eitaa logo
انجمن علمی ژرفا
337 دنبال‌کننده
142 عکس
44 ویدیو
20 فایل
ژرفا؛ انجمن علمی میان‌رشته‌ای فیزیک، ریاضی و فلسفه‌علم دانشگاه صنعتی شریف کانال رسمی اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجمن علمی ژرفا و اخبار علمی @Zharfa90 🌐 Zharfa90.ir 📨 info@Zharfa90.ir 📺 aparat.com/Zharfa 🌀ble.ir/Zharfa90 ارتباط با ما: @SalamZharfa
مشاهده در ایتا
دانلود
قرائت‌های اصل ماخ 📂 برخی از بیان‌های اصل ماخ که در فرمول‌بندی نسبیت عام توسط نویسندگان مختلف به‌کار گرفته می‌شوند عبارت‌اند از: بیان اول. ستارگان دوردست می‌توانند چارچوب لخت موضعی را متاثر کنند. بیان دوم. چارچوب لخت موضعی تماماً به‌واسطۀ توزیع مادۀ جهان معین می‌گردد. بیان سوم. دوران چارچوب لختِ درون سطل، توسط سطل کشیده (dragged) می‌شود و این اثر با افزایش جرم سطل افزایش می‌یابد. بیان چهارم. در حدی که جرم سطل بزرگ است؛ چارچوب لخت درون سطل، به همراه سطل می‌چرخد. بیان پنجم. دوران سرتاسری عالم معنی ندارد. بیان ششم. در غیاب ماده آثار لختی وجود ندارند. بیان هفتم. حرکت مطلق وجود ندارد و تنها حرکت نسبت به جسمی دیگر وجود دارد. بیان هشتم. چارچوب لخت موضعی تماماً بواسطۀ میدان‌های دینامیکی در عالم معین می‌شود. بیان نهم. توزیع ماده هندسۀ عالم را معین می‌کند. بیان دهم. اگر ماده نباشد؛ آن‌گاه هندسه وجود ندارد. بیان یازدهم. نباید حلی از معادلات میدان برای فضای تهی وجود داشته باشد. 🆔@Zharfa90
✍️ معانی مختلف اصل ماخ ریندلر در مقاله زیر W. Rindler, Physics Letters A 187 (1994) 235. به برخی از جنبه های غیر ماخی اثر لنز-تیرینگ اشاره کرده است. در ارتباط با این مقاله ریندلر، باندی و همکارش در مقاله زیر Bondi, H., Samuel, J. (1997). “The Lense-Thirring effect and Mach’s principle,” Physics Letters A, 228(3), 121. بیان میکنند که نتیجه گیری لیندلر، وابسته به یک صورتبندی خاصی از اصل ماخ است. در ابتدای این مقاله، یازده معنا برای اصل ماخ ذکر شده و بیان شده است که کدامیک از این معانی در فضازمان نیوتنی یا فضازمان اینشتینی قابل صورتبندی است و اگر چنین است آیا نظریه نیوتن یا نظریه گرانش اینشتین این معنا از اصل ماخ را ارضا میکنند یا خیر. در این مقاله میخوانیم: از آنجا که ماخ در میان نوشته‌هایش به طور واضح به یک اصل مشخص که مورد تأیید وی باشد اشاره نکرده است، تفاسیر متفاوتی از نوشته‌های وی صورت گرفته و عبارت «اصل ماخ» در معانی گوناگونی به کار رفته است (Barbour et al., 1995: 530) به طوری که برخی از آنها با یکدیگر ناسازگارند. برخی از این معانی عبارتند از: ماخ0: عالم، آن گونه که به وسیله حرکتِ میانگین کهکشان‌های دوردست نمایان است، در ظاهر نسبت به چارچوب‌های لختِ موضعی نمی‌چرخد. ماخ1: ثابت گرانش نیوتن G، یک میدان دینامیکی است. ماخ2: یک جسم در یک جهانِ خالی از دیگر اجسام، لختی (اینرسی) ندارد. ماخ3: چهارچوب‌های لختِ موضعی، از حرکت کیهانی و توزیع ماده متأثر می‌شوند. ماخ4: عالم از لحاظ فضایی بسته است. ماخ5: انرژی، اندازه‌حرکت خطی و اندازه‌حرکت زاویه‌ای کل برای عالم، برابر با صفر هستند. ماخ6: جرم لختی، متأثر از توزیع سراسری و جهانی ماده است. ماخ7: اگر همه ماده را از بین ببری، دیگر فضایی وجود نخواهد داشت. ماخ8: Ω=4πρGT^2 یک عدد معین از مرتبه واحد است. (در اینجا، ρ چگالی متوسط ماده در عالم و T زمان هابل است). ماخ9: نظریه، شامل هیچ عنصر مطلقی نمی‌باشد. ماخ10: چرخش و انتقال صلب‌گونه کلی یک سیستم، مشاهده‌پذیر نیست. 🆔@Zharfa90
🔰 پیش‌گفتار جلسه اول در تصویر ضمیمه شده‌است. 👤امیرحسین صنایعی 🔹عضو گروه مطالعات علوم دقیقه موسسه علم و سیاست اشراق 🔸دانشجو دکتری فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی 🔹دانش‌آموخته ارشد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف 🔻جلسه، سه‌شنبه شب ساعت ۲۰:۰۰ به صورت مجازی در اتاق مجازی ژرفا برگزار می‌گردد. https://vc.sharif.edu/ch/zharfa 🆔@physics_yazduni 🆔@Zharfa90
🔰پیش‌گفتار جلسه اول 🔹جمله‌ی مشهوری از اینشتین وجود دارد که می‌گوید: «من استعداد خاصی ندارم، فقط به‌شدت کنجکاو هستم.» به‌راستی برای فیزیکدان شدن چقدر باید این جمله‌ی انیشتین را جدی گرفت؟ به یاد دارم در مدرسه و دانشگاه وقتی معلم و اساتید می‌خواستند ناکامی‌مان در عرصه‌ی علمی را تحلیل کنند و کلید به دست ما بدهند تا ما نیز بتوانیم اسم و رسمی در پژوهش‌های علمی داشته باشیم، از دایره‌ی گسترده‌ی معلومات دانشمند مغرب‌زمین سخن می‌گفتند. 🔸استادی داشتیم که تفاوت خودش و یک دانشمند تراز اول فیزیک را چنین بیان می‌کرد: «فرق من و ادوارد ویتن در مواجهه با یک مسئله اینجاست که من با یک جعبه‌ابزار کوچکِ ریاضیات سروقت مسئله می‌رسم، اما او با یک کامیون از ابزارهای ریاضی مشغول مسئله می‌شود!» نمی‌دانم حرف استاد چقدر درست بود، اما در دل ما نه شعله‌ای روشن می‌شد و نه بی‌تاب فعالیتِ علمی می‌شدیم. اینک ماییم و حسرتِ یک کامیون ابزار ریاضی. 🔹اما اینشتین توجه ما را به کنجکاوی جلب می‌کند. همچون کودکی که در همه‌ی امور سرک می‌کشد و «می‌خواهد بداند». چه نیرویی در «کنجکاوی» نهفته است که می‌تواند انسان را در علم سهیم کند؟ 🆔@physics_yazduni 🆔@Zharfa90
🔰 پیش‌درآمد جلسه دوم در تصویر ضمیمه شده‌است. 👤سیدعلی میری 🔹سردبیر روزنامه تلویزیونی رصدخانه 🔸روزنامه نگار حوزه علم، فناوری و توسعه 🔻جلسه، چهارشنبه ساعت ۲۰:۰۰ به صورت مجازی در اتاق مجازی ژرفا برگزار می‌گردد. 🆔@physics_yazduni 🆔@Zharfa90
🔰پیش‌گفتار جلسه دوم 📌 "عهد دانشمند" 🔹در یکی از خطبه های درخشان نهج البلاغه، حضرت علی(ع) از "عهدی" صحبت می‌کنند که خداوند از خردمندان و دانشمندان گرفته است. اگر تلاش کنیم به علم و دانشمندی فکر کنیم، واقعا باید از سرچشمه های آن بپرسیم. به یک معنی امروز صحبتی از خود علم نیست و علم ابزاری برای موفقیت و ثروت و یا صعود در طبقات اجتماعی یا افتخار و قدرت است.پس گویی ما هنوز نتوانسته‌ایم از علم و جایگاه دانشگاه بپرسیم و اینها در جهان ما هنوز در غربت و گسستگی از تار و پود زندگی به سر می‌برند. 🔸همچنین به تعبیری ماهیت "دانشجو" و "دانشمند" نیز درگیر بحرانی وجودی است. واقعا دانشجو کیست؟چه وظیفه‌ای دارد؟این وظیفه چگونه سیاسی است و چطور به کشورش ارتباط دارد؟ به گفت آمدن وضع علم و پرسش از دانشمند، دانشگاه و دانشجو شاید از طرف خود دانشجو نوعی دور به نظر برسد اما این از آن دور های منطقی نیست که باید از آن بترسیم و باطل باشد بلکه چرخه یی مبارک است که نشانه ی زنده بودن پرسش و روح علم در جان دانشجو و دانشگاه است. 🔹پرسیدن از این سرآغاز دقیقا به همان دلیلی که پرسشی بدیع و قابل پیگیریست، با صرفا مرور ایده های فلسفی و دانشگاه و ... قابل فهم نخواهد بود و عقلی می طلبد که شاید از جنس همان عهدیست که خداوند از دانشمندان گرفته است. 🆔@physics_yazduni 🆔@Zharfa90
چرا؟_چون_کنج‌کاوم!_امیرحسین_صنایعی.mp3
64.26M
📻 صوت جلسه «چرا؟ چون کنجکاوم!» 👤امیرحسین صنایعی 🗓مورخ سه شنبه ۷ فروردین ماه 🆔@physics_yazduni 🆔@Zharfa90
🔰 نقد و پیشنهاد 🗣 خوشحال می‌شویم که انتقادات و پیشنهادات راجع به این جلسات را از زبان شما مخاطبین ژرفا بشنویم. یا پیشنهادی در مورد برگزاری برنامه‌های بعدی به ما بدهید. 🔻لطفا با آیدی @SalamZharfa در ارتباط باشید. 🆔@Zharfa90
روایت_وضع_علم_و_دانشگاه_با_مسئله_دانشجو_2.m4a
13.1M
📻 صوت جلسه «روایت وضع علم و دانشگاه با مسئله دانشجو» 👤سید علی میری 🗓مورخ چهارشنبه ۸ فروردین ماه 🆔@physics_yazduni 🆔@Zharfa90
🔰نه تنها به نبوغ، بلکه در بسیاری از موارد به درجه‌ای غیرعادی از شجاعت انسانی نیز نیاز دارد... 🔹فقط یک رویکرد تاریخی می تواند گام‌های تعیین کننده در یک کشف جدید را نشان دهد؛ که اغلب نه تنها به نبوغ، بلکه در بسیاری از موارد به درجه ای غیرعادی از شجاعت انسانی نیز نیاز دارد. به عنوان مثال، می‌توانیم در اینجا صفحه شیب‌دار را ذکر کنیم. وسیله‌ای معمولی که به وسیله آن، دانش‌آموزان قوانین حرکت در شتاب ثابت را دوباره کشف می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهد که جهش فکری گالیله (۱۵۶۴-۱۶۴۲) را بازتولید کنند. 🔸اما اگر به دانش‌آموزان یک صفحه شیبدار و چند گوی صاف برای فرود آمدن روی آن بدهیم، تنها عنصر مهم جدید کشف و اصالت را حذف کرده‌ایم. تنها چیزی که باقی می ماند کار مکانیکی است که از دیدگاه یک روانشناس تجربی، تفاوت چندانی با مطالعه رفتار یک موش آزمایشگاهی در حال عبور از پیچ و خم را نخواهد داشت. دستاورد بزرگ گالیله یافتن روشی تجربی بود که از مواد موجود در طبیعت استفاده نمی کرد. 📚A Cultural History of Physics 👤Károly Simonyi 🔻صفحه ۲ 🆔 @Zharfa90
🔰بوقلمون برتراند راسل 🔹 برتراند راسل مثالی دارد که به نام «بوقلمون استقرای برتراند راسل» معروف است. او در این مثال گوید: بوقلمون استقراگرا در اولین حضور خود در مرغ‌داری ملاحظه کرد که ساعت ۹ صبح به او غذا دادند. با این حال چون استقراگرای خوبی بود در قضاوت و نتیجه گیری تعجیل نکرد. 🔸 او منتظر شد تا مشاهدات زیادی از این که در ساعت ۹ صبح تغذیه می‌شود؛ گردآوری کند و این مشاهدات را تحت اوضاع مختلف وسیعی در چهارشنبه و پنج شنبه ها به روزهای سرد و روزهای گرم در روزهای بارانی و روزهای خشک انجام داد. هر روز گزاره‌ی مشاهدتی دیگری به فهرست خود اضافه کرد. 🔹 سرانجام وجدان استقرای او رضایت داد و دست به استنباطی استقراگرایی زد و نتیجه گرفت که من همیشه در ساعت نه صبح تغذیه می‌شوم. افسوس که معلوم شد این نتیجه به صورت قاطعی غلط است؛ زیرا شب کریسمس به‌جای اینکه تغذیه شود گلویش بریده شد و استنباطی استقرایی با وجود مقدمات صادق منتهی به نتیجه ای کاذب گردید. 📚 چیستی علم 👤 برتراند راسل 🆔 @Zharfa90
🔰 «پیتر هیگز»، نظریه پرداز ذره «خدا» در گذشت. 📌 نام ذره خدا از کجا آمده ؟ 🔹 ذره بوزون هیگز به عنوان «ذره خدا» شناخته می‌شود. این نام برگرفته از کتاب لئون لدرمن فیزیکدان، (برنده جایزه نوبل) در مورد ذره است که اسم کتاب را «ذره لعنتی»(Goddamn particle) گذاشت؛ به دلیل ناامیدی که از دشواری در تشخیص آن بود. ناشران، نام را به «ذره خدا»(God particle) تغییر دادند. 🔻به تشابه لغوی کلمات «لعتنی»(Godmann) و «خدا»(God) دقت کنید. به نظر انتخاب اسم «خدا»، ریشه فیزیکی ندارد. 🆔@Zharfa90
هدایت شده از مرکز نوآوری شروع
🟩▫️کارگاه تفکر؛ تحول علم▫️🟩 🎓تاملی درباره تحولات فیزیک از یونان باستان تا امروز 📌مکان: شهر مقدس قم ⏰زمان:۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۴۰۳(چهارشنبه و پنجشنبه) ✅پیوند پیش ثبت نام: https://digiform.ir/innostartir 🆔کسب اطلاعات بیشتر از طریق: @Colleagueofmotehajjerin ⭕️ روابط عمومی مرکز نوآوری شروع 🌐 ble.ir/innostart_ir 🌐 eitaa.com/innostart_ir 🌐 https://t.me/innostartir
📣دفتر مطالعات علم‌و‌دین موازی با همکاری انجمن علمی ژرفا برگزار می‌کند. 📖 نشست رونمایی و نقد کتاب فیزیک خداباوری نوشته جفری کوپرسکی 👤 سخنرانان دکتر محمدحسین نامجو دکتر نرگس بهمن پور مهندس امیرمسعود جهان‌بین (مترجم کتاب) 🔗 می‌توانید معرفی این کتاب را در وبسایت موازی مطالعه کنید. 🛑 حضور برای همه افراد ثبت‌نام شده آزاد است. 📅 زمان برگزاری: سه‌شنبه ٢٨ فروردین - ساعت ١۶:٣٠ 📍محل برگزاری: دانشگاه صنعتی شریف، اداره امور تغذیه، طبقه چهارم، سالن خواجه نصیر ⚠️ جهت شرکت در برنامه حتما در این لینک ثبت‌نام کنید.( فرصت ثبت نام تا دوشنبه ۲۷ فروردین، ساعت ۲۱:۰۰ می‌باشد). https://docs.google.com/forms/u/0/d/15jp8pT9PeSaYLyT5ySaf1DCHAQIg9Fef3D47pyuROow/viewform?edit_requested=true دفتر مطالعات علم‌و‌دین موازی 🆔: تلگرام | پادکست | سایت 🆔@Zharfa90
🔰انجمن علمی ژرفا معرفی و پیشنهاد می‌کند: 🟣 وبینار روز جهانی کوانتوم: نظریه کوانتوم، از مبانی تا کاربردها 🎙 سخنرانان 👤 دکتر مهدی گلشنی 🟦نظریه کوانتوم و تحولات دهه های اخیر ⏰️ساعت ۱۰ 👤 دکتر مجید حسنی 🟦برآورد کوانتومی از دیدگاه نظری ⏰️ساعت ۱۱ 👤 دکتر علی آیت اله رفسنجانی 🟦مبانی نظریه کوانتوم در آزمایشگاه ⏰️ساعت ۱۶ 👤 دکتر علی معتضدی فرد 🟦اپتیک کوانتومی آزمایشگاهی در ایران ⏰️ساعت ۱۷ 🗓 یکشنبه ۲۶ فروردین 🔗 لینک برگزاری رویداد بزودی در کانال کمپین کوانتوم قرار داده خواهد شد. 🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم 🆔@Zharfa90
📣 درباره‌ی جهان کپرنیکی •با همراهی وحید احمدی دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تهران •براساس کتاب ارنست کاسیرر Das Erkenntnisproblem in der Philosophie und Wissenschaft der neueren Zeit •تدارک نظام کپرنیکی: کوزانوس و داوینچی •نکاتی درباره‌ی شخصیت علمی کپرنیک •رد نظام کپرنیکی: کامپانلا •نسبت نظام کپرنیکی با متافیزیک •نسبت فاهمه و حس در نظام کپرنیکی •حقیقت نظام کپرنیکی •کپرنیک؛ رابطه با ارسطو، پاسکال و بیکن •مشاهده‌گر آسمان و استعاره‌ی جهان کپرنیکی ⏳چهارشنبه‌ها، ساعت ۱۳:۳۰ 🌱 از ۲۹ فرودین به مدت شش هفته 🚩 دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه‌ی چهارم تالار پرتویی ⁉️ شرکت در این دوره رایگان نیست! توضیحات بیشتر در جلسه‌ی اول. ✋ جهت ثبت‌نام در این دوره به آیدی روابط عمومی ژرفا @SalamZharfa پیام دهید. 🌐 @TamanaCircle 🆔 @Zharfa90
🔰مهارت تبدیل تفکر حدسی به بیان علمی 🔸نکته دیگری که در باب حدس مهم است این است که فرایند حدس، فرایندی ناخودآگاه است و بسیار پیش می آید که انسان به درستی حدس بزند و واقعیتی را از راه حساب احتمالات کشف کند، اما مهارتِ بیان و توضیح راهی را که طی کرده، نداشته باشد و نتواند نشان دهد که بر اساس چه شواهدی به این حدس رسیده است. 🔹 یکی از هنرهای مهم دانشمندان این است که بتوانند شواهد لازم را با زبان علمی بیان کنند و مسیری را که طی کرده اند؛ به دیگران نشان دهند تا دیگران را با خود همراه نمایند. 🔸 مهارت تبدیل تفکر حدسی به بیان علمی در گرو تسلط بر مباحث منطقی و ریاضی و حساب احتمالات است. 📚 عیار تجربه 👤 محمدحسن وکیلی 👤 محمدعلی تولایی 🔻صفحه ۱۳۵ و ۱۳۶ 🆔 @Zharfa90
📲 مطلب از کانال درنگ : 🔰 زمان چیست؟ ⁉️ پرسش تازه‌ای نیست. قرن‌هاست که در فلسفه، ریاضیات، فیزیک، هنر، زیست‌شناسی، علوم انسانی و حتی در فرهنگ عامه چیستی و ماهیت زمان بستر گفت‌وگوها، خیال‌پردازی‌ها و آفرینش‌های فراوانی بوده است. 👤 استیون استروگاتز استاد ریاضیات دانشگاه کورنل در آخرین قسمت از پادکست The Joy of Why این پرسش را با فرانک ویلچک استاد دانشگاه ام‌آی‌تی و برندهٔ جایزهٔ نوبل فیزیک در سال ۲۰۰۴ مطرح کرده است. The Joy of Why پادکستی متعلق به مجله‌ٔ کوانتاست که در آن استیون استروگاتز و جانا لِوین پرسش‌هایی بنیادی در حوزه‌های مختلف علم را با پژوهشگران و دانشمندان برجسته در میان می‌گذارند و دربارهٔ مفاهیم دقیق و پیچیدهٔ علمی به زبانی ساده و غیرفنی گفت‌وگو می‌کنند. https://www.quantamagazine.org/what-is-the-nature-of-time-20240229/ 👤 فرانک ویلچک در این قسمت از پادکست دربارهٔ زمان صحبت می‌کند. درک شهودی از زمان، نقش آن در فرمول‌بندی ریاضی توصیف ما از جهان، پیکان زمان (یا آن‌گونه که ویلچک می‌گوید پیکان‌های زمان)، تعریف اینشتین از زمان، کاربرد نسبیت خاص و عام در سامانهٔ موقعیت‌یابی جهانی (GPS)، نقش اختراع ساعت در تحول درک ما از طبیعت و برخی مباحث پیچیده‌تر مانند مادهٔ تاریک و فیزیک اکسیون‌ها برخی از مطالبی است که در این پادکست به آن‌ها پرداخته شده است. 🗣 زبان گفت‌وگو ساده اما دقیق است و حتی برای متخصص‌ها هم می‌تواند به اندازه‌ٔ کافی شنیدنی باشد. 🆔@k1samani_channel 🆔@Zharfa90
انجمن علمی ژرفا
🔰بوقلمون برتراند راسل 🔹 برتراند راسل مثالی دارد که به نام «بوقلمون استقرای برتراند راسل» معروف است.
🔰 روش علمی (استقرا) 🔹... به راحتی می توان دریافت که در مورد قوانینی که به صورت استقرایی به دست می‌آیند، هرگز نمی توان به اعتبار آنها برای همیشه اطمینان کامل داشت. این به این دلیل است که یک قانون - دقیقاً به دلیل کلی بودن آن - به بی‌نهایت موارد منفرد اشاره دارد که به وضوح نمی‌توان همه آنها را با آزمایش، محک زد. 🔸 این به طور متعارف به صورت زیر بیان می شود: یک قانون طبیعی قابل تأیید نیست، اما قابل ابطال است. نتیجه آزمایشی منفرد که با یک قانون در تضاد باشد برای رد آن کافی است. اما چنین اظهاراتی از زمانی سرچشمه می‌گیرد که وظیفه فیزیک به عنوان یافتن حقایق ابدی تلقی می‌شد. از سوی دیگر، امروز در عصر تقریب ها زندگی می‌کنیم. آزمایشی که چیزی را «رد» می‌کند، لزوماً منجر به سقوط یک نظریه نمی‌شود، بلکه به تعریف مرزها و محدودیت‌های آن کمک می‌کند. 📚A Cultural History of Physics 👤Károly Simonyi 🔻صفحه ۱۵ 🆔 @Zharfa90
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مطلب از کانال پاد: 🎞️ ایده دانشگاه در اندیشه فیلسوفان غرب به روایت: دکتر احمد پاکتچی، دکتر حسین شهرستانی، دکتر مرتضی روحانی، دکتر رضا ماحوزی، دکتر محمدهادی محمودی و... ❓فیلسوفان مدرنیته چگونه به دانشگاه می‌اندیشیدند؟ ❓فیلسوفان منتقد مدرنیته چه دیدگاهی نسبت به دانشگاه دارند؟ ❓الگوی آلمانی و آمریکایی از دانشگاه هر کدام چه مسیری را دنبال نمودند؟ ❓ما ایرانی‌ها با چه ادراکی با پدیده‌ی دانشگاه مواجه شدیم؟ ✅ برای پاسخ به سوالاتی از این دست از شما دعوت می‌کنیم ارائه‌های این رویداد را دنبال کنید. 🔰 خرید و دریافت کلیه‌ی صوت‌ها و ویدیوهای این رویداد به صورت یکجا از طریق این لینک. 💡مرکز اندیشه‌ورزی و سیاست‌پژوهی پاد ℹ️ @Paad_ir 🆔@Zharfa90
📜هدف از فیزیک دان بودن این نیست که چگونه بعضی چیزها را محاسبه کنیم. هدف این است که اصولی را که بر طبق آن‌ها جهان کار می‌کند؛ بفهمیم. 📚 E. Witten; Superstrings: A Theory of Everything; p.98 🆔@Zharfa90
‼️ توجه 🔹 این کتاب برگرفته از مصاحبه‌هایی با افراد مختلف است. 🔸 این جمله نیز در بخش Edward Witten، صفحه ۹۸ آمده‌است. 🔻 لینک کتاب در book.google 🆔@Zharfa90
بسم الله الرحمن الرحیم لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم 🔆اردوی دیدار ریاضی 🪞دیدار با ریاضیات در قامتی جدید 🎍۵ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🌴شهر مقدس قم، میدان ۷۲ تن، مجتمع تفریحی آموزشی ولایت 💫عناوین مباحث: ۱. تاریخ مفاهیم ریاضی ۲. سد نظریه مجموعه ها در مقابل آینده ریاضی ۳. درب پشتی تالار مشاهیر ۴. مسائل محوری ریاضیات فردا ۵. زیست‌شناسیِ ریاضی؛ معرفی چند کتاب ۶. مسابقه‌ی حل و انحلال 🪐همراه با برنامه‌ی ویژه‌ی رصد ستارگان🔭 🕯افتتاحیه: ظهر چهارشنبه ۵ اردیبهشت 💡اختتامیه: نیمه شب جمعه، زیر آسمان شب ❇️اردو با پشتیبانی مرکز نوآوری شروع ( innostart.ir) برگزار می‌شود. ✅برای ثبت نام، فرم زیر را تکمیل کنید: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdnmus9I2VDqi9tyxfbYgcLIZFehax8sHoTAfA5eLCxn2V7IQ/viewform?usp=sf_link ❗️مهلت ثبت‌نام تا دوشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه، ساعت ۲۱ ⏪بعد از تایید ثبت نام جهت هماهنگی در گروهی تلگرامی عضو خواهید شد. جهت اطلاعات بیشتر یا کمک مالی به  @hatam211 در پیامرسان تلگرام پیام دهید.
🌀 گردهمایی بزرگ تاریخ علم 🔰 ارائه و گفت‌و‌گو 💠 از انقلاب علمی تا علم مدرن 👤 دکتر شانت باغرام • عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف 💠از انقلاب علمی تا ورود علم جدید به ایران 👤 دکتر امیرمحمد گمینی • عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران 📆 دوشنبه ۱۰ اردیبهشت 🕰 ساعت ۱۶:۳۰ 🏛 دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب 🔗 جهت ثبت‌نام و شرکت در برنامه، این فرم را پر کنید. (جهت ثبت نام تا یکشنبه شب فرصت دارید) 🔻 گردهمایی را به دیگران نیز اطلاع‌رسانی کنید. 🆔@Zharfa90
🌀 گردهمایی بزرگ تاریخ علم 🔰 ارائه و گفت‌و‌گو 💠 از انقلاب علمی تا علم مدرن 👤 دکتر شانت باغرام • عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف 💠از انقلاب علمی تا ورود علم جدید به ایران 👤 دکتر امیرمحمد گمینی • عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران 📆 دوشنبه ۱۰ اردیبهشت 🕰 ساعت ۱۶:۳۰ 🏛 دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب 🔗 جهت ثبت‌نام و شرکت در برنامه، این فرم را پر کنید. (جهت ثبت نام تا یکشنبه شب فرصت دارید) https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe0KHj9EGfrJu-et6NDmgs4v8-prvhjnuJF7uVYXKCYbJrIWA/viewform 🔻 گردهمایی را به دیگران نیز اطلاع‌رسانی کنید. 🆔@Zharfa90