eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
495 دنبال‌کننده
433 عکس
771 ویدیو
130 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مجموعه کلیپ‌های : قسمت دوازدهم: محور دوم، ماهیت هیئت - بخش چهارم مروری بر مباحث استاد عابدینی پیرامون آداب تشکیلاتی اقامه مجالس اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 🎙 با ارائه علی جعفری هرستانی تدوین کننده آثار استاد عابدینی در حوزه هیئت 🔗 کانال استاد عابدینی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 با مشکلات جنسی متربی چگونه برخورد کنیم؟ 🔻 اگر مربی یا سرگروه به مشکلات جنسی یکی از اعضای حلقه آگاهی پیدا کرد چگونه میتواند به او کمک کند؟ اگر شما به عنوان سرگروه یا مربی حلقه هستید، در چنین مواردی ابتدا باید سعی کنید که با کم‌توجهی و کنایه‌وار، او را متوجّه اشتباه خود کنید و تا جایی که امکان دارد به‌طور مستقیم با او در این مورد مواجه نشوید؛ زیرا باید حریم مطرح شدن چنین گناهانی تا حدّ امکان، بین مربی و اعضای حلقه شکسته نشود و حتی به همین اندازه نیز برای متربّی عادی نشود. البته اگر این مرحله تأثیری نداشت و نتیجه مطلوب حاصل نشد، باید به مرحله بعد روی آورید؛ یعنی سراغ صحبت‌های خصوصی و مشاوره‌ای بروید، یعنی از موضع نرم و خیرخواهانه با او صحبت کنید و از آسیب‌‌ها و پیامدهای مخرّب این گناه در دنیا و آخرت، برای او بگویید. باید مواظب بود که در این مرحله هرگونه برخورد تند و خشن می‌تواند تأثیر معکوس داشته باشد؛ یعنی باعث لجاجت و سرسختی بیشتر فرد شود. از دیگر راه‌های بازداشتن او از چنین اعمالی، تشویق او به حضور پررنگ‌تر در برنامه‌های حلقه و مراسمات مسجد است که حتی می‌توانید با دادن مسئولیت به او، انرژی او را در چنین برنامه‌هایی به‌کار بندید تا فکر و ذهن و وقت او را از کارهای سابق منحرف کنید. حضور در هیئت و عزاداری اهل‌بیت علیهم‌السّلام، می‌تواند تأثیر زیادی در بازداشتن او از این گناه کند، پس چنین فضایی را برای او فراهم کنید. شما به عنوان مربی حلقه باید در ضمن توجه متمرکز بر روی این شخص، مواظب ارتباط او با دیگر اعضای حلقه هم باشید و دقت کنید که بقیه اعضا از او یاد نگیرند و در آنها تأثیر نگذارد. ضمناًٌ ممکن است که لازم باشد او را به یک مشاور متخصص در این زمینه معرفی کنید و آن مشاور قطعاً‌ تأثیر عمیق‌تری بر او خواهد گذاشت. همچنین در این موارد نباید از نقش خانواده و دوستان آن فرد در این زمینه غافل شد؛ چراکه گاهی ممکن است خانواده بتوانند زمینه بیرونی چنین مواردی را برطرف کنند؛ مثلاً دسترسی به ماهواره، اینترنت و تلفن همراه را برای فرزند خود محدود کنند. همچنین در مواردی لازم است دوستان فرد تغییر کنند؛ چراکه ممکن است منشأ بروز چنین مسائلی دوستان آلوده به این موارد باشد که باعث تحریک این فرد شده‌اند. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۳۳ ↩️ شامل آیات ۶ تا ۱۵ سوره مبارکه 🔻 پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) خطاب به امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «یاعَلی! سَیِّدُ الکَلامِ القُرآنُ»؛ ای علی! برترین سخن، قرآن است. 📚 (تفسیر ابی الفتوح ۲/۳۱۹) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
تشکیلات هیئت۹.mp3
6.06M
🎚 سلسله های با بیان استاد محمدرضا عابدینی : محور تمام اختلافات در 🔺 اساس تمام اختلافات تشکیلاتی چیست؟ 🔺 چگونه روابط تشکیلاتی را تنظیم کنیم که موجب اختلاف نشود؟ 🔺 محبت و بغض در تشکیلات چه جایگاهی دارد؟ 🔺 علت محبت‌ها و جذب و کشش میان دو نفر چیست؟ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 حرکت در لبۀ تیغ؛ انس گیری یا محبت؟؟؟ 🔷🔹حد و اندازۀ دوستی در جذب 🔻 در نحوۀ چگونگی ارتباط با یک نوجوان باید در نظر داشته باشیم که هیچگاه به او پیشنهاد مستقیم جذب را ندهیم. او را باید با احتیاط و مراقبت وارد فضای مجموعه کرد. اما در چگونگی ارتباط با او باید بدانیم نوجوان منتظر سلام ماست، بهتر بگویم غرور نوجوانی به او اجازه نمی‌دهد که او اول جلو بیاید و گاهی اوقات ممکن است غرور با چاشنی خجالت آمیخته شود و در مجموع یک نوجوان به همین راحتی مهمان یک شبۀ مرکز یا مجموعه باشد. همه چیز در همان دیدار اول رقم خواهد خورد. اگر چهره تان را عبوس و عصبانی نشان دهید او از شما یک آدم عصبانی می سازد و اگر با چهره ای خندان و مهربانانه با او رفتار کنید او از شما یک چهرۀ جذاب میسازد. در ارتباط با نوجوان همیشه باید با لبخند سخن گفت و او را با روی خوش همیشه پذیرفت؛ بهتر بگویم باید او را دریابیم. نکته ای مهم در جذب وجود دارد که اکثر مسئولین جذب و مربیان از او غافل اند. گاهی فراموش میشود نوجوان باید جذب مرکز یا مجموعه شود نه جذب یک مربی ... این نکته بسیار حائز اهمیت است. اگر کسی جذب مربی یا مسول جذب شد، دیگر احساسی نسبت به مجموعه ندارد و فقط تمرکز و الگویش میشود مسئول جذب. حال اگر فرد، جذب مربی شد باز جای تأمل دارد چرا که او مربی اش است و ممکن است سالیان درازی با او ارتباط داشته باشد و همین هم باید با احتیاط رفتار شود ولی به هیچ عنوان نباید مسئول جذب، نوجوان را مجذوب خود کند. در جذب نوجوان باید دانست که او به شدت دل می بندد و سریع انس میگیرد. انس و حب دو تعریف مجزا دارد. حب در معنای کلمه یعنی ایجاد دوستی کردن است، مربی و مسئول جذب باید نسبت به نوجوان حب داشته باشد. اگر این حب تبدیل به انس شد به سه چیز ضرر وارد خواهد شد. اولین قربانی انس گیری، نوجوان است. نوجوانی که با احساس رئوف و عاری از هرگونه تظاهر دل می بندد و آنچنان دل باخته میشود که همه چیز را فراموش خواهد کرد. در این ارتباط به هر حال نوجوان به طور طبیعی جدا میشود چرا که مسئول جذب یا مربی گروه مشغله های خود را دارند و گاهی از مرکز جدا خواهند شد. حال نوجوان میماند و فراق یارش... جدایی ممکن است ضربه ای به نوجوان وارد کند که او را خانه نشین کند. ضربه ای که درمان روحی اش از یک دوره درمان بیماری جسمی سخت تر است. شخص دوم که آسیب می بیند مسئول جذب یا مربی است. به هر حال باید پذیرفت که مربی هم دلبستۀ متربی یا نوجوان خواهد. بستری در مرکز به وجود آمده که این دو نفر بهم وابسته و با هم انس گرفته اند. بستری که مانند سنگری میماند در برابر تهمت ها و هر صحبت دیگری ... اما آیا شخصی که انس گرفته است و وابسته شده است فقط به ارتباط در جلسات هفتگی اکتفا میکند؟؟؟ خیر او دوست دارد متربی یا نوجوان را همه جا با خود ببرد و فراموش میکند متربی هم محدودیت دارد، محدودیت های سنگین تر نسبت به مربی... و فراموش میکند که او یک محدودیت هایی دارد. محدودیت زمانی و یا حتی مکانی... و حتی مربی وظیفۀ اصلی خود را فراموش خواهد کرد. وظیفه اش انس گیری با یک شخص نبود، او وظیفه داشت نوجوان را با فضای مرکز آشنا کند و به او بفهماند که مرکز جای امنی است برای دوستی... اینجاست که یک مربی یا مسئول جذب ضربه میخورد. او پیش خود فکر میکند که رفیق یا هم صحبتی برای خود یافته اما غافل از این که متربی یا نوجوان دیر یا زود از پیش او جدا میشود و اینجا هم ضربه ای به مربی یا مسئول جذب وارد میشود. و اما سومین جایی که ضربه می خورد برند مرکز یا مجموعه است. واضح تر آن است که یک مجموعه برای ادامه کار در بحث تربیت احتیاج به اعتماد دارد. اگر این اتفاقات بیفتد قطعاً مسکوت نخواهد ماند و به بیرون درز خواهد کرد. آن وقت است که صلاحیت و اعتماد مردم به آن مجموعه خدشه دار خواهد شد. ممکن است این لکه برای مدت طولانی بر روی اسم مرکز بماند و یا سریع از بین برود ولی اثر خود را خود به خود بگذارد. پس نتیجۀ بحثمان به آنجا رسید که همیشه حواسمان به ارتباطات باشد. حالا ممکن است این ارتباط و این انس گیری بین دو نوجوان اتفاق بیفتد که در مطالب قبلی کانال توضیح داده شد. بحث تربیت و مخصوصاً ارتباط گیری در تربیت شاهرگ حیاتی یک مجموعه است. اگر این شاهرگ بسته شود و یا حتی بریده شود، به طور قطع در روند مجموعه دچار معضل خواهیم شد. در اینجا مسئول جذب و مربی منظور همان دو نفری است که ارتباط مستقیم با متربی یا نوجوان دارند، و ممکن است در مرکزی این اسامی نباشد و یا با اسم دیگری باشند. مهم یک ارتباط پایدار است، ارتباطی که بر پایه عقل و منطق پیش برود و نه احساسات... ✍️مصطفی کریمی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 امروز سالروز ربوده شدن "امام موسی صدر" رهبر شیعیان لبنان است 🔻امام موسی صدر پس از وفات آیت‌اللَّه سیدعبدالحسین شرف‌الدین، رهبری شیعیان لبنان را به‌عهده گرفت و آنان را از وضعیت ناهنجار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی رهایی بخشید و در برابر دسیسه‌های دشمنان اسلام، آنان را در تشکیلات "حرکت المحرومین" متشکل ساخت. 🔺این مجاهد نستوه و خستگی ناپذیر با هدف ایجاد اتحاد بین اعراب و جلب حمایت کشورهای عربی و متقاعد ساختن آنان به منزوی کردن اسرائیلِ متجاوز و تحریم هرگونه رابطه با اشغال‌گران فلسطین و به‌منظور تقویت جنبش محرومین و تهیه سلاح، به کشورهای مختلف سفر می‌کرد. امام موسی صدر، به‌تدریج جزء بزرگ‌ترین شخصیت‌های سیاسی جهان به شمار آمد و در پی دعوت رسمی دولت لیبی، به این کشور سفر نمود، ولیکن بر اثر توطئه دشمنان انقلاب اسلامی، در همان سفر ربوده شد. گرچه اخبار ضد و نقیضی درباره زندانی بودن وی منتشر می‌شود، با این حال هنوز اطلاعات موثّقی از ایشان به دست نیامده است. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۳۴ ↩️ شامل آیات ۱۶ تا ۲۳ سوره مبارکه 🔻 امام رضا (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «لا تَطلُبُوا الهُدی فی غَیرِالقُرآنِ فَتَضِلّوا»؛ هدایت را جز از قرآن مجویید که گمراه خواهید شد. 📚 (امالی صدوق /۴۳۸) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 اخلاق تدریس (32) 🔻توجه به تفاوت ها و نیاز های مشترک از دیگر اموری که باید بدان توجه شود این است که متعلمین دارای انواع گرایش ها و سلیقه ها بوده، در محیط های مختلف تربیتی رشد کرده اند واز جهات گوناگونی بایکدیگر فرق دارند؛ از این رو ارائه نسخه ای واحد برای تمام آن ها تنها در صورتی میسر و ممکن خواهد بود که نسخه مذکور با توجه هب نیاز های مشترک میان آن ها تهیه شده باشد؛ وگرنه نسخه هایی که فاقد این شاخصه باشند نسبت به بعضی از متعمین ممکن است آثاری منفی بر جا گذارند. ✅ به عنوان مثال برای جوانی که به علت عدم شناخت معارف دینی و لذایذ ارتباط با خالق یکتا حتی نماز نیز نمی خواند، سخن گفتن از نماز شب یازده رکعتی و مانند بیهوده است؛ اما سخن گفتن از اهمیت اصل نماز و آثار آن در زنگی، سخن گفتن از حضرت باری تعالی و عشق و محبت بی نهایت او به بندگان، توبه، آثار دعا در زندگی و... مباحثی هستند مورد نیاز همگان و هر کس در حد ظرفیت خود از آن سود خواهد برد. 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۳۵ ↩️ شامل آیات ۲۴ تا ۳۰ سوره مبارکه 🔻 امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «مَنِ اتَّخَذَ قَولَ اللهَ دَلیلًا، هُدِیَ اِلَی الَّتی هِیَ اَقوَم»؛ هرکس که سخن خدا را راهنمای خود بگیرد، به استوارترین راه‌ها هدایت می‌شود. 📚 (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۴۷) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 نکته ناب تربیتی 🔹آقا مجتبی تهرانی رحمه الله: 💢در روایاتمان داریم که علی(علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام) فرمود: 💠 إنَّما قَلبُ الحَدَث کَالأَرضِ الخَالیةِ ما ألقِیَ فیها مِن شَئٍ قَبِلَتهُ فَبادَرتُکَ بِالأَدَبِ قَبلَ أَن یَقسُوا قَلبُکَ 💠 ⚜️قلب بچّه مانند زمین خالی است که هر چه در آن ریخته شود آن را قبول میکند، پس من به تربیت تو مبادرت ورزیدم، پیش از آنکه قلبت سخت شود. این بچّه، هیچ چیزی در او نیست، هر چیزی در آن بریزی، مثل زمین میماندکه درآن بذری، درختی، بنشانی قبول میکند. این زمین صاف است. 🔵 حضرت فرمود من قبل از آنکه این دل تو سخت بشود شروع کردم. قبل از اینکه این زمین چیزی قبول نکند، تو را ادب کردم. فرزند ابتدا که می آید، پاک و تمیز است. فطریاتی هم همراه خودش آورده است چه در بُعد معنویاش، چه در بُعد انسانیاش. خدا در او نهاده، آمده است اینجا. تو هستی که الآن میخواهی پایه ریزی کنی. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مجموعه کلیپ‌های : قسمت سیزدهم: محور دوم، ماهیت هیئت - بخش پنجم مروری بر مباحث استاد عابدینی پیرامون آداب تشکیلاتی اقامه مجالس اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 🎙 با ارائه علی جعفری هرستانی تدوین کننده آثار استاد عابدینی در حوزه هیئت 🔗 کانال استاد عابدینی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 اخلاق تدریس (33) 🔻 لزوم آرامش خاطر نکته دیگری که مراعات آن از جانب استادو مربی لازم است آرامش هنگام تدریس و حضور در کلاس درس و بین متربیان می باشد.بدیهی است با ذهنی آشفته و روحیه مضطرب و نا آرام نمی توان آن گونه که شایسته است حق تعلیم و تربیت را ادا نمود.استاد باید هنگام حضور در کلاس درس،تمامی افکار آشفته را از خود دور ساخته تنها به وظیفه فعلی خویش توجه نماید. ✅ضرورت این امر به حدی است که در روایتی می خوانیم : روزی شخصی از علی علیه السلام سوالی می پرسد ولی با تعجب می بیند که امام ع به جای پاسخ گویی به او به درون منزل رفته پس از مدتی بر می گردد و بعد از او می خواهد دوباره سوال را مطرح نماید و سپس به سوال او پاسخ می دهد آن شخص با تعجب می گوید: پیش از این هر زمانی که از شما سوالی میشد،بدون تاخیر پاسخ آن ار میدادید پس چرا این دفعه این چنین رفتار نمودید؟حضرت علی علیه السلام در پاسخ به او می فرماید آن زمان که تو از من سوال نمودی،من نیازمد رفع حاجت بودم و می بایست به منزل می رفتم و کسی که در چنین وضعیتی قرار دارد نمی تواند آنگونه که شایسته است صاحب رای و نظر باشد. با اندکی دقت در این فرمایش علی علیه السلام به راحتی می توان فهمید که برای یک تدریس موفق دوری استاد و دانش جو از هر امری اعم از روحی،فیزیکی،محیطی و... که موجب تشتت افکار و اندیشه آن ها می گردد ضروری است.بنابر این مشکلاتی نظیر مسائل اقتصادی،اختلافات خانوادگی،جدال های محیط کار و ... همه از اموری است کهذهن یک معلم و مربی خوب و دلسوز هنگام حضور در بین بچه ها و کلاس درس را به خود مشغول میدارد. 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۳۷ ↩️ شامل آیات ۳۹ تا ۴۶ سوره مبارکه 🔻 امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «وَ اعلَموا اَنَّ هذَالقُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ وَالهادِی الَّذی لایُضِلُّ وَالمُحَدِّثُ اَّلذی لایَکذِبُ.»؛ بدانید که این قرآن پندآموزی است که خیانت نمی‌کند و هدایت‌گری است که گمراه نمی‌سازد و سخن‌گویی است که دروغ نمی‌گوید. 📚 (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۷۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 اهداف پیامبر از تشکیل نظام اسلامی 🔺 نماهنگی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۶۷ به مناسبت ۲۸ صفر، رحلت پیامبر(صلی‌الله علیه وآله وسلم) 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 رازهای تربیت - قسمت پنجم 🔸🔸پشت در بسته...🔸🔸 بازم شاطر نونهای سوخته اش رو برای من گذاشته بود.. فکر کنم وقتی دستم رو از زیر عبا بردم بیرون که خاک اره های ته نون بربری های سوخته رو بتکونم ...پوزخندی کنار لبها ی شاطر و شاگرد ش نقش بست... شایدم همش فکر و خیاله... مثل همیشه با بی حوصلگی پاهام رو از رو زمین بلند میکردم و قدم برمیداشتم... ساعت نزدیک یازده بود... و من قبل از ظهر باز هم تو مسجد حلقه داشتم.... اصلا میلی به رفتن حلقه نداشتم.. یک مشت بچه پر سر و صدا... کلی سوالای عجیب و غریب... آخرشم هیچی... یاد حلقه احمد رزاقی افتادم. طلبه پایه سوم مدرسه مروی... چقدر همیشه پرهیجانه... انگار به جای حلقه میخواد بره مسابقه فوتبال! و عجیبم گل میکاره!!!! میزنه درست وسط دروازه!! بچه هاش یک سر و گردن از بچه های محل، آدم حسابی ترن... چقدرم دوستش دارن... سرش قسم میخورن... اما حلقه من چی.... از این فکر ها بیشتر لجم گرفت... سرمای هوا... نونهای سوخته و ... ساعت بد حلقه... درسهای تل انبار شده و امتحانات دی ماه... تصور یک مشت بچه ی لوس و سوالای بی سرو ته، همه و همه؛ برای من شروع یک روز بد بود. امااحمد چی؟!! چرا همه چیز برای او اینقدر خوب بود...از پس همه چیز خوب بر می اومد... اصلا خداهم هواش رو... استغفرالله... این فکرا آدم رو به کجا میکشونه... وارد حجره شدم نونهارو رو طاقچه گذاشتم و رفتم طرف آشپز خونه.. حجره ی احمد درست کنار آشپزخانه بود برخلاف همیشه که در حجرش رو میبست؛ اون روز در حجری احمد باز بود... یه چیزی قلقلکم میداد که از لای در نگاش کنم و از کارش سر در بیارم... احساس میکردم جواب تمام سوالاتم پشت این در بسته است!!!! حس خوبی نداشتم... درست نبود تجسس کنم... اما نمیدونم چی شد که اون روز اینقدر تجسسم می اومد!! آروم با احتیاط کنار در رفتم.. گوشهام ده برابر قدر ت گرفته بود و چشمام مثل یک تلسکوب کار میکرد!!! چراغ خاموش بود و عطر خوش گل محمدی اتاق رو پر کرده بود... صوت محزون احمد که با بغض واشک ملکوتی تر شده بود به گوش میرسید... اما احمد کجا بود، دقت کردم؛ هیکل ظریفش در سجده چقدر جمع و جور تر شده بود... مثل طفل گمشده ناله میزد... (مولای یا مولای... انت الهادی و انا المضل... وهل یرحم المضل الا الهادی... آقای من... به گناهان من نگاه نکن... به پاکی بچه هایی که توفیق خدمتشون رو دارم نگاه کن... خدااا... دستم رو بگیر. دست این بچه ها تو دست منه تو دست من گمراه... یا هادی المضلین... به عظمت این بچه ها در نزدت... دستم رو بگیر...) خشکم زده بود... پس راز احمد این بود. او به سرچشمه وصل شده بود.... بی اختیار به طرف اتاقم برگشتم اشک چشمانم رو پر کرده بود... داشتم میرفتم تا قبل از کلاس این دل خشکیده رو به سرچشمه برسونم شاید هنوز دیر نشده باشه... 👈بر اساس یک داستان واقعی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 مهارت فرماندهی - مهارت هفتم: 🔷🔹مهارت تصمیم گیری 🔻 تصمیم گیری و گزینش از جمله مهارت های لازمی است که بشر در سراسر عمر بدان نیازمندست. واقعیت اینست که ما پیوسته براساس نیازها و انگیزه هایمان در خانه و بیرون از آن تصمیم گیری و انتخاب می کنیم. این تصمیم گیری ها و گزینش ها می توانند در موارد مختلف زندگی از جمله زمینه های شخصی، حرفه ای، خانوادگی، آموزشی، معنوی و اجتماعی باشند. اینکه چه بخوریم، چه بپوشیم، کجا برویم، چکار کنیم، چه بخواهیم، چگونه رفتار کنیم، چه رشته ای بخوانیم، وقتمان را چگونه بگذرانیم، کدام هدف را دنبال کنیم بعضی از گزینش های ما هستند. گزینش بر پایه تصمیم گیری درست از امتیازات بزرگ انسان است و بعضی آن را یکی از ابزارهای شادی او می دانند. دانش عمومی، اطلاعات ویژه، ارزش و سلیقه افراد می تواند بر تصمیم گیری آنها اثر گذارد. در مراحل تصمیم گیری توجه به نکات زیر سودبخش است: 🔹تصمیم گیری باید براساس استدلال باشد. 🔹همیشه برای هر مسئله ای راههای عملی مختلفی وجود دارد. 🔹تصمیم خوب در هر شرایطی؛ برگزیدن بهترین راه حل عملی می باشد. 🔹تصمیم گیری باید بموقع انجام شود وگرنه سودبخش نیست. 🔹تصمیمات مهم آنها هستند که اثر بلندمدت و اساسی بر زندگی فرد و دیگران داشته باشند. 🔹پیدا کردن راه حل های بیشتر امکان تصمیم گیری بهتر را افزایش می دهند بنابراین خوبست همیشه از بارش مغزی استفاده شود. اولین راه حلی که به ذهن می آید بهترین راه حل نیست. اگرچه شرایط فیزیکی یا عوامل بیرونی گاهی موجب محدود ساختن انتخاب ما می شوند ولی در هر حالتی که بسر بریم توانایی گزینش داریم. دانش عمومی، اطلاعات ویژه، ارزش و سلیقه افراد بر تصمیم گیری آنها اثر می گذارد. 👈تصمیم گیری هایی که مهم و غیرقابل برگشتند اطلاعات و دقت بیشتری می خواهند. 🔹نوشتن موارد مختلف تصمیم گیری موجب روشنی و فراموش نشدن اطلاعات می شود. 🔹افرادی که تصمیمات بر آنها اثر دارد باید در تصمیم گیری شرکت داده شوند. 🔹بدترین کار به فردا فکندن و تصمیم نگرفتن است. 🔸🔹🔸🔷⚪️🔷🔸🔹🔸 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🏴 زیارت حضرت محمد (صلی‌الله علیه وآله وسلم) اَلسَّلامُ عَلَیک یا رَسُولَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا نَبِی اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا مُحَمَّدَُ بْنَ عَبْدِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا خاتَِمَ النَّبِیینَ اَشْهَدُ اَنَّک قَدْ بَلَّغْتَ الرِّسالَةَ وَاَقَمْتَ الصَّلوةَ وَ اتَیتَ الزَّکوةَ وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَیتَ عَنِ الْمُنْکرِ وَعَبَدْتَ اللّهَ مُخْلِصاً حَتّی اَتیک الْیقینُ فَصَلَواتُ اللّهِ عَلَیک وَرَحْمَتُهُ وَعَلی اَهْلِ بَیتِک الطّاهِرینَ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریک لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وَاَشْهَدُ اَنَّک رَسُولُ اللّهِ وَاَنَّک مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِاللّهِ وَاَشْهَدُ اَنَّک قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّک وَنَصَحْتَ لاُِمَّتِک وَجاهَدْتَ فی سَبیلِ اللّهِ وَعَبَدْتَ اللّهَ حَتّی اَتیک الْیقینُ بِالْحِکمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَاَدَّیتَ الَّذی عَلَیک مِنَ الْحَقِّ وَاَنَّک قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنینَ وَغَلُظْتَ عَلَی الْکافِرینَ فَبَلَّغَ اللّهُ بِک اَفْضَلَ شَرَفِ مَحَلِّ الْمُکرَّمینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی اِسْتَنْقَذَنا بِک مِنَ الشِّرْک وَالضَّلالَةِ اَللّهُمَّ فَاجْعَلْ صَلَواتِک وَصَلَواتِ مَلاَّئِکتِک الْمُقَرَّبینَ وَاَنْبِیاَّئِک الْمُرْسَلینَ وَعِبادِک الصّالِحینَ وَاَهْلِ السَّمواتِ وَالاْرَضینَ وَمَنْ سَبَّحَ لَک یا رَبَّ الْعالَمینَ مِنَ الاْوَّلینَ وَالاْ خِرینَ عَلی مُحَمَّدٍ عَبْدِک وَرَسُولِک وَنَبِیک وَاَمینِک وَنَجِیک وَحَبیبِک وَصَفِیک وَخآصَّتِک وَ صَفْوَتِک وَخِیرَتِک مِنْ خَلْقِک اَللّهُمَّ اَعْطِهِ الدَّرَجَةَ الرَّفیعَةَ وَ اتِهِ الْوَسیلَةَ مِنَ الْجَّنَةِ وَابْعَثْهُ مَقاماً مَحْمُوداً یغْبِطُهُ بِهِ الاْوَّلُونَ وَالاْ خِرُونَ اَللّهُمَّ اِنَّک قُلْتَ وَلَوْ اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جآؤُک فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّهَ تَوّاباً رَحیماً وَاِنّی اَتَیتُک مُسْتَغْفِرًا تآئِباً مِنْ ذُنُوبی وَاِنّی اَتَوَجَّهُ بِک اِلَی اللّهِ رَبّی وَرَبِّک لِیغْفِرَ لی ذُنُوبی 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🏴 زیارت امام حسن مجتبی علیه‌السلام اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حَبیبَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صِفْوَةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمینَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا نُورَ اللّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یا صِراطَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَیانَ حُکْمِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ناصِرَ دینِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا السَّیِدُ الزَّکِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمینُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأویلِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْهادِى الْمَهْدِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الطّاهِرُ الزَّکِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا التَّقِیُّ النَّقِىُّ السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقیقُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الصِّدّیقُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِی وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
در کار فرهنگی اگر انعطاف نباشد نتیجه معکوس می شود. فرهنگ همان مبانی فکری افراد است که با رفتار منعکس می شود. پس در کار فرهنگی رشد اندیشه و مبانی فکری ملاک است بیراهه نرویم که پس رفت می کنیم. از کسی که رشد اندیشه و عقل فعال ناشی از علم دارد انتظار رشد فرهنگی داشته باشید "امیرحسین خدایی" 🔸🔹🔸🔷⚪️🔷🔸🔹🔸 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۳۸ ↩️ شامل آیات ۴۷ تا ۵۵ سوره مبارکه 🔻 امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ»؛ هنگامی که فتنه‌ها، هم‌چون پاره‌های شب تاریک، شما را در خود پیچید، برشماست که به قرآن تمسک جویید. 📚 (اصول کافی، ج۲، ص۴۵۹) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 الاغی که اسیر شد 🔻 در یک منطقه کوهستانی مستقر بودیم و برای جابه‌جایی مهمات و غذا به هر یگان الاغی اختصاص داده بودند. از قضا الاغ یگان ما خیلی زحمت می‌کشید و اصلاً اهل تنبلی نبود. یک روز که دشمن منطقه را زیر آتش توپخانه قرار داده بود، الاغ بیچاره از ترس یا موج انفجار چنان هراسان شد که به یکباره به سمت دشمن رفت و اسیر شد. چند روزی گذشت و هر زمان که با دوربین نگاه می‌کردیم متوجه الاغ اسیر می‌شدیم که برای دشمن مهمات و سلاح جابه‌جا می‌کرد و کلی افسوس می‌خوردیم. اما این قضیه زیاد طول نکشید و یک روز صبح در میان حیرت بچه‌ها، الاغ با وفا، در حالی‌که کلی آذوقه دشمن بارش بود نعره زنان وارد یگان شد. الاغ زرنگ با کلی سوغاتی از دست دشمن فرار کرده بود. 🔹 بازم دم الاغه گرم تا فهمید اشتباه رفته برگشت بعضی‌ها با اینکه کارهای اشتباه بزرگی رو انجام میدن اصلاً پشیمون نیستن و راهشونو ادامه میدن... در کارهای تشکیلاتی و فرهنگی هم از این اتفاقات زیاد می‌افتد، با این تفاوت که طرف تا در جبهه حق است حال کار کردن ندارد ولی وقتی از جبهه و از تشکیلات خارج شد، شیطان او را کمک می‌کند تا برای اثبات خود و نفسانیاتش آن‌قدر اهل تلاش باشد تا به نیروهای جبهه مقابلش نشان دهد که قدر او دانسته نشده و او را از دست داده‌اند، ولی نمی‌داند که این بار محرک او نفس و شیطان است و او می‌توانست برای امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) خود را اثبات کند و... بله باز دم الاغه گرم!!! 🔺 خاطره‌ای از عباس رحیمی رزمنده 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 اخلاق تدریس(26) 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 لزوم تحقیق و تعلم بر استاد(۱) حضرت امام حسن (علیه‌السلام) میفرماید: عَلِّمِ النّاسَ ، و تَعَلَّمْ عِلمَ غَيرِكَ ، فتَكونَ قَد أتقَنتَ عِلمَكَ ، و عَلِمتَ ما لَم تَعلَمْ به دیگران علم خودرا بیاموز و علوم دیگران را نیز فراگیر تا علم خود را محکم کرده و به آنچه نمیدانستی اگاه شوی . با استناد به این پیام شریف و حدیث وزین میتوان دریافت که معلم نباید به علم خویش بسنده نماید و باید در جهت افزایش دانش و تقویت توان علمی خویش تلاش کند. طرح سوالات و شبهات جدید در عصر ارتباطات، تلاش مضاعف استاد را در فهم انها و پاسخگویی صحیح میطلبد. باید این احتمال را بدهیم که ذهن متعلم در گیر پیام های منفی ، سوال های جدید و شبهات نو است . (لذا باید حداقل یک گام جلوتر از متعلم خود باشیم ) یکی دیگر از اموری که فراگیری ان بر استاد خبره لازم است و او را در امر تعلیم و تربیت یاری رسان خواهد بود، اموختن تجربیات موفق دیگر استادان در زمینه تعلیم و تربیت واستفاده از انها در تدریس خویش است . تجربه ها و روش های رفتاری و گفتاری دیگران،گنجی است پر بها که چه بسا حاصل سالها زحمت و تلاش انها بوده و اشنایی و به کار گیری به هنگام انها میتواند یاوری خوب در جهت نیل به اهداف متعالی انسان سازی باشد. 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۳۹ ↩️ شامل آیات ۵۶ تا ۶۴ سوره مبارکه 🔻 امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «اَلا لا خَیرَ فی قِراءَةٍ لَیسَ فیها تَدَبُّرٌ»؛ آگاه باشید در قرآن خواندنی که تدبر در آن نباشد، خیری نیست. 📚 (اصول کافی ۱/۳۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 اخلاق تدریس (27) 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 تقویت روحیه اعتماد به نفس و امیدواری از دیگر وظایف استاد ایجاد باور تو می توانی در خویش و متعلم است؛تذکر این نکته که خواستن توانستن است. بدیهی است هر متعلمی در هر رشته ای ک مشغول به تحصیل باشد،نیازمند تقویت روحیه و پشتوانه ای برای ادامه فعالیت های علمی خویش است. امام موسی کاظم علیه السلام می فرماید: ✅«یا هِشامُ لو کانَ فی یَدِک جَوزَهٌ و قالَ الناسُ لُولُوهٌ ما کان یَنفَعُک و اَنتَ تَعلَمُ انَّها جَوزهٌ و لوکان فی یدِک لُولُوهٌ و قال الناسُ انَّها جَوزَهٌ ما ضَرَّکَ و انتَ تعلمُ انَّها لُولُوهٌ» (ای هشام؛اگردر دست تو گردویی باشد و مردم بگویند آن یک مروارید است،سخن ایشان تو را سودی نمی رسانددر حالی که تو میدانی که آن یک گردو است و اگر در دست تو مرواریدی باشد و مردم بگویند آن یک گردو است سخن ایشان تو را ضرری نمی رساند در حالی که می دانی که آن یک مروارید است.)بحار الانوار ج1ص136 پیام این سخن امام آن است که انسان باید آنچه خود دارد اعتقاد داشته باشد و گرفتار جو زدگی سخنان بی اساس دیگران نشود. یک جوان باید توانمندی های خویش را باور داشته و بداند که قادر به انجام بسیاری از کار های به ظاهر نشدنی است.یک استاد خوب دانشجو را در این میسر خود باوری قرار می دهد،اعتماد به نفس را در او شکوفا می کند و او را جهت یک مصاف بزرگ با مشکلات و سختی های زندگی و تحصیل آماده می سازد. ادامه دارد... 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 قطاری از خون لازم است. 🔻 انقلاب حسين علیه‌السلام يک مرحله تاريخی نبود، بلکه تعبيری بود از حالت امتی که به اين وضعيت اسفبار افتاد و به چنين جنايت تاريخی نفرت‌آوری دست يازيد. امروز اين حالت باز تکرار شده است. امت اسلامی در همان وضعيتی به‌سر مي بَرد که امت در زمان امام حسين علیه‌السلام در آن به‌سر می‌بُرد… پس ناچار اين حرکت، حسينی جديد، زينبی ديگر و مردانی همچون ياران حسين علیه‌السلام می‌خواهد؛ که اين امری محال است؛ زيرا برای هيچ انسانی ممکن نيست همه ويژگی‌های حسين علیه‌السلام و عناصر انقلاب او را به‌طور کامل داشته باشد. چون اين امر محال است، پس بايد قطاری از خون به راه افتد و انبوه هنگفتی از فداکاری به‌پا شود که در مجموع خود بخشی از عناصر سوگنامۀ طفّ را شکل دهد، تا وجدان اين امت مرده را تکان دهد و احساسات و عواطفش را بيدار کند . بر عهده مسلمانان است که همواره در اوج آمادگی برای اجابت ندای اسلام باشند تا هرگاه فرياد برآورد، به ياری‌اش بشتابند. شايد بازگشت به واقعيت رسالتی ارزشمند در قطار خون نهفته باشد . 📚 امامان اهل‌بیت، ص۴٩٢-۴٩٣. 🔗 پژوهشگاه شهید صدر 🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی 👇 🆔 @ziaossalehin_ir