eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
490 دنبال‌کننده
430 عکس
759 ویدیو
130 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 برخی فنون مشاوره موفق 🔻 هر یک از روش‌های مشاوره را هم که انتخاب کنید باز باید یک سری فنون را بلد باشید. فنونی که باعث می‌شوند مشاوره شما تأثیرگذارتر باشد تا هم خود شما و هم مخاطبتان احساس رضایت کنید. الف) خوب گوش کردن : مهمترین و اساسی‌ترین فن مشاوره «گوش دادن» است. مهارتی به ظاهر ساده، اما در واقع بسیار دشوار. چون خیلی اوقات تبدیل می‌شود به شنیدن که کاملا یک امر غیر عادی است. در این حالت ممکن است هوش و حواس شما کاملا به موضوع نباشد که قبلا در مورد مضرات آن توضیح داده‌ایم. ب) انعکاس: انعکاس یک فن مشاور‌ه‌اي است که گوش دادن مقدمهدآن محسوب می‌شود. در انعکاس مشاور مانند آینه عمل می‌کند، احساسات و عقاید متربی را در قالب کلمات و جملات بیان می‌کند و متربی را به تفکر و بازبینی بیشتر درباره موضوع تشویق می‌کند. انعکاس صحیح، فرد را متقاعد می‌کند که می‌تواند تصمیم گیرنده خوبی باشد، زیرا در انعکاس پند وجود ندارد و فرد به یافتن راه حل، براي مشکل، تشویق می‌شود. ج) ایجاد ارتباط: فرآیند مبادلة اطلاعات و احساسات. ارتباط جریانی است متقابل، نتیجه ارتباط صحیح و تربیتی باید این باشد که آغاز کننده این ارتباط و مشورت، مشاور باشد و ادامه دهنده و پیگیري کنندة آن در دفعات بعد متربی باشد. ایجاد رابطه، کلید طلایی مشاورة موفق است. د) ایجاد اعتماد: برای تأثیرگذاری بر مخاطب باید اعتماد او را جلب کنید. برای ایجاد اعتماد صادقانه عمل کنید، با صلاحیت و متانت ولی فروتن و متواضع سخن بگویید، مسئولیت کار خود را بپذیرید، با استدلال حرف بزنید، شأن طرف مقابل را حفظ کنید و پاسخ مناسب و کوتاه بدهید. ایجاد رابطه، کلید طلایی مشاورة موفق است. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی ها و تغییرات عمومی دوره نوجوانی 🔹🔹🔹بخش دوم🔹🔹🔹 ✅ نوجوانی، سنی مسئله آفرین است گرچه هر سنی مسائل خاص خودش را دارد ، با این حال ، مسائل نوجوانان اغلب برای پسران و دختران به گونه ای است كه آنها به سختی از عهده ی حلشان برمی آیند. دو دلیل برای این مسئله وجود دارد: اول اینكه ، در سرتاسر دوره ی كودكی ، مسائل آنها بالاخره توسط والدین و معلمان حل می شود، در حالی كه بسیاری از نوجوانان به دلیل بی تجربگی ، به تنهایی از عهده ی حل مسائلشان برنمی آیند. دوم اینكه نوجوانان دوست دارند احساس كنند كه افرادی مستقل و آزاد هستند . آنها درخواست ارائه راهی را دارند كه خودشان بتوانند از عهده ی حل مسائل برآیند و كوشش هایی را كه از جانب والدین و معلمان برای كمك به آنها ارائه می شود ، نمی پذیرند. #️⃣ 📌 بخش های قبلی مربوط به هر کدام از مباحث مربوط به "شناخت نوجوانی" را با لمس هشتگ های زیر ببینید: 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🌷 بسم رب الشهداء و الصدیقین 🌷 🔸 «پویش مردمی احداث یادمان شهید گمنام» 💳 اطلاعات حساب بانکی جهت مشارکت: شماره کارت:
5892107045285072
شماره حساب:
3120054515224
شماره شبا:
IR390150000003120054515224


🛑 هم وطن! شاید این شهید عزیز که میهمان شهر ماست، همشهری شما بوده باشد. همه مدیون شهداییم. این بار دین مان را با مشارکت در احداث یادمان این شـــــهید عزیز ادا کنیـــــم. 🔸 هیئت امنای یادمان شهید گمنام مسجد جوادالائمه علیه السلام شهرک شیخ شهاب الدین شهرستان اهر (آذربایجان شرقی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۶ ↩️ شامل آیات ۷۰ تا ۷۵ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «أشرافُ اُمّتي حَمَلَةُ القرآنِ و أصحابُ الليلِ»؛ اشراف و بزرگان امّت من قرآن دانان و شب زنده داران هستند. 📚 [الخصال : 7/21] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 چارت و ساختار: 🔻 منظور از چارت و ساختار، یعنی مجموعه ساز و کاری که در حوزه فعالیتی، نوع فعالیت‌ها و اولویت هریک و همچنین جایگاه و ارزش هر شخص در هر فعالیت؛ و نیز در حوزه تعاملات، نحوه تعامل هر بخش را با سایر قسمت‌های داخلی و خارجی مجموعه مشخص می‌سازد. پیچیدگی و گستردگی روابط انسانی و همچنین ارتباط مستقیم ساختارهای تشکیلاتی با نظم و کارآمدی آن مجموعه، انتخاب ساختار مناسب را حساس می‌کند. 🔹 اهمیت چارت و ساختار مناسب 🔸 مبنای تقسیم کار و تخصیص نیرو روشن ترین اهمیت ساختار این است که مبنایی برای تقسیم کار و تخصیص نیرو است.حوزه های فعالیتی مجموعه و رابطه آن‌ها با یکدیگر و میزان نفراتی که برای هر قسمت در نظر گرفته می‌شود از جمله مواردی است که در ساختار مشخص می شود. 🔸 وزن‌دهی به کارها یک چارت مناسب، دقیقاً مقدار نیرو و زمانی که باید بر روی یک کار صرف شود را هم مشخص می‌کند. برای مثال وقتی هم عرض کارهای فرهنگی برای کارهای رسانه‌ای تیمی تعریف کرده‌ایم، وزن کار رسانه‌ای را مشخص می‌کنیم و در عمل اعلام می‌کنیم این موضوع برای ما مهم است. نکته ی مهم این است که این وزن دهی باید منطقی و البته چند بعدی باشد یعنی اینطور نباشد که یک قسمت مجموعه خیلی قوی بشود وقسمتی دیگر از مسئولیت ها و کارها خالی بماند. 🔸 انتقال تجربه یکی دیگر از نکات مهم در نیاز به یک ساختار مناسب این است که در آن تجربیات به راحتی منتقل می‌شود و یا حداقل مشخص است هر کسی چه تجربه‌ای دارد و هر موضوعی را می‌شود از چه کسی پرسید. 🔹 نگرش‌های مختلف ساختاری به بسیج: نگرش پروژه‌ای: تعریف فعالیت های جاری و مقطعی غالبا ناظر به دانشگاه و شرایط روز به صورت پروژه‌ای انجام می‌شود. مزایا: در حالتی که تعداد نیروها کم هستند، بهترین روش تعریف یک فعالیت و تمرکز همه تشکیلات بر روی آن است، در این حالت چون همه روی یک فعالیت متمرکز هستند، کیفیت کار بالا میرود، همچنین مدیریت و تقسیم کار در این شرایط آسان خواهد بود و همکاری بین افراد افزایش می‌یابد. در این شیوه، متناسب با نیروها کار تعریف می‌شود و همچنین تشکیلات به سمت انجام کارهایی با اولویت بالاتر می‌رود. 🔹 نقاط ضعف و قوت نگرش‌های مختلف ساختاری به بسیج: 🔸 نگرش پروژه‌ای: تعریف فعالیت های جاری و مقطعی غالبا ناظر به دانشگاه و شرایط روز به صورت پروژه‌ای انجام می‌شود. معایب: در این مدل، افراد طی پروژه‌های مختلف، مسئولیت های مختلفی دارند که باعث یک بی نظمی طبیعی میگردد. همچنین همه افراد لزوما درگیر همه پروژه‌ها نمی‌شوند و احتمالا عده‌ای از نیروها در زمانی بیکار می‌باشند. در ضمن این شکل از کارها عموما از جنس اجرائیات هستند و در مجموع باعث می‌شود تا تشکیلات نتواند برای امور کلی مثل جذب و .... برنامه‌ریزی بلند مدت کند. 🔸 نگرش کانونی: در این ساختار برای هر فعالیت یک کانون در نظر گرفته می شود مانند: مطالعات/تحلیل بررسی/نوسازی معنوی/جهادی/فضای مجازی/دفاع مقدس/علمی/خبرنگاران ▪️ مزایا: یکی از مهمترین نقاط قوت این ساختار این است که ساختار بر اساس پتانسیل های موجود و علاقه های فردی اعضا قابل اضافه و کم شدن است و هر نیرو میتواند بر اساس استعداد و علاقه خویش، در بستری مناسب فعالیت کند. همچنین به علت تنوع زیاد کانون‌ها، افراد انتخاب‌های فراوانی دارند که این موضوع باعث افزایش مشارکت نیروه‌ها می‌شود. ▪️ معایب نگرش کانونی: - نبود انسجام تشکیلاتی: گستردگی و پراکندگی فعالیت کانون ها سبب می‌شود که مجموعه دارای نظم فعالیتی مشخص نباشد و افراد کانون ها از فعالیت همدیگر بی اطلاع باشند.وقتی این دو عامل را کنار هم می‌گذاریم می‌بینیم که مجموعه دارای انسجام قوی‌ای نیست و این نبود انسجام می‌تواند مجموعه را از حرکت به سمت کارهای بزرگ باز دارد. - یک بعدی بار آمدن اعضا چون هر یک از اعضا فقط دغدغه کانون خود را دارند و در آن مورد به مطالعه و تلاش می پردازند از این جهت فقط در حوزه کاری خودشان رشد می‌کنند که به نوعی رشد تک بعدی محسوب می‌شود که این یک آسیب است. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🔻 بايد خدا را شكر كنيد كه اين توفيق را، اين فرصت را در اختيار شما گذاشته كه اين كارهاى مهم را انجام دهيد. همۀ ماها - هم من، هم شماها هر كدامتان تک‌تک - می‌توانستيم یک آدمى باشيم در امر زندگى شخصى خودمان فعال؛ یک تاجر خوب، یک روحانى خوب، یک دانشگاهى خوب؛ تلاشهائى بكنيم براى خودمان، شخص خودمان، وزرى هم پيش خداى متعال نداشته باشيم؛ چون اين كارى كه ماها می‌كنيم، در آن کار امكان وزر و وبال هم خيلى زياد است؛ شانه‌ها زير قوۀ سنگين قرار دارد؛ می‌توانستيم اينجورى نباشيم، یک زندگى معمولى داشته باشيم؛ اما طبعاً اين نقش‌آفرينى را كه امروز شما در كشور و نظامتان داريد، آن را هم نداشته باشيد. پس اين شكر دارد كه شما در جائى قرار گرفته‌ايد كه می‌توانيد نقش‌آفرين باشيد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۷ ↩️ شامل آیات ۱ تا ۶ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: في دَفنِ شُهَداءِ غَزوَةِ اُحُدٍ: «انظُرُوا أكثَرَهُم جَمعا للقرآنِ فاجعَلُوهُ أمامَ صاحِبِهِ في القَبرِ»؛ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ هنگام خاكسپارى شهداى اُحدـ فرمودند: ببينيد، كدام يك از آنها قرآن را بيشتر جمع آورى كرده است، آنها را در قبرش پيش روى او قرار دهيد. 📚 [كنز العمّال : 29890] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🔻 بشر موجود عجيبى است عزيزان من! گاهى عبادت و نماز شب هم می‌شود وسيلۀ نفوذ شيطان، وسيلۀ فريب نفسِ خود انسانى كه دارد نماز شب می‌خواند! همۀ ايده‌هاى خوب، همۀ فكرهاى خوب و شريف می‌تواند منفذى بشود براى شيطان. ✍️ بیانات در دیدار فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۸ ↩️ شامل آیات ۷ تا ۱۳ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: مَن جَمَعَ القرآنَ مَتَّعَهُ اللّه ُ بعَقلِهِ حتّى يَموتَ»؛ هر كه قرآن را جمع آورى كند، خداوند او را از تا زمانى كه بميرد از خردش بهره مند سازد. 📚 [كنز العمّال : 2318] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨اخلاق تدریس (16) 🔻به کار گیری کلام رساو ساده در سخنی معروف از نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه می شنویم که فرمود: ✅«انَّا مَعاشِرَ الانبیاءِ امِرنا ان نُکَلِّمَ النّاسَ علی قَدرِ عُقولِهم» (ما گروه پیامبران ماموریم تا با مردم در حد قدرت درک و اندیهش ایشان سخن بگوییم) الکافی،ج1 ص23 یکی از برداشت های مهم از این سخن نفیس آن رسول گرامی(صل‌الله‌علیه‌و‌آله) این است که سخن با هر کس باید در حد فهم و گیرایی او باشد. ایراد سخنان غامض و پیچیده که متاسفانه گاه به منظور اظهار فضل و برتری جویی بوده و انگیزه های الهی در آن راه ندارد، به هچی وجه با این منش آن حضرت سازگار نیست و آثار منفی زیادی را در پی خواهد داشت. از بین رفتن شوق و عطش فراگیری، دل زدگی و کسالت آوری مطالب، احساس بیهودگی بحث ها و بی ارزشی آن ها و ده ها افت دیگری که بر طرح مطالب علمی با بیان غیر قابل فهم مترتب است، لزوم پرهیز جدی از غامض گویی و توجه به نقطه مقابل آن، یعنی رسا و ساده گویی مطالب را متذکر می گردد. به راستی اگر هدف از ارائه معارف دستگیری و هدایت اندیشه مخاطب است چرا برخی از اندیشمندان ما گرفتار این آفت بزرگ گشته و به بهانه بحث علمی و علمی بودن مطالب و اینکه این علوم ارزشمندند و نباید در اختیار هر کسی قررار بگیرند و لذا باید برای اهلش و به زبان خاص بیان شوند و یا به بهانه های دیگر به طرح مسئل به شکل پیچیده و به زبان سخت و دیر هضم مبادرت کرده بسیاری از متعلمن و تشنگان را از فیض معارف محروم نموده اند؟؟ آیا هدف بسیاری از ایشان همین اموری است که گفته شد؟ آیا انگیزه های غیر الهی،نظیر مطرح شدن در مجامع علمی، اظهار فضل و توان علی،شهرت و... در این قضیه راه ندارد و نویسندگان و گویندگان از آن مبرا هستند؟ ولی در هر صورت یکی از امور قابل توجه برای استادان محترم ،پرهیز جدی از به کار گیری الفاظ ناآشنا در زبان فارسی یا الفاظ لاتین،به منظور نشان دادن قدرت علمی و سعه معلمومات خویش است. البته ممکن است بعضی از استادان با قصد خیر و برای آنکه دانشجو استاد خویش را داری قدرت علمی بداند و به اصطلاح او را باور کند اقدام به چنین عملی کنند و بدون توجه به آفات آن لطافت، زیابیی و تاثیر گذاری مطلب را فدای این تصور غلط نمایند؛ غافل از آنکه چنین امری غلط بوده و نتیجه عکس بر جا خواهد گذاشت. 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
تربیت کودک.pdf
632.7K
📘 تربیت کودک ✍️ مؤلف: استاد علی صفایی حائری صفحات: 80 نقش معلم، روش تربیت، عوامل تربیت 📌 دانلود فایل PDF 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🔻 بشر موجود عجيبى است عزيزان من! گاهى عبادت و نماز شب هم می‌شود وسيلۀ نفوذ شيطان، وسيلۀ فريب نفسِ خود انسانى كه دارد نماز شب می‌خواند! همۀ ايده‌هاى خوب، همۀ فكرهاى خوب و شريف می‌تواند منفذى بشود براى شيطان. ✍️ بیانات در دیدار فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۹ ↩️ شامل آیات ۱۴ تا ۲۰ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «مَن عَلَّمَ آیَةً فی کِتابِ اللهِ تَعالی، کانَ لَهُ اَجرُها ما تُلِیَت»؛ هر که آیه‌ای از کتاب خدا را به دیگری بیاموزد، پاداش آن آیه، تا زمانی که خوانده می‌شود به او نیز می‌رسد. 📚 (مستدرک الوسائل ۴/۲۳۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🔻نسبت به آنچه كه بايد ايران در مجموعۀ كشورهاى دنيا باشد، ما عقبيم؛ بايد جلو برويم. خيلى كار لازم داريم. من كه عرض می‌كنم «همت مضاعف»، براى اين است. همت‌مان فقط اين نباشد كه حالا اين سنگ را از جلوى پايمان برداريم - اين كه چيزى نيست - همت‌مان بايد رسيدن به سر قله باشد. همت مضاعف يعنى اين. خوب، اين مفت به دست نمى‌آيد؛ اين با حرف زدن و گفتن و به‌به و چه‌چه كردن به دست نمى‌آيد؛ اين با ورود - به معناى حقيقى كلمه - توى ميدان كار و ابتكار به دست مى‌آيد. ✍️ بیانات در دیدار فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 توقیع علت تأخیر در ظهور امام 🔻 قسمتی از توقیع شیخ مفید 💎 قال مولانا الامام المهدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف): «وَلَوْ اَنَّ اشْیاعَنا ـ وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ ـ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَاَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ اِلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ؛ اگر شیعیان ما (که خداوند توفیق طاعتشان دهد) در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، هم‌دل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمی‌افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.» 🔺 این جملات، قسمتی از نامه‌ای است که از ناحیۀ مقدّس امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) برای (رحمةالله) فرستاده شده است. حضرت (علیه‌السّلام) در این نامه، بعد از سفارش‌های لازم به شیخ مفید (رحمةالله) و دستورهایی به شیعیان، به امر مهمّی که سبب غیبت ایشان شده است، اشاره می‌کنند. حضرت، نبود صفا و یک دلی در بین شیعیان را سبب غیبت خود می‌شمرند. 🔺 تاریخ نشان داده است که تا مردم نخواهند و تلاش نکنند، حق بر جای خویش قرار نمی‌گیرد و حکومت به دست اهلش نمی‌رسد. تجربۀ حضرت علی و امام حسن و امام حسین (علیهم‌السّلام)، دلیل بسیار آشکاری بر این مطلب است. اگر مردم بر خلافت حضرت علی (علیه‌السّلام) پافشاری می‌کردند، الان، تاریخ مسیر دیگری را می‌پیمود، ولی دنیاخواهی و ترس و... مردم آن زمان سبب شد از آن زمان تا آینده‌ای که معلوم نیست چه هنگام به پایان می‌رسد، جهانیان و خصوصاً شیعیان، جز ظلم و آزار چیزی نبینند. متاسفانه کوتاهی ما، بلکه عملکرد بدمان سبب شده است که آن محرومیت تا کنون ادامه یابد. 🔺 طبق این حدیث، وظیفۀ ما برای تسریع و تعجیل در ظهور حضرت، این است که آن حضرت را بر خویش و خویشان مقدم داریم و با اجرای دستورهای اسلامی‌ و گسترش و ترویج عملی اسلام، آن امام (علیه‌السّلام) را به جهانیان بشناسانیم و دل‌ها را به سوی آن حضرت معطوف کنیم، تا به خواست خداوند، هرچه زودتر، زمینۀ پذیرش مردمی‌ و جهانی آن امام (علیه‌السّلام) فراهم شود. 🔺 از این حدیث شریف نکاتی استفاده می‌شود: خداوند متعال از شیعیان عهد و پیمان گرفته که از امامان پیروی کنند و این پیروی سبب تشرّف به لقای امام زمان خواهد بود. 🔺 اعمال ناشایست شیعیان سبب دوری آن‌ها از امام‌شان شده است؛ و لذا اعمال شایسته می‌تواند در تسریع ارتباط با امام زمان (علیه‌السّلام) مؤثر باشد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۰ ↩️ شامل آیات ۲۱ تا ۲۶ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدُبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدُبَتَهُ مَا استَطَعتُم»؛ این قرآن میهمانی ویژه خداوند است پس تا آنجا که توان دارید از این ضیافت بهره ببرید. 📚 (مجمع البیان ۱/۱۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🔻تغييرات را غالباً انسان حس نمی‌كند. تغييراتى به وجود مى‌آيد، نمی‌فهميم. خيلى از اين بى‌توجهى‌ها در نهايت به ضررهاى بزرگ منتهى می‌شود. فرض بفرمائيد كه یک رونده‌اى در راهى دارد حركت می‌كند، غفلت می‌كند، یک زاويۀ پنج درجه‌اى، ده درجه‌اى به‌وجود مى‌آيد. انسان هيچ متوجه نيست. پنج درجه زاويه، چيزى نيست كه انسان را به خودش متوجه كند. بعد هر چه كه در اين جهت حركت می‌كند، هى فاصله‌ى او با همين پنج درجه - اگر اين پنج درجه به ده درجه و پنجاه درجه هم نرسد، همين‌طور پنج درجه باشد - و شكاف بين او با اين خط صحيحى كه بايد از آن حركت می‌كرد، بيشتر می‌شود. یک وقت انسان به خود مى‌آيد، مى‌بيند اى بابا، چه فاصلۀ عميقى به‌وجود آمده. اينكه می‌گويند تقوا، براى همين است. ✍️ بيانات در ديدار كارگران نمونه سراسر كشور 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ‌موضوع مهم دینی برای طرح در حلقه های جوانان 🔻 مباحث ضروری مطابق با نیازهای روز جوانان که به بعضی از آنها اشاره می توان اشاره نمود: ۱) مهارت های برقراری ارتباط و مدیریت تعاملات اجتماعی ۲) مهارت های تربیت شخصیت موفق و تاثیر گذار ۳) برنامه ریزی، انتخاب الگو و هدف ۴) روش برخورد با مشکلات و مسائل و حل آنها ۵) ارتقاء قوه تحلیل مسائل و واقعیات در زندگی ۶) تبیین بعضی از مهمترین تذکرات اخلاقی همچون ادب و احترام متقابل و پرهیز از رذائل اخلاقی و ممارست بر مکارم اخلاق، مثل پرهیز از بدبینی و بدگویی، تلاش در عمل به اخلاق حسنه و . . . در این زمینه ها هم کتابهایی موجود است که به راحتی با جستجو در اینترنت و یا مراجعه به فروشگاه های کتاب یا کتابخانه ها می توانید به راحتی به بیشتر آنها دست پیدا کنید. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ۵ نکته طلایی در رابطه با نوجوان: 1️⃣ استفاده از روش تغافل (نادیده گرفتن): یعنی مسائل و مشکلات نوجوان را بزرگ نشان ندهیم که در او ایجاد وحشت نماید و یا او را به لحاظ رفتارهایش دائم باز خواست ننمائیم. 2️⃣ ایفای نقش راهنمایی، بجای دستوری: در برخورد با مسائل نوجوان بهتر است از خودش کمک بگیریم یعنی این واقعیت را بداند که نخستین مسئول حلّ مشکل او، خودش است و برای حل آن باید اقدام نماید و ما والدین فقط وظیفه ی راهنمایی او را داریم که از عواقب تصمیم خودش مطلع شود. 3️⃣ آموزش: مهمترین دلیل ترس و اضطراب از هر موضوعی جهل و ناآگاهی نسبت به آن موضوع می‌باشد که ضروری است برای کاهش ترس و اضطراب‌های نوجوانی آموزش‌های لازم در مورد بلوغ، دوست‌یابی، حل مساله، گذراندن اوقات فراغت، برنامه‌ریزی درسی و مواردی از این قبیل به نوجوان آموزش داده شود. 4️⃣ اعتماد سازی: باید بیاموزیم که چگونه حس اعتماد نوجوان را نسبت به خودمان جلب و جذب کنیم، چنانچه اعتماد میان نوجوان و والدین کمرنگ شود او برای حل مسائل خود به دیگران مراجعه می‌کند. 5️⃣ ایجاد تعادل بین آزادی نوجوان و مراقبت از او: نوجوان بزرگ شده است و به آزادی نیاز دارد. اما چون آسیب پذیر است و در بسیاری از موارد به جای عقل و منطق از احساسات خود پیروی می کند، به مراقبت مناسب هم احتیاج دارد، اگر بتوانیم در دادن آزادی به نوجوان و مراقبت از او زیاده روی نکنیم و اندازه نگه داریم، به هر دو نیاز او پاسخ مثبت داده ایم و از خطرهایی که آزادی زیاد و مراقبت شدید ایجاد می کنند، پیشگیری کرده ایم. 🔸🔹🔸🔹🔶🔵🔶🔹🔸🔹🔸 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۱ ↩️ شامل آیات ۲۷ تا ۳۱ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: حامِلُ القرآنِ حامِلُ رايَةِ الإسلامِ ، مَن أكرَمَهُ فقد أكرَمَ اللّهَ، و مَن أهانَهُ فعلَيهِ لَعنَةُ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ.»؛ قرآن دان، پرچمدار اسلام است. هر كه او را گرامى دارد، بي گمان خدا را گرامى داشته است و هر كه او را خوار شمارد، لعنت خداوند عزّ و جلّ بر او باد. 📚 [كنز العمّال : 2344] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۲ ↩️ شامل آیات ۳۲ تا ۳۶ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «حَمَلةُ القرآنِ هُمُ المُعلِّمونَ كلامَ اللّه ِ ، و المُتَلَبِّسونَ بنورِ اللّه ِ ، مَن والاهُم فقد والَى اللّه َ ، و مَن عاداهُم فَقد عادَى اللّهَ»؛ قرآن دانان، آموزگاران كلام خدا و پوشيده در نور خدا هستند. هر كه با آنان دوستى كند، بي گمان با خدا دوستى كرده است و هر كه با آنان دشمنى ورزد، هر آينه با خدا دشمنى ورزيده است. 📚 [كنز العمّال : 2345] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨اخلاق تدریس (۱۷) 🔻 به‌کارگیری جملات کلیدی و پرهیز از اطاله کلام مختصرگویی و نغزگویی امر دیگری‌ست که تأثیرات بسیار زیاد و مهمی دارد و معینی خوب برای خبره است. ✅ امام علی علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند: «اذا کان الایجازُ کافیاً کانَ الکثارُ عَیّاً و اذ کان الایجازُ مقصراً کان الاکثارُ واجباً» (هرگاه مختصرگویی کافی باشد، زیاده‌گویی خسته‌کننده خواهد بود و آن‌زمان که مختصرگویی کافی نباشد، زیاد سخن گفتن واجب است) شرح نهج البلاغه،ج 20 ص340 به بیان دیگر زیاده‌گویی نیز جایگاهی دارد. زیاده سخن گفتن مربوط به جایی است که مختصرگویی کافی نباشد در غیر این صورت نه‌تنها اثری نخواهد داشت بلکه کسالت‌آور است. استاد و مربی باید توضیحات اضافی را به جملات کلیدی و مختصر تبدیل کند و از به‌کارگیری جملات تکراری و مرسوم که غالباً افراد به‌کار می‌گیرند و گوش اغلب مستمعین نیز از آن‌ها پر است جداً اجتناب نماید. 👈یکی از هنرهای لازم برای تدریس شناسایی «جملات کلیدی» است. جملاتی کوتاه و مؤثر، نو و بدیع، جذاب و افسونگر 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
📘 ‌معرفی کتاب: پسرم تو بالغ شدی ↩️ نکات آموزشی بلوغ برای پسران ✍ پدیدآورنده: خلیل رفیعی طباطبایی 🔺 هدیه‌ای مناسب به پسران نوجوان 🔻 قسمت‌هایی از بخش «سخنی با اولیاء» کتاب: روزهای بلوغ پسرشان روزهای بسیار مهم و حساس است. پسری که تا چند ماه پیش کودکی سر به راه بود و چهره‌ای کودکانه نیز داشت به یکباره دچار تغییرات بزرگ جسمی و روحی می‌شود. … اکثر پسرها تغییرات را از چشم پدر و مادرشان مخفی می‌کنند، آنان یا از طریق دوستان خود کسب اطلاعات می‌کنند و یا در سکوت و اضطراب به‌سر می‌برند که هر دو حالت نیز خطرناک است. تجربه نشان داده است اطلاعاتی که از دوستان و هم‌سن‌وسال‌ها به‌دست می‌آید آمیخته به شیطنت و یا جهالت است. آنچه نوجوانان زیر گوش یکدیگر زمزمه می‌کنند سرشار از آموزش‌های غلط است. … آنچه در هنگام نوشتن این کتاب مورد نظر نویسنده بود استفاده از جملات صمیمانه، قابل فهم و در حد خزانهٔ لغات ذهنی نوجوانان بود که شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این کتاب با سایر کتاب‌های مشابه آن می‌باشد…” 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۳ ↩️ شامل آیات ۳۷ تا ۴۰ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اِنَّ البَیتَ اِذا کَثُرَ فیهِ تِلاوَةُ القُرآنِ کَثُرَ خَیرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ کَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا»؛ خانه‌اى که در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار شود و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانیان بدرخشد چنان که ستارگان آسمان براى زمینیان مى‌درخشند. 📚 [كافى، ج 2، ص 610، ح 1] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313