🔶 محورهای سلوک
مؤثرترین چیزی که عامل موفقیت اولیای خدا بوده، به حسب ظاهر دو چیز است: یکی دوست و همراه داشتن، و دیگری استاد راهنما داشتن است. انسان تنهایی بخواهد یک جادهای را برود، یا بخواهد جنگل برود، پیچ و خم دارد، رعب و وحشت دارد؛ تنهایی خیلی مشکل است. یکی دوست و همراه میخواهد، و یک راهنما که بتواند او را به مقصد برساند. تعبیری که خواجه حافظ در غزل اولش دارد: که سالک بیخبر نبود ز راه و رسم منزلها ... او راه را رفته، از راه و رسم منزلها بیخبر نیست. دست گدایات را باید بدهی به دست یک راهنمایی که در آن مقاطع انحراف تو را هدایت کند؛ که اینجا داری کج میروی! اینجا داری زیادهروی میکنی! اینجا سرعتت زیاد است! اینجا اشتباه کردی!
انسان باید ببیند با چه کسانی حشر و نشر دارد؛ با چه کسانی مرتبط است. آنهایی که دنبال دنیا و مطامع دنیوی هستند، و نورانیتی ندارند، اهل گریه نیستند... یک شاخص آشکار را امام معصوم فرمودند: «علامةُ قساوةِ القلب جُمُودُ العین» میخواهی ببینی قلبت سالم است یا نه، ببین اشک داری یا نداری! اگر دیدی چشم گریان داری، این گریه مرتبطت میکند به آن بُکاء حقیقی که «فَلاَندُبَنَّکَ صَباحَاً وَ مَساءً»؛ اگر رفیقی داری که این ارتباطت را محکمتر میکند، این به درد رفاقت میخورد!
حضرت فرمودند: «إِتَّبِع مَنْ يُبْكِيك...» با کسی معاشرت کن که تو را به گریه بیاورد! گریه، بخشی برای اهلبیت عصمت و طهارت است، یعنی درک مظلومیت آنهاست؛ و بخش دیگرش هم این است که همهی ما همیشه در معرض خطریم، با گریه میتوانیم مسیر را به سلامت بگذرانیم. اگر اهل گریه نیستی، به سلامت به مقصد نمیرسی!
در تعبیر دیگری از امام صادق سلاماللهعلیه میفرماید:«مَنْ یُذَکِّرُکُمُ اللّه رؤیته...» با کسی همنشین باش که دیدارش تو را به یاد خدا میاندازد. اگر کسی خشوعت را زیاد میکند، گریهات را زیاد میکند، صلاحیت رفاقت دارد، وإلا بدون آنکه کدورتی پیش بیاید، به تدریج از او دور باش؛ و دائم در نظر داشته باش، که خدایا مرا به یکی نزدیک کن که به این حال و هوای معنوی نزدیکتر باشد.
ما چه بخواهیم، چه نخواهیم، همین الان در حال حرکت روی پل صراط هستیم؛ چه بخواهیم، چه نخواهیم به نقطه مرگ خواهیم رسید؛ دیر یا زود با تاریکیهای برزخ که از قبل شروع شده -به تعبیر صحیفه سجادیه- برخورد خواهیم کرد؛ اینها را آن کسی که اهل توجه هست، اهل باطن هست، او میتواند بر انسان مکشوف بکند، کنار بزند.
بله، یکی نمیخواهد؛ میگوید کاری با من نداشته باشید، میخواهم زندگی معمولی داشته باشم؛ خب کاری با او نداریم. خطاب با کسی است که میخواهد رنگ و بوی عصمت بگیرد. اگر کسی میخواهد در بهشت همجوار اهلبیت عصمت و طهارت باشد، یکی از محوریترین گزینههای عملی سلوک، انتخاب دوستِ همراه، و انتخاب استاد است؛ اگر استاد باشد، خودش توجه میدهد که سیر و سلوک بدون امام محال است. استاد دستت را به دست امام میدهد؛ یعنی در واقع ارتباط با امام را محقق میکند.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پادشاهِ جهان
از او نترسید؛ او رحمان و رحیم است. به او نزدیک شوید با پای دل؛ با قلب!
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورهحمد #فاتحةالکتاب
سی آذر نود و چهار
برای مشاهده مشروح این جلسهی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید:
🔗 https://www.aparat.com/v/NkL7G
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/NFs94
شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/RuG9D
شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/0E6HI
شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/OaqyR
شرح خطبه های هشتم و نهم و دهم نهج البلاغه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/iNrY1
شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/z861a
شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/I7gRy
شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/dEeO3
شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/RsTad
شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/npDlV
شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/P8AZ6
شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/fOZtm
شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/JL0PT
🔶 آفتِ عبادت
استاد(مرحوم سعادتپرور) میفرمودند عُجب در عبادت! گاهی یک خلافکارِ توحیدی بهتر از یک عبادتکار غیرتوحیدی است. مثلاً یک دزد میخواهد برود دزدی، میگوید خدایا هوای مرا داشته باش، یک نذر مختصری هم میکند. او اعتقادش ترجیح دارد نسبت به کسی که عبادت میکند و نسبت به آن عُجب دارد. ولو این که او دزد و خلافکار است و قطعاً کسی که در مسیر بندگی خدای متعال است، با دزد قابل مقایسه نیست؛ ولی موضوع اینجاست که عُجب ضررش از دزدی بیشتر است.
در روایت داریم که حضرت داود علیهالسّلام یک قورباغهای را دید...« قَالَ دَاوُدُ اَلنَّبِيُّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَأَعْبُدَنَّ اَللَّهَ اَلْيَوْمَ عِبَادَةً وَ لَأَقْرَأُ قِرَاءَةً أُحِبُّ لَمْ أَفْعَلْ مِثْلَهَا قَطُّ...» حضرت داود گفت امروز میخواهم خداوند را عبادتی کنم و با قرائتی بخوانم که دوست دارم تا به حال مثل این عبادت نشده باشد؛ «فَدَخَلَ مِحْرَابَهُ فَفَعَلَ...» پس رفت داخل محراب و مشغول عبادت و قرائتش شد. «فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ صَلاَتِهِ إِذَا هُوَ بِضِفْدِعٍ فِي اَلْمِحْرَاب...» از نمازش که فارغ شد دید قورباغهای در محرابش هست. «فَقَالَ لَهُ يَا دَاوُدُ أَعْجَبَكَ اَلْيَوْمَ مَا فَعَلْتَ مِنْ عِبَادَتِكَ وَ قِرَاءَتِكَ فَقَالَ نَعَمْ فَقَالَ لاَ يُعْجِبَنَّكَ...» قورباغه گفت: داود، امروز این عبادتت تو را به عُجب انداخته؟ عُجب تو را نگیرد، «فَإِنِّي أُسَبِّحُ اَللَّهَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ أَلْفَ تَسْبِيحَةٍ يَتَشَعَّبُ لِي مَعَ كُلِّ تَسْبِيحَةٍ ثَلاَثَةُ آلاَفِ تَحْمِيدَةٍ وَ إِنِّي لَأَكُونُ فِي قَعْرِ اَلْمَاءِ فَيَصُوتُ اَلطَّيْرُ فِي اَلْهَوَاءِ فَأَحْسَبُهُ جَائِعاً فَأَطْفُو لَهُ عَلَى اَلْمَاءِ لِيَأْكُلَنِي وَ مَا لِي ذَنْب» من در هر شبی خدا را هزار تسبیح میکنم، با هر تسبیحم سه هزار حمد منشعب میشود؛ و در حالیکه در اعماق آب هستم، پرنده در آسمان صدا میزند که غذا میخواهم، میفرمایند که او گرسنه است، من میآیم روی آب تا او مرا بخورد، گناهی هم نکردهام. (امام صادق-ع- الزهد، جلد۱، صفحه۶۴)
یعنی با این که قورباغه در ته آب بود، صدای پرنده را که شنید به دنبال غذا میگردد، گفت من خودم را بالا میآورم که فدا بشوم و او از من تغذیه کند و شب تا صبح هم استغفار دارم؛ ولی این سؤال برای من ایجاد نشده که خدایا چرا حضرت داود را خلق کردی! کأنه یک تنبّهی برای حضرت داود علیهالسّلام بوده که هیچ موجودی را حقیر نشمار؛ خودت را باید حقیرترین موجود بدانی!
منظور این است که استغفار ریشه عُجب را از بین میبرد. استغفار انکساری برای فرد میآورد که من گناهکارم. نماز که میخوانیم میگوییم «یا مُحْسِنُ قَد أتیک المُسِیء» تمام این اختلافی که طوایف، اشخاص، صنفها و طیفهای مختلف فکری سیاسی اجتماعی با هم دارند، هیچکدام خالی از گناه و خالی از عُجب نیست؛ و آن عُجب دخالت دارد در این که آن ایرادی که طرف از او میگیرد را نمیپذیرد، و باعث اختلاف یا اختلاف طرفداران میشود، و به تبعش مشکلات برای دیگران درست میشود.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح خطبه یازدهم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/o04v6
شرح خطبه یازدهم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/kPnXd
شرح خطبه یازدهم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/kDWdY
شرح خطبه دوازدهم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/jrYIm
شرح خطبه دوازدهم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/CoOMy
شرح خطبه بیستویکم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Dbyfv
شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/NRdJD
شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/PmvIQ
گزیده احادیث اخلاقی | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/I3hTV
درمان نفاق با عنصر تقوا | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ijgfz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 همه از آنِ اوییم
«وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ »(انفال-۱۷)
وجود تو مخلوق اوست. همه افعال تو از اوست. آن به آن، او فیض میرساند.
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورهحمد #فاتحةالکتاب
دیماه نود و چهار
برای مشاهده مشروح این جلسهی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید:
🔗 https://www.aparat.com/v/2OizU
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
⁉️ در روایت «يا أحمدُ! لو لاكَ لما خلقتُ الأفلاك، و لو لا عليّ لما خلقتُك؛ و لو لا فاطمة لما خلقتكما»، جایگاه حضرت زهرا(س) نسبت به پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) چگونه تبیین میشود؟!
💡 در روایت داریم «قَالَ اَلشَّجَرَةُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ فَرْعُ اَلشَّجَرَةِ عَلِيٌّ وَ عُنْصُرُ اَلشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ وَ أَغْصَانُهَا اَلْأَئِمَّةُ وَ وَرَقُهَا اَلشِّيعَةُ...» (امام باقر-ع- جلد۲۴، صفحه۱۳۹)
اگر درست یادم باشد از فرمایش استاد(مرحوم سعادتپرور)، «عنصر» را معنا کرده بودند به وصلکننده همه اجزا؛ مثل اینکه مفصلها قسمت پایین و بالای دست و پا را به هم وصل میکنند. کأنّه پیغمبر اکرم به منزلهی ریشه، امیرالمؤمنین به منزله تنهی درخت ولایت، و اهلبیت به منزله شاخهها هستند، و شیعیان به منزلهی برگهایی هستند که میآیند و میروند، و عوض میشوند؛ ولی پیکره درخت سالم میماند.
حضرت زهرا(س) «عنصر» یعنی آن حلقه اتصالِ همه اینها به همدیگر است. برگی که به شاخهای میچسبد، واسطهای میخواهد، یک وصلی میخواهد، وصلش حضرت زهراست. آن شاخه که به تنه میچسبد، وصلی میخواهد، آن شاخهها به شاخه مرکزی، که به تنه درخت متصل میشوند، وصلکننده همهی این اجزاء حضرت زهرا علیها السلام است؛ ولی آن درخت جایگاه خودش را دارد.
مسأله خلقت نوری و خلقت مادی را نباید خلط کرد؛ مثلاً میان پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین سلامالله علیهما فاصله هست -اگر چه بعضیها خواستند خلط بکنند اما بر حسب ظاهر حرفشان درست نیست- چون نظام خلقت باید یک واسطه داشته باشد؛ و پیغمبر اکرم جلو افتادند...
در انداختن بتهای کعبه، امیرالمؤمنین -توضیحات از بنده هست- به پیغمبر فرمود که این کار در شأن شماست، شما بالا بروید؛ پیغمبر اکرم روی دوش امیرالمؤمنین رفت. ایشان عرض کرد که انگار کوهی روی دوش من سنگینی میکرد، و دیگر تحمل وزن ایشان را نداشتم! جایمان را عوض کردیم، من رفتم بالا، انگار پر کاهی روی یک کوهی باشد، اینقدر سبک بودم! پیغمبر اکرم فرمودند این سنگینی نبوت است؛ اگر چه تو قابلیت نبوتِ بعد از من را داری: «وَ لَوْ لاَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَتَمَ بِي اَلْمُرْسَلِينَ وَ قَضَى أَنَّهُ لاَ نَبِيَّ بَعْدِي لَكُنْتَ يَا عَلِيُّ مِنْ بَعْدِي نَبِيّاً...» اگر بعد از من نبوت ادامه داشت، تو نبی بعد از من میشدی! ولی باز هم بین نبی و وصی یک فاصلهای هست که امیرالمؤمنین فرمودند من بندهای از بندههای او هستم؛ یعنی نسبت به ایشان اصلا عددی نیستم.
در دعایی که آقای بهجت میفرمودند خواندن آن توفیق میخواهد: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْمَكْنُونِ الْمَخْزُونِ الطَّاهِرِ الطُّهْرِ الْمُبَارَكِ...»(تعقیبات مشترک نماز، دعای مکنون) این «الطَّاهِرِ الطُّهْرِ الْمُبَارَكِ» انگار همان حقیقت نبوت است؛ حقیقتِ وضعیت پیامبر اکرم هست، آن اسم عظیم، آن قالبی که آن حقیقت به خودش گرفته است. آن قالبی که امیرالمؤمنین سلامالله علیه با آن معرفی میشود، مقام وصی هست که دون نبی است. حضرت زهرا سلامالله علیها واسطهای است در عالم ظاهر، به اعتبار اینکه اگریک زن نباشد که حلقه وصل بین نبوت و وصایت باشد، ولایت شکل نمیگیرد. باید یک زن جمع کننده بین دو نور باشد؛ کسی که نور نبوت و نور وصایت را در خودش جمع کند. نور ولایت از جمع این دو نور شکل میگیرد؛ حضرت زهرا(س) جمع بین دو نور نبوت و وصایت هستند.
👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
منبر و روضه فاطمیه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/VMGxp
شرح خطبه بیستویکم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Z71Yu
شرح خطبه بیستویکم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/V0kAq
شرح خطبه بیستویکم نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/LMKxS
شرح خطبه بیستویکم نهج البلاغه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/P5FGS
اقسام مردم در یک نگاه به روایت نهج البلاغه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/xW2hz
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/n9VxF
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/taxH8
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/6XgT1
سرود بندگی | گزیده ای از تفسیر سوره حمد | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/y1wDV
توصیه های اخلاقی و احادیث ناب | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/tLV2O
.
بار امانت.mp3
2.93M
🔶 شکارِ حقیقتِ هستی!
«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا»(احزاب-۷۲)
این آیه از معجزات قرآن است.
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
⁉ نقلی هست از مرحوم آقای بهجت(ره) که متن «حدیث کساء» معجزهی لفظی است؛ این معجزه چیست؟
💡یکی از عبارتهایی که خود ایشان مکرر نقل میکردند، عبارتی است که حضرت زهرا سلامالله علیها در حدیث کساء آن را مستقیم به خدا نسبت میدهد: «فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یا مَلائِکَتی وَیا سُکَّانَ سَمواتی، اِنّی ما خَلَقْتُ سَمآءً مَبْنِیةً، وَلا اَرْضاً مَدْحِیةً، وَلا قَمَراً مُنیراً، وَلا شَمْساً مُضِیئَةً، وَلا فَلَکاً یدُورُ، وَلا بَحْراً یجْری، وَلا فُلْکاً یسْری، اِلاَّ فی مَحَبَّةِ هؤُلاءِ الْخَمْسَةِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکِسآءِ ...»؛ عبارتهایی که در این حدیث آمده را حضرت زهرا مستقیم به خدای تبارک و تعالی نسبت میدهند.
این همان چیزی است که معصوم علیهالسلام فرمودند که من عبارت «إیّاکَ نَعْبُدُ و إیّاکَ نَسْتَعِین» را آنقدر تکرار کردم: «لازَال اُکَرِّرُها حتّی سَمِعتُ مِن قَآئِلُها» که از گویندهاش شنیدم! البته در هر حال خدای متعال ناطق هست، و هر نطقی نطقِ خداست؛ اما اینکه چه مرتبهای از مراتبِ شهود و مشاهده هست، ما نمیدانیم! این مرتبه عالی تجرد است که استاد(مرحوم سعادتپرور) میفرمودند سختترین مرحله سیر، تفکیکِ ذات از اسم است. مرتبهای که میبینی چی اسم است، و چی ذات! نه با چشم، مشاهده با آن شهود معرفتی، که باید انسان تضرعهای ماهیانه و سالیانه داشته باشد تا به درکِ این بینونت(تباین) برسد. تمایزی که ظهور نورِ ذات از نورِ اسم را درک کند، روزیِ هر کسی نیست! اینجا امام سلامالله علیه میفرماید که من از خودش شنیدم!
و عبارتهایی که در شأن حضرت زهرا سلامالله علیها وارد شده، نظیر «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.» که فاطمه را محور قرار دادند.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حمد مخصوص اوست
«أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ ۗ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(اعراف-۵۴)
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورهحمد #فاتحةالکتاب
دیماه نود و چهار
برای مشاهده مشروح این جلسهی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید:
🔗 https://www.aparat.com/v/2OizU
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Kq954
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/olwsF
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Cb3nu
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/M6WyY
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/abExk
شرح خطبه بیستوسوم نهج البلاغه | جلسه ششم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/HFYPL
شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/qB2W5
شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/kpbNa
شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه سوم| استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/dAtVB
شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/6Qdlk
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/YAsBP
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/0M19q
شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/FfrZy
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/5nrVE
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Zxk1p
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ti5Xc
صله رحم و آثار شگفت آن در دنیا و آخرت | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/rMqa3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عنصرِ هستی
در روایت داریم «قَالَ اَلشَّجَرَةُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ فَرْعُ اَلشَّجَرَةِ عَلِيٌّ وَ عُنْصُرُ اَلشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ وَ أَغْصَانُهَا اَلْأَئِمَّةُ وَ وَرَقُهَا اَلشِّيعَةُ...» (امام باقر-ع- جلد۲۴، صفحه۱۳۹)
«عنصر» را معنا کردند به وصلکننده همه اجزا؛ مثل اینکه مفصلها قسمت پایین و بالای دست و پا را به هم وصل میکنند. کأنّه پیغمبر اکرم به منزلهی ریشه، امیرالمؤمنین به منزله تنهی درخت ولایت، و اهلبیت به منزله شاخهها هستند، و شیعیان به منزلهی برگهایی هستند که میآیند و میروند، و عوض میشوند؛ ولی پیکره درخت سالم میماند.
حضرت زهرا(س) «عنصر» یعنی آن حلقه اتصالِ همه اینها به همدیگر است... کسی که نور نبوت و نور وصایت را در خودش جمع کند. نور ولایت از جمع این دو نور شکل میگیرد؛ حضرت زهرا(س) جمع بین دو نور نبوت و وصایت هستند.
♣️ شهادت صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها را تسلیت میگوییم. ♣️
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
روضه فاطمیه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/a4TJA
شرح خطبه ۲۵ نهج البلاغه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Uj3p1
شرح خطبه ۲۹ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/p6YbO
شرح خطبه ۲۹ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/DQTyS
شرح خطبه ۳۹ نهج البلاغه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/iytv9
شرح خطبه ۶۹ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/mEdf1
شرح خطبه ۶۹ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/54GTF
شرح خطبه ۶۹ نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/fRkDw
شرح خطبه ۷۱ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/uGjDr
شرح خطبه ۷۱ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/SJVIn
شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/lJ2fo
شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/FCar7
شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/QfqC0
شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/TNe41
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/IndXo
شکر نعمت های خداوند | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/7qJXI
شکر نعمت های خداوند | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/28BiD
شکر نعمت های خداوند | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/JWef3
شکر نعمت های خداوند | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/S7PhB
توصیه های اخلاقی به طلاب علوم دینی | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/nfJGh
.
.
⁉️ منظور روایتی که میگوید «مؤمن بخیل است» ، چیست؟
💡 حضرت میفرماید که مؤمن سختخرج است، به خاطر اینکه به دست آوردنِ مال حلال، و کسبِ حلال سخت هست. چون مؤمن میخواهد مالش حلال و طیب باشد، و به دست آوردن مالِ طیب و طاهر –به اندازه ظرفیت و قابلیت- سخت است، این مال کم میشود؛ وقتی هم کم شد، نمیتواند عادی مصرف بکند؛ لذا امام صادق علیهالسلام فرمودند که مؤمن جایی خرج میکند که علم پیدا کند که من باید اینجا خرج بکنم، حتی شده از روی ظواهر...
علت اینکه مؤمن بخیل هست، این است که چون سخت به دست میآورد، نمیتواند هر جوری خرج بکند. البته در نگاه دیگران بخیل است، وإلا در نگاه خداوند تبارک و تعالی سخاوتمند است؛ چون سخاوت بجا خرج کردن است، نه زیاد خرج کردن!
👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 همه حمدها
هر تعریف و ستایشی، در واقع حمد خداست؛ هر صفت کمالی به او برمیگردد.
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورهحمد #فاتحةالکتاب
دیماه نود و چهار
برای مشاهده مشروح این جلسهی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید:
🔗 https://www.aparat.com/v/2OizU
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح خطبه ۷۹ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/DS3BU
شرح خطبه ۷۹ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/7DeW1
شرح خطبه ۸۰ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/mOJLy
شرح خطبه ۸۰ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ZsEMa
شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/MFmne
شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/UJu5j
شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/pscgL
شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/DZOae
شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Mub3U
شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه ششم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/7aVEy
شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/EA7co
شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/XYl2p
شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/DAwkN
شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/qlTkH
شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/E28Bv
شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه ششم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/c5m4o
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه ششم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/r7M65
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه هفتم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/GmNwU
شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه هشتم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ULoaf
شرح حدیث یازدهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ZBEGg
.
.
🔶 ورود به عالمِ قرآن
قرآن همهی عالم است؛ با تمام اشیاء و حوادث و خالق و مخلوق و غیر آن. قرآن همهی چیزی است که خداوند دربارهی تمامِ عالم میخواهد بگوید. همهی جزئیاتی که ما در آن هستیم، و همهی کلیات، گذشته و آینده؛ هر چیزی که رخ خواهد داد و هر چه باید رخ دهد. هرچه که میتواند رخ دهد و هر چه که نمیتواند رخ دهد. شما به محض اینکه توجه به قرآن میکنید و به این رابطه تمرکز و توجه پیدا میکنید؛ به مقدار توجه و تمرکز خودتان، با تمام این «حقایق» و با این «عالم» یکی میشوید. وقتی وارد «عالم قرآن» شدید؛ هر چه تمرکز شما بیشتر شود این وحدت بیشتر تحقق پیدا میکند. هر چه که به این رابطه بیشتر توجه کنید و تمرکز در آن داشته باشید، این وحدت را بیشتر احساس میکنید.
آنچه که در این میان، پس از فهم این رابطه و درک آن مهم است، این است که شما در مقابل آن تسلیم باشید. این حوادث ممکن است مثبت یا منفی باشد. ممکن است خوابآلودگی یا نشاط یا شرایط دیگر باشد. حتی تشتتها و بنبستها و رکودهایی که در اثر این رابطه و در حین توجه به آن ایجاد میشود، از این قاعده استثنا نیستند. اگر انسان توجه کند که آنها بخشی از این عالمِ درکشده هستند، نه تنها بد نیستند؛ بلکه این تشتت و بنبست از تمرکزی که به صورت مستقل و بدون توجه به قرآن حاصل شود، ارزشمندتر است.
ناملایمات و ناکامیهای عالم بیرون، یعنی حوادثی که قبل از «ورود به عالم قرآن» برای انسان رخ میدهد، هر چه بیشتر باشد، هنگام قرائت قرآن باعث حضورِ بیشتر و توجه و تمحض بیشتر در «عالم قرآن» میشود. تا جایی که انسان از ناکامیهای قبلی خود شاد میشود، و از کامیابیهای بعدی رویگردان میشود. در این حالت انسان باید از هر چه که در «عالم قرآن» رخ میدهد، استقبال کند و از آن نترسد. این رخدادها گاهی راهنمایی هستند که برای انسان روی میدهد. به محض آنکه انسان در این عالم غرق میشود؛ راهنماییهایی رخ میدهد که خودش آن را درک میکند. اینطور نیست که انسان جدای از قرآن باشد، و قرآن با او تخاطب و تکلّم کند؛ بلکه انسان چون موجی است که در دریا غرق است، و یک لحظه متوجه میشود که او خودش هم جرئی از این دریاست و جدای از آن نیست.
توجه به قرآن ممکن است به صورتها و جلوههای مختلفی باشد که خود انسان متوجه میشود که مثلا باید توجه به معنی بکند یا از آن بگذرد. گاهی وضعیت طوری است که انسان اجازه ندارد، حتی از توجه به «جلد قرآن» عبور کند. مثلاً کسی میخواهد قرآن قرائت کند، آن را در دست میگیرد و تمحض و «غرق شدن در دنیای قرآنی» در همین مرحله برای او رخ میدهد؛ او دیگر حق ندارد از آن گذر کند! چون گذر از آن، بیرون آمدن از این دنیا، به طلبِ علم و اطلاع و ثواب است، که همهاش دنیایی و انحرافی است. برعکس گاهی ممکن است لازم باشد، فرد به معنی آیات و یا تفسیر توجه کند. گاه ممکن است در تنهایی و سکوت انجام دهد و گاه باید تدریس و تألیف کند. خود این «دریایی» که او در آن غرق شده، به او نشان میدهد که سرنوشت این موج چیست، و به چه سو و تا کجا باید برود، نه کمتر و نه بیشتر. اگر غیر آن برود، از این «عالم» بیرون آمده و در غفلت و توهم همیشگی خود درباره قرآن گرفتار شده است.
هر چه که هست، راهِ ورود به «عالمِ قرآن» توجه به قرآن و تمرکز بر آن و «حذف حواشی» آن است؛ و پس از آن به هر چه و هر کجا که نتیجه آن شد، باید تسلیم باشد. البته نباید از این مسیر ترسید چون ظرفیت آن را خداوند به انسان میدهد.
📚 بخشی از مکتوباتِ آقای #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
توجه دادن به قرآن در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/VKYxz
شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/TLafP
شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/bKxeQ
شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/7ATyi
شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/4Shmr
شرح خطبه ۸۱ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/LWjT6
شرح خطبه ۸۱ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/tiAxI
شرح خطبه ۸۱ نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/OAqVH
شرح خطبه ۸۲ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/8oAFz
شرح خطبه ۸۲ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/OCe0U
شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/57UAN
شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/BOT0f
شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/DoGrT
شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/9eNKS
شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/aSCOu
شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه ششم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Rw1zh
شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه هفتم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/QldgK
شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه هشتم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/hgsKC
شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه نهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/eqSiZ
شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه دهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/w2BSu
شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه یازدهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/TakFd
شرح دعای دهم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Psc9t
شرح دعای دهم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Ja0L9
شرح دعای هجدهم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/H3FXs
شرح دعای هجدهم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/s9Fz7
شرح حدیث یازدهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ZBEGg
شرح حدیث یازدهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/zrVKn
شرح حدیث یازدهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/dZ67k
شرح حدیث یازدهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Qz4lI
شرح حدیث یازدهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/hWBx0
.
.
مادر اهلبیت.mp3
1M
🔸 مادرِ اهلبیت(ع)
حضرت خدیجه(س) تمام ثروتش را داد و پیامبر اکرم(ص) را انتخاب کرد؛ و خداوند جبران کرد، و ایشان مادرِ اهلبیت(ع) شدند.
🌷🌸 میلاد سراسر نور و برکت حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها مبارک باد.🌸🌷
👤 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینرحیمی
🔗 http://eksir.org/monasebat/fatemiyeh/fatemiyeh-99/
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را در پیامرسان بله دنبال کنید:
https://ble.ir/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در آپارات ملاحظه بفرمایید:
فضایل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/h1RPO
🌷🌸 میلاد سراسر نور و برکت حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها مبارک باد.🌸🌷
🔸نفسشناسی (۱)
نفس انسان اقتضائات و طبیعتی دارد که باید تأمین بشود: «... و سَاعَةٌ يَخْلُو فِيهَا بِحَظِّ نَفْسِهِ مِنَ اَلْحَلاَلِ»(پیامبر اکرم-ص- بحارالأنوار، جلد۶۸، صفحه۳۲۳) از طرفی هم انسان باید توجه داشته باشد که:
نفس تو اعدی عدو هست و نگردد رام تو
بدتر از شیر و پلنگ و مار و اژدرهاست این
این نفس تا زمینت نزند، از پا نمینشیند. شیطان با همین طبع بشر، در خون جریان دارد: «... وَ هُوَ يَجْرِي مِنِ اِبْنِ آدَمَ مَجْرَى اَلدَّمِ فِي اَلْعُرُوقِ»(امام باقر-ع- الکافي، جلد۸، صفحه۱۱۳)؛ لذا فرمودند: «فَضَيِّقُوا مَجَارِيَهُ بِالْجُوعِ وَ اَلْعَطَشِ» با گرسنگی و تشنگی... به قول آقای سعادتپرور میفرمودند منظور این نیست که نخورید و ننوشید؛ بلکه جاده را برای شیطان عریض نکنید! پرخوری جاده را عریض میکند. وقتی زیاد غذا میخورید، نوشیدنی زیاد میخورید، -البته طبیعت افراد فرق میکند، اصل مطلب را عرض میکنیم- این رگها متورم میشود و محل جریان شیطان هموارتر میشود و تصرفاتش را انجام میدهد. لذا اهلبیت عصمت و طهارت فرمودند، اگر کسی صبح ۳۶۰ بار «الحمدلله» بگوید، قبل از خواب هم ۳۶۰ بار «الحمدلله» بگوید، صبح و شبش را به هم وصل کرده است؛ چرا ۳۶۰ بار؟ چون تعداد رگهای بدن ۳۶۰ تاست! وقتی که حمد را بر رگها، در ابتدای صبح و انتهای شب میفرستید، حرکت شیطان و تصرفاتش مشکل میشود.
راهی که اهلبیت عصمت و طهارت به طور کلی به ما دادند، نفسشناسی است. چون آن چیزی که انسان را زمین میزند، گناه است. آن چیزی که عامل گناه است، عُجْب است: «... وَ لَوْ لَا ذَلِک مَا ابْتُلِی مُؤْمِنٌ بِذَنْبٍ أَبَدا»(کافی، ج۲، ص۳۱۳) اگر عُجْبش نبود، من مبتلای به گناهش نمیکردم. آن چیزی که راه عُجْب را میبندد: «... وَ سُدَّ سَبِيلَ اَلْعُجْبِ بِمَعْرِفَةِ اَلنَّفْسِ»(امام باقر-ع- تحف العقول، جلد۱، ص۲۸۴) راهِ عُجْب را با شناختِ نفس ببندید.
ظهورِ نفس، در نگاه است، در لب و دهان هست، در دست و پاست؛ هر کدام اقتضائاتی دارد. چشم میخواهد نگاه کند، زبان میخواهد صحبت کند، قلب میخواهد تپش داشته باشد، پا میخواهد راه برود، دست میخواهد فعال باشد؛ اینها اقتضائات طبیعی است. خدا آقای سعادتپرور را رحمت کند، میفرمودند: «الشَّرُّ كامِنٌ في طَبيعَةِ كُلِّ أحَدٍ...»(امیرالمؤمنین-ع-غرر الحکم، جلد۱، ص۱۲۷) بدى در نهاد هر فردى نهفته است؛ اگر انسان بر آن چيره شد، همچنان نهان مىماند؛ و اگر چيره نشد، آشكار مىشود. شر در طبع انسان پنهان است، کمون دارد.
نفس با این اقتضائات ظاهری بدن: خوردن، نوشیدن، ارتباط با همسر و... و با این طبیعت کار میکند. طبعِ انسان را به هیجان میآورد؛ وقتی که طبع به هیجان آمد، نفس فوران میکند؛ فوران که کرد، شیطان بر آن سوار میشود و نفس را تحت کنترل خودش میگیرد، و به مقصدی که میخواهد میرساند!
بدان، این نفس اقتضائاتی دارد، که اگر مراعات نکنی، زمین میخوری! طبیعتِ نفس در نگاه، دیدن است؛ بدان، اگر تبعیت نفس را بکنی، و هر چه که نفس میگوید نگاه بکنی، زمین میخوری! نفس میگوید حرف بزن، درس توحید بگو، جلسه صحیفه سجادیه داشته باش، روضه بخوان، نفس میگوید تو بخوان، تو بهتر میخوانی؛ اگر توانستی نفس را مهار کنی، میگویی دیگران هستند، من چه کاره هستم. این آلودگیِ نفس را اگر کسی بشناسد، نفس را مهار میکند؛ اهلبیت فرمودند: «اَلْمُؤْمِنُ مُلْجَمٌ» مؤمن نفس را لجام میزند...
ادامه دارد ...
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
روایت معجزه انقلاب اسلامی و کرامات امام راحل | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/hsxi0
معجزه ذکر خدا در زندان شاه | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/nRoVY
شاهنشاه آریامهر اکنون کجاست | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/UWGDb
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔸نفسشناسی (۱) نفس انسان اقتضائات و طبیعتی دارد که باید تأمین بشود: «... و سَاعَةٌ يَخْلُو فِيهَا ب
🔸نفسشناسی (۲)
لجام زدن نفس مشکل است. امیرالمؤمنین سلاماللهعلیه به خدای تبارک و تعالی عرض میکند: «اِلهى هذِهِ اَزِمَّةُ نَفْسى عَقَلْتُها بِعِقالِ مَشِیَّتِك»(دعای صباح) منِ علی قدرت نگه داشتنِ نفس را ندارم، «لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا» منِ علی مالک نفسم نیستم! خدای تبارک و تعالی به هر انسانی ولو امیرالمؤمنین سلاماللهعلیه باشد، میگوید اگر میخواهی نفست را به من بسپاری، به مشیّت و خواست من بسپاری، و من مدیریتش را به عهده بگیرم؛ باید نفست را بشناسی! اقتضای نگاه کردن چقدر هست، اقتضای صحبت کردن چقدر؟ کی نفس فوران میکند، میگوید برو جلسه بگذار؟ میگوید بخور؟ کی نفس فوران میکند میگوید ارتباط نامشروع داشته باش؟ ارتباط مشتبه داشته باش؟
فرازهای دعای صباح انصافاً معجزه است؛ امیرالمؤمنین لحظه به لحظه کلام را خلق میکند؛ در آنجا جایگاههای لغزش انسان را میفرماید و اینکه چطور میتواند از این گذرگاه عبور بکند؛ و آخرش هم با این عبارتها امیرالمؤمنین سلاماللهعلیه دعا را ختم میکند: «اِلهى قَلْبى مَحْجُوبٌ وَ نَفْسى مَعْیُوبٌ وَ عَقْلى مَغْلُوبٌ وَ هَواَّئى غالِب» این هوا و هوس من هست که غالب است!
نفس یک اقتضائاتی دارد؛ نفس در طبع بروز پیدا میکند، در خواهشهای طبیعی بروز و ظهور میکند. هر مقدار که این خواهشهای طبیعی، امضای معصوم پایش باشد، امضای عقل باشد، این در مدار قرار میگیرد، و انسان را به مقصد میرساند. برای اینکه نفس انسان در مدار قرار بگیرد، گفتند سحر بلند شو! گفتند سحر پناه به خدا ببر! گفتند سحر استغفار کن: «وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ»(ذاریات-۱۸) گفتند سحر بلند شو بگو «أتوبُ إلیه»، سحر بلند شو گدایی بکن، سحر بلند شو اشک بریز: «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ...»(اسراء-۷۹)
هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ
از یمن دعای شب و ورد سحری بود
حتی فرمودند که حتی اگر «لیلی و مجنون» دو شخص باشند، از جهت تمثیل است؛ ولی باطنش این است که مجنونْ جنونزدهی «لیل» بود.
پس اگر کسی میخواهد نفس را بشناسد، باید سحر بلند شود، و از کسی که خالق نفس هست، و مدیریت نفس به دست اوست، با این عبارتهایی که امیرالمؤمنین سلاماللهعلیه تکلّم کردند که «لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا» من مالک چشمم نیستم، مالک زبانم نیستم، مالک خوردنم نیستم، مالک راه رفتنم نیستم، مالک ارادهام نیستم؛ سحر بلند شود، و نفسش را به خدا بسپارد، و آثارش در بیرون، در خوردن و نوشیدن، و در طول روز نمایان میشود. طلبه است در تحصیل، بازاری هست در کسب و کار، بچه هست در اطاعت از پدر و مادر...
نفس اگر تحت مدیریت عقل نباشد، انسان را به ناکجا آباد میبرد. چطور عقلش را زیاد بکند که مدیریت نفس را بر عهده بگیرد؟ این را هم اهلبیت عصمت و طهارت فرمودند: «الفِکرُ دلیلُ العَقل» اگر میخواهی عاقل باشی، فکور باش! اگر میخواهی به عقلانیت بالا برسی، بیشتر وقتت را برای فکر بگذار!
«وَ عَلَى اَلْعَاقِلِ مَا لَمْ يَكُنْ مَغْلُوباً عَلَى عَقْلِهِ أَنْ يَكُونَ لَهُ سَاعَاتٌ: سَاعَةٌ يُنَاجِي فِيهَا رَبَّهُ، وَ سَاعَةٌ يَتَفَكَّرُ فِي صُنْعِ اَللَّهِ ...» در مورد داراییاش و دادههای خدا فکر میکند: کجا هستم؟ چی دارم؟ چه کار میتوانم بکنم؟
ادامه دارد ...
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔸نفسشناسی (۲) لجام زدن نفس مشکل است. امیرالمؤمنین سلاماللهعلیه به خدای تبارک و تعالی عرض میکند
🔸نفسشناسی (۳)
اگر کسی میخواهد مسیر کمال را طی کند، باید نفسشناس باشد؛ اگر میخواهد نفسشناس باشد، باید عاقل باشد؛ اگر میخواهد عاقل باشد، باید فکور باشد؛ اگر میخواهد فکر کند، و نمیداند روی چه چیزی فکر کند، به خدای تبارک و تعالی عرض کند: خدایا خودت فرمودی حوالهجات من سحر میآید... قبل از خواب یک محاسبه دقیقی داشته باشد، استغفار بکند، و بگوید مرا برای سحر بیدار کن. سحر هم بلند بشود، نماز شب بخواند؛ حتی پنج دقیقه، حتی یک رکعت، یک تکبیر؛ رفاقتش را حفظ کند، قطع نکند. در روایت هست این ارتباط را قطع نکنید، حتی به رقیقترین نقطه رساندید، قطع نکنید؛ بگذارید این مجرا باز باشد، فیض میآید.
راه تحصیل کمال، شب و سحر هست. دادهها در سحر میآید. بیداریِ سحر، استغفار قبل از سحر میخواهد؛ مواظبت در طولِ روز میخواهد. هر مقداری که میتواند، سحر که بیدار شد استغفار کند، به خاطر کوتاهیهایی که داشته، طلب عفو بکند. به خاطر کوتاهیهایی که داشته، از خدای متعال بخواهد، از امام معصوم بخواهد: «هذِهِ اَزِمَّةُ نَفْسى عَقَلْتُها بِعِقالِ مَشِیَّتِك» زمامِ نفس با استفاده از هدایت به دست میآید، و در طول روز آثارش میآید: «فَنَاجَیْتَهُ سِرّا وَ عَمِلَ لَکَ جَهْرا»(مناجات شعبانیه) نجوای سری با عمل آشکار میآید، و انسان آن هدایتهای پنهانی که در شب تقاضا کرده است را میبیند؛ چون خدای تبارک وتعالی «أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ» هست؛ در همهی لحظات و حالات، و تمام زوایای نظام هستی حضور دارد.
«وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا»(عنکبوت-۶۹) مگر میشود یکی گمشده باشد... تصورش هم محال است! اگر بچهای گمشده باشد، و مادرش را صدا بزند، مادر مادر بگوید، مادر هم او را ببیند، چه میکند؟ «الإمام كَالْأُمِّ اَلْبَرَّةِ بِالْوَلَدِ اَلصَّغِيرِ»(تحف العقول، جلد۱، ص۴۳۶) امام به منزلهی مادری مهربان است، و در همه جا حاضر است؛ اینجا دستت را نگیرد، و تو فرار بکنی، در بوسنیهرزگوین دستت را میگیرد؛ در غذای حلال نتوانی مراقبت بکنی، و قساوت قلب پیدا بکنی، بین شراب و موسیقی و نامحرم به دامت میاندازد، چون دوستت دارد. کسی که به تور صیاد نمیافتد، نمیخواهد! (اشاره به «دامهای خدا» دارند!)
پس گناهشناسی هم با نفسشناسی به دست میاد؛ نفسشناسی با سحر به دست میاد؛ استفادهی در سحر هم با فکر کردن است: «الفِکرُ دلیلُ العَقل». اگر بخواهد عقلانیتش زیاد بشود، روی آیات و روایات فکر کند.
«أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ»(فصلت-۵۴) خدای متعال به همه چیز محیط است. خب روی همین فکر کن! مگر «قُل هُو الله أحد» را همه نمیخوانیم، أحد یعنی چی؟ واحد یعنی چی؟ آیا ترجمه برای سیر انسان کفایت میکند؟ یا در همین «قُل هُو الله أحد» میتوان بینهایت سیر کرد؟
ما همه این فراز دعا را زیاد شنیدیم: «كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَب» یک لحظه فکر کنیم، من که فرج را میخواهم، چطور این اندازه نزدیک است؟ دعا که خواندنی نیست، خوردنی است!
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom