eitaa logo
بشنو از زن چون حکایت می‌کند
400 دنبال‌کننده
256 عکس
159 ویدیو
11 فایل
🌹ضیافتی اندیشه ورزانه به نام حضرت مادر سلام الله علیها . 📩راه ارتباطی جهت پیشنهادات خوب شما رفیقان طریق: @Beshnoazzan
مشاهده در ایتا
دانلود
دعا و‌ عبادت (۲): ....و اما نکته سوم و آخر در دعا، آن مطلبِ اصلىِ دعاست. حتّی دو نکته‌ای که عرض شد، نسبت به این نکته آخر، کوچک است. آن چیست؟ خشوع در مقابل پروردگار. اصلِ دعا این است. این‌که می بینید از قول پیغمبر صلیاللَّه علیه وآله نقل شده است که فرمود: «الدّعاء مخ العباده؛ مغز عبادت دعاست»، به‌خاطر آن است که در دعا حالتی وجود دارد که عبارت است از وابستگىِ مطلق به پروردگار و خشوع در مقابل او. اصل عبادت هم این است. لذاست که در ادامه آیه شریفه «و قال ربّکم ادعونی استجب لکم» میفرماید: «إن الّذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین». اصل دعا این است که انسان در مقابل خدای متعال، خود را از انانیت دروغین بشری بیندازد. اصل دعا، خاکساری پیش پروردگار است. عزیزان من! هرجا که شما نگاه کردید -چه در محیط خودتان، چه در کشور خودتان و چه در سرتاسر دنیا- و بدی و فسادی را از ناحیه کسی، مشخّصاً دیدید، اگر دقّت کنید مشاهده خواهید کرد که اساس و منشأ آن بدی و فساد، انانیت، استکبار، استعلا و انسانی است. دعا باید این را بشکند. 🎙خطبه های نماز جمعه تهران؛۷۳/۱۱/۲۸ ✍ما نیازمند ،اما در جهانی که به سرعت متحول می شود، می توان گفت که نیاز به درنگ و تامل داریم ؟ تامل در معنای دعا جای تامل است آن گاه که دنیای جدید با عقل خودبنیاد که همان عقل تکنیک است ، نظم یافته و مدعی دانایی به همه چیز و توانایی بر همه کار است ودر کوتاه زمانی روی زمین را از عدل و آسایش و صلح و سلامت و...پر می کند، پس چه جای دعا و تصرع و خواستن است؟؟؟؟ 🔻به راستی آیا عقل خود بنیاد با این قدرت حسابگری از جداست؟ 🔻وآیا در عالَم جدید که عقل آدمی،خود را منشا و مبدا و مالک عالَم می داند، می توان خواند و از وابستگی و اعتماد به غیر خدا عذر تقصیر اورد و دعا خواند؟ شاید اکنون بتوان به اندیشید ، درنگ و تفکر در مساله زن ودرافق درست یک ضرورت لازم است ان گاه که بدانیم اکنون در چه وضعی به سر می بریم و راه چیست ؟ دیر زمانی است که ما با ورود به عالم تکنیک و غربزدگی، به دوری و حرمان از فضائل فکری عادت کردیم و این دوری نه فقط موجب آشوب و پریشانی در میان خودمان شد و طرح و حل مسائل را نیز دشوار کرد، بلکه میان مردم و را سست کرد واز هم گسیخت واخلاق و فضایل فردی و شخصی را نیز به خطر انداخت . اکنون باید در این وضع موجود به تدارک راهی بیندیشیم ، وگر نه در باز کردن این کلاف پیچیده از درماندگی به در می آییم و به و و و بی اعتقادی می افتیم!!! ما به سرانگشتان نیاز داریم که از پس بازکردن این عقده ها و گره ها بر می آید... هم چنان باقی است... ✅@ziafat_andishe 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 برای هیا، کودک فلسطینی که قبل از شهادت وصیت‌نامه‌اش را نوشته بود + تصویر وصیتنامه این کودک شهید 🔹خوب می‌داند شهادت تازه آغاز حیات است آخر نامه الیه راجعون را می‌نویسد سالهای بعد پیروزی معلم روی تخته نام او را در میان بهترین‌ها می‌نویسد 📹 لحظاتی از شعرخوانی خانم طیبه عباسی در دیدار امشب جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب با رهبر انقلاب در شب میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام 💻 Farsi.Khamenei.ir
تجاوز نظامیان اسرائیلی به زنان فلسطینی در غزه: شبکه «الجزیره» به نقل از یک شهروند فلسطینیِ تحت محاصره در مجتمع پزشکی «الشفاء» در نوار غزه فاش کرد که نیروهای اسرائیلی به چند زن فلسطینی در این مجتمع پزشکی تجاوز کرده‌اند و سپس آن‌ها را به شهادت رسانده‌اند. ✍انگار هر چه می گذرد تاریخ نیز به یاری ما می آید تا پوچی شعار : زن زندگی آزادی را بیشتر و در سطحی وسیع و عمیق به ساده انگاران و جاهلان و غرض ورزان و...‌نشان دهد. اگر بنا برقول مشهور ، آزادی و حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت از جمله مهمترین به شمار می‌رود، این ارزش‌ها در کجا مورد تهدید قرار گرفته و چه کسانی آن را تهدید می‌کنند ؟؟؟ اکنون سیاستمدارانی که زبانشان پر از ناسزا و تهدید و خشونت است، مدعی هستند که با جنگ و کشتار و ویرانی و بمب و موشک برای مردم فلسطین و افغانستان و عراق ویمن و...آزادی می‌برند. این کدامین صلح و آزادیست که راه آن با : خشم و خشونت و جنگ کودک کشی و آوارگی از وطن و اسارت و حمله به بیماران و تخریب منطقه مسکونی و.. پیموده می شود؟؟؟؟؟ وآیا هنرمندنمایانی که دغدغه آزادی زن را داشته و برای آن: تجمع می کردند، مصیبت می خواندند، تحریم‌ می کردند، اکنون هم‌نگران آزادی هستند؟ باید دوباره کتاب روح الله را تلاوت کنیم: که اگر مسلمین مجتمع بودند، هرکدام یک به اسرائیل می‌ریختند او را سیل می‌برد - مع ذلک در مقابل او زبون هستند. معما این است که با اینکه اینها را می‌دانند، چرا با علاج قطعی، که آن و است روی نمی‌آورند؟ 📚صحیفه امام،جلد ۹،صفحه ۲۷۴ ✅@ziafat_andishe
گرچه کمی دیر اما : 🗓در میلاد امام مجتبی علیه السلام، انگار نمی شود از قصّه ای عبور کرد. شاید عصمت و طهارت این مولود مبارک و کریم ، مانع شود تا بتوانیم تاملی برعالَمی که این نحوه تربیت کریمانه در آن ممکن می گردد داشته باشیم. می شود از خود پرسید : 🔹️ضرورت کتابت نامه ای به امام حسن علیه السلام از جانب امیرالمومنین چیست؟ 🔹️و چقدر به نوشتن نامه در مقدمات ان توجه داشته ایم؟ در عصری که وادی تعلیم و تربیتِ روشمند، ما را هر روز از تربیتِ شایسته‌ی انسان‌پروری، برای فتح قله های عالَم غیب دورتر می کند، باید دوباره این را بزنیم‌ تا پدری و مادری ما نیز ورق بخورد و راه پوشیده شده و دشوار در تربیت را دوباره جست وجو کنیم . انسان‌امروز در فرهنگ اومانیسم و فردگرایانه، عالَمی را گم‌کرده است که تربیت حقیقی فقط در ان میسر است و عجیب آن که نمی داند که چه چیزی را گم‌کرده است . گویی امیرالمومنین در این نامه به فرزند خود به نمایندگی همه پدران وفرزندان آینده امت ، از راهی ظریف و هر دَم مُثمِر ، سخن می گوید. فقط چند عبارت آن را بنوشیم: مِنَ الوالدِ الفانِ المُقِرُّ لِلزّمان.... و وَجَدتُکَ بعضی بل وَجدتُکَ کُلّی حتی کَاَنّ شیئا لو اَصابَکَ اَصابَنی وکَاَنّ الموتَ لو اتاکَ اَتانی ،فَعنانی مِن امرکَ ما یَعنینی مِن امرِ نفسی فکَتَبتُ الیکَ مُستَظهِراََ به اِن اَنَا بقیتُ لکَ اَو فَنَیتُ ... آیا می توان در عصر مدیریت ها و دانایی‌های مدرن، که تربیت فرزند نیز تبدیل به کارگاه آموزشی شده است، از هم زبانی با فرزندش سخن گفت؟ و چه زیبا پدر از زندگی خود می گوید ... و انسان بی قصّه امروزی چگونه می تواند آن را درک کند؟ و ای که در این عبارات می گشاید: 🔹️فرزند عزیزم تورا پاره تن خود دیدم! 🔹️نه، اصلا تورا خودم دیدم! 🔹️دیدم که تو من هستی!!!... و انسان بی معنای امروز چگونه می تواند این گونه به فرزند خود نگاه کند؟ مگر میتوان در اردوگاه چنین افقی را در فرزند آوری پیش رو داشت آن گونه که فرزند را پاره تن خود و همه وجود خود ببیند؟؟؟؟ اگر یکی از چالش های بسیار جدّی جامعه امروز ما ( و حتی تهدید )، مساله و آن است، باید از این افق و عالَم گفت وگو کرد ، تا شاید در تمنای آینده دوست داشتنی خود، فرزند آوری ممکن گردد ؛ آینده ای که فرزندان، عامل نشاط و امید و مایه دلگرمی پدران و مادران به زندگی هستند ونه موانعی برای خوشی و یا عامل سختی زندگی. ان شاءالله. @ziafat_andishe
📢 شوق شنیدن داستان حضرت موسی ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: معانی برخی آیات را برای ما به فارسی میکرد و را برایمان بازمیگفت. شیفتگی وافرش به زندگی حضرت موسی(علیه‌السّلام) موجب میشد تا داستان زندگی این پیامبر بزرگ را با همه‌ی جزئیّات برای ما شرح دهد. آن‌چنان با علاقه‌مندی درباره‌ی حضرت موسی سخن میگفت که ماجراهای او را در ما برمی‌انگیخت. خون دلی که لعل شد، صفحه ۸ 🔹️ بخش فقه و معارف رسانه KHAMENEI.IR در بهار معنویت -ماه مبارک رمضان- مجموعه خاطرات زندگی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون آشنایی، انس با قرآن کریم و جلسات تفسیر ایشان را در قالب مجموعه مرور میکند. 📥 تهیه کتاب خون دلی که لعل شد 💻 Farsi.Khamenei.ir@ziafat_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15-marryaam.mp3
2.14M
روز شانزدهم رمضان المبارک به جزء شانزدهم می رسم، سوره مریم را می خوانم، سوره ای به اسم یک ، و چه قصه عجیبی را حکایت می کند. این زن شنیدنی است: زنی که نقطه عطف تاریخ می شود ، در حالی که زکریا نبی اوست. گویی خدا اراده کرده که مریم معجزه گر شود: قرار است تاریخ، را به خود ببیند، و چه بار سنگینی را باید به دوش بکشد ، آن قدر سنگین که از زبان قرآن فقط می توان شنید: 📚فَاجاءَها المَخاضُ اِلی جِذعِ النَخلهِ قالَت : یا لیتنی مِتُّ قبلَ هذا و کُنتُ نَسیاََ مَنسیّا(۲۳ مریم) آن گاه که درد زاییدن او را به کنار درخت خرمایی کشید ( واز شدت حزن واندوه و تنهایی با خود) گفت: ای کاش من پیش ازاین بودم و از صفحه روزگار به کلی نامم شده بود. و او شایسته شنیدن ندای پروردگار می شود تا ارام‌گردد و چشمه ای می جوشد؛ باید روزه سکوت بگیرد آن هم در مقابل اطرافیان: یا اخت هارون ما کان ابوک امراء سوء و ما کانت امک بغیا و مریم فقط باید به طفل بی پدر کند که: با او گفت وگو کنید و مردم ،بهت زده و متعجب که چگونه؟ و ناگهان عیسی به زبان می آید و ... به راستی اگر ما معاصر مریم بودیم، تولد فرزند بی پدر را ممکن می دانستیم؟؟؟ آیا می توان در حکایت مواجهه مردم با مریم،آن گونه تامل کنیم که خودرا حاضر ببینیم و حکایت مواجهه خود را با نیز ورق زنیم و قرآن را به زبان بیاوریم تا اهل تدبر گردیم؟ آری تولد عیسی همان کشف خیره کننده ای است که با آن در خفا رفته است. و مساله و همیشه ملازم همند و با هم واقع می شوند. ✅@ziafat_andishe
آیا می توانیم آن گونه قرآن بخوانیم که خود را در قصه تولد عیسی حاضر ببینیم ؟ سوال مهمی که شاید بتواند ما را کمی از وادی در نسبت با قرآن برهاند : به راستی کدامین‌ حقیقت است که امروز بر ما جلوه کرده ولی ما: آن را نمی بینیم، یا انکار می کنیم، یا از سر تردید ، محل نزاع شده، و یا.... شاید بشر تکنیک زده به غفلت های خویش عادت کرده و فراموشکاری نیز جزیی از زندگیش شده ، و مگر می توان از درک و دیدن و تصدیق حقائق با بشر امروز گفت آن گاه که: ، دست یافتن به یک تئوری واحد است که بتواند با ان تمام کائنات را توضیح دهد و تبیین نماید؟؟؟ در این افق، دیگر تامل برای درک راز حقائق و صبوری و برای کشف حقائق پنهان‌ و ناشناخته وحکمت های امور زندگی بشر، یک امر بیهوده و حتی تمسخر آمیز است. چرا که قرار است با نور علم تکنیک همه زوایا و خفایای هستی روشن شود!!!! واین حکایت راهی است که طی شده و یا خواهد شد. 🇵🇸و گویی اکنون همان حقیقتی است که ما را به تامل و انتظار دعوت می کند، انتظار برای درک رازی که اکنون نوجوان و زن غزه برای آن استقامت ورز شده اند و این انتظار و وارستگی است که راه آینده ما را نیز می گشاید، راه هایی متفاوت در زندگی هایمان که هریک غزه های زندگی من و تو است و استقامت ما را با صبر و امید می طلبد. این راه ،رفتنی است. و غزه های ما دور از دسترس نیست ، کافی است اهل دیدن شویم: ديده ای از شاه خواهم تا شناسد شاه را در هر @ziafat_andishe
.... رو به است، حقیقت رو به است. حقیقت ممکن است دچار سختی‌هایی در راه خود بشود امّا در نهایت پیروز خواهد شد. قرآن فرمود: فَاَمَّا الزَّبَدُ فَیَذهَبُ جُفآء(17رعد) کف روی آب ظاهرِ چشمگیری دارد؛ در رودخانه روی آب وقتی شما نگاه میکنید، وقتی‌که میجوشد این آب و به همدیگر میخورد، کف جلوی چشم می‌آید امّا این کف ماندنی نیست. فَاَمَّا الزَّبَدُ فَیَذهَبُ جُفآء؛ این کف روی آب میرود پی کارش نابود میشود. وَ اَمّا مایَنفَعُ النّاسَ فَیمکُثُ فِی الاَرض؛(۱۷ رعد ) آن چیزی که نافع است، آن چیزی که حیات مردم به آن است، یعنی آن آب روان، آب زلال، آن میماند. حقیقت این‌جوری است، حقیقت پیروز خواهد شد، حقیقت به اهداف خود دست خواهد یافت. بله، در راهش مشکلاتی وجود دارد. شرطش این است که در مقابل این مشکلات خودش را نبازد؛ سرباز حقیقت، افسر حقیقت، رهرو حقیقت خودش را در مقابل این مشکلات نبازد. وقتی نباخت، ، کرد، به خواهد رسید؛ کمااینکه به نتیجه رسید؛ هم در صدر اسلام، هم در هرجا که ایستادگی بود و هم در زمان ما که زمان است.  عزیزان! حقیقت مال شما است، شما رهرو حقیقتید. مال شما است، ان‌شاءالله روزی خواهد رسید که این مشکلات هم به برکت شما خواهد شد و کمتر خواهد شد و بتدریج از بین خواهد رفت و ان‌شاءالله شما در قرار میگیرید. بیانات رهبری؛1395/02/01 ✅@ziafat_andishe
✍اگر انقلاب اسلامی حقیقتی بود که در تاریخ رخ نمود؛ اکنون غزه همان حقیقت رشد یافته ای است که زنان و مردان ،کودکان و نوجوانان همه رهرو آن هستند. آنان یقین دارند که آینده متعلق به مقاومت است: وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ ﴿١٠٥﴾ و همانا ما پس از تورات در زبور نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به میراث می برند. (۱۰۵ انبیاء) وچه زیبا حکایت رشد وبالندگی حقیقت را رهبری بیان‌ می کنند: حقیقت ممکن است دچار سختی هایی در راه خود بشود امادر نهایت است. و زن غزه چه خوب کنار مردان مجاهدش ، استقامت می کند، عاطفه مادری را در استقامت و وداع و شهادت و کفن پوش شدن فرزند و عزیزانش می بیند ، و خوب می داند که طی راه حقیقت دشوار است، اما حقیقت همواره رو به رشد است. و فاصله من تا فتح غزه زندگیم چقدر است ؟ در غزه : سختی است و وحشت و اضطراب وبی خانمانی و گرسنگی و غربت و وداع و تشییع عزیزان و ...اسارت وشهادت . اگر ما حدیث آرزومندی جهادگری غزه را می سراییم ، باید اهل این راه شویم. 🔹️آیا اکنون همان ماست؟ 🔹️همان وقتی که در آن ای که در انتظارش بودیم را تجدید کنیم؛ 🔹️وقتی که میزان خود را به مبدا قدسی باز می شناسیم؛ 🔹️و وقتی که دیگر فعل و عمل حقیقی ما همان و هست و نه بر و نه لزوما مثل یکدیگر. غزه اکنون همه را دریده است. ✅@ziafat_andishe
💎حکایت : 🔻 نقش حیاتِ مادری: نکته‌ی اوّل این است که «زن در این مشاغل میتواند حضور پیدا کند، امّا بایستی جوری باشد که از آن مشغله‌ی مهمّ اساسی زنانه، یعنی و ، محروم نشود. (۱۴۰۲/۱۰/۰۶)  «برای خاطر اینکه اگر چنانچه «» نباشد، فرزندآوری نباشد، بارداری و شیردهی نباشد، اصلاً نسل بشر منقرض میشود؛ بنابراین،💕«مادری» مهم‌ترین نقش در عالم خلقت و در عالم وجود مادّی انسان است.» (۱۴۰۲/۱۰/۰۶)  لذا «در مورد مادریِ نقش زن، نقش است؛ یعنی زن تولیدکننده‌ی موجوداتی است که از او به وجود می‌آیند ... او است که حمل میکند، او است که وضع میکند،‌ او است که تغذیه میکند، او است که نگهداری میکند. جان انسانها در مشت مادرها است؛ مادرها به فرزند حقّ حیات دارند. محبّتی که خدای متعال در دل مادر نسبت به فرزند قرار داده، یک چیز بی‌نظیر است؛ یعنی اصلاً هیچ عشقی از این نوع نیست، به این کیفیّت نیست که آن را قرار داده. صاحب حقّ حیات است، بعد ادامه‌ی نسل؛ مادرها مایه‌ی ادامه‌ی نسلند، یعنی نسل بشر با «مادری» است که ادامه پیدا میکند.» (۱۴۰۱/۱۰/۱۴)  از طرفی «یک گاهی در خانواده هست که جز با  باز نخواهد شد. 🔻مرد هر چه هم قوی باشد و توانا باشد، نمیتواند بعضی از گره‌ها را باز کند. این گره‌های ظریف و گاهی ، جز با سرانگشت ظریف زن بازشدنی نیست.(۱۴۰۱/۱۰/۱۴) حکایت_می کند: ✅@ziafat_andishe
🔻در تمنای امروز: ✍شاید از خود بپرسیم: در آستانه شب های قدر ؛ این حرف ها و بحث ها به چه کارمی آید ؟ اما گویی در شب های قدر است که باید خود را بدانیم تا یادمان باشد که کیستیم و از عهده چه کاری می توانیم ‌برآییم؟ اگر شب قدر ، شب تقدیر است و شب اندازه زدن ها ، پس چه خوب که بدانیم‌ اندازه زن تاریخ چه قدر است؟ و مگر جز در وادی است که می توانیم به درک قدر و اندازه زن امروز نائل شویم؟ می توان به وسعت بی نهایت خودمان واقف شویم و در گرفتاری مکر لیل و نهار روزگار ،غافل نگردیم . شاید کار مهم ما پس از شنیدن این بیانات زیبا، درنگی باشد برای نوشیدن جرعه جرعه . وچه مجالی برای بهتر از است تا باهم دیگر بیندیشیم که: 🔹️ های_کور جامعه امروز چیست؟ 🔹️و چه حضوری ، زن امروز را در بازکردن گره های کور تاریخ توانمند خواهد کرد؟ آن گاه می توانیم در محضر نماز و قرآن و دعا با همین درک از قدر واندازه خود حاضرشویم و این گونه هم زبان با هم ،نماز بخوانیم: 🔹️اهدناالصراط المستقیم خدایا مرا به راهی هدایت فرما که زنِ قابلِ این تاریخ در گره گشایی باشم. 🔹️و قرآن می خوانیم : ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین واجعلنا للمتقین اماما(۷۴فرقان) 🔹️و می خوانیم : ...یا دلیلی عند حیرتی... ...و یا من الیه یلجا المتحیرون... خدایا در حیرت و نمی دانم ها ، دلیلم باش . و ای آن که متحیران عالم به او پناه می برند. حکایت مادری و ها؛ حکایت مادری و ها؛ و حکایت مادری و ها. آری مادری با حیرت و نمی دانم ها ، ولی با یقینش به کسی پناه می برد که می تواند در پناهش سکنی گزیند، خانه ای بَنا کند تا همه، اهل آن بیت شوند، این خانه است برای اهل آن، ، با جانی آزاد از تعلق ها ،همه را متعلق به این خانه می کند، آن گونه که همه آرام وقرار می گیرند ، اهل سکونت می شوند ، و نه چون مسافران وگردشگران ... @ziafat_andishe
🔰متنی که تقدیم‌میشه ، به قلم یکی از بانوان همراهمون هست ، و برداشتی از مطلب اخیر با عنوان: 🔻 در تمنای قدر زن امروز ⤵️⤵️⤵️
به نام خدا خدایی که زن را آفرید تا خدایی کند قرار شد خانه،بیت باشد و بیت سنگر شهادت باشد. و گفت عزیزی که بر سر سفره قرآن بود راهی جز این نیست . تو ماندی و سنگری تکه پاره اما خودت میان تکه پاره هایت یکی بودی این یعنی همه چیز بود. خیلی قرآن بلد نبودی شاید همان چوپان موسی بودی و با خدای خودت روزگار میگذراندی.... سوره مجادله را خواندی شنید خدا نجواهای آن زن را .... حالا میدانی در سنگر شهادتت فقط،یک نفر را میتوانی صدا بزنی خدای فاطمه سلام الله علیها را و به وسعت دنیا دنیا عمق قلب نداشته ات در دلت یابن الحسن را صدا میزنی هنوز هم نیازمند دعایی دعای عزیزان حضرت فاطمه سلام الله علیها که بر سر سفره قرآن نشسته اند یا زهرا بی بی جان ... .... .... .... ✅ @ziafat_andis
پاسخ ارسالی از شما بزرگواران در پاسخ به سوال مطرح شده: ⤵️⤵️⤵️⤵️
💕💕💕💕 مادری و وسعت آن را؛ چگونه می بینیم؟؟ در انتظار پاسخ های راهگشای شما به همدیگر ⤵️⤵️⤵️ ✍@Beshnoazzan
داشتم فکر می کردم، شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح، می توانست در آخر هر کدام از اعمال، بابی باز کند با عبارت «و اما مادران...» اجر هر عمل را که می‌گوید، دستور هرکدام را که توضیح می‌دهد، زیرش بنویسد: اما برای ، این چنین است که .... 👌مثلاً همین شب قدر! سخنی هست دربارهٔ زنی که سجاده‌اش را پهن می‌کند و قرآن و مفاتیحش را می‌گذارد گوشه‌اش و بعد شروع می‌کند مدام می‌رود به آشپزخانه؛ چای می‌گذارد، میوه تکه می‌کند، سقا می‌شود،... و اشک‌هایش، با زمزمه‌ی جوشن، می‌چکد پای گاز، وقت چشیدن نمکِ سحری و نهار فردای بچه‌ها؟ گفتیم اشک و گریه اصلاً چه می‌گویید دربارهٔ زنی که تا شانه‌اش تکان می‌خورد و می‌خواهد کمی اشک بریزد، کودکش سرش را خم می‌کند زیر چادرش و ملتمسانه می‌گوید «گریه نکن 😯😢»؟ بگویید اجر این خنده‌های اجباری تلخ و شیرین چند؟ زنی که عادت ندارد تنها، جامهٔ نور بپوشد و بچه‌هایش را یکی یکی می‌برد غسل شب قدر بدهد، تا طهارتِ مضاعف شود برایشان تا سال بعد، و از خستگی این غسل‌ها، خوابش بگیرد و کمی چرت بزند، بهره‌ای از این لحظات ناب از دست رفتهٔ لیلة القدر، دارد؟ نمی‌دانم........ فقط.... اگر این دقت هاواعمال سادهٔ این مادرهانبود و شب های قدر، به جای خواباندن کودکان‌شان و نشستنِ فارغ بال تا خود سحر بر سر سجاده آنان را با پاشیدن آب به صورتشان و هزار وعده و سرگرمی بیدار نگاه نمی‌داشتند، به گمانم نه شیخ مفیدی در این دنیا یافت می‌شد، نه شیخ صدوقی، نه سیدرضی، نه طباطبائی، نه امینی نه...! راستش… فکر می‌کنم سهم قابل توجهی از ثواب تمام اعمالی که ما عاملین به مفاتیح‌الجنان، تا خودِ صبحِ قیامت، انجام می‌دهیم، ثواب تمام جوشن‌ها، کمیل‌ها، نمازها، توسل‌ها، زیارت‌ها،صاف می‌رسد به مادرانمان! ✍ هجرت،دکتر موحد ✅@ziafat_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻در تمنای : ✍اخرین شب قدر است ، وهمه از جایگاه مباحثات علمی و تفکر در این شب ها آگاهیم. امشب اگر بخواهیم در تمنای قدر زن تاریخ، جوشن بخوانیم حتما به این فرازها که می رسیم ، جرعه جرعه می نوشیم: یا من فی البر و البحر سبیله(۴۳) ای خدایی که در خشکی و دریا به سویش هست. یا من فی کل شئ دلائله(۵۹) در هرچیزی میتوان اورا دید.. یا هادی من استهداه(۶۱ نشان می دهد به هر طالب راهی یا من سبیله واضح للمنیبین(۷۶) برای اهل انابه روشن است. در شرایطی که روح عالم تکنیک بر جامعه حاکم شده،و عقل بشر نیز شده و همه چیز را می داند ، زن و مرد خوب دریافته اند که این عقل در امروزی قوی است اما نیست، فلذا فقط به دنیای بشر می اندیشد. اما زن امروز یقین دارد که راه هایی که دائما به آن دعوت می شد ، از آغاز بودند و راه اصلی نیز دشوار ودشوارتر می شود و شاید اکنون در عصر حاکمیت هوش مصنوعی به تدریج بسته شده است ، آن گونه که می توان در ضرورت وجود زن نیز تردید داشت!!!! باید بپذیریم که در این وضع آن که نشانه های خطر را بهتر می بیند ، و نگهبانِ نه تنها خود، بلکه همه‌ی تاربخ می باشد کسی جز زن نیست. 🔻اما چه باید کرد آن‌گاه که زن امروز نیز برای خروج از چاله در ماندگی ها ، به چاه نومیدی و بی پناهی و بی اعتقادی افتاده است؟ همان است که به روی اهل گشوده است، و زنانِ لیله القدری ،هرگز تسلیم راه های بی راهه نمی شوند. و فقط روح مادری می تواند زن امروز را اهل کند ، همتی که با امید و انتظار راهگشاست و باریکه راه را می گشاید. در عالم مادری می توان در انتظار عالَمی دیگر به سر برد، گرچه اکنون راه پوشیده باشد. اما خوب می داند: ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا.. او می داند که فقط در : _سخت که مادریش هست، بر پا کردن خانه ممکن می شود. در این مراقبت سخت است که او به آسمان امیدوار است و خود نیز با دوست به سر می برد، در این خانه کم کم زبان اهل خانه باز می شود و دشواری شنیدن سخن یکدیگر آسان می شود. در همین مراقبت سخت است که او به دل خوش نیست و دائما در نگهبانی از حریم خانه و خانمان است تا مبادا ویران گردد که با ویرانیش همه چیز به خطر می افتد. خانه ای که در و دیوارش انعکاس روح و زن خانه است. در این خانه راه دشوار هم رفتنی است، چراکه قوّتِ پایِ اهلِ خانه از در طی راه دشوار، روزافزون است. و شب قدر اغتنام فرصت درطلب وسعت بی نهایت ماست. ✅@ziafat_andishe
❤️ چشم انتظار شهادت ✏️ رهبر انقلاب: سردار زاهدی از دهه شصت در میدان‌های خطر و مجاهدت، شهادت بود. ۱۴۰۳/۱/۱۴ و مگر می توان جز در پناه عزم و امید به وعده های الهی صبوری کرد و کشید ؟ در روزگاری که مردمان دل بسته چیزهایی شده اند که مدام‌در حال ( (شهر ،خانه و...) و به سرعت همه چیز متحول می شود ،آن گونه که غالب گشته و همه با چشم اکنون بین به گذشته وآینده نگاه می کنند ، در این حال فقط است که چشم ها را از نزدیک بینی می رهاند و به راهی دعوت می کند که انتهایی ندارد. 🔹️افق تفکر با و امن وآسایشِ موقت توام نیست و کسانی که راهی این راه می شوند می خرند تا راه آینده باز بماند و نیز در همین افق پیدا می شود‌. فکر کردن یعنی سلوک کردن و در راه بودن ، راهی که هرکس باید خودش عازم ان شود؛ راهی که مقصدش از پیش ، معلوم نیست و بی انتهاست، و در این راه بی انتها شهادت را می توان درک کرد. درست مثل که در یک مسیر صعب و دشوار، برای اولین بار راه را گشود و پیش رفت. و اکنون حاج قاسم را می توان هر لحظه نظاره کرد... @ziafat_andishe 💻 Farsi.Khamenei.ir
hesamoddin.seraj.roya(128).mp3
7.44M
شهادت: نگارم در زد، نگارم در زد خداوندا یاری کن، دلم می لرزد من این را، به عمری که خواهم با او ، گویم بیا ای ساقی،به من ده جامی که جانم در رقص آرد، شراب باقی چه ها می بینم ، خیال است آیا ؟ چه می نوشم ، این است آیا ؟ عیان یا رویا ؟ چه حالست آیا ؟ بیا ای ساقی،به من ده جامی که جانم در رقص آرد، شراب باقی به دریا گفتم، شبی به دریا گفتم، شبی راز دل خروشید از غم؛ سرزد به نگارا یک دم ، از این موج غم ، نبودم به دریا گفتم، شبی راز دل به دریا گفتم، شبی راز دل خروشید از غم سر زد به سنگ ساحل نگارا یک دم ، از این موج غم ، نبودم غافل چه ها می بینم ؟ ، خیال است آیا ؟ چه ها می بینم ؟ ، خیال است آیا ؟ چه می نوشم،این است آیا ؟ عیان یا رویا عیان یا رویا چه حالست آیا ؟ چه حالست آیا ؟ بیا ای ساقی، به من ده جامی که جانم در رقص آرد، شراب باقی که جانم در رقص آرد، شراب باقی ✍واگر شهادت چشم انتظاری است؛ واگر شهادت راهی است که باید درآن طالب باشی؛ و اگرشهادت همان است که باید او را بجویی؛ آری یک عمر،در طلبش بی قرار باشی؛ و راز دل را که سنگین است،آن قدر که دریا ازشنیدنش بی قرارمی شود و سر به سنگ می زند،بایدمراقبش باشی: ؛ که غفلت زدگی و امن وآسایش را پس می زند، پس من وتو نیزبه عنوان ،در همین خود ، عازمیم. عازم راهی که که درآن غفلت و امن و آسایش نیست. و مگر شهادت راهی جز همین مراقبت سخت دارد؟ ما به دنبال حاج قاسمیم. @ziafat_andishe
🔰ضیافت قرآن. 🔻حضور در ؛ پیامبران فقط قواعد نیاورده‌اند بلکه عالَم و آدم را تغییر داده و تربیت کرده‌اند. پیامبران شکنند و نه فقط بت‌های بیرون بلکه را هم می‌شکنند و در پای دوست می‌ریزند و تمام راه عبودیت را طی می‌کنند تا به مقام امامت و ولایت می‌رسند. چون به بت شکنی اشاره شد از آزمایش حضرت خلیل الله یاد کنیم و ببینیم او چه راهی را پیمود تا به مقام امامت رسید و با یکی شد؟ او مراتب توحید را پیمود و آزمون عشق را گذراند. وقتی به او فرمان رسید که فرزندِ به خونِ دل پرورده را قربانی کند ،تردید و درنگ نکرد.او همه بت‌ها را شکست و از هر آزاد شد و یکسره به دوست پیوست. اما این آزمایش شوخی نبود آزمایش تاریخ امامت و ولایت بود و پس از آزمایش ،حضرت ابراهیم علیه السلام هم فرزند را بازیافت و هم میزان و ملاک علایق و قواعد و احکام شد. مگویید که واقعه قربانی کردن فرزند در پیری و در اواخر عمر حضرت خلیل الرحمان بوده و امامت او ربطی به این واقعه ندارد . قرآن کتاب تاریخ نیست و این آزمایش هم در وقتی از اوقات تقویم رسمی اتفاق نیفتاده ، زمان و تاریخ با آن معین شده ابراهیم با این قربانی خلیل الله شده است و به طور کلی با این قبیل آزمایش‌ها و آزمون‌ها تاسیس می‌شود. ✍دکتر داوری اردکانی ✅@ziafat_andishe
و مگر می توان از آزمایش ابراهیم گفت و از یاد نکرد آن گاه که به روایت قرآن: رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ (۳۷ ابراهیم ) و چگونه هاجر و ابراهیم نقطه عطف تاریخ می شوند و تاریخ و زمان با این رفتار این مادر وپدر معین می گردد، آن گونه که اکنون حج ما ملقب به "ابراهیم" است؟ سعیِ صفا و مروه‌ی حجِّ اکنون، مگر چیزی جز همان دویدن های هاجر و اسماعیل در بیابان مجاور بیت الله است ؟ وچه پاسداشتی خداوند از این سعی مادرانه داشته آن گاه که تا ابد هر حجی همین سعی هاجر گونه است. ✅@ziafat_andishe