eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
491 دنبال‌کننده
433 عکس
765 ویدیو
130 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
(۱) 🚨 توجه به ضرورت امر خودسازی ✅حضرت علی علیه السلام در حدیثی می فرمایند: (مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنَّاسِ امامَاً فَلیَبدَا بِتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ) هر که خویش را برای راهبری مردم نصب نموده است،باید پیش از تعلیم دیگران به تعلیم خویش بپردازد. «نهج البلاغه،ص480» 🔷یکی از اموری که دانستن آن بر مربی و معلم لازم است اهمیت امر خودسازی، تهذیب و تادیب نفس است؛ چرا که اگر قرار است مربی هدایگر و راهنما باشد باید خودش هدایت شده و ره یافته باشد. پس امر مهمی که یک معلم یا مربی باید به آن توجه داشته باشد، مبادرت به امر و اصلاح نفس خویش پیش از پرداختن به دیگران است و اساساً عقل سلیم نیز حکم می کند که چون هر کس دارای حب ذات است و خویش را دوست دارد به تربیت و تأدیب خود پیش از دیگران توجه نموده؛ ✅حضرت علی(علیه السلام) در حدیثی دیگر می فرمایند که: (لا تَشتَغِل بِوَعظِ غَیرکَ ما لم تَشتَغِل اوَّلاً بِوَعظِ نَفسِک) تا نخست به موعظه خود نپرداخته ای، به موعظه دیگران مپرداز. «مجموعه ورام،ج1،ص238» و نیز در حدیث قدسی آمده است: خداوند متعال به بعضی از انبیای بنی اسرائیل وحی فرمود: خود را موعظه نما و اگر خود پند گرفتی، آنگاه به موعظه مردم بپرداز و گرنه از من حیا کن. (مجموعه ورام،ج1،ص239) پس باید توجه داشته باشیم که اگر بدون تهذیب نفس به اصلاح فرزندان و متربیان بپردازیم ممکن است ناخواسته باعث افساد آنها بشویم. 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 فصل اول:‌مبانی اخلاقی کار فرهنگی - قسمت اول 🔷 انگیزه قوی و صبر فراوان: انگیزه قوی باعث تداوم کار، و جلوگیری از کسالت می شود. در روایت هم آمده است: هیچ جسمی به کاری که انگیزه اش قوی است، ضعف نشان نمی دهد. فرهنگ، امری دیرپاست که تغییر آن زمان می خواهد و کسانی در این راه توفیق پیدا میکنند که حوصله زیاد داشته باشند. کسی که می خواهد کار فرهنگی انجام دهد باید به کارش اعتقاد و انگیزه قوی داشته باشد، علاوه براین، باید ضرورت این کار و جایگاه کار فرهنگی و تشکیلات را به درستی شناخته باشد. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تشڪیلاتے (۲) 🔻 فصل اول: مبانی اخلاقی کار فرهنگی قسمت دوم 🔷 احساس مسئولیت: برخی انسان‌ها مسئولیت‌پذیر هستند و برخی نیستند. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌فرماید: شما مسئول هستید؛ حتی نسبت به زمین و حیوانات. تقوا باعث احساس مسئولیت می‌شود یعنی کسی که می‌خواهد رهبر انسان‌های پرهیزگار باشد، باید در برابر محیط اطرافش احساس مسئولیت کند. این مسئولیت درجه‌بندی دارد: ۱. مراقب خودتان باشید. ۲. خودتان و اهل‌تان را از آتش حفظ کنید. گاهی اهل انسان همسر و فرزندانش و گاهی نزدیکان، هم‌محلی‌ها و هم‌شهری‌ها و... هستند. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 سه تهدید جدی تشکیلاتی برای مجموعه‌ها 1⃣ دلسوز نبودن بعضی اعضاء نسبت به دیگر اعضاء: يعنی شخص نسبت به هم‌سنگرش بی‌توجهی می‌کند، به‌عنوان نمونه فلان مسؤل مجموعه در طول هفته به‌شدت درگير می‌باشد و ديگر مسؤلان که امکان دارد بيکار باشند به اين مسئله توجهی ندارند و بی‌تفاوت نظاره‌گر هستند تا تمام انرژی اون شخص تخليه بشه، عدم توجه به اين مسئله به‌صورت بلندمدت باعث فرسايش شخص خواهد شد. 2⃣ مديريت زمان نداشتن: به‌عنوان نمونه اعضاء، مدت زيادی از وقت خود را صرف بحث‌های بی‌اساس و بدون نتيجه می‌کنند و اين مسئله امکان دارد در جلسات مهم اعضا هم اتفاق بيفتد. 3⃣ کم‌رنگ شدن معنويت در تشکیلات: دوری از هیئت‌های عزاداری هفتگی، دوری از قرآن و ادعیه، عدم بهره‌گیری از استاد اخلاق و... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 وحدت تشکیلاتی 🔻 یک تشکیلات واحد، اولین و واضح‌ترین معنایش این است که افرادی که در این تشکیلات کار می‌کنند به دنبال یک جهت واحدی، به دنبال گمشدهٔ واحدی می‌گردند، آن هم با همکاری و همراهی و همگامی با یکدیگر. پس یعنی اخلاق اسلامی؛ اخلاق تشکیلاتی یعنی اخلاق اسلامی منظم، یعنی چگونگی برخورد دو برادر، دو هم‌فکر، دو هم‌آهنگ، دو هم‌جهت. 📚امام خامنه‌ای مدظله‌العالی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۳۸ ↩️ شامل آیات ۸۲ تا ۹۰ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند:: «حَقُّ الوَلَدِ عَلَی الوالِدِ اَن یُحَسِّنَ اسمَهُ وَ یُحَسِّنَ اَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ القُرآنَ»؛ حق فرزند برپدر این است که او را نام نیکو نهد، به خوبی تربیت کند و به او قرآن بیاموزد. 📚(نهج‌البلاغه حکمة ۳۹۹) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 تشکیلات از منظر امام موسی صدر 🔻 مقدمه اول اینکه جهان منظم است، پس نمی‌شود بی‌نظم زندگى کرد. مقدمه دوم این‏که جامعه امروز همه چیزش مؤسساتى، سازمانى و تشکیلاتى است و اگر ما بخواهیم بی‏سازمان و بی‌تشکیلات فعالیت کنیم مؤفق نخواهیم شد. حالا اگر این دو مطلب را پذیرفتید که چه بهتر. اگر هم نپذیرفتید، به ۵۰ سال پیش تا حالا می‌ماند که همه‌مان خُرد شدیم، له شدیم، قوایمان تلف شد، هرکس به راه خودش رفت، هر کس با دیگرى تضارب و تزاحم داشت و مشکلات بی‌شمارى پیش آمد. نتیجه هم این شد که دیگران هزاران فرسنگ از ما پیش افتاده و رفته‏‌اند، اما ما هنوز همین‌جا هستیم و باز هم مى‏‌مانیم. میل خودتان است. مى‏‌خواهید بپذیرید، نمی‌خواهید هم نپذیرید. 📚 سخنرانی امام موسی صدر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۴۴ در حوزه علمیه قم در جمع علما 🔻دانلود فایل این سخنرانی🔻
از زبان اسوه ی کار تشکیلاتی.docx
30.7K
🔺 توصیه این است که عزیزانی که تمایل دارند در مورد چرایی کار تشکیلاتی و اهمیت آن در جامعه دینی بیشتر بدانند حتماً این مطلب را مطالعه کنند. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ده پاسخ به یک سؤال مهم ↩️ چرا باید کار فرهنگی کنیم؟ 1⃣ قسمت اول 🔻 اگر در میانه راه هستید و گاهی برای ادامه مسیر دچار تردید می‌شوید و اگر دوست دارید این جبهه را تقویت کنید و دوستان‌تان را برای انجام کار فرهنگی ترغیب نمایید، پاسخ به این سؤال مهم و اساسی را حتماً به‌خاطر بسپارید و بارها در ذهن‌تان مرور کنید. 1⃣ اول: برخلاف بسیاری از دردهای بشر "درد دین" داشتن از معدود دردهایی‌ست که به انسان آرامش روانی و لذت معنوی می‌بخشد. درد دین داشتن از جمله دردهای مسری و واگیردار است پس اگر طبق روال و در مسیر درست دنبال شود اول از همه، اعضای خانواده را گرفتار می‌کند. وقتی کسی کار فرهنگی کند، فضای خانه و خانواده او از معنویت آن نور می‌گیرد، هدف‌ها متعالی می‌شود، همسر هم‌سنگر می‌شود و فرزند رزمنده جبهه فرهنگی و ادامه دهنده راه پدر و مادر. هر کس بیشتر در این جبهه ثابت قدم بماند در تربیت فرزندان صالح مؤفق‌تر خواهد بود و چه بسیارند کسانی که از کم‌کاری در این عرصه خسارت‌های جبران‌ناپذیری دیده‌اند. 2⃣ دوم: یک‌بار امام راحل رحمةالله علیه در دیدار با دبیران پرورشی توصیه‌ای بدین مضمون فرمودند که فکر نکنید این دانش آموز ده، یازده ساله پسر فلان کشاورز یا مغازه‌دار و آسیابان روستاست بلکه تصور کنید این نوجوان وکیل آینده، وزیر آینده و یا فلان مسئول خواهد بود. حالا ما از وزیر و وکیل شدن افراد هم که بگذریم و در سطوح پایین‌تر به موضوع نگاه کنیم کمک به تربیت دینی جوان و نوجوانان این مرز و بوم، کمک به تربیت شهروندان آینده جامعه و همسایگان دیوار به دیوار خود ماست. آیا تا به‌حال از صدای بلند نوار ترانه خانه همسایه و یا فساد و بی‌بند و باری اطرافتان ناراحت نشده‌اید؟ یادتان باشد که ناراحتی در این باره به‌تنهایی مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه باید تصمیم بگیرید از همین امروز برای فردای خود و فرزندان‌تان همسایگان خوبی تربیت کنید. 3⃣ سوم: حتماً شنیده‌اید خیلی از بزرگترها که امروز از نمازگزاران جدی و پروپا قرص مساجد هستند، مسجدی شدن خود را مدیون پدربزرگ یا مادربزرگ پیرشان می‌دانند که در کودکی دست آنها را می‌گرفت و با خود به نماز جماعت می‌برد. 👌 کار فرهنگی یعنی همین؛ به همین سادگی فراموش نکنید تربیت دینی در فضای غیررسمی مفیدتر و اثرگذارتر است پس تا فرصت هست درست مثل مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها به تجارت پر سودی دست بزنید که تا قیام قیامت خوشه‌چین ثمرات بی‌مثالش باشید. 4⃣ چهارم: در آموزه‌های دینی خطاب به ائمه اطهار علیهم‌السلام می‌گوییم: "اشهد أنّک جاهدت فی الله حق جهاده" آیا تا به حال فکر کرده‌اید معنای این جمله چیست؟ یعنی: شهادت می‌دهم به درستی‌که شما حق جهاد در راه خدا را به جا آورده‌اید. و حتما یادتان هست که بارها در زیارت‌نامه‌ها، به امامان معصوم علیهم‌السلام خطاب کرده‌اید که ای بزرگواران: "داعی الی الله"، "داعی الی سبیلک" و "داعی الی دینک" هستند، یعنی آنها دعوت کننده به خدا، راه خدا و دین خدا هستند. دوستی می‌گفت: گسترده شدن سفره روزی بی‌کران هدایت عاشورا و بساط کربلا که کار امام حسین علیه‌السلام و یارانش بوده، ما برای کمک به این جبهه چه کار کرده‌ایم؟ اصولاً قرار نیست داعی الی الله بودن امامان معصوم علیهم‌السلام را آن دنیا پای ما بنویسند بلکه ما نیز موظفیم کاری کنیم که نکند در حق "جهاد در راه خدا" کوتاهی کرده باشیم. 5⃣ پنجم: قبل از انقلاب برای تربیت دینی فرزندان به حاکمیت و دستگاه‌های آموزشی و حتی مدارس امیدی نبود و هر کس دلش می‌سوخت خودش کاری می‌کرد. مسجد، هیأت و تکیه محل؛ کانون اصلی تربیت جوانان و نوجوانان محسوب می‌شدند و نتیجه آن شد که نسل انقلاب و دفاع مقدس رشد کردند و تربیت شدند. 🔹 اما کم‌کم دچار روزمرگی و تکرار شدیم، از عمق به سطح آمدیم و رسالت‌های تربیت دینی فرزندان‌مان را به‌عهده مسئولان دستگاه‌ها و ارگان‌های حاکمیتی گذاشتیم و از قضا کمی دچار خسران شدیم. 🔹 به‌تدریج فرهنگ‌سراها رقیب مساجد شدند و معلم و عموها و خاله‌های تلویزیون و کاپیتان تیم ورزشی جای مربی را گرفت. یعنی تربیت نسلی مشابه نسل اول انقلاب و رزمندگان دوران دفاع مقدس. ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۳۹ ↩️ شامل آیات ۹۱ تا ۹۴ سوره مبارکه 🔻امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند:: «مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ، اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ»؛ هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته گردد. 📚(اصول کافی ۲/۶۰۳) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 شهید بهشتی: اگر گروه‌ها بر این چند چیزی که می‌گویم بنا بگذارند، وحدت به خطر نخواهد افتاد: 1️⃣ تشکیلات ما باید بر اساس صداقت باشد و نه ریا و تظاهراً و مردم‌فریبی که از بدترین آفت‌های اجتماعی است🍁 2️⃣ مسابقه گروه‌های متعدد ما باید در راه خیرات و نیکی‌ها و سازندگی‌ها باشد و نه مسابقه طرد و تخریب 🍁 3️⃣ این گروه‌ها وقتی دیدند خطوط اصلی مشترکی دارند، باید هرچه سریع‌تر در یک جبهه گسترده‌تر با رهبری مورد قبول گرد هم آیند تا توانی بزرگ‌تر به‌وجود آورند🍁 4️⃣ گروه‌ها باید قانون اساسی ایران را زمینه اصلی حرکت و همکاری و هماهنگی خود قرار دهند. ✍ در دنیای امروز باتوجه به اینکه همه اطلاعات و علوم مورد نیاز تشکل‌ها به راحتی در اختیار همگان قرار می‌گیرد، لذا جاهلان امروز از نظر علمی، از نوع «جاهل مقصر» تلقی شده و جای هیچ‌گونه عذری باقی نمی‌ماند... یاد بگیریم و بعد بدهیم، برای ظهور امام زمان ارواحنا له الفداء کم‌کاری و کم‌لطفی نکنیم... اللهم عجل لولیک الفرج 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 اندکی تامل ... 🔻 حجت الاسلام و المسلمین پناهیان: گناه اصلی که ظهور را به تأخیر می‌اندازد، «ناتوانی مدعیان ولایت‌مداری در زندگی » است ⭕️ گنه‌کارهای کوچه و بازار را مانع ظهور نبینید؛ مسألۀ اصلی ما مدعیان ولایت‌مداری هستیم! ⭕️ ابراز تکی «مانع ظهور» را برطرف نمی‌کند، باید «عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ» باشد ⭕️ رشد معنوی ما در ارتباط‌گیری و تحمل کسانی است که با ما جور نیستند/ما در «صابروا و رابطوا» گیر کرده‌ایم! ⭕️ خدا که از ما کار نمی‌خواهد؛ بلکه می‌‌خواهد ما آدم شویم/ و آدم شدن ما در تحمّل جمع است! ⭕️ باید برای رشد جنبه‌های «تشکیلاتی»مان فکری کنیم. ⭕️نمی‌شود طلبه‌ها قال الصادق(علیه السلام) یاد بگیرند ولی کاری با تشکیلات نداشته باشند. 🌸🌸🌸🌸 نامۀ امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف): «وَ لَوْ أَنَ‏ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ على اجتماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا»(احتجاج/2/499) 💠 مسیر رشد ما باید به جایی برسد که در «روابط اجتماعی» امتحان پس بدهیم ما فوق‌العاده زرنگیم و برای اینکه گیرِ امتحانات اجتماعی سخت نیفتیم، با هم کار نمی‌کنیم! و از کنار هم رد می‌شویم و ارتباطمان در حد یک «سلام و علیک» نگه می‌داریم و کار تشکیلاتی نمی‌کنیم. 💠 خدا به موسی(علیه السلام) فرمود: مقام بالای امت آخر، به خاطر ایثار است/ ما هنوز به اینجا نرسیده‌ایم! 💠 چرا استعدادهای‌مان را برای همدیگر خرج نمی‌کنیم؟ 💠 وقتی جمع شدید و پیوند برقرار کردید، تازه دعوا شکل می‌گیرد/ «من سر به زیرم و به کسی ظلم نمی‌کنم»، کافی نیست! 💠 در کشور ما مشکل ریشه‌ای، عدم توانایی مؤمنین برای زندگی جمعیِ حداکثری است بعضی‌ها هم تکی کار می‌کنند تا موفق باشند و حاضر نیستند جمعی کار کنند تا آدم شوند. در حالی که آدم شدن مهم است نه موفقیت! و آدم شدنِ تو در تحمل جمع است. 💠 طاغوت بر جمعی حاکم می‌شود که افرادش به هم کاری ندارند. 💠باید برای رشد جنبه‌های فکری کنیم/ تکی نمی‌شود در اوج معنویت قرار گرفت 💠 امروز «آدم شدن، به معنای تشکیلاتی شدن» است که فرج را نزدیک می‌کند! 💠 تو در ارتباط گرفتن و تحمل کسانی است که با تو جور نیستند/ امام باقر(علیه السلام): با صبر و تحمل اذیت اطرافیانم، به خدا مقرب می‌شوم... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۰ ↩️ شامل آیات ۹۵ تا ۱۰۱ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند:: «لا یُعَذِّبُ اللهُ قَلبًا وَعَی القُرآنَ»؛ خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده باشد، عذاب نمی‌کند. 📚(امالی طوسی ۱/۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 راه های ابراز محبت به متربی 🔻 از سه راه می توان محبت را به متربی بروز داد: محبت بصری محبت ابزاری محبت کلامی ۱. محبت بصری: یکی از راه های ابراز محبت، محبت چشمی است. چشم دارای امواج مثبت و منفی است. شما از نگاه خود می توانید پیام محبت، تنفر، اعتراض، سؤال، انتقاد و ... را به دیگران بفرستید. لذا یکی از راه های بروز محبت، محبت چشمی است. ۲. محبت ابزاری: دست دادن و هدیه دادن نمونه هایی از محبت ابزاری است. ۳. محبت کلامی: یکی از ارتباط های سالم که باعث ایجاد امنیت درونی در نوجوانان می شود، ارتباط کلامی زیباست. خوب حرف زدن، کلام زیبا گفتن و ساختن جملات با کلمات زیبا یک نوع محبت است. خداوند می فرماید: «قولوا للنّاس حسناً». بد زبانی و استفاده از کلمات تحقیرآمیز، ساختار شخصیت متربی را متزلزل می نماید. گاهی یک کلمه زشت و تحقیرآمیز، سیستم روانی نوجوان را به خطر می اندازد و امنیت درونی را از او می گیرد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 پرورش دهنده دل ها، باید دلش را با خدا گره بزند 🔻 مربی عزیز: پرورش دهنده دل ها، باید دلش را با خدا گره بزند و برای جاودان شدن نتایج زحماتش در قلب جوان و نوجوان، موفقیت های خود را به مولف قلوب که همیشه جاوید و زنده است پیوند دهد و هر پیشرفتی را از ناحیه او بداند. امام علی(علیه السلام) می فرماید: «کسی که اهل توکل باشد، کمک خداوند را از دست نمی دهد.» لازم به ذکر است که موجبات رحمت خداوند در صورتی که می خواهید سریعتر باستجابت برسد توسل بر ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز لازم و ضروری است. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۱ ↩️ شامل آیات ۱۰۲ تا ۱۱۰ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند:: «لَمّا قِيلَ لَهُ : اُمَّتُكَ سَتُفتَتَنُ ، فَسُئلَ : ما المَخرَجُ مِن ذلكَ ؟ ـ : كتابُ اللّه العَزيزُ ، الذي لا يَأتيهِ الباطِلُ مِن بَينِ يَدَيهِ و لا مِن خَلفِهِ ، تَنزيلٌ مِن حَكيمٍ حَميدٍ ، مَنِ ابتَغَى العِلمَ في غَيرِهِ أضَلَّهُ اللّه »؛ وقتى به ايشان گفته شد: بزودى امّت تو گرفتار فتنه خواهد شد، [در جواب اين پريش كه :] راه خلاص از آن چيست؟ ـ فرمود : كتاب گرامى خدا، همان كه باطل نه از پيش و نه از پس بدو راه نيابد، فرود آمده [و ]از سوى حكيمى ستوده است. هر كه علم را در جز قرآن بجويد، خداوند گمراهش كند. 📚(تفسير العيّاشيّ : 1/6/11 ، اُنظر تمام الحديث) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 بایدها و نبایدهای حلقه داری مخصوص سرگروه ها 🔻 بایدهای حلقه داری: ۱- بیان درست موضوع ۲- رغبت زایی و انگیزه سازی ۳- سؤال برانگیزی در بحث ۴- دو طرفه شدن مباحث ۵- ورود همه اعضاء به بحث ۶- جمع‌بندی و نتیجه گیری ....................................... 🔻 نبایدهای حلقه داری: ۱- یک طرفه سخن گرفتن ۲- اطاله کلام و رغبت زدایی ۳- پیش داوری و قضاوت ۴- خروج از موضوع اصلی ۵- تخریب، تمسخر و انتقاد ۶- شوخی‌های مکرر و بیجا 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تشڪیلاتے (۳) 🔻فصل اول:مبانی اخلاقی کار فرهنگی قسمت سوم 🔷 درد مندی: دردمندی یا همدردی یکی از ارزش های والای انسانی و از نشانه های سلامت دل و روح انسان است. امیرالمؤمنین می فرمایند: آیا دلم را خوش کنم که به من بگویند امیرالمؤمنین، اما در مشکلات روزگار با زیردستانم شریک نباشم؛ مانند حیوانی که گوشه خانه بسته شده و غصه اش علفش است... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۲ ↩️ شامل آیات ۱۱۱ تا ۱۱۸ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند:: «إنّ القرآنَ لَيُصَدِّقُ بَعضُهُ بَعضا ، فلا تُكذِّبوا بَعضَهُ بِبَعضٍُ»؛ قرآن، قسمتى از آن قسمت ديگرش را تصديق مى كند. پس، شما برخى از آن را به وسيله برخى ديگرش، تكذيب نكنيد (نگوييد اين آيه با فلان آيه نمى خواند و ناسازگار است) 📚(كنز العمّال : 2861) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 آموزش آداب اجتماعی به متربی 🔻 ادب در گفتار و رفتار بهترین زینت برای انسان محسوب شده و نشانۀ کمال عقل و بالندگی آن­هاست. شخص باادب ظرافت در گفتار و رفتار دارد و به همین دلیل می­تواند با دیگران معاشرت خوبی داشته باشد. از مهم‌ترین نکاتی که در تربیت باید مدّ نظر قرار گیرد، آموزش است. مهم‌ترین عناوینی که مربیان می‌تواند در آموزش آداب اجتماعی متربیان در نظر بگیرند شامل این موارد است: ۱. آموزش سلام و گشاده‌­رویی ۲. آموزش خوش‌آمدگویی به مهمان ۳. آموزش پذیرایی از مهمان ۴. آموزش صحبت در میان جمع ۵. آموزش آداب غذا خوردن ۶. آموزش همسایه‌داری خوب ۷. آموزش تبریک و تسلیت­گویی به دوستان و آشنایان تذکر: ۱. مقایسۀ متربی با دیگران هرگز نباید کسی را با دیگران مقایسه کنیم؛ این کار علاوه بر آن که موجب شعله­ور شدن آتش حسادت و دشمنی در درونشان می‌گردد، باعث می­شود کارهای شایستۀ خود را، نه برای مزیّن شدن به زینت‌های اخلاقی، بلکه برای جبران تحقیر خود و رسیدن به شخص مورد مقایسه انجام دهند. ۲. انتظار بیش از توان سن متربی را در نظر بگیریم. همان‌گونه که کودکان برای صحبت­ کردن، دورۀ طولانی مدتی را سپری می­کنند، همان‌گونه که به‌تدریج راه رفتن خوب را یاد می­گیرند، آداب اجتماعی را هم به‌تدریج و با آزمایش و خطاهای بسیار فرا خواهند گرفت. لذا از همان اوّل از آن‌ها توقع رفتاری سنجیده­ و حساب شده نداشته باشیم. ۳. زیاده­روی در آموزش 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir