فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ چرا #امام_حسین علیه السلام خانواده خودشان را به #کربلا بردند؟
🎤 استاد #حسینی_قزوینی
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠شباهت صوفیه به مسیحیت
🔸بزرگان صوفیه همانند دیگر فرق و ادیان، وقتی درباره بدعتها و انحرافات خود مورد اعتراض و مذمت قرار میگیرند، مدعی میشوند که این عمل از اسرار است.
🔹چنانچه روزبهان بقلی درباره شاهدبازی میگوید: «در این چیزها (شاهدبازی) برای اهل عرفان، اسراری است که جز برای اهل آن نمیتوان فاش کرد.»[1]
🔻این سخن روزبهان دقیقاً شبیه سخن مسیحیان است که وقتی از پاسخ درباره مسئله تثلیث عاجز میشوند، میگویند ایمان بیار تا تثلیث را بفهمی. این دقیقاً همان تفاوت ما با صوفیه است.
🔰زیرا دین اسلام میگوید برای پذیرش هر چیزی اول تفکر و تعقل کن تا بفهمی و بعد از آن ایمان بیاوری، ولی صوفیان میگویند اول شاهدباز شو تا بعد به آن ایمان بیاوری و به اسرار آن پی ببری.
📚پینوشت:
1.بقلی شیرازی، روزبهان، عبهرالعاشقین، محقق هانری کربن، نشر منوچهر، تهران، 1366.
#نقد_تصوف
#مسیحیت
#شاهدبازی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
🔹 مؤمن واقعی، اصل را بندگی و عبادت قرار میدهد و برای حفظ ایمانش، خانه و زمین و شهر و زندگی وهمه را رها کرده و حتی شده بیابانی و غارنشین میشود
🔹 ولی ذره ای از ایمان و اعتقادش کوتاه نمی آید
👈 فساد محیط و جامعه، بهانه و توجیه غفلت و انحراف، نمیشود، چون زمین خدا، وسیع و گسترده است جهت مهاجرت و حفظ ایمان؛ تهران نشد، هجرت کن شهر بهتر!
👇👇👇👇
🌴 آیه 56 سوره عنکبوت 🌴
🕋 يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضِي وَاسِعَةٌ فَإِيَّايَ فَاعْبُدُونِ
⚡️ترجمه:
این بندگان با ایمان من، زمین من بسیار وسیع است در این صورت اگر از جور کفار در سرزمینی به تنگ آمده و به کفر مجبور شوید از آنجا به دیار دیگر هجرت کنید و هر کجا باشید مرا منحصرا به اخلاص پرستش کنید.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🌺 درمان تنبلی و کسالت در نماز با یادآوری پاداش بسیار عبادت 🌺
✨ الإمام الصادق عليه السلام: إيّاكُم وَالكَسَلَ، إنَّ رَبَّكُم رَحيمٌ يَشكُرُ القَليلَ، إنَّ الرَّجُلَ لَيُصَلِّي الرَّكعَتَينِ تَطَوُّعاً يُريدُ بِهِما وَجهَ اللَّهِ، فَيُدخِلُهُ اللَّهُ بِهِمَا الجَنَّةَ.
💠 امام صادق عليه السلام: مبادا سستى كنيد! همانا پروردگار شما مهربان است و عمل اندک را هم ارج مى نهد.
انسان، گاه دو ركعت نماز مستحبّى براى خدا مى خواند و خداوند، او را به خاطر آن به بهشت مى برد.
📚 بحار الانوار؛ ج 82 ؛ ص 216.
#امام_صادق علیه السلام
#نماز
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تجسم، عیسی مسیح در دو مقام
تجسم با "قانون عدم تناقض" در تعارض است؛ زیرا خدای پسر بودن و انسان بودنِ عیسی ناصری مستلزم محدود بودن در عین نامحدود بودن است. عالمان مسیحی که نمی خواهند و یا نمی توانند از این آموزه دست بکشند به توجیه آن روی می اورند؛ برای نمونه:
برخی، هویت به مثابه ی همانندی از هر حیث (اصل نامتمایز بودن همانندها) را کنار گذاشته و به همانندی، تنها در برخی جهات (هویت نسبی) بسنده می کنند؛ مانند سناتور، باراک اوباما و رئیس جمهور، باراک اوباما که هر دو یک شخص هستند؛ در حالیکه دو مقام هستند. آقای باراک اوباما، به عنوان یک مقام، عضو قوه ی مقننه و در یک مقام دیگر (رئیس جمهوری) عضوی از قوه ی مجریه است. عیسی مسیح هم در یک مقام، خدای پسر و در مقامی دیگر، عیسی ناصری (انسان) است.
On this account of identity, relative identity, two things, X and Y, can be identical in some respects but not others. So, for example, Senator Barack Obama and President Barack Obama are the same person but not the same official
-----
https://iep.utm.edu/incarnat/
#تجسم
#توجیه
#دو_مقام
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
⬅️⬅️ دیوارهای دارالاماره #ابن_زیاد ، در رثای سید شهیدان خون گریستند... (۱)
حَدَّثَني بواب عُبيد بن زِيادٍ أنَّهُ لَمّا جيء بِرَاسِ الحُسَينِ بَينَ يَديهِ رَأيتُ حيطانَ دارُ الإمارَةِ تسايل دَماً .
هنگامی که سر مبارک حسین (علیه السلام) را برابر ابن زیاد نهادند دیدم که از دیوارهای دارالاماره خون جاری گشت.
📚تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر) ج14 ص229
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠انگیزه تاسیس طریقه نقشبندیه
🔸وقتی تمایل صوفیه به شیعه زیاد شد و صوفیه به سوی شیعه متمایل شدند، صوفیان سنی از آن ترسیدند که همه صوفیه در شیعه ادغام گردد و در نتیجه موقعیت ایشان در خطر افتد و ولایت منحصر به صوفیان علوی شود و از آنان سلب گردد.
🔹از اینجا بود که طریقه نقشبندی به دست بهاءالدین محمد بخارایی (717 - 791 ه. ق) تاسیس گردید.
🔻برخی تاسیس طریقه نقشبندی را قیامی صوفیانه بر ضد آداب کهن تصوف از قبیل ذکر و خلوت و کرامت میدانند. (1)
🔻بدین ترتیب نقشبندیان سلسلههای طریقتی را که در مجموع به امیر مومنان علی (علیه السلام) برمیگشت را نفی کردند.
👈به گفته محمد نقشبندی «سلسله کسی به جایی نمیرسد.» (2)
🔰بدین طریق طریقت نقشبندی، منکر اتصال سلاسل صوفیه شد و اصل مشهور در صوفیه که به نام اتصال سلاسل صوفیه معروف بود را قبول نکرد.
📚پینوشت
1. شیرازی محمدمعصوم، طرائق الحدائق، مصحح محجوب محمدجعفر، سنایی، تهران، 1383.
2. جامی عبدالرحمن، نفحات الانس من حضرات القدس، سخن، تهران.
#نقد_تصوف
#نقشبندیه
#سلسله
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تاثیر حمله مغول در نزدیک شدن تصوف به تشیع
🔸حمله مغول به جهان اسلام موجب سقوط خلافت 500 ساله عباسی شد. «از قوانین مغولان این بود که نسبت به هیچ مذهبی تعصب نشان ندهند.» (1)
🔻هرچند برخی از پادشاهان مغول بعد از مدتی علاقه شدیدی به تشیع پیدا کردند. (2)
🔰خلافت عباسیان که اجازه تبلیغ تشیع را به احدی نمیداد، با حمله مغول، شیعیان این فرصت را پیدا کردند تا عقاید حقه خود را در قالب مباحثات و مکاتبات و نوشتن کتب، به گوش مسلمانان برسانند.
👈در این میان منافع صوفیه بر این تعلق میگرفت که با محدود شدن فعالیت اهلسنت، تمایل به سمت شیعیان اثنیعشری پیدا کنند. (3)
♻️بدین منظور مساله ولایت در تصوف را که شباهتی به ولایت در تشیع نداشت، بهانه قرار داده و خود را به تشیع نزدیک کردند.
📚پینوشت:
1. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378.
2. مرتضوی منوچهر، مقاله دین و مذهب در عهد ایلخانان، دانشگاه ادبیات و علوم انسانی تبریز، شماره 44، 1337.
3. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378.
#نقد_تصوف
#تشیع
#تصوف
#مغول
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تصوف فرقهای اصیل نیست
🔸تصوف برخلاف تشیع طریقهای التقاطی است و از بهم آمیختن عقاید و افکار گوناگون به وجود آمده است و به همین جهت حد و حصاری به خود ندیده و همواره در طی قرون و اعصار متمادی با مقتضیات و شرائط و افکار هر دوره تغییر شکل داده است، برخلاف تشیع که هیچ گاه از مسیر اصلی خود بیرون نرفته است. (1)
🔹دکتر "طه حسین" در کتاب "ذکری ابی العلاء" درباره التقاطی بودن تصوف مینویسد: 👈«تصوف، یک مذهب اسلامی خالص نیست، بلکه مذهبی است هندی که نزد رواقیان و حکمای اسکندرانی رنگ یونانی یافته و در عصر و دوره بنی عباس رنگ اسلامی گرفته است.» (2)
🔻بنابر اقوال ذکر شده، ادعای کسانی که تصوف را فرقهای اسلامی و اصیل میدانند، بیاساس جلوه داده شده و استدلالهای مذکور، ادعای ایشان را باطل مینماید.
📚پینوشت:
1. الهامی، داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378، ص 76.
2. فروهر، نصرتالله، کارنامه تصوف، افکار، تهران، 1387، ص 89.
#نقد_تصوف
#التقاطی
#بنیعباس
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
توسل به تمثیل برای توجیه تجسم
باورها، نقش کلیدی در ساخت یا ویرانی فرد و جامعه دارد. دقت در چگونگی ایجاد باورهایمان، بسی مهم است! گاه برخی از مدافعین دینی، باوری نادرست را با شیوه ی تمثیل توجیه می کنند. مخاطب باید دقت کند که با مثال فریب نخورد! برای نمونه توماس وی. موریس تلاش می کند که تناقض تجسم (یک نفر هم خدای بیکران و هم انسان کرانمند باشد) را با تمثیل رفع کند! وی می گوید اگر در تجسم، خدا، صرفا انسان شود، به تناقض می انجامد؛ اما خدا صرفا انسان نیست. خدا کاملا انسان و بالاتر از آن است؛ مانند مکعب که کاملا مربع (۴ گوش) و بالاتر از آن است.
"For example, a cube, like a two-dimensional square, is fully a rectangle, as each one of the cube’s faces is a parallelogram with four right angles."
او این چنین استدلال می کند که خدا، کاملا و نه صرفا، انسان و بالاتر از انسان است؛ پس خدای انسان شده، تناقض ندارد:
"God the Son Incarnate is fully but not merely human. He has all of the properties individually necessary and jointly sufficient for being human, but also higher-level divine properties"
------
https://iep.utm.edu/incarnat/
#تجسم
#تمثیل
#توجیه
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🌹امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: شيعَةُ عَلِيٍّ الْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلَايَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا الَّذِينَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا وَ إِنْ رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا بَرَكَةٌ عَلَى مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا.
♦️ شيعيان على عليه السّلام كسانى هستند كه در راه دوستی ما مال خود را به يك ديگر مىبخشند و در راه ولایت و مودّت ما به يكديگر محبت میورزند،اگر به خشم آيند ستم نمىکنند و اگر خوشنود شوند زياده روى نمىكنند، براى همسايگان بركت هستند،
و براى معاشرين خود سلامتى (، ایمنی و آسايش) هستند.
📚 خصال (شیخ صدوق): ص ۳۹۷
#امام_محمدباقر علیه السلام
#شیعه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ دیوارهای دارالاماره #ابن_زیاد ، در رثای سید شهیدان خون گریستند... (۲)
و {أنَّهُ} لَمّا جيء بِرَاسِ الحُسَينِ بَينَ يَديهِ رَأيتُ حيطانَ دارُ الإمارَةِ تسايل دَماً .
هنگامی که سر مبارک حسین (علیه السلام) را برابر ابن زیاد نهادند دیدم که از دیوارهای دارالاماره خون جاری گشت.
📚 مختصر ینابیع الموده (قندوزی حنفی) ص190
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠مخالفت شطح با قرآن و روایات
🔸بزرگان صوفیه همواره سیره و روش بهظاهر عرفانی خود را مبتنی بر قرآن و شرع مقدس دانستهاند.
🔹حال آنکه شطح ازجمله سخنانی است که دقیقاً با قرآن و روایات ائمه اطهار (علیهمالسلام) در تضاد و مخالفت است،
🔻کما اینکه باخرزی مینویسد: «در لغت و استعمال، شطح سخنی را گویند که ظاهر آن بهظاهر شرع، راست نبود، اما حالی که آن سخن نتیجه آن است، بهحق باشد.» (1)
🔻در حالی صوفیه بر مخالفت داشتن شطح با شرع، اذعان دارند که توقع پذیرش شطح توسط مریدان صوفیه را نیز دارند. حال آنکه شطح را به خاطر مخالفتش با قرآن باید بر دیوار کوبید،
🔰زیرا حضرت میفرمایند: «آنچه که مخالف سخن پروردگار باشد، باطل است و آن را بر دیوار بکوبید.» (2)
📚پینوشت:
1. باخرزی یحیی، اوراد الاحباب و فصوص الآداب، به کوشش ایرج افشار، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1383.
2. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، نشر موسسه آل البیت، قم، 1375.
#نقد_تصوف
#شطح
#صوفیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠بدعت صوفیه در تفکیک ولایت
🔸صوفیه با تفکیک اسلام به شریعت و طریقت به دنبال اتصال خود به ائمه اطهار (علیهمالسلام) بودهاند.
🔻چنانچه سلطان حسین تابنده مینویسد: «علماء در روایت و تبلیغ احکام شرعیه و عرفا در درایت و تلقین اذکار و دستور قلبیه، اجازه یافتهاند.»(1)
🔻حال باید از آنها پرسید که چطور ممکن است امر ولایت تفکیک شده و به شریعت و طریقت تقسیم شود. در عین حالی که نه در آیات و روایات و نه در زمان غیبت صغری چنین تفکیکی را برای نواب اربعه توسط امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نمیبینیم.
🔰درعینحال علمای بزرگی همچون صاحب جواهر و علامه حلی و ملااحمد نراقی معتقد به این هستند که تمام کارهایی که وظیفه امام معصوم بوده، در زمان غیبت به فقها منتقل شده و باید توسط فقها انجام شود. (2)
📚پینوشت:
1. تابنده، سلطان حسین، رساله رفع شبهات، انتشارات حقیقت، تهران، 1377.
2. نراقی، ملااحمد، عوائد الایام، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1375.
#نقد_تصوف
#ولایت
#شریعت
#طریقت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
🔹 رابطه با دشمنان خدا و تکیه به قدرتشان برای پیشرفت و توسعه کشور،
🔹 ساختن خانه با آب دهان است که مهندسی و معماری عنکبوت هاست و هیچ بنایی سست تر از این سراغ ندارد روزگار
😔 خدا رحم کند به این ملت با مدیریت های عنکبوتی و غربزده که دلشان را برده علم و تکنولوژی گاوچران های نیویورک
👇👇👇👇
🌴 آیه 41 سوره عنکبوت 🌴
🕋 مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ
⚡️ترجمه:
مَثَلِ كسانى كه غير خدا را سرپرست خود برگزيدند، همانند مَثَل عنكبوت است كه (براى خود) خانهاى ساخته؛ و البتّه سستترين خانهها خانهى عنكبوت است اگر مىدانستند.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
📛 زبانم لال اگر حماقت کرده و بجای قرآن و اهل بیت علیهم السلام، قانون و رسم ورسوم غربیها را حاکم کنیم بر زندگی و کشورمان،
❌ در مشکلات و گرفتاری ها، هیچ یار و یاوری نداریم کنارمان؛
👌 چون تنها پشتیبانمان خدایی است که با دست خودمان از دست داده ایم حمایتش را
👇👇👇👇
🌴 آیه 107 سوره بقره 🌴
🕋 وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّـهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ
⚡️ترجمه:
آیا نمیدانی که پادشاهی آسمانها و زمین مختصّ خداوند است و شما را به جز خدا یار و یاوری نخواهد بود؟
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تجسم، تصدیقِ بدون تصور
آموزه ی پایه ای «تصدیقِ بی تصور، محال است» یک دستور عقلی در دانستنی های حصولی است. بنا بر این دستور، برای برقراری نسبت (حکم) بین موضوع و محمول، بایستی نخست دو طرف نسبت، تصور (فهم) شود؛ برای نمونه: باید از «آسمان» و «آبی» تصوری داشت، تا بتوان تصدیق کرد که آسمان آبی است. این آموزه ی بنیادین عقلی، در ارزیابی درستی و نادرستی گزاره های اعتقادیِ ادیان، بسی برجسته و کلیدی است! هر جا که پای علم حصولی در میان است، دست این دستور هم بایستی باز باشد! تجسم (Incarnation) به مثابه ی یک موضوع، بایستی در گام نخست تصور (فهم) شود، تا بتوان درباره اش حکمی را صادر کرد! اما به اذعان الهیدانان مسیحی، ما انسان ها، توان درک کامل دکترین تجسم را نداریم . غیر ممکن است که ما به نحو کاملی بفهمیم که خدا چه می کند. از ما انسان ها با ذهن محدود نمی توان انتظار داشت که خدای نامحدود را درک کنند.
"It is ultimately, though, a
doctrine we are incapable of fully understanding.
It is impossible for us to fully understand how God works. We, as human beings with finite minds, should not expect to totally comprehend an infinite God."
-------
https://www.gotquestions.org/hypostatic-union.html
#تجسم
#تصور_تصدیق
#انسان_کرانمند
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠حسن بصری مرید علی(ع) یا حجاج خونخوار؟!
🔸در حالی برخی حسن بصری را محرم اسرار امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) میدانند که بارها سینهچاکی و خوشخدمتی خود را به حاکمان بنیامیه نشان داده است.
🔹کما اینکه منصب فتوا و قضاوت را در دربار حجاج قبول کرده و درباره وجوب اطاعت از حاکمان بنیامیه میگوید:
👈«دین جز با آنان پا نمیگیرد هرچند ظلم و جور کنند، به خدا اصلاحاتی که خداوند بهدست آنان (بنیامیه) انجام میدهد بیش از فسادهایشان است.» (1)
🔰اما خدمات و تلاشهای حسن بصری در لباس زهد و دین برای این دستگاه ظلم و جور کار را بهجایی میرساند که حجاج بن یوسف ثقفی خونخوار، به تعریف و تمجید از او پرداخته و میگوید:
👈«اگر میخواهید یک مرد حقیقی و واقعی را بشناسید به نزد حسن بصری بروید!» (2)
♻️با این حال آیا باید او را محرم اسرار امام علی (علیه السلام) دانست یا محرم و نوکر بنی امیه؟
📚پینوشت:
1. سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، نشر موسسه امام صادق(ع)، قم، 1388.
2. یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ یعقوبی، نشر علمی و فرهنگی، تهران، 1370.
#نقد_تصوف
#حسن_بصری
#حجاج #بنی_امیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠حسن بصری مرید علی(ع) یا حجاج خونخوار؟!
🔸در حالی برخی حسن بصری را محرم اسرار امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) میدانند که بارها سینهچاکی و خوشخدمتی خود را به حاکمان بنیامیه نشان داده است.
🔹کما اینکه منصب فتوا و قضاوت را در دربار حجاج قبول کرده و درباره وجوب اطاعت از حاکمان بنیامیه میگوید:
👈«دین جز با آنان پا نمیگیرد هرچند ظلم و جور کنند، به خدا اصلاحاتی که خداوند بهدست آنان (بنیامیه) انجام میدهد بیش از فسادهایشان است.» (1)
🔰اما خدمات و تلاشهای حسن بصری در لباس زهد و دین برای این دستگاه ظلم و جور کار را بهجایی میرساند که حجاج بن یوسف ثقفی خونخوار، به تعریف و تمجید از او پرداخته و میگوید:
👈«اگر میخواهید یک مرد حقیقی و واقعی را بشناسید به نزد حسن بصری بروید!» (2)
♻️با این حال آیا باید او را محرم اسرار امام علی (علیه السلام) دانست یا محرم و نوکر بنی امیه؟
📚پینوشت:
1. سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، نشر موسسه امام صادق(ع)، قم، 1388.
2. یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ یعقوبی، نشر علمی و فرهنگی، تهران، 1370.
#نقد_تصوف
#حسن_بصری
#حجاج #بنی_امیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم:
💢 مَن قَرَأ القرآنَ قَبلَ أن يَحتَلِمَ فَقَد اُوتِيَ الحُكمَ صَبّيا
🌷 هر كس پيش از بلوغ قرآن بخواند، در كودكى به او حكمت داده شده است.
📙 كنز العمّال : ۲۴۵۲
#پیامبر_اکرم صلیالله علیه و آله
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ دستور #پیامبر_خدا بر نصرت #سیدالشهداء علیهما السلام
#رسول_خدا صلی الله علیه و آله ضمن اشاره به #سید_الشهداء علیه السلام فرمودند:
إنَّ إبني هذا يُقتَلُ بِأرضٍ مِن أرضِ العراق فَمَن أدرَكَهُ فَليَنصُرُهُ.
همانا این پسر من در زمینی از سرزمین #عراق کشته می شود پس هر کس آن زمان را درک کرد باید او را یاری کند.
📚 اسدالغابة ١٢٣/١ ، ٣٤٩/١
📚 الاصابة لابن حجر ٦٨/١
📚 كنزالعمال٢٢٣/٦
📚 ذخائرالعقبي ص١٤٦
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠پارادوکس تقیه حسن بصری با اثبات خلافت خلفاء ثلاثه
🔸برخی معتقدند که حسن بصری همواره در حال تقیه بوده است، حال آنکه تلاش زیادی برای اثبات حقانیت خلافت خلفاء ثلاثه داشته است.
🔹چنانچه محمد بن زبیر نقل کرده است که وقتی از حسن بصری سؤال کردم آیا بهراستی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ابوبکر را جانشین خود قرار داد؟ حسن بصری مانند سپندی که از روی آتش میجهد، جهیده و اظهار داشت مگر درباره خلافت او شک داری؟ به خدای یکتا رسول خدا او را جانشین خود قرار داد. (1)
🔻همچنین برای اثبات خلافت ابوبکر دست به جعل حدیث زده و میگوید:
👈رسول خدا در زمان حیاتش یک ترس عمده داشت و آن این بود که بمیرد، درحالیکه ابوبکر را خلیفه خود قرار نداده باشد. (2)
🔰حال چطور ممکن است که حسن بصری درحال تقیه بوده است، در حالیکه در تقیه بودن، نیاز به خاموشی دارد، نه اثبات کردن خلافت خلفاء ثلاثه!
📚پینوشت:
1. خوانساری محمدباقر، روضات الجنات، محقق اسدالله اسماعیلیان، نشر دهاقانی، قم، ج 3.
2. محلاتی ذبیحالله، کشف الاشتباه، به کوشش حاج فردوسی، نشر نسیم ظهور، قم، 1389.
#نقد_تصوف
#حسن_بصری
#خلافت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠خرقه دریدن و تبرک آن در سماع صوفیان
🔸یکی از اعمال غیرعادی و غیرمعمول در سماع صوفیانه، خرقه دریدن و جامه پارهکردن است که گفته شده:
👈«صوفیان در حال رقص و غلبه ذوق و وجد، پشت پا به دنیا زده و در این موقع جامعه پاره کرده و آن را به سوی نوازندگان و حاضران میانداختهاند که در بین آنها قسمت میشده و غالباً در بین مریدان خرید و فروش میشده است.» (1)
🔻این در حالی است که قرآن و روایات، سماع را که در آن غنا و رقص ترویج میشود، حرام دانسته و آن را عملی از شیطان و بدترین صدا میدانند،
🔰چنانکه امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «شر الاصوات الغناء. بدترین صداها و آوازها غنا است.»( 2)
♻️حال در مجلسی که گفتار باطل و عمل حرام وجود دارد آیا میتوان گفت خرقه دریدن نیکو بوده و حتی تکه های لباس به عنوان تبرّک محسوب شود.
📚پینوشت
1.شیخ حر عاملی، وسائل الشيعه، مؤسسه آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ دوم، 1414 ه.
2.حاکمی، اسماعیل، سماع در تصوف، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۳ .
#نقد_تصوف
#سماع
#رقص
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🕌هنگام ورود به خانه؛ سلام کنید
رسولُ اللّه صلى الله عليه وآله :
إذا دَخَلَ أحَدُكُم بَيتَهُ فَلْيُسَلِّمْ ؛ فإنَّهُ يَنزِلُهُ البَركَةُ و تُؤنِسُهُ الملائكةُ .
هرگاه يكى از شما وارد خانه خود شد، سلام كند؛ زيرا سلام بر آن بركت فرود مى آورد و #فرشتگان با آن انس مى گيرند .
📝شرح روایی :
الإمامُ الباقرُ عليه السلام في قولِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ: «فَإذا دَخَلْتُمْ بُيُوتا فَسَلِّمُوا على أنْفُسِكُم»
هُو تَسليمُ الرَّجُلِ على أهلِ البيتِ حينَ يَدخُلُ ، ثُمَّ يَرُدُّونَ علَيهِ ، فهُو سَلامُكُم عَلى أنفُسِكُم .[بحار الأنوار: 76/5/16]
امام باقر عليه السلام در تفسیر این آيه: «هرگاه وارد خانه هايى شديد، به خودتان سلام كنيد» فرمود :
منظور سلام كردن بر اهل خانه است به هنگام ورود و جواب دادن اهل خانه است به او . پس ، اين سلام شماست به خود شما .
🔹بحار الأنوار : 76/7/25
#سلام #خانه #برکت
#حضرت_محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) #امام_محمدباقر علیه السلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠رسوا شدن منصور حلاج توسط نوبختی
🔸حسین بن منصور حلاج از بزرگان صوفیه است، خواجه عبدالله انصاری در کتاب طبقات الصوفیه حلاج را جزو سومین طبقه صوفیه میشمارد. (1)
🔹بعد از آنکه حسین بن منصور ادعای وکالت و بابیت امام زمان (عج) را کرد، سعی کرد علما و بزرگان شیعه را به خود جلب کند. در این زمان تصمیم گرفت ابوسهل نوبختی، رئیس شیعیان بغداد را در زمره یاران خود درآورد و به تبع او هزاران شیعه امامی را به عقاید خود معتقد سازد.
🔻ولی نوبختی ادعاهای حسین بن منصور را تکذیب کرد و با تمسخر به آنها پاسخ داد.
🔻ابن ندیم در کتاب "الفهرست" در اینباره مینویسد: «گویند [حلاج] ابوسهل نوبختی را به خود دعوت کرد و نوبختی به فرستاده وی گفته بود من سرسلسله مذهبی میباشم و دنبال من هزاران نفرند که اگر من دعوت وی را اجابت نمایم، آنان نیز از من پیروی خواهند کرد. اما [اگر حسین بن منصور بتواند] موی سر ما که از جلو ریخته است را دوباره برویاند، من چیزی از وی نخواهم خواست و آن فرستاده رفت و دیگر برنگشت.»(2)
🔰بزرگان صوفیه شاید بتوانند با ادعاهای بیاساس، مردم عادی را به سوی خود جلب کنند، اما علما و بزرگان شیعه در طول تاریخ همواره بینی دزدان عقاید مردم را به خاک مالیده و میمالند.
📚پینوشت:
خواجه عبدالله انصاری، طبقات الصوفیه، توس، مشهد، 1386، ص 104
ابن ندیم، الفهرست، دارالمعرفه، لبنان، ص 248.
#نقد_تصوف
#حلاج
#نوبختی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰