2.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍زهرا گندمکار
وقتی این جمله ی ساده و پرمعنا از امام جواد علیه السلام را دیدم به این فکر کردم که جواد الائمه (ع) چقدر زیبا صبر را به بالش نرم تشبیه کردند؛
آنجا که می فرمایند:تکیه بر صبر کن و صبر را بالش خود قرار بده.
انسانِ صبور، میتواند نرم و آرام بخش باشد!
به این فکر کردهاید که آیا
با اخلاق، رفتار، کلام و عملکردمان، طوری هستیم که مایه آرامش و قرار دیگران باشیم؟
آیا هر کس با ما مواجه می شود از لحن ما ، نگاه ما، خدمت بی منت ما، متانت ما، گذشت ما ،صبر، آرامش و چشم پوشی ما آرام می گیرد و از این آرامش، دلبسته معرفت ،سلوک و راه ما شود؟
آیا شده وجودمان از صبر، آرامشگر باشد و این آرامش
بر نوع نگاه و روش زندگی کسی شده تاثیر گذاشته باشد؟
آرامش، این روزها گمشده ی خیلی هاست.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
دحوالارض؛ در جمعهای برای آغاز
✍🏻 زهرا کبیری پور
جمعه است و دحوالارض؛
روزی که زمین از دلِ آب سربرآورد، گسترده شد، و برای میزبانی از خلیفه خدا آماده گشت.
این جمعه اما فقط یک روز خاص در تقویم نیست، فرصتی است برای بازگشت، برای از نو شدن، برای به پهنای رحمت خدا سجده کردن.
میگویند در چنین روزی، زمین از نقطهای که کعبه در آن بنا شده، حیات یافت.
و من فکر میکنم، مبادا دحوالارض فقط داستان خاک و آب باشد؟
مبادا خدا، هر سال این روز را در تقویم ما میگذارد، برای آنکه ما هم از دل تلاطممان، از دل ناامیدیها و خاکستریها، دوباره بیرون بیاییم؟
شاید این جمعه، روز گسترده شدن ماست؛
ما که خستهایم، دور افتادهایم، اما هنوز هم میتوانیم قبله باشیم برای رحمتی که خلیفهاش را انتظار میکشد.
دحوالارض امسال با جمعه گره خورده؛
و مگر جمعه، وعدهگاه ندبهها نیست؟
دلم میخواهد باور کنم زمینی که آمادهی حضور حجت خدا شد، امسال ما را هم آماده میخواهد؛
برای ظهور، برای حضور، برای آن وعدهی قدیمی:
یملأُ الأرضَ قسطاً و عدلاً…
این جمعه، در روزی که زمین مأمن خلیفهالله شد،
ما هم عهد میبندیم که زمین دلهامان را برای آمدنش آماده کنیم.
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
《برادرامیرالمومنین》
✍پریا بابایان
نیمی از خرداد گذشته بود و مثل هر سال زمان مراسم ارتحال امام فرا رسیده بود؛ جمعیت بیشتر از هر سال بودند مردم امسال غیر از داغ امام، داغ تازه دیگری هم دلشان را می سوزاند.
مردم آمده بودند رهبری برایشان سخنی بگوید تا کمی قلبشان آرام شود اما با سخنی که آقا گفت هنوزم که هنوز است داغ دل شعله می کشد و شعله ورتر می شود:" دلم برای رئیسی سوخت"
کانال ها ،اخبار، فضای مجازی ،کتاب ها ،فضای حقیقی و... همه و همه از هم پیشی می گرفتند تا خدماتش را فریاد بزنند؛ رکوردها، پیشرفت های خدمات پزشکی، تسویه بدهی های بانکی، احیای کارخانه ها ،لایروبی دریاچه ها، ساخت جاده و اتوبان ،آبرسانی ها، صادرات و..و...و...
من و من ها بهت زده، انگشت به دهان، که کی این همه کار انجام شد؟! چرا ما نفهمیدیم ؟!واقعا این فردی که از او سخن می گویند همان رئیسی خودمان بود ؟؟!!
حال دلم بد بود، هیاهوی داخل سرم خسته ام کرده بود. دوست داشتم دکمه ای برای خاموش کردنش داشتم.
حال بد و هیاهوی سر،بچه های بی قرار این روزهای من بودند. برداشتمشان و کشان کشان با خودم بردم تا رسیدم به مسجد؛ گوشه ای کز کردم و سرم را به زانو گذاشتم؛ بچه های بی قرارم هم انگار کمی آرام شده بودند تا سر را از زانو گرفتم وچشمم افتاد به عکس آقای رئیسی، انگار که فیتیله ای زده باشی به خاکستر، دوباره دل سوخت و هیاهوی سر گوش عالم را کر کرد.تندی چشمانم را بستم و سعی کردم آرامشان کنم. عجیب است داشتند آرام می شدند با صدایی که از گوشه مسجد می آمد و استادی که داشت نهج البلاغه می گفت:" خواهرا حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه را می خوانم شما بگویید یاد چه کسی می افتید؟ امیرالمومنین علی علیه السلام در توصیف یکی از دوستانشان می فرمایند: برادر دینی داشتم که در چشم من بزرگ بود چون دنیا در چشم او بی ارزش بود از شکمبارگی دور بود. آنچه را نمی یافت آرزو نمی کرد و آنچه را می یافت زیاده روی نداشت. در بیشتر عمرش ساکت بود ،اما گاهی که لب به سخن می گشود بر دیگر سخنوران برتری داشت و تشنگی پرسش کنندگان را فرو می نشاند.
به ظاهر ناتوان می نمود اما در برخورد جدی، چنان شیر می خروشید. از درد ناله نمی کرد،مگر پس از تندرستی و بهبودی.
اگر در سخن گفتن بر او پیشی می گرفتند در سکوت مغلوب نمی گردید و بر شنیدن بیشتر از سخن گفتن حریص بود."
آرام شدیم خیلی آرام چرا که او برادر امیرالمومنین بود و دیگر هیچ.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
گلهایی با سرهای خمیده
✍️صدیقه طهماسبی نژاد
"سرها پایین، سرها پایین!
جلوتر، جلوتر بیایید. سجده کنید."
همه به سجده افتادند. صدای هق هق گریهها بلند شد. روحانی کاروان ایستاده با لباس سفید احرام؛ باصدای بغضدار شروع به خواندن کرد:
" اللهم البیت و بیتک
والحرم حرمک
والعبد عبدک"
سجده کنندهها شانههایشان از شدت گریه تکان میخورد.
نگاهم به روحانی کاروان افتاد.
به حاجیها نگاه میکرد.
حجاجی که بر زمین افتاده، محبوب و معبود مهربانشان را صدا میزدند و اشک میریختند، حالشان دیدنی و چشیدنی بود.
روحانی کمی دیگر منتظر ماند، اما کسی سر از سجده برنداشت. انگار خودش هم دلش نمیخواست نجواهای عاشقانه و خلوت با خدایشان را در آن شلوغی جمعیت برهم بزند؛ اما چارهای نداشت باید برمیخاستند تا به طواف خانه خدا بروند و به گرد خدایشان بگردند.
روحانی محو تماشای عشق بازی عشاق بود انگار همانجا معشوق خود را درآغوش کشیده بودند ولی هنوز مناسکشان مانده.
روحانی کاروان دل به دریا زد به ملاقات کنندگان خدا گفت:
"بلند شوید، بلند شوید."
#مکه
#دحوالارض
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
غفلتهای تبیینی؛ جبههای که هنوز خالی است
✍#سیده_الهام_موسوی
امروز در دنیایی زندگی میکنیم که دسترسی به اطلاعات و اخبار، از همیشه آسانتر شده است. با چند کلیک ساده، میتوان صدها یا حتی هزاران نفر را از موضوعی آگاه کرد. اما همین گستردگی و سرعت انتشار اطلاعات، گاهی حقیقت را در میان انبوهی از روایتهای نادرست، شایعات و برداشتهای سطحی گم میکند. در چنین شرایطی، بیش از هر چیز به تبیین درست و دقیق واقعیتها نیاز داریم.
واقعیت این است که در فضای پر هیاهوی امروز، تبیین ـ یعنی توضیح روشن، ساده و دقیق موضوعات مهم ـ به امری کمرنگ تبدیل شده است. بسیاری از فعالان فرهنگی، رسانهای و حتی برخی مسئولان، تبیین را کاری بیاهمیت یا اضافی میدانند؛ یا تصور میکنند گذر زمان خود، حقیقت را آشکار خواهد کرد. این دیدگاهی نادرست است. ذهن مردم مانند زمینی خالی است؛ اگر آن را با حقیقت پُر نکنیم، دیگران با دروغ و تحریف پُرش خواهند کرد. در این میدان جنگ نرم، تبیین یک وظیفه مهم و جبههای اصلی است.
یکی از بزرگترین غفلتها، بیتوجهی به اهمیت تبیین است. واقعیتها، هرچند روشن، تا زمانی که به زبان ساده و درست به مردم گفته نشوند، اثر چندانی نخواهند داشت. اگر ما سکوت کنیم، شایعات و سخنان نادرست جای حقیقت را میگیرند. بنابراین، تبیین نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر است.
غفلت دیگر، فاصله گرفتن از زبان و درک عمومی مردم است. بسیاری از کسانی که قصد تبیین دارند، از واژگان دشوار و جملات پیچیدهای استفاده میکنند که برای مردم عادی قابل فهم نیست یا حوصله شنیدنش را ندارند. تبیین باید با زبانی ساده، نزدیک به زندگی روزمره و قابل فهم برای همه بیان شود. اگر پیام تبیینگر قابل درک نباشد، حتی اگر درست باشد، اثربخش نخواهد بود.
از دیگر غفلتها، واکنشی بودن در تبیین است. یعنی ما منتظر میمانیم تا شایعهای یا خبری نادرست ذهن مردم را مشوش کند، و آنگاه شروع به پاسخگویی میکنیم. این شیوه نادرست است و همواره ما را یک گام عقب نگه میدارد. تبیین باید پیشدستانه و فعال باشد؛ یعنی پیش از گسترش شبهات، ذهنها را روشن کرده و آگاهی ببخشد.
افزون بر اینها، مشکلات دیگری نیز وجود دارد که نباید نادیده گرفته شوند؛ مانند نبود هماهنگی میان فعالان حوزه تبیین که سبب ارسال پیامهای پراکنده و گاه متناقض میشود. همچنین، لازم است نسل جدیدی از تبیینگران در مدارس و دانشگاهها تربیت شوند تا این مسئولیت خطیر ادامه یابد. تمرکز بیش از اندازه بر رسانههای رسمی و نادیده گرفتن ظرفیت گفتوگوهای روزمره و شبکههای اجتماعی شخصی نیز از دیگر کاستیهاست. از همه مهمتر، بیتوجهی به بازسازی باورها پس از پاسخگویی به شبهات است. رفع تردید کافی نیست؛ باید باوری صحیح و عمیق جایگزین شود تا ذهن خالی، دوباره گرفتار شبهه نگردد.
تبیین صرفاً به معنای توضیح دادن نیست. تبیین یعنی معنا بخشیدن به واقعیت، رساندن آن به دل و عقل مردم، بهگونهای که هم بفهمند، هم بپذیرند و هم بر اساس آن عمل کنند. این همان مسیری است که میتواند مردم را آگاه، امیدوار و مؤثر سازد.
غفلت از این وظیفه بزرگ، هزینههای سنگینی دارد. وقتی حقیقت گفته نشود، شک و تردید جای آن را میگیرد؛ و شک، علاوه بر خسته کردن ذهن، ایمان را تضعیف کرده و اراده را از میان میبرد. اگر ما تبیین نکنیم، دیگران با روایتهایی غلط و هدفدار ذهنها را تسخیر میکنند، و در نهایت ما را وامیدارند تا در میدانهایی دیگر، با ضعف بیشتری بجنگیم.
امروز، بیش از هر زمان دیگری، باید جبهه تبیین را جدی بگیریم. این جبهه هنوز خالی است و نگاهها دوخته شده به کسانی که بتوانند با زبانی ساده و روشن، چراغ روشنگری را برافروزند و حقیقت را به مردم برسانند.
#تبیین
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
"خرمشهر دلها آزاد شد"
✍زینب سید میرزایی
به قول استاد بزرگوارم حجت الاسلام جواد محدثی " داغداریم اما امیدوار" سوم خرداد همواره روز حماسه هاست. روز برخاستنها . روز فتحهای عظیم و گشایشهای بزرگ.
سوم خرداد در تاریخ حماسه های ایران درخشیده و تابیده است. حضرت روح الله(ره) فرمود: "خرمشهر را خداآزاد کرد" هزینه این آزادی خون پاک شهدا بوده است. صهیونیزم رسانه ای و شیاطین اندیشه ای در تلاش بودند تا به جهان القا کنند ناکار امدی نظام را ودلسرد نمایند مردم را از نظام مقدس جمهوری اسلامی. اما عملیات وعده صادق، جهان را به بیداری و رشد رساند و رستاخیزی، عظیم درعرصه بین الملل علیه اسراییل پدید آمد. برای نشاندار کردن این پیروزی بزرگ فتحی دیگرلازم بود و می طلبید شهیدانی جلیل القدر،ماموران این پیروزی باشند . اینجا لازم بود که شهدایی ازجنس علم ایثار،دیانت و خدمت، گفتمانی متعالی را به رخ استکبار جهانی و همراهان داخلی آنان بکشانند. و اینبارشهدایی از صدر مجلس بر گزیده شدند. تا غبار از آینه ها بزدایند و راه به سمت قله را روشنتر بنمایانند. اینجا بود که ازمقدم ترین خطوط صف اول رییس جمهور شهید حضرت ایت الله رییسی و همراهان مخلصش در ارتفاعات ورزقان با رمز،یا فاطمه الزهرا ،خرمشهردلها را فتح کردند. قلبها و اندیشه ها را ازمحاصره رسانه ای دشمن آزاد نمودند. این فتح الفتوح، دراقیانوس بیکران حضور جلوه گری کرد . تبریز، قم ، تهران، خراسان و همه ایران و جهان تموج با شکوه این اقیانوس بیکران شد. و بار دیگر تمام ایران و همه دلها شد ستاد انتخاباتی شهید جمهور ایت الله رییسی . و همچنان خرمشهرها پیش روی ماست. درسنگر ولایتمداری سلاح بصیرت و اتحاد را زمین نگذاریم. شهدای فتح خرمشهر دل ها،نظاره گر حماسه آفرینیهای ملت امام حسین علیه السلام. خواهند بود.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
خرمشهر؛ قصه خون، ایمان و لبخند خدا
✍نجمه صالحی
سوم خرداد فقط یک تاریخ نیست؛ روزی است که آسمان هم از شوق گریست و زمین، بوسه بر قدمهای آزادکنندگانش زد.
در آن روز، خرمشهر نه با سلاح، که با دعاهای مادران، با قدمهای عاشقانی که شب عملیات وضو میگرفتند، و با دستهای خالی اما دلهایی پر از ایمان، آزاد شد. فتح خرمشهر را خدا رقم زد، اما با اراده ملتی که لبیک گفتند به ندای امام امت (ره).
سوم خرداد، قصه مردمانی است که از دل خاکستر، شُعله ساختند؛ قصه جوانانی است که خون دادند تا خرمشهر دوباره خرم شود.
«خرم آن شهر که در کشور دل جا دارد»
#سالروز_فتح_خرمشهر_تهنیت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🌱«منِ راوی»
✍️ به قلم طیبه فرید
آخرین روز هفته درست موقعی که خورشید داشت بار و بندیلش را جمع می کرد برود پشتِ کوه، خیابان ها پر بود از آدم هائی که داشتند از دنیا بر می گشتند خانه و من تازه شال و کلاه کرده بودم بروم خانه یکنفر آدم زنده که ببیند چرا حالِ قصه ای که نوشتم اینقدر خراب است. چرا راوی با قصه ام سر ناسازگاری دارد. روایتی بود که می گفت«سه روز بر آدم بگذرد و پای حرف اهل علم ننشیند دلش می میرد» و من دائم با خودم گفته بودم «یا مُحیّ».
نیم ساعت بعد از دود و ترافیک در آمدم و نشستم روبروی استاد توی ساختمان جمع و جور طبقه دوم. داستانم را خوانده بود و زیر غلط هایم خط کشیده بود. می گفت «راوی با قصه ات سر ناسازگاری دارد. روایتت شرح حالِ آدمهای کوچه و بازار است ولی چرا راوی ات با آدمها اینقدر غریبه است. انگار بین آدمها نگشته و زیادی بالا نشسته! بالانشین ها آدم های نچسبی اند. حداقل یکی را بنشان روی صندلیِ راوی که رئیسی طور باشد! قاطی مردم!آدمی که مردم داری و دندان روی جگر گذاشتن سرش بشود. آدمی که فصل انگور همراه ترکمن ها دست و دلش برود سمت خوشه ها .تابستان مثل ماهیگیرهای جنوبیِ لب ساحلکه چشمشان به تورهاست با جزر و مد دریا دلش بالا و پایین برود. یکی که چیزی از عطر بهار نارنج های اردیبهشت شیراز سرش بشود. ببین رشته سامانِ روایتت را به کی سپردی که اینقدر پریشان است!»
راست می گفت.
آدم قحط بود که دانای کل را گذاشته بودم وسط داستان!با آن طبع سودایی و اخلاق نمرودی و صد من ادعا! منِ راوی چه عیبی داشت؟بنده خدا گرم و بجوش بود و مهربانی اش را با همه تقسیم می کرد. از کارگرها می پرسید« شما ناهار خوردین؟» گاهی هم اشتباه می کرد که تو فکر نکنی خداست....اخلاق همه چیز دانی و فرعون بازی دانای کلِ پر مدعا را هم نداشت.
بقول استاد قصه من، مملکت من بود و مردمش گردن گذاشته بودند پای دانای کل! روایت معتبری گفته بود «الناس علی دین ملوکهم» مردم شبیه راوی داستانشان می شوند!
آدم های طاغی و باغی محصول روایت دانای کلند.
نمرود، فرعون ،قارون....
باید راوی مملکتم را عوض می کردم. نجات جانِ اینمحتضر دمِ عیسوی یک راوی شش کلاسه را می طلبید. دانای کل ها و سوم شخص ها با حیات غریبه بودند.
#شهید_جمهور
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💢موسسه فرهنگی تبلیغی رسانه شو برگزار می کند
💠دوره آموزشی بررسی تطبیقی زن در ادیان ابراهیمی💠
🔸با محوریت: جهاد تبیین واکاوی شبهات تاریخی و سیاسی زن
👤مدرس دوره: دکتر فائزه مصلحی
(استاد حوزه و دانشگاه)
🗓زمان ثبت نام: ۳ الی ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۴
🔻هزینه دوره: ٢۵٠٠٠٠تومان
📆زمان دوره: ۱۸ و ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۴ (آنلاین)
⏰ساعت دوره:١٧ الی١٨:٣٠
🔸اعطای گواهینامه معتبر🔸
🌐لینک ثبت نام:
https://resanehsho.ir/comparative-woman/
🔹کسب اطلاعات بیشتر
@resanehsho ایتا
@resanehsho تلگرام
۰۹۳۷۸۴۵۵۰۰۰
┄┅┅❅💎❅┅┅┄
#رسانه_شو
#سواد_رسانه
💢 کانال مؤسسه فرهنگی تبلیغی رسانه شو
🆔Eitaa.com/resanesho
وبسایت
🌐https://resanehsho.ir