eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 آيا دولت سعودي به آخر خط رسيده است؟ 🖊 محمدپارسا نجفی ➖ بخش دوم 🍀عربستان سعودی؛ محصول اشغال سرزمین ها به دليل فقدان هويت است كه امپراطوري سعودي هيچ پايگاه اجتماعي مشخصي حتي در ميان اهل سنت ندارد در نتيجه هر گونه تغيير اساسي در نحوه اداره كشور مي تواند به نابودي اين امپراطوري خشن منجر شود. به همين خاطر همه سمت هاي مديريتي همواره در خاندان آل سعود تقسيم شده و تاكنون هر يك از اعضاي اين خاندان امير بخشي از كشور بوده اند. 🍀تقريبا همه كشورهاي غرب آسيا يك انتخابات به صورت فرمايشي هم كه باشد برگزاري مي كنند اما آل سعود حتي از كلمه انتخابات مي هراسد. 🍀ساختار سياسي و فرهنگي رو به قهقهرا در اين كشور جعلي كه از اشغال كشورها و استان هاي ديگر با ضرب شمشير طراحي شد نزديك به صد سال حتي با كشورهاي افريقايي فاصله دارد؛ هنوز هم شمشير آل سعود در پرچم آنها ترس را به مردم القا مي كند. 🍀مردمي كه شناسنامه (المملكة العربية السعودية) دارند دقيقا خود را تبعه كدام كشور مي دانند؟ كشور سعودي كه عرب است؟ مگر كشوري موسوم به سعوديه در تاريخ مي شناسيد؟ آنان مردم زير شمشير هستند نه زير پرچم يك كشور. 🍀دولت سعودي به دليل اشغالگر بودن مانع از ملت سازي در مناطقي كه به چنگ آورده مي شود بنابراين رويكردهاي فرهنگي واجتماعي دولت سعودي بَدوي مانده است؛ در اصل اين حكومت براي ارائه خدمت به اتباعش تشكيل نشده و تنها يك نيروي كنترل كننده مردم در سرزمين های اشغالي محسوب مي شود. 🍀اين روند در بلندمدت باقي نمي ماند و مردمي كه در اسارت دولت سعودي قرار دارند ممكن است هر لحظه اقدام به تغيير شرايط كنند كه قطعا با پذيرش ملت هاي ديگر همراه خواهد شد. در اين صورت غرب گاو شيرده خود را از دست مي دهد. 🍀تلاش غرب براي تجددگرايي ظاهري در کشور جعلي سعودي عليرغم نبود هيچ رسانه اي در عربستان اما به یُمن وجود رسانه های اجتماعی در كنار حركت هاي مردمي در ديگر كشورهاي عربي، مردم برای احقاق حقوق خود امیدوار شده اند. 🍀دولت سعودي همه كاستي هاي خود را پشت وهابيت پنهان مي كند اما ديگر اين فرقه نمي تواند مشكلي از آل سعود حل كند. بنابراين آمريكا و انگليس شخصي مانند بن سلمان را طراحي كردند كه بزك تجددگرايي را جايگزين آرايش وهابيت كند. 🍀تغییر پادشاهی از پسران عبدالعزیز به پسران سلمان فقط یک ظاهرسازی است و هیچ تغییری در ماهیت دولت سعودی یا کاهش مشکلات مردم نخواهد داشت. 🍀اقداماتي مانند رانندگي زنان، آموزش رقص، راه اندازي مسابقات پاسور و نيز بازي بن سلمان با پسرعموهايش نمي تواند فقدان هويت اجتماعي كه ناشي از نبود ملت در اين امپراطوري است را جبران كند. آنچه مردم مي خواهند اصلاحات بنيادين که تشکیل دولتی برآمده از انتخابات منجر شود نه سرگرم شدن. 🔰 @Adyanuniv
◀️ اختلافات در عربستان سعودی ▶️ 🖊 ✍️ عیسی وجدی سیسی (کارشناس ارشد روابط بین الملل) در سال۱۹۳۲ میلادی بود که ملک عبدالعزیز سعودی خود را پادشاه عربستان خواند. بر اساس قانون سعودی ها ، حکومت از ملک عبدالعزیز بنیانگذار آل سعود به فرزندانش منتقل می شود که برادران یک به یک پس از مرگ برادر دیگر ، می توانند حکومت را به دست گیرند. بعد از مرگ عبدالعزیز ، سعود بن عبدالعزیز پادشاه شد و بعد فیصل ، خالد ، فهد ، عبدالله و پادشاه اخیر سلمان بن عبدالعزیز ۸۵ ساله است. محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع و ولیعهد می باشد که در واقع قدرت اصلی را در اختیار گرفته و برای تحکیم قدرت خود و اخذ پادشاهی پس از مرگ پدر اقداماتی انجام داده که در چند روز اخیر بیشتر نمود یافته است. بیان شده سلمان بن عبدالعزیز به دلیل دیده نشدن احتمالا فوت شده و فعلا کتمان می شود و همچنین اظهار می شود ، سلمان به خاطر کهولت سن و آلزایمر نمی تواند حضور موثری داشته باشد. از طرف دیگر شاهزاده بن نایف که سابقا ولیعهد بود و احمد بن عبدالعزیز (برادر ملک سلمان) به اتهام خیانت به دستور بن سلمان بازداشت شده اند ، هر دوی آنها تمایلی به پادشاهی بن سلمان نشان نداده اند و البته جزء تاثیر گذارترین افراد آل سعودند. ◀️ به نظر می رسد چند عامل در اقدامات سراسیمه بن سلمان برای اخذ و تثبیت پادشاهی خود دخیل باشد : ◀️ وضعیت نابسامان ملک سلمان و شاید هم فوت ایشان. ◀️ وضعیت ترامپ در آمریکا که حامی وی بشمار می رود و امروزه به خاطر اتفاقات پیش آمده و انتخابات پیش رو در شرایط سقوط قرار دارد. از طرف دیگر دموکرات هایی مثل اوباما و دوستانش سابقه حمایت از بن نایف را نیز دارند. ◀️ بن سلمان در این چند سال اخیر اقداماتی انجام داد که وی را متزلزل نمود ، هزینه کلان در حمله به یمن و بی نتیجه بودن ، کمک به داعش ، تنش با کشورهای دوست مثل قطر ، بازداشتهای نزدیکان در سال ۲۰۱۷ ، مسئله طالبان و جنگ نیابتی در لیبی ، قتل پرحاشیه و پرونده ساز خاشقچی ، کاهش ارزش سهام آرامکو و کاهش شدید قیمت نفت بر سر جدال با روسیه و کاهش درآمد ناشی از تعطیلی مراسم حج ، همگی اینها وضع وی را بدتر می کند که به زعم وی نباید اخذ قدرت مطلق را به تعویق اندازد. ◀️ چهارم مسئله کروناست که فرصت خوبی شده تا تجمعات و مراسم عمومی تعطیل شود تا تبلیغ و اعتراض عمومی برای این اقدام صورت نگیرد. ◀️ نشست گروه ۲۰ در آبان پیش رو است. گروه ۲۰ مشتمل برکشورهایی است که در مجموع ۸۵ درصد تولید ناخالص دنیا و دو سوم جمعیت جهان را در بر می گیرد که هر ساله در یک کشور عضو نشست برگزار می شود. سال قبل در آرژانتین بود که یکی از اتفاقات آن بی توجهی سایر اعضا به بن سلمان (بخاطر قتل خاشقچی) بود ، در آبان پیش رو نشست در عربستان صورت خواهد گرفت و بن سلمان درصدد است ، پادشاهی خود را تا قبل از رسیدن موقع مقرر مشروعیت ببخشد. ◀️ به هر حال بن سلمان خواهان پادشاهی بعد از پدر بوده و حاضر است هر اعتراضی را در نطفه خفه کند./دنیای سیاست 🔰 @Adyanuniv
💠نظر پیرامون طلب از پیامبر واولیاء الهی: 🍀الف. أبو منصور محمد بن مكرم بن شعبان كرمانی حنفی (متوفای سنه 983 هجری) در جواز طلب شفاعت از پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) چنین می نویسد: «ونحن وفدك يارسول الله، وزوار قبرك، جئناك من بلاد شاسعة، ....... أنت نبينا، فاشفع لنا إلى ربنا وربك، ای رسول الله! ما مهمانان تو و زائر قبر شما هستیم از شهرهای دور دست ..... شما پیامبر ما هستید، شفیع ما نزد پروردگارمان و پروردگارت باش 📚 أبو منصور محمد بن مكرم بن شعبان كرمانی، المسالك في المناسك، شركة دار البشائر الإسلامية للطباعة والنشر والتوزيع-بیروت، ص1071-1076. 🍀ب. شیخ رحمت الله سندی مکی (متوفای سنه 993 هجری) ایشان در استحباب و جواز طلب شفاعت از پیامبر گرامی اسلام چنین آورده اند: «حسن أن يقول: ...جئناك ظالمين لأنفسنا، مستغفرين من ذنوبنا، فاشفع لنا إلى ربك، واسأله أن يمن علينا بسائر طلباتنا ويحشرنا في زمرة عباده الصالحين». به سوی تو آمده ایم درحالیکه به خود ظلم کرده ایم، طلب استغفار از گناهانمان داریم، شفیع ما نزد پروردگارت باش و از ایشان درخواست کن که بر سر ما منت دهد که حوائج دیگر ما برآورده شده و در روز قیامت همراه بندگان صالح درگاهت محشور کنی. 📚 رحمت الله سندی مکی، لباب المناسک وعباب المسالک، دار قرطبة-بیروت، ص305. 🍀ج. شيخ عبد الرحمن الجزیری حنفی (متوفای سنه 1360 هجری): وی در بحث طلب شفاعت از پیامبر اینگونه تصریح دارند: «ثم يقف عند رأسه الشريف كالأول: ويقول اللهم إنك قلت وقولك الحق: (وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا)، وقد جئناك سامعين قولك، طائعين أمرك متشفعين بنبيك» سپس برمی گردی نزد سر مبارک حضرت می ایستی و می گویی: پروردگارا شما فرمودید و کلام شما حق است: (اگر آنان بدان هنگامی که به خود ستم می کردند، به نزد تو می آمدند و از الله طلب آمرزش می نمودند و پیامبر هم برای آنان درخواست بخشش می کرد بی گمان الله را بس توبه پذیر و مهربان می یافتند). حال ما به سوی تو آمدیم در حالیکه كلام شما را شنیده، اطاعت امر شما کرده، و از پیامبرت به سوی تو طلب شفاعت می کنیم. 📚 الجزيري، عبد الرحمن بن محمد عوض، الفقه على المذاهب الأربعة، ناشر: دارالكتب العلمية-بيروت، ج1، ص641. 🍀د. ملا علی قاری(1014ق) وی نیز در جواز طلب شفاعت از پیامبر اینگونه بیان نموده اند: ويستحسن (أن يقول) ... (جئناك) أي فقد أتيناك (ظالمين لأنفسنا مستغفرين من ذنوبنا) أي ومستشفعين بك إلى ربنا (فاشفع لنا) أي إلى ربك (واسأله أن يمن علينا بسائر طلباتنا) بكسر فسكون، أي مطلوباتنا ومسؤلاتنا (ويحشرنا في زمرة عباده الصالحين) أي من مشايخنا وعلمائنا وساداتنا..... مستحب است گفته شود ..... (حال به سوی تو آمده ایم) منظور نزد شما آمده ایم (درحالیکه به خود ظلم کرده ایم، طلب استغفار از گناهانمان داریم) منظور اینکه از تو طلب شفاعت گری در برابر پروردگارمان داریم (پس شفیع ما باش) منظور نزد پروردگارت (و از ایشان درخواست کن که بر سر ما منت دهد که حوائج دیگر ما برآورده شده و در روز قیامت همراه بندگان صالح درگاهت محشور کنی) 📚 عبدالغنی حنفی، حسن، حاشية إرشاد الساري إلى مناسك الملا علي القاري، المكتبة الإمدادية-مكة المكرمة، ج1، ص721. 🔰 @Adyanuniv
📌یاددداشت| ✔️در عربستان بن سلمان چه می‌گذرد؟ ✍️محمد رضایی، کارشناس مسائل عربستان سعودی 1️⃣«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، در اقدامی تعجب‌ برانگیز «احمد بن عبدالعزیز» فرزند «ملک عبدالعزیز» بنیان‌گذار پادشاهی عربستان، «محمد بن نایف» ولیعهد پیشین و تعدادی از شاهزادگان متنفذ را به‌اتهام خیانت بازداشت کرد. در پی این اقدام، صفحه توییتری «مجتهد»، افشاگر و معارض سرشناس و تأثیرگذار خاندان آل‌سعود، دو سناریو را برای رمزگشایی و علت‌یابی کنش اخیر بن سلمان مطرح کرد. یکی کودتا و دیگری مرگ یا در حال احتضار بودن «ملک سلمان»، پادشاه فعلی عربستان، در چارچوب تحلیلی مجتهد، مرگ یا احتضار ملک سلمان، بیشتر و بهتر می‌توانست اقدام محمد بن سلمان را توجیه کند. این سناریو بعد از مطرح شدن از سوی مجتهد، در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. به‌طوری که رسانه‌های عموماً قطری با استناد به این تحلیل، گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌های متعددی را ذیل این تحلیل در رسانه‌های خود انتشار دادند. اما یکشنبه گذشته، رسانه‌های سعودی تصویر سوگند خوردن چند سفیر در مقابل ملک سلمان، برای اعزام به محل مأموریت خود را رسانه‌ای کردند. در نهایت نیز پادشاه عربستان،، سه‌شنبه در جلسه شورای وزیران حاضر شد تا به گمانه‌زنی‌ها در رابطه با مرگ یا وخامت اوضاع خود پایان دهد. اما به‌راستی علت دستگیری‌های اخیر بن سلمان را در کجا باید ریشه‌یابی کرد؟ 2️⃣به‌زعم نگارنده طرح تحلیل‌هایی در رابطه با نگرانی بن‌سلمان نسبت به آینده پادشاهی خود، کمی دور از واقعیت‌های میدانی است. بن‌سلمان به‌واسطه اقدامات داخلی و حمایت‌های خارجی پادشاه آینده عربستان است. اما دلیل دستگیری‌ها و برخوردهای خشن بن سلمان با مخالفان چیست؟ ولیعهد سعودی سودای نوسازی و مدرن‌سازی غربی عربستان را در سر می‌پروراند. کما اینکه بخشی از این نوسازی را نیز اجرایی کرده است. خشونت‌ورزی بن سلمان در قبال مخالفان را باید در مدل نوسازی‌ وی جستجو کرد. ولیعهد عربستان، نوسازی «هانتینگتونی» را انتخاب کرده است. این مدل از بالا به پایین و آمرانه اعمال می‌شود و در چند سال نخست، پیاده‌سازی آن نیازمند به‌کار‌گیری سرنیزه است. همان کاری که «آتاتورک» در ترکیه و «پهلوی اول» در ایران انجام دادند. نوسازی مذکور بیشتر جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی را در بر گرفته و حوزه سیاسی را بدون تغییر می‌گذارد. در نظر آوردن اقدامات آتاتورک و پهلوی اول در حوزه اجتماعی، فرهنگی و خشونت همراه با این اقدامات، به درک فضای کنونی عربستان و اقدامات محمد بن سلمان کمک شایانی می‌کند. در نوسازی هانتیگتونی، مجری برای پیاده‌سازی ایده‌های خود با موانع مختلفی از سنت‌ها و شخصیت‌ها مواجه است. برای پیشبرد امور، نماینده‌های این موانع باید به‌شدید‌ترین شکل ممکن سرکوب شوند. دستیگری و برخورد بی‌ملاحظه با حجم وسیعی از روحانیون غیررسمی(نماینده دین،سنت) و قتل‌ فجیع «جمال خاشقچی» و دیگر شخصیت‌های مخالف، در این چارچوب تحلیلی معنا و مفهوم پیدا می‌کند. 3️⃣اگرچه ممکن است بن سلمان نسبت به رقبای احتمالی نیز ملاحظاتی داشته باشد اما دلیل اصلی بازداشت‌های اخیر به‌جهت مدل توسعه‌ای است که وی انتخاب کرده است. به‌عبارتی بازداشت‌های اخیر اگرچه می‌تواند اهداف دیگری نیز داشته باشد اما نهایتاً در طولِ مدل نوسازی بن سلمان است. اما چرا شدت خشونت و برخورد در مدل نوسازی بن سلمان بالاست. دلیل آن را باید در سرعت بالای نوسازی جستجو کرد. بن سلمان از زمان به قدرت رسیدن در مقام ولیعهد، در حوزه فرهنگی_اجتماعی اقدامات گسترده‌ای انجام داده است. به طوری که اقدامات وی (حوزه زنان، تفریحی، جذب سرمایه‌گذار، چشم‌انداز 2030) روزانه در رسانه‌های جهان بازتاب داشته است. چون سرعت روند نوسازی غربی در عربستان زیاد است ناگزیر شدت برخورد با موانع نیز در مدل هانتیگتونی بالاست. این برخوردها تا اجرایی شدن نسبی نوسازی ادامه خواهد داشت و اخبار بازداشت‌ها و برخوردها در آینده نیز رسانه‌ای خواهد شد. 4️⃣چالش اصلی بن سلمان در حوزه سیاسی خواهد بود. اینکه بعد از نوسازی فرهنگی_اجتماعی و افزایش مطالبات و انتظارات جامعه، با نظام سیاسی چه خواهد کرد؟ این برهه از زمان و نوسازی برای بن سلمان و حیات سیاسی خاندان آل سعود حساس و خطرآفرین خواهد بود. مراکز فکری و نهادی اثرگذار داخلی(ایرانی) باید توجه خود را به این دوره‌ی حساس عربستان معطوف کنند. 🔰 @Adyanuniv
📚 🔺 معرفی کتاب « مدرسه ترنم توحید خدایابی و خداشناسی توحید و شرک در آینه وحی » 🔰 @Adyanuniv
🔴اگر خداوند از رگ گردن به ما نزدیکتر است به اولیاء برای چیست؟ یکی از شبهاتی که در مورد توسل به اولیاء الهی مطرح می شود این است که خداوند در قرآن کریم می فرماید من از رگ گردن به انسان نزدیکترم «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» همچنین می فرماید: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، در این صورت دیگر چه نیازی به توسل به اولیاء الهی است؟ ✅پاسخ: مساله ی توسل به اولیاء الهی از جمله مسائلی است که هم در میان شیعه و هم در میان اهل سنت رواج داشته و دارد و می توان تنها مخالفان آن را سلفی ها و وهابی ها دانست. اما اینکه چگونه بین این دو مساله جمع کنیم می توان گفت 🔹اولا اینکه خداوند به ما نزدیک است غیر از این است که ما به خدا نزدیک باشیم. توضیح اینکه وقتی ما می گوییم فلان کار را انجام می دهیم قربه الی الله یعنی این کار را برای نزدیک شدن به خداوند انجام می دهم، این به معنای آن است که با وجود نزدیک بودن خداوند به ما، اما خود انسانها با معاصی و کوتاهی در بندگی خداوند، ممکن است از خداوند متعال دور شوند، لذا عبادات را به قصد قربت انجام می دهند تا مجددا به پروردگار عالمیان نزدیک گردند. پس اگر خداوند به ما نزدیک است به معنای این نیست که ما هم به او نزدیک هستیم، زیرا مراد از قرب و نزدیکی، قرب مکانی نیست، بلکه قرب معنوی مراد است. 🔹ثانیا در عین اینکه همه ی مسلمانان در این مساله اتفاق نظر دارند که تمامی امور عالم به دست خداوند متعال بوده و انجام هیچ کاری حتی ساده ترین و جزئی ترین امور نیز بدون اذن و اراده ی الهی ممکن نیست. اما در عین حال این مساله نیز روشن و واضح است که دعای فرد معصیت کار با دعای یک ولی خدا، قطعا متفاوت بوده و نزد خداوند یکسان نیست. «أَفَمَنْ كَانَ مُؤْمِنًا كَمَنْ كَانَ فَاسِقًا لَا يَسْتَوُونَ»(سجده/18) آیا نزد خداوند مومن و فاسق یکسان هستند؟ یقینا مساوی نیستند، به همین جهت زمانی که ما حاجتی از درگاه خداوند متعال داریم به جهت اینکه بهتر و سریعتر به هدف اجابت برسد، یکی از اولیاء الهی را واسطه ی این درخواست می کنیم تا با ضمیمه کردن دعای آنها با دعای خودمان، دعا به اجابت نزدیک تر شود. 🔹ثالثا اگر قرار بود بگوییم چون خدا به ما از رگ گردن نزدیک تر است، احتیاج به هیچ وسیله و واسطه ای نبوده و این کار لغو است، چرا در سیره ی انبیاء این مساله جاری بوده است، مانند برادران یوسف که برای طلب استغفار از خداوند، پدرشان حضرت یعقوب (ع) را واسطه کردند «قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ»(یوسف/97) پدر جان تو برای ما استغفار کن 👈 حضرت یعقوب (ع) نیز آنها را از این کار منع نکرده و نفرمود چرا من استغفار کنم؟ مگر خدا به شما نزدیک نیست؟ خدا صدای شما را می شنود، شما خود از خدا بخواهید،‌احتیاجی به وسیله و واسطه نیست. بلکه در پاسخ آنها چنین فرمود: «قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»(یوسف/98) به زودی برای شما استغفار می کنم. 🔰 @Adyanuniv
🔰 محمد بن نایف کیست؟ ♻️ با محمد بن نایف که در میان شاهزادگان بازداشت شده از سوی بن سلمان است بیشتر آشنا شوید. ❇️امیر محمد بن نایف بن عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل بن ترکی بن عبدالله بن محمد بن سعود بن محمد بن مقرن آل سعود ولیعهد سابق عربستان سعودی، معاون دوم نخست وزیر و وزیر کشور سابق عربستان سعودی است. ❇️او در ۲۸ آوریل ۲۰۱۵ جایگزین عمویش، مقرن بن عبدالعزیز شد. محمد فرزند نایف بن عبدالعزیز آل سعود (دومین ولیعهد ملک عبدالله) و برادرزاده ملک سلمان است. ❇️وی در ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ولایت عهدی و سایر مناصب سلطنتی عربستان سعودی را با حکم سلمان بن عبدالعزیز آل سعود (پادشاه وقت عربستان) از دست داده و محمد بن سلمان آل سعود جایگزین او شد. همچنین عبدالعزیز بن سعود بن نایف به عنوان وزیر کشور جایگزین او شد. در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۷ نیویورک تایمز گزارش داد محمد از زمان برکناری از خروج از این کشور منع شده و در قصر خود در جده در حصر است. ❇️او تا کنون ۴ بار مورد ترور واقع شده که آخرین آن در اوت ۲۰۱۰ اتفاق افتاد و جدی‌ترین حمله، به ۲۷ اوت ۲۰۰۹ جایی که یکی از اعضای القاعده قصد کشتن او را با حمله‌ای انتحاری داشت، مربوط می‌شود. ❇️محمد بن نایف، داماد سلطان بن عبدالعزیز آل سعود نخستین ولیعهد ملک عبدالله است. او دو دختر به نام‌های ساره و لولوه دارد. 🔰 @Adyanuniv
📚 🔺 معرفی کتاب « فرهنگ زندگی و باورهای جماعت سلفی محتسبه » 🔰 @Adyanuniv
🔴آیا پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در نمازی که می خواندند مثل نماز شیعیان امروزی از استفاده می کردند و مهر را به عنوان سجده گاه خود انتخاب کردند؟ ✅پاسخ 🍀اولا توجه به این نکته لازم است که بر خلاف آنچه امروزه علیه شیعیان تبلیغ می شود، از نظر شیعه بر مهر در نماز واجب نیست. آنچه در مذهب شیعه مسلم و قطعی به شمار می رود این است که انسان در نماز خود باید بر ظاهر زمین مثل خاک، سنگ و... سجده کند. 🍀ثانیا علت این اعتقاد نیز روایاتی از این دست است که در آن پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «وَجُعِلَتْ لِيَ الْأَرْضُ طَيِّبَةً طَهُورًا وَمَسْجِدًا» (نیشابوری، مسلم، صحيح مسلم، ج1، ص 370.) زمین برای من سجده گاه قرار داده شده است از طرفی می دانیم که ظاهر زمین همین خاک و سنگ و گیاهان زمینی است. 👈در زمان خود پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) کف مساجد فرش و قالی و... نبوده بلکه پوشیده از خاک و سنگریزه بوده و سجده به طور طبیعی روی آن صورت می گرفت. 💢👈حال اگر به هنگام سجده در همین عصر حاضر این موارد مهیا بود سجده روی آنها صورت می گیرد اما از آنجا که مساجد و منازل زمان حال نوعا با فرش و امثال آن پوشیده شده، بخشی از خاک به صورت مهر تهیه می شود تا سجده بر ظاهر زمین صورت گیرد. 📌بنابراین می توان گفت آنچه سنت نبوی است و در منابع شیعه و اهل سنت هم موجود است، سجده بر است و مهر نیز به عنوان نمادی از ظاهر زمین برای کسانی که در محلی نماز می خوانند که امکان سجده مستقیم بر ظاهر زمین برای آنها فراهم نیست، مورد استفاده قرار می گیرد. 🍀ثالثا یکی از مواردی که می تواند قرینه ای بر صحت این ادعا باشد و در منابع اهل سنت نیز موجود است، داستان مردی است که عمامه را به گونه ای روی سر خود گذاشته بود که مانع قرار گرفتن پیشانی او روی کف مسجد بود و پیامبر اکرم (ص) به او تذکر دادند که عمامه را از روی پیشانی خود بردارد و مانع قرار گرفتن پیشانی روی زمین نشود. 📚«رَأَى النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلًا يَسْجُدُ عَلَى كَوْرِ الْعِمَامَةِ، فَأَوْمَأَ بِيَدِهِ أَنِ ارْفَعْ عِمَامَتَكَ، فَأَوْمَأَ إِلَى جَبْهَتِهِ»، ابن أبي شيبه، عبدالله، المصنّف في الأحاديث والآثار،ج1، ص240 📌بدین ترتیب سجده بر مهر همان سجده بر خاک است که مورد اتفاق فریقین است و آنکه این عمل را مبنایی برای اختلاف افکنی قرار می دهد، قطعا نه به نفع شیعه و نه به سود اهل سنت نمی اندیشد. 🔰 @Adyanuniv
📚 🔺معرفی کتاب « ژئوپلتیک خلیج فارس، عربستان و شیخ نشین » 🔰 @Adyanuniv
▫️"کودتای کاخ" در عربستان؛ پشت پرده بازداشت شاهزاده‌ها چیست؟ محمد بن نایف، بعد از کناره گیری صوری از ولایت عهدی، عملا در حصر خانگی به سر می‌برد و تحرکات او و فرزندانش به شدت کنترل می‌شد؛ لذا این سوال مطرح می‌شود که چرا بن سلمان علیرغم کنترلی که بر تحرکات بن نایف داشت تصمیم گرفت در این برهه او را بازداشت کند؟ سناریوی اول نمی‌تواند به این پرسش پاسخ دهد. بنابراین، سناریوی دوم این است که محمد بن سلمان، قصد دارد به زودی پادشاه را کنار بزند و خودش پادشاه شود. از آنجا که محمد بن نایف و احمد بن عبدالعزیز دو رقیب اصلی محمد بن سلمان هستند و در خاندان چند ده هزار نفری آل سعود از احترام زیادی برخوردار هستند، می‌توانند در روند جانشینی ملک سلمان اختلال ایجاد کنند. بنابراین، احتمالا محمد بن سلمان به منظور پرهیز از هر گونه اختلال در روند انتقال قدرت، اقدام به بازداشت دو شاهزاده برجسته کرد. آنچه این سناریو را تقویت می‌کند، نحوه تحرکات شاهزاده احمد است. محمد بن نایف از مدت‌ها پیش تقریبا در حصر بود. اما شاهزاده احمد آزادانه در حال سفر بود و هیچ محدودیتی بر وی اعمال نشده بود. از جمله اینکه وی به مدت یک ماه در کشور مراکش مشغول شکار بود و همین چهارشنبه گذشته اندکی بعد از بازگشت به عربستان بازداشت شد. اگر بن سلمان به تحرکات شاهزاده احمد مشکوک بود، بعید بود که اجازه دهد عموی‌اش به راحتی به خارج از عربستان سفر کند. اوضاع اقتصادی نیز در بازداشت شاهزادگان ممکن است دخیل باشد. به تازگی در اثر فروپاشی توافق کاهش تولید نفت گروه اوپک پلاس، قیمت‌های نفت به شدت کاهش پیدا کرده است. امری که بر بودجه متکی به نفت عربستان تاثیرات زیادی می‌گذارد. احتمالا بن سلمان چشم انداز وقوع بحران اقتصادی را محتمل می‌بیند و در نتیجه، انتقال قدرت در سایه بحران اقتصادی ممکن است با دشواری‌هایی از جانب شاهزادگان مدعی قدرت مواجه شود. به هر حال، هنوز معلوم نیست که دقیقا چرا محمد بن سلمان اقدام به بازداشت دو تن از رقبای خود کرده است. ولی او با این کار آخرین بقایای رویه حکمرانی سنتی در خاندان آل سعود را از بین برد. قبل از روی کار آمدن محمد بن سلمان، خاندان آل سعود در تصمیم گیری‌های مهم حاکمیتی رویه‌ای مبتنی بر اجماع سازی در میان بزرگان خاندان داشتند. ریش سفیدان خاندان حاکم، در مسائل مهم مشورت می‌کردند و به پادشاه در تصمیم گیری‌ها کمک می‌کردند. از همین رو، این ریش سفیدان، خصوصا فرزندان عبدالعزیز، از احترام خاصی در میان نسل‌های جوان آل سعود برخوردار بودند. بعد از اینکه محمد بن سلمان زمام امور را به دست گرفت این رویه تغییر پیدا کرد و ریش سفید‌ها کنار گذاشته شدند. حالا با بازداشت فرزند عبدالعزیز، احترام بزرگان خاندان نیز زیر سوال رفته است. 🔰 @Adyanuniv
🔴قرآن و تایید برای غیر خداوند 💢سلفی ها با تقطیع قرآن یا استفاده ی موردی از قرآن، تنها آیاتی را برمی گزینند که بیان کننده و یا تایید کننده ی مقصود و منظور ایشان است، حال آنکه وقتی قصد داریم دیدگاه قرآن کریم نسبت به موضوعی را بررسی کنیم باید تمام آیات مربوط به آن موضوع را مد مورد کنکاش و دقت نظر قرار دهیم. 🔺یکی از این موارد مساله ی علم غیب است. سلفی ها و در رأس آنها وهابی ها با استناد به آیاتی مثل «وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ...؛ کلیدهای غیب نزد خداست و جز او کسی نمی داند...»(انعام/59) مدعی هستند که کسی جز خداوند متعال عالم به غیب نیست، بنابراین اعتقاد به اینکه غیر خداوند هم می تواند دارای چنین علمی باشد، به معنای این است که برای آن شخص مقامی از مقامات الهی و خداوندی قائل شده و این مساوی با شرک است. 💠در حالی که تنها نگاهی به آیات دیگر قرآن بطلان این ادعا را به اثبات می رساند. به عنوان مثال خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ...؛ خدا عالم غیب است، احدی را بر غیبش آگاه نمی کند مگر هر پیامبری را که راضی باشد و صلاح بداند...»(جن/26) 💠گویی این افراد بخش اول آیه را برداشته و به «الا» توجه نمی کنند. درست است که علم غیب در اختیار خداوند است، اما خود خداوند می فرماید به اذن و اراده ی خود به برخی بندگانش چنین علمی را عطا می کند. 🔺نمونه ی دیگر زمانی است که در سوره ی یوسف، بعد از اینکه داستان حضرت یوسف (ع) را مفصل نقل می کند، خطاب به نبی مکرم اسلام (ص) می فرماید: « ذَلِكَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ...؛ اینها اخبار غیب است که ما به تو وحی می کنیم...»(یوسف/102) 👈ممکن است بگویند اگر پیامبر (صلی الله علیه وآله) علم غیب داشتند چگونه بود که برخی موارد اشیائی یا مثلا شتر ایشان گم می شد و آن حضرت مثل دیگر مردم به دنبال آن می گشت، چرا در این مواقع از علم غیب استفاده نمی کرد؟ 💠در پاسخ باید گفت اینکه ادعا می شود پیامبر اکرم (ص) یا اولیاء الهی به اذن الهی دارای علم غیب هستند به معنای این نیست که مانند خداوند همیشه و در همه جا به غیب جهان علم داشتند، بلکه هر زمان که خداوند متعال صلاح بداند ایشان نیز از بخشی از علم غیب مطلع شده و در باقی موارد بی اطلاع بودند. 🔰 @Adyanuniv
🔴نقد دیدگاه درباره مشرکان، توسط عالم شافعی 🔹محمد بن عبدالوهاب و سایر هم مسلکان وی با هدف تشبیه مسلمانان به مشرکان، توحید را به دو قسم توحید در و توحید در تقسیم کرده و آنگاه ادعا می کنند که مشرکان در حوزه ربوبیت موحد بوده اند و تنها گناه آنان شرک در الوهیت بوده است. این ادعای وهابیان مورد نقد جدی علما و اندیشمندان اهل سنت قرار گرفته است. به عنوان مثال عالم و اندیشمند مذهب در کتاب " مصابح الانام و جلاء الظلام" می نویسد: 💢«و من العجب العجاب قول المدعی الکذاب لمن شهد أن لا اله الا الله و أن محمدا رسول الله من اهل القبلة أنت لم تعرف التوحید، التوحید نوعان: توحید الربوبیة الذی اقرت به المشرکون و الکفار و توحید الالوهیة الذی اقرت به الحنفا و هذا هو الذی یدخلک فی دین الاسلام و اما توحید الربوبیة فلا. فیاعجبا هل للکافر توحید صحیح فانه لو کان توحیده صحیحا لاخرجه من النار اذ لایبقی فیها موحد کما صرحت به الاحادیث فهل سمعتم ایها المسلمون فی الاحادیث و السیر أن رسول الله صلی الله علیه (و آله) و سلم اذا قدمت علیه احلاف العرب لیسلموا علی یده یفصل لهم توحید الربوبیة و الالوهیة و بخبرهم ان توحید الالوهیة هو الذی یدخلهم فی دین الاسلام او یکفی منهم بمجرد الشهادتین و طاهر اللفظ و یحکم باسلامهم فما هذا الافتراء و الزور علی الله و رسوله فان من وحد الرب فقد وحد الاله و من أشرک بالرب أشرک بالاله فلیس للمسلمین إله غیر الرب». 📚 بن احمد بن حسن، علوی، مصباح الانام و جلاء الظلام فی رد شبه البدعی النجدی التی اضل به العوام، بی جا: المطبعة العامرة الشرقیة، 1325ق، ص 17. 💢«از تعجب برانگیزترین سخن ها، سخن آن مدعی کذاب (محمد بن عبدالوهاب) است که خطاب اهل قبله ای است که به یگانگی خداوند (سبحان) و نیز رسالت نبی اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) شهادت داده است، می گوید: " تو توحید را نشناخته ای، توحید بر دو نوع است: توحید ربوبی که مشرکان و کفار بر آن اقرار داشتند و توحید الوهی که حنفا (یگانه پرستان) به آن اقرار کرده اند. همین توحید در الوهیت است که تو را داخل در دین اسلام می کند و توحید ربوبی نمی تواند موجب مسلمان شدن تو شود". 🔹بسیار تعجب آور است! آیا کافر دارای توحید صحیح و درستی است؟ اگر او دارای توحید صحیح و درستی باشد، این توحید وی را از آتش جهنم نجات خواهد داد، زیرا به تصریح احادیث هیچ موحدی در آتش جهنم باقی نخواهد ماند. ای مسلمانان آیا در احادیث نبوی و نیز سیره رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) این مطلب به گوشتان خورده است که هنگامی که احلاف عرب (شاید منظور دو قبیله اسد و غطفان باشد، زیرا این دو قبلیه بر یاری همدیگر قسم خورده بودند) نزد او (صلی الله علیه وآله وسلم) آمدند، تا به وسلیه ایشان اسلام آوردند، وی توحید در ربوبیت و توحید در الوهیت را از هم جدا کرده باشد و به آنان اطلاع دهد که توحید در الوهیت همان چیزی است که آنان را در دین اسلام وارد خواهد کرد؟ یا اینکه ایشان به صرف شهادتین و طهارت لفظی اکتفا کرده و به اسلام آنها حکم می کرد؟ این افتراء و دروغ بستن به خدا و رسول ایشان چیست؟ هرکس رب را یکی بداند، اله را یکی دانسته است و هرکس بر رب شریک قائل شود، به اله شریک قائل شده است بنابراین برای مسلمانان الهی غیر از رب وجود ندارد». 🔰 @Adyanuniv
🔴 نظر ابن حجر درباره منهج حدیثی ابن تیمیه چیست؟ ✅پاسخ 🔹 در این باره چنین می گوید «و کم من مبالغة لتوهین کلام الرافضی أدّته أحیاناً إلی تنقیص علی». چه بسیار افراط در مخالفت با شیعه (علامه حلی) که ابن تیمیه را به تنقیص علی (علیه السلام) کشانده است. 📚 لسان المیزان، ج6، ص 319-320 🔹بر اساس همین روحیه لجاجت و تعصب است که بسیاری از روایات متواتر و صحیح السند را ضعیف برشمرده و رد کرده است. ابن حجر در خصوص این اشتباه ابن تیمیه نیز می گوید: لکنّه ردّ فی ردّه کثیراً من الأحادیث الجیاد التی لم یستحضر حالة التصنیف مظانّها؛ لأنّه کان ـ لاتّساعه فی الحفظ ـ یتّکل علی ما فی صدره، و الإنسان عائد للنسیان؛ در رد کردن احادیث از سوی ابن تیمیه، بسیاری از احادیث نیکو که به هنگام تالیف، حضور ذهن نداشته، رد کرده است چرا که او به حافظه خود اتکا می کرده و انسان فراموش کار است. 📚 لسان المیزان، ج6، ص 319. 🔹توجیه ابن حجر در مورد این خطای ابن تیمیه این است که وی به حافظه ی خود تکیه کرده و علت به خطا رفتن او این مساله است، در حالیکه قاعده در مورد کسانی که روایتی نقل کرده یا در مورد درایت حدیث سخن می گویند این است که باید حافظه ی قوی داشته و حفظ امانت در انتقال مطالب داشته باشند در غیر این صورت روایت آنها ضعیف خواهد بود. 👈یکی دیگر از نتایج تعصب ورزی ابن تیمیه در حدیث این است که در خصوص امام رضا علیه السلام می گوید: «لم یأخذ عنه أحدٌ من أهل العلم بالحدیث شیئاً» هیچ کسی از اهل علم از ایشان روایتی ذکر نکرده است. 📚 منهاج السنة النبوية في نقض كلام الشيعة القدرية، ج4، ص60 🔹در حالی که خود ابن ­حجر عسقلانی در تهذیب التهذیب در نقض این کلام چنین می نویسد: «روی عنه أئمة الحدیث آدم­ بن أبی إیاس و نصر­ بن علی الجهضمی و محمد­ بن رافع القشیری و غیرهم». ائمه حدیث همانند آدم به ابی ایاس، نصر به علی جهضمی، محمد بن رافع قشیری و سایرین از ایشان (امام رضا علیه السلام) روایت نقل کرده اند. 📚 تهذیب التهذیب، ج4، ص243 🔰 @Adyanuniv
❌ اتهام به 🔹یکی از روشهای ناصواب ابن تیمیه در نقد مخالفانش استفاده از ابزار توهین و اتهام ناروا زدن به آنهاست. 👈به عنوان مثال در مقدمه ی کتاب منهاج السنه پس از اینکه به شیعیان توهین کرده و آنها را با یهودیان مقایسه می کند، برای اثبات سخن خود به شاهدی استناد می کند که به هیچ عنوان نمی توان آن را به عنوان جزئی از اعتقادات و باورهای شیعه نامید. 🔹او می نویسد: «الیهود لا یرون علی النساء عدة وکذلک الرافضة الیهود حرفوا التورات وکذلک الرافضة حرفوا القرآن الیهود یبغضون جبرئیل، ینقصون جبرئیل ویقولون هو عدونا من الملائکه وکذلک الرافضةیقولون غلط جبریل بالوحی علی محمد» 📚 ابن تيميه، احمد بن عبدالحلیم، منهاج السنه، ج1، ص 25-27 🔹یهودیان برای زن هیچ عده ای قائل نیستند، رافضی ها هم همین گونه هستند. یهودی ها تورات را تحریف کردند و رافضه قرآن را. 👈اگر رافضه را کردند این قرآن تحریف شده کجاست؟ آیا نباید یک نسخه از این قرآن را نشان دهید که مثلا یک سوره به آن اضافه یا از آن کم شده باشد. یا دست کم یک جمله که تغییر داشته باشد ارائه کنید. 🔹همچنین در ادامه می گوید: یهودی ها را تنقیص کرده بر او خرده می گیرند و می گوید از میان ملائکه جبرئیل دشمن ما یهود است. رافضی ها نیز اعتقادی شبیه به این دارند که معتقدند جبرئیل اشتباه کرده که وحی را برای حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) برده است. 👈این در حالی است که در هیچ یک از منابع شیعه شما حتی مطلبی نزدیک به این ادعاد هم پیدا نمی کنید. 🔰 @Adyanuniv
📚 🔺معرفی کتاب رستاخیز داعش 🔰 @Adyanuniv
🔴اتهام نسبت به دیگر مذاهب 🔹از اتهاماتی که وهابیان در نوشته های خود نسبت به شیعیان طرح کرده و ترویج می کنند می توان به این مورد اشاره کرد: 👈آقای دکتر صابر طعیمه در مورد معرفی چند فرقه از فرق اسلامی در کتاب «دراسات فی الفرق» چاپ ریاض صفحه 18 در مورد اینگونه سخن می گوید که شیعه نه تنها در مورد (علیه السلام) می کند بلکه این غلو را به همه ی امامان دوازده گانه ی خود تسری می دهد عبارت او چنین است: «بل انسحب الزعم الفاسد علی الائمة الاثنی عشر ولا فرق عندهم فی النظر لهؤلاء الائمة حتی بین الاول والاخیر فیروی الکلینی روایة عن عبدالله بن جندب انه کتب الیه علی بن موسی وهو الامام الثامن عندهم یقول اما بعد فنحن ابناء الله فی ارضه» بلکه این عقیده فاسد غلو آمیز به تمام دوازده امام کشیده شده،‌ آقای کلینی روایتی را از عبدالله بن جندب روایت کرده است که حضرت علی بن موسی که امام هشتم شیعیان است به ایشان در ضمن نامه خود چنین نوشته است که ما پسران خدا هستیم. 🔹او برای این ادعای کذب آدرس نیز نقل کرده و آن را به اصول کافی منسوب کرده است. در حالی که اگر به آدرس او در کتاب اصول کافی (ج1، ص 198) مراجعه کنید خواهید دید متن عبارت اصول کافی این است که امام رضا علیه السلام نوشته اند: « عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ : أَنَّهُ كَتَبَ إِلَيْهِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ أَمِينَ اَللَّهِ فِي خَلْقِهِ فَلَمَّا قُبِضَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كُنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَرَثَتَهُ فَنَحْنُ أُمَنَاءُ اَللَّهِ فِي أَرْضِهِ َ...» 👈ما امین های خداییم در زمین. امام می فرماید ما مورد اعتماد و امین خدا هستیم،‌ دین خدا را با حفظ امانت آن گونه که به ما رسیده به مردم منتقل می کنیم، اما این نویسده به راحتی «امناء» را به «ابناء» تغییر داده و آن را به عنوان اعتقاد شیعه معرفی کرده تا به مردم دنیا اینگونه القاء کند که تمام شیعیان دوازده امامی دوازده پسر برای خدا قائل هستند. 🔰 @Adyanuniv
🔴 تفاوت با چیست؟ ✅پاسخ: یکی از اتهاماتی که وهابی ها بارها علیه شیعیان مطرح کرده و به ناحق آنها را به نفاق متهم می کنند، بحث تقیه است. بنابراین لازم است تفاوت میان این دو مشخص گردد تا بی انصافی آنها در انتقاد از مخالفان بیش از پیش ثابت گردد. 💢اولا تقیه یک اصل قرآنی و عقلی است، بنابراین زیر سوال بردن تقیه مقابله با قرآن و تعالیم قرآن کریم است. خداوند متعال در سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ»(آل عمران/28) افراد باایمان نباید به جای مؤمنان، کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب کنند؛ و هر کس چنین کند، هیچ رابطه‌ای با خدا ندارد (و پیوند او بکلّی از خدا گسسته می‌شود)؛ مگر اینکه از آنها بپرهیزید (و به خاطر هدفهای مهمتری تقیّه کنید). خداوند شما را از (نافرمانی) خود، برحذر می‌دارد؛ و بازگشت (شما) به سوی خداست. 👈عبارت «تقاه» در آیه حتی طبق تفاسیر اهل سنت همان تقیه است. 📚 ابن عربی، محمد بن عبدالله، احکام القرآن، ج1، ص 268؛ بیضاوی، عبدالله بن عمر، انوار التنزیل و اسرار التاویل، ج2، ص 12. 💢همچنین در سوره ی نحل خداوند متعال می فرماید: ««مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَلَكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ»(نحل/106) مفسران شیعه و اهل سنت بر این باورند که موضوع آیه بحث تقیه است. 📚 بیضاوی، عبدالله بن عمر، انوار التنزیل و اسرار التاویل، ج3، ص 241؛ طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، ج12، 353. 🔹ثانیا در کتاب صحیح بخاری بخشی وجود دارد به نام «کتاب الاکراه» در این قسمت این دو آیه را به عنوان مصداقی از تقیه ذکر کرده و به این عبارت نیز تصریح می کند که «التَّقِيَّةُ إِلَى يَوْمِ القِيَامَةِ» وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ، فِيمَنْ يُكْرِهُهُ اللُّصُوصُ فَيُطَلِّقُ: «لَيْسَ بِشَيْءٍ».تقیه حکمی است که تا روز قیامت هست. 📌بنابراین این بحث از یک سو قرآنی است از سوی دیگر در منابع اهل سنت نیز مورد تایید بوده و هست. اکنون اگر کسی با این مساله مخالفت کند، هم به مقابله با قرآن کریم پرداخته، هم با تعالیم و منابع معتبر اهل سنت. 🔰 @Adyanuniv
🔴اتهام به دیگر مذاهب 🔹یکی از روش های نادرست وهابیان نسبت به مخالفانشان استفاده از ابزار تهمت و افتراست. 🔹از نمونه های بارز آن در کتاب «اصول مذهب الشیعه» اثر قابل مشاهده است. او علیرغم اینکه در مقدمه ی کتاب خود، مدعی شده مطالب کتاب کاملا نتیجه ی تحقیقات خود او و مستند است، در جلد سوم، صفحه ی 1392 در مورد شیعیان ایران از قول شخص دیگری اینگونه می نویسد: «یقال ان الخمینی ادخل اسمه فی اذان الصلاة وقدمه علی الشهادتین یقول دکتر موسی الموسوی ادخل الخمینی اسمه فی اذان الصلوات» نامش را در اذان نمازها وارد کرده است.«وقدم اسمه علی اسم النبی الکریم فاذان الصلوات فی ایران بعد استلام الخمینی للحکم کما یلی الله اکبر خمینی رهبر ای ان الخمینی هو القائد ثم اشهد ان محمد رسول الله» اسم خودش را بر اسم پیامبر مقدم نموده و اذان نمازها در ایران بعد از اینکه خمینی حکومت را به دست گرفت در تمام مساجد ایران به این صورت است. ‼️ 👈 این در حالی است که هم مردم ایران و هم مردم جهان می توانند به راحتی کذب بودن این اتهام و بی اساس بودن آن را مشاهده نمایند. شبکه های ماهواره ای مثل الکوثر و رادیوهای ایران به راحتی در دسترس تمام مردم جهان بوده و بهترین مدرک بر اثبات این اتهام نابجاست. 🔰 @Adyanuniv
📚 🔺معرفی کتاب «لعن های نامقدس؛ تبیین محدودیت ها و قوانین تبری» 🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 پاسخ منطقی به جسارت و شبهه‌افکنی یک شبکه وهابی 🔺چرا امام زمان کرونا را از قم دور نکرد؟! ✅ @alwahabiyahcom
💠ملاک اهل بیت (علیهم السلام) در کافر شدن مسلمان چیست؟ ✅پاسخ از دیدگاه ائمه علیهم السلام و علماء دو امر موجب کفر شخص می شود: ۱. شخص ضروری دین را ترک کرده باشد. ۲. شخص تارک علاوه بر ترک، امر ضروری دین را انکار نموده باشد. 🔹در این مسأله روایتی از امام صادق (علیهم السلام) بیان شده که «داود بن کثیر رقّی می‌گوید: به امام صادق (علیه‌السّلام) عرض کردم: آیا سنت‌های پیامبر مثل واجبات و دستورهای الهی است؟ حضرت فرمود: خداوند متعال چیزهایی را بر بندگان واجب فرموده است. کسی که یکی از آنها را ترک کند و انکار نماید، کافر می‌شود. پیامبر (صلی‌الله‌علیه ‌و‌آله‌وسلّم) نیز به اموری دستور فرموده‌اند که همه نیک است. پس این گونه نیست که اگر کسی برخی از دستورهای الهی را ترک نماید، کافر شود؛ بلکه گاه، مستحبات را ترک کرده و ثواب و خیر را از دست داده است.» 📚 حر عاملی، محمد بن الحسن ،وسائل الشیعه،ج1، ص20 🔹 دراین روایت حضرت صرف ترک را علت تامه کفر بیان نفرموده؛ بلکه انکار را به آن ضمیمه نموده است. 👈بنابراین با جمع شدن این دو شرط شخص کافر خواهد شد و در غیر این صورت اگر به صرف عدم اقرار نمی­توان حکم به کفر شخص نمود. این نوع حکم دادن و تکفیر نمودن بدون اینکه شخص صراحتا انکاری داشته باشد در اعتقادات شمرده شده که در اسلام از آن نهی شده است. کلام علماء این است که شرط تکفیر علاوه بر ترک واجب و ضروری دین، انکار آن است. 📚 فیاض لاهیجی، گوهر مراد، ص399. فخر رازی، شرح معالم الاصول تلمسانی ،ص571. سعدالدین تفتازانی، شرح المقاصد، ج3، ص457. 📌بنابراین آنچه از کلام اهل بیت (علیهم السلام) و علماء بدست آمد این بود اگر شخصی مصداقی از ضروری دین را انکار نماید از اسلام خارج شده و کافر محسوب می­شود. در این صورت فرقی ندارد آن شخص اصل و کلیت اسلام را انکار کرده باشد و یا اصل و کلیت اسلام را قبول داشته باشد. 🔰 @Adyanuniv🔰
🔖 سهم مدعیان قدرت در آینده دولت افغانستان نویسنده : دکتر زهراصادقی نقدعلی؛ کثرت بازیگران خارجی و تأثیر عوامل داخلی، روند صلح را برای آینده افغانستان بسیار پیچیده کرده است. وجود جنگ چهل ساله در افغانستان، حضور نیروهای آمریکایی، قدرت‌طلبی طالبان و شکلگیری پدیده داعش، تضاد میان دولت و طالبان همگی از موضوعاتی هستند که درآینده افغانستان نقش مهمی دارند. طالبان از جمله گروههایی هستند که مخالف دولت و ساختار نظام افغانستان هستند و مدعی‌اند که باید ساختار نظام برای مشارکت طالبان در قدرت اصلاح گردد. این در حالی است که دولت با این قضیه مخالف است و خواهان کاست قدرت طالبان است. بر همین اساس است که طالبان در مذاکرات صلح با آمریکا دنبال رویه این افزایش قدرت هستند. از طرف دیگر، وجود گروه تروریستی داعش در افغانستان خطری دیگری است که افغانستان را تهدید میکند، فعالیت این گروه به صورتی است که میتواند جایگاه طالبان را به دست آورد چرا که این گروه از حمایت گروه¬های خارجی به ویژه ایالات متحده آمریکا برخوردار است و همین عامل سبب موازنه¬گیری آمریکا از داعش بر علیه طالبان و حتی دولت شود. طالبان از سویی در وضعیتی که بتوانند دولت فراگیری در افغانستان تشکیل دهند، قرار ندارد و از سوی دیگر نمی‌توانند در مناسبات سیاسی این کشور نادیده انگاشته شود. مناسبات طالبان با برخی کشورهای خارجی مثل چین و روسیه به ویژه در راستای مهار داعش آنها را از یک گروه تروریستی تبدیل به یک بازیگر داخلی در صحنه‌ی افغانستان تبدیل کرده و به آن اعتماد به‌نفس بیشتری داده است. آنها می¬دانند که به طور مستقل نمی¬توانند دولت مستقل و فراگیری داشته باشند، بر همین اساس، خواهان قرار گرفتن در بخشی از حکومت هستند. اما در این میان، مسائلی مانع از این عمل می¬شود: وجود نیروهای آمریکایی در افغانستان که با طالبان درگیر هستند، وجود گروه تروریستی داعش که از سوی برخی کشورها حمایت می¬شود و دولت که خواهان قدرت¬ بیشتر طالبان در افغانستان نیست و حتی به طرف¬های غربی نیز تعهداتی داده است، اما قائل به این موضوع است که وجود طالبان برای مقابله با داعش و زیاده‌خواهی آمریکا لازم است. در روند صلح بین آمریکا و طالبان، آمریکاییها راه‌حلی جز خروج نیروهای خود از افغانستان ندارند، پس از مذاکره اگر این اتفاق صورت نگیرد، شاهد درگیری¬های بیشتر بین این دو گروه هستیم. هر چند که معنای خروج به این معنی نیست که آنها نیروهای خود را کامل ببرند چرا که احتمالاً آمریکاییها پایگاه‌هایی را برای خود نگه دارند. اما می¬توان گفت که مذاکرات مستقیم طالبان با امریکا، موفقیت بزرگی است برای آنها چرا طالبان توانسته‌اند آمریکا را در یک خلأ قدرت ناشی از رسیدن به بن¬بست قرار دهند. مسئله دیگر، گروه¬های تروریستی داعش است که نمیتوان آینده‌ای شبیه آنچه که در عراق و سوریه اتفاق افتاد، برای آن پیشبینی کرد چرا که داعش در عراق و سوریه با کمک اختلافات مذهبی توانست رشد و گسترش یابد، حال آنکه در افغانستان، اختلافات مذهبی چندان پاسخگو نیست. به نظر ميرسد شاخه داعش در افغانستان همان سياست ايجاد ارعاب و ترس را در حال پيگيري است اما با اينکه هم طالبان و هم دولت افغانستان ظهور اين گروه را تهديدي براي خود ميدانند، دشوار است که بتوان آينده روشني براي اين گروه در افغانستان تصور نمود. بحث دیگر، رابطه دولت با طالبان است. طالبان، رئیس دولت یعنی اشرف غنی را فردی وابسته به کشورهای غربی میدانند و آن را مانعی برای صلح با آمریکا و خروج نیروهای آنها میدانند. این در حالی است که اشرف غنی، نیروهای طالبان را مردمی نمیداند و معتقد است که آنها نباید در آینده افغانستان از قدرت برخوردار شوند. اشرف غنی معتقد است که طالبان صلح را ابزاری برای برانداختن حکومت میبینند. پیروزی اشرف غنی برای بسیاری از رقیبان و مخالفان چون کرزی و عبدالله عبدالله چندان خوشایند نبود به طوری که عبدالله عبدالله بلافاصه اعلام دولت موازی کرد و معتقد بود که انتخابات در شرایط شفاف برگزار نشده است. طالبان نیز نتیجه انتخابات را با توجه به ادامه دار بودن مذاکرات قبول نمیکنند. از سوی دیگر، روند صلح با توجه به عدم حضور نمایندگانی از سوی نهادهای مدنی و سیاسی افغانستان ممکن است، آتش بس موقت را پایان دهد. بنابراین، به نظر میرسد که رقیبی چون عبدالله عبدالله و یا طالبان به دلیل نپذیرفتن نتیجه انتخابات در حال مقدمه چینی برای شراکت در قدرت در افغانستان هستند. با این شرایط ممکن است در افغانستان جنگ قدرت صورت گیرد که این وضعیت به نفع هیچ کس نیست. 🔰 @Adyanuniv🔰
🔴آیا سلفیان و وهابیان، دیگر مذاهبِ اهل سنت همچون اشاعره را از اهل سنت به حساب می آورند؟ ✅پاسخ 💢بن عثیمین می­گوید: از سخن استفاده می­شود که هر کس با روش آنان مخالفت کند، از اهل ­سنّت و جماعت بیرون است. به­طور مثال، و از به ­شمار نمی ­آیند؛ زیرا روش آنان مخالف پیامبر اکرم (ص) و اصحاب است. از این رو، اشتباه می­کنند کسانی­که اهل سنّت را به سه گروهِ ، اشاعره و ماتریدیه تقسیم کرده­ اند. چگونه تمام این گروه­ها اهل ­سنّت ­اند، در صورتی که با یکدیگر اختلاف دارند؟ درحالی­که غیر از حق چیزی جز ضلالت و گمراهی نیست... . از این رو، امکان ندارد این گروه­ها در حق جمع شوند؛ چنان­که دو ضد با یکدیگر قابل جمع نیستند. پس چگونه مخالفان سنّت را جزء اهل سنّت بدانیم. 📚 شرح العقيدة الواسطية، ص22 💢وی در جاى ديگر كتاب نيز تصريح مى‏كند كه اشاعره و ماتريديه از اهل سنّت نيستند و آن دو خلاف طریق سلف را رفته‌‏اند. 📚 همان، ص463 💢وهابیان در رد این مذاهب كتاب‏هاى مستقلى نیز نوشته ‏اند همانند ابن­ الحنبلى که كتابى به نام الرسالة الواضحة فى الرد على الأشاعرة نوشته است. نويسنده وهابى کتاب اشاعره و ماتريديه را از اهل ­سنّت به شمار نياورده و هرگاه مسئله‏ را بيان کرده، ديدگاه اشاعره، ، ماتريديه و ساير فرقه‏ ها را در مقابل قول اهل ‏سنّت قرار داده؛ مثلاً گفته: اشاعره بر این عقیده ­اند و اهل سنّت با آن مخالف ­اند. 📚 الرسالة الواضحة فى الرد على الاشاعرة، ج1، ص201. او همچنین نظر اشاعره را درباره قرآن مانند نظر مشركين دانسته و آنها را اهل بدعت و مخالف قرآن و سنّت معرفى کرده و گفته: به­ تحقیق اشاعره به سبب بدعت ­هایشان، با صریح قرآن، سنّت پیامبر، عقل و اجماع ادیان الهی مثل یهود و نصارا مخالفت کرده‌اند و از کفار قریش در تکذیب قرآن فراتر رفته ­اند. 📚 الرسالة الواضحة فى الرد على الاشاعرة، ج2، ص397 💢همچنین بن عثيمين در پاسخ این سؤال که آیا تقسيم اهل‏ سنّت به گروه­ های ابن تيميه، اشاعره و ماتريديه صحیح است، مى ‏نويسد: اختلاف در روش این گروه‌ها بسیار روشن است و امکان ندارد که واژه اهل سنّت را بر دو روش متغایر و متضاد به ­کار برد. از این رو، اهل سنّت مخصوص مدرسه ابن تیمیه است، نه مدرسه اشاعره و ماتریدی، و هر دو گروه را از اهل سنّت شمردن ظلم و جمع بین ضدین است که تحقق آن محال است 📚 مجموعة فتاوى و مسائل العثيمين، ج 1، رقم 50 🔰 @Adyanuniv🔰
🔴آیا در تنها مساله بودن مطرح است؟ ✅پاسخ سه صورت برای قسم به غیر خدا می توان نام برد: ۱. قسم به غیر خدا به نیت تعظیم و الوهیت غیر خدا: اجماع علماء بر این است که این نوع از قسم و کسی که این قسم را بخورد مشرک به شرک اکبر بوده و از اسلام خارج می شود. 📚 ابن حجر عسقلانى، احمد، فتح الباري شرح صحيح البخاري، دار المعرفة، بيروت، 1379ق. ج11، ص531. و حدیث نبوی«من حلف بغير الله فقد کفر او أشرک 📚 ترمذى، محمّد، سنن الترمذى، تحقيق: بشار عواد معروف، دار الغرب الإسلامى، بيروت، 1998م. ج3، ص162. ۲. قسم خوردن به بت ها: علماء در این قسم نیز اجماع بر چنین قسمی دارند و دلیل آن این است که شاهد بر تعظیم بر امری است که اسلام آن را باطل دانسته است. 📚 نسائي، احمد، السنن الصغرى، تحقيق: عبد الفتاح أبو غدة، مكتب المطبوعات الإسلامية، حلب، چاپ دوّم، 1406ق. ج7، ص8 ۳. قسم به غیر خدا به قصد تعظیم یا تاکید ولی بدون اعتقاد به الوهیت غیر خدا: برخی قائل به چنین قسمی شده اند و نهی وارد شده در احادیث را به قسم های مشرکین در زمان جاهلیت به بت ها تفسیر کرده­اند. 🔹ادله این قائلین اولا آیاتی است که در قرآن کریم بیان شده که در این آیات به مخلوقات قسم خورده شده است؛ مانند آیه شریفه: «وَالفَجْرِ * ولَيال عَشْر * والشَّفْعِ وَالوَتْرِ * وَالليلِ إذَا يَسْرِ» سوره فجر، آیه 1الی 4 در این آیات به مخلوقات قسم خورده شده که نشان از تعظیم این مخلوقات دارد و اگر شخصی اشکال کند که در این آیات تقدیری وجود دارد مبنی بر اینکه در آیه اول «ورب الفجر» بوده که قسم به رب و پروردگار بر می گردد، صحیح نخواهد بود؛ زیرا هدف در این آیات بیان عظمت این مخلوقات است و اگر هدف عظمت پروردگار بود بیان این مخلوفات و قسم به آنان فائده­ای نخواهد داشت. 📚 ابن حجر عسقلانى، احمد، فتح الباري شرح صحيح البخاري، دار المعرفة، بيروت، 1379ق. ج11،ص535. 🔹علاوه بر اینکه روایات بسیاری وجود دارد که در این روایات قسم به غیر خدا خورده شده است که به چندین روایت در این مجال اشاره خواهد شد: «شخصى خدمت پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم) رسید، و از آن حضرت تقاضا کرد اصول معارف اسلام را برایش بیان کند. حضرت چنین کرد. آن مرد عرب گفت: مى‌روم، و به این اصول عمل مى‌کنم. پیامبر فرمود: «... اَفْلَحَ وَ اَبیهِ، اِنْ صَدَقَ دَخَلَ الْجَنَّةَ» اگر به آنچه گفتم عمل کند، به جان پدرش سوگند که رستگار مى‌شود و داخل بهشت مى‌گردد. 📚 نيشابورى، مسلم، صحيح مسلم، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقى، دار إحياء التراث العربى، بيروت، بى تا.ج1، ص41. 🔹مردي حضور پيامبر آمد و گفت: اي پيامبر خدا، پاداش کدام صدقه بزرگتر است؟ فرمود سوگند به پدرت و تو از آن آگاه مي‏شوي و آن اينکه صدقه دهي در حالي که سالم هستي و به آن حرص داري، از فقر مي‏ترسي و به فکر زيستن در آينده هستي. 📚 همان، ج2، ص716 بنابراین با هر وجهی که در مساله قسم به غیر خدا مساله شرک را بخواهند مطرح نمایند، مخالفت با عمده مسلمانان کردند و قائل به قولی شده اند که جز خود کسی به آن قائل نشده است. 🔰 @Adyanuniv🔰