eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
زیارت سید الشهداء علیه السلام ●روی زرارة عن الامام الصادق او الباقر عليهما السلام: یَا زُرَارَةُ مَا فِی الْأَرْضِ مُؤْمِنَةٌ إِلَّا وَ قَدْ وَجَبَ عَلَیْهَا أَنْ تُسْعِدَ فَاطِمَةَ عليها السلام فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ عليه السلام ●زراره از امام باقر یا امام صادق عليهما السلام روایت میکند که فرمودند : هیچ زنی نیست الا اینکه بر او واجب است با زیارت کردن سیدالشهداء، حضرت فاطمه عليها السلام را شاد کند. 📜بحار الانوار/ج۹۸/ص۷۴/ح۲۵. 🔰 @adyanuniv 🔰
مرا غمگین کُشتند... ●حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ السَّعْدَآبَادِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ هَارُونَ بْنِ خَارِجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ الْحُسَيْنُ عليه السلام أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ قُتِلْتُ مَكْرُوباً وَ حَقِيقٌ عَلَيَّ أَنْ لَا يَأْتِيَنِي مَكْرُوبٌ قَطُّ إِلَّا رَدَّهُ اللَّهُ وَ أَقْلَبَهُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُوراً حَدَّثَنِي حَكِيمُ بْنُ دَاوُدَ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ هَارُونَ بْنِ خَارِجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام مِثْلَهُ. ●هارون بن خارجه از امام صادق عليه السّلام نقل كرده كه حضرت فرمودند: امام حسين عليه السّلام فرمودند من كشته اشک هستم من در حالی‌كه غمگين و اندوهگين بودم كشته شدم و سزاوار است بر خداوند متعال كه هر مكروب و اندوهگينى كه به زيارت من مى‌آيد را با قلبى مسرور و شاد به اهلش برگرداند. 📜کامل الزیارات/باب٣۶/حدیث٧. 🔰 @adyanuniv 🔰
🔴شبهات وهابیت🔴 🔻توسل🔻 ▪️قسمت سیزدهم ▪️دلایلی از توسل در نزد اهل سنت 1 🔻توسل نابینا به پیامبر اکرم ص از عثمان ‌بن ‌حنيف روايت شده است: مرد نابينايي خدمت پيامبر اکرم(ص) آمد و گفت: «ادع ‌الله ان‌ يعافيني، فقال: ان شئت دعوت و ان شئت صبرت فهو خير، فقال فادعه فامره ان‌ يتوضأ فيحسن وضوئه و يصلي رکعتين و يدعو الله بهذا الدعا: اللهم اني اسئلک واتوجه اليک بنبيک نبي ‌الرحمه يا محمد اني اتوجه بک الي ربي في حاجتي لتقضي اللهم اشعفه فيّ؛ [60] . اي رسول خدا، از خدا بخواه که به من عافيت دهد. پيامبر فرمود: اگر خواستي دعا مي‌کنم و اگر خواستي صبر کن و صبر براي تو بهتر است؛ گفت: دعا بفرما. پيامبر به او دستور داد: با دقت وضويي نيکو بگير و دو رکعت نماز بخوان و بعد از آن چنين دعا کن: خدايا! از تو مي‌خواهم به وسيله پيامبرت که پيامبر رحمت است و به سوي تو متوجه مي‌شوم تا حاجتم برآورده شود. خداوندا! او را شفيع من قرار بده.» ابن‌حنيف گويد: «فوالله ما فرقنا وطال بنا الحديث حتي دخل علينا لم ‌يکن به ضر؛ به خدا سوگند، ما متفرق نشده بوديم و سخني طول نکشيده بود که آن مرد بر ما وارد شد، در حالي که گويا هيچ آفتي در او نبود.» ابن‌ماجه و حاکم اين روايت را صحيح دانسته‌اند. [61] . مضمون حديث بسيار روشن است و جاي هيچ گونه توجيه و تأويل نيست. پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، خود، دعا نفرموده، بلکه به او آموخته است که چگونه به پيامبر توسل جويد و از خداوند منان بخواهد. آن فرد نيز رسول اکرم(ص) را وسيله تقرب خود به خدا قرار داده است. 🔻توسل به آثار اوليا در سيره اصحاب و تابعين علاوه بر نص آيات و روايات، توسل به اولياي الهي در سيرة اصحاب و تابعين و مسلمانان جايگاه ويژه‌اي دارد. اصحاب در صدر اسلام و مسلمانان به تابعيت آنان، تاکنون همواره در مقام دعا و نيايش به انبياي عظام، اوليا و صلحاي ارجمند و انسانهاي الهي متوسل شده‌اند و مقربان و آبرومندان در پيشگاه الهي را وسيله قرار داده‌اند تا خداوند به احترام آنها دعايشان را مستجاب کند و حوايجشان را برآورده سازد. اکنون چند نمونه از اين امر را مي‌آوريم. 🔻عايشه و حکم توسل به قبر نبي اکرم پس از رحلت پيامبر گرامي اسلام(ص)، در مدينه قحطي شديدي رخ داد و مردم از اين قحطي به ستوه آمدند و اين مسئله را پيش حضرت عايشه شکوه نمودند. او گفت: «انظروا الي قبر رسول الله فاجعلوا منه کواً الي السماء حتي لا يکون بينه و بين السماء سقف؛ به قبر پيامبر نگاه کنيد و آن را دريچه‌اي به آسمان قرار دهيد؛ به طوري که ميان قبر و آسمان سقفي نباشد.» مردم چنين کردند و باران آمد؛ زمين سرسبز شد؛ شترها چنان فربه شدند که گويا مي‌ترکيدند. آن سال را «عام الفتق»، سال گشاده، ناميدند. [62] . ▪️ادامه دارد ... —-------------------------📚منابع : 60- مسند احمد بن حنبل ج4 ص 138 ؛ سنن ترمذی ج 5 ص 229 ؛ البدایة و النهایة ج 6 ص179 61- سنن ابن ماجه ج 1ص 441 ؛ مستدرک ج 1 ص 313 62- وفاء الوفاء ج 4 ص 1374 ؛ سنن دارمی ج 1 ص 43 و 44 🔰 @adyanuniv 🔰
التأمل في حقيقة التوسل- عیسی الحمیری.pdf
12.49M
📚 ✍🏻 نویسنده: عیسی از علمای و مخالفین 👈🏼 به زبان 👈🏼 این کتاب شامل ابواب، فصول و مباحثی می باشد. عناوین و موضوعات کتاب به ترتیب عبارتند: حقیقت توسل، تعریف توسل، مفهوم توسل، انواع توسل، دلیل عقلی بر ثبوت توسل و جواز آن، مشروعیت توسل، ادله نقلی توسل در ، توسل به صلی‌الله‌علیه‌وآله قبل از ولادت ایشان، توسل به صلی‌الله‌علیه‌وآله در زمان حیات و زندگانی ایشان، توسل به صلی‌الله‌علیه‌وآله پس از رحلت ایشان، زندگانی و حیات در قبورشان، توسل به اماکن و بقاع متبرکه، ادله روایت توسل به بقاع و اماکن متبرکه از قرآن، دیدگاه ائمه و و و ... از توسل، فقها و اصولیین از توسل، بیان اسامی مشهورترین اشخاصی که عقیده به توسل دارند از بزرگان حافظین، محدثین، فقها، مفسرین و ... و بعضی از علمای معاصر، شبهات در موضوع توسل و ردّیه های آن شبهات. نویسنده با بررسی در موضوع توسل به این نتیجه رسیده که بعضی از اشخاصی که مغرضانه توسل را ، و می دانند از کج فهمی و بدفهمی آنان این عقیده نشأت گرفته است. 👈🏼 توجه فرمایید معرفی و نشر کتاب به معنی قبول تمام مطالب آن نمی‌باشد! 🔰 @Adyanuniv🔰
✍🏻 نویسنده: عیسی از علمای و مخالفین 👈🏼 به زبان 👈🏼 این کتاب شامل ابواب، فصول و مباحثی می باشد. عناوین و موضوعات کتاب به ترتیب عبارتند: حقیقت توسل، تعریف توسل، مفهوم توسل، انواع توسل، دلیل عقلی بر ثبوت توسل و جواز آن، مشروعیت توسل، ادله نقلی توسل در ، توسل به صلی‌الله‌علیه‌وآله قبل از ولادت ایشان، توسل به صلی‌الله‌علیه‌وآله در زمان حیات و زندگانی ایشان، توسل به صلی‌الله‌علیه‌وآله پس از رحلت ایشان، زندگانی و حیات در قبورشان، توسل به اماکن و بقاع متبرکه، ادله روایت توسل به بقاع و اماکن متبرکه از قرآن، دیدگاه ائمه و و و ... از توسل، فقها و اصولیین از توسل، بیان اسامی مشهورترین اشخاصی که عقیده به توسل دارند از بزرگان حافظین، محدثین، فقها، مفسرین و ... و بعضی از علمای معاصر، شبهات در موضوع توسل و ردّیه های آن شبهات. نویسنده با بررسی در موضوع توسل به این نتیجه رسیده که بعضی از اشخاصی که مغرضانه توسل را ، و می دانند از کج فهمی و بدفهمی آنان این عقیده نشأت گرفته است. 👈🏼 توجه فرمایید معرفی و نشر کتاب به معنی قبول تمام مطالب آن نمی‌باشد! 🔰 @Adyanuniv🔰
‌ ‌⁉️ در واپسین روزهای عمر صلی‌الله‌علیه‌وآله... ‌ ‌ ‌✍🏻 «هَلُمُّوا أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ...» ‌ ‌ ‌ ❌ عده‌ای مانع شدند ... ‌ ‌👥 گويد: چون زمان رحلت صلی‌الله‌علیه‌وآله فرا رسيد، گروهى از و در خانه حضور داشتند. ‌ ‌📝 صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: بيائيد نامه‏‌اى براى شما بنويسم تا هرگز پس از آن گمراه نشويد. ‌📖 کسی گفت: چيزى نياوريد كه بر او غلبه كرده؛ نزد شما هست و كتاب خدا ما را كافى است. ‌ ‌♨️ ميان اهل خانه اختلاف افتاد و به مخاصمه پرداختند؛ عدّه‏‌اى مى‏‌گفتند: برخيزيد (كاغذ بياوريد) تا برايتان بنويسد و عدّه‏‌اى ديگر مانع شدند. ‌👈🏻 چون سر و صدا بلند شد و اختلاف بالا گرفت، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: از نزد من برخيزيد (و مرا تنها بگذاريد). ‌ ⚫️ هميشه مى‏‌گفت: تمام مصيبت‏‌ها از همان وقتى آغاز شد كه با اختلاف و شلوغ‌كارى خود، مانع از آن شدند كه رسول خدا آن نوشته را برايمان بنويسد. ‌ ‌ 📚 الأمالي (للمفيد)، ص۳۶ 🔰 @adyanuniv 🔰
💠آشنایی با فرقه های صوفیه ✅2⃣ 🔸این فرقه منسوب به شاه نعمت الله ولی ماهانی می باشد و ریشه آن به جنید بغدادی و از او به سری سقطی و از او به معروف کرخی می رسد. 🔻سید نورالدّین شاه نعمت‌الله ولی از اقطاب مشهور قرن هشتم و نهم هجری است، در شهر حلب متولد شد و در ماهان (کرمان) درگذشت. وی هر چند به مذهب تشیع شهره است، اما مذهب سنی حنفی نیز به او نسبت داده شده است.  🔻سلسله ی نعمت‌اللهی یکی از طریقت‌های تصوف است که توسط او در قرن هشتم هجری ایجاد شده است. 🔻نعمت‌الله ولی در هرات با نوهٔ ی دختری میرحسینی هروی ازدواج کرد و ثمرهٔ ی این ازدواج برهان الدین خلیل‌الله بود که پس از نعمت‌الله ولی به قطبیت سلسله ی نعمت‌اللهی رسید. از آن زمان تاکنون فرزندان ذکور او یکی بعد از دیگری تحت عنوان «شاه» یا «سلطان» به مقام قطبیت می رسند. 🔹این سلسله با این که در قرن نهم و دهم در ایران دارای طرفدارانی بود ولی بعد از آن با رفتن سران فرقه به سرزمین هندوستان رو به افول گذاشت تا این که در اواخر قرن دوازده هجری، شاه علیرضا دکنی(دوازدهمین رئیس بعد از شاه نعمت الله و قطب فرقه که در هندوستان بوده) دو نفر ازشاگردان خود به نام های میر عبدالحمید معصوم علیشاه و شاه طاهر دکنی را برای احیای رسومات نعمه اللهی به ایران فرستاد. 📚تاریخ انشعابات سلسله های نعمت اللهیه در ایران، ص ۱۳. 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ مقبره مادر سلیمان 🔹 دیالافوا سفرنامه خود از تلاش زنان منطقه برای بیرون راندن او از مقبره مادر سلیمان گفته است. 🔰 @adyanuniv 🔰
🌻 امام حسن علیه السلام: 🍀 واعْمَلْ لِدُنْیاكَ كَاَنَّكَ تَعیشُ اَبَدا وَ اعْمَلْ لآخِرَتِكَ كَاَنَّكَ تَمُوتُ غَدا. 🍀 برای دنیایت چنان كار كن كه گویا برای همیشه [در این دنیا] خواهی بود. و برای آخرتت [نیز چنان] سعی و تلاش كن كه گویا فردا از دنیا خواهی رفت. 📚 بحار الانوار، ج 75، ص 109. 🔰 @Adyanuniv🔰
💞 امام حسن مجتبى (عليه السلام): 🍀 لما سئل عن الكرم: الْابْتِداءُ بِالْعَطِيَّةِ قَبْلَ الْمَسْأَلَةِ.. 🍀 در پاسخِ «كريم كيست؟»: شخصی که قبل از اینکه از او درخواست شود،‌ می‌بخشد.. 📚 تحف العقول، ص 225 . 🔰 @Adyanuniv🔰
💠 آشنایی با فرقه‌ های صوفیه ✅3⃣ 🔸سلسله این فرقه منتسب به سلطانعلی شاه یا سلطان محمد گنابادی است که پس از فوت سعادت علیشاه معروف به « طاووس العرفا» هدایت و ارشاد سلسله نعمت اللهیه را به عهده می‌گیرد. 🔻از آنجا که وی از گناباد بوده است به سلسله گنابادیه معروف شده است، فرقه گنابادیه یکی از شعبه‌های فرقه نعمت اللهیه است. 🔻سعادت علیشاه سال ۱۲۹۳ شمسی در سن ۷۰ سالگی درگذشت. پس از سعادت علیشاه ملا سلطان محمد گنابادی جانشین او شد که پیروان او نعمت اللهیه گنابادی یا سلطان علیشاهی خوانده می‌شوند. 🔻او در سال ۱۲۵۱ شمسی در بیدخت گناباد خراسان تولد یافت و مدتی در سبزوار از درس حکمت حاجی سبزواری استفاده کرد و پس از آن جذب سعادت علیشاه اصفهانی شد. در ۳۳ سالگی از جانب وی اجازه ارشاد یافت و پس از مرگ سعادت علیشاه، پیروان وی، سلطانعلی گنابادی را به جای وی قطب وقت خواندند (۱۲۹۳ شمسی) و با وی بیعت کردند. 🔹در عصر حاضر بعد از درگذشت «نورعلی تابنده»، قطب سلسله نعمت‌اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی، بنا بر وصیت او، سید علیرضا جذبی طباطبایی، معروف به «ثابت علیشاه»از شیوخ شناخته شده این سلسله، به عنوان قطب دراویش گنابادی منصوب شده است. 🔰 @adyanuniv 🔰
✳️شبهه دوم، قسمت سوم ✅متن شبهه: خودم پدر اون مسیحی را بیامرزم از مصالح دزدی کلیسا برداشت و یه خونه نزدیک خونه قبلی ساخت داستانش را شنیدید سر گذاشتن سنگ سیاه خون و خونریزی به پا شود. بیان شبهه ✅در ضمن بیان یک واقعه تاریخی، قصد دارد که بگوید این خانه کعبه غیر از آن است و ثانیا توسط یک مسیحی بازسازی شده است. 🔰 @Adyanuniv🔰
💎 اخلاقی که خیر دنیا و آخرت در آن جمع است 🔻امام رضا عليه‌السلام: اَنَّ رَجُلاً اَتَى سَيِّدَنا رَسولَ اللّه ِ صلي الله عليه و آله فَقالَ يا رَسولَ اللّه ِ عَلِّمْنى خُلُقايَجْمَعُ لى خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ فَقالَ صلي الله عليه و آله لا تَكْذِبْ ❗️مردى نزد سرور ما رسول خدا صلي‌الله‌عليه وآله آمد و عرض كرد: به من اخلاقى بياموزيد كه خيردنيا و آخرت در آن جمع باشد، حضرت فرمودند: نگو. 📚 فقه‌الرضا عليه السلام، ص ۳۵۴ 🔰 @Adyanuniv🔰
🔰 | دکتر حسین آجرلو پژوهشگر وکارشناس مسائل منطقه 🔎 عادی سازی روابط و رژیم صهیونیستی 🎙 منافع عادی‌سازی روابط امارات برای رژیم اسرائیل: ✡️1.افزایش رژیم صهیونیستی در منطقه ✡️2. وارد کردن یک کشور تقریباً مهم عربی دارای جایگاه خاص ثروت به روندهای مدنظر خودشان ✡️3. تشویق برخی از صهیونیست‌های تندرو را برای کمک بیش‌تر به کمپین ✡️4.ورود رسمی صهیونیست‌ها به منطقه و همسایگی جمهوری اسلامی  🎙 امارات کشوری تجاری است و این توسط مردم صورت می‌گیرد. اگر این کشور کاری کند که تحت‌فشار اقتصادی و تحریم‌های احتمالی قرار بگیرد، با مشکل مواجه می‌شود. به نظر می‌رسد، پذیرش این توافق از سوی امارات دستور کار آمریکایی بوده است. 🎙 توافق اخیر امتیاز برای امارات نخواهد داشت. چون احتمال تعارض با کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی و اقدام تنبیهی احتمالی قطعاً هزینه‌هایش برای امارات بیش‌تر از منافع اقتصادی است. 📝متن کامل این در لینک زیر: 🌐 khbn.ir/lZIu 🔰 @adyanuniv 🔰
📃 | دروغ بزرگ ، انکار سلطه یهود برصنعت و تجارت فیلم قسمت ششم : ✍️ یهود شهر تینسل (نام دیگر هالیوود) را در کنترل خود داشته و هنوز هم دارند. به غیر از این گفتن دروغ است. اینکه گروهی از افراد که کمتر از ۳ درصد جمعیت آمریکا را نمایندگی نموده و بسیاری از اعضای آنها وفاداری به یک کشور خارجی( اسراییل) را خود اظهار می کنند، این که این افراد شماری بسیاری از نهادهای فرهنگی، مالی و فرهنگی امریکایی را تحت کنترل داشته باشند، حکایت از بدی اوضاع از قبل دارد. ✍️ اما انکار نفوذ و قدرتشان مطلقاً توهین‌آمیز است، به ویژه هنگامی که خودشان دائماً از "بیش نمایندگی" در چنین حوزه هایی، متکبرانه و با غرور و افتخار یاد می‌کنند و دیگر اینکه، هنگامی که چنین امری به نقطه‌ای می‌رسد که غیر یهودیان، به علت اظهار واقعیت‌ها و حقیقت، از سوی آشوبگران یهودی و متعصبین صهیونیست مورد حمله قرار می‌گیرند، مطلقاً ناراحت کننده و آزاردهنده است. ✍️ اغلب امریکایی ها همیشه به اینکه قدرت بسیار زیاد در دستانی بسیار کم قرار می‌گیرد، به دیده سوءظن و بدبینی نگاه کرده اند. اصولا قانون اساسی آمریکا حول محور همین موضوع بنا شده است و به همین علت است که ما هرگز به گروه های نخبگانی که تلاش کرده‌اند خواسته‌های خود را بر ما دیکته کنند، اعتماد نکرده‌ایم. بنابراین اگر ما به تفکرات نظام و تشکیلات قدیمی نخبگان پیشین اعتماد نمی کنیم، چه دلیلی وجود دارد که به نخبگان جدید، تشکیلات یهود و قدرت فوق‌العاده زیاد آنها در آمریکا، اعتماد کنیم. 🔰 @adyanuniv 🔰
📚 | از مبارزه تا مذاکره یاسر عرفات 🔹 کتاب «از مبارزه تا مذاکره یاسر عرفات» نوشته «افسانه وفا» به زندگی و فعالیت‌های سیاسی می‌پردازد.شخصی که با تلاش و سیاستمداری توانست گروه‌های مختلف مبارز را هماهنگ و صدای مردم را به گوش جهانیان برساند. 🔸 کتاب در بخش دوم علت تشکیل سازمان عرفات یعنی «سازمان آزادی‌بخش فلسطین» یا « » از سوی آنان را چنین بیان می‌کند: «دولت‌های عربی یا نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند برای فلسطین کاری کنند، بنابراین آنان تصمیم گرفتند خودشان با عملیات نظامی علیه این کار را انجام دهند.» 🔹 در قسمت «روند سازش، کمپ دیوید اول تا کمپ دیوید دوم» جریانات را مطرح می‌کند. همچنین برای آمادگی ذهنی مخاطب، نویسنده در ابتدای این قسمت تاریخچه اشغال فلسطین و بخش‌هایی از لبنان، سوریه و مصر را به شکل مختصر بیان کرده تا زیاده‌خواهی رژیم غاصب اسرائیل را نشان و علت عدم رسیدن توافق یاسر عرفات و طرف اسرائیلی را به طور ضمنی به مخاطب بفهماند. 📌معرفی بیشتر این در لینک زیر:👇 🌐 khbn.ir/f7B 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ مقبره مادر سلیمان یا پاسارگاد 🔹 ادوارد گرانویل براون در سفر نامه اش آورده که ایرانیان مقبره پاسارگاد را مسجد مادر سلیمان می خوانند و جزو مکان های مقدس می دانند. 🔰 @adyanuniv 🔰
فضیلت اشک بر اباعبدالله علیه السلام ●عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ «علیه السلام» قَالَ: مَنْ ذُکِرْنَا عِنْدَهُ فَفَاضَتْ عَیْنَاهُ وَ لَوْ مِثْلَ جَنَاحِ الذُّبَابِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ کَانَ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ . ●امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که نام ما نزد او برده شود و از چشم وی اشک جاری گردد و لو به اندازه بال مگس، گناهان وی آمرزیده می‌شوند و لو اینکه به اندازه کف دریاها باشد . 📜بحارالانوار/ج۴۴/ص۲۸۹. 🔰 @adyanuniv 🔰
🔷🔶 👈🏼👈🏼 بیهقی در دلائل النبوة از عروه روایت کرده که او گفت: هنگامی که رسول اللَّه صلّی اللَّه علیه و آله با مسلمین از تبوک مراجعت می‌کرد و در راه مدینه بسیر خود ادامه می‌داد، گروهی از اصحاب او اجتماعی کردند، و تصمیم گرفتند که آن جناب را در یکی از گردنه‌های بین راه به طور مخفیانه از بین ببرند، و در نظر داشتند که با آن حضرت از راه عقبه حرکت کنند. ⭕️پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) از این تصمیم خائنانه مطلع شد و فرمود: هر کس میل دارد از راه بیابان برود؛ زیرا که آن راه وسیع است و جمعیت به آسانی از آن می‌گذرد، حضرت رسول (صلی الله علیه وآله وسلم) هم از راه عقبه که منطقه کوهستانی بود به راه خود ادامه داد، اما آن چند نفر که اراده قتل پیغمبر را داشتند برای این کار مهیا شدند، و صورت‌های خود را پوشانیدند و جلو راه را گرفتند. حضرت رسول امر فرمود، حذیفة بن یمان و عمار بن یاسر در خدمتش باشند، و به عمار فرمود: مهار شتر را بگیرد و حذیفه هم او را سوق دهد، در این هنگام که راه می‌رفتند ⭕️ ناگهان صدای دویدن آن جماعت را شنیدند، که از پشت سر حرکت می‌کنند و آنان حضرت رسول را در میان گرفتند و در نظر داشتند قصد شوم خود را عملی کنند. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) از این جهت به غضب آمد، و به حذیفه امر کرد که آن جماعت منافق را از آن جناب دور کند، حذیفه به طرف آن‌ها حمله کرد و با عصائی که در دست داشت، بر صورت مرکب‌های آنها زد و خود آنها را هم مضروب کرد، و آنها را شناخت، پس از این جریان خداوند آنها را مرعوب نمود و آنها فهمیدند که حذیفه آنان را شناخته و مکرشان آشکار شده است، و با شتاب و عجله خودشان را به مسلمین رسانیدند و در میان آنها داخل شدند. ⭕️بعد از رفتن آنها حذیفه خدمت حضرت رسول رسید، و پیغمبر فرمود: حرکت کنید، و با شتاب از عقبه خارج شدند، و منتظر بودند تا مردم برسند، پیغمبر اکرم فرمود: ای حذیفه شما این افراد را شناختید؟ عرض کرد: مرکب فلان و فلان (ابوبکر و عمر) را شناختم، و چون شب تاریک بود، و آن‌ها هم صورت‌های خود را پوشیده بودند، از تشخیص آنها عاجز شدم. حضرت فرمود: فهمیدید که اینها چه قصدی داشتند و در نظر داشتند چه عملی انجام دهند؟ گفتند: مقصود آنان را ندانستیم، گفت: این جماعت در نظر گرفته بودند از تاریکی شب استفاده کنند و مرا از کوه بزیر اندازند، عرض کردند: یا رسول الله! امر کنید تا مردم گردن آنها را بزنند، فرمود: من دوست ندارم مردم بگویند که محمد اصحاب خود را متهم می‌کند و آنها را می‌کشد، سپس رسول خدا آن‌ها را معرفی کرد و فرمود: شما این موضوع را ندیده بگیرید و ابراز نکنید. ⭕️برخی از علمای اهل‌سنت همانند ابن حزم اندلسی که از استوانه‌های علمی اهل سنت به شمار می‌رود نام این افراد را آوره است. وی در کتاب المحلی می‌نویسد: ابوبکر، عمر، عثمان، طلحه، سعد بن أبی وقاص؛ قصد کشتن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را داشتند و می‌خواستند آن حضرت را از گردنه‌ای در تبوک به پایین پرتاب کنند. 📚 منابع: 1️⃣ المحلی، ابن حزم اندلسی، ج۱۱ ص۲۲۴ 2️⃣ تفسیر، ابن کثیر، ج۲ ص۶۰۵ چاپ داراحیاءالتراث العربی بیروت 3️⃣ منتخب التواریخ، محمدهاشم خراسانی، ص63 🔰 @adyanuniv 🔰
🔴شبهات وهابیت🔴 🔻توسل🔻 ▪️قسمت چهاردهم ▪️دلایلی از توسل در نزد اهل سنت 2 🔻عمر و توسل به عموي پيامبر اکرم «عن انس‌ بن‌ مالک: ان عمر بن الخطاب کان اذا قحطوا استسقي بالعباس بن عبدالمطلب فقال: اللهم انا کنا نتوسل اليک بنبينا فستقنا و انا نتوسل اليک بعم نبينا فاسقنا قال: فيسقون؛ [63] . انس مي‌گويد: عمر ‌بن ‌خطاب در خشکسالي با توسل به عباس ‌بن ‌عبدالمطلب از خدا طلب باران مي‌کرد و مي‌گفت: خدايا، ما همواره به وسيله پيامبرت به تو متوسل مي‌شديم و ما را سيراب مي‌کردي. اينک به وسيله عموي پيامبرمان به تو متوسل مي‌شويم؛ پس ما را سيراب کن. وي مي‌گويد: آنان سيراب مي‌شدند.» در روايت تاريخي ديگري، در سال رماده، هنگامي که قحطي به اوج رسيد، عمر به وسيله عباس طلب باران نمود. خداوند نيز باران فرستاد و زمين سرسبز شد. در اين هنگام عمر رو به مردم کرد و گفت: به خدا سوگند، عباس وسيله ما در پيشگاه خداست و مقامي در نزد خدا دارد. سال الامـام وقـد تتابع جدبنا فسقي الغمـام بغـرة العباس عـم النبي وصنـوا والده الـذي ورث النبي بذک دون الناس احيي الاله به البلاد فاصبحت مخضرة الاجناب بعد اليأس [64] . اين حکايت تاريخي به ما نشان مي‌دهد يکي از مصاديق «وسيله»، توسل به ذوات محترم و صاحب منزلت است که مايه تقرب به خداوندند. قسطاني مي‌گويد: وقتي عمر به وسيله عباس طلب باران نمود، گفت: اي مردم، پيامبر خدا عباس را به ديده پدري مي‌نگريست. از او پيروي کنيد و او را وسيله خود به سوي خدا قرار دهيد. اين عمل انديشه کساني را باطل مي‌کند که مطلق توسل و يا توسل به غير پيامبر را تحريم کرده‌اند. [65] . رعيني در المواهب الجليل جلد 4 صفحه 405 مي‌نويسد: آنچه منع شده قسم به غير خداست ولي تعظيم به آنها منع نشده است بلکه امر به تعظيم آنها شده است و تعظيم در حق انبيا و اوليا و ملائکه واجب گردانيده است چنانچه در صحيح بخاري در فضل عباس آمده است که عمر در زمان قحط از او توسل جسته است و فعل عمر که در ديدگاه صحابه انجام شده است و کسي هم منع نکرده است دليل بر جواز توسل است. 🔻راهنمايي عثمان ‌بن ‌حنيف در دوران خليفه سوم، مردي براي حاجتي پيش عثمان‌ بن ‌عفان آمد. خليفه به آن شخص توجه نکرد. اين شخص در راه با عثمان‌ بن‌ حنيف ملاقات کرد و از خليفه سوم به علت عدم توجه به او شکوه نمود. ابن‌حنيف آن شخص را به اين طريق امر نمود: وضو بگير و به مسجد برو، دو رکعت نماز بخوان و اين دعا را بخوان: «اللهم اني اسئلک و اتوجه اليک بنبينا محمد نبي الرحمة يا محمد اني اتوجه بک ربي فتقضي لي حاجتي.» مرد رفت و به اين گفته عمل نمود. سپس به خانه عثمان رفت و حاجتش برآورده شد. وقتي مرد دوباره با عثمان ‌بن ‌حنيف ديدار کرد، از راهنمايي او تشکر نمود. ابن‌حنيف گفت: من کاري نکردم. تنها آنچه را از رسول خدا ديده بودم، به تو گوشزد کردم. [66] . ▪️ادامه دارد ... —-------------------------📚منابع : 63- صحیح بخاری ج2 ص16و ج4 ص209 ؛ سنن الکبری ج3 ص352 64- اسد الغابة ج3 ص111 ؛ الانتصار ج5 ص355 65- المواهب اللدنیة بالمنح المحمدیة فی السیرة النبویة(چاپ مصر)، ج3 ص380 ؛ فتح الباری فی شرح البخاری(چاپ لبنان) ج2 ص413 ؛ آیین وهابیت ص165 66- المعجم الکبیر ج9 ص31 ؛ فتح الباری فی شرح البخاری ج2 ص413 🔰 @adyanuniv 🔰
التوسل فی سنة النبی واصحابه- محمود احمد الزین.pdf
576.9K
📚 ✍🏻 نویسنده: از علمای و مخالفین 👈🏼 به زبان 👈🏼 و از جمله موضوعاتی است که برخی از فرق انحرافی مثل در صدد نفی آن در اسلام هستند. اما با بررسی سنت صلی‌الله‌علیه‌وآله و اصحاب و تابعین ایشان در می یابیم که توسل در سیره ایشان نیز جاری بوده است. نویسنده در این کتاب در صدد بررسی مفهومی توسل و تبرک و همچنین بیان سیره صلی‌الله‌علیه‌وآله و اصحاب ایشان در موضوع توسل و تبرک می باشد. این کتاب شامل مقدمه و دوازده مبحث می باشد. بعضی از مباحث آن به ترتیب عبارتند از: توسل کردن در خواندن زیارت صلی‌الله‌علیه‌وآله در نزد ، بعضی ادله توسل، طلب دعا از صلی‌الله‌علیه‌وآله بعد از وفات ایشان، توسل تبرّکی به آثار رسول الله در زیارت مکان های منوره، توسل به صورت تبرک به آثار پیامبر خدا، حقیقت تبرک و ... مؤلف پس از بررسی مسئله توسل و تبرک به این نتیجه رسیده است که مسئله توسل و تبرک در سنت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و اصحاب و تابعین ایشان بوده و و تابعین به مسئله توسل و تبرک عقیده داشته و آن را اجرا می کردند. 👈🏼 توجه فرمایید معرفی و نشر کتاب به معنی قبول تمام مطالب آن نمی‌باشد! 🔰 @Adyanuniv🔰
✍🏻 نویسنده: از علمای و مخالفین 👈🏼 به زبان 👈🏼 و از جمله موضوعاتی است که برخی از فرق انحرافی مثل در صدد نفی آن در اسلام هستند. اما با بررسی سنت صلی‌الله‌علیه‌وآله و اصحاب و تابعین ایشان در می یابیم که توسل در سیره ایشان نیز جاری بوده است. نویسنده در این کتاب در صدد بررسی مفهومی توسل و تبرک و همچنین بیان سیره صلی‌الله‌علیه‌وآله و اصحاب ایشان در موضوع توسل و تبرک می باشد. این کتاب شامل مقدمه و دوازده مبحث می باشد. بعضی از مباحث آن به ترتیب عبارتند از: توسل کردن در خواندن زیارت صلی‌الله‌علیه‌وآله در نزد ، بعضی ادله توسل، طلب دعا از صلی‌الله‌علیه‌وآله بعد از وفات ایشان، توسل تبرّکی به آثار رسول الله در زیارت مکان های منوره، توسل به صورت تبرک به آثار پیامبر خدا، حقیقت تبرک و ... مؤلف پس از بررسی مسئله توسل و تبرک به این نتیجه رسیده است که مسئله توسل و تبرک در سنت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و اصحاب و تابعین ایشان بوده و و تابعین به مسئله توسل و تبرک عقیده داشته و آن را اجرا می کردند. 👈🏼 توجه فرمایید معرفی و نشر کتاب به معنی قبول تمام مطالب آن نمی‌باشد! 🔰 @Adyanuniv🔰