eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
496 دنبال‌کننده
418 عکس
659 ویدیو
124 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 (۱) ▪️برپایی مجالس اهل بیت علیهم‌السلام تمرین رابطه با امام و برقراری پیوندهای ایمانی مؤمنین در یک تشکیلات بر مدار ولایت امام است. 🏷 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
✍️ (۱) ▪️اگر زمان‌ها منازل سلوک الی الله هستند، این سلوک شامل سلوک فردی و سلوک جمعی است. در سلوک جمعی و تشکیلاتی نیز توجه به ایام محرم و عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام منزلی از منازل سلوک تشکیلات ایمانی است. ▪️برپایی مجالس اهل بیت علیهم‌السلام تمرین رابطه با امام و برقراری پیوندهای ایمانی مومنین در یک تشکیلات بر مدار ولایت امام است. این ظرفیت نه تنها برای تشکیلات هیئت بلکه برای هر تشکیلات ایمانی در ظرف ایام محرم و مجالس روضه و عزاداری امام حسین علیه‌السلام محیا می‌شوند که بر مدار تحکیم پیوند ولایی با امام در زیر خیمه امام حسین علیه‌السلام، پیوندهای ولایی مومنین در تشکیلات را بر مدار ولایت امام مستحکم نماید و با گسست‌ها و تفرقه‌ها و آسیب‌های تشکیلات ایمانی مقابله نماید. ▪️این ظرفیت عظیم مجالس اهل بیت علیهم‌السلام اختصاصی تشکیلات هیئات نیست و در سایر تشکل‌های فرهنگی مومنین نیز قابل بهره‌برداری است. بطورکلی پیوند برقراری پیوند با روح ایام در پیشبرد اهداف فردی و جمعی موثر است. 🔸 بکوشیم در تشکیلات خود با روح ایام و صاحب آن ظرف زمانی رابطه برقرار کنیم تا ضمن اثرپذیرفتن از آن، توان و اثرگذاری تشکیلات ما نیز چندبرابر شود. 🏷 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
014-Abedini-www.ziaossalehin.ir-Chelleye-Tashkilati-P002.mp3
9.88M
🎙 : چله تشکیلاتی (۲) 🚨 قسمت دوم: رویارویی حق و باطل و ظهور حق در جریان بعثت انبیا و اولیای الهی ▪️ گلوگاه تاریخ، حادثه عاشورا است اما حقیقتی فراتر در آن وجود دارد و آن اینکه تمام ابتلائات انبیا علیهم‌السلام گوشه کوچکی از ابتلاء اباعبدالله (علیه السلام) در واقعه کربلا است. 📖 برگرفته از مباحث در کتاب 🏷 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 (۲) ▪️مراقبه بر رابطه با امام در تشکیلات ایمانی منجر به تقویت رابطه ولایی با امام می‌شود. تقویت رابطه ولایی پدرانه با امام نیز موجب تقویت رابطه ولایی برادرانه با مؤمنین می‌شود. و این همان رابطه اخوت و ولایتی است که جوهره تشکیلات ایمانی است. 🏷 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
✍️ (۲) ▪️مراقبه بر رابطه با امام در تشکیلات ایمانی منجر به تقویت رابطه ولایی با امام می‌شود. تقویت رابطه ولایی پدرانه با امام نیز موجب تقویت رابطه ولایی برادرانه با مؤمنین می‌شود و این همان رابطه اخوت و ولایتی است که جوهره تشکیلات ایمانی است. ▪️نیاز ما به ولایت امام دائر مدار مراقبه و توجه ما است. اگر در روضه‌ها و مجالس اهل بیت علیهم‌السلام توجه و مراقبه بر نیاز تشکیلاتی به ولایت امام داشته باشیم، بهره متفاوتی از این مجالس خواهیم برد. ▪️حتی زیارات خاص اهل بیت علیهم‌السلام هر کدام توجه به وجوه خاصی از شخصیت ایشان است که برای تشکیلات ایمانی هم دلالت دارد. بعنوان مثال اینکه در زیارت اربعین غایت بذل خون مهجه سید الشهدا علیه‌السلام نجات دادن بندگان از جهالت و ضلالت دانسته شده است، می‌تواند در مراقبه یک تشکیلات فرهنگی در نقش هدایت جامعه و آگاه ساختن مردم و دور کردن آنها از ضلالت، حال و هوای امتداد و شانیت ماموریت سید الشهدا علیه‌السلام در تشکیلات را به همراه داشته باشد. 🔸 باید تلاش نمود در تشکیلات ایمانی ما پیوند و ارتباط با امام به قدری وثیق باشد که افراد همگی ربط و نسبت خود و مأموریت خود را با مسیر امام خود درک کنند؛ اگر این مطلب محقق شد آنگاه ولایت امام و در طول آن ولایت عرضی مومنین در شاکله تشکیلات بهتر خود را نشان خواهد داد. 🏷 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 تعریف و اهمیت تشکیلات 🔹 پیروزی انقلابی به این عظمت در ایران به خاطر وجود تشکیلات در آن بود. یعنی به خاطروجود نظم و ترتیب و ارتباط و اتصال زنجیر وار افراد به هم 🔹 اگر در کاری تشکیلات نباشد نمیتوانید آن را مدیریت کنید 🔹افق دید باید بلند همتانه باشد (کشوری، منطقه‌ای و حتی جهانی باشد، برای ۵۰ یا حتی ۱۰۰ سال اینده برنامه داشته باشیم) ➖➖➖➖➖ 🚨 آثار و برکات کار تشکیلاتی: 1️⃣. فداکاری و اثر مضاعف: کار تشکیلاتی یعنی فرد خودش را در جمع حل کند و منیت نداشته باشد با حل شدن در گروه چیزی از او کم نمیشود بلکه اضافه میشود وقتی حبه‌ای قند در آب حل میشود آن قندنه تنها شخص نگری خود را از دست داده بلکه توانسته کل آب را شیرین کند. اینطور قند هم پاداش فداکاری خود را می‌گیرد شیرینی قند‌های دیگر هم که در آب حل شده اند، شیرینی این حبه‌ی ما را چند برابر میکند. این یعنی تاثیر مضاعف… 2️⃣. افراد را دور هم جمع می‌کند: تاریخ شرق فرد گرایی است. ما بیشتر در کارهای انفرادی موفقیم مثل کشتی، وزنه برداری، هنر‌های تکی و… اما در کشور‌های غربی برعکس این بلا در اثر تربیت ما به وسیله حکومت‌های دیکتاتور در طول تاریخ به ما به ارث رسیده و در واقع اینطور تربیت شده ایم. در صورتی که اسلام دقیقا برعکس فرهنگ ماست و برای شخصی‌ترین کارها مثل عبادت میگوید آنرا جمعی انجام دهید 3️⃣. در تشکیلات همۀ افراد یک گمشده و جهت واحد کلی دارند 4️⃣. تشکل می‌تواند دانشجو را از گرداب نجات دهد در تشکل دانشجو به انجام کارهای جمعی، اجتماعی، سیاسی و… می‌پردازد که همین باعث افزایش اطلاعات دانشجو و در امان ماندن از گرداب تهاجم فرهنگی و مشکلات دیگر می‌شود. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨 توسعۀ من 🔹 "توسعۀ من" از ظرفیت‌های مغفول وجودی انسان است که به فعلیت رسیدن آن، جایگاه ابدی او را متجلی می‌کند. 🔹 کمال‌گرایی نیز که در انسان حد یقف ندارد، ضمن "توسعۀ من" ممکن می‌گردد و او را ضمن خروج از "من" به اجتماع حرکت می‌دهد که یک حرکت حُبی است که از نشأت می‌گیرد. 🔹 یکی از راه‌های "توسعۀ من" و رشد انسان، ارتباط با دیگران یا همان تشکیلات است. لذا این توسعه از طریق روابط ولایی عرضی با مؤمنین ایجاد می‌شود که در دنبالۀ آن، و رشد اجتماعی محقق می‌شود. 📚 برگرفته از بیانات 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 تعریف و اهمیت تشکیلات 🔹 پیروزی انقلابی به این عظمت در ایران به خاطر وجود تشکیلات در آن بود. یعنی به خاطروجود نظم و ترتیب و ارتباط و اتصال زنجیر وار افراد به هم 🔹 اگر در کاری تشکیلات نباشد نمیتوانید آن را مدیریت کنید 🔹افق دید باید بلند همتانه باشد (کشوری، منطقه‌ای و حتی جهانی باشد، برای ۵۰ یا حتی ۱۰۰ سال اینده برنامه داشته باشیم) ➖➖➖➖➖ 🚨 آثار و برکات کار تشکیلاتی: 1️⃣. فداکاری و اثر مضاعف: کار تشکیلاتی یعنی فرد خودش را در جمع حل کند و منیت نداشته باشد با حل شدن در گروه چیزی از او کم نمیشود بلکه اضافه میشود وقتی حبه‌ای قند در آب حل میشود آن قندنه تنها شخص نگری خود را از دست داده بلکه توانسته کل آب را شیرین کند. اینطور قند هم پاداش فداکاری خود را می‌گیرد شیرینی قند‌های دیگر هم که در آب حل شده اند، شیرینی این حبه‌ی ما را چند برابر میکند. این یعنی تاثیر مضاعف… 2️⃣. افراد را دور هم جمع می‌کند: تاریخ شرق فرد گرایی است. ما بیشتر در کارهای انفرادی موفقیم مثل کشتی، وزنه برداری، هنر‌های تکی و… اما در کشور‌های غربی برعکس این بلا در اثر تربیت ما به وسیله حکومت‌های دیکتاتور در طول تاریخ به ما به ارث رسیده و در واقع اینطور تربیت شده ایم. در صورتی که اسلام دقیقا برعکس فرهنگ ماست و برای شخصی‌ترین کارها مثل عبادت میگوید آنرا جمعی انجام دهید 3️⃣. در تشکیلات همۀ افراد یک گمشده و جهت واحد کلی دارند 4️⃣. تشکل می‌تواند دانشجو را از گرداب نجات دهد در تشکل دانشجو به انجام کارهای جمعی، اجتماعی، سیاسی و… می‌پردازد که همین باعث افزایش اطلاعات دانشجو و در امان ماندن از گرداب تهاجم فرهنگی و مشکلات دیگر می‌شود. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 تربیت عملی 🔻 از آنجا که در بیان مطالب، متربی فقط آنها را می‌شنود و معلوم نیست چقدر بتواند آنها را پیاده کند؛ ولی در صورت مشاهده عملی، علاوه بر شنیدن، از نزدیک، به‌کاربستن آنها را می‌بیند و یاد می‌گیرد و بعداً هم می‌تواند در مصادیق دیگر پیاده کند و کم‌کم جزء سیره او می‌شود... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
(۱) 🚨 اولین ضربه 🎙 امام خامنه‌ای: 🔻 در وزرای اول دولت موقت واقعاً کسانی بودند که با انقلاب اسلامی، مسئله فقاهت و رهبری امام هیچ سابقه‌ای نداشتند و هیچ تمایلی هم نداشتند و این‌ها به این علت بود که ما تشکل نداشتیم و ما اولین ضربه عدم تشكل را در حقیقت در اول انقلاب خوردیم. 📚 کتاب تشکیلات انقلابی/ ص۳۹. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
IMG_۲۰۲۳۱۰۲۷_۱۹۴۴۳۱.jpg
369.9K
تصویر با کیفیت 🚨 اولین ضربه
🚨 تطابق قول وفعل 🔻 یک مربی باید تا آنجا که می‌تواند خود عامل به احکام و دستورات دین باشد، تا متربی هم این‌گونه تربیت شود. 👌 مثالی است معروف که می‌گویند: 🔸 اگر مربی مکروهی انجام دهد، متربی دچار گناه می‌شود 🔸 لذا بهتر است که مربی خود عامل باشد به احکام الله. گناه به‌طور کلی اثر تخریبی عجیبی بر شخصیت انسان دارد. به‌ویژه برای مربی و معلم، گاهی ممکن است یک گناه دستاورد تربیتی یک عمر انسان را هدر دهد. 🔺 شهید ثانی (رحمه‌الله) دوری از گناه را سبب تقویت حافظه می‌داند. با توجه به همین نقش حساس گناه، در مورد عالِم است که امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «إنَّهُ يُغفَرُ لِلجاهِلِ سَبعونَ ذَنبا قَبلَ أن يُغفَرَ لِلعالِمِ ذَنبٌ واحِـدٌ...»؛ از نادان هفتاد گناه آمرزيده مى‌شود پيش از آن كه يک گناه از عالِم (دانا) آمرزيده شود. [تفسير القمّيّ: 2/146] 📚 جزوه تعلیم و تربیت، رضا محمدی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۷ ↩️ شامل آیات ۱۷۷ تا ۱۸۱ سوره مبارکه بقره 🔻 پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله و سلم) می‌فرمایند: «قارِئُ القُرآنِ وَ المُستَمِعُ فِی الأَجرِ سَواءٌ»؛ قاری قرآن و گوش‌کننده آن در پاداش مساوی هستند. 📚 (مستدرک الوسائل، ۴/ ۲۶۱) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
014-Abedini-www.ziaossalehin.ir-Chelleye-Tashkilati-P003.mp3
11.59M
🎙 : چله تشکیلاتی (۳) 🚨 قسمت سوم: خلقت آدم و آغاز تاریخ الهی بشر با رویارویی حق و باطل (۱) ▪️ نبرد حق و باطل از لحظه خلقت انسان با سجده ملائکه و تمرد شیطان از سجده آغاز شد و تا آخرین روز حیات خلقت ادامه دارد... 📖 برگرفته از مباحث در کتاب 🏷 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 (۳) ▪️تمرین رابطه حضور در محضر امام در مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام و تلاش برای امتداد آن در سایر فعالیت‌های تشکیلات می‌تواند رفته‌رفته تشکیلات بر مدار ولایت امام را شکل دهد. به‌نحوی که روابط تشکیلاتی مؤمنین همچون روابط خادمین امام حسین علیه‌السلام در مجالس ایشان بوده و در این رابطه اخلاق تشکیلاتی و روابط تشکیلاتی تصحیح گردد. 🏷 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
✍️ ؛ ▪️اگر مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام در حکم زیارت ایشان است، درک محضریت امام در تشکیلات ایمانی نیز با این مجالس ذکر اهل‌بیت علیهم‌السلام میسر می‌گردد. ▪️تمرین رابطه حضور در محضر امام در مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام و تلاش برای امتداد آن در سایر فعالیت‌های تشکیلات می‌تواند رفته‌رفته تشکیلات بر مدار ولایت امام را شکل دهد. به نحوی که روابط تشکیلاتی مؤمنین همچون روابط خادمین امام حسین علیه‌السلام در مجالس ایشان بوده و در این رابطه اخلاق تشکیلاتی و روابط تشکیلاتی تصحیح گردد. این مطلب نیازمند چند ملاحظه است؛ ▪️اولاً باید این موضوع را که هیئت و مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام در حکم زیارت است، باور کنیم. باور و عدم انکار این مطلب به‌تنهایی حائز اهمیت است و مانع حجاب انکار می‌شود. ▪️ثانیاً بدانیم زیارت از ریشه "زُوْر" می‌آید؛ یعنی از چیزی به چیز دیگر منحرف شدن. باید تمام دل و جان خود را به امام متوجه کنیم و از تمام طریق‌ها به این صراط مستقیم وارد شویم. 🔸 باید در هیئت و هر تشکیلات ایمانی خود را مقید به ارتباط با امام بدانیم، این ارتباط گاه یک سلام است گاه حضور در مجلس آل الله علیهم‌السلام و گاه خود زیارت بارگاه ایشان. 🏷 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 بیان مسائل سیاسی در حلقه‌ها ❌مهم❌ ❓باتوجه‌به پیچیدگی مسائل سیاسی در حال حاضر تا چه حدی لازم است که در حلقه‌ها درباره مسائل سیاسی ایران و جهان صحبت شود؟ 🔻 بدون تردید، یکی از محورهای بسیار مهم در حلقه‌های تربیتی، مباحث و مسائل سیاسی و در ضمن آن بالابردن بصیرت و قدرت تحلیل اعضای حلقه است. امری که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری حفظه‌الله بوده است. امّا پرداختن به مسائل سیاسی از حساسیت زیادی برخوردار بوده و برای اینکه از آسیب‌های احتمالی این‌گونه مباحث در امان باشیم، توجه به چند نکته ضروری است: 1️⃣. پرداختن عملی به مسائل سیاسی را می‌بایست از سیاست‌زدگی تفکیک کرد. آنچه باید از آن پرهیز کرد، سیاست‌زدگی است. این امر موجب تشتّت و اختلاف می‌شود. امّا درصورتی‌که مباحث سیاسی که به ارتقای بینش سیاسی منتهی می‌شود را در نظر بگیریم، شکّی نیست که همه شهروندان جامعه اسلامی می‌بایست دارای بینش سیاسی بوده و نسبت به مسائل، تحلیل سیاسی داشته باشند. در این زمینه یکی از مسائل مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی آن بوده که می‌بایست همه اقشار جامعه نسبت به مسائل، تحلیل سیاسی داشته باشند که نقش حلقه‌ها و گروه‌های محترم در تحقّق این مطلب، بسیار مهم است. 2️⃣. مباحث سیاسی دو گونه است: 🔰 الف) مباحث نظری سیاسی: مباحث نظری را می‌توان از ابعاد گوناگون موردبحث قرار داد. یکی از ابعاد مهم آن توجه به مباحث پایه، و مبانی اندیشه سیاسی اسلام است. این مباحث از سویی در بینش سیاسی نقش اساسی دارد و از سوی دیگر موجب می‌شود که از آسیب‌های احتمالی مباحث سیاسی دوری گزید. در این زمینه می‌توان به مباحثی چون ولایت‌فقیه، ساختار حکومت دینی، مباحث پیرامون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، غرب‌شناسی، تاریخ سیاسی ایران و اسلام، شناخت سازمان‌ها، شناخت استعمار و... اشاره کرد. 🔰 ب) مباحث کاربردی بخشی از مباحث سیاسی، مسائل روزمره و کاربردی است. در این زمینه توجه به دو مطلب ضروری است: ➖مطلب اوّل اینکه از ورود به گروه‌بندی‌ها و احزاب سیاسی پرهیز شود و مسائل، فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی که مستلزم موضع‌گیری است، موردمطالعه و تأمل قرار گیرد. ➖ و مطلب دوم اینکه معیار ما در پرداختن به مسائل کاربردی و سیاسی روز، دیدگاه‌ها و مواضع مقام معظّم رهبری حفظه‌الله است. همه باید بکوشند تا تحلیل‌ها و رفتار سیاسی خود را بر اساس دیدگاه‌ها، منویات و تحلیل مقام معظم رهبری حفظه‌الله تنظیم کنند. بی‌شک، معیار قراردادن ولی‌فقیه در این امر، ما را به محورهای مشترک، دعوت و از نقاط اختلاف دور می‌کند. 🔸 حال با این مقدمه، روشن می‌شود که باتوجه‌به سطح اعضای حلقه و شناخت فضای فکری خانواده‌های آنها، شما خود می‌توانید سطح بحث و کیفیت بیان آن را مشخص کنید و سعی کنید که در این زمینه از افراط‌وتفریط جلوگیری کنید تا موجبات حاشیه‌سازی و حسّاسیت دیگران را در پی نداشته باشد. لازم به ذکر است که در شیوه مطرح‌کردن این‌گونه بحث‌ها، معمولاً می‌توانید شما موضوعی را مطرح کنید و از اعضا بخواهید که درباره آن بحث و تبادل نظر کنند و شما فقط مدیریت بحث و جلوگیری از غیبت و بدگویی از اشخاص و دیگر حاشیه‌های احتمالی را داشته باشید که این شیوه قدرت تحلیل نوجوانان را بسیار بالا می‌برد. همچنین در بعضی از امور مهم می‌توانید از کارشناسان متخصّص و مورد تأیید کمک بگیرید. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
(۲) 🚨 تک روی 🎙 امام موسی صدر: 🔻 امروز در این دنیای سازمانی اگر ما بخواهیم تک روی کنیم، به نظر من نهایت سادگی است. ما اگر امروز عمل دسته‌جمعی نداشته باشیم کلاهمان پس معرکه است. 📚 کتاب تشکیلات انقلابی/ ص ۳۶. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
(۱) 🚨 شخصیت‌دهی به کودکان: 🔻 امام رضا علیه‌السلام: به كودک دستور بده كه با دست ‌خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تكّه نانى یا یک مشتی از چیزى باشد؛ زیرا هر چیزى كه در راه خدا داده شود اگر با نیّت پاک صورت گیرد، هر چند كم باشد، بسیار زیاد است. 🔺 مرِ الصَّبیَّ فلْیَتَصدَّقْ بیدِهِ بالكِسْرةِ و القَبْضةِ والشَّیءِ وإنْ قَلَّ، فإنَّ كلَّ شیءٍ یُرادُ بهِ اللّه‏ُ و إنْ قَلَّ بعدَ أنْ تَصدُقَ النِّیّةُ فیهِ عظیم. 📚 الوسائل، ج ۹، ص ۳۷۶، باب چهارم. 🏷 | | 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 - مقدمه(۱) 🔻بیان مسئله 🔰انسان‌ها مانند معادن طلا و نقره‌اند و تربیت، کشف کننده استعدادها و توانمدی‌های درونی هر یک از آن‌ها است. به بیان دیگر، تربیت به‌معنای «فراهم آوردن مقدمات لازم برای به فعلیت رسیدن قوای هر شخص در راه تقرب به خداوند است.» برای تربیت اصطلاحات مختلفی وجود دارد. در این نوشته، تربیت به‌معنای «تغییراتی است که انسانی در انسان دیگر در تمامی ساحت‌های جسمی و روانی به‌وجود می‌آورد.» 🔰 در زمینه تربیت ده‌ها اصل و روش تربیتی گردآوری شده است. این دستورالعمل‌های دانش تعلیم و تربیت برای بهبود وضع تربیت، بسیار مغتنم است؛ اما از آن‌جا که این پژوهش‌ها بر اساس دیدگاه تجربی شکل گرفته است، از جامعیت، کلان‌نگری و نیز نگاه همه‌جانبه به انسان، محرومند. در این میان نقش دین در رفع نقایص این نگاه انسانی به تربیت انکار ناپذیر است. 🔰 تلاش‌های ارزشمندی برای صبغه دینی و اسلامی دادن به تجویزاتِ دانش تربیت، صورت گرفته است؛ ولی با وجود این، نتایج حاصل از آن‌ها به‌علت نگاه سطحی برخی و استفاده محدود از اصول استنباط اجتهادی، تا حد مطلوب فاصله زیادی دارد؛ به همین علت، نقش دانش فقه در اتقان این تجویزات و دادن حجت شرعی به آن‌ها برجسته می‌شود. ⬅️ در این کتاب چهار روش تربیتی با رویکرد تحقیقیِ تحلیل محتوا با تأکید بر روش استنباطی و اجتهادیِ رایج در فقه شیعی بررسی می‌شود. در این میان نیز نیم‌نگاهی به یافته‌های علوم روان‌شناسی و تربیتی صورت گرفته است. 🔺 این چهار روش تربیتی عبارت‌اند از: 🔹 عدالت‌ورزی بین فرزندان 🔹 بازی در تربیت 🔹الزام و اجبار در تربیت 🔹 وفای به وعده، به کودکان 📖 کتاب روش‌های تربیت؛ آیت الله اعرافی؛ ص ۲۰. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir