eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
495 دنبال‌کننده
418 عکس
662 ویدیو
124 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
تـــ مثل تجربھ یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد 🔺تجربه اول🔺 🔹عنوان تجربه: جـــدول محاسبه نفس🔹 🔸شـــــرح تجــــربه🔸 ✍️در این تجربه ، جـدولے تهیه می شود که شامل سه بخش" مشارطه" ، " مراقبه" ، و " محاسبه" ویژگی گـروه سنی راهنمایی، دبیرستان و بالاتر از آن است.مطابق دستورالعمل اجــرایی این جـدول، مخاطب ابتدای هر روز با خود شرط می کند تا در انجام اعمال نیک و ترک بدیها تلاش نماید و در طول روز نیز به مراقبت از این مشارطه خویش می پردازد. در خاتمه و در مرحله پایانی، شب ها قبل از خواب، مخاطب جدول " حاسبوا قبل ان تحاسبوا " به حسابرسی از نفس خود می پردازد و امتیازات مثبت و منفی گفتار و کردار خود را در طول روز،با دقت محاسبه و تعیین می کند. 🔹-هدف از اجــراے تجربه:🔹 عادت به حسابرسی از نَفس،تمرین انجام اعمال نیک و ترک اعمال زشت به صورت تدریجے 🔹نڪتــه مرتبط تڪمیلے🔹 رسول گرامی اسلام (صل‌الله‌علیه‌و‌آله) در ضرورت محاسبه نفس می فرماید:‹‹حاسبــوا انفسڪم قبل ان تحاسبوا›› یعنی : پیش از آنکه به حسابتان برسند، خـود را ارزیابی کنید. امام صادق (علیه السلام) نیز خطاب به پسر جندب می فرمایند: ای پسر جندب! برهر مسلمانی که ما را می شناسد لازم است که در شب و روز عملش را بر خود عرضـه کند و حسابگر خویش باشد، پس اگر عمل خوبی یافت بر آن بیفزاید و اگر عمل بدی یافت از آن استغفار نماید تا در رستاخیز خـوار نگردد. هم چنین امام موسی کاظم(علیه السلام) به هشام بن حکم در این باره فرموده اند: ‹‹لیس منا من لم یحاسب نفسه فی ڪل یوم›› از [خاصــان ] ما نیست کسی که روزانه به حساب خـود رسیدگی نکند. منبع:کتاب "ت مثل تجربه" محمدمهدی نجاتی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🔸🔸تغییرات دوره نوجوانی 🔸🔸 ✅نخست آن كه، حیات عاطفی ( انفعالی ) توسعه می یابد. شدت آن به سرعت و میزان تغییرات بدنی و روانی بستگی دارد كه در این زمان واقع می گردد. زیرا این تغییرات، معمولاً در اوایل نوجوانی سریع تر اتفاق می افتد. توسعه ی حیات عاطفی معمولاً در آغاز نوجوانی بیشتر از انتهای نوجوانی مطرح می شود. ✅دوم این كه، سرعت تغییراتی كه با رشد جنسی همراه است، نوجوانان را از خودشان و از استعدادها و علائقشان نامطمئن می سازد. آنها به شدت احساس بی ثباتی می كنند، احساسی كه اغلب با تدابیر مبهمی كه آنها از سوی معلمان و والدین دریافت می كنند، تشدید می شود. ✅سوم تغییراتی است كه در بدن، علائق و نقش هایی كه در گروههای اجتماعی از آنان انتظار می رود ایفا نمایند، به وجود می آید و مسائل جدیدی را می آفریند. برای نوجوانان كم سن و سال، این تغییرات بسیار زیاد است و كمتر از آنچه كه قبلاً تصور می كردند قابل حل به نظر می رسد. قبل از این كه آنها مسائلشان را حل كرده و به رضایت برسند، با خودشان و مسائلشان درگیر خواهند بود. ✅چهارم همچنان كه الگوهای علائق و رفتار تغییر می یابد، ارزش ها نیز متغیر خواهند بود . آنچه كه در زمان كودكی برایشان مهم بود، اكنون كه در آستانه ی بزرگسالی قرار دارند، كمتر اهمیت پیدا می كند؛ به عنوان مثال، برای بیشتر نوجوانان، مسئله ی دوستانی كه از همسالان هم تیپ و جذاب باشند، مهمتر از تعداد زیادی دوست است كه سنخیت روحی با او نداشته باشند. آنها اكنون به مسئله كیفیت، بیشتر از كمیت، اهمیت می دهند. ✅پنجم این كه، بیشتر نوجوانان در مورد تغییرات، حالتی متغیـّر دارند. زمانی درخواست و تقاضای استقلال دارند، ولی اغلب از مسئولیت هایی كه همراه با استقلال و ارزیابی آنهاست، هراس دارند. 📌 مباحث قبلی مربوط به "شناخت نوجوانی": 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۰۴ ↩️ شامل آیات ۱۰۷ تا ۱۱۱ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «وَ اعلَموا اَنَّ هذَالقُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ وَالهادِی الَّذی لایُضِلُّ وَالمُحَدِّثُ اَّلذی لایَکذِبُ»؛ بدانید که این قرآن پندآموز است که خیانت نمی‌کند و هدایت‌گری است که گمراه نمی‌سازد و سخن‌گویی است که دروغ نمی‌گوید. 📚 (نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 ایجاد تشکل برای انجام کارهای بزرگ 🔻ما برای اینکه بتوانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم، بی شک باید متشکل باشیم. رابطه های ایمانی، اعتقادی، علمی و دینی سازمان نیافته برای رسیدن به بخشی از اهداف و تحقق بخشیدن به قسمتی از مراحل یک انقلاب می تواند کافی باشد؛ ولی برای رسیدن به بخشی دیگر از اهداف و تحقق بخشیدن به آن قسمت دیگر از آرمانهای یک انقلاب کافی نیست. 🔹شهید آیت الله بهشتی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۰۵ ↩️ شامل آیات ۱۱۲ تا ۱۱۷ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «ما جالَسَ هذَاالقُرآنَ اَحَدٌ الّا قامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ اَو نُقصانِ؛ زِیادَةٍ فی هُدًی اَو نُفصانِ مِن عَمًی»؛ هیچ کس با این قرآن همنشین نشد، مگر آنکه چون از نزد آن برخاست با فزونی و کاستی همراه بود، فزونی در هدایت و کاستی از کوردلی. 📚 (نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 گفتگوی مشترک(۱) مهارت ارتباط کلامی با متربی 🔻 همۀ ما انسان ها هیجانات و مطالب ذهنی خود را با کلام و لحن و زبان بدن به دیگران منتقل می کنیم. بنابراین ارتباط کلامی هم وسیله ای برای برقراری ارتباط است و هم وسیله ای برای تحکیم آن. زمانی که گفتگوی ما رضایت بخش باشد و به مخاطب احساس امنیت دهد، ارتباطی سالم برقرار شده است. امّا اگر گفتگویی در جهت سلطه جویی، ایجاد تنش، بی حرمتی یا ضربه زدن به دیگری باشد، نا امنی و بی اعتمادی حاکم می شود. بعلاوه، از آنجا که بیشترین وقت صرف ارتباط کلامی می شود، نحوه ی صحبت کردنمان با یکدیگر، بهترین شاخص برای سلامت رابطه است. اگر چه بیشتر مردم اگر سعی و دقت نمایند می توانند گفتگویی مؤثر داشته باشند امّا گاهی احساسات برانگیخته شده و عواطف تهییج شده گفتگو را از مسیر صحیح آن خارج می کند و آن را به گفتگویی مشکل ساز تبدیل می نماید. گفتگوی مشکل ساز، گاه خصمانه، گاه رقابت آمیز و گاه آشفته و بی هدف می شود. با اینکه انسان خود و منافع خود را دوست دارد و برای بدست آوردن آن تلاش می کند، اما گاهی اگر در یک گفتگو که چنانچه صحیح باشد و در مسیر خود قرار گرفته باشد هدف درک و تفاهم متقابل است، تبدیل به وضعیتی می شود که هدف شناسایی فرد خاطی و برنده شدن به قیمت آسیب رساندن به دیگری یا از پای در آوردن اوست حتّی اگر از پای در آمدن او به ضرر خودش باشد. وقتی در یک گفتگو وضع به اینجا رسید بهتر است موقتاً گفتگو خاتمه پیدا کند و حل مسئله به زمان دیگری که هیجانات عاطفی کمتر و موجهای منفی ارتفاع و در نتیجه تخریب کمتری دارند موکول شود. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۰۶ ↩️ شامل آیات ۱۱۸ تا ۱۲۲ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «مَنِ اتَّخَذَ قَولَ اللهَ دَلیلًا، هُدِیَ اِلَی الَّتی هِیَ اَقوَم»؛ هرکس که سخن خدا را راهنمای خود بگیرد، به استوارترین راه‌ها هدایت می‌شود. 📚 (نهج البلاغه، خطبه ۱۴۷) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 گفتگوی مشترک(۲) مهارت ارتباط کلامی با متربی 🔻 در یک گفت و گوی خوب و موثر شایسته است به جای شکایت کردن درخواست کنیم. چون شکایت بر گذشته تاکید میکند و موجب ناامیدی می شود و گذشته را نمی توان تغییر داد. اما درخواست کردن بر خواسته ی ما انگشت می گذارد به رفتارهای آتی اشاره می کند و برای بهبودی حال راه حلی پیشنهاد میکند گاه شکایت ها به صورت سوال مطرح می شوند باید در جملاتی مثل: چرا نمی تونی؟ و شما اصلا تا حالا…و غیره پرهیز کرد. حتی جملاتی مثل: تو باید فلان کار را می کردی هم نوعی شکایت است و نباید مورد استفاده قرار بگیرد اما درخواست سوالی واقعی است که پاسخ واقعی می طلبد. وقتی از کسی شکایت شود احساس می کند که از او عیب جویی شده و دلسرد می شود. هر چند وقتی کسی شکایت هم میکند در حقیقت قصد دارد خواسته خود را بگوید اما اثر منفی آن احساسات دیگری را جریحه دار می کند. در واقع بهتر است هنگام عنوان کردن درخواست خود عامل مانع عملی شدن آن درخواست را به صورت مشترک پیدا کنیم و نقش خود را در برطرف کردن و از بین بردن آن موانع روشن نماییم. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۰۷ ↩️ شامل آیات ۱۲۳ تا آخر سوره مبارکه 🔻امام رضا (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «لا تَطلُبُوا الهُدی فی غَیرِالقُرآنِ فَتَضِلّوا»؛ هدایت را جز از قرآن مجویید که گمراه خواهید شد. 📚 (امالی صدوق /۴۳۸) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 شرایط و شیوه‌های کار فرهنگی (۱) ↩️ حجت الاسلام قرائتی 🔻 کار فرهنگی بر مبنای عقل و وحی، نه سفارش دیگران کار فرهنگی می‌خواهیم بکنیم، مسؤول کار فرهنگی باید روی پای خودش بایستد. کار فرهنگی یعنی قطار نه تاکسی. فرق بین قطار و تاکسی چیست؟ تاکسی را هر چقدر پولش بدهی، سوارش می‌شوی، هر جا می‌خواهی می‌گویی تو برو! کار فرهنگی باید مثل قطار باشد. قطار باید روی ریل خودش باشد. دم ایستگاه خودش بایستد. بنده می‌روم یک جایی به من می‌گویند: آقا! راجع به فلان مسأله صحبت کن. من تاکسی نیستم که تو به من پول داده ای هر چه را بخواهم بگویم تو بگویی. من باید ببینم مردم چه می‌خواهند. ولذا خیلی جاها من می‌روم و می‌گویند: در این موضوع صحبت کن. من می‌روم و می‌گویم: آقا پنچ شش موضوع است، می‌نویسم، مثل اینجا، می‌گویم: به کدام این‌ها نیازتان بیش تر است، هر کدام را نیاز دارید، دست بلند کنید، هر کدام را که دست بلند کردند، راجع به آن موضوع صحبت می‌کنم. بنا نیست که من اگر یک بانی در یک مسجد بردم، هر چه قدر پولم داد، هر چیزی که او گفت من… تاکسی نیستم که با پول در هر کوچه ای بروم، و در هر جایی هم که تو گفتی ترمز کنم. 👈کسی که کار فرهنگی می‌کند، باید مبنا داشته باشد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۰۸ ↩️ شامل آیات ۱ تا ۶ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) خطاب به امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «یاعَلی! سَیِّدُ الکَلامِ القُرآنُ»؛ ای علی! برترین سخن، قرآن است. 📚 (تفسیر ابی الفتوح ۲/۳۱۹) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 از کجا شروع کنیم؟ ✅ برخی پیش‌زمینه‌های طرح‌ریزی تربیتی در گروه برای طرح ریزی تربیتی در گروه، از قبل باید زمینه‌های لازم را فراهم کرد، زمینه‌هایی همچون تأمین حداقل امکانات فرهنگی و آموزشی مورد نیاز، گزینش مربیان واجد شرایط و عضوگیری از بین مخاطبانی که حداقل آمادگی‌های لازم را برای رشد و شکوفایی در خود دارند. البته بیان این نکته دراینجا به معنای لزوم غربال گری در گزینش مخاطب نیست زیرا که در واقع، هنر اصلی یک مربی تربیتی در کار فرهنگی، رساندن و ایصال متربّیان از راه مانده به مسیر هدایت است. هر چند مربی فرهنگی باید بداند که در این راه، رسالتی انبیاء گونه را بر دوش می‌کشدو نمی‌تواند و نباید در آغاز کار، برای عضو گیری از مخاطبان جوان و نوجوان، وسواس زیاد به خرج دهد و با غربالگری از بین آنان گزینش کند اما در عین حال به زعم مؤلف، مربی باید توجه داشته باشد که در مقابل زمین کشت نشده قلب جوان ، تلاش او ممکن است به پنج شکل مختلف صورت بپذیرد که تنها یکی از این اشکال پنج‌گانه صحیح و ارزشمند است. این پنج شکل عکس‌العمل مربی نسبت به ضمیر خالی و بدون کشت متربّی عبارتند از : 1) بذر نپاشیدن و کشت نکردن 2) بذر اشتباه کاشتن 3) بذر درست کاشتن اما در مرحله داشت، از هجوم آفات جلوگیری ننمودن 4) بذر درست پاشیدن ولی موقع برداشت محصول نهایی را برداشت نکردن 5) کاشت صحیح، داشت مناسب و برداشت اصولی و مطابق قاعده البته منظور از برداشت در کار فرهنگی به کارگیری مناسب و به موقع متربّی در اداره امور تشکّل می باشد. نکته حایز اهمیت دیگر در این خصوص، لزوم پرداختن به مبحث مهم نحوه انتخاب مربی در گروه است. در این باره برخی صاحب‌نظران معتقدند که برای انجام کار فرهنگی مطلوب و ایده آل، لازم است حتماً با دقت کامل به گزینش‌گری و انتخاب افراد متعهد برای این کار پرداخت و در این راه محتاط بودن و وسواس به‌خرج دادن، نه تنها عیب به شمار نمی‌آید بلکه جزء ضرورت‌های اساسی کار فرهنگی نیز می‌باشد. چنانچه در این خصوص نقل شده است که در سال‌های اول انقلاب، شهید بزرگوار رجایی، علی‌رغم مشغله‌های فراوانی که داشت خودش در جلسات گزینش معلمان حضور پیدا می‌کرد و به طور منظم جزء مصاحبه‌گران گزینش ایشان بود. همچنین در سیر تحولات انقلاب می‌خوانیم که شهید مظلوم دکتر بهشتی، همواره بر گزینش اعتقادی معلمان تاکید داشت و با کسانی که این مسئله را نوعی تفتیش عقاید می‌دانستند بشدّت مخالف بود. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 شرایط و شیوه‌های کار فرهنگی (۲) ↩️ حجت الاسلام قرائتی 🔻 باور به کار، نه اقدام برای رفع تکلیف کسی که می‌خواهد کار فرهنگی کند باید به کارش ایمان داشته باشد. بخاطر یک مسأله و عذر جزئی دست از کارش نکشد. من این مثال را قبلاً زدم، حالا همین مثال را تکرار می‌کنم. بنده دارم مسجد می‌روم، عمامه من به شاخه درخت بند می‌شود و می‌افتد. گلی شد. بروم مسجد بگویم عمامه من گلی است. امشب من عمامه ندارم. «قد قامت الصلاه»! زنگ نزنم مسجد و بگویم: آقا یک حادثه ای رخ داده و امشب نماز تعطیل است. تو اینقدر به نماز ایمان نداری که اگر یک شب عمامه نبود، باید نماز تعطیل شود؟ ایمان به کار داشته باشیم. والله اگر ماشین بیاید من می‌آیم، بلیط هواپیما گرفتید من می‌آیم. حالا یکوقت مریض است. ممکن است بگوید: ویلچر بیاورید، ماشین بیاورید، خوب شرایط مریضی اش را باید در نظر گرفت. اما افرادی هستند به خاطر یک چیز جزئی کار را تعطیل می‌کنند. مسأله دیگر اگر یک چیزی را علم نداریم، تکذیب نکنیم. ممکن است سر کلاس در مسجد یک کسی چیزی بگوید و شما برایت جا نیافتاده باشد. تکذیب نکن و بگو: حالا باشد تا بعد. قرآن یک آیه دارد، می‌گوید: یکی از عیب ها این است که یک چیزی را که نمی‌فهمند، تکذیب می‌کنند آیه اش این است: «کَذَّبُوا بِمَا لَمْ یُحِیطُوا بِعِلْمِهِ» (یونس/۳۹) «کَذَّبُوا» تکذیب می‌کنند، چرا؟ چون «َلمْ یُحِیطُوا بِعِلْمِهِ» چون خودش نمی‌داند، تکذیب می‌کند… حضرت امیر فرمود: «الناس اعداء ما جهلوا». مردم وقتی چیزی را نمی‌دانند، دشمنش می‌شوند. نگو نیست. بگو: آقا من این را الآن شنیدم. تابحال نشنیده بودم. این حرف تازه ای برای من است. اجازه بده بعداً تحقیق کنم. در جلسه، فی المجلس نه نگویید. چون یکوقت می‌بینی یک سندی پیدا می‌شود، یک دلیلی پیدا می‌شود و یک فیلمی نشان می‌دهند، شما شرمنده می‌شوی. چیزهایی را که برای شما شنیدنش وحشت آور است، نه اصرار کنید و نه نفی کنید. بگویید: باشد برای بعد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۰۹ ↩️ شامل آیات ۷ تا ۱۴ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَلقُرآنُ غِنًی لاغِنی دونَهُ وَ لا فَقرَ بَعدَهُ»؛ قرآن، توانمندی است که هیچ توانی جایگزین آن نمی‌شود و پس از آن هیچ فقری باقی نمی‌ماند. 📚 (تفسیر ابی الفتوح ۱/۱۰) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨اخلاق تدریس (20) 🔻 پرداختن به ریشه ها و ضرورت گزیده گویی در مبحث قبل عنوان گردید که مربی و معلم باید بکوشد تا از فرصت کمی که برای تربیت در اختیار دارد استفاده نماید و بهترین نتیجه را بگیرد و باید به سراغ ریشه ها و موضوعات اصلی موضوع مورد تدریس خود برود. اکنون به ادامه بحث می پردازیم: مربی و استاد برای انجام وظیفه بالا باید مباحث مهم و ریشه ای را در هر رشته ای که هست بشناسد و آن ها را بیان نماید. این جمله را همیشه باید در ذهن داشت که: کیفیت ارائه مفاهیم تربیتی مهم تر از کمیت آن است. در همین زمینه نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه می فرماید: «یَا اَبَاذَرِّ اترُک فُضُولَ الکَلَامِ وَ حَسبُکَ مِنَ الکَلَامِ مَا تَبلُغُ بِهِ حَاجَتَکَ» (ای اباذر کلام زیاد را رها کن و تنها به آن مقدار که رفع حاجت تو کند بسنده نما.) اگر همه مردم با توجه به این فرمایش حضرت سعی کنند ابتدا به امورر مهم تر و سپس به امور دارای اهمیت کمتر بپردازند قطعا وضعیت زندگی انسان هابسیار مطلوب و معقول خواهد بود و شاهد پیشرفت های معنوی و مادی بسیاری در زندگی خواهیم بود. این مطلب ادامه دارد... 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
دورخیزی برای رشد.pdf
303K
🚨 دورخیزی برای رشد 🔹موضوع :رفتارهای صحیح اجتماعی، ورود به اجتماع 🔸 پدیدآورنده :دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم؛ معاونت فرهنگی و تبلیغی 📥 دانلود فایل PDF درسنامه 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از قرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۱۰ ↩️ شامل آیات ۱۵ تا ۲۰ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «فَضلُ القُرآنِ عَلی سائِرِالکَلامِ کَفَضلِ اللهِ عَلی خَلقِهِ»؛ برتری قرآن بر سایر سخنان، همانند برتری خداوند است بر بندگانش. 📚 (جامع الاخبار/ ۴۷) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 ت مثل تجربـه ↩️ یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد 🔺تجربه دوم🔺 🔹عنوان تجـربه: جدول"آسمانے شدن"🔹 🔸شرح تجـــربه🔸 ✍️جـدول" آسمانے شدن " چیزی شبیه به جـدول "حاسبوا قبل ان تحاسبوا" است که در تجربه اول بیان شد،لیکن با این تفاوت که این جدول ویژه گروه سنی راهنمایی است و در آن مراحـل " مشارطه"،" مـراقبه" و "محاسبــه" به آن معنا که گفته شد زیاد جـدی گرفته ننی شود و تنها تحریض و ترغیب متربی به انجام اعمال نیک و تلاش جهت ترک اعمال بد،هدف اصلی طراحان جدول"آسمانی شدن" است. این جدول را می توان در هر هفته دو یا سه نوبت قبل از جلسات تربیتی مسجـد به دقت محاسبه کـرد و پیشرفت و پس رفت هرکس را در مقایسه با جـدول قبلی به اطلاع او رساند. از دیگر نامهایی که می توان به چنین جداولی اطلاق نمود " ملکوتی شدن" جدول"آدم شدن"، "کاتالوگ انسانیت"، طرح"از خاک تا افلاک" و یا آگهی سرمایه گذاری در بهشت. 🔹هدف از اجـــــراے تجـربــــه🔹 عادت کردن به انجام خوبی ها و ترک بدی ها از طریق تمرین و ممارست اعمال نیک و ترک تدریجی رذایل و بدی ها وصفات زشت و ناپسند. 🔸نکات مرتبط تڪمیلی🔸 ✍️در روایات آمده است که در مواقف هولناک حسابرسی قیامت،که هر روزش پنجاه هزار سال به طول خواهد انجامید،تنها حسابرسی کسانی سریع و راحت خواهد بود که در دنیا به حساب خود رسیدگی کرده اند وحساب و کتاب چنین افرادی با پروردگار "سریع الحساب است، براین اساس هرچنـد در این روش عادت دادن متربیان به حسابرسی از اعمال خود در زندگی در واقع به تثبیت اعنال نیک به شیوه ی تمرینی و ممارستی و ترم اعمال بد به صورت تدریجی توسط آنان کمک خواهد کرد اما باید مراقبت کرد که اینگونه جـداول و برنامه ها به انجام اعمال ریایی و تلاش برای خوشایند والدین،مربیان ومعلمان نینجامد ومتربی کم کم یاد بگیرد که ناظر واقعی اعمال ما فقط خـداوند متعال است. همو که حسابرس نهایی اعمال همه ی انسان هاست و همیشه وهمه جا اعمال ما را از نزدیک نظاره می کند" الم یعلم بان الله یـری " 📚 " ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۱۱ ↩️ شامل آیات ۲۱ تا ۲۵ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَصدَقُ القَولِ وَ اَبلَغُ المَوعِظَةِ وَ اَحسَنُ القَصَصِ، کِتابُ اللهِ» راست ترین گفتار و رساترین پندها و نیکوترین قصه‌ها کتاب خداست. 📚 (امالی صدوق /۳۹۴) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۱۳ ↩️ شامل آیات ۳۴ تا ۴۲ سوره مبارکه 🔻 امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ»؛ قرآن بهار دل‌ها و چشمه‌های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست. 📚 (نهج البلاغه خطبه ۱۷۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۱۴ ↩️ شامل آیات ۴۳ تا ۵۳ سوره مبارکه 🔻 امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «اِنَّ القُرآنَ ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیقٌ»؛ ظاهر قرآن شگفت‌انگیز و زیبا و باطنش ژرف و عمیق است. 📚 (اصول کافی ۲/۵۹۹) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313