگر دیدیم اشتباه هست عوضشون کنیم. https://t.me/logic_ir 🆔 @Zharfa90
📣 انجمن علمی ژرفا برگزار می‌کند: 🔷 حلقه مطالعاتی فلسفه با محوریت سیری در تاریخ فلسفه کاپلستون 🔷 همراه با بحث و گفتگو های فلسفی 🔷 در این دوره تاریخ فلسفه کاپلستون به صورت متن پایه بررسی می‌شود ولی متن خوانی بهانه‌ای برای بررسی سوالات فلسفی است. 🔰 از تمامی علاقه‌مندان فلسفه دعوت می‌شود. 👤 ارائه‌دهنده: آقای علی‌ شیرانی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف 📍 این برنامه بصورت برخط (مجازی) برگزار می‌شود. 🔹 برای ثبت نام و اطلاع از زمان و آدرس برگزاری جلسات به آیدی @SalamZharfa پیام دهید. 🆔 @Zharfa90
📝در زمانه ی ما عمده فعالیت های علمی بدون توجه به مبادی و مسائل فلسفی مربوطه انجام می شوند و جذابیت های کار علمی، اهمیت فلسفه را برای خیلی ها کمرنگ کرده. این موضوع تا جایی پیش رفته که برخی، فلسفه را دانشی مرده به حساب می آورند و فعالیت علمی را مستقل از آن معنادار می دانند. جالب تر اینکه به معنای دقیق این ادعاها توجهی ندارند! همین امر سبب می شود که خواندن تاریخ فلسفه و تامل درمورد مسائل فلسفی امری بی فایده تلقی شود. هدف از برگزاری این دوره آشنایی با روحیه و تفکر فلسفی، بررسی اجمالی تاریخچه آن و یافتن نسبت آن با زندگی و فعالیت های علمی است. ♦️ توضیح بیشتر پیرو برخی سوالات ♦️ در فاز اول این دوره جلد اول کتاب کاپلستون را با نگاه اجمالی بر: 1⃣ پیشاسقراطیان 2⃣افلاطون 3⃣ارسطو 4⃣حوزه رواقی و اپیکوری 5⃣حوزه نوافلاطونی مطالعه می کنیم و به ارائه و گفتگو درمورد مسائل اساسی مطرح شده و روند کلی این مسائل در طول تاریخ می پردازیم. همزمان متناسب با نیاز بحث ها، به منابع و متون دیگر مراجعه می کنیم. برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به شناسه زیر پیام دهید: 🆔 @SalamZharfa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعیت فضا-زمان چیست؟ 🟠 پیش از اینشتین، فضا و زمان به عنوان دو مفهوم جدا از هم تلقی می‌شدند. اما، اینشتین با نظریه نسبیت خود، نشان داد که فضا و زمان به یکدیگر وابسته هستند و مفهوم فضا-زمان را معرفی کرد. اما، ما هنوز درک دقیقی از فضا و زمان نداریم. کلید فهم ژرف‌ترین معماها و سؤالات فیزیک در ادارک عمیق‌تر از فضا-زمان نهفته است. 🟣 در این ویدئو، خوان مالداسنا، فیزیکدان نظری که بیشتر با حدس دوگانی AdS/CFT شناخته می‌شود، درباره ماهیت فضا-زمان صحبت می‌کند. 👈 لطفا این پست را با علاقمندان به اشتراک بگذارید. @ScienceToday_ir 🆔 @Zharfa90
🔰... «آیا بچه ها در شروع دورهٔ ابتدایی کوچکتر از آن نیستند که درگیر علوم شوند؟ 🔸و واقعاً هم همین طور است؛ توانایی کودکان در حیرت کردن و فهم این که دور و برمان را چه چیزهای فوق العاده‌ای فرا گرفته‌است تا آن حد که آنها را نترساند - استعداد ارزشمندی است. پیچیدگی دنیای جدید ممکن است کمی هراس آور باشد و ممکن است باعث سرخوردگی شود. خیلی مهم است که در این چاله ها نیفتند. باید گذاشت که خودشان با چند آزمایش دست اول مفاهیم اصلی را کشف کنند. کتاب‌هایی دربارۀ آزمایشهای علمی برای کودکان طراحی شده است که بتوانند لذت کشف را خودشان تجربه کنند. 🔹مثلاً یک پروژه ساده این است که کمی بی‌کربنات در بطری با سرکه مخلوط کنند و بطری را از پهلو در وان پر آبی قرار دهند. جتی از سر بطری خارج می‌شود که آن را به جلو می‌برد. کودک شاید احساس کند جادویی در کار است اما دست کم خودش این کار را با دست‌های خودش انجام داده است. این نیست که منفعلانه جلوی تلویزیون آن را تماشا کرده باشد. 📚 نرم و نازک؛ ماده نرم، پژوهش و آموزش 👤 پیرژیل دوژن و ژاک بادوز 👤 ترجمه ماندانا فرهادیان 🔻صفحه ۱۸۰ و ۱۸۱ 🆔️ @Zharfa90
📝 به نظر یک مسئله مهم این است که اگر علم، طوری آموزش داده شود که دانش‌آموز مرعوب علم شود؛ مثلا اطلاعات و معادلات زیادی به ذهنش ریخته‌شود یا به هر نحوی دانش‌آموز را در موضع ضعف قرار دهد؛ دانش‌آموز شجاعت علمی خود را از دست می‌دهد و این یعنی خود را در چارچوب علم فعلی محدود می‌کند و زندانی و ضعیف می‌شود و منفعلانه با علم برخورد می‌کند. 🔻 آموزش معلم و برنامه آموزشی، باید به نحوی باشد که دانش‌آموز «آزاد» باشد و خودش، مسیر را پیدا کند و در این راه شجاعت به خرج بدهد تا «قوی» شود. 💡« آزادی علمی » « شجاعت علمی »💡 🆔 @Zharfa90