💠مستر همفر: ترویج صوفیگری سبب تفرقه بین شیعیان و گسترش اباحهگری
🔸همه کسانی که این فرقه انحرافی را نقد میکنند، معتقد هستند ایشان با بیگانگان و استعمارگران ارتباط داشته و ماموریت دارند در میان شیعیان اختلاف ایجاد کنند.
🔻یکی از بارزترین دلایل انتساب و گسترش فرقههای انحرافی به اجانب، گزارش مستر همفر جاسوس انگلیسی است که ترویج صوفیگری را موجب از بین رفتن اتحاد شعیان و ترویج عقاید اباحیگری میداند.
🔹او مینویسد: «ممکن است با توسعه دادن حلقههای تصوف و صوفیگری و ترویج کتابهایی که در آنها روح کنارهگیری از دنیا را زنده میکند، مانند کتاب «اِحیاء العلوم غزالی» و «دیوان مثنوی مولوی» و «کتابهای ابن عربی»، مسلمانان را در حالت "عقبافتادگی فرهنگی و اقتصادی" نگاه داشت!»
📚[خاطرات مستر همفر، ص ۱۰۲]
#نقد_تصوف
#استعمار
#مستر_همفر
#غزالی
#مولوی
🔰 @adyanuniv 🔰
💠صوفیه، شیخیه و بهائیه سه حدث هستند از یک مخرج
🔸صوفیه از نظر عقیدتی فرقهای منحرف به شمار میآید که مورد مذمت بزرگان دینی واقع شده است.
🔹از دلایلی که این فرقه، حساسیت علما و مردم را برانگیخته است، ارتباط ایشان با استعمار است.
🔻یکی از بزرگان دینی درباره انتساب این فرقه به بیگانگان میگوید: «يك زمانى دستهاى استعمار بخصوص انگلستان تلاش داشتند در ميان مسلمانان ايجاد اختلاف كنند و به مذهبسازى و فرقهتراشى روى آوردند، مرحوم آسيد على نجفآبادى كه از علماى بزرگ بود و تا آخر عمر هم منبر مىرفت يك روز به طنز مىگفت: صوفيه و شيخيّه و بهائيه سه حدث هستند از يك مخرج!»[مبانى فقهى حكومت اسلامى، ج 8، ص 349]
#نقد_تصوف
#استعمار
#صوفیه #شیخیه #بهائیت
🔰 @adyanuniv 🔰
💠فیض کاشانی؛ موافق یا مخالف صوفیه
🔸از میان علمایی که صوفیه اصرار بر صوفی بودن ایشان دارند، ملا محسن فیض کاشانی است.
🔹اما باید دانست که حقیقت داستان فیض کاشانی آن است که:
🔻«فیض در نیمه نخست عمر خویش، بلكه در دو ثلث آن، علاقه خود را به تصوف و عرفان حفظ كرده و با انجام كارهایی مانند تلخیص و تهذیب احیاء العلوم غزالی، اخلاص خود را نسبت به این قبیل اندیشههای عرفانی نشان داد. در عین حال، بعدها نیز كه از این اندیشهها فاصله گرفت، رنگ اخلاقی- عرفانی همچنان بر آثار او سایه خود را حفظ كرد، اما مسیر ضد صوفی شدن افكار و اندیشههای دینی، فیض را به آرامی متأثر كرد.»[1]
🔻رویگردانی فیض کاشانی از تصوف چنان شد که او درباره صوفی بودن خود گفت: «نه متكلم و نه متفلسف و نه متصوفم و نه متكلف، بلكه مقلد قرآن و حدیث و پیغمبرم و تابع اهل بیت.»[2]
♻️مساله رویگردانی علمای بزرگ متمایل به تصوف، از مسلک صوفیه نشان دهنده انحرافات مختلف این شیوه سلوکی و نامطمئن بودن این راه است.
📚پینوشت:
[1]جعفریان رسول، صفویه در عرصه دین فرهنگ و سیاست، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، 1389، ج2، ص 557.
[2]فیض کاشانی محمدمحسن، قره العیون فی المعارف و الحکم، مدرسه عالی شهید مطهری، تهران، 1387، ص 331.
#نقد_تصوف
#فیض_کاشانی
#عرفان
#احیاءالعلوم #غزالی
🔰 @adyanuniv 🔰
اولین زن شهید در کربلا
●فذهبت امرأته تمسح الدم عن وجهه فبصر بها شمر فأمر غلاما له فضربها بعمود كان معه فشدخها و قتلها و هي أول امرأة قتلت في عسكر الحسين.
●هانيه همسر وهب پس از شهادت شوهرش آمد و خونها را از صورت وهب گرفت. هنگامى كه چشم شمر لعنه الله به آن زن افتاد به غلام خود دستور داد تا با عمودى كه در دست داشت بر آن زن زد و او را شهيد كرد. اين اولين زنى بود كه در لشكر امام حسين صلوات الله عليه كشته شد.
بحار الأنوار (ط - بيروت)/ج۴۵/ص۱۷.
تسلية المجالس/ج۲/ص۲۸۶.
العوالم/ص۲۶۰.
🔰 @adyanuniv 🔰
چشمه اشک رباب خشکید...
●أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَقُولُ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ أَقَامَتِ امْرَأَتُهُ الْکَلْبِیَّهُ عَلَیْهِ مَأْتَماً وَ بَکَتْ وَ بَکَیْنَ النِّسَاءُ وَ الْخَدَمُ حَتَّى جَفَّتْ دُمُوعُهُن.
●امام جعفر صادق علیه السلام میفرماید: هنگامی که امام حسین علیه السلام کشته شدند همسر او که از قبیله کلبیه بود(رباب سلام الله علیها) اقامه ماتم میکرد و میگریست و زنان و خدمتکاران میگریستند تا اینکه اشکهایشان خشک شد.
الکافی/ج۱/ص۲۹۶/چاپ منشورات الفجر.
🔰 @adyanuniv 🔰
شیون و گریبان دریدن حضرت زهرا صلوات الله علیها
●قَالَ سیدنا الصَّادِقُ صلوات الله علیه: دَخَلَتْ فَاطِمَةُ صلوات الله علیها عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ عَيْنَاهُ تَدْمَعُ فَسَأَلَتْهُ مَا لَكَ- فَقَالَ إِنَّ جَبْرَئِيلَ أَخْبَرَنِي أَنَّ أُمَّتِي تَقْتُلُ حُسَيْناً فَجَزِعَتْ وَ شَقَّ عَلَيْهَا فَأَخْبَرَهَا بِمَنْ يَمْلِكُ مِنْ وُلْدِهَا فَطَابَتْ نَفْسُهَا وَ سَكَنَتْ.
●حضرت آقا امام صادق صلوات الله علیه: حضرت فاطمه صلوات الله علیها بر پیامبر صلی الله علیه و آله وارد شد در حالی که از چشم های پیامبر اشک میریخت. حضرت فاطمه سلام الله علیها از پیامبر پرسید چه اتفاقی برای شما افتاده است؟ حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: جبرئیل به من خبر داد که امتم حسین صلوات الله علیه را به قتل می رسانند. پس حضرت فاطمه صلوات الله علیها شیون و گریه کرده و گریبان خود را پاره کرد. پس پیامبر به حضرت فاطمه صلوات الله علیها خبر داد یکی از فرزندان این مولود در دنیا پادشاهی می کند و زمام تمام امور را در دست می گیرد. پس حضرت فاطمه صلوات الله علیها راضی شد و به آرامش رسید.
کامل الزیارات/ب۱۶/ح۵.
بحار الأنوار(ط - بيروت)،ج۴۴،ص۲۳۳.
🔰 @adyanuniv 🔰
#دلیل_گریه_های_زیاد_سیدالساجدین_امام_زین_العابدین_علیه_السلام
قالَ أَبُوحَمْزَة َاَلثُّمَالِيّ:
سُئِلَ زِینُ العَابِدِین عَلَيْهِالسَّلاَمُ عَنْ كَثْرَةِ بُكَائِهِ؟
فَقَال َ:
إِنَّ يَعقُوبَ فَقَدَ سِبْطاً مِنْ أَوْلاَدِهِ
فَبَكَى عَلَيْهِ حَتَّى اِبْيَضَّتْ عَيْنٰاهُ
وَ اِبْنُهُ حَيٌّ فِي اَلدُّنْيَا وَ لَمْ يَعْلَمْ أَنَّهُ مَاتَ.
وَ قَدْ نَظَرْتُ إِلَى أَبِي وَ سَبْعَةَ عَشَرَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي قُتِلُوا فِي سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ
فَتَرَوْنَ حُزْنَهُمْ يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِي ؟
ابوحمزه ثمالی میگوید:
از امام سجاد (علیهالسلام) دربارهی [دليل] گريهی بسيار ایشان (در سوگ پدرشان) پرسيدند.
حضرت فرمودند: "همانا يعقوب (تنها) يكى از فرزندانش را از دست داد
پس او [به گونهاى] برای او گريست كه ديدگانش سپيد و نابينا گرديد،
در حالى كه پسرش زنده بود و میدانست كه او نمرده است.
و من (در روز عاشورا)، پدرم و هفده تن از خانواده ام را مشاهده کردم که در یک ساعت به قتل رسیدند.
پس آیا گمان میکنید که اندوه آنان، از قلب من بيرون خواهد رفت؟!"
مثیرالأحزان، ابننما حلّی ج۲، ص۱۱۵
🔰 @adyanuniv 🔰
آشنایی با شهدای کربلا
زندگی نامه وهب بن وهب(ره)
شيخ صدوق (ره) در امالى نقل مي کند وهب بن وهب مردي نصرانی بود با مادرش در همين سفر کربلا به دست ابی عبداللّه(عليه السلام) مشرف به اسلام شدند.
زوجه وهب که هفده روز از عروسي آنها مي گذشت با اطلاع از شرايط و احوالي که پيدا نمود گفت: نمی دانم تو شهيد مي شوی يا نه، اما بايد با من در حضور امام(عليه السلام)عهد نمايى که در بهشت نيز کنار من باشى. اين عهد در محضر امام انجام شد و حضرت در حق همه آنها دعا نمود.
وهب جنگي نمايان نمود تا سرانجام به فيض شهادت نايل گرديد. گفته می شود مادر وهب نيز به دفاع از حريم ابی عبداللّه کمر بست و عمود خيمه گرفت و به دشمن حمله نمود اما امام او را با موعظه اش برگرداند.
#محرم_با_شهدای_کربلا
🔰 @adyanuniv 🔰
آشنایی با شهدای کربلا
زندگی نامه جناده بن الحارث المذحجى
واضح جناده از بزرگان مشهور شيعه و از ياران على(ع ) بود.
او با مسلم بن عقيل در شهر كوفه بيعت كرد، ولى چون عهد شكنى مردم را ديد، همراه با غلام پدرش واضح تركى و جماعتى ديگر به سوى حسين(ع ) حركت كردند.
در روز عاشورا جناده و همراهانش به محاصره دشمن در آمدند، گرچه حضرت عباس آنها را نجات داد ولى حاضر نشدند كه سالم برگردند، لذا جنگيدند و يكجا به شهادت رسيدند.
هنگامى كه واضح هنگام جنگ با دشمن به زمين افتاد، اباعبداللّه(ع ) بسوى او شتافت وصورت به صورت او گذاشت .واضح در حالى كه به اين رفتار امام مباهات مى كرد به شهادت رسيد.
#محرم_با_شهدای_کربلا
🔰 @adyanuniv 🔰
آشنایی با شهدای کربلا
زندگی نامه عابس بن ابى شبيب
ازرجال برجسته شيعه، عابدوشب زنده دار و سخنورى توانابود.
او از قبيله بنى شاكربود. اين قبيله از مخلصين در محبت على (ع ) بودند و آن حضرت در جنگ صفين درباره آنها فرمود: اگر تعدادشان به هزار نفر مى رسيد، خداوند به شايستگى عبادت مى شد.
او در روز عاشورا به حسين(ع) گفت : اى حسين! مطمئن باش، به خدا در روى زمين كسى نزد من محبوب تر و عزيزتر از تو وجود ندارد.
از دلير مردان عرب بود و كسى ياراى جنگ تن به تن با او را نداشت، لذا روز عاشورا از هر طرف به سوى او سنگ پرتاب كردند و او نيز سپر و نيزه را كنار گذاشت و با شمشير به جنگ دشمن رفت . او را محاصره كرده و به شهادت رساندند.
#محرم_با_شهدای_کربلا
🔰 @adyanuniv 🔰
💠سماع؛ نماز حقیقی صوفیان
بعضی از اقطاب صوفیه، برای رسیدن به قرب حقتعالی، ارتکاب گناهی همچون سماع را به مریدان خود سفارش کردهاند و آن را جایگزین نماز واجب و حتی برتر از آن دانستهاند. مانند این سخن فرزند مولوی از اقطاب فرقه مولویه که گفته: «انبیا توجه و رویکرد به خدا را در قالب نماز به مردم میرساندند؛ اما اولیا (صوفیه) آن نماز حقیقی را به صورت سماع به عالمیان رساندند.»
📚سلطان ولد، ولد نامه، به تصحیح جلال الدین همایی، تهران، موسسه نشرهما، 1376 هـ ش ،چاپ اول، ص 75.
#نقد_تصوف
#سماع
#نماز
🔰 @adyanuniv 🔰
💠ارتکاب گناه و ترک واجبات در مسلک صوفیه
🔸یکی از حربههای فرقهی صوفیه، در جذب مردم خصوصا جوانان، ترویج شریعتگریزی با روشهای گوناگون است، که یکی از این موارد انجام گناهان و ترک واجبات است، که عدهای این اباحهگری را برای وصول به حقتعالی لازم میدانند.
🔹در کتاب خیراتیه، مطلبی از ابوعبدالله کرام، قطب فرقه کرامیه، آمده که قائل به اباحهگری در تمام اعمال بود و میگفت: «تمام گناهان از زنا، لواط، استمنا، شهادت به دروغ و بازی با پسران، خواه آشکار و خواه پنهان بر شما رواست، الا شرب خمر چه علانیه و پنهان، زیرا آبروی مردم را میریزد، پس جمله کبائر را بر شما حلال کردم.»😏
♻️این اقطاب صوفیه به گمان اینکه ترک عبادات و انجام گناه مانند شاهدبازی سبب وصول انسان به حقتعالی میشود، انجام گناهان و ترک واجبات را در بین مردم ترویج میکنند.
📚 بهبهانی (کرمانشاهی)، محمدعلی، خیراتیه، نشر انصاریان، قم، 1371 هق، ج 1، ص 27.
#نقد_تصوف
#شریعت_گریزی
#اباحه_گری
#فرقه_کرامیه
🔰 @adyanuniv 🔰
#مناسبتی
هرگز نگذاشت تا ابد شب باشد
او ماند که در کنار زینب باشد
سجّاد که سجّاده به او دل میبست
تدبیر خدا بود که در تب باشد
شهادت وارث نهضت عاشورا امام سجاد(علیهالسلام) تسلیت باد.
💠💠💠
✅ کانال رسمی مسجد مقدس جمکران:
@jamkaran_ir
🔰 قطره اشکی که فقط خدا ارزشش را میداند...
🏴 امام صادق علیه السلام به ابوهارون مکفوف فرمودند:
▪️مَنْ ذُکِرَ الْحُسَیْنُ عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَیْنَیْهِ مِنَ الدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَی الله عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ یَرْضَ لَهُ بِدُونِ الْجَنَّةِ
➖کسی که نام #حسين علیه السلام نزد او برده شود و از چشم وی اشک جاری گردد و لو به اندازه بال مگس! ثواب آن بر عهده خداوند عز و جل خواهد بود و خداوند برای او جز به بهشت راضی نخواهد شد.
📚 بحارالانوار ج۴۴ ص۲۹۱
🔰 @Adyanuniv🔰
🔶علت بازداشت بهائیان
👥در کشور ایران برخورد با فرقهها به آن شکل که در غرب مرسوم است، (مثل جریان «کوروس داویدیان» و دیگران) مطرح نیست، بلکه هرکس میتواند عقیده خودش را در ذهنش داشته باشد و این عین آزادی است. دولت در جایی ورود میکند که این عقیده به عقاید دیگران تعرض کند و باعث سلب آزادیشان شود.
👤پس اگر یک بهائی ۲۰ سال حکم زندان میگیرد، نه به خاطر بهائی بودنش، بلکه به سبب جنایت و جاسوسی و تخلفات آشکاری است که از وی سر زده؛ تشکیلات غیرقانونی راه میاندازند و به حوزه اعتقادی و روانی مسلمانها تعرض میکنند.
👈برخورد قانونی با بهائیان به نسبت جمعیت آنها بسیار اندک است که این نشان میدهد دستگیری و برخورد با آنها به سبب عقاید آنها نیست چرا که اگر اینگونه بود باید تمامی آنها مورد تقابل و بازداشت قرار میگرفتند. پس آن حکم به خاطر بهائی بودن نیست که حالا بگویند با فشارشان ما عقبنشینی کردیم؛ نه، حکم به خاطر جرایم عمومی است.
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
🔶جنایات بهائیان در ایران (4)
🔫در رجب 1328ق. حادثه قتل آیت الله سيد عبدالله بهبهاني رخ داد که عاملين آن وابستگان شبکه تروريستي ابوالفتحزاده و منشيزاده بودند.
🔪يکي از ضاربين آیت الله بهبهاني فردي بهنام حسين لله بود که بعدها با ابوالفتحزاده و منشيزاده و مشکاتالممالک در کميته مجازات همکاري کرد.
👽پس از اين واقعه، ابوالفتحزاده به اروپا گريخت، مدتي بعد به ايران بازگشت و بهعنوان متصدي گردآوري ماليات منطقه ساوجبلاغ و شهريار منصوب و اندکي بعد معزول شد.
#نقد_بهائیت
#جنایات_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
🔶بهائیت در کمین کودکان مهاجر افغانی
🗣تبلیغ، رکن اصلی بهاییت است و «کودکان» و «اقشار کمدرآمد» دو سیبل تبلیغی این تشکیلات هستند. بهترین زمان برای آمادهسازی فرد و پذیرش باورها، سنین کودکی است و افراد کمدرآمد به واسطه نیاز به حمایت مالی، آسیبپذیر بوده و مورد تطمیع و همسوسازی با فرقههایی مثل بهاییت قرار میگیرند.
👥چندی پیش مشخص شد عناصر بهایی با توجه به وجود این دو فاکتور در برخی کودکان افغانستانی، اقدام به جذب این قشر به تشکیلات بهایی میکردند. این توصیه مرکز اصلی تشکیلات است که بهاییان ایران، برنامههای تبلیغی خود را برای جذب و تبلیغ افغانهای ضعیف و مستعد، سرمایهگذاری کنند.
👈مثلاً گروهی از زنان بهایی، با شناسایی خانوادههای بیبضاعت افغان در ایران، فرزندان این قشر را به پارک، استخر، باغ گلها، سرزمین بازیها و… برده و به بهانه کارهای بشردوستانه، آنان را به بهاییت جذب میکردند. یکی از مهرههای فعال این حوزه، ضمن سرمایهگذاری روی افغانها، در منزل خود کلاسهایی را برای تربیت کودکان و ایجاد هویت بهایی در آنان برگزار میکرد. در این کلاسها ضمن پذیرایی از کودکان، با پوشش برنامههای آموزشی و دادن اسباببازی، کتاب و… کودکان را به بهاییت ترغیب میکردند.
👨👩👧👦یادآور میشود بهاییت درصدد است به وسیله افزایش جمعیت قشری، کمکم بر شمار خود افزوده و راه را برای پیادهسازی تفکرات تشکیلاتی خود هموار سازد.
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
💠صوفی شمردن ائمه(ع) توسط سید حیدر آملی!
🔺بعد از آنکه سید حیدر آملی در کتاب خود با نام "جامع الاسرار و منبع الانوار" صوفیه را شیعه حقیقی میخواند، پا را فراتر نهاده و ائمه معصومین (علیهم السلام) را از جمله صوفیان شمرده و ایشان را دارای معرفت کشفی و خرقه صوفیانه به حساب آورده و این صفت را شامل یکیک آنان تا حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) دانسته و بدینگونه حجت حاضر شیعیان، در عین حال قطب صوفیه نیز هست.
📚الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، صص 105 و 106.
#نقد_تصوف
#سیدحیدر_آملی
#ائمه #شیعه
#امام_زمان
🔰 @adyanuniv 🔰
💠برابری کفر و ایمان در مسلک صوفیه
🔸هر فردی که شریعت را ترک میکند از جرگه مؤمنین خارج میشود، حال از هر فرقه و مذهبی باشد.
🔹اما ادعای بزرگان صوفی این است که وقتی سالک در خدا فانی شود، هر تکلیفی از او سلب میشود.
🔻دکتر غنی از صوفیان معاصر در کتاب تاریخ تصوف در اسلام مینویسد: «بزرگان صوفیه گفتهاند چون سالک در خدا فانی شود با او متحد میگردد ماند قطرهای که چون به دریا برسد، تعینات قطره بودن از او میرود و چون در دریا فانی شده و جز دریا چیزی نیست، میتواند بگوید: منم دریا و در این حال است که هر تکلیفی از عارف سلب میشود و احتیاج به شرع در رعایت ظواهر و به جا آوردن عبادات و طاعات از میان میرود. زیرا فردی که مکلف به احکام است از میان برخاسته و جز خدا چیزی نیست حتی برای عارف واصل، دیگر کفر و ایمان در یک حکم است.»
📚دکتر غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، تهران،نشر زوار، 1389، ص386.
#نقد_تصوف
#شریعت_گریزی
#صوفیه
🔰 @adyanuniv 🔰
💠صوفیه و مرگ امام زمانع
🔸در حالی که اکثر مسلمانان جهان اعتقاد به زنده بودن حضرت مهدی (عج) دارند و روایات زیادی هم به ظهور آن حضرت اشاره دارند، بعضی از اقطاب صوفیه برای رسیدن به جایگاه اهل بیت (ع) و حکومت بر مردم، ادعا کردهاند که حضرت مهدی (عج) به مقام قطبیت رسیده و بعد از چند سال قطبیت، از دنیا رفته است.
🔹علاء الدوله سمنانی قطب هفدهم فرقه ذهبیه که درباره حضرت میگوید: «خدا میداند آنگاه او(حضرت مهدی) غایب شده بود در طبقه ابدال درآمده و همچنان عمر یافت تا قطب ابدال شد و نوزده سال قطب بود و خدای میداند که او مرده است و او را در مدینةالرسول دفن کردند و شبهه در این نیست.»
📚سمنانی، علاء الدوله، چهل مجلس، اساطیر، تهران، 1379، چاپ اول، ص 176.
در حالی که در روایتی امام رضا (علیه السلام) میفرمایند:« لَوْخَلَتِ الاْرْض طَرْفَهَ عَیْن مِنْ حُجَّه لَساخَتْ بِأهْلِها. اگر زمین لحظه ای خالی از حجّت خداوند باشد، اهل خود را در خود فرو میبرد»
📚ابن بابویه، محمد بن علی، علل الشرایع، مومنین، قم، 1380، ص 198، ح 21.
♻️این اقطاب صوفیه در سخنان خود با قطب خواندن حضرت میخواهند بگویند قطب همان امام است و بعد از قائل شدن به مرگ حضرت میخواهند در ذهن مردم این چنین القاء کنند که، حال که حضرت از دنیا رفته پس خودشان امام و حجت خداوند بر روی زمین هستند.
#نقد_تصوف
#امام_زمانع
#حضرت_مهدی
#قطب
🔰 @adyanuniv 🔰
💠مقام دیوانگی در مسلک تصوف
🔸یکی از مقامهای صوفیان در سلوک عرفانی، رسیدن به شهود و حقیقت است، که عدهای از آن، به مقام دیوانگی تعبیر کرده و اسقاط شریعت را برای این افراد جایز دانستند.
🔹بعضی از سران صوفیه، علت سقوط این تکالیف شرعیه را، مسلوبالعقل دانستن سالک در این مرحله عنوان کردند، که این افراد مانند مجانین و دیوانگان، نسبت به رعایت شریعت، تکلیفی ندارند.
🔰چنانچه لاهیجی در شرح گلشن راز به این مطلب اشاره کرده و گفته: «بدان که نزد محققان، غرض از شرایع و اعمال و عبادات ظاهره و باطنه، قرب و وصول به حق است و روندگان و سالکان راه الله چون به وسائل عبادات و متابعت اوامر و نواهی، به نهایت کمال و به مرتبه محبوبی میرسند، نور تجلی الهی، ساتر نور عقل ایشان گشته و در بحر وحدت، محو و مستغرق شدند و از آن استغراق و بیخودی، مطلقا بار دیگر به ساحل صحو و مرتبه عقل باز نیامدند؛ و چون مسلوب العقل گشتند، به اتفاق اولیا و علما، تکالیف شرعیه و عبادات از این طایفه ساقط است، چون تکلیف بر عقل است و ایشان را والهان طریقت میگویند.»
📚لاهیجی، شیخ محمد، مفاتیحالاعجاز فی شرح گلشن راز، تهران، انتشارات سنایی، 1387هـ ش، چاپ اول، ص 297.
#نقد_تصوف
#شریعت_گریزی
#دیوانگی
#مسلوب_العقل
🔰 @adyanuniv 🔰
💠تصوف یک بیماری روانی
🔸صوفیان مدعی حقیقت و شهود، برای فرار از شریعت و ترک تکالیف شرعیه، بحث جنون و دیوانگی و عدم تکلیف بر انسان دیوانه را مطرح کرده و آن را برای سالک، یک مقام و رتبه دانسته، که در اصطلاح صوفیان، این افراد، به «مجانین العقلاء» معروفند.
🔹در حالیکه این کلام آنان، تضاد دارد که چگونه میشود کسی دیوانه و بیعقل و از مکلف بودن خارج باشد و در عین حال از عقلا نیز محسوب شود.
🔰شاید بهخاطر همین سخنان و اعمال متناقض و متضاد صوفیان است که بعضی، تصوف را ناشی از اختلالات روانی دانستند.
♦️دکتر کازانسکی در کتابی که بر اساس مشاهدات پزشکی خود در ترکستان، بهنام «تصوف و اسلام» در سال 1306 در سمرقند نوشته است میگوید:
♻️«تصوف یک نوع مرض روانی و اختلال در دید جهان واقع و عالم عینی است وصفتهای ویژهی اهل تصوف، نظیر اطناب در بیان، شگفتگویی، استعمال کنایه، مجاز، سمبلیسم جذبه، بیخودی، جذبه، خلسه و ریاضت، همه نشانههای غلیان احساسات و تحریکات بیماریآسای روانی است.»
📚قمی، مولی محمد طاهر، تحفةالأخیار، قم، انتشارات مدرسه امیرالمؤمنین، چاپ اول، 1369، ص56.
#نقد_تصوف
#شریعت_گریزی
#مجانین_العقلا
#ریاضت #جذبه
🔰 @adyanuniv 🔰
نام حسین گریه آور است
●حضرت آقا امام حسین صلوات الله علیه فرمودند: أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا بَكَى؛ من کشته اشک هستم، هیچ مومنی مرا یاد نمیکند مگر اینکه گریه میکند.
بحار الأنوار (ط - بيروت)/ج۴۴/ص۲۷۹.
مستدرك الوسائل/ج۱۰/ص۳۱۱.
🔰 @adyanuniv 🔰
نام حسین گریه آور است
●زِيَارَةُ جَدِّيَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ صلوات الله علیه فَإِنَّهُ غَرِيبٌ بِأَرْضِ غُرْبَةٍ يَبْكِيهِ مَنْ زَارَهُ
●حضرت امام صادق صلوات الله علیه میفرماید جد من حسین بن علی صلوات الله علیه غریب است و در سرزمین غربت است و هرکس او را زیارت کند گریه میکند.
کامل الزيارات/ص۳۲۵.
بحار الأنوار (ط - بيروت)/ج۹۸/ص۷۳.
مستدرك الوسائل/ج۱۰/ص۲۵۲.
🔰 @adyanuniv 🔰